Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 144
Offentligt
1499811_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om statens overførsler
til kommuner og regioner i 2011
– merudgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste
på det sociale område
Februar
2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499811_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om statens overførsler til kommuner og regioner i 2011 –
merudgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste på det sociale område
(beretning nr. 20/2011)
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om statens overførsler til kommuner og re-
gioner i 2011 – merudgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste på det sociale område, som blev
indledt med en beretning i 2012.
16. februar 2015
RN 101/15
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (herefter socialministe-
ren) har taget en række initiativer for at forenkle regelsættet og afklare, hvornår be-
stemmelsen om merudgiftsydelse i servicelovens § 41 er subsidiær i forhold til andre
ydelser. Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at denne del
af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne del af konklusionen på følgende:
Lov nr. 1526 af 27. december 2014 om ændring af lov om social service (forenk-
ling af udmålingssystemet og præcisering af anvendelsesområdet for merudgifts-
ydelsen til børn med nedsat funktionsevne eller indgribende lidelse m.v.) har til
formål at skabe en tættere sammenhæng mellem det faktiske behov for hjælp til
dækning af merudgifter og den udbetalte ydelse.
Socialministeren præciserer i loven, hvornår bestemmelsen om merudgiftsydelse
efter servicelovens § 41 er subsidiær. Det vil fremover være klart, at det er en for-
udsætning for hjælp efter § 41, at hjælpen ikke kan dækkes efter anden lovgiv-
ning eller andre bestemmelser i serviceloven.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Rigsrevisionen finder det positivt, at antallet af kommuner med fejl i sagsbehandlin-
gen af merudgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens §§ 41 og 42 er
faldet i perioden 2011-2012. Disse 2 ordninger er imidlertid stadig de områder, som
giver kommunerne størst udfordringer. Rigsrevisionen finder, at fejlniveauet – trods
den positive udvikling – fortsat er så højt, at der stadig er behov for, at Ministeriet for
Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold (herefter Socialministeriet) kortlæg-
ger og følger op på årsagerne til det høje fejlniveau. Rigsrevisionen konstaterer, at
Socialministeriets redegørelse for ministeriets anvendelse af viden om kommunernes
administration af servicelovens §§ 41 og 42 overvejende svarer til i forvejen nævnte
initiativer og dermed henviser til allerede eksisterende praksis. Rigsrevisionen finder
derfor, at der stadig er behov for, at ministeriet arbejder for en øget indsamling og
anvendelse af viden om kommunernes administration af de 2 ordninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499811_0003.png
2
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
udviklingen i fejlniveauet i kommunernes administration af sager om merudgifts-
ydelse og tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens §§ 41 og 42
Socialministeriets anvendelse af viden om kommunernes administration af ord-
ningerne.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i november 2012 en beretning om statens overførsler til kommuner
og regioner i 2011 – merudgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste på det sociale område. Be-
retningen handlede om revisionen af statens overførsler med særligt fokus på Socialministe-
riets administration og kommunernes hjemtagelse af refusion for merudgifter og tabt arbejds-
fortjeneste efter servicelovens §§ 41 og 42.
Beretningen viste, at der i 6 af de 8 kommuner, som Rigsrevisionen besøgte, var væsentli-
ge fejl i sagsbehandlingen med refusionsmæssig betydning. Socialministeriet havde viden
om, at kommunernes administration af merudgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste var be-
hæftet med fejl. Regelgrundlaget for kommunernes sagsbehandling er komplekst, bl.a. fordi
sagsbehandleren ved vurderingen af merudgiftsydelsen skal foretage en række individuelle
vurderinger. Rigsrevisionen fandt, at ministeriet burde have kortlagt årsagerne til det høje
fejlniveau for at understøtte en bedre administration i kommunerne.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at Socialministeriet bør ar-
bejde for at forbedre kommunernes muligheder for at administrere dette område korrekt.
4. Som svar på beretningen afgav socialministeren en redegørelse til Statsrevisorerne i ja-
nuar 2013. Heri oplyste ministeren, at der er foretaget gennemgang af ministeriets regelsæt
på området vedrørende merudgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste, og bl.a. på baggrund
heraf er ministeren opmærksom på, at specielt reglerne om merudgiftsydelse i servicelo-
vens § 41 er meget komplekse.
