Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 136
Offentligt
1497895_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Sagsbeh.:
Dok id:
4. februar 2015
Almene Boliger
2014-10168
KAL
469461
Høring over forslag til lov om ændring af friplejeboligloven, lov om almene boliger
m.v., lov om social service og lov om individuel boligstøtte (Ændret adgang til marke-
det, ophævelse af kravet om genudbud, ændring af afregningssystemet, pantsæt-
ningsforbud, forenklinger m.v.)
Lovforslaget blev sendt i høring den 25. november 2014 med svarfrist den 23. december 2014.
Der er modtaget 29 høringssvar.
Følgende organisationer m.v. har haft bemærkninger til lovforslaget:
Aarhus Kommune, Dansk Erhverv, Danske Seniorer, Danske Ældreråd, Den Uvildige Konsulentord-
ning på Handicapområdet, DI Service, Ejendomsforeningen Danmark, FOA, KL, Realkreditrådet, Re-
alkreditforeningen, Selveje Danmark.
Følgende organisationer m.v. har svaret, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget:
Advokatsamfundet, Ankestyrelsen, Center for Sund Aldring, Dansk Byggeri, Danske Fysioterapeuter,
DemensKoordinatorer i Danmark, Fonden Mariehjemmene, Grundejernes Investeringsfond, Højeste-
ret, Institut for Menneskerettigheder, Landsbyggefonden, Nationalt Videnscenter for Demens, Tinglys-
ningsretten, Vestre Landsret, Ældreforum, Østre Landsret.
Høringsparterne har en række kommentarer og forslag til ændringer af lovforslaget, der vil blive gen-
nemgået og kommenteret nedenfor.
1.
2.
3.
4.
5.
Generelle bemærkninger
Adgangen til markedet
Ophævelse af det 10-årige genudbud
Ændret afregningssystem
Friplejeboliger i lejet ejendom
a. Lejevilkår for friplejeboligleverandørerne
b. Lejevilkår for beboerne
6. Friplejeboliger i nyerhvervede ejendomme uden ombygning
7. Mulighed for aftaler om kommunal anvisningsret
8. Loft over statsgaranti til opførelse
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497895_0002.png
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
Pantsætningsforbud
Regler om tvangsauktion
Lempelser for ustøttede friplejeboliger
Forenklinger og tekniske ændringer
Ændringer i servicelovens § 129
Konsekvensændringer som følge af indførelse af § 83 a i serviceloven
Ændringer i lov om individuel boligstøtte
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ad 1. Generelle bemærkninger
Danske Seniorer
er positiv overfor lovforslaget og bemærker, at det vil medvirke til at øge valgfriheden
og komme tættere på en konkurrencemæssig ligestilling mellem private og offentlige plejeboliger.
DI Service
finder det positivt, at der med lovforslaget fjernes mange af uhensigtsmæssighederne ved
den gældende lovgivning og antager, at det derfor vil blive mere attraktivt for kommercielle aktører at
etablere sig på markedet.
Dansk Erhverv
støtter som udgangspunkt lovforslaget.
FOA
havde som udgangspunkt gerne set friplejeboligloven ophævet, men hilser forslaget velkomment.
Det anføres i den forbindelse, at der er behov for at afskaffe noget af den forskelsbehandling, der hidtil
har været mellem kommunale og private plejeboliger. Endvidere anføres, at forslaget kan få store
konsekvenser for ældreplejen, men at effekten er usikker.
Aarhus Kommune
finder, at det er særdeles positivt, at loven ændres, men at ændringerne på flere
punkter er problematiske.
KL
vurderer samlet set, at forslaget er en væsentlig forbedring af den nuværende model.
Ad 2. Adgangen til markedet
Selveje Danmark
støtter grundlæggende ophævelse af kvoteordning for ustøttede friplejeboliger og
erkender behovet for fastholdelse af et årligt maksimum for støttede boliger. Imidlertid foreslår organi-
sationen, at der indføjes en bestemmelse om, at friplejeboliger kun skal kunne etableres af non-profit
organisationer eller som registrerede socialøkonomiske virksomheder.
Kommentar: Der er i dag en klar overvægt af selvejende institutioner på markedet. De gældende reg-
ler hindrer, at der kan tjenes penge på boligdelen, og indtjeningsmulighederne på servicedelen er
begrænsede af den afregning, leverandøren kan opnå for ydelser efter serviceloven. Muligheden for at
opnå fortjeneste ved salg af tilkøbsydelser synes kun udnyttet i meget begrænset omfang. Hørings-
svaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Selveje Danmark
anfører, at der skal skabes sikkerhed for, at de eksisterende leverandører fortsat kan
søge om støtte til f.eks. udvidelse eller ombygning, uden at det får som konsekvens, at hele den op-
rindelige godkendelse falder bort, og de omfattes af de nye regler.
Kommentar: De ”nye regler”, der henvises til, må formentlig være det nye afregningssystem. I praksis
er der set eksempler på, at der for allerede bestående friplejeboligbebyggelser er søgt støttekvote til
udvidelse med flere boliger. Dette er ikke anset for udelukket, og vil heller ikke efter de foreslåede nye
regler være udelukket. Den eneste ændring, der sker i forhold til sådanne udvidelser er, at der indfø-
res udtrykkelige regler om, at kapitaludgifter i så fald skal beregnes for hvert byggeafsnit for sig. Der er
2
af
15
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497895_0003.png
ikke i lovforslaget lagt op til, at en udvidelse af bebyggelsen umiddelbart skal føre til, at hele byggeriet
overgår til det nye afregningssystem. Resultatet vil så blive, at leverandøren for de hidtidige boliger
afregnes efter de hidtidige satser, mens de nye boliger vil være omfattet af det nye afregningssystem.
Dette vurderes ikke problematisk, idet det klart vil kunne fastslås, hvilke boliger der er omfattet af de
respektive støttetilsagn. Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Dansk Erhverv
finder det positivt, at kvoteordningen ophæves, men ønsker at det foreslåede tilde-
lingskriterium (først til mølle) erstattes af et mere fleksibelt med mulighed for bl.a. hensyn til udvikling
og lokale geografiske forhold.
Selveje Danmark
anfører i den forbindelse, at det foreslåede først-til-
mølle princip er problematisk, idet man finder, at dette rejser 5 problemstillinger:
1. Der kan lægges ansøgninger ind løbende, hvorved der kan spærres for lokale og andre pro-
jekter, der ofte udspringer af et akut opstået behov.
