Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 215
Offentligt
1527938_0001.png
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
8. maj 2015 14:10
Til:
[email protected]; [email protected]
Cc:
[email protected]; [email protected]; [email protected];
LIU | Ligestillingsudvalget; SOU | Socialudvalget;
[email protected]
Emne:
DIGITALISERINGSSTYRELSEN: Hvorfor laver vi ikke barnets e-boks?
Til: Digitaliseringsstyrelsen,
Tak for mødet og kaffe.
Hvorfor laver vi ikke barnets e-boks?
Så begge forældre i Danmark år 2015 har adgang til barnets post eller kan Digitaliseringsstyrelsen sikre at
de offentlige skrivelser vedrørende barnet automatisk sendes til begge forældre. Det er jo bestemt fint, at
det er nemt og hurtigt at modtage digital offentlig post, men det er jo på den anden side ligegyldigt som
forælder, hvis man ikke modtager den relevante post.
Det er som sagt både kernefamilier, moderne familier og forældre m/k som klager til os over de offentlige
skrivelser, som ikke sendes til begge forældre. Selvom det naturligvis skyldes gammel praksis og forældet
lovgivning kommer problemet op, når der indføres et landsdækkende digitaliseringsprojekt som dette og
familierne oplever de ikke er ”brugertestet” set fra børn og forældrenes synsvinklen. Sagen må naturligvis
løses – og løses hurtigt – så alle offentlige skrivelser om barnet sendes til begge forældre. Dette uanset
hvem og hvad som er årsagen.
http://www.mypresswire.com/dk/pressroom/28025/pressrelease/92173
http://nyhederne.tv2.dk/2015-05-08-ombudsmanden-finder-fejl-ved-offentlig-digital-post
PROCESANALYSE OG BRUGERTEST FOR BØRNEFAMILIER
Det vi vil anbefale er at Digitaliseringsstyrelsen laver procesanalyse, hvor man følger de offentlige skrivelser
for børn. Tag et barn som bor sammen med far og mor kontra et barn, der ikke bor sammen med far og
mor, hvilket er helt almindeligt i dag fra før fødslen eller indenfor barnets første 3 leveår. Tag derudover en
offentlig børnesag i eksempelvis statsforvaltningen og kommunerne med henholdsvis fælles
forældremyndighed og eneforældremyndighed. Se hvad der sker og hvordan informeringen sker til far og
mor (bopæl og samværsforælder). En helt almindelig Far modtager ofte besked om at han er en
sikkerhedsrisiko ved fødsel, skolegang og børnesager
.
Vi møder som vi nævnte meget ulykkelige, frustrerede og vrede forældre m/k. Ingen tvivl om at de
forældre som står i offentlige børnesager er nogle af de absolut mest pressede situationer vi kender for
forældrene og en stresstest værdig – men vi taler med alle grupper af forældre fordelt på 5 niveauer jfr.
Vedhæftet. Forældrene møder simpelthen ofte en offentlig mur og til tider forkert og alt for kompleks
offentlig sagsbehandling – samtidig med at de heller ikke modtager skrivelserne om deres egne børn. Det er
bestemt en ”tortur” lignende tilstand disse mennesker oplever / føler – og det er ingen hemmelighed at vi
står med både selvmord, og drab på børn, forældre og advokater i de værste af sagerne i Danmark og kan
følge glidebanen for helt almindelige mennesker til tider. Så det er både for hele befolkningen og meget
alvorligt i visse sagstyper.
Foreningen Far har som sagt indsamlet ca. 1.000 eksempel sager og har lavet procesanalyse af udvalgte
sager eksempelvis som vedhæftet, hvor vi på simpel vis følger barnet og barnets sagsdokumenter.
Vi analyser på 5 faktorer henholdsvis:
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 215: Henvendelse af 8/5-15 fra Foreningen Far om "Digitaliseringsstyrelsen: Hvorfor laver vi ikke barnets e-boks?"
1527938_0002.png
1.
2.
3.
4.
5.
Tid (fra start til slut for børn og forældre)
Kvalitet (tabes der information og viden, forplanter fejl sig)
Ligestilling (familieformer, bopæl/samværsforældre, indirekte køn)
Fleksibilitet (adgang rigtige sted, tid og form)
Omkostninger (hvad koster en rigtig kontra forkert proces samfundet, børn og forældre)
ORDBLINDE
Der er ca. 300.000 ordblinde i Danmark, og man mener at op mod 1 million har læse/stave vanskeligheder
http://www.ordblindeforeningen.dk/viden_om.asp . Selvom det er vores indtryk at tilgængeligheden
normalt varetages får vi meldinger om at når Statsforvaltningen eksempelvis sender breve i e-boks kan de
ikke automatisk oplæses. Meldingen vi modtager er at man først må printe, scanne og hive det over i andet
system. Ordblinde forældre med offentlige sager er meget pressede, hvorfor der bør være specielt fokus.
Ordblindhed er et meget stort problem i fejlbehandlingen af sager som forværres her af teknikken i givet
fald. Kontakt eksempelvis Claus Bistrup, Ballerup på 26252145 og hils fra Foreningen Far for at høre om
problemet.
HASTIGHED
Forældrene ved at har man glemt password i Google går der ofte 2-3 sekunder før man har modtaget et nyt
og der er som sagt meldinger om at e-boks notifikationer kan være optil 2-3 dage om at nå frem selvom det
ikke er normalt.
KOMMUNALE GRÆNSEFLADER
Alle bør være meget opmærksom på at manuelle kommunale løsninger lokalt ikke virker. Der sker
menneskelige fejl ved manuelle løsninger og familierne skifter kommuner eller to forældre bor i hver sin
kommune. Der er mange problemer for den moderne familier i dag med de kommunale grænseflader. Det
er ikke en farbar vej
MØDE OG LØSNING HVORNÅR?
I nævnte at der under implementeringen blev afholdt møde om problemet med offentlige skrivelser om
børn til begge forældre med relevante parter. Hvem deltog venligst i det møde og er der et offentligt
referat? Hvornår kan vi være 100 pct. sikre på at begge forældre kan se digitale post automatisk for deres
egne børn i Danmark anno 2015?
Foreningen Far står til rådighed for positivt samarbejde.
Dette er venligst et problem som alle i fællesskab må sikre hurtigt.
Med venlig hilsen
Jesper Lohse, Landsformand
Mobil 26229730
Foreningen Far
Fruebjergvej 3
2100 København Ø
www.foreningenfar.dk