Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 125
Offentligt
1495392_0001.png
Fremsat den xx. marts 2015 af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu Sareen)
Høring over
Forslag
Til
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik
(Justering af regler om tilskud til tandpleje m.v.)
§1
I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 1193 af 13. november 2014, som ændret
senest ved lov nr. 53 af 23. januar 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 82 a, stk. 4,
ændres ”800” til: ”600”.
2.
I
§ 82 a, stk. 6,
indsættes efter 2. pkt.:
”Uanset om ansøgeren ikke længere er omfattet af persongruppen efter stk. 1, gælder kommunens
forhåndsgodkendelse i 2 måneder fra kommunens afgørelse.”
3.
I
§ 82 a
indsættes som
stk. 8:
”Stk.
8.
Kommunen skal i forbindelse med opsøgende arbejde til socialt udsatte, herunder efter § 99
i lov om social service, særligt oplyse om muligheden for tilskud til betaling for tandpleje til
personer, som er omfattet af stk. 1-7.”
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495392_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets indledning
Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af finanslovsaftalen for 2015 mellem regeringen
(Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre), Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten.
Det fremgår af aftalen, at udnyttelsen af den ramme på 180 mio. kr. årligt, som den daværende
regering (SRSF) og Enhedslisten med Aftale om finansloven for 2013 afsatte til at styrke tandplejen
for personer, der modtager kontanthjælp mv., har været mindre end forudsat. Videre fremgår det, at
Ankestyrelsen har offentliggjort rapporten ”Kommunernes behandling af sager om
hjælp til tandbehandling efter aktivlovens § 82a”. I lyset af Ankestyrelsens undersøgelse er
aftaleparterne enige om inden udgangen af 2014 at drøfte forslag til en justering af ordningen,
der understøtter, at flere i målgruppen modtager hjælp til tandbehandling inden for den eksisterende
økonomiske ramme.
På den baggrund er regeringen (SR), Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten blevet enige om en
række initiativer, som skal sikre, at ordningen om tilskud til tandpleje efter aktivlovens § 82 a når
bedre ud til målgruppen.
Det er således aftalt, at det skal præciseres i reglerne, at kommunerne har pligt til i forbindelse med
opsøgende arbejde til socialt udsatte, fx efter servicelovens § 99, at oplyse om muligheden for at få
tilskud til betaling for tandpleje efter § 82 a i lov om aktiv socialpolitik. Ændringen har således
særligt fokus på de mest socialt udsatte i målgruppen, som ikke af sig selv opsøger tandlæge eller
kommune for at få hjælp.
Herudover er der enighed om at nedsætte den årlige egenbetaling for personer på 25 år eller
derover, som ikke er omfattet af de laveste ydelser efter kontanthjælpsreglerne, således at grænsen
for den årlige egenbetaling bliver ens for alle i målgruppen. Endelig er der enighed om, at
kommunens forhåndsgodkendelse af tilskud til behandlingsforløb, som overstiger 10.000 kr., skal
gælde i en periode på 2 måneder fra kommunens godkendelse.
Det er aftalt, at ordningen om tilskud til tandpleje efter aktivlovens § 82 a skal evalueres et år efter
dette lovforslags ikrafttræden.
2.
Baggrund
Bestemmelsen i § 82 a i lov om aktiv socialpolitik er indført i loven ved lov nr. 1399 af 23.
december 2012 (Tilskud til tandpleje og hjælp til udsættelsestruede lejere), der er en udmøntning af
finanslovsaftalen for 2013 mellem den daværende regering (SRSF) og Enhedslisten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495392_0003.png
§ 82 a i aktivloven sikrer et rettighedsbaseret tilskud til tandpleje for personer, som i kraft af deres
forsørgelsesgrundlag efter aktivloven anses for at være økonomisk vanskeligt stillede, og som
derfor ikke har tilstrækkelige økonomiske forudsætninger for at kunne afholde udgifter til såvel
almindelig, herunder forebyggende tandpleje som mere omfattende behandlingsbehov. Målgruppen
for § 82 a er modtagere af ydelser svarende til uddannelseshjælps- eller kontanthjælpsniveau efter
lov om aktiv socialpolitik.
For det øgede tilskud til tandplejeudgifter er der afsat 180 mio. kr. årligt fra 2013 og frem. Rammen
er dog efterfølgende nedjusteret med ca. 8 mio. kr. årligt som følge af de forventede effekter af
kontanthjælpsreformen. Udnyttelsen af den afsatte ramme, har imidlertid været mindre end
forudsat.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Justering af regler om tilskud til tandpleje.