2. Det er uheldigt, at udvidelsesprojekter i kommuner, der allerede har mange friplejeboliger, ikke
har mulighed for at opnå støtte, idet først-til-mølle og geografi fremover bliver eneste kriterier
for støtte. Der bør derfor i reglerne sondres mellem nyetablering og udvidelse.
3. Der bør tages hensyn til allerede certificerede friplejeboligleverandører, som endnu ikke har
fået støttetilsagn. Det bemærkes i den forbindelse, at der har været projekter, som er let for-
sinkede pga. spørgsmål knyttet til planloven, og hvor man derfor har besluttet at udskyde an-
søgningen til næste ansøgningspulje.
4. Der bør ved afgørelsen af støttespørgsmålet tages hensyn til, om de pågældende boliger ret-
ter sig mod ældre eller mod handicappede, når der træffes afgørelse efter det geografiske kri-
terium.
5. Der er ikke i lovforslaget anført noget om, hvorvidt ”ansøgningsbunken/ventelisten” om støtte
nulstilles ved årets udgang, hvilket den bør blive. Det anføres, at dette også kan være rele-
vant, såfremt der er midlertidigt godkendte projekter, der ikke rettidigt kan opfylde betingelser-
ne for endeligt tilsagn.
Kommentar:
Da der efter lovforslaget ikke fremover vil kunne konkurreres på grundlag af priser, er det nødvendigt
at finde et andet primært tildelingskriterium for støtte til friplejeboliger. Det enkleste er den model, der
foreslås (først til mølle). Hvis der skal indlægges andre kriterier end de foreslåede, vil det medføre dels
en komplicering af reglerne, dels at ansøgninger i praksis ikke vil kunne behandles løbende, efterhån-
den som de indkommer. Dette er af administrative grunde uheldigt, ligesom det vil være uheldigt i
forhold til ansøgerne, at de kan komme til at vente op til et år på svar på deres ansøgning. Hørings-
svaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Kommentarer til
Selveje Danmarks
5 anførte problemstillinger ved først-til-mølle princippet:
1. Det forudsættes, at ansøgninger først indgives, når de er så konkrete, at de er klar til behand-
ling. Efter meddelelse af betinget tilsagn har ansøgeren efter forslaget 3 måneder (efter gæl-
dende regler 6 uger) til at indsende en række konkrete oplysninger. Efter de gældende regler
kan ansøgning kun indgives en gang årligt. Det vurderes derfor ikke, at muligheden for at få
støttetilsagn til projekter, der udspringer af en pludselig opstået mulighed, forringes. Hørings-
svaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
2. Der er efter de gældende regler tre rangordnede støttekriterier: 1. pris for serviceydelser, 2.
geografi og 3. lodtrækning. Der vil også efter de foreslåede nye regler være tre kriterier, idet
pris erstattes af først-til-mølle, mens de to andre kriterier fastholdes uændret. Udvidelsespro-
jekter vil derfor også fremover have mulighed for at opnå støtte, idet de har mulighed for at
3
af
15
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497895_0004.png
søge umiddelbart efter, at der åbnes for den årlige ansøgningsmulighed. Det vurderes ikke ri-
meligt at favorisere udvidelse af bestående friplejeboligbebyggelser på bekostning af nyetab-
leringer. Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
3. Det vurderes ikke rimeligt at favorisere ansøgere, deraf forskellige årsager har været længere
tid om at forberede deres projekt, på bekostning af andre ansøgere. Høringssvaret har ikke
givet anledning til ændringer i lovforslaget.
4. Der sondres efter de gældende regler ikke mellem arten af tilbud, når der skal meddeles støt-
tetilsagn. Hvis et sådant kriterium skulle indføres, ville det medføre en uønsket komplicering af
reglerne. Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
5. Da der er tale om en årlig støtteramme, vil ansøgninger, der ikke kan opnå betinget støttetil-
sagn inden for den årlige ramme, kun kunne opnå støtte ved fornyet ansøgning. Høringssva-
ret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget, men der er foretaget en tilføjelse herom
i bemærkningerne.
Aarhus Kommune
og
KL
anfører, at det er et problem, at friplejeboliger fortsat skal kunne etableres,
uden at kommunalbestyrelsen får mulighed for indflydelse. Herved udfordres kommunernes kapaci-
tetstilpasning.
Aarhus Kommune
anfører herudover, at problemet yderligere forværres af, at det bliver
lettere at etablere friplejeboliger.
Kommentar: Et af formålene med friplejeboligloven er, at der skal være tale om private plejeboliger,
der drives i konkurrence med den kommunale boligforsyning. Det forhold, at det bliver muligt fremover
at drive friplejeboliger i lejede lokaler og i nyerhvervede ejendomme, skønnes ikke samlet set at med-
føre et øget antal af friplejeboliger. I den forbindelse bemærkes, at friplejeboliger, der drives i lejede
lokaler vil være ustøttede. Det samme gælder friplejeboliger i nyerhvervede ejendomme, medmindre
et eksisterende støttet lån kan overtages af friplejeboligleverandøren. Desuden vil den foreslåede
adgang til, at kommuner og friplejeboligleverandører kan indgå aftaler om anvisningsret, medføre en
lettelse af kommunernes kapacitetstilpasning. Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i
lovforslaget.
FOA
frygter en øget privatisering som følge af forslaget og anfører i den forbindelse, at den foreslåede
nye ordning liberaliserer mulighederne for at etablere private tilbud, og at den årlige støttekvote på
225 boliger medfører, at der ydes statstilskud til en øget privatisering på området.
Kommentar: Med forslaget åbnes der mulighed for at etablere friplejeboliger i lejede eller erhvervede
ejendomme. Der er imidlertid ikke tale om øget offentlig støtte, idet der som hidtil kun vil kunne ydes
støtte til etablering af 225 friplejeboliger, der skal etableres ved nybygning eller gennemgribende om-
bygning. Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Ad. 3. Ophævelse af det 10-årige genudbud
Selveje Danmark, Dansk Erhverv
og
Danske Seniorer
støtter forslaget.
Aarhus Kommune
anfører, at bortfald af det 10-årige genudbud vil forværre kommunernes mulighed
for at styre det samlede udbud af plejeboliger.
Kommentar: Genudbuddet vedrører servicelovsydelser i friplejeboliger, der har været i drift i 10 år.
Genudbuddet indebærer ikke, at boligerne ophører som friplejeboliger, medmindre ingen – herunder
den nuværende leverandør – byder på opgaven. Der ses derfor ikke med ophævelsen af genudbuds-
kravet at kunne opstå nogen forværring af kommunernes mulighed for kapacitetsstyring. Høringssva-
ret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
4
af
15
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497895_0005.png
Aarhus Kommune
bemærker, at ophævelsen af kravet om det 10-årige genudbud vil svække de op-
rindelige intentioner bag friplejeboligloven, nemlig øget konkurrence, da konkurrencen mellem fripleje-
boligleverandørerne bliver væsentlig mindre..