Socialministeren oplyste desuden, at ministeriet – som en del af tilsynet med de enkelte
kommuners administration og refusionshjemtagelse – benytter en database til registrering
af kommunernes fejlniveau og fejltyper, som fremgår af kommunernes revisionsberetnin-
ger. Databasen blev opdateret i 2011 og 2012, fordi det blev vurderet, at der var brug for
en mere præcis opgørelse af de konkrete fejltyper for at kunne skabe et bedre grundlag for
arbejdet med at kortlægge årsagerne til kommunernes fejlniveau.
5. På baggrund af ministerredegørelsen afgav Rigsrevisionen i marts 2013 et notat i hen-
hold til rigsrevisorlovens § 18, stk. 4, hvori Rigsrevisionens planer for den videre opfølg-
ning på beretningen fremgik. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for
2011. Det fremgik af notatet, at Rigsrevisionen ville følge udviklingen på følgende områder:
Socialministeriets overvejelser om mulige forenklinger af regelsættet som led i ministe-
riets prioritering af at mindske kompleksitetsgraden af reglerne på ministerets område
Socialministeriets arbejde med at afklare, hvornår bestemmelsen om merudgiftsydelse
i servicelovens § 41 er subsidiær i forhold til andre ydelser
udviklingen i fejlniveauet i kommunernes administration af sager om merudgiftsydelse
og tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens §§ 41 og 42
Socialministeriets anvendelse af viden om kommunernes administration af ordningerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499811_0004.png
3
6. Rigsrevisionen redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Socialministeriets initiativer
7. Rigsrevisionen gennemgår i det følgende Socialministeriets initiativer i forhold til de ude-
stående punkter. Gennemgangen er baseret på ministeriets svar af 10. oktober 2014 på
Rigsrevisionens opfølgning i sagen om beretningen.
Forenklinger af regelsættet som led i Socialministeriets prioritering af at mindske
kompleksitetsgraden
8. Beretningen viste, at det var usikkert, om afregningen af refusionen med staten var kor-
rekt for alle kommuner. Rigsrevisionen fandt i beretningen, at Socialministeriet kunne for-
bedre administrationen af området ved at understøtte kommunernes behov for viden. Rigs-
revisionen fandt videre, at det ville kunne lette sagsbehandlingen i kommunerne og give
kommunerne et bedre grundlag for at vurdere en merudgift, hvis ministeriet sikrede dels et
mere klart regelgrundlag, dels at der løbende blev indsamlet og formidlet viden om de typi-
ske udgifter til en familie.
Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at kommunernes administration havde været
så fejlbehæftet, at det var usikkert, om afregningen af refusion mellem stat og kommune
havde været korrekt.
Socialministeren oplyser, at ministeriet har forenklet og præciseret regelsættet i servicelo-
vens § 41. Ministeriet har med bekendtgørelse nr. 1548 af 16. december 2013 om tilskud til
pasning af børn med handicap eller langvarig sygdom gjort det muligt, at visse ydelser af-
regnes direkte af kommunen med leverandøren i stedet for, at borgeren skal afregne med
leverandøren. Bestemmelsen fremgår også af den nugældende bekendtgørelse nr. 1577
af 27. december 2014 om tilskud til pasning af børn med handicap eller langvarig sygdom.
Socialministeriet oplyser desuden, at lov nr. 1526 af 27. december 2014 om ændring af lov
om social service (forenkling af udmålingssystemet og præcisering af anvendelsesområdet
for merudgiftsydelsen til børn med nedsat funktionsevne eller indgribende lidelse m.v.) vil
skabe en tættere sammenhæng mellem det enkelte barns faktiske behov for hjælp til dæk-
ning af merudgifter og den udbetalte ydelse samt lette kommunernes administration af ord-
ningen.
Socialministeriet oplyser videre, at loven bl.a. indeholder en forenkling af udmålingssyste-
met, hvor udmålingen af ydelsen afrundes op/ned til nærmeste hele 100 kr. i stedet for det
tidligere komplicerede udmålingssystem, hvor der blev afrundet til nærmeste ottendedel af
det årlige standardbeløb. Lovændringen indeholder også en afskaffelse af den løbende gen-
beregning, som betyder, at ydelsesmodtageren ikke vil kunne kræve en ny fastsættelse af
tilskuddet, før der er gået 1 år.