3.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler kan kommunen efter § 82 a i lov om aktiv socialpolitik (aktivloven) yde
tilskud til betaling for tandpleje til personer, som modtager ydelser efter loven svarende til
uddannelseshjælps- eller kontanthjælpsniveau.
For personer, som er fra 18 år til og med 24 år, ydes tilskud til dækning af 100 pct. af modtagerens
egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr.
For personer, som er fra 25 år til og med 29 år, som modtager uddannelseshjælp efter § 23, og som
ikke modtager aktivitetstillæg eller barselstillæg efter § 24, ydes tilskud til dækning af 100 pct. af
modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr.
For andre personer, som er 25 år eller derover, og som modtager uddannelseshjælp og
aktivitetstillæg, barselstillæg eller andre ydelser efter aktivloven svarende til kontanthjælpsniveau,
ydes tilskud til dækning af 65 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger
en egenbetaling på 800 kr.
Den årlige egenbetaling opgøres for det enkelte kalenderår på grundlag af dokumenterede afholdte
udgifter til tandpleje, uanset om personen har tilhørt den berettigede personkreds hele året.
Kommunen skal efter gældende regler forhåndsgodkende, at der ydes tilskud til betaling for
tandpleje, hvis udgiften til et samlet behandlingsforløb overstiger 10.000 kr. Kommunen skal i den
forbindelse vurdere, om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Retten til
tilskud ophører, hvis betingelserne for tilskuddet ikke længere er til stede, fx hvis borgeren kommer
i arbejde og derfor ændrer forsørgelsesgrundlag.
Efter gældende regler kan modtagere af tilskud efter § 82 a søge om hjælp til dækning af den
resterende egenbetaling efter aktivlovens § 82. Ansøgning herom skal være indgivet, før
behandlingen udføres.
3.1.2. Overvejelser
Egenbetalingen kan udgøre en økonomisk barriere for brugen af ordningen, særligt for de personer
på 25 år eller derover, som både har en højere årlig grænse for egenbetaling og samtidig har en
egenbetaling på 35 procent af den behandling, som overstiger den årlige egenbetaling på 800 kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495392_0004.png
Ligeledes kan det udgøre en økonomisk risiko for både borger og for tandlæge at igangsætte større
behandlingsforløb, som strækker sig over flere behandlinger, hvis borgeren risikerer at miste retten
til tilskud midt i behandlingsforløbet, f.eks. fordi borgeren kommer i arbejde. Tilsvarende kan det
udgøre en barriere mod at søge arbejde, hvis borgeren dermed risikerer at miste tilskuddet midt i
behandlingsforløbet.
Samtidig har nogle kommuner peget på, at det giver administrative udfordringer for kommunerne at
skulle kontrollere, om ansøgere om forhåndsgodkendelse til behandlingsforløb på mere end 10.000
kr., er omfattet af målgruppen for ordningen på det tidspunkt, hvor behandlingen finder sted. Det
gælder særligt i de tilfælde, hvor det godkendte behandlingsforløb strækker sig over flere
behandlinger hos tandlægen.
Regeringen og aftalepartierne ønsker at justere reglerne om tilskud til tandpleje efter aktivlovens §
82 a således, at flere modtager hjælp til tandbehandling inden for den eksisterende økonomiske
ramme, som ikke er blevet tilstrækkeligt udnyttet.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at den årlige egenbetaling på 800 kr. for personer, som er 25 år eller derover, og som
modtager uddannelseshjælp og aktivitetstillæg, barselstillæg eller andre ydelser efter aktivloven
svarende til kontanthjælpsniveau, jf. den gældende § 82 a, stk. 4, i aktivloven nedsættes til 600 kr.
Forslaget skal reducere den økonomiske barriere, som egenbetalingsgrænsen måtte udgøre for at
gøre brug af ordningen. Samtidig kan forslaget medvirke til at forenkle kommunernes
administration af ordningen, når den årlige egenbetalingsgrænse bliver ens for alle modtagere af
tilskud. Personer, som er 25 år eller derover, som ikke modtager de laveste ydelser efter aktivloven,
jf.§ 82 a, stk. 4, vil dog fortsat have en egenbetaling på 35 pct. af udgifterne til tandpleje, som årligt
overstiger egenbetalingen på 600 kr.
Desuden foreslås det, at kommunens forhåndsgodkendelse af tilskud til behandlingsforløb, som
overstiger 10.000 kr., skal gælde i to måneder fra kommunens afgørelse om forhåndsgodkendelse,
uanset om borgen ikke længere tilhører den berettigede personkreds. Forslaget betyder, at personer,
som har fået en forhåndsgodkendelse fra kommunen, har mulighed for at få udført den godkendte
behandling med tilskud fra kommunen i en periode på 2 måneder fra godkendelsen, også selv om
ansøgeren i perioden ikke længere tilhører den berettigede personkreds, f.eks. fordi vedkommende
får et job.
