Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 214
Offentligt
1527931_0001.png
Foreningen Far til Støtte for
Børn og Forældre
Pasteursvej 2
1799 København V
13. februar 2015
Overtrædelse af FN’s Børnekonvention, Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention og ligestillingsloven – Foreningen
J.nr. 2014-680-64044
Far
Ligebehandlingsnævnet har modtaget en række e-mails fra Foreningen
Far om forhold, hvor der ifølge foreningen sker overtrædelser af FN’s
Børnekonvention, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og
ligestillingslovens kapitel 2.
I de fremsendte mails gør Foreningen Far opmærksom på forhold i
lovgivningen, hvor faderen ikke har samme rettigheder som moderen.
Der henvises i de fleste af de fremsendte mails til bestemmelser i
lovgivningen, som medfører, at faderen – efter foreningens opfattelse -
navnlig efterforældrenes samlivsophør stilles ringere end moderen.
Foreningen skriver i oversendelsesmailen, at foreningen gerne vil
inddrages i behandlingen af sagerne, så de ikke afvises på grund af
ligegyldige teknikaliteter, og at foreningen gerne vil inddrages i
arbejdsmøder, således at alle procedurer overholdes.
Foreningen vil gerne have foretræde for nævnet, da den konstant
oplever beslutningstagere i det politiske og offentlige system, som ikke
forstår alvoren og de præcise strukturelle årsager, som ligger til grund
for, og som har betydning for danske børn og forældre.
Ligebehandlingsnævnet kan oplyse, at nævnet er et domstolslignende
administrativt organ, som på skriftligt grundlag træffer afgørelser i
konkrete klagesager fx på grund af køn.
Således som vi forstår foreningens mails, antager foreningen, at nævnet
er et politisk organ, der er beslutningstager i det politiske system. Dette
Ankestyrelsen
Sekretariatet for
Ligebehandlingsnævnet
Teglholmsgade 3
2450 København SV
Tel +45 3341 1200
Fax +45 3341 1400
[email protected]
[email protected]
www.ast.dk
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 214: Henvendelse af 7/5-15 fra Foreningen Far om "klage til ombudsmanden over ligehenandlingsnævnet"
er imidlertid ikke tilfældet. Nævnet er ikke en del af den lovgivende
myndighed og har kun ringe eller ingen indflydelse på lovgivningen på
børne- og familieområdet.
Nævnet har heller ikke mulighed for at tage sager op af egen drift og fx
undersøge konsekvenser af en vedtaget lovgivning, således som
Foreningen Far ifølge de fremsendte mails har et ønske om og en
forventning til, at nævnet kan foranstalte.
Institut for Menneskerettigheder er derimod tillagt kompetencen til at
foretage større undersøgelser om ligestilling på kønsområdet og
fremsætte anbefalinger.
Endvidere gør Foreningen Far i sine mails opmærksom på, at
lovgivningen og forvaltningen efter foreningens opfattelse ved sin
administration af lovgivningen på børne- og familieområdet ikke giver
faderen og moderen lige rettigheder.
Efter ligestillingsloven skal alle offentlige myndigheder inden for deres
arbejdsområde arbejde for ligestilling og indarbejde ligestilling i al
planlægning og forvaltning. Det gælder både myndighedens interne
forhold og på myndighedens forvaltningsområde (kønmainstreaming).
Ligebehandlingsnævnet har imidlertid ikke kompetence til at påse, om
offentlige myndigheder overholder ligestillingslovens § 4 om pligten til
kønsmainstreaming. Lovgiver har således ikke givet
Ligebehandlingsnævnet bemyndigelse til at behandle klager om, hvorvidt
pligten til kønsmainstreaming i den offentlige forvaltning overholdes.
Sekretariatet skal i øvrigt gøre Foreningen Far opmærksom på, at
foreninger på vegne af og til støtte for en konkret person kan indgive en
klage til nævnet, men at organisationer derimod ikke på egne vegne kan
rejse en sag ved nævnet.
