Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 126
Offentligt
1495623_0001.png
BØRN I
DELEORDNINGER
EN KVALITATIV UNDERSØGELSE
11:38
MAI HEIDE OTTOSEN
SOFIE STAGE
HANNE SØNDERGAARD JENSEN
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 126: Henvendelse af 10/2-15 fra Foreningen Far om deres pressemeddelelse: "Åbent brev: Hvordan overholder SFI god videnskabelig praksis på familieområdet?"
1495623_0002.png
TABEL 4.1
Undersøgelsens samplingsmodel.
Deleordning på frivilligt
grundlag
3 drenge + 3 piger
= 6 informanter + forældre
3 drenge + 3 piger
= 6 informanter + forældre
4-6 informanter
Deleordning på grundlag af en
samværsafgørelse
3 drenge + 3 piger
= 6 informanter + forældre
3 drenge + 3 piger
= 6 informanter + forældre
Yngre børn (8-10 år)
Unge teenagere (13-14 år)
Unge voksne (ca. 20 år)
Udgangspunktet for undersøgelsen er, at børn er kompetente aktører,
der har ret til at blive hørt. Alt for ofte er det voksnes perspektiver på
børnelivet, der dominerer forskningen. Her vil vi give børnene mulighed
for at komme til orde. Vi er dog bevidste om, at vi i en undersøgelse som
denne skal balancere mellem på den ene side at give børn mulighed for at
ytre sig uden at blive umyndiggjort og på den anden side ikke at bruge
dem til noget, de ikke kan overskue konsekvenserne af. Denne balance-
gang findes også i FN-konventionen om barnets rettigheder, der under-
steger, dels at børn som medborgere har ret til at blive hørt og taget
alvorligt, dels at børn skal beskyttes mod blandt andet udnyttelse. I dette
lys bliver det essentielle ikke så meget, om børn skal inddrages og tages
alvorligt, men hvordan denne myndiggørelse af børn effektueres (War-
ming, 2002). Samtidig bør der gælde de samme forskningsetiske krav til
forskning med børn som med voksne med hensyn til frivilligt, informe-
ret samtykke, til afvejning mellem nytte og risiko ved deltagelse og vare-
tagelsen af fortrolighed og anonymitet (Backe-Hansen, 2002). I denne
undersøgelse betragtes børn på linje med andre svage respondent-
grupper, og det fordrer en skærpet metodebevidsthed. I den følgende
beskrivelse af rekrutteringsstrategien og den praktiske gennemførsel
synliggøres, hvordan vi i denne undersøgelse har forholdt os til, at børn
er centrum for vores forskning.
REKRUTTERING AF INFORMANTER
Vi anvendte forskellige rekrutteringsstrategier betinget af, om der var tale
om børn i en frivilligt indgået deleordning eller i en ordning, som var
fastsat af statsforvaltningen.
For børn med en
frivillig aftalt deleordning
foregik rekrutteringen
primært gennem forespørgsler i egne og bekendtes netværk og via opslag
43