Forslaget skal medvirke til at mindske den økonomiske usikkerhed ved at igangsætte større
behandlingsforløb, som strækker sig over flere behandlinger. Forslaget skal således sikre, at
tilskuddet til tandpleje efter § 82 a ikke bortfalder midt i et igangsat behandlingsforløb. Desuden
kan forslaget medvirke til, at borgeren ikke undlader at søge job under et igangsat
behandlingsforløb på grund af risikoen for at miste tilskuddet midt i behandlingen.
Endelig kan forslaget medvirke til at gøre det muligt for kommunerne at forenkle administrationen i
forbindelse med forhåndsgodkendelse af større behandlingsforløb, som overstiger 10.000 kr.
Herudover gælder kommunens forhåndsgodkendelse fortsat, så længe borgerens forhold er
uændrede.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495392_0005.png
3.2. Kommunernes oplysningsindsats om ordningen over for målgruppen om tilskud til tandpleje
3.2.1. Gældende ret
Efter § 99 i serviceloven sørger kommunen for tilbud om en støtte- og kontaktperson til personer
med sindslidelser, til personer med et stof- eller alkoholmisbrug og til personer med særlige sociale
problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig.
Målgruppen for ordningen efter § 99 er således de mest socialt udsatte og isolerede personer, som
ofte ikke gør brug af allerede eksisterende tilbud.
Det er kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for at etablere støtte- og kontaktpersonordningen og
for at fastlægge det nærmere indhold af ordningen. Ved tilrettelæggelsen af ordningen kan
kommunen samarbejde med misbrugscentre, forsorgshjem m.v. og frivillige sociale organisationer.
I praksis udgår støtte- og kontaktpersonordningen ofte fra de tilbud, som i forvejen benyttes af de
mest udsatte, herunder fx væresteder og misbrugscentre m.v. Formålet med støtte – og
kontaktpersonordningen er at styrke den udsattes mulighed for at opbygge og fastholde kontakt til
omverdenen ud fra egne ønsker og behov, og dermed gøre vedkommende i stand til at benytte
samfundets muligheder og de øvrige etablerede tilbud.
Herudover skal kommunen efter servicelovens § 10 sørge for, at enhver har mulighed for at få gratis
rådgivning. Kommunen skal i den forbindelse være opmærksom på, om den enkelte har behov for
anden form for hjælp efter serviceloven eller anden lovgivning. Formålet med rådgivningen er at
forebygge sociale problemer, og at hjælpe borgeren over øjeblikkelige vanskeligheder. På længere
sigt er formålet at sætte borgeren i stand til at løse opståede problemer ved egen hjælp.
Rådgivningen kan gives særskilt eller i forbindelse med anden hjælp efter serviceloven eller anden
lovgivning.
Desuden skal kommunen efter servicelovens § 12 sørge for tilbud om gratis rådgivning til personer
med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer. Tilbuddet om
rådgivning efter servicelovens § 12 skal også omfatte opsøgende arbejde.
3.2.2. Overvejelser
Det fremgår bl.a. af Ankestyrelsens rapport om kommunernes behandling af sager om hjælp til
tandbehandling efter aktivlovens § 82 a, at de kommuner, som oplyser mest om ordningen, får flest
ansøgninger. Der er imidlertid efter gældende regler ikke en særlig pligt for kommunen til at oplyse
borgerne om reglerne om tilskud til tandpleje efter aktivlovens § 82 a – ud over hvad der følger af
kommunernes generelle pligt til at yde helhedsorienteret vejledning efter § 5 i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, og hvad der følger af serviceloven.
Regeringen og aftalepartierne vurderer, at der er et særligt behov for at sikre, at den mest socialt
udsatte del af målgruppen for tilskud efter aktivlovens § 82 a, orienteres, da der er tale om personer,
som ikke selv opsøger tandlæge eller kommunen for at få hjælp, og som derfor ikke er opmærksom
på ordningen. Det kan f.eks. gøres i forbindelse med den opsøgende sociale indsats, som
kommunerne i forvejen udfører overfor denne målgruppe, således at flere i målgruppen kan
understøttes i at modtage hjælp efter § 82 a.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495392_0006.png
3.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at kommunerne forpligtes til i forbindelse med opsøgende arbejde til socialt udsatte,
f.eks. efter servicelovens § 99, at oplyse om muligheden for at få tilskud til betaling for tandpleje til
personer, som er omfattet af aktivlovens § 82 a.
Forslaget skal sikre, at den mest udsatte del af målgruppen efter § 82 a, som ikke af sig selv opsøger
en tandlæge eller kommune for at få hjælp, informeres tilstrækkeligt om mulighederne for at få
tilskud til tandpleje. Kommunens indsats efter § 99 kan bl.a. indebære et samarbejde med
misbrugscentre, forsorgshjem mv. og frivillige organisationer på det sociale område.
Ud over en opsøgende indsats i forbindelse med støtte- og kontaktpersonordningen efter § 99 kan
kommunen oplyse om ordningen efter aktivlovens § 82 a i forbindelse med rådgivning efter
servicelovens §§ 10 eller 12, herunder ved opsøgende arbejde.
Formålet med rådgivningen efter servicelovens bestemmelser er netop at bidrage til at forebygge
sociale problemer hos den, der søger rådgivning, og bidrage til at fremme den enkeltes mulighed for
at klare sig selv eller lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten, jf. servicelovens § 1.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at medføre udgifter for det offentlige ud over, hvad der allerede er afsat i
forbindelse med ordningens indførelse i 2013.
Forslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at medføre økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at have EU-retlige konsekvenser.
9. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 9. februar til den 9. marts 2015 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer:
Ankestyrelsen, Advokatrådet, Brugerforeningen for aktive stofmisbrugere, Danske Advokater,
Danske Regioner, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Tandlægeforening, Dansk
Tandplejerforening, De Offentlige Tandlæger, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale
Handicapråd, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Foreningen af statsforvaltningsjurister, Kommunernes Landsforening (KL), Landsforeningen af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495392_0007.png
nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Praktiserende Tandlægers Organisation, Rådet for
Socialt Udsatte, SAND, Sammenslutningen af boformer for hjemløse (SBH), Sammenslutningen af
Væresteder i Danmark (SVID), Statsforvaltningerne, Udbetaling Danmark, Danske Seniorer
(Ældremobiliseringen).
10. Sammenfattende skema
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-
retten
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende regel i aktivlovens § 82 a, stk. 4, yder kommunen for personer, som er 25 år
eller derover, og som modtager uddannelseshjælp og aktivitetstillæg, barselstillæg eller andre
ydelser efter aktivloven svarende til kontanthjælpsniveau, tilskud til dækning af 65 pct. af
modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 800 kr.
Det foreslås, at den årlige egenbetaling på 800 kr. nedsættes til 600 kr. for denne målgruppe. Med
forslaget vil alle modtagere af tilskud til tandpleje efter aktivlovens § 82 a have samme årlige
egenbetalingsgrænse på 600 kr. Personer, som er 25 år eller derover, og som modtager
uddannelseshjælp og aktivitetstillæg, barselstillæg eller andre ydelser efter aktivloven svarende til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495392_0008.png
kontanthjælpsniveau, vil efter de gældende regler fortsat skulle betale 35 pct. af udgifterne til
tandpleje, som overstiger den årlige egenbetaling på 600 kr.
Til nr. 2
Efter den gældende regel i aktivlovens § 82 a, stk. 6, skal kommunen forhåndsgodkende, at der ydes
tilskud til betaling for tandpleje, hvis udgiften til et samlet behandlingsforløb overstiger 10.000 kr.
Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt
velbegrundet. Forhåndsgodkendelsen falder bort, hvis borgeren ikke længere er i målgruppen, f.eks.
hvis borgeren får et job.
Det foreslås, at kommunens forhåndsgodkendelse af tilskud til behandlingsforløb, som overstiger
10.000 kr., skal sikres i en periode på 2 måneder fra kommunens godkendelse.
Forslaget betyder, at personer, som ikke længere tilhører den berettigede personkreds, f.eks. fordi
vedkommende får et job, kan få udført den godkendte behandling med tilskud fra kommunen efter §
82 a i en periode på 2 måneder fra kommunens forhåndsgodkendelse.
Til nr. 3
Der er efter gældende regler ikke en særlig pligt for kommunen til at oplyse borgerne om reglerne
om tilskud til tandpleje efter aktivlovens § 82 a – ud over hvad der følger af kommunernes generelle
pligt til at yde helhedsorienteret vejledning efter § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, og hvad der følger af serviceloven.
Det fremgår af § 10 i lov om social service, at kommunalbestyrelsen skal sørge for, at enhver har
mulighed for at få gratis rådgivning. Særligt skal kommunen efter § 12 i lov om social service sørge
for tilbud om gratis rådgivning til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med
særlige sociale problemer. Tilbuddet om rådgivning skal også omfatte opsøgende arbejde. I
forbindelse med den kommunale rådgivning efter §§ 10 og 12 skal der være opmærksomhed på, om
borgeren eventuelt kan have behov for anden hjælp efter serviceloven eller efter anden lovgivning,
og der skal i givet fald henvises til rette myndighed.