Socialministeriet er desuden ved at etablere en taskforce på handicapområdet, som skal
tilbyde kommunerne hjælp til inden for rammerne af serviceloven at håndtere sagsbehand-
lingen over for mennesker med handicap. Taskforcen etableres for at kunne tilbyde kom-
munerne hjælp fra januar 2015.
Socialministeriet oplyser i ministeriets svar, at der ikke på nuværende tidspunkt lægges op
til ændringer om tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42. Ifølge ministeriet vil det
dog være oplagt for taskforcen at se på bl.a. understøttelse af sagsbehandlingen i forhold
til servicelovens § 42, hvis kommunerne efterspørger det.
Rigsrevisionen finder de ovenstående initiativer tilfredsstillende og vurderer, at dette punkt
kan afsluttes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499811_0005.png
4
Hvornår er bestemmelsen om merudgiftsydelse i servicelovens § 41 subsidiær i for-
hold til andre ydelser
9. Beretningen viste, at servicelovens § 41 om merudgiftsydelse ifølge Socialministeriet er
subsidiær i en række tilfælde. Kommunerne havde ikke altid afdækket andre støttemulighe-
der via anden lovgivning og var usikre på, hvornår bestemmelsen var subsidiær. Rigsrevi-
sionen fandt, at ministeriet bør afklare, i hvilke situationer kommunerne skal betragte § 41
som subsidiær i forhold til andre bestemmelser. Denne afklaring er afgørende for, at kom-
munernes udgifter på området konteres korrekt, så kommunerne ikke anmoder staten om
refusion for ydelser, der ikke er berettiget til statsrefusion.
Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at kommunernes administration havde været så
fejlbehæftet, at det var usikkert, om afregningen af refusion mellem stat og kommune hav-
de været korrekt.
Socialministeriet oplyser i ministeriets svar fra oktober 2014, at det i lov om ændring af lov
om social service præciseres, at det er en forudsætning for hjælp i form af merudgiftsydel-
se, at udgifterne ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i service-
loven. Det fremgår dermed nu klart, at det er en forudsætning for hjælp efter § 41, at hjæl-
pen ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser.
Rigsrevisionen finder de ovenstående initiativer tilfredsstillende og vurderer, at dette punkt
kan afsluttes.
Udviklingen i fejlniveauet i kommunernes administration af sager om merudgifts-
ydelse og tabt arbejdsfortjeneste
10. Beretningen viste, at Socialministeriet i en årrække har haft viden om et højt fejlniveau i
kommunernes administration af merudgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste, og at det høje
fejlniveau medførte en usikkerhed om, hvorvidt afregningen af refusionen med staten var
korrekt for alle kommuner. Ministeriet havde senest i 2011 konstateret, at der for regnskabs-
året 2009 var konstateret væsentlige fejl i sagsbehandlingen af merudgiftsydelse og tabt
arbejdsfortjeneste i ca. 40 % af landets kommuner.
Statsrevisorerne bemærkede, at Socialministeriet for de 2 undersøgte ordninger burde ha-
ve kortlagt årsagerne til fejlene og iværksat yderligere tiltag for at understøtte kommuner-
nes administration.
Socialministeriet offentliggjorde i december 2012 en evaluering af resultaterne af kommu-
nernes revision for regnskabsåret 2010. Evalueringen viste, at der var fejl i 48 % af kom-
munernes sager om merudgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste.
Socialministeriet oplyser, at gennemgangen af revisionsberetningerne for regnskabsåret
2012 viser en positiv udvikling i forhold til 2011 i antallet af kommuner, hvor de kommunale
revisorer har konstateret fejl i sagsbehandlingen af merudgiftsydelse og tabt arbejdsfortje-
neste. Antallet af kommuner med fejl i administrationen af merudgiftsydelse er fra 2011 til
2012 faldet fra 31 til 19 kommuner, svarende til 39 %. For tabt arbejdsfortjeneste er antallet
af kommuner med fejl faldet fra 42 til 25 kommuner, svarende til 41 %.
Merudgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste er dog ifølge Socialministeriet stadig de stats-
lige ordninger med refusion og tilskud, som giver kommunerne størst udfordring. Ministe-
riet vil i forbindelse med gennemgangen af revisionsberetningerne for de kommende år ha-
ve fokus på, om den positive udvikling fortsætter.