Nævnet er opmærksom på, at klager i alle klagerne er angivet som
Jesper Lohse og Carsten Løffmann, men for at nævnet kan behandle en
klage kræves det, at der er tale om en konkret klage over konkrete
forhold. Nævnet kan ikke behandle generelle klager, hvor klageren ikke
har en retlig interesse i sagen. Sagen vil i den situation blive afvist af
nævnet.
Sagsbehandlingen foregår som nævnt på skriftligt grundlag, og det er
sekretariatet, der forestår den forberedende sagsbehandling, indhenter
de nødvendige oplysninger og udarbejder en sagsfremstilling og udkast
til afgørelse, inden sagen forelægges for nævnet, jf. forretningsorden for
Ligebehandlingsnævnet §§ 17 og 19. Sekretariatet forholder sig neutralt
til klagesagerne. De enkelte parter bidrager til sagens oplysning, men
2
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 214: Henvendelse af 7/5-15 fra Foreningen Far om "klage til ombudsmanden over ligehenandlingsnævnet"
deltager ikke i sagens behandling. I tilfælde, hvor en sag kræver
mundtlige parts- og vidneforklaringer, afvises sagen, idet disse ikke kan
ske for nævnet.
Nævnsmøderne er ikke åbne for offentligheden, jf. forretningsordenen §
19. Det er således ikke muligt at få foretræde for nævnet.
Sekretariatet har tidligere haft møder med Foreningen Far senest i
foråret 2014, hvor sekretariatet gjorde rede for, hvorledes
sagsbehandlingen foregår i sekretariatet og i nævnet, ligesom
sekretariatet gjorde rede for nævnets kompetence. Foreningen fik
ligeledes lejlighed til at stille spørgsmål.
Sekretariatet har neden for så vidt muligt kort kommenteret de mails,
som foreningen har fremsendt.
Hensigten med kommentarerne til de generelle konstateringer og
holdningerne i de fremsendte mails er at præcisere nævnets
kompetence, og dermed gøre det mere klart, hvad
Ligebehandlingsnævnet som offentligt klagenævn kan og ikke kan.
Kommunal e-boks
I den første mail henviser Foreningen Far til, at begge forældre ikke
modtager samme information om deres børn i forældrenes e-boks,
herunder ved barnets fødsel, omkring skole og SFO.
Ligebehandlingsnævnet har modtaget flere konkrete klagesager om dette
emne, der på nuværende tidspunkt er under behandling.
Vi kan henvise til en afgørelse, som nævnet har truffet om indskrivning i
en skole jf. 2014-6811-12012. Afgørelsen kan ses i
Ligebehandlingsnævnets afgørelsesdatabase på nævnets hjemmeside.
Det bemærkes, at Carsten Løffmann, der er landskasserer i Foreningen
Far, har indgivet en klage over e-boks til Ligebehandlingsnævnet, j.nr.
2014-6811-57890. Foreningen Far har således allerede en sag om dette
emne under behandling i nævnet.
Børn og forældre i moderne familier
Foreningen Far har i denne mail klaget over, ”at børn og forældre, som
ikke lever sammen, opdeles i bopæls- og samværsforældre med vidt
forskellige rettigheder, økonomiske forhold og sagsbehandlingstider hos
det offentlige.” Foreningen finder, at der er tale om forskelsbehandling af
børn, som ikke bor i kernefamilier og af samværsforældre.
3
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 214: Henvendelse af 7/5-15 fra Foreningen Far om "klage til ombudsmanden over ligehenandlingsnævnet"
Ligebehandlingsnævnet har ikke mulighed for at tage sager op af egen
drift og kan ikke iværksætte generelle undersøgelser af forholdene
omkring børns rettigheder i forbindelse med skilsmisse, ligesom nævnet
ikke har mulighed for at undersøge, hvilke konsekvenser der eventuelt
måtte være i forbindelse med opdelingen af forældre i bopæls- og
samværsforældre.