Efter § 99 i lov om social service sørger kommunen for tilbud om en støtte- og kontaktperson til
personer med sindslidelser, til personer med et stof- eller alkoholmisbrug og til personer med
særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig.
Det forslås, at kommunen i forbindelse med opsøgende arbejde, herunder efter § 99 i lov om social
service, særligt skal oplyse om muligheden for tilskud til betaling for tandpleje til personer, som er
omfattet af aktivlovens § 82 a.
Den foreslåede forpligtelse efter § 82 a, stk. 8, kan også varetages i forbindelse med rådgivning
efter servicelovens §§ 10 og 12. Forslaget kan indebære en direkte opsøgende indsats af de
kommunale medarbejdere, som i forvejen arbejder på gadeplan og/eller ved samarbejde med
misbrugscentre, forsorgshjem mv. og frivillige organisationer på det sociale område, som evt.
varetager kommunens forpligtelse efter § 99. Kommunen kan i den forbindelse f.eks. udarbejde en
folder eller andet materiale, som kan uddeles direkte til borgeren ved opsøgende arbejde, eller som
kan uddeles til kommunes centre og væresteder mv., ligesom kommunen kan instruere den
kommunale rådgivning efter §§10 og 12 og støtte- og kontaktpersonerne efter § 99 om at være
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495392_0009.png
opmærksom på, hvilke grupper der i medfør af aktivloven har mulighed for at opnå støtte til
tandbehandling efter § 82 a i lov om aktiv socialpolitik.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495392_0010.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1193 af 13. november
2014, som ændret senest ved lov nr. 53 af 23.
januar 2015, foretages følgende ændringer:
§ 82 a.
Kommunen yder tilskud til betaling for
tandpleje til personer, som modtager ydelser
efter loven svarende til uddannelseshjælps- eller
kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager
særlig hjælp efter § 27 a, har ret til tilskuddet,
hvis hjælpen inklusive førtidspension efter lov
om social pension svarer til
kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager
revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller
ledighedsydelse, har ret til tilskuddet, hvis de
modtager en ydelse svarende til, hvad de ville
være berettiget til i uddannelses- eller
kontanthjælp, og opfylder de økonomiske
betingelser for at modtage uddannelses- eller
kontanthjælp.
Stk. 2.
For personer, som er fra 18 år til og med
24 år, ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 100
pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje,
som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr.
Stk. 3.
For personer, som er fra 25 år til og med
29 år, som modtager uddannelseshjælp efter §
23, og som ikke modtager aktivitetstillæg eller
barselstillæg efter § 24, ydes tilskud efter stk. 1
til dækning af 100 pct. af modtagerens egne
udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en
egenbetaling på 600 kr.
Stk. 4.
For personer, som er 25 år eller derover,
og som ikke er omfattet af stk. 3, ydes tilskud
efter stk. 1 til dækning af 65 pct. af modtagerens
1.
I
§ 82 a, stk. 4,
ændres ”800” til: ”600”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1495392_0011.png
egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger
en egenbetaling på 800 kr.
Stk. 5.
Den årlige egenbetaling efter stk. 2-4
opgøres for det enkelte kalenderår på grundlag
af dokumenterede afholdte udgifter til tandpleje,
uanset om personen har tilhørt den berettigede
personkreds hele året.
Stk. 6.
Kommunen skal forhåndsgodkende, at
der ydes tilskud efter stk. 2-4, hvis udgiften til et
samlet behandlingsforløb overstiger 10.000 kr.
Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om
behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt
velbegrundet.
Stk. 7.
Modtagere af tilskud efter stk. 1-6 kan
søge om hjælp til dækning af den resterende
egenbetaling efter § 82. Ansøgning herom skal
være indgivet, før behandlingen udføres.
2.
I
§ 82 a, stk. 6,
indsættes efter 2. pkt.:
”Uanset om ansøgeren ikke længere er omfattet
af persongruppen efter stk. 1, gælder
kommunens forhåndsgodkendelse i 2 måneder
fra kommunens afgørelse.”
3.
I
§ 82 a
indsættes som
stk. 8:
”Stk.
8.
Kommunen skal i forbindelse med
opsøgende arbejde til socialt udsatte, herunder
efter § 99 i lov om social service, særligt oplyse
om muligheden for tilskud til betaling for
tandpleje til personer, som er omfattet af stk. 1-
7.”