Kommentar: Konkurrencen tilgodeses ved, at der stilles forslag om ophævelse af kvoteordning for
ustøttede friplejeboliger, hvorefter friplejeboligleverandører frit kan etablere sig under en række objek-
tive forudsætninger. Samtidig afskaffes de centralt fastsatte takster, og afregningspriserne skal i hen-
hold til forslaget fastsættes enten via aftale mellem parterne eller af beliggenhedskommunen. Samlet
set vurderes ændringerne at have positive implikationer for konkurrencen mellem leverandørerne og
for prisfastsættelsen.
Ad 4. Ændret afregningssystem
Generelt om modellen
KL
finder det positivt, at der med forslaget kommer en ny afregningsmodel for friplejeboligleverandø-
rerne, der baserer sig på den enkelte kommunes omkostningsniveau, og at lovforslaget imødekommer
en række af de uhensigtsmæssigheder, som KL gennem længere tid har påpeget, at der er ved den
eksisterende afregningsmodel. Modellen afspejler de ønsker, som KL har til en fremtidig afregnings-
model, og KL hilser derfor den nye afregningsmodel velkommen.
Danske Ældreråd
bifalder den foreslåede ændring af afregningssystemet, således at afregningsprisen
for friplejeboliger tager udgangspunkt i den enkelte kommunes udgiftsniveau og takstgrænser.
Danske Seniorer
finder det positivt, at takstsystemet ændres.
DI Service
er principielt enig i at ændre afregningssystemet, så afregningsprisen for friplejeboligleve-
randørernes ydelser efter serviceloven fastsættes på en måde, så den nærmer sig den enkelte kom-
munes omkostningsniveau.
Selveje Danmark
erkender, at den nuværende afregningsmodel udgør et problem derved at den er for
unuanceret, og ikke i tilstrækkelig grad tager hensyn til den generelle omkostningsudvikling i kommu-
nerne.
Dansk Erhverv
er enig i, at den nuværende takstmodel med tre moduler er for ufleksibel, og
giver anledning til unødig diskussion kommunerne og friplejeboligleverandørerne imellem.
Dansk Er-
hverv
er endvidere enig i, at friplejeboligleverandører skal have den samme pris (afregning), som den
kommunale leverandør af tilsvarende tilbud.
Selveje Danmark
er grundlægende af den opfattelse, at
en friplejeboligleverandør skal have den samme økonomi til rådighed som kommunens tilsvarende
tilbud – hverken mere eller mindre, men finder helt overordnet, at der er tale om en administrativt tung
model, og at der med fordel kunne være anvendt en model, der i stedet fastsætter takster regionalt.
Kommentar: Den nye afregningsmodel har til formål at sikre sammenhæng mellem det lokale omkost-
nings- og serviceniveau i den enkelte kommune og afregningen af friplejeboligleverandøren. Dette
sikres ved, at der enten indgås en aftale om afregningsprisen kommunalbestyrelsen og friplejeboligle-
verandøren eller ved at den enkelte beliggenhedskommune fastsætter en afregningspris på baggrund
af beliggenhedskommunens gennemsnitlige langsigtede omkostninger til drift af tilsvarende tilbud i
modsætning til den nuværende model, hvor takstfastsættelsen ud fra et landsgennemsnit kan medfø-
re, at taksterne kan afvige fra den enkelte kommunes udgift i forbindelse med levering af en tilsvaren-
de ydelse på baggrund af det lokale serviceniveau. Det samme ville kunne gøre sig gældende for
takstfastsættelse ud fra et regionalt gennemsnit.
5
af
15
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497895_0006.png
Aarhus Kommune
bemærker, at når friplejeboligleverandørerne stilles økonomisk fordelagtigt i forhold
til de kommunale udbydere vil uligheden i plejen af de ældre forværres på samme måde som patien-
terne på privathospitalerne blev det, da private hospitaler blev stillet økonomisk fordelagtigt i forhold til
offentlige.
Kommentar: Det nye afregningssystem har til hensigt at sikre mere lige vilkår for offentlige og private
leverandører på området. Dette sikres ved, at parterne kan aftale den pris, som friplejeboligleverandø-
ren skal afregnes til. Hvis ikke parterne ønsker at indgå en aftale, skal prisen fastsættes af beliggen-
hedskommunen på baggrund af kommunens gennemsnitlige omkostninger til drift af tilsvarende kom-
munale tilbud. Det foreslås at være beliggenhedskommunen, der skal beregne afregningsprisen, for at
sikre sammenhæng mellem beliggenhedskommunens omkostnings- og serviceniveau og den pris,
som friplejeboligleverandøren afregnes til. Forslaget vurderes dermed at stille private og kommunale
udbydere lige økonomisk.
Aarhus Kommune
bemærker, at der bør arbejdes for, at også allerede etablerede friplejeboligleveran-
dører overgår til et nyt afregningssystem.
Kommentar: Allerede etablerede friplejeboligleverandører har fået tilsagn om andel i boligkvoten på
baggrund af de priser for personlig og praktisk hjælp, som de i konkurrence har budt ind med. Leve-
randørerne har dermed erhvervet en ret til afregning i henhold til de priser, de har budt ind med, indtil
hjælpen i friplejeboligen skal i udbud efter 10 års drift. Der stilles dog forslag om, at allerede etablere-
de friplejeboligleverandører frivilligt kan vælge at overgå til det nye afregningssystem, hvis de ønsker
det, herunder hvis de ønsker at kunne indgå aftaler med kommunerne.
Efterprøvning af omkostningsberegninger i kommunerne
Dansk Erhverv
bemærker, at efterprøvningen af afregningsmodellen i efteråret 2014 viste, at der er
store forskelle kommunerne imellem, herunder at kommunerne arbejder meget forskelligt med opgø-
relse af enhedspriser inklusiv de indirekte omkostninger. Efterprøvningen viste også, at henvendelsen
fra ministeriet om at indgå i efterprøvningen blev mødt med meget forskellige grader af opbakning i
kommunerne. Kun seks af elleve kommuner deltog.
Selveje Danmark
bemærker, at resultatet af efter-
prøvningen af afregningsmodellen var meget varierende, og at det er problematisk, at så få kommuner
prioriterede at deltage i afprøvningen.
