Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 159
Offentligt
1505835_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato 15.03.09
NOTAT OM EN MEKANISME FOR TVÆRGÅENDE POLITISK KOORDINATION PÅ
BØRNEOMRÅDET SAMT AF OPFØLGNINGEN PÅ ANBEFALINGERNE TIL DANMARK FRA
FN’S BØRNEKOMITÉ
Børnekomiteen har anbefalet, at Danmark etablerer en politisk enhed, der på centralt niveau
koordinerer
arbejdet med implementeringen af FN’s Børnekonvention i Danmark. Der eksisterer
allerede et systematisk samarbejde mellem ministerier og civilsamfundets organisationer, men vi
mangler en pendant til dette, der kan koordinere arbejdet på det politiske niveau.
Anbefalinger fra FN’s
Børnekomité om central koordinering
I de seneste anbefalinger til Danmark fra FN’s Børnekomité (4. februar.
2011, Danmark modtager anbefalinger
ca. hvert 5 år) blev Danmark opfordret til at etablere en
central koordinering af implementeringen
af FN’s
Børnekonvention
- en klar national tværsektoriel mekanisme og myndighed på højt niveau, der har ansvaret for
koordinationen af implementeringen af konventionen (horisontalt og vertikalt):
“… the Committee remains concerned
at the absence
of a clear national mechanism responsible for the overall horizontal and vertical coordination of the Convention’s
implementation…
The Committee calls upon the State party to clearly identify a high-level coordination system/authority across
sectors and with all regions and municipalities in order to ensure the implementation of child rights in a comprehensive, coherent and
consistent manner, throughout its territory”
(anbefaling no. 14 og 15).
Denne anbefaling har baggrund i art. 4 i Børnekonventionen samt Børnekomiteens Generelle Kommentarer no.
5 (2003) om ’General measures of implementation of the Convention on the Rights of the Child’.
Børnekomiteen anerkender her, at koordinering kan tage mange forskellige former, men at praksis har vist, at
central koordinering er nødvendig (punkt 26, 27, 37, 38 og 39).
Det fremgår bl.a. at ”
a special unit, if given high-level
authority - reporting directly, for example, to the Prime Minister, the President or a Cabinet Committee on children - can contribute
both
to the overall purpose of making children more visible in Government and to coordination to ensure respect for children’s rights
across Government and at all levels of Government. Such a unit can be given responsibility for developing the comprehensive
children’s strategy and monitoring its implementation, as well as for coordinating reporting under the Convention.”
Koordineringen af opfølgning på FN’s Børnekomites anbefalinger i Danmark
På nuværende tidspunkt finder der en koordinering sted mellem civilsamfundsorganisationerne og ministerierne
om opfølgningen på anbefalingerne fra FN’s Børnekomité. Det er Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration
og Sociale forhold (MBLIS) som koordinerer denne indsats. En ordning der efter Red Barnets vurdering
fungerer godt:
Red Barnet - Rosenørns Allé 12, 1634 København V, Danmark - Telefon 35 36 55 55 - Fax 35 39 11 19 - www.redbarnet.dk - [email protected]
Red Barnet er en del af Save the Children - verdens største uafhængige børnerettighedsorganisation.
Red Barnet kæmper for børns rettigheder og giver akut og langsigtet hjælp til udsatte børn i Danmark og resten af verden.
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 159: Henvendelse af 9/3-15 fra Red Barnet om deres "Notat om en mekanisme for tværgående politisk koordination på børneområdet samt af opfølgningen på anbefalingerne til Danmark fra FN's Børnekomité"
1505835_0002.png
’Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen i Danmark’
1
har sammen med ministeriet grupperet anbefalingerne
fra FN’s Børnekomité
tematisk
2
. På halvårligt basis arrangeres der møder mellem de relevante sektorministerier
og børneorganisationerne. Dagsordenen fastsættes mellem MBLIS og Samarbejdsgruppen, og ministeriet
inviterer herefter de relevante ministerier til at deltage. Gennem de seneste to år har der været bred deltagelse fra
bl.a. udenrigs-, undervisnings-, sundheds-, justits- og socialministeriet. Nogle gange med tilstedeværelse af
relevante styrelser, hvis dagsordenspunkterne har krævet det. Udover gensidige orienteringer om udviklinger på
børneområdet er følgende eksempler på temaer blevet drøftet: Inkorporering af Børnekonventionen, en national
handlingsplan for børns rettigheder, opfølgning på børneombudsordningen, børns rettigheder i undervisningen
og i skolereformen, kommunernes børnepolitikker, international klageadgang, migration og asyl i lyset af
Børnekonventionen, inddragelse af børn og børns høringsret mm.
