Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 143
Offentligt
1499807_0001.png
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0002.png
Indhold
1.
Introduktion
2.
Situationsanalyse
3.
Mulige løsninger
4.
Anbefaling
5.
Perspektiver
Tegning: Egmont Fonden
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0003.png
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0004.png
Vidste du …
VIDSTE DU at det kun tager en time at smide en vilkårlig far du møder på gaden, i parken eller på legepladsen, ud af barnets liv?
VIDSTE DU at biologiske børn og fædre ikke får anerkendt faderskabet efter 6 måneder fra barnets fødsel?
VIDSTE DU at færre fædre i dag har bopæl for børn end i 1980 i direkte modstrid med samfundsudviklingen?
VIDSTE DU at fædre som ikke er biologiske forældre skal betale børnebidrag og arv selvom mor ikke fortalte sandheden?
VIDSTE DU at fædre hverken modtager børnecheck, boligsikring eller højere SU selvom de forsørger barnet og har behov?
VIDSTE DU at yngre fædre hverken modtager informering, rådgivning eller støtte?
VIDSTE DU at fædre som ønsker, bør eller i henhold til loven skal have bopæl for barnet ikke får det selvom de er bedst forælder?
VIDSTE DU at offentlige sagsbehandlingstider ofte er mellem 6 måneder og 2 år i børnesager og tiden er afgørende?
VIDSTE DU at det koster forældre 50.000-500.000 kr. at fører en livsnødvendige børnesag og anden forælder kan have fri proces?
VIDSTE DU at Foreningen Far skønner at over 100.000 børnesager de seneste 10 år er fejlbehandlet?
VIDSTE DU at det er nemt at snyde systemet m/k og det sker hver eneste dag?
Kilde: Foreningen Far
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0005.png
Vidste du …
VIDSTE DU at det kun den ene forælder automatisk modtager offentlig information i Danmark?
VIDSTE DU at far ingen rettigheder har til barsel eller barsels dagpenge, hvis mor ikke ønsker det?
VIDSTE DU at arbejdsgiveren har ret til informering om barnets fødsel før far?
VIDSTE DU at fædre med 8 måneders barsel risikere at få weekendordning med barnet ved skilsmisse?
VIDSTE DU at man ikke tager hensyn til habilitet i børnesager f.eks. Sagsbehandleres egne ægteskabssager?
VIDSTE DU at når forældre beder om aktindsigt i børnesager, får de ikke altid udleveret det hele, og de ved det sjældent?
VIDSTE DU at når man klager i børnesager går klagen til samme sagsbehandler, og klager tager i gennemsnit 8.6 måneder?
VIDSTE DU at forældre som har psykisk uro i årtier har fået bopæl kønsbestemt for børn for at få sociale ydelser?
VIDSTE DU at advokater i årtier har tjent styrtende med penge på kønsbestemt misinformering af myndighederne?
VIDSTE DU at forskerne på familieområdet ofte ikke taler med fædrene, og der ofte kun sidder kvinder i ekspertgrupperne?
VIDSTE DU at 455.000 danskere er på lykkepiller og den sociale arv ofte går igen, selvom Danmark er verdens lykkeligste nation?
VIDSTE DU at det er muligt at gå fra weekendordning til eneforældremyndighed med falske aftaler ingen stopper m/k?
Kilde: Foreningen Far
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0006.png
Presseomtale
klik på link
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0007.png
Formål
Foreningen Far har gennem 2 år hver eneste uge sendt pressemeddelelser til samtlige folketingets politikere, offentlige ledere og
pressen med cases, statistik, mønstre og forslag i forbindelse med det moderne familieliv i Danmark.
Vi har arbejdet med ca. 100 journalister, alle landsdækkende medier og adskillige TV produktionsselskaber, fordi pressen som de
eneste kan afdække en virkelighed om det moderne familieliv i Danmark, som skjules under gulvtæppet, men som kan ramme alle
børn og forældre m/k.
I en række debatskabende programmer på DR¹ og TV2² samt i landsdækkende aviser og på radio24syv har det moderne familieliv
og ligestillingen samt forebyggelse og kvaliteten i det offentlige familiesystem været sat til debat.
Rigsrevisionen³ og EU har rejst kritik og eksperter samt interesseorganisationer anser, at der sker overtrædelse af FN
ør eko e tio e og de Europæiske Me eskerettighedsko e tio . Der har i foråret
æret afholdt ud algs øder i
Folketi gets So ial , Ligestilli g og Beskæftigelsesud alg sa t lukket ekspert øde i Folketi get ed Fore i ge Far .
Nærværende præsentation er henvendt til Ministeren for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold samt Folketingets Social,
Ligestilling og Beskæftigelsesudvalg i Efteråret 2014 foruden alle folketingets politikere.
Præsentationen har til formål at give et strategisk overblik og komme med politiske og offentlig ledelsesmæssige anbefalinger til
forebyggelse, ligestilling og kvalitetssikring af dansk familie lovgivning og praksis i trit med samfundsudviklingen og det moderne
familieliv.
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0008.png
Harvard Case metoden
Præsentationen er udarbejdet som en Corporate Social Responsibility (CSR) analyse baseret på
Harvard Case metoden.
Corporate Social Responsibility
teori af Professor David Vogel fra Berkeley University er anvendt. Da der er tale om en
præsentation til Folketinget er
Leadership speaks
teori af Professor Barbara Minks, Cornell University anvendt med fokus på
virkemidler for en god præsentation.
Harvard professor Amy Edmondson
er i for i delse ed a alyse ko
et ed a efali g o fokus på forudsigelige
o erraskelser i lære de orga isatio er og der foretages af Fore i ge Far sa
e lig i g elle
e eskelige fejl hos Nasa, i
mineulykker, på børnehospitaler samt i det danske familiesystem.
Teorier fra
Sales and Service Management bruges
til at følge ordre , so i dette tilfælde er ar et i da ske fa iliesyste til at
skabe kundefokus.
Supply Chain Management
teori bruges til procesanalyse af familiesystemet med fokus på de relevante
faktorer i alle processer; tid, kvalitet, afhængigheder, fleksibilitet og omkostninger.
