Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 176
Offentligt
1515340_0001.png
NOTAT
Dato: 1. april 2015
Kontor: Udsatte Børn
Sagsnr. 2013-6461
Regeringen, Venstre og Det Konservative Folkeparti afsatte med finansloven for
2014 i alt 280 mio. kr. i perioden 2014-2017 til ”Tidlig hjælp til børn og unge i
udsatte familier” (Forebyggelsespakken), der skal sikre en tidlig og forebyggende
indsats over for børn og unge, der vokser op i udsatte familier. Forebyggelses-
indsatsen består dels af en lovændring og dels af fire øvrige initiativer.
Forligskredsen bag finanslovsaftalen omprioriterede i forbindelse med satspulje-
aftalen for 2015 i alt 30 mio. kr. over årene 2016-2017 fra initiativet ”Tidlig
hjælp til børn og unge i udsatte familier” (Forebyggelsespakken) til delvis finan-
siering af behandlingstilbud til børn og unge fra familier med stof- og alkohol-
misbrug.
I juni 2014 lancerede Socialstyrelsen ”Tidlig hjælp til børn og unge i udsatte fa-
milier” (Forebyggelsespakken) under titlen ”Tidlig Indsats – Livslang Effekt”, sam-
tidig med at der blev udmeldt 13 ansøgningspuljer.
Som led i lanceringen præsenterede Socialstyrelsen på en konference i august
2014 kommuner og organisationer for de projekter og indsatser, som indgår i
Forebyggelsespakken, ligesom der i regi af Socialstyrelsen findes en hjemmeside
for den samlede indsats.
Ministeriet modtog i første ansøgningsrunde i alt 56 ansøgninger fra frivillige
organisationer samt i alt 100 ansøgninger fra 57 kommuner og 5 private leve-
randører.
Der er tildelt 49,2 mio. kr. i 7 ansøgningspuljer med direkte økonomisk støtte. I
alt har 31 kommuner, otte frivillige organisationer og tre private leverandører
har fået tilsagn om at deltage i ét eller flere projekter i Forebyggelsespakken.
De frivillige organisationer havde projektopstart i december 2014. For kommu-
ner og private leverandører har der været projektopstart i februar 2015.
I februar 2015 har ministeriet lanceret endnu en ansøgningsrunde, hvor kom-
muner og private leverandører kan søge om deltagelse i otte forskellige indsat-
ser på dagtilbuds- og familieområdet, ligesom der udbydes nye partnerskabsfor-
løb. Der er ansøgningsfrist for kommuner og leverandører den 1. september
2015, og forventet projektopstart januar 2016.
Side 1 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515340_0002.png
I det følgende beskrives status for de fire delinitiativer under forebyggelsesind-
satsen ”Tidlig hjælp til børn og unge i udsatte familier”.
1. Styrkelse af forældrenes kompetencer ved familierettede, forebyggende ind-
satser.
Styrkelse af forældrekompetencer ved familierettede, forebyggende indsatser er i
første ansøgningsrunde udmøntet gennem fire ansøgningspuljer, hvor kommu-
ner og organisationer har søgt om at implementere én eller flere indsatser. Der
er indsatser målrettet alle førstegangsforældre samt indsatser målrettet mere
udsatte forældre og børn.
2. Strategiske samarbejder mellem kommuner og frivillige organisationer om
indsatser over for udsatte børn og unge.
Strategiske samarbejder mellem kommuner og frivillige organisationer er ud-
møntet som en ansøgningspulje, der er blevet søgt af frivillige organisationer og
foreninger til etablering eller videreudvikling af indsatser målrettet børn og unge
fra familier med sociale problemstillinger. Puljen skal styrke samarbejde mellem
de frivillige organisationer og kommuner med henblik på en forankring af ind-
satserne efter projektperiodens udløb.
3. Styrkelse af den tidlige indsats over for udsatte børn i dagtilbud.
Styrkelse af den tidlige indsats overfor udsatte børn i dagtilbud er i første an-
søgningsrunde udmøntet som fem ansøgningspuljer, hvor kommuner har søgt
om at implementere én eller flere indsatser, som styrker den tidlige forebyggen-
de indsats overfor udsatte børn i dagtilbud med fokus på at forbedre mulighe-
derne for inklusion af børn i de almene udviklings- og læringsfællesskaber.
På baggrund af erfaringerne fra første ansøgningsrunde, hvor en af de fem an-
søgningspuljer ikke modtog det forventede antal ansøgninger, er ansøgnings-
runden for 2015 tilrettelagt med en længere ansøgningsperiode og med mere
målrettet kommunikation i forhold til dagtilbudsområdet.
4. Udbredelse af kommunernes anvendelse af fritidsaktiviteter som en forebyg-
gende indsats over for udsatte børn og unge.
Udbredelse af kommunernes anvendelse af fritidsaktiviteter som en forebyggen-
de indsats over for udsatte børn og unge er i første ansøgningsrunde udmøntet
som to puljer til udbredelse af fritidspasordningen til kommuner, som ikke alle-
rede har en fritidspasordning.
Partnerskabskommuner
Foruden de ovenstående hovedspor indeholder ”Tidlig Indsats – Livslang Effekt”
et tværgående projekt, hvor kommuner gennem en pulje har ansøgt om at delta-
ge som partnerskabskommune og derved i et samarbejde med Socialstyrelsen
omlægge og styrke kommunens forebyggende arbejde.
Side 2 af 3
files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\76b53151-6224-4a37-bc4c-
7a\x1515340_1_0.docx
c
:\program
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515340_0003.png
I første ansøgningsrunde ansøgte 30 kommuner om at deltage som partner-
skabskommune. For at imødekomme den store interesse for at deltage som
partnerskabskommune etablerer Socialstyrelsen et referencenetværk i tilknytning
til partnerskabsprojektet. Der er således tale om en udvidelse af det tværgående
partnerskabsprojekt, som betyder at flere kommuner kan deltage og få støtte til
at omlægge og styrke kommunens forebyggende arbejde. Udvidelsen af referen-
cekommuner er finansieret ved omprioriteringer i de metoder som udbredes ved
ansøgningspuljer.
Som led i udmøntningen af den politiske aftale om tidlig hjælp til børn og unge i
udsatte familier vedtog Folketinget i juni 2014 lovforslag L 168 om en tidlig fo-
rebyggende indsats (udvidelse af servicelovens § 11). Lovændringen trådte i
kraft 1. oktober 2014. Med lovændringen tydeliggøres kommunernes forpligtel-
se til en tidlig forebyggende indsats over for børn og unge med behov for særlig
støtte, og giver kommunerne en række eksempler på, hvad en forebyggende
indsats kan bestå af, herunder eksempelvis samtale- og netværksgrupper eller
konsulentbistand. Socialstyrelsen udbyder i samarbejde med Ankestyrelsen en
række tværkommunale temadage, som sætter fokus på kommunernes anvendel-
se af § 11. Socialstyrelsen forventer at påbegynde afholdelsen af implemente-
ringsaktiviteterne fra maj 2015.
Side 3 af 3
files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\nvdc\76b53151-6224-4a37-bc4c-
7a\x1515340_1_0.docx
c
:\program