Kompetencen til at tage sager op af egen drift er tillagt
Institut for
Menneskerettigheder, der er Danmarks nationale ligebehandlingsorgan
for køn. Instituttet har til opgave at fremme, evaluere og overvåge samt
støtte ligebehandling af kvinder og mænd blandt andet ved at foretage
uvildige undersøgelser af forskelsbehandling og offentliggøre uvildige
rapporter og fremsætte henstillinger om ethvert spørgsmål vedrørende
forskelsbehandling.
Nævnet har endvidere ikke kompetence til at behandle et eventuelt
spørgsmål om, hvorvidt børn i samværsfamilier behandles ringere end
børn i kernefamilier. Et sådant spørgsmål er ikke reguleret i
ligebehandlingslovgivningen.
Boligydelse til begge forældre
Familiecheck til begge forældre
Foreningen Far klager over, at børn og samværsforældre ikke modtager
boligydelse for barnet i tilfælde af arbejdsløshed i 7/7
samværsordningen, da det alene er bopælsforælderen, som kan
modtage dette, og det alene afhænger af bopælsforælderens økonomiske
forhold. Der er tale om forskelsbehandling af børn, som ikke bor i
kernefamilier.
Endvidere skriver foreningen i en mail, at børn og samværsforældre ikke
modtager familiecheck. Der er tale om forskelsbehandling af børn, som
ikke bor i kernefamilier og af samværsforældre, som ikke har samme
rettigheder som bopælsforældre. Der er især tale om forskelsbehandling
af fædre, da 87 % af samværsforældre er fædre.
Nævnet er en administrativ domstolslignende forvaltningsmyndighed, og
det har ikke mulighed for at udføre uvildige undersøgelser. Den
kompetence er på kønsområdet tillagt Institut for Menneskerettigheder.
Det bemærkes, at nævnet ikke har kompetence til at behandle
eventuelle klagesager om, hvorvidt børn i samværsfamilier behandles
ringere end børn i kernefamilier. Et sådant spørgsmål er ikke reguleret i
ligebehandlingslovgivningen.
4
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 214: Henvendelse af 7/5-15 fra Foreningen Far om "klage til ombudsmanden over ligehenandlingsnævnet"
Samme SU til begge forældre
Foreningen Far har klaget over, at begge forældre ikke modtager samme
forhøjede SU-klip for børn, idet far modtager 6 klip og mor modtager 12
klip.
Nævnet har tidligere taget stilling til, om det var i strid med
ligestillingsloven, at studerende mødre får ekstra SU-klip (fødselsklip).
Nævnet fandt ikke, at reglerne om ekstra SU-klip til mødre var i strid
med ligestillingsloven, idet problemstillingen relaterer sig til spørgsmålet
om beskyttelse af kvinder i forbindelse med graviditet og moderskab,
j.nr. 2014-6811-19873. Afgørelsen kan ses i Ligebehandlingsnævnets
afgørelsesdatabase på nævnets hjemmeside.
Børnebidragsloven, børneloven og barselsorlov for begge forældre
Der klages over børnebidragsloven, som ændret 7. oktober 2014, idet
der alene anvendes ordet ”ham”. Medfar er undladt, men medmor
medtaget og 3-4 % børn i alderen 0-1 år bor i henhold til Danmarks
Statistik hos far i familier, hvor far og mor ikke bor sammen.
Børneloven sikrer ikke barnets biologiske mor og far samme rettigheder.
Derudover påpeges det, at barn og far ikke efter 6 måneder og efter 3 år
i tilfælde af anden registrant kan få registreret forældreskab i en tid med
DNA, Facebook og 50 procents skilsmisserater, hvor det biologiske
forældreskab kan komme frem senere i barnets liv.
Foreningen gør opmærksom på, at loven ikke sikrer barnets ret til sin
biologiske mor og far, men til medmor. Loven sikrer ikke medfar.
Foreningen gør opmærksom på, at barnets forældre ikke har samme
barselsrettigheder. Mor har ret og pligt til at afholde 14 dage, mens far kun
har ret til at holde 14 dage.