Kommentar: Kommunerne har haft forholdsvis kort tid til at efterprøve beregningerne. Dette har bevir-
ket, at enkelte kommuner har afstået fra at deltage, og at nogle af de deltagende kommuner har gjort
bemærkninger om, at beregningerne kunne have været mere fyldestgørende, hvis de havde haft mere
tid. Samtlige deltagende kommuner har dog indsendt tilstrækkeligt fyldestgørende beregninger til brug
for vurdering af modellen, og det vurderes, at deltagergrundlaget er tilstrækkeligt. På baggrund af
efterprøvningen konkluderes det, at kommunerne er i stand til at foretage de omkostningskalkulatio-
ner, som skal ligge til grund for taksterne. Efterprøvningen kortlagde dog en række opmærksomheds-
punkter, som blev drøftet med de forskellige parter, herunder Dansk Erhverv, Selveje Danmark og KL
som led i det forberedende arbejde, herunder bl.a. følgende:
Efterprøvningen vidner om, at der er behov for at tydeliggøre, hvilke omkostninger som skal
medtages i beregningerne, og hvilke, som skal holdes ude. Det foreslås derfor, at der – ud
over regulering om afregningsmodellen – udarbejdes en vejledning herfor. Vejledningen skal
bl.a. specifikt håndtere spørgsmålet om, hvilke omkostninger som skal medtages i beregnin-
gen af priser for borgere i friplejeboliger, og kan dermed med fordel udarbejdes i samarbejde
med de for ordningen relevante parter.
6
af
15
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497895_0007.png
Det er desuden vigtigt, at der er gennemsigtighed for, at kommunerne medtager de relevante
omkostninger. For at sikre gennemsigtighed i forhold til kommunalbestyrelsens beregninger,
vil der blive stillet krav om, at kommunalbestyrelsen skal kunne fremlægge grundlaget for be-
regningerne på friplejeboligleverandørens anmodning herom.
Endelig stilles forslag, om modellen suppleres med en klageadgang for leverandørerne.
Beregningsgrundlag og gennemsigtighed
Selveje Danmark
bemærker, at såfremt den nye model betyder, at der fremover vil blive udviklet en
model, der faktisk gør det muligt for kommunerne at få et retvisende billede af samtlige omkostninger
knyttet til enkelte driftstilbud, er det meget positivt. Der er dog stor bekymring for, at det imidlertid vil
vise sig meget vanskeligt for kommunerne at gennemføre en retvisende beregning.
DI Service
be-
mærker, at med udgangspunkt i erfaringerne vedrørende beregning af kommunernes priser i forbin-
delse med loven om frit valg af leverandør af hjemmehjælp, bør de vejledende retningslinjer for, hvad
der medtages ved beregning af kommunernes pris, præciseres.
Dansk Erhverv
er enig i, at friplejebo-
ligleverandører skal have den samme afregning, som den kommunale leverandør af tilsvarende tilbud.
Det er her en afgørende forudsætning, at kommunerne er i stand til at beregne deres gennemsnitlige
langsigtede priser. Derfor ønsker
Dansk Erhverv,
at den centrale bestemmelse (§ 32, stk. 2) skal præ-
cisere den helt afgørende forudsætning for en velfungerende afregningsmodel, nemlig prisgennemsig-
tighed i kommunalbestyrelsens afregningspriser.
Kommentar: Som det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede nye afregningsmodel, er det afgø-
rende for at skabe lige konkurrence mellem private leverandører og kommuner, at kommunerne med-
tager samtlige relevante omkostninger i beregningerne. Til brug for kommunernes beregninger er ud-
arbejdet et regneark og en vejledning til udfyldning af regnearket. Materialet vil indgå i en vejledning til
kommunerne til beregning af takster, som skal udarbejdes i samarbejde mellem de relevante ministe-
rier, KL, Dansk Erhverv og Selveje Danmark.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede § 32, stk. 2, at der for at sikre gennemsigtighed i
forhold til kommunalbestyrelsens beregninger, vil blive fastsat regler om, at kommunalbestyrelsen skal
kunne fremlægge grundlaget for beregningerne på friplejeboligleverandørens anmodning herom. Der
vil endvidere blive fastsat regler, der giver leverandørerne mulighed for at få efterprøvet kommunalbe-
styrelsens beregninger, herunder via en klageadgang. Høringssvarene giver ikke anledning til ændrin-
ger i lovforslaget.
Dansk Erhverv
ønsker en sikkerhed for, at den ikke-offentlige leverandør efterreguleres i de tilfælde,
hvor kommunerne hen over et år har haft et merforbrug i forhold til den oprindelige afregningspris.
Kommentar: Modellen tager højde for, at der kan forekomme budgetafvigelser, og der vil årligt skulle
korrigeres herfor i det nye budget.
FOA
finder ikke, at den nye afregningsmodel løser problemet med unfair konkurrence mellem kom-
mune og det private tilbud, og frygter, at man ligesom på hjemmehjælpsområdet vil se en tendens til,
at de ”tunge” borgere bliver i kommunen, mens de mere friske beboere vil have overskud til at vælge
det alternative ”fritvalgstilbud”. Hermed vil gennemsnitsomkostningerne i kommunen stige og afreg-
ningsprisen til de private tilbud følge med op.
7
af
15
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497895_0008.png
Kommentar: Den nye afregningsmodel baserer sig på, at kommunerne og leverandørerne har mulig-
hed for at aftale afregningspriser for borgerne. Hvis parterne ikke ønsker at aftale prisen, skal belig-
genhedskommunen fastsætte prisen på baggrund af de gennemsnitlige langsigtede omkostninger i
kommunen. Det er fortsat kommunalbestyrelsen, der skal træffe afgørelse om, at en borger er så ple-
jekrævende, at vedkommende har behov for en plejebolig, og herunder har muligheden for at vælge
en friplejebolig. Den kommunale visitationspraksis vil afspejle sig i de priser, der afregnes med i friple-
jeboligerne. Har en kommune således kun en pris for alle borgere i kommunale plejeboliger, vil det
samme skulle gælde friplejeboligleverandørerne. Hvis kommunen har flere forskellige priser afhængig
af plejetyngde, vil dette også skulle gælde friplejeboligleverandørerne. På den måde sikres det, at
private og kommunale leverandører i en kommune har de samme økonomiske forudsætninger for
driften. Der er endvidere ikke noget der peger på, at det fortrinsvist er de mere friske borgere, der
vælger friplejeboliger. Der findes eksempler på friplejeboligleverandører, der har specialiseret sig i
pleje til netop meget plejekrævende borgere. Det er i udgangspunktet friplejeboligleverandøren, der
har anvisningsretten til boligerne. Lovforslaget åbner dog for, at der kan indgås anvisningsretsaftaler
mellem kommunerne og friplejeboligleverandørerne, hvormed kommunerne kan få anvisningsret til
friplejeboliger.
