Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 173
Offentligt
Højere kvalitet i børnesager (§50 i serviceloven)
Kommunernes anvendelse af forældrekompetenceundersøgelser har i den senere tid været til debat, og
Dansk Psykolog Forening kan nikke genkendende til mange af de problemstillinger, der er blevet rejst. Med
dette notat ønsker foreningen derfor at præsentere fem anbefalinger, der kan være med til sikre faglig kva-
litet i kommunernes anvendelse af forældrekompetenceundersøgelser, børnefaglige undersøgelser og valg
af foranstaltninger.
Dansk Psykolog Forening anbefaler
1.
Det indskrives i servicelovens §50, at vurderingen af, hvorvidt der er behov for en forældre-
kompetenceundersøgelse i forbindelse med tvangsanbringelse af et barn eller en ung uden for
hjemmet, altid skal foretages af en psykolog.
2.
Der bør indføres en systematisk forventningsafstemning mellem sagsbehandler og psykolog
ved rekvirering af forældrekompetenceundersøgelser.
3.
Der bør altid indgå en psykologisk undersøgelse af barnet som del af den børnefaglige under-
søgelse, når der er tale om tvangsanbringelse, anbringelse og anden indgribende foranstalt-
ning. Vurderingen af, om allerede eksisterende akter kan erstatte en undersøgelse, skal foreta-
ges af en psykolog.
4.
Der bør være psykologer med til at vurdere, om barnets behov imødekommes af den valgte
foranstaltning i forbindelse med anbringelse af et barn eller en ung.
5.
Kommunerne bør systematisere evalueringen af, hvorvidt den valgte foranstaltning er til-
strækkelige.
Baggrund
En forældrekompetenceundersøgelse kan indgå som en del af en børnefaglig undersøgelse, der iværksæt-
tes af kommunen, hvis den bliver opmærksom på, at et barn har behov for særlig støtte. Forældrekompe-
tenceundersøgelsen er en psykologisk undersøgelse, hvor forældrenes kompetencer vurderes i forhold til
barnets grundlæggende behov for omsorg, sikkerhed, følelsesmæssig varme, stimulering, grænsesætning
og stabilitet.
Den nuværende lovgivning betyder, at det er op til den enkelte sagsbehandler i kommunen at vurdere,
hvorvidt der skal foretages en forældrekompetenceundersøgelse som en del af en børneundersøgelse (§50
i serviceloven). Beslutningen træffes på baggrund af, om sagen er tilstrækkelig oplyst. Det påhviler således
sagsbehandleren at vurdere, om en undersøgelse af forældrekompetencen vil tilvejebringe væsentlig eller
ny information om forældreevnen, og på den baggrund bestemme nødvendigheden af en psykologfaglig
undersøgelse. Denne praksis, der beror på skøn frem for klare retningslinjer, resulterer i en uens anven-
delse af forældrekompetenceundersøgelse på tværs af kommunerne. Dansk Psykolog Forening finder
denne mangel på konsistens særdeles problematisk, idet der ofte er tale om sager, hvor kommunens be-
slutning vil have varig betydning for både barn og forældre. Dette gælder ikke mindst i sager, hvor man