De biologiske forældre har ikke samme barselsrettigheder. Medmor tildeles
således barsel i stedet for faren i 2 uger. Barnets medfar har imidlertid ikke
mulighed for at afholde barsel i 2 uger, således som medmor har.
Ligebehandlingsnævnet kan hertil oplyse, at offentlige myndigheder
inden for deres område skal arbejde for ligestilling i al planlægning og
forvaltning. Det pågældende ressort-ministerium skal således sørge for,
at kønsmainstreaming pågår fx i forbindelse med lovforslags
fremsættelse og vedtagelse. Ligebehandlingsnævnet har ikke
kompetence til at påse, at reglerne om kønsmainstreaming overholdes,
og kan ikke behandle konkrete klager herover.
5
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 214: Henvendelse af 7/5-15 fra Foreningen Far om "klage til ombudsmanden over ligehenandlingsnævnet"
Vejledning om samvær - skyldsspørgsmålet
Foreningen Far klager over vejledning om samvær, som siger at
skyldsspørgsmålet ved konflikter i børnesager ikke har betydning for
barnet i forhold til samværsforælderen. Foreningen finder, at der
tværtimod er markant forskelsbehandling af barnet i forhold til
samværsforældrene, og dermed indirekte i forhold til fædre, da 87 % af
samværsforældre er fædre.
Nævnet har ikke mulighed for at foranstalte generelle undersøgelser af
egen drift. Der kan henvises til Institut for Menneskerettigheder, som er
tillagt kompetencen hertil på kønsområdet.
Fri proces i børnesager
Foreningen gør opmærksom på, at fri proces kan gives til den ene af
forældrene baseret på lønindkomst 2 år tilbage uden hensyn til, at sagen
vedrører børn, forælderens formue, aktuelle indkomst eller arbejdsevne.
Samtidig med at den anden forælder kan blive påført ofte 50.000 kr. til
500.000 kr. i sagsomkostninger i nødvendige børnesager. Foreningen gør
endvidere opmærksom på, at fri proces forhøjes med aktuelt 52.000 kr.
for bopælsforælderen uden hensyn til eksempelvis 7/7 samvær med
fælles forældremyndighed.
Nævnet har ikke mulighed for at foranstalte generelle undersøgelser af
egen drift. Der kan henvises til Institut for Menneskerettigheder, som er
tillagt kompetencen på kønsområdet hertil.
SFI spørgeskemaer sendes til bopælsforældre
Foreningen klager over, at SFI i forbindelse med flere undersøgelser om
børn kun har sendt spørgeskemaer til bopælsforælderen. Hermed sker der
forskelsbehandling af fædre, da 87 procent af samværsforældre er fædre.
Ligebehandlingsnævnt har tidligere behandlet en klage fra Foreningen Far
over SFI i forbindelse med instituttets rapport om deleordninger og
evaluering af forældreansvarsloven, jf. j.nr. 7100517-12. Sagen blev afvist
sekretariatsmæssigt, idet Ligebehandlingsnævnet ikke har mulighed for, at
påse, at offentlige myndigheder overholder kravet om kønsmainstreaming.
CPR-loven
Foreningen klager over, at barnet skal registreres med bopæl hos den ene
forælder (bopælsforælder), hvis barnet opholder sig lige eller mest tid hos
denne forælder. Foreningen mener, der er tale om forskelsbehandling af
barnet og forældrene i forhold til familieformen.
6
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 214: Henvendelse af 7/5-15 fra Foreningen Far om "klage til ombudsmanden over ligehenandlingsnævnet"
Forskelsbehandling af børn og forældre i relation til familieform er ikke
beskyttet i ligebehandlingslovene.