Evaluering af afregningsmodellen
Dansk Erhverv
og
Selveje Danmark
finder, at det er for sent at evaluere afregningsmodellen efter 5 år.
Dansk Erhverv
foreslår, at den evalueres efter 2-3 år.
Selveje Danmark
foreslår, at den evalueres efter
1 år.
Aarhus Kommune
bemærker, at evalueringen af afregningsmodellen skal ske efter kortere tid
end 5 år, f.eks. 2 år efter.
Selveje Danmark
foreslår endvidere, at der nedsættes en gruppe, der admi-
nistrativt følger udviklingen.
Dansk Erhverv
foreslår, at der igangsættes et udviklingsarbejde i en ræk-
ke beliggenhedskommuner for fremme af kommunernes prisgennemsigtighed.
Kommentar: Der er ikke noget til hinder for, at evalueringen af afregningsmodellen fremrykkes. Det er
dog en forudsætning, at der er et tilstrækkeligt datagrundlag til at foretage en evaluering. Dette kræver
et tilstrækkeligt antal friplejeboligleverandører, der afregnes efter kommunale beregninger af afreg-
ningsprisen. De nuværende friplejeboligleverandører er ikke tvunget over på det nye afregningssystem
før tidligst i 2019. Datagrundlaget må derfor formodes hovedsagligt at være nye friplejeboligleverandø-
rer, der ikke indgår aftale med kommunen, og hvor kommunen kan fastsætte afregningsprisen på
grundlag af egne omkostninger til drift af tilsvarende tilbud. Det er tvivlsomt, om der vil være et til-
strækkeligt antal heraf allerede efter 1 år. Organisationernes bemærkninger imødekommes dog, og
evalueringen vil blive igangsat 2 år efter loven er trådt i kraft under forudsætning af, at der er et til-
strækkeligt datagrundlag. Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold vil samtidig
frem imod lovens ikrafttræden overveje mulighederne for at følge og/eller fremme udviklingen i en
række kommuner som foreslået.
Klageadgang
Dansk Erhverv
og
Selveje Danmark
finder det positivt, at der indføres en klageadgang i forhold til
kommunalbestyrelsens beregning af priser, men peger på, at en klageadgang ikke må stå alene. Der-
for bør klageadgangen ses i sammenhæng med en løbende indsats for fremme af prisgennemsigtig-
hed og en efterprøvning/evaluering af afregningsmodellen få år efter ordningen er trådt i kraft.
Kommentar: Ud over muligheden for at få efterprøvet kommunalbestyrelsens beregninger, vil der blive
fastsat regler om, at kommunalbestyrelsen skal kunne fremlægge grundlaget for beregningerne på
friplejeboligleverandørens anmodning herom for at sikre gennemsigtighed i forhold til kommunalbesty-
relsens beregninger. Organisationernes bemærkning om at fremrykke evalueringen af afregningsmo-
8
af
15
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497895_0009.png
dellen imødekommes, og evalueringen vil blive igangsat 2 år efter loven er trådt i kraft under forud-
sætning af, at der er et tilstrækkeligt datagrundlag. Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og So-
ciale Forhold vil samtidig frem imod lovens ikrafttræden overveje mulighederne for at følge udviklingen
i en række kommuner.
Afregning for sygeplejeydelser
KL
finder, at det er en udfordring i forbindelse med afregningen, at sundhedsydelser ikke er underlagt
lov om friplejeboliger, og opfordrer Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold til at
tage kontakt til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse med henblik på at etablere regler om betaling
for sundhedsydelser leveret til beboere i friplejeboliger.
KL
anfører dog, at problemstillingen ikke kun
vedrører friplejeboliger, men gør sig gældende i forhold til, at der i dag ikke er regler for mellemkom-
munal refusion på ydelser efter sundhedsloven.
Selveje Danmark
finder, at der er problemer omkring
varetagelsen af sygeplejeydelser i friplejeboliger, herunder særligt i forhold til at sygepleje ikke er en
del af taksten knyttet til driften af friplejeboliger, og anbefaler, at der i forbindelse med udarbejdelsen
af en ny afregningsmodel, tillige indlægges krav om, at kommunen beregner omkostninger knyttet til
sygepleje.
Kommentar: Sundhedsydelser efter sundhedsloven er ikke omfattet af lov om friplejeboliger, og friple-
jeboligleverandøren kan ikke søge certificering hertil. Det er derfor i udgangspunktet beliggenheds-
kommunen, der skal sikre leveringen af ydelser visiteret efter sundhedsloven. Den opgave kan kom-
munen løse ved at levere ydelserne selv eller indgå aftale med en ekstern leverandør om levering
heraf. I henhold til sundhedsloven er det opholdskommunen, der skal afholde udgifterne til hjemmesy-
geplejeydelser efter sundhedsloven. Der er ikke adgang til mellemkommunal refusion for ydelser efter
sundhedsloven. Ønsker parterne, at f.eks. hjemmesygepleje skal leveres af friplejeboligleverandøren,
kan der indgås aftale herom, herunder om betalingen herfor. I forbindelse med den nye afregnings-
model vil der blive stillet krav til kommunerne om, at de holder omkostninger til sygepleje ude af om-
kostningskalkulationen for afregningspriserne. Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i
lovforslaget.
Ad 5. Friplejeboliger i lejet ejendom
Selveje Danmark
støtter ændringen. Det anføres dog, at der bør indføres mulighed for, at leje af støt-
tet byggeri kan anvendes som friplejeboliger, uden at støtten bortfalder. Der henvises her særligt til
kommunalt ejet støttet byggeri, der typisk ikke kan overtages af friplejeboligleverandøren med fortsat
offentlig støtte, idet indestående støttede lån ikke vil kunne overtages.