For vurdering af problem felterne og opstilling af en strategisk målsætning anvendes
Harvard Case metoden
kombineret med
Blue Ocean strategy
teori. Det nuværende danske familie og social system betragtes som et Red Ocean fyldt med sand og den
strategiske målsætning er at skabe et Blue Ocean med krystalklart vand for en positiv spiral og overholdelse af internationale
konventioner og menneskerettighederne.
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0009.png
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0010.png
Situationsanalyse
1.
37 familieformer
2.
FN konventioner
3.
Danmarks Statistik
4.
Brugerundersøgelser
5.
SWOT analyse
Tegning: Egmont Fonden
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0011.png
37 familieformer
Vi har i Da ark i dag 7 fa iliefor er , h or af ker efa ilie
er den ene. Der er i takt med samfundsudviklingen behov for
at ligestille forældre og børn i alle familieformer.
FN børnekonventionen artikel 2 præcisere at barnets forældre
aldrig må forskelsbehandles og at deltagerstater skal træffe
alle passende forholdsregler for at sikre, at barnet beskyttes
mod alle former for forskelsbehandling.
Den Europæiske menneskerettighedskonvention artikel 6, 8 og
14 præcisere at alle mennesker har krav på retslig prøvelse
indenfor rimelig tid, respekt for familielivet samt beskyttelse
mod diskrimination.
Den danske regering har anerkendt, at FN konventionerne er
juridisk gyldige i Danmark og har anerkendt, at de kan tjene
som grundlag for juridiske afgørelser ved danske domstole.
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0012.png
FN Børnekonventionen
Artikel 2 - Forskelsbehandling
1.
Deltagerstaterne skal respektere og sikre de rettigheder, der er fastsat i denne konvention, for ethvert barn inden for deres
jurisdiktion, uden forskelsbehandling af nogen art og uden hensyn til barnets eller dettes forældres eller værges race, hudfarve,
køn, sprog, religion, politiske eller anden anskuelse, national, etnisk eller social oprindelse, formueforhold, handicap, fødsel eller
anden stilling.
2.
Deltagerstaterne skal træffe alle passende forholdsregler for at sikre, at barnet beskyttes mod alle former for
forskelsbehandling eller straf på grund af barnets forældres, værges eller familiemedlemmers stilling, virksomhed, udtrykte
anskuelser eller tro.
Artikel 3
Det bedste for barnet
1.
I alle foranstaltninger vedrørende børn, hvad enten disse udøves af offentlige eller private institutioner for socialt velfærd,
domstole, forvaltningsmyndigheder eller lovgivende organer, skal barnets tarv komme i første række.
2.
Deltagerstaterne påtager sig at sikre barnet den beskyttelse og omsorg, der er nødvendig for dettes trivsel under hensyntagen
til de rettigheder og pligter, der gælder for barnets forældre, værge eller andre personer med juridisk ansvar for barnet, og skal
med henblik herpå træffe alle passende lovgivningsmæssige og administrative forholdsregler.
3.
Deltagerstaterne skal sikre, at institutioner, tjenester og organer med ansvar for omsorg for eller beskyttelse af børn skal være i
overensstemmelse med de standarder, der er fastsat af kompetente myndigheder, særligt med hensyn til sikkerhed, sundhed,
personalets antal og egnethed samt sagkyndigt tilsyn.
Kilde: www.retsinformation.dk
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0013.png
Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention
Artikel 6
Retslig prøvelse indenfor rimelig tid
Stk. 1.
Enhver har ret til en retfærdig og offentlig rettergang inden en rimelig frist for en uafhængig og upartisk
domstol, der er oprettet ved lov, når der skal træffes afgørelse enten i en strid om hans borgerlige rettigheder
og forpligtelser eller angående en mod ham rettet anklage for en forbrydelse.
Artikel 8
Respekt for familielivet
Stk. 1.
Enhver har ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og sin korrespondance.
Stk. 2.
Ingen offentlig myndighed må gøre indgreb i udøvelsen af denne ret, medmindre det sker i
overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed,
den offentlige tryghed eller landets økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller forbrydelse, for at beskytte
sundheden eller sædeligheden eller for at beskytte andres rettigheder og friheder.
Artikel 14
Forbud mod diskriminering
Nydelsen af de i denne konvention anerkendte rettigheder og friheder skal sikres uden forskel på grund af køn,
race, farve, sprog, religion, politisk eller anden overbevisning, national eller social oprindelse, tilhørsforhold til
et nationalt mindretal, formueforhold, fødsel eller ethvert andet forhold.
Kilde: www.retsinformation.dk
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0014.png
Danmarks Statistik
Det kan konstateres ved nøgletal fra Danmarks Statistik, at selvom vi er nået langt med ligestillingen på
uddannelsesområdet, hvor der i dag er flest kvinder på universiteterne. Vi er godt i gang i arbejdslivet med
kvindelige topledere, specielt i den politiske verden. Så har færre fædre i dag bopæl for børn end i 1980¹².
Kvinder på videregående uddannelser
Færre fædre har i dag bopæl for børn end i 1980
Kilde: Statistikbanken
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0015.png
Sociale ydelser
Med skilsmisserater på 43% og 455.000 danskerne som lige nu køber lykkepiller er der grundlag for alvorlig bekymring for
trygheden, stressfaktoren og retssikkerheden for børn på familieområdet, såvel som påvirkningen på samfundet og
folkesundheden som helhed.
Skilsmisserne tager 1-18 år og koster dyrt i sygefravær og tabt effektivitet foruden at børns trygge og gode opvækst i visse tilfælde
bringes i fare. De offentlige socialudgifter er steget med 100 mia. siden 2007 og spørgsmålet er, hvor meget der ikke skyldes
aldersbyrden, og hvor meget der indirekte skyldes det moderne familieliv?
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0016.png
Brugerundersøgelse
Foreningen Far er en frivillig organisation med 40 års erfaring på familieområdet. Foreningen tilbyder åben
rådgivning i hele landet for fædre, mødre, bedsteforældre og pårørende m/k. Foreningen Far kommer med
anbefalinger til politikere og pressen samt foretager relevante brugerundersøgelser.