Barselsdagpenge til begge forældre
Foreningen klager over, at barnet og barnets forældre ikke har samme ret
til dagpenge efter bekendtgørelse om barselsdagpenge, og at dagpengene
ikke fordeles forholdsvis, men alene til den ene forælder. Der vil
hovedsagelig være tale om forskelsbehandling af far, da barnet ofte
opholder sig mest tid hos mor, og mor derfor har ret til alle
barselsdagpengene, hvis forældrene ikke er enige om fordelingen.
Nævnet har ikke mulighed for at foranstalte generelle undersøgelser af
egen drift. Der kan henvises til Institut for Menneskerettigheder, som er
tillagt kompetencen på kønsområdet hertil.
Mødregrupper
Statsforvaltningens børnegrupper
Foreningen klager over, at ikke alle danske kommuner tilbyder
familiegrupper for begge forældre, men at mange kommuner fortsat alene
tilbyder mødregrupper.
Foreningen gør ligeledes opmærksom på, at det er oplyst af
Statsforvaltningen, Borups Allé 177, 2400 København NV, at det kun er
bopælsforældre, som alene kan sikre barnets deltagelse i
Statsforvaltningens børnegrupper og ikke samværsforælderen.
Nævnet kan ikke foretage en generel undersøgelse af, om kommunerne
alene tilbyder mødregrupper til mødre og ikke tilbyder familiegrupper for
begge forældre.
Nævnet har ikke på nuværende tidspunkt behandlet en konkret
individuel klage over ovenstående, og nævnet har derfor ikke har haft
lejlighed til at tage stilling til, om det falder ind under ligestillingslovens
område, og om en sådan praksis i givet fald er i strid med loven.
Kvindekrise centre uden mandekrisecentre
Der er tale om forskelsbehandling af børn og fædre, idet serviceloven
sikrer kommunale botilbud til kvinder, men ikke til mænd.
Nævnet har ikke på nuværende tidspunkt behandlet en konkret
individuel klage over ovenstående, og nævnet har derfor ikke har haft
lejlighed til at tage stilling til, om det falder ind under ligestillingslovens
område, og om en sådan praksis i givet fald er i strid med loven.
7
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 214: Henvendelse af 7/5-15 fra Foreningen Far om "klage til ombudsmanden over ligehenandlingsnævnet"
Midlertidige afgørelser om bopæl – ved grænseoverskridende
adfærd
Foreningen klager over, at Statsforvaltningens afgørelser om midlertidig
bopæl er i strid med ligebehandlingsreglerne. Statsforvaltningen har
indrømmet i medierne, at der kan forekomme forskelsbehandling i
sagsbehandlingen på grund af køn. Foreningen vil derfor anmode om, at
bevisbyrden overgår til Statsforvaltningen for fremlæggelse af statistik
over midlertidige bopælsafgørelser baseret på ansøger og afgørelser med
køn. Da der er lang sagsbehandlingstid, er de midlertidige afgørelser om
bopæl afgørende i Statsforvaltningen.
Ifølge foreningen bør det samme gælde, når det drejer sig om midlertidige
afgørelser ved grænseoverskridende adfærd. Det er statsforvaltningen, der
træffer afgørelser, og bevisbyrden for at der ikke sker forskelsbehandling
på grund af køn, bør lægges over på statsforvaltningen.
Nævnet har ikke mulighed for at foranstalte generelle undersøgelser af
egen drift. Der kan henvises til Institut for Menneskerettigheder, som er
tillagt kompetencen på kønsområdet hertil. Endvidere har nævnet ikke
mulighed for at ændre bevisbyrdereglerne i en given lov. Nævnet er ikke
en del af lovgivningsmagten, men et offentligt administrativt klageorgan.
Ordblindhed
Foreningen mener, at ordblinde stilles ringere i Statsforvaltningen ved
afgørelser om midlertidig bopæl/forældremyndighed og samvær.
Bevisbyrden for, at en sådan forskelsbehandling ikke finder sted, bør
lægges over på statsforvaltningen.
Det bemærkes, at nævnet ikke har kompetence til at behandle
klagesager om handicap udenfor arbejdsmarkedet.