Kommentar: Det er en følge af lovforslaget, at støtte som hidtil kun kan ydes til friplejeboligleverandø-
rer, der ejer de bygninger, hvori virksomheden drives. Hertil kommer, at det må lægges til grund, at
der tænkes på kommunalt ejede almene ældreboliger. Sådanne kan kun udlejes til erhverv, hvis de på
grund af ganske ekstraordinære udlejningsvanskeligheder ikke kan udlejes til beboelse, og det forud-
sættes, at udlejningen til erhverv sker tidsbegrænset. Friplejeboliger oprettes med henblik på som
udgangspunkt varigt at blive plejeboliger, og det vil derfor være i strid med formålet at tillade (kortvari-
ge) tidsbegrænsede lejekontrakter, hvor der således allerede ved etableringen er sat en ydre grænse
for friplejeboligleverandørens virksomhed i de pågældende lokaler. Hertil kommer, at det ved etable-
ring af friplejeboliger i lokaler, der er lejet på tidsbegrænset lejekontrakt allerede på forhånd er givet, at
kommunalbestyrelsen inden for en overskuelig fremtid må overtage forpligtelsen til at levere ydelserne
efter serviceloven til lejerne. Det findes på den baggrund ikke hensigtsmæssigt, at friplejeboliger etab-
leres i tidsbegrænsede lejemål. Der er derfor i lovforslaget indsat en bestemmelse, der generelt ude-
lukker dette.
9
af
15
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497895_0010.png
Det bemærkes i øvrigt, at der med lovforslaget åbnes mulighed for, at friplejeboligleverandører kan
etablere friplejeboliger i nyerhvervede bygninger, jf. lovforslag § 1, nr. 8.
Aarhus Kommune
anfører, at kommunen risikerer, at lukkede plejeboliger genopstår som friplejeboli-
ger, særligt hvor det er svært at afhænde de tidligere kommunale bygninger, fordi der gives friplejebo-
ligleverandørerne mulighed for at leje sig ind.
Kommentar: Lovforslaget giver mulighed for at etablere friplejeboliger i lejede lokaler, men pålægger
ikke kommuner eller andre at udleje til formålet. Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i
lovforslaget.
Aarhus Kommune
anfører, at f.eks. Danske Diakonhjem driver en lang række friplejeboliger og må
antages at få let adgang til at etablere ustøttede friplejeboliger, da muligheden for at anvende lejede
bygninger reducerer de økonomiske forpligtelser ved driften.
Kommentar: Hensigten med forslaget er at imødekomme et ønske om at fritage leverandørerne for
pligten til selv at eje ejendommen, således at de i stedet kan koncentrere sig helt om at levere ydelser
efter serviceloven. De økonomiske byrder lettes ved etablering af friplejeboligerne og det tilhørende
serviceareal. Det må imidlertid antages, at en investor vil kræve lejevilkår, der medfører, at investerin-
gen på et tidspunkt er fuldt finansieret gennem betalingen af husleje. Høringssvaret har ikke givet
anledning til ændringer i lovforslaget.
Danske Seniorer
finder det positivt, at ejerkravet ophæves.
Ad. 5.a. Lejevilkår for friplejeboligleverandøren
Ejendomsforeningen Danmark
finder, at det bør sikres, at friplejeboligleverandøren ikke kan opsige sit
lejemål med den konsekvens, at ejendomsejeren kommer til at stå med ansvaret for et antal fysisk
eller psykisk plejekrævende beboere.
Kommentar: Det er efter lejelovgivningen ikke udelukket, at parterne aftaler uopsigelighed fra lejerens
side i en kortere eller længere periode. Dette spørgsmål kan således løses ved indgåelse af lejeafta-
len. Hvis lejekontrakten mellem ejer og friplejeboligleverandør ophører, vil beboerne efter forslaget
have ret til at blive boende. Dette indebærer ikke, at ejendommens ejer overtager ansvaret for levering
af ydelser efter serviceloven. Denne pligt vil påhvile kommunalbestyrelsen, medmindre lejemålet over-
tages af en anden friplejeboligleverandør. Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lov-
forslaget.
Ad 5.b. Lejevilkår for beboerne
Ejendomsforeningen Danmark
bifalder, at det foreslås, at lejen fastsættes efter lejelovens § 47 a, og
at beboerne gives mulighed for at stille bankgaranti i stedet for at indbetale et kontant depositum.
Ad 6. Friplejeboliger i nyerhvervede ejendomme uden ombygning
Selveje Danmark
støtter forslaget, idet det dog bemærkes, at der bør åbnes mulighed for, at løbende
støtte kan overføres til et nyt lån på samme vilkår, som gælder for det eksisterende støttede lån.
Selveje Danmark
foreslår desuden, at der indføres en mulighed for, at kommuner kan overdrage støt-
tede kommunekreditlån til anden kreditforening. Det anføres, at en sådan model ikke vil øge den risi-
ko, der er knyttet til garantistillelsen, da der er tale om overførsel på de i forvejen eksisterende vilkår –
herunder med samme garantistillelse.
10
af
15
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497895_0011.png
Kommentar: Det vurderes, at der vil være offentlige merudgifter til ydelsesstøtte forbundet med at
godkende optagelse af et nyt støttet lån, som udbetaler det gamle lån efter et salg af en ejendom til en
friplejeboligleverandør. Størrelsen af merudgifterne vil især afhænge af, hvad det koster at komme ud
af det gamle lån samt af renten og løbetiden på det nye lån. Det vil ikke generelt være muligt at optage
et nyt lån med præcis samme ydelse og samme løbetid som det oprindelige låns restløbetid. Støttefor-
løbet under et nyt lån vil derfor være anderledes end det oprindelige støtteforløb. For kommunale lån
optaget i KommuneKredit eksisterer der reelt ingen kommunale garantier at videreføre. På et nyt real-
kreditlån vil staten derimod skulle yde garanti efter SDO-reglerne. Høringssvaret har ikke givet anled-
ning til ændringer i lovforslaget.
Aarhus Kommune
anfører, at kravene til hvilke nyerhvervede bygninger, der kan anvendes til fripleje-
boliger, slækkes, idet det ikke længere vil være et krav, at ejendommen skal være beboet af plejekræ-
vende.
Kommentar: Det vurderes uhensigtsmæssigt, at egnede bygninger ikke skal kunne tages i brug som
friplejeboliger alene med den begrundelse, at de ikke (længere) bebos af plejekrævende. Høringssva-
ret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Ad 7. Mulighed for aftaler om kommunal anvisningsret
Selveje Danmark
støtter forslaget og bemærker, at det løser to problemer. Dels kan det føre til et mere
dynamisk samarbejde mellem kommuner og leverandører på ældreområdet, dels giver det mulighed
for, at handicappede under lavværgemål kan flytte ind i en friplejebolig.
Aarhus Kommune
anfører, at
der efter lovforslaget kan etableres kommunal anvisningsret for nogle af friplejeboligerne, men at der
bør gives bedre kommunale rettigheder, særligt ved friplejeboliger i lejede lokaler, der ofte vil være
kommunale.