3
Vi mangler en mekanisme for tværgående politisk koordination på børneområdet
Børnekonventionen omfatter mange dele af et barns liv og mange forskellige forhold, der vedrører børn.
Ansvaret for mange af disse temaer varetages af forskellige ressortministre og en stor del af varetagelsen er i
Danmark lagt ud til regioner og kommuner. Dette kræver, som Børnekomiteen peger på, et beslutningsdygtigt
organ, der har autoritet og som rapporterer direkte til regeringsledelsen. Formålet med organet er at skabe helhed
og sammenhæng på det børnepolitiske område og sikre implementeringen af Børnekonventionen.
Et sådant organ, Regeringens Børneudvalg, har eksisteret tidligere under skiftende regeringer (i 80’erne og
90’erne).
Faktisk blev det første udvalg etableret, da jeg selv var Socialminister i 1986-88. Udvalget har løbende
bestået af ministre fra et meget bredt udvalg af ministerier. Det var Socialministeren, der havde formandskabet
for udvalget. Udvalget blev (i hvert fald i perioder) suppleret af et Tværministerielt Børneudvalg bestående af
embedsmænd fra de samme ministerier.
Konstellationen af et sådant politisk organ kan naturligvis se ud på mange forskellige måder. Det vigtige er, at det
både inddrager ministre fra områder, der er helt væsentlige i forhold til børneområdet, men også områder der
mere indirekte er relateret til børnepolitikker.
Ud over opfølgningen på anbefalingerne fra Børnekomiteen, mener Red Barnet, at et sådant udvalgs opgave vil
være at følge op på nogle af de implementeringstiltag, som Børnekomiteen har foreslået
4
. Det gælder f.eks.
udarbejdelse af en strategi/handlingsplan med fokus på højt prioriterede temaer for børn, ny nødvendig
lovgivning på børneområdet, ny lovgivnings implikationer for børn, allokering af tilstrækkelige ressourcer til
implementeringen af Børnekonventionen, evaluering af lovgivning og politiske tiltag, der har implikationer for
børn, trænings- og kapacitetsopbygningstiltag m. m.
Red Barnet anbefaler
Red Barnet foreslår, at Socialudvalget arbejder for, at der igen etableres et permanent Børneudvalg, der er et
beslutningsdygtigt politisk organ, der har autoritet og som rapporterer direkte til regeringsledelsen. Formålet med
et sådant koordinerende Børneudvalg er at skabe helhed og sammenhæng på det børnepolitiske område og sikre
implementeringen af Børnekonventionen. Børneudvalget kunne ledes/koordineres af Socialministeren, der også
Samarbejdsgruppen består af flg. organisationer: Amnesty International, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår,
Danske Handikaporganisationer, DUI
Leg og Virke, Foreningen Grønlandske Børn, Institut for Menneskerettigheder,
Red Barnet, Red Barnet Ungdom, Dansk Røde Kors, Ungdommens Røde Kors, Unicef Danmark.
2
Samarbejdsgruppen arbejder særligt sammen med kontoret for udsatte børn samt kontoret for jura og international om
den praktiske opfølgning.
3
Socialministeriet orienterede om beslutningen om denne systematiske praksis på et møde mellem samarbejdsgruppen og
Socialministeriet den 10. juni 2013.
4
I de Generelle Kommentarer no. 5
fra FN’s Børnekomité.
1
2/3
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 159: Henvendelse af 9/3-15 fra Red Barnet om deres "Notat om en mekanisme for tværgående politisk koordination på børneområdet samt af opfølgningen på anbefalingerne til Danmark fra FN's Børnekomité"
1505835_0003.png
vil have en pligt til at føre en løbende dialog om udvalgets arbejde med relevante udvalg i Folketinget med
henblik på at sikre en stærk parlamentarisk forankring og bred politisk dialog med Folketingets partier.
Red Barnet stiller gerne vores viden og kompetencer til rådighed for videre drøftelser. Spørgsmål til notatet kan
rettes til børnepolitisk seniorrådgiver Inger Neufeld på tlf. 3524 8539 /
[email protected]
Med venlig hilsen
Mimi Jakobsen
Generalsekretær
3/3