Konklusion
Sekretariatet foretager sig herefter ikke yderligere i anledning af de
fremsendte e-mails, der overvejende efterspørger generelle
undersøgelser, hvortil kompetencen ligger i Institut for
Menneskerettigheder, eller indeholder et ønsket om ændringer af
lovgivning, hvilket henhører under Folketinget.
Såfremt foreningen måtte ønske et møde med sekretariatet på grundlag
af aktuelle brev, vil dette naturligvis være muligt.
8
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 214: Henvendelse af 7/5-15 fra Foreningen Far om "klage til ombudsmanden over ligehenandlingsnævnet"
Venlig hilsen
Susanne Fischer
Kopi til:
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, Holmens
Kanal 22, 1060 København K, att. Ligestillingsafdelingen
Justitsministeriet, Civilstyrelsen, Adelgade 13, 1304 København K
Statsforvaltningen, Borups Allé 177, 2400 København NV
SFI Herluf Trolles Gade 11 DK – 1052 København K
Beskæftigelsesministeriet, Ved Stranden 8, 1061 København K
Statsforvaltningen, Storetorv 10, 6200 Aabenrå
9
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 214: Henvendelse af 7/5-15 fra Foreningen Far om "klage til ombudsmanden over ligehenandlingsnævnet"
Bekendtgørelse af lov om Ligebehandlingsnævnet
Herved bekendtgøres lov om Ligebehandlingsnævnet, jf. lov nr. 387 af 27. maj 2008 med de
ændringer, der følger af lov nr. 530 af 11. juni 2012.
Kapitel 1
Kompetence og organisation
§ 1.
Ligebehandlingsnævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af køn, race,
hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller national,
social eller etnisk oprindelse, jf. stk. 2-5.
Stk. 2.
Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af køn efter:
1) §§ 2, 2 a og 2 b i lov om ligestilling af kvinder og mænd.
2) Lov om lige løn til mænd og kvinder.
3) Lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v.
4) Lov om ligebehandling af mænd og kvinder inden for de erhvervstilknyttede
sikringsordninger.
5) Lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.
Stk. 3.
Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af race, hudfarve, religion
eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller national, social eller etnisk
oprindelse efter lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
Stk. 4.
Nævnet behandler endvidere klager over forskelsbehandling på grund af race eller
etnisk oprindelse efter lov om etnisk ligebehandling.
Stk. 5.
Ligebehandlingsnævnet kan behandle klager fra en lønmodtager om brud på
bestemmelser i kollektive overenskomster, der indeholder tilsvarende pligt til ligebehandling eller
lige løn som lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v., jf.
denne lovs § 1, stk. 9, lov om lige løn til mænd og kvinder, jf. denne lovs § 1, stk. 5, eller lov om
ligebehandling af mænd og kvinder inden for de erhvervstilknyttede sikringsordninger, jf. denne
lovs § 2, eller tilsvarende pligt til ikkeforskelsbehandling som lov om forbud mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v., jf. denne lovs § 1, stk. 6 og 7, hvis lønmodtageren
godtgør, at vedkommende faglige organisation ikke agter at iværksætte fagretlig behandling af
kravet.
Kapitel 2
Klagebehandling
§ 5.
Ankestyrelsen stiller sekretariat til rådighed for nævnet.
Stk. 2.
Sekretariatet forbereder nævnets behandling af klager. Klagerne behandles på skriftligt
grundlag.
Stk. 3.
Sekretariatet kan anmode sagens parter om at medvirke til sagens oplysning. Hvis en
part ikke efterkommer anmodningen inden den fastsatte frist, fastsættes en ny frist. Hvis
opfordringen til at svare ikke efterkommes, kan nævnet beslutte, at sagen kan afgøres på det
foreliggende grundlag.
Bekendtgørelse om forretningsorden for
Ligebehandlingsnævnet
I medfør af § 3, stk. 6, i lov om Ligebehandlingsnævnet, jf. lovbekendtgørelse nr. 905 af 3.
september 2012, og efter forhandling med social- og integrationsministeren og ministeren for
ligestilling og kirke, fastsættes:
Kapitel 3
Sekretariatets funktion og kompetence
§ 8.