Aarhus Kommune
anfører videre, at der ikke fastsættes nærmere regler om indgåelsen af
aftaler om anvisningsret, og at friplejeboligleverandøren således har vetoret, hvilket kommunen for-
venter vil blive anvendt, da en aftale om anvisningsret medfører, at friplejeboligleverandøren overgår
til afregning efter det nye takstsystem. Desuden anføres, at der bør fastsættes nærmere regler for,
hvornår en friplejeboligleverandør kan nægte af indgå i en aftale, og at grundene hertil må være gan-
ske tungtvejende.
Kommentar: Lovforslaget åbner mulighed for, at friplejeboligleverandøren og kommunalbestyrelsen
kan aftale kommunal anvisningsret til friplejeboliger. Friplejeboliger er private udlejningsejendomme og
er som udgangspunkt ikke en del af den kommunale plejeboligforsyning. Det er derfor op til de to par-
ter at aftale omfang og vilkår for en evt. kommunal anvisningsret. Det bemærkes i denne forbindelse,
at der efter almenboligloven er mulighed for at private med støtte kan opføre og drive almene plejebo-
liger indenfor den kommunale plejeboligforsyning. Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer
i lovforslaget.
Aarhus Kommune
anfører, at det er afgørende at fastholde, at aftaler om anvisningsret kan konkur-
renceudsættes ved gennemførelse af udbud.
Kommentar: Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, må kommunalbestyrelsen i
forbindelse med indgåelse af aftaler om kommunal anvisningsret vurdere, om aftalen efter sit omfang
og indhold skal konkurrenceudsættes og i givet fald foretage det fornødne udbud. Lovforslaget lægger
ingen begrænsninger på kommunerne med hensyn til at foretage udbud i tilfælde, hvor dette ikke kræ-
ves efter reglerne herom. Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
FOA
anfører, at kommunerne konkret må vurdere, om aftaler om anvisningsret skal i udbud, at udbud
generelt er problematisk og omkostningskrævende, samt at der ikke er evidens for, at udbud vil give
11
af
15
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497895_0012.png
en mere effektiv løsning end kommunal udførelse af opgaven. Endvidere anføres, at det er uklart,
hvordan en kommunal anvisningsret skulle lette kommunernes kapacitetstilpasning, da reglerne om frit
valg af plejebolig fortsat vil skulle gælde.
Kommentar: Muligheden for aftale om kommunal anvisningsret vedrører ikke friplejeboligleverandø-
rens ydelser efter serviceloven, som kommunerne skal betale for, uanset om der er indgået aftale om
anvisningsret eller ikke. Aftalemuligheden gælder således alene boligerne, hvor lejen fastsættes efter
helt bestemte regler. Lejefastsættelsen ændres ikke som følge af en aftale om kommunal anvisnings-
ret. Vilkårene for en aftale må konkret fastlægges ved forhandling mellem parterne. Ved en aftale om
kommunal anvisningsret kan kommunernes kapacitetsplanlægning lettes, idet de kan være sikre på at
have et vist antal plejeboliger til rådighed, hvilket kan være afgørende for kommunens beslutning om,
hvorvidt den selv skal etablere nye pladser. Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lov-
forslaget.
KL
anfører, at såvel kommuner som leverandører har ønsket mulighed for at indgå aftaler om anvis-
ningsret, og at lovforslaget ved at åbne for denne mulighed imødekommer en del af uhensigtsmæs-
sighederne ved den nuværende ordning.
Dansk Erhverv
støtter muligheden for kommunal anvisningsret.
Ad 8. Loft over statsgaranti til opførelse
Selveje Danmark
finder, at maksimumgarantien bør hæves til mindst 85 pct. Alternativt foreslår man
en mulighed for, at der konkret efter ansøgning kan gives en højere garanti.
Kommentar: Formålet med den foreslåede begrænsning af statsgarantien til maksimalt 75 pct. af lå-
nets hovedstol er at bremse opførelsen af visse friplejeboligbebyggelser med meget lav vurdering af
værdien. De 75 pct. er fastsat på basis af faktiske garantier ydet til almene ældreboliger. Det bemær-
kes, at de faktiske garantier til almene ældreboliger i gennemsnit er væsentligt lavere end 75 pct. Hø-
ringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Selveje Danmark
anfører, at en privat organisation ved overtagelse af kommunalt ejede bygninger
ikke kan indtræde som debitor i forhold til kommunens tidligere finansiering af bygningerne. Organisa-
tionen vil derfor skulle refinansiere hele købet. Sættes garantibeløbet for lavt vil en sådan refinansie-
ring i realiteten være umulig, og konsekvensen bliver, at bygningerne i stedet står tomme, og den akti-
vitet der kunne have været genereret i lokalsamfundet vil udeblive.
Kommentar: Det følger af lovforslaget, at en evt. løbende støtte ikke kan videreføres ved erhvervelse
af ejendomme, hvor det eksisterende lån ikke kan overtages. Der opstår derfor i disse situationer ikke
spørgsmål om en statsgarantis størrelse. Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lov-
forslaget.
Realkreditforeningen
og
Realkreditrådet
anfører, at garantikravet fastsættes i forbindelse med den
endelige vurdering af ejendommen efter byggeriets færdiggørelse. Garantikravet kan derfor først en-
deligt opgøres efter byggeriets færdiggørelse. Det foreslåede garantiloft kan medføre, at der ikke vil
kunne opnås realkreditlån, og at usikkerheden herom vil medføre, at det vil blive vanskeligt at opnå
byggelån til den midlertidige finansiering.
Kommentar: Ved tildeling af kvote foretager ministeriet ikke nogen vurdering af projekternes kommer-
cielle muligheder. Heller ikke efter de foreslåede nye regler om adgang til markedet vil der ved god-
kendelse bliver foretaget en kommerciel vurdering. Mulighederne for lånefinansiering vil derfor i man-
12
af
15
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497895_0013.png
ge tilfælde være den eneste hindring for gennemførelse af projekter, hvor boligernes gensalgsværdi er
meget lav. Det er i praksis set, at et realkreditinstitut har vurderet en nybygget friplejeboligejendom til
nul, hvilket efter de gældende regler medfører en statsgaranti svarende til det fulde lån til etablering af
boligerne. Dette har aldrig været meningen, og forslaget tilsigter derfor at undgå sådanne sager. Det
bemærkes, at den maksimale garantiprocent er fastsat ud fra størrelsen af den gennemsnitlige garan-
tiprocent ved almene ældreboliger. På baggrund af høringssvaret er der i lovforslaget indsat en be-
stemmelse om, at en friplejeboligleverandør, der på grund af garantiloftet ikke kan opnå det fulde real-
kreditlån, kan finansiere det manglende ved supplerende kapitalindskud.
