Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 200
Offentligt
1523362_0001.png
Til høringsparterne på vedlagte høringsliste
Høring over betænkningen
”Magtanvendelse over for børn og unge, der er
anbragt uden for hjemmet” (nr. 1551/2015)
Udvalget om magtanvendelse på anbringelsessteder for børn og unge
(Magtanvendelsesudvalget) har nu afsluttet sit arbejde og afleveret sin
betænkning til minister for børn, ligestilling, integration og sociale forhold,
Manu Sareen.
Magtanvendelse over for børn og unge er en yderst svær balancegang mellem
hensynet til muligheden for at yde barnet eller den unge beskyttelse og omsorg
og hensynet til barnets eller den unges integritet og selvbestemmelsesret.
Regeringen ønsker derfor at sende udvalgets betænkning i en bred høring med
henblik på at have det bedst mulige beslutningsgrundlag, når der skal tages
stilling til den politiske opfølgning på magtanvendelsesområdet.
Magtanvendelsesudvalget har haft en bred sammensætning og har bestået af
praktikere og eksperter fra bl.a. Institut for Menneskerettigheder,
Plejefamiliernes Landsforening, LOS, Socialpædagogernes Landsforbund,
Foreningen af Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn og unge, Børnerådet, Børns
Vilkår, Københavns Universitet m.fl.
Magtanvendelsesudvalget blev nedsat i juni 2013 og har haft til opgave at
afklare de etiske, juridiske, og praktiske grænsedragninger for anvendelse af
magt over for børn og unge i døgntilbud, på opholdssteder og i plejefamilier.
Samtidig skulle udvalget beskrive udfordringerne i relation til brug af magt og
komme med forslag til, hvordan et kommende regelsæt kan udformes. Opgaven
for udvalget var bl.a. at afbalancere hensynet til børn og unges oplevelse af, at
der foretages grænseoverskridende foranstaltninger i form af f.eks.
begrænsninger i adgangen til at kommunikere ved hjælp af computer eller
mobiltelefon, og de ansvarlige institutioners legitime interesse i, både af
ordensmæssig, pædagogisk og sikkerhedsmæssig karakter, at fastsætte sådanne
restriktioner.
Formålet med reglerne om magtanvendelse er at beskytte anbragte børn og
unge mod unødvendig magtanvendelse. Udgangspunktet for den indsats, der
gives efter serviceloven på børne- og ungeområdet, er, at indsatsen skal ske med
respekt for barnets eller den unges integritet og selvbestemmelse. Reglerne
beskriver således, i hvilke situationer der undtagelsesvist må anvendes magt.
Magtanvendelse over for børn og unge anbragt på opholdssteder, åbne
døgninstitutioner, delvis lukkede døgninstitutioner og sikrede døgninstitutioner
må som udgangspunkt kun ske, når forholdene i det enkelte tilfælde gør det
absolut påkrævet og må aldrig erstatte omsorg og socialpædagogisk bistand.
Grænsedragningen mellem, hvad der er absolut påkrævet og ikke absolut
påkrævet, kan imidlertid være svær at fastslå, og det forvaltes samtidig meget
Side 1 af 2
Holmens Kanal 22 • 1060 København K • Tlf. 33 92 93 00 • E-mail [email protected]
www.sm.dk
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 200: Orientering om høring over Magtanvendelsesudvalgets betænkning "Magtanvendelse over for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet" (nr. 1551/2015) inkl. betænkning, høringsbrev og høringsliste, fra ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
1523362_0002.png
uensartet i de enkelte tilbud til børn og unge. Samtidig viser erfaringer fra bl.a.
Folketingets Ombudsmands inspektionsbesøg på en række socialpædagogiske
opholdssteder, at magtanvendelsesreglerne på børne- og ungeområdet fremstår
uklare.
Til brug for udvalgets arbejde har et konsulentfirma gennemført en kortlægning
af praksis for magtanvendelse over for anbragte børn og unge. Kortlægningen
er baseret på en spørgeskemaundersøgelse blandt medarbejdere på
anbringelsesinstitutioner og plejefamilier, fokusgrupper med deltagelse af
medarbejdere fra anbringelsesinstitutioner samt kvalitative interviews med
kommunale myndigheder og faglige eksperter på området. Kortlægningen
omfatter bl.a. omfanget, karakteren og opfattelsen af fysisk magtanvendelse på
døgninstitutioner, opholdssteder og i plejefamilier. Kortlægningen viser bl.a., at
der af og til blandt medarbejderne på anbringelsesstederne opleves behov for
af hensyn til at kunne yde den fornødne omsorg for barnet eller den unge
at få
yderligere indgrebsmuligheder, end hvad reglerne giver mulighed for i dag.
Samtidig viser kortlægningen, at flere medarbejdere på de forskellige typer
anbringelsessteder oplever, at det er svært at håndtere reglerne, og at der er
behov for en tydeliggørelse af, hvornår der kan anvendes magt over for et barn
eller en ung.
Diskussioner i udvalget har vist, at der kan være behov for at styrke
bevidstheden om børns og unges rettigheder. Det er således udvalgets
opfattelse, at børns og unges rettigheder ikke fremgår tilstrækkelig tydeligt af
de gældende regler om magtanvendelse, hvilket medfører, at der er risiko for, at
børns og unges rettigheder kan blive tilsidesat i praksis. På denne baggrund
vurderer udvalget, at der i lovgivningen med fordel også kan være fokus på
børns og unges rettigheder og ikke
som i dag - kun på hvilke indgreb i
rettighederne, der skal være hjemmel til at foretage.
Ministeriet skal anmode om bemærkninger til betænkningen
senest den 19. maj
2015.
Bemærkningerne bedes sendt pr. e-mail til
[email protected]
og
[email protected]
med
kopi til
[email protected].
Spørgsmål om denne høring kan rettes til undertegnede.
Med venlig hilsen
Sarah Franzmann Berthelsen
Side 2 af 2
Holmens Kanal 22 • 1060 København K • Tlf. 33 92 93 00 • E-mail [email protected]
www.sm.dk