Sekretariatet forestår den forberedende sagsbehandling, indhenter de nødvendige
oplysninger og udarbejder en sagsfremstilling og udkast til afgørelse, inden sagen behandles af
10
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 214: Henvendelse af 7/5-15 fra Foreningen Far om "klage til ombudsmanden over ligehenandlingsnævnet"
1527931_0011.png
nævnet. Sekretariatet forestår ligeledes sagsbehandlingen efter mødet med udsendelse af
afgørelse m.v.
Stk. 2.
Sekretariatet kan anmode sagens parter om at medvirke til sagens oplysning. Hvis en
part ikke efterkommer anmodningen inden den fastsatte frist, fastsættes en ny frist. Hvis
opfordringen til at svare ikke efterkommes, kan nævnet beslutte, at sagen kan afgøres på det
foreliggende grundlag.
Kapitel 4
Behandlingen af sagerne
§ 17.
Klagen indgives skriftligt til Ligebehandlingsnævnet.
Stk. 2.
Klagen skal indeholde oplysninger om:
1) klagerens navn, adresse, cpr.nr. og telefonnummer,
2) hvem, der klages over,
3) en redegørelse for de faktiske forhold, der begrunder klagen, og
4) hvad klager ønsker at opnå med klagen.
Stk. 3.
Der kan vedlægges materiale, der underbygger klagen.
Beskæftigelsesministeriet, Ved Stranden 8, 1061 København K
Civilstyrelsen, Adelgade 13, 1304 København K
Koncernservice, Borups Allé 177, 2400 København NV
Ministeriet for Børn, LigestillingIntegration og Sociale For, Holmens
Kanal 22, 1060 København K
SFI - Det Nationale Forsknings- center for Velfærd, Herluf Trolles
Gade 11, 1052 København K
Statsforvaltningen, Aabenraa, Storetorv 10, 6200 Aabenraa
Kapitel 5
Afholdelse af møder og afgørelse af sagerne
§ 19.
Sagerne afgøres på et møde i nævnet på grundlag af de skriftlige oplysninger i sagerne.
Stk. 2.
Hverken klager, indklagede eller deres repræsentanter kan være til stede under mødet.
Stk. 3.
Nævnets møder er ikke åbne for offentligheden.
Bekendtgørelse af lov om ligestilling af kvinder og mænd
1)
Herved bekendtgøres lov om ligestilling af kvinder og mænd, jf. lovbekendtgørelse nr. 1095 af
19. september 2007, med de ændringer, der følger af § 15 i lov nr. 387 af 27. maj 2008, lov nr.
484 af 12. juni 2009, § 3 i lov nr. 182 af 8. marts 2011, § 12 i lov nr. 553 af 18. juni 2012 og § 1 i
lov nr. 1288 af 19. december 2012.
Kapitel 3
Offentlige myndigheders forpligtelser
§ 4.
Offentlige myndigheder skal inden for deres område arbejde for ligestilling og indarbejde
ligestilling i al planlægning og forvaltning.
Kapitel 5
Institut for Menneskerettigheder – Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution
§ 14.
Institut for Menneskerettigheder – Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution
har til opgave at fremme, evaluere og overvåge samt støtte ligebehandling af kvinder og mænd
11
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 214: Henvendelse af 7/5-15 fra Foreningen Far om "klage til ombudsmanden over ligehenandlingsnævnet"
uden forskelsbehandling på grund af køn, herunder ved at give ofre for forskelsbehandling uvildig
bistand til at få behandlet deres klager over forskelsbehandling under hensyntagen til ofrenes,
foreningernes, organisationernes og andre juridiske personers rettigheder, foretage uvildige
undersøgelser af forskelsbehandling og offentliggøre uvildige rapporter og fremsætte henstillinger
om ethvert spørgsmål vedrørende forskelsbehandling.
12