Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 139
Offentligt
Det næste spørgsmål er til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold af fru
Karin Nødgaard.
Kl. 13:17
Spm. nr. S 690
3) Til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold af:
Karin Nødgaard
(DF) (medspørger:
Pia Adelsteen
(DF)):
Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at de lukningstruede mandekrisecentre overlever, og vil
ministeren arbejde for at sætte mandekrisecentre på finansloven og dermed ligestille kvinde- og
mandekrisecentre?
Formanden:
Værsgo.
Kl. 13:17
Karin Nødgaard
(DF):
Tak. Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at de lukningstruede mandekrisecentre overlever, og vil
ministeren arbejde for at sætte mandekrisecentre på finansloven og dermed ligestille kvinde- og
mandekrisecentre?
Kl. 13:18
Formanden:
Ministeren.
Kl. 13:18
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
(Manu Sareen):
Tak for spørgsmålene. Jeg vil prøve at sætte en ramme til at starte med. Som bekendt har vi i
fællesskab i satspuljekredsen afsat 10 mio. kr. til en ansøgningspulje målrettet indsatsen for mænd i
krise. Ansøgningspuljen er netop offentliggjort, og organisationer, herunder de eksisterende
mandekrisecentre, kan nu ansøge om støtte. Med puljen og de opstillede kriterier sikrer vi os, at de
bedst egnede indsatser for mænd i krise modtager støtte, og vi sørger sådan set også for en proces,
som er lige og fair for alle ansøgere.
De eksisterende mandekrisecentre har i løbet af de sidste 9 år tilsammen modtaget godt 60 mio.
kr. i støtte fra satspuljen. Siden 2009 for mandecenteret Fundamentet og 2010 for de øvrige
mandekrisecentre har vi stillet krav om, at centrene forankrede deres indsats uden for satspuljeregi.
I den periode har vi støttet centrene med næsten 35 mio. kr.
Kravet om, at centrene skulle tage ansvar for forankring af deres indsats og organisation såvel
som finansielt har de altså kendt til rigtig længe. Så skal vi også huske på, at kvindekrisecentrene
blev oprettet i 2004, fordi man vurderede, at voldsramte kvinder og deres børn ofte befinder sig i en
yderst sårbar situation, og at det derfor ikke var hensigtsmæssigt, at de skulle tage ophold sammen
med mænd. Derudover skal vi huske på, at kvindekrisecentrene modtager kvinder, der har været
udsat for vold og trusler. Mænd, der på grund af sociale problemer ikke kan være derhjemme,
herunder krise- og voldsramte mænd, har mulighed for at tage ophold på § 110-tilbud og tilbydes
den støtte og omsorg og efterfølgende hjælp, som de har behov for.
Der er altså ikke tale om, at mænd ikke kan modtage tilbud om hjælp og støtte på samme vis som
kvinder, der tager ophold på et kvindekrisecenter. Det afgørende for mig er, at mænd, der udsættes
for vold, får den hjælp og støtte, de har brug for, og at mænd i krise kan søge relevant støtte og
rådgivning. Det er også derfor, vi i satspuljekredsen alle sammen var enige om at afsætte midler i en
ansøgningspulje, ligesom vi har afsat 19 mio. kr. til et initiativ om ambulant rådgivning og sociale
indsatser til voldsudsatte mænd og kvinder samt voldsudøvere.