I den seneste brugerundersøgelse blev
750 forældre som har oplevet offentlig
sags eha dli g stillet rele a te spørgs ål¹⁰.
75% af besvarelserne var fra fædre og 25%
fra mødre. Mere end 400 gode råd og
forslag blev indsamlet.
Undersøgelsens resultater stemmer overens
med resultaterne i undersøgelser lavet af
danske familieadvokater¹¹ og viser det samme
billede af familiesystemet, som opleves i den
landsdækkende rådgivning og hos andre
sociale foreninger
Om Foreningen Far
Frivillig forening
Grundlagt i 1977
100.000 besøgende
300 byer
50 lande
65% nye besøgende
Politik
Presse
Rådgivning
Undersøgelser
Kilde: Foreningen Far
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0017.png
Sagsbehandlingstid
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0018.png
Kvalitet
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0019.png
Psykiske årsager er overset
Frigørelse, stress, social arv, identitet og manglende rettigheder
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0020.png
Ligestilling
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0021.png
Ligestilling
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0022.png
Ligestilling
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0023.png
SWOT-analyse
Det danske familiesystem
Styrker
Mange børn er trygge
Mange lever i kernefamilier
Politisk intension om barnets ret til far og mor
Velfærdsmodellen
Svagheder
Der er ikke frit valg for alle
Der mangler forebyggelse
Der sker forskelsbehandling af kerne- og moderne
familier, bopæl- og samværsforældre samt far og mor
i lovgivning og praksis
Der er lange offentlige sagsbehandlingstider
Der er gentagne målinger af ringe kvalitet
Muligheder
Fuld ligestilling
Brugertilfredshed
99% offentlige sager klaret med succes
Verdens bedste og mest moderne familiesystem
Trusler
Færre kernefamilier i fremtiden
Flere skilsmissekonflikter
Flere alvorlige børnesager
Øgede socialudgifter
Ringere livskvalitet
Brud på menneskerettighederne
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0024.png
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0025.png
Identifikation af løsninger
1.
Harvard professor
2.
Interessent analyse
3.
Proces analyse
4.
Lande analyse
5.
Mulige løsninger
Tegning: Egmont Fonden
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0026.png
The Swiss Cheese problem
Ved samtaler med Harvard Professor Amy Edmondson blev det klart, at en måde at anskue situationen i det
da ske fa iliesyste , ka ære forudsigelige o erraskelser for e esker i li s igtige syste er.
Ofte betegnet den situation, hvor kritiske forhold marginaliseres for, at tilgodese sociale og økonomiske
he sy , også kaldet Reaso s S iss Cheese pro le .
Prof. Dr. Amy C. Edmondson
Harvard Business School Samtale
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0027.png
Nasa
Vi ke der alle historie o Housto
e e ha e a pro le fra Apollo ru tide , h or et tea
bliver sat til at finde løsningen på en nærmest umulig opgave i en livskritisk situation.
af Nasa i ge iører
I 1986 oplevede Nasa imidlertid, at den amerikanske SpaceShuttle Challenger eksploderede straks efter takeoff og
den 7 mand store besætning omkom, herunder den første civile skolelærerinde i rummet.
Eksplosionen viste sig senere at skyldes en såkaldt o-ring og et problem, som kunne spores helt tilbage til 1977 med
organisatoriske forhold og kulturen hos Nasa og deres underleverandører.
Alle var pressede på økonomien og resultater. Det gjorde at meldinger
om et potentielt problem i de såkaldte o-rings blev overhørt, på trods
af det højeste sikkerhedsniveau. Det virkede ikke farligt.
Man levede med fejlen i årevis og vendte den anden kind til, selv om man
var klar over, at der måske kunne være et problem med o-ringen i frostvejr.
Meldinger fra ingeniørerne kom aldrig op gennem systemet hos Nasa,
fordi man i årevis systematisk havde negligeret problemet som lille.
Da Challenger den 28. januar 1986 havde takeoff var det frostvejr
og en eksplosion som kunne havde været undgået skete.
CASE: Prof. Dr. Amy C. Edmondson
Harvard Business School 9.612-095
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0028.png
Mineulykke i Chile
Den 5. august 2010 faldt 700.000 ton af den hårdeste klippe sammen i Chiles San Jose mine og afskar 33
minearbejdere 600 meter nede i minen fra overfladen. En dybde hvor ingen minearbejdere nogensinde var
reddet op fra og alle forventede derfor, at minearbejderne måtte begraves i live.
Chiles præsident tog imidlertid den 10. august direkte ledelsesansvar for redningsaktionen og indhentede
de bedste kompetencer fra mange forskellige lande, herunder eksperter fra det amerikanske militær, Chiles
elitestyrker, Tyske mineeksperter og et 3d softwarefirma fra Australien.
Der blev lavet parallelle spor med redningsforsøg som alle slog fejl. Først efter 17 dage lykkedes det for det
tværfaglige team, at bore en tunnel 600 meter lodret ned, hvor en redningskabine med plads til en enkelt
person nåede 600 meter ned til minearbejderne.
Redningsteamet begyndte at hente minearbejderne op en ad gangen,
hvilket tog flere dage. Alle 33 minearbejdere blev reddet i en rednings-
aktion fra en dybde og på en måde, som aldrig var set tidligere.
CASE: Prof. Dr. Amy C. Edmondson
Harvard Business School 9-612-046
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0029.png
Børnehospitaler
På et børnehospital bliver børn visiteret straks de kommer ind på hospitalet. Er der tale om en forkølelse
bliver man sendt til egen læge og på apoteket. Er der tale om en brækket arm eller ben, bliver man
behandlet af en læge.
Er det en livstruende sygdom bliver man straks behandlet af et kompetent team af læger og sygeplejersker.
Alle deltager straks i behandlingen med fokus på samme tid, forskellige faglige kompetencer og der
indhentes fuld information for at sikre, at behandlingen sker korrekt.
Behandlingen fortsætter indtil barnet er reddet og lægerne følger barnet i en længere periode. Succesfulde
hospitaler rundt omkring i verden, har alle oplevet menneskelige fejl i deres livsvigtige systemer, men
kvalitetsprocedurer og lærende organisationer gør ofte, at Hospitalerne lærer af deres fejl og lukker
hullerne, så ikke flere patienter dør.
I læge/hospitalsverden skal alle ofte indrapportere fejl og mangler
samt situationer, der kunne have udløst fejl behandling eller udsætte
en patient for en utilsigtet hændelse.
CASE: Prof. Dr. Amy C. Edmondson
Harvard Business School 9-302-050
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0030.png
Det danske familiesystem
Spørgsmålet er:
H orfor sker der fejl i det da ske fa iliesyste ? … ha dler det are o
es ærlige forældre og so ialt
udsatte børn der ikke kan reddes - eller handler det i virkeligheden i mange tilfælde om manglende
i for atio , tea ork, ko pete er, lo hi dri ger, fleksi ilitet og sags eha dli gstide ? … er det
forudsigelige o erraskelser so i ka u dgå?
For at undersøge dette er der efterfølgende:
Lavet en oversigt over de danske familier og problemfeltet for de mange hændelser, som opleves hver
e este dag. Der er la et e i teresse ta alyse og e pro esa alyse, h or i følger ar et ge e det
offentlige familiesystem.
Der er med undersøgelser og samtaler fundet frem til de væsentligste forskelle mellem den danske og
henholdsvis norske, islandske og australske familiemodel, som på hver sin måde anses for nogle af verdens
bedste i dag.
Den strategiske udfordring identificeres og der opstilles en strategisk målsætning for det danske
familiesystem samt beskrives handlingsparametre. Der identificeres tre mulige løsninger.
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0031.png
Danske familier
Den gode, den onde og den grusomme
Forebyggelse
FAMILIE
FOREBYGGELSE
De gode
Ca. 40-50% af alle der gifter
sig går fra hinanden
Kernefamilien
Alle danske
Ca. 80% af dem der går fra
hinanden laver selv aftaler
FAMILIE
UDVIKLING
De o de
Moderne familier
(36 nye familietyper)
Ca. 20% bruger
Statsforvaltningerne
BERMUDA
FAMILIE
KOMPENSATION
De gruso
e
Offentlige
sager
Ca. 5% er længerevarende
sager, som kan undgås
Ca. 1% af sagerne er
meget alvorlige sager
Kilde: Foreningen Far
BEDST FOR BARNET
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0032.png
Interessent analyse
De interessenter der har erfaring og indflydelse på forandringer, som skal informeres, høres og muligvis berøres
samt eventuelt skal have udviklet kompetencer er.
Den politiske proces
Borgerne
Pressen
Politikere/ministre
Politiske udvalg
Offentlige ledere
Offentlige medarbejdere
Organisatoriske enheder
Interne udvalg
Specielle faggrupper (tillidsrepræsentanter)
Interesseorganisationer
Faglige organisationer
Leverandører
Samarbejdspartnere
Den praktiske proces
Børn
Forældre
Daginstitution / skole / sfo
Statsforvaltning
Kommune
Politi
Byretten
Landsretten
EU domstol
Offentlige ledere
Offentlige medarbejdere
Interesseorganisationer
Pressen
Politikere
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0033.png
Pro es a alyse Følg ar et
KRITISK: Skift mellem mange hænder skaber procestid og fejl¹³. Manglende ligestilling af alle familieformer og
begge forældre har skabt tekniske lovhindringer, som giver fejl og gentagen sagsbehandling for barnet.
Politisk
Politisk
Politisk
Bevidstgørelse
Bevidstgørelse
Bevidstgørelse
- Dialog
- Dialog
- Dialog
- Cases
- Cases
- Cases
- Presse
- Presse
- Presse
- Debat
- Debat
- Debat
12-48 måneder
12-48 måneder
12-48 måneder
Politiske
Politiske
Politiske
Lovændringer
Lovændringer
Lovændringer
- Lovforslag
- Lovforslag
- Lovforslag
- Høring
- Høring
- Høring
- Forhandling
- Forhandling
- Forhandling
- Lovbehandling
- Lovbehandling
- Lovbehandling
6-12 måneder
6-12 måneder
6-12 måneder
Politisk
Politisk
Politisk
Implementering
Implementering
Implementering
- Bekendtgørelser
- Bekendtgørelser
- Bekendtgørelser
- Vejledninger
- Vejledninger
- Vejledninger
- Resultatmål
- Resultatmål
- Resultatmål
- Informering
- Informering
- Informering
6 måneder
6 måneder
6 måneder
Politiske
Politiske
Politiske
Praktisering
Praktisering
Praktisering
- Struktur
- Struktur
- Struktur
- Kultur
- Kultur
- Kultur
- Uddannelse
- Uddannelse
- Uddannelse
- Opfølgning
- Opfølgning
- Opfølgning
12-24 måneder
12-24 måneder
12-24 måneder
Politisk Proces
Kort:
6m
Normal: 6-24 m
Lang: 5 år+
Praktisk Proces
Kort:
1 time
Normal: 6m til 2 år
Lang: Hele livet
Familier
- Egne aftaler
- Mægling
- Konflikt
0-24 måneder
Statsforvaltning
- Registrering
- Vejledningsmøde
- Børnemøde
- Indhentning
- Konfliktmægling
3-12 måneder
Ankestyrelsen
- Undersøgelse
8-20 måneder
Ombudsmanden
- Undersøgelse
12-24 måneder
Daginstitution
Daginstitution
-
-
Daginst. / skole
Udtalelse
Udtalelse
Udtalelse
11-måned
måned
1 måned
Børnesagkyndig-
Børnesagkyndig-
Børnesagkyndig-
Undersøgelser
Undersøgelser
Undersøgelser
1-3 måneder
1-3 måneder
1-3 måneder
Kommune
Kommune
- -
Kommune
Undersøgelser
Undersøgelser
- Undersøgelser
3-12 måneder
3-12 måneder
3-12 måneder
Politi
Politi
Politi
- - Undersøgelse
Undersøgelse
- Undersøgelse
0-1 måned
0-1 måned
0-1 måned
Byretten
- Sagsbehandling
3-12 måneder
Landsretten
- Sagsbehandling
6-12 måneder
Højesteret
- Sagsbehandling
6-12 måneder
EU domstol
- Sagsbehandling
2-8 år
Start
Kilde: Foreningen Far
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0034.png
Lande analyse
Mange lande står i samme situation og nogle har indført positive tiltag der ser ud til at virke!
Sverige
Forældrene i Sverige har 30 sygedage per forælder for barnet med 80% løntilskud og 67 ugers barsel med øremærket barsel til
begge forældre. Man tilbyder i Sverige familiegrupper i stedet for mødre grupper, som gør at forældrene kommunikere og
samarbejder bedre. Forældrene er som udgangspunkt ligestillede og børnechecken fordeles mellem forældrene medmindre
forældrene ønsker andet.
Norge
Forældrene i Norge har mulighed for to bopæle for barnet i lighed med barnets fysiske ophold og der er obligatorisk mægling for
forældrene ved samlivets ophør. En familiedomstol kan tage stilling til alle tvivlsspørgsmål. Norge har færre familiesager end i
Danmark.
Island
På Island har man som følge af den økonomiske krise oplevet langt mere omfattende ligestilling, som bl.a. har resulteret i at en
tredjedel af al barsel afholdes af fædre i modsætning til Norge og Sverige på ca. 25% og Danmark på ca. 7-8%. I Danmark må
fædre ofte holde ferie, fri dage eller arbejde hjemme pga. familieøkonomien og manglende rettigheder i praksis. Island har færre
familiesager end i Danmark.
Australien
I Australien blev forældrene ligestillet i lovgivningen i 2006 og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er i børnesager 1 måned og
max 6 uger. Forældrene har frit valg til at lave deres egen aftale om samvær og fordeling af barnets økonomi, men forældrene er
som udgangspunkt ligeværdige. Forældrene kan besøge familiecentre før de går fra hinanden, hvor familierådgivere kan hjælpe og
mægle. Forældrene kan anmode familiedomstolen om at afgøre sagen, efter de har deltaget i mægling eller i tilfældet af alvorlige
forhold. Australien har færre familiesager end i Danmark.
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0035.png
Problem identifikation
Baseret på brugerundersøgelser, interessent og procesanalyse, landeanalyse og ekspertsamtaler
er der identificeret følgende kerne problemstillinger.
Problem
faktorer
Tid
Kvalitet
Ligestilling
Fleksibilitet
Omkostninger
Online adgang
Rådgivning
Sagsbehandlingstid
Klagetid
Lovgivning
Implementeringstid
Fuld information
Kompetencer
Mægling
Antal skift
Kvalitetssikring &
Statistik
Lovgivning
Retssikkerhed
Rettigheder
Sagsbehandling
Økonomi
Lovgivning
Online adgang
Informering
Visitering
Lovgivning
Antal sager
Antal skift
Antal retursager
Investering
Lovgivning
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0036.png
Strategisk målsætning
Der er ide tifi eret et ehov for skifte fra ”hestevog ” til ”ku detilfredshed” ed
ligestilling af det moderne familieliv i alle familieformer og for begge forældre
Høj
Lav
Tid
Kvalitet
I dag
Ligestilling
Fremtiden
Fleksibilitet
Omkostning
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0037.png
Handlingsparametre
Der er identificeret følgende strategiske indsatsområder
Reducer
Tid og omkostninger kan reduceres med forebyggelse, og ved at tage rigtige beslutninger første gang med
færre skift.
Eliminer
Den nuværende familielovgivning samt offentlige struktur og kultur på familieområdet kan elimineres og der
kan skabes en moderne og ligestillet familielovgivning og praksis.
Forøg
Forandringerne i arbejdslivet og uddannelsessystemet stiller krav til ligestilling på familieområdet. Det er
væsentligt i fremtiden at respektere alle familieformer og begge forældre. Flere brugerundersøgelser peger på
at nye ideer, fuld information, kortere tid og teamwork er væsentligt for at hæve kvaliteten og træffe rigtige
afgørelser for barnet, som er individuelle og konkrete.
Opret
Danmark har mulighed for at skabe en lovreform med fuld ligestilling som lærer af ligestillingen i både
Australien, Norge, Sverige og Island. Det kan eksempelvis ske ved at give forældrene frit valg baseret på lige
muligheder. Ved uenighed mulighed for at opsøge familiecentre og tage imod tilbud om mægling. Hvis der ikke
er andre muligheder eller der er tale om alvorlige forhold, at lade en familiedomstol behandle sagen straks.
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0038.png
Mulige løsninger
Der er på baggrund af undersøgelser, erfaring og samtaler med en række politikere, offentlige ledere,
interesseorganisationer samt udenlandske eksperter - foruden brugerundersøgelser af danske familieadvokater
og Foreningen Far - fundet følgende relevante muligheder for positiv forandring.
Model A: Fuld ligestilling af det moderne familieliv i alle familieformer og begge forældre
Forebyggelse med barsel, familiegrupper og familiecentre
Belønning af god forældre adfærd og positivt samarbejde, i stedet for køn
Frit valg for forældre, mægling der virker eller saglig afgørelse
Kvalitetssikring af offentlige familie og socialsager med færre hænder
Faste tværfaglige møder i ministeriet med interessenter for et lærende familiesystem
Model B: Mindre ændringer som knopskydning i nuværende lovgivning
Skilsmissepakken
Sanktionsforbedringer
Kvalitetsforbedringer
Model C: Ingen ændring
Fortsættelse som i dag
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0039.png
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0040.png
Valg af løsning
1.
Tidsfaktorer
2.
Kvalitetsfaktorer
3.
Ligestillingsfaktorer
4.
Fleksibilitetsfaktorer
5.
Omkostningsfaktorer
6.
Anbefalet løsning
Tegning: Egmont Fonden
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0041.png
Evalueringsmatrix
Tidsfaktorer
Mange forældre ønsker i dag nem og
hurtig online adgang til det offentlige på
familieområdet for registrering,
rådgivning og booking af aftaler med
brug af Nem id.
Muligheden for at få kvalificeret
rådgivning på telefon og ved fremmøde i
familiecentre er væsentlig.
Det er helt afgørende at
sagsbehandlingstiden ikke trækker ud, da
det påvirker børn og forældre foruden at
det har direkte betydning for
afgørelserne på grund af barnets
forankring. Den retslige prøvelse i
klagesager skal ske indenfor rimelig tid i
henhold til menneskerettighederne.
Alle tidsfaktorer vurderes derfor at have
stor eller mellem betydning.
Evaluering
Tid
Kriterie
Online
Point
Vægt
Rådgivning
Point
Vægt
Sagsbehandlingstid
Point
Vægt
Klagebehandlingstid
Point
Vægt
Lovgivning
Point
Vægt
Implementeringstid
Point
Vægt
Betydning
Høj
5%
A
Høj
5
0,25
Høj
5
0,25
Høj
5
0,25
Høj
5
0,25
Høj
5
0,25
Lav
1
0,03
B
Mellem
3
0,15
Mellem
3
0,15
Mellem
3
0,15
Mellem
3
0,15
Mellem
3
0,15
Mellem
3
0,09
C
Lav
1
0,05
Lav
1
0,05
Lav
1
0,05
Lav
1
0,05
Lav
1
0,05
Høj
5
0,15
Høj
5%
Høj
5%
Høj
5%
Høj
5%
Mellem
3%
SUBTOTAL
Vægt
4,67%
1,28
0,84
0,40
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0042.png
Evalueringsmatrix
Kvalitetsfaktorer
For kvaliteten er det helt afgørende at
der er fuld information, de rigtige
kompetencer og teamwork.
Antallet af skift mellem enheder og
personer kan være den mest afgørende
faktor, da skiftene skaber risiko for fejl og
procestid.
Mægling kan have betydning for
forældrenes egen mulighed for at løse
uoverensstemmelser.
Lovgivningen og retssikkerheden for børn
og forældre må vurderes af have meget
stor betydning, da det sammen med fuld
information og færrest mulige skifte er
grundlaget for at det offentlige kan
træffe afgørelser som er bedst for barnet
i henhold til FN børnekonventionen
artikel 3.
Evaluering
Kvalitet
Kriterie
Fuld information
Point
Vægt
Kompetencer
Point
Vægt
Mægling
Point
Vægt
Antal sager
Point
Vægt
Kvalitetssikring & statistik
Point
Vægt
Lovgivning
Point
Vægt
Retssikkerhed
Point
Vægt
SUBTOTAL
Vægt
Betydning
Høj
5%
A
Høj
5
0,25
Høj
5
0,15
Høj
5
0,15
Høj
5
0,25
Høj
5
0,15
Høj
5
0,25
Høj
5
0,25
B
Mellem
3
0,15
Mellem
3
0,09
Mellem
3
0,09
Mellem
3
0,15
Mellem
3
0,09
Mellem
3
0,15
Mellem
3
0,15
C
Lav
1
0,05
Lav
1
0,03
Lav
1
0,03
Lav
1
0,05
Lav
1
0,03
Lav
1
0,05
Lav
1
0,05
Mellem
3%
Mellem
3%
Høj
5%
Mellem
3%
Høj
5%
Høj
5%
4,14%
1,45
0,87
0,29
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0043.png
Evalueringsmatrix
Ligestillingsfaktorer
For ligestilling er de samme rettigheder
og en modernisering af lovgivningen af
stor betydning.
Forældre i kernefamilier og de 36
moderne familieformer har i dag ikke de
samme rettigheder eller behandles ens.
Forældre der ikke bor sammen opdeles
af det offentlige i en A og B forælder med
vidt forskellige rettigheder,
sagsbehandlingstider og økonomi.
Dette selvom de fleste forældre
samarbejder positivt om barnet og er
gode forældre. Lovgivningen kører på
ligestillingsområdet så-at-sige fortsat i
hestevogn og det skaber i dag
familiesager og børn havner til tider i en
skyttegravskrig mellem far og mor.
Evaluering
Ligestilling
Kriterie
Rettigheder
Point
Vægt
Sagsbehandling
Point
Vægt
Økonomi
Point
Vægt
Lovgivning
Point
Vægt
SUBTOTAL
Vægt
4,00%
0,80
0,48
0,16
Høj
5%
Mellem
3%
Mellem
3%
Betydning
Høj
5%
A
Høj
5
0,25
Høj
5
0,15
Høj
5
0,15
Høj
5
0,25
B
Mellem
3
0,15
Mellem
3
0,09
Mellem
3
0,09
Mellem
3
0,15
C
Lav
1
0,05
Lav
1
0,03
Lav
1
0,03
Lav
1
0,05
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0044.png
Evalueringsmatrix
Fleksibilitetsfaktorer
Det er først og fremmest tekniske
lovhindringer for de 37 familieformer,
som må anses at have betydning for
fleksibiliteten.
Som eksemplet med børnehospitalet,
hvor børn opdeles efter sagens type og
alvor, hvor alvorlige sager behandles
straks med fuldinformation og
teamwork, har en bedre visitering og den
rigtige indsats stor betydning.
Der er ingen tvivl om at online støtte
med brug af NemID giver nye muligheder
for fleksibilitet for at tilgodese de mange
familieformer og forældre, men det mest
afgørende er på nuværende tidspunkt
tekniske lovhindringer og visitering for
den rigtige indsats.
Evaluering
Fleksibilitet
Kriterie
Informering
Point
Vægt
Visitering
Point
Vægt
Online
Point
Vægt
Lovgivning
Point
Vægt
SUBTOTAL
Vægt
3,00%
0,60
0,36
0,12
Høj
5%
Lav
1%
Høj
5%
Betydning
Lav
1%
A
Høj
5
0,05
Høj
5
0,25
Høj
5
0,05
Høj
5
0,25
B
Mellem
3
0,03
Mellem
3
0,15
Mellem
3
0,03
Mellem
3
0,15
C
Lav
1
0,01
Lav
1
0,05
Lav
1
0,01
Lav
1
0,05
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0045.png
Evalueringsmatrix
Omkostningsfaktorer
Evaluering
Kriterie
Antal sager
Point
Vægt
Antal skift
Høj
Betydning
Mellem
3%
A
Høj
5
0,15
Høj
B
Mellem
3
0,09
Mellem
C
Lav
1
0,03
Lav
Ved vurdering af omkostningsfaktorer
anses antallet af skift af hænder og
retursager at have størst betydning.
Det er helt afgørende at lave den rigtige
indsats på det rigtige tidspunkt og det
rigtige sted uden tekniske lovhindringer
og med fuld information for at nedbringe
omkostningerne for barnet, forældrene
og samfundet som helhed.
Som i alle andre livsvigtige systemer er
dette naturligvis muligt med god ledelse
og nye ideer.
Investeringsniveauet er naturligvis højere
jo flere ændringer, men må anses at
være en god investering, hvis der træffes
de rigtige beslutninger. Fordi der skaber
lavere omkostninger på sigt.
Omkostning
Point
Vægt
Antal retursager
Point
Vægt
Investering
Point
Vægt
5%
5
0,25
3
0,15
Mellem
3
0,15
Mellem
3
0,03
1
0,05
Lav
1
0,05
Høj
5
0,05
Høj
5%
Høj
5
0,25
Lav
1%
Lav
1
0,01
Lovgivning
Point
Vægt
SUBTOTAL
Vægt
Lav
1%
Lav
1
0,01
Mellem
3
0,03
Høj
5
0,05
3,00%
0,67
0,45
0,23
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0046.png
Anbefalet løsning
Evaluering
Kriterie
Tid
Kvalitet
Ligestilling
Fleksibilitet
Omkostning
Samlet vægt
Placering
Betydning
4,67%
4,14%
4,00%
3,00%
3,00%
A
1,28
1,45
0,80
0,60
0,67
B
0,84
0,87
0,48
0,36
0,45
3,00
2
C
0,40
0,29
0,16
0,12
0,23
1,20
3
Total
4,80
1
Med forbehold for at de valgte evalueringsfaktorer er retvisende er det ved samlet vurdering løsning A, der opnår højest
samlet vægtning og bedst placering.
Evalueringsfaktorerne bygger på praktisk erfaring fra eksperter, børn og forældres egne oplysninger og mønstre, som
opleves gentagne gange. Det er samtidig naturligt at grundlaget for familielovgivningen og praksis ændre sig ved en
samfundsudviklingen med øget ligestilling i arbejdslivet og på uddannelsesområdet, hvorfor
det må anbefales at sikre en
lovreform med fuld ligestilling af det moderne familieliv samt sikre en struktur og kulturændring.
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0047.png
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0048.png
Implementering
Ministeren for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold samt Folketingets Social, Ligestilling og Beskæftigelsesudvalg
anbefales at sikre en familiereform for forebyggelse, modernisering og kvalitetssikring af dansk familielovgivning og praksis
med fuld ligestilling af alle familieformer og hele familien.
Strategisk bør familiereformen baseres på FN Børnekonventionen med fokus på artikel 2, som præciserer at
forskelsbehandling af barnets forældre aldrig er tilladt samt respekt for familielivet i alle familieformer, som præciseret i den
Europæiske menneskerettighedskonvention artikel 8.
De danske familielove bør revideres så eksempelvis børneloven tager udgangspunkt i at barnets forældre, er den biologiske
far og mor. Der bør ske forebyggelse i familierne fra barnets fødsel med rettigheder for begge forældre til barsel og deltagelse
i familiegrupper for bedre samarbejde og kommunikation mellem forældrene. Hvorvidt barslen skal være en udvidelse,
øremærket eller kunne overgives til anden forælder er en politisk debat, men der må i henhold til internationale konventioner
sikres samme ret for barnet til barsel med begge sine forældre som udgangspunkt. Jo bedre samarbejde og kommunikation
mellem forældrene tidligt, jo mere kærlighed og omsorg for barnet, hvilket har betydning for barnet resten af livet.
Barnets offentlige indtægter og udgifter bør altid følge barnet med frit valg for forældrene til at vælge hvordan barnet skal
have samvær og hvordan forældrene ønsker at fordele og bruge barnets økonomi uafhængigt at familieform. Ved uenighed
bør begge forældre og alle familieformer have lige muligheder og der bør foretages en fordeling ligeligt mellem forældrene
eller baseret på samværsdage, således at begge forældre opnår sociale ydelser, som boligcheck, familiecheck og forhøjet SU.
På samme vis bør barnets udgifter fordeles mellem forældrene medmindre forældrene selv ønsker andet. Flytter en forælder
længere væk varetager forælderen den samlede transport og det sikres at begge forælder har ferie baseret på en fast
procedure per samværsordning og afstand, som forældrene kan afvige fra i enighed.
Forældede begreber som forældremyndighed, bopæl og samværsforældre bør i moderne familier afskaffes, så alle forældre
betragtes ligeværdigt. Offentlige myndigheder er ikke i stand til at træffe individuelle og konkrete afgørelser for barnet med
tekniske lovhindringer som disse begreber som tilfældet i dag. Der kan i stedet tages beslutning om individuelle faktorer for
barnet.
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0049.png
Implementering
Strukturelt bør familiereformen sikre 3 tilbud til alle familier med fokus på ligestilling og retten til retslig prøvelse af borgerlige
rettigheder indenfor rimelig tid samt respekt for familielivet i henhold til menneskerettighederne.
Trin A - Frit valg på alle hylder:
Forældrene i alle familieformer have mulighed for at bestemme, hvordan de fordeler alle familie
forhold f.eks. barsel, samvær, økonomi m.v. via online registrering. De fleste forældre er fantastiske og kan selv klare tingene positivt.
Trin B
Familiecentre med mægling der virker:
Forældre der har tvivl eller uoverensstemmelser bør i lighed med Norge og Australien
tilbydes positive mægling der virker i landsdækkende familiecentre. Forældrene bør have mulighed for at møde op før problemerne
opstår og forældrene bør evt. modtage et så godt mæglingstilbud, at de ikke kan sige nej f.eks. 50% medfinansiering af barnets
advokat, så samlivets ophør sker roligt og fornuftig for flest mulige familier.
Trin C
Familiedomstol:
Forældre der ikke ønsker at bruge det frie valg eller mægling for samarbejde om barnet overføres til en
familiedomstol med specielt uddannede dommere og børnesagkyndige. En familiedomstol kan trække på alle relevante oplysninger og
bruge den tid der skal til for at træffe rigtige afgørelser for børn. Visiter straks alle alvorlige børnesager til familiedomstolen, så der
opnås færrest mulige skift af hænder og ansvar. Giv forældre ved familiedomstolen et forældrekørekort.
For at sikre den politiske proces og kontinuerlig opfølgning bør der dannes et tværfagligt udvalg med deltagelse af ministerier, eksperter
og interesseorganisationer som mødes kvartalsvist og der bør afholdes årlig konference og mulighed for anonyme ideer. Kulturen bør
ændres så god forældreadfærd og positivt samarbejde belønnes, i stedet for køn.
Det bør overvejes om alle forældre ved samlivets ophør straks skal have lige samvær, hvis forældrene ikke bruger det frie valg. Det må
overvejes hvorvidt statsforvaltningen skal omdannes til familiecentre med en mere proaktiv rolle, hvor forældrene kan opsøge dem før
samlivets ophør. Det må overvejes om statsforvaltningen skal både mægle og træffe afgørelser i fremtiden og såfremt
statsforvaltningens rolle forbliver at træffe afgørelser er det væsentligt at der kan træffes afgørelser fuldstændig ligeværdigt for begge
forældre og træffe afgørelser i dtil der foreligger e retslig afgørelse ed e do stol. Der er i dag i ge a dsla d ed o
ersendelse af
sager til domstolen og det gør at fejl, som opdages ikke ændres i praksis, og børns opvækst bringes i fare.
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0050.png
Risiko
Best-case
Best -case er timmingen rigtig i dag med en tredjedel af familierne, som lever i moderne familieformer og kritisk masse hvad angår
befolkningens oplevelser i familierne, netværk og medierne. God kommunikation om behovet for ligestilling i familielivet giver samtidig en
positiv stemning og respekt i befolkningen af en moderne og tidssvarende familielovgivning, som kan måles i alle børn og forældres
livskvalitet og i de politiske stemmer.
Der er ingen tvivl om at rigtige afgørelser første gang baseret på fuld information, teamwork, kompetencer og færrest mulige hænder
involveret kan skabe overraskende positiv effekt på sagsbehandlingstider, antallet af sager, tilfredshedsmålinger såvel som
folkesundheden. Forældre forstår sund fornuft og rimelighed når det handler om børn.
Worse-case
Der il ed sikkerhed ære de der il rejse kritik ed e fora dri g. De il so det er sket tidligere ruge Bar ets tar
og
forældrekonflikter som argument. Er det imidlertid ikke sund fornuft og grundlæggende respekt for barnet at overholde internationale
konventioner, der har et formål og tager udgangspunkt i barnet bedste og barnets ret til begge forældre - og at dette ikke kun er ord - men
danner grundlag for praksis med fokus på belønning af god forældreadfærd og positivt samarbejde i familierne.
Forandring skal kommunikeres og der er ingen tvivl om at befolkningens politiske stemmer vejer tungt og at korte valgperioder har
betydning for forandringsparatheden hos politikere og ministerier. Men med en tredjedel af befolkningen der lever i moderne
familieformer og kritisk masse, hvad angår befolkningens oplevelser og mediernes fokus på familiesager som er vedvarende, er tiden
måske inde til for alvor at sikre den forebyggelse, modernisering og kvalitetssikring der er behov for i familiesystemet i Danmark i trit med
samfundsudviklingen.
Lad os huske en ting:
Vi lader ikke kvinder gå på universitetet, uden at de må gå til eksamen. Vi skal have alle børn og forældre med i fremtidens
velfærdssamfund m/k, sikre folkesundheden og bæredygtig vækst i Danmark.
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0051.png
Referencer
(1)
DR Såda er fædre, skal du føde skat
.fl.,
http://www.dr.dk/tv/se/sadan-er-faedre/sadan-er-faedre-skal-du-foede-skat
(2)
TV Med ør e e so
å e
.fl.,
http://omtv2.tv2.dk/index.php?id=7537
(3)
Radio sy Rigsre isio e rejser kritik
http://arkiv.radio24syv.dk/video/10012569/i-kolvandet-pa-rapport-retter-advokater
(4)
Jura professor Marianne Holdgaard og formand for danske familieadvokater Helle Larsen, Radio24syv
http://arkiv.radio24syv.dk/video/8872165/sagsbehandlingstider-i-strid-med
(5)
Tale i Folketingets Socialudvalg, Foreningen Far
(6)
Tale i Folketingets Ligestillingsudvalg, Foreningen Far
(7)
Tale i Folketingets Beskæftigelsesudvalg, Foreningen Far
(8)
Lukket ekspert høring i Folketinget, Foreningen Far
(9)
Danmarks Statistik BRN13,
http://www.statistikbanken.dk/
(10)
Tilfredshedsundersøgelse 2013, Danske Familieadvokater
www.danskefamilieadvokater.dk
(11)
Forældreundersøgelse 2013, Foreningen Far
www.foreningenfar.dk
(12)
Danmarks Statistik BRN55,
http://www.statistikbanken.dk/
(13)
Mi hael Ha
er Busi ess
Process Reengineering
, Har ard Busi ess
Review
Analysen er baseret på ekspert samtaler med en lang række internationale forskere og professorer fra bl.a. Harvard og Berkeley
samt danske ministre og politikere fra de fleste folketingspartier. Hertil kommer samtaler med offentlige ledere i
statsforvaltningen, ankestyrelsen, ministerierne samt interesseorganisationerne. Vigtigst af alt er der lyttet til brugerne i form af
forældre af begge køn i det moderne familieliv og analyseret principielle familiesager med fokus på børnene.
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 143: Henvendelse af 24/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Folkehøring om menneskerettighederne i forvaltningen" samt deres "Strategisk Analyse"
1499807_0052.png
Mere information
For nærmere information om den strategiske analyse eller aftale om præsentationen og dialog,
kontakt venligst:
Jesper Lohse, Landsformand
Mobil +45 26229730
Foreningen Far
Pasteursvej 2
1799 København V.
[email protected]