Rigsrevisionen finder det positivt, at antallet af kommuner med fejl i sagsbehandlingen af
merudgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste er faldet fra 2011 til 2012. Antallet er dog sta-
dig højt. Rigsrevisionen finder derfor, at der fortsat er behov for at nedbringe fejlniveauet
og sikre, at den positive udvikling fortsætter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499811_0006.png
5
Socialministeriet deler Rigsrevisionens opfattelse af, at fejlniveauet på de 2 ordninger trods
den positive udvikling fortsat er for højt. Ministeriet vil lade dette indgå i det videre arbejde
med udviklingen af de 2 ordninger.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Socialministeriets arbejde med at nedbringe fejlniveauet i
kommunernes administration af sager om merudgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste efter
servicelovens §§ 41 og 42.
Socialministeriets anvendelse af viden om kommunernes administration af ordnin-
gerne
11. Beretningen viste, at der blandt kommunerne var en meget stor variation i udgiftsniveau-
et, og hverken kommunerne eller Socialministeriet kunne forklare årsagerne til variationen.
Beretningen viste også, at ministeriet siden 2007 har haft viden om, at kommunernes sags-
behandling har været behæftet med fejl. Rigsrevisionen fandt, at ministeriet burde have kort-
lagt årsagerne til det høje fejlniveau for at understøtte en bedre administration i kommuner-
ne. En løbende indsamling og formidling af viden om de typiske udgifter vil kunne lette sags-
behandlingen i kommunerne og give kommunerne et bedre grundlag for at vurdere en even-
tuel merudgift.
Statsrevisorerne bemærkede, at Socialministeriet for de 2 undersøgte ordninger burde ha-
ve kortlagt årsagerne til fejlene og iværksat yderligere tiltag for at understøtte kommunernes
administration.
Socialministeren oplyste i redegørelsen til Statsrevisorerne fra januar 2013, at ministeriet
har oprettet en hjemmeside om statsrefusion og revisionsberetninger, og at ministeriet af-
holder årlige møder med revisionsfirmaerne. Herudover oplyste ministeren, at ministeriet
har foretaget en opdatering af ministeriets database til registrering af fejlniveau og fejltyper
på de enkelte sagsområder.
Socialministeriet oplyser i ministeriets svar fra oktober 2014, at ministeriet er i løbende dia-
log med Ankestyrelsen, som pr. 1. oktober 2013 fik overdraget opgaven fra ministeriet med
at føre tilsyn og behandle de kommunale revisionsberetninger. Ministeriet oplyser endvide-
re, at Ankestyrelsen afholder mindst ét møde med hver af de kommunale revisorer, inden
den årlige gennemgang af revisionsberetningerne afsluttes. Her drøftes eventuelle spørgs-
mål i forbindelse med revisionen og kommunernes refusionshjemtagelse, herunder også
spørgsmål om kommunernes sagsadministration.
Rigsrevisionen finder, at Socialministeriets initiativer omkring ministeriets anvendelse af vi-
den om kommunernes administration ikke er helt tilstrækkelige, da de nævnte tiltag i rede-
gørelsen (fx ministeriets løbende dialog med Ankestyrelsen og årlige møder med de kom-
munale revisorer) svarer til den allerede eksisterende praksis. Rigsrevisionen finder, at mi-
nisteriet i højere grad burde anvende viden om fejl i kommunernes administration af mer-
udgiftsydelse og tabt arbejdsfortjeneste til at iværksætte tiltag for yderligere at understøtte
kommunernes administration af ordningerne. Ministeriet kan bl.a. med fordel sikre, at der
løbende indsamles og formidles viden om de typiske udgifter for en familie, fx vask, tøjfor-
brug og fritidsaktiviteter. Det vil give kommunerne et bedre grundlag for at vurdere en even-
tuel merudgift. Ministeriet vil lade dette indgå i det videre arbejde med udviklingen af de
2 ordninger.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Socialministeriets anvendelse af viden om kommunernes
administration af ordningerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499811_0007.png
6
III.
Næste skridt i sagen
12. Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
udviklingen i fejlniveauet i kommunernes administration af sager om merudgiftsydelse og
tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens §§ 41 og 42
Socialministeriets anvendelse af viden om kommunernes administration af ordningerne.
Lone Strøm