Dansk Erhverv
er i princippet enig i, at der fastsættes loft over statsgarantien, men anfører, at den
konkrete udformning af forslaget kan hindre ikke-offentlige aktørers muligheder for at overtage aktivite-
ter i kommunale bygninger ved leje.
Kommentar: Det følger af lovforslaget, at drift af friplejeboliger i lejede ejendomme skal ske uden of-
fentlig støtte. Der opstår derfor ikke spørgsmål om størrelsen af en statsgaranti. Høringssvaret har
ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Ad 9. Pantsætningsforbud
Selveje Danmark
og
Dansk Erhverv
støtter princippet bag forbud mod pantsætning af støttede friple-
jeboliger. Organisationerne finder imidlertid, at et forbud i den foreslåede form vil gøre det unødigt dyrt
at lånefinansiere aktivitetsudvikling og udvidelse.
Selveje Danmark
anfører i den forbindelse, at sup-
plerende lån til en leverandør, der væsentligt har nedbragt tidligere lån, ikke udgør en risiko. Organisa-
tionen anbefaler, at forbuddet begrænses til pantsætning ud over 80 pct. af ejendomsværdien.
Kommentar: Indledningsvis bemærkes, at pantsætningsforbuddet ikke indføres for at sikre, at nye
panthavere ikke løber nogen risiko for tab på pantet, men for at undgå, at ejendommen belånes til
andre formål end de, der efter loven kan indgå i opgørelsen af ”indestående belåning” ved prisfastsæt-
telsen ved salg af ejendommen. Hvis der tinglyses pant for ”uvedkommende lån” kan dette i praksis
medføre, at en køber bliver nødt til at udrede større beløb end den lovbestemte pris for at undgå
tvangsauktion. Hertil kommer, at der efter realkreditloven allerede gælder et låneloft på 80 pct. af
ejendommens værdi. En begrænsning som foreslået af Selveje Danmark og Dansk Erhverv vil derfor
være uden effekt, medmindre der tænkes på andre lånetyper end realkreditlån. Det foreslåede pant-
sætningsforbud udelukker ikke, at ejendommen pantsættes til sikkerhed for lån til opførelse eller om-
bygning af ejendommen eller til sikkerhed for lån til forbedringer og vedligeholdelse af ejendommen.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Ad 10. Regler om tvangsauktion
Selveje Danmark
støtter de foreslåede regler om tvangsauktion.
Ad 11. Lempelser for ustøttede friplejeboliger
Selveje Danmark
støtter de foreslåede lempelser.
Ad 12. Forenklinger og tekniske ændringer
Selveje Danmark
støtter de foreslåede ændringer.
Ad.
13. Ændringer i servicelovens § 129
Selveje Danmark
støtter de foreslåede ændringer.
13
af
15
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497895_0014.png
Dansk Erhverv
finder det positivt, at lovudkastet også rummer ændringer af servicelovens regler om
optagelse i særlige botilbud uden samtykke.
Ad 14. Konsekvensændringer som følge af indførelse af § 83 a i serviceloven
Selveje Danmark
og
Danske Seniorer
støtter de foreslåede ændringer.
Dansk Erhverv
finder det positivt, at friplejeboligleverandører med lovudkastet også skal kunne certifi-
ceres til rehabiliteringsforløb.
DUKH
bemærker, at der i lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 4.13.2 er anført, at friplejebolig-
leverandører, der er certificeret inden ikrafttræden af den foreslåede ændring af § 5, stk. 2, senest 1.
juli 2016 skal ansøge om certifikation til rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a, samt at friple-
jeboligleverandørerne herefter som minimum skal certificeres til at levere personlig og praktisk hjælp
efter §§ 83 og 87 samt rehabiliteringsforløb efter § 83 a, mens der i forslag til ændring af lovens § 5,
stk. 3, foreslås, at friplejeboligleverandøren kan certificeres til rehabilitering. DUKH undrer sig over, at
certifikationen ikke skal omfatte rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a.
Kommentar: Med lovforslaget stilles forslag om, at friplejeboligleverandørerne skal kunne certificeres
til at levere rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a, hvis de ønsker det. Der er tale om en fejl i
bemærkningernes pkt. 4.13.2, der er rettet, så bemærkningerne afspejler den foreslåede bestemmel-
se. Forslaget har ikke haft til hensigt at forpligte leverandørerne til at kunne levere andre ydelser end
hjælp efter §§ 83 og 87. Friplejeboligerne kan rumme tilbud til mange forskellige borgere med mange
forskellige hjælpebehov. Det vurderes ikke nødvendigt, at alle friplejeboligleverandører skal certifice-
res til at levere rehabiliteringsforløb. De ydelser, ud over hjælp efter §§ 83 og 87, som en borger efter
indflytning i en friplejebolig kan få behov for, og som leverandørerne ikke kan levere, skal kommunal-
bestyrelsen levere til borgeren.
Aarhus Kommune
bemærker, at der er en vis risiko for, at særligt kommunens visitationer med bag-
grund i § 83 a vil kunne blive omfattet af en klage fra friplejeboligleverandøren. Det er uklart, i hvilket
omfang friplejeboligleverandører kan klage over kommunens visitation, herunder særligt den nye re-
habiliteringsparagraf § 83 a, og om klager har opsættende virkning.
Kommentar: Der er ikke fastsat en særlig klageadgang for friplejeboligleverandørerne. Det er de al-
mindelige klageregler på det sociale område, der gælder. Herefter har friplejeboligleverandøren ikke
adgang til at få efterprøvet en kommunal afgørelse om hjælp i forhold til den enkelte borger. Fripleje-
boligleverandøren kan dog bede Statsforvaltningen (tilsynet med kommunerne) om at efterprøve,
hvorvidt kommunerne generelt efterlever lovgivningen på det sociale område.
Ad. 15. Ændringer i lov om individuel boligstøtte
Selveje Danmark
støtter ændringerne.
Ad. 16. Økonomiske og administrative konsekvenser
Selveje Danmark
finder, at der bør gennemføres grundige økonomiske konsekvensberegninger knyt-
tet til ændringernes praktiske konsekvenser.
Dansk Erhverv
finder, at det er en svaghed, at specifikke
ændringer foreslås uden at have været genstand for konkrete konsekvensvurderinger.
14
af
15
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1497895_0015.png
Kommentar: Alle dele af lovforslaget, herunder blandt andet det foreslåede loft over statsgarantien,
principper for lejefastsættelse samt videreførelse af støttede lån, har været overvejet af de involverede
ministerier og de forventede praktiske og økonomiske konsekvenser er blevet vurderet.
15
af
15
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk