Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del Bilag 108
Offentligt
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Social Forhold
Integration og Demokrati
J.nr. 2014-8394
18. december 2014
Fremsat den … af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
(Manu Sareen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Målrettet rådgivning til voksne i risiko for radikalisering eller som ønsker at
forlade ekstremistiske miljøer)
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1023 af 23. september 2014,
som ændret ved § 1 i lov nr. 495 af 21. maj 2013 og § 1 i lov nr. 722 af 25. juni
2014, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 12 a indsættes i
kapitel 3:
”Voksne
i risiko for radikalisering og ekstremisme
§ 12 b.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at personer over 18 år får
mulighed for at få gratis, målrettet rådgivning i henhold til § 10, hvis de
henvender sig, fordi de er blevet radikaliserede eller er i risiko for at blive det,
eller at de ønsker hjælp til at forlade et ekstremistisk miljø. Tilbuddet om
rådgivning kan omfatte opsøgende arbejde.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan som led i tilrettelæggelse af den målrettede
rådgivning efter stk. 1, etablere kontaktperson- eller mentorordninger.
Stk. 3.
I forbindelse med den målrettede rådgivning efter stk. 1, skal
kommunalbestyrelsen overveje, om den pågældende har behov for yderligere
støtte efter denne eller anden lovgivning.
Side
1
af
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stk. 4.
Rådgivningen stk. 1 skal ske i samarbejde med borgeren.”
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2015
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
1.1. Indledning
1.2. Baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder
9. Sammenfattende vurdering af konsekvenser af lovforslaget
1. Indledning og baggrund
1.1. Indledning
Den [xx] har regeringen og satspuljepartierne Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti som
led i satspuljeaftalen for 2015 indgået aftale om en styrket indsats til
forebyggelse af radikalisering og ekstremisme. Satspuljepartierne er enige om,
at der er behov for at styrke den sociale forebyggelsesindsats over for både
børn, unge og voksne, som er i risiko for radikalisering. Radikaliseringen skal
forebygges for at undgå, at borgere bliver radikaliseret og rekrutteret til
ekstremistiske miljøer og dermed risikerer at blive socialt marginaliserede,
vende samfundet ryggen og i sidste ende eventuelt udgøre en sikkerhedstrussel.
Satspuljeinitiativet indeholder en række delinitiativer, der skal styrke den
sociale forebyggelsesindsats over for både børn, unge og voksne, som er i
risiko for radikalisering, samt en række initiativer vedrørende exit-indsatser,
Side 2 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
herunder indsatser over for personer, der har afsonet straf for ekstremistiske
handlinger.
Lovforslaget udmønter det delinitiativ i aftalen, som styrker kommunernes
handlemuligheder over for personer over 18 år i risiko for radikalisering, eller
som ønsker at forlade ekstremistiske miljøer.
Formålet med lovforslaget er at styrke kommunalbestyrelsens forebyggende
rådgivningsindsats i lov om social service til også specifikt at omfatte den
målgruppe af personer over 18 år, der er i risiko for at blive radikaliseret, eller
som ønsker at forlade ekstremistiske miljøer og grupperinger, i form af
målrettet rådgivning og opsøgende og kontaktskabende arbejde samt som led i
rådgivningsforpligtelsen at henvise til nødvendige støtteforanstaltninger med
henblik på at sikre en fremadrettet indsats i forhold til den pågældende borger,
der styrker dennes fremtidsmuligheder for at træffe og gennemføre
beslutninger ud fra egne ønsker og livsforhold.
Lovforslaget indeholder på den baggrund forslag om, at det præciseres i lov om
social service, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde målrettet rådgivning til
borgere over 18 år, der henvender sig på grund af risiko for radikalisering og
ekstremisme. I tilknytning til denne præcisering gives kommunerne mulighed
for at lave opsøgende arbejde og til at tilrettelægge rådgivningen som
kontaktperson- eller mentorordninger. Lovforslaget indebærer endvidere, at der
indføres en pligt for kommunalbestyrelsen til i tilknytning til denne
rådgivningsforpligtelse at overveje, om den pågældende person har behov for
anden støtte efter serviceloven eller anden lovgivning.
1.2. Lovforslagets baggrund
Regeringen har den 19. september 2014 fremlagt en handlingsplan til
forebyggelse af radikalisering og ekstremisme. Som opfølgning på
handlingsplanen er der i aftalen om satspuljen for 2015 afsat 60,9 mio. kr. over
fire år til en styrket indsats mod radikalisering og ekstremisme, herunder
lovforslaget.
Satspuljeinitiativet har samlet set til formål gennem en række konkrete
initiativer at styrke forebyggelsesindsatsen over for personer, som er i risiko for
at blive radikaliserede og støtte personer, som er del af ekstremistiske miljøer,
men som ønsker at forlade dem. Satspuljeinitiativet skal desuden adressere de
nye udfordringer på området, hvor rekrutteringen i højere grad foregår på
internettet og via sociale medier. Samtidigt rejser et stigende antal personer fra
Danmark til væbnede konflikter i udlandet, hvor der er risiko for, at de vender
tilbage mere radikaliserede og med de nødvendige færdigheder til at begå
terrorhandlinger.
De konkrete initiativer, herunder lovforslaget, bygger på en evaluering af den
eksisterende forebyggelsesindsats. Evalueringen peger bl.a. på, at der er behov
for at sikre, at man lokalt i kommunerne er i stand til at sætte ind over for
personer over 18 år. Størstedelen af forebyggelsesindsatsen i dag, er målrettet
Side 3 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
børn og unge gennem SSP-indsatsen. Det betyder, at den sociale
forebyggelsesindsats stopper ved det fyldte 18. år uanset behov.
Radikalisering er ikke et entydigt defineret begreb. Der er tale om en proces,
som kan foregå på forskellige måder, og som kan ske både over en relativ kort
tidsperiode, men også over længere tid. Der er ingen simple
årsagssammenhænge, men radikaliseringen kan igangsættes på bagrund af
mange forskellige faktorer og have forskellige endemål.
Radikaliseringen kan komme til udtryk ved radikale synspunkter, hvor
bestemte grupper eller samfundsforhold udlægges som truende, og hvor der
udvises en udpræget intolerance og manglende respekt for andre menneskers
synspunkter, frihed og rettigheder. Radikaliseringen kan også komme til udtryk
ved en afvisning af grundlæggende demokratiske værdier og normer eller
manglende accept af demokratiske beslutningsprocesser samt accept eller
anvendelse af ulovlige eventuelt voldelige metoder for at opnå et
politisk/religiøst ideologisk mål.
Det skal i forlængelse heraf præciseres, at radikalisering ikke er en lineær
proces, der automatisk fører til anvendelse af ulovlige midler. Mange af de
personer, der bliver radikaliserede anvender ikke voldelige metoder, men
begrænser eventuelt deres støtte til sympatitilkendegivelse for radikale
synspunkter, økonomisk støtte og/eller tilknytning til et ekstremistisk miljø.
På trods af at radikaliseringen ikke nødvendigvis medfører kriminelle
handlinger, kan radikaliseringen have store negative konsekvenser. Ofte
isolerer radikaliserede personer sig i ekstremistiske netværk, de fjerner sig fra
andre fællesskaber, hvilket på sigt kan føre til øget marginalisering og en
indskrænkning af fremtidsmuligheder.
Udover at skade sig selv kan radikaliserede personer og ekstremistiske miljøer
skabe splittelse og mistrivsel på uddannelsesinstitutioner og skabe utryghed i
boligområder, i lokalsamfund, på de sociale medier og hvor de ellers færdes.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Kommunalbestyrelsen skal i dag efter servicelovens § 10 yde gratis anonym
rådgivning til enhver med henblik på at forebygge sociale problemer og hjælpe
borgerne over øjeblikkelige vanskeligheder. På længere sigt er formålet at sætte
borgeren i stand til at løse opståede problemer ved egen hjælp.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med rådgivningen være opmærksom
på behovet for anden hjælp efter serviceloven eller anden lovgivning.
Der er tale om en almen rådgivningsforpligtelse, og personer over 18 år, som er
i risiko for radikalisering, samt personer over 18 år, som ønsker at forlade
ekstremistiske miljøer, er derfor efter gældende ret allerede omfattet af denne,
men er derudover ikke specifikt nævnt som målgruppe i serviceloven, og er
Side 4 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
derfor kun i det omfang, de pågældende i øvrigt opfylder betingelserne for at få
hjælp efter loven, omfattet af kommunernes pligt til at yde hjælp og støtte efter
serviceloven.
Serviceloven indeholder en række handlemuligheder for kommunerne over for
børn og unge under 18 år, som har behov for særlig støtte, hvilket efter en
konkret vurdering bl.a. kan dreje sig om, at de er i risiko for at blive
radikaliseret. Kommunerne kan iværksætte en række sociale foranstaltninger,
herunder f.eks. tilknytning af en fast kontaktperson til den unge eller hele
familien, anbringelse af den unge uden for hjemmet eller rådgivning og
mentorstøtte efter en forudgående børnefaglig undersøgelse.
Hvis kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om en fast kontaktperson til
børn og unge under 18 år efter servicelovens § 52, stk. 3, nr. 6, kan
kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om, at den faste kontaktperson kan
opretholdes efter det fyldte 18. år og frem til det fyldte 23. år.
I de sager, hvor kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om faste
kontaktpersoner til unge under 18 år, der er i risiko for radikalisering, eller som
har brug for støtte til at forlade ekstremistiske miljøer, kan
kommunalbestyrelsen dermed træffe afgørelse om, at den faste kontaktperson
bibeholdes frem til det fyldte 23. år.
Kommunalbestyrelsen har ikke efter serviceloven de samme muligheder i
forhold til personer over 18, som er i risiko for radikalisering, eller som ønsker
at forlade ekstremistiske miljøer.
Målgrupperne for støttemulighederne til personer over 18 år efter serviceloven
er typisk personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer. De sociale problemer, som lovforslagets målgruppe
typisk har, med f.eks. manglende tilknytning til arbejdsmarkedet, lav
uddannelsesgrad, mistrivsel, psykiske vanskeligheder, følelsen af eksklusion
fra samfundet samt tilknytning til kriminelle miljøer vurderes ikke at have en
karakter, så de falder ind under målgruppen for servicelovens
voksenbestemmelser, og kommunerne kan derfor ikke med hjemmel i
serviceloven træffe afgørelse om konkrete indsatser, som forebygger
radikalisering, eller som støtter den enkelte borger i at forlade ekstremistiske
miljøer.
Der kan være tilfælde, hvormed mennesker med svære sindslidelser i kraft af
deres psykiske problemstilling udvikler en virkelighedsforståelse, som
medfører radikaliserede og ekstremistiske synspunkter. I sådanne situationer er
det de psykiske problemstillinger, der udløser en afgørelse om en eventuel
social indsats efter servicelovens regler, og ikke de radikaliserede og
ekstremistiske synspunkter.
2.2. Overvejelser
Side 5 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen og satspuljepartierne ønsker at forebygge, at borgere bliver
radikaliserede samt at understøtte, at borgere der ønsker at forlade
ekstremistiske miljøer, får mulighed herfor.
I Danmark bliver radikalisering betragtet som en risikoadfærd på lige fod med
enhver anden form for risikoadfærd, der på sigt kan føre til f.eks. kriminalitet
eller social eksklusion. Den forebyggende indsats er derfor i høj grad integreret
med den generelle sociale og kriminalitetspræventive indsats i de enkelte
kommuner og lokalområder, da det er herigennem, at der kan iværksættes
tidlige og forebyggende indsatser målrettet udsatte børn og unge i mistrivsel
såvel som mere indgribende sociale indsatser.
Forebyggelse af radikalisering og ekstremisme blandt børn og unge varetages
af det kriminalpræventive samarbejde mellem skole, sociale myndigheder og
politi – det såkaldte SSP-samarbejde. I alle kommuner er udvalgte
medarbejdere fra politi og kommune opkvalificeret inden for ekstremisme og
radikalisering. Landet over er der oprettet regionale netværk af disse SSP-
ressourcepersoner, nogle steder benævnt info-huse, hvor lokale
myndighedspersoner kan få rådgivning om forebyggelse af radikalisering og
ekstremisme.
Kommunalbestyrelsen har som nævnt i afsnit 2.1. en række muligheder i
serviceloven for at træffe afgørelse om konkrete foranstaltninger for børn og
unge under 18 år, som forebygger radikalisering og ekstremisme, samt støtter
barnet og den unge i at forlade ekstremistiske miljøer. Kommunalbestyrelsen
kan i den forbindelse træffe afgørelse om faste kontaktpersoner eller anden
hjælp, der har til formål at yde rådgivning, behandling og praktisk og
pædagogisk støtte. Støtten kan både gives til den enkelte og til familien.
For gruppen af personer over 18 år, har kommunerne dog ikke de samme
muligheder som over for børn og unge med henblik på at forebygge
radikalisme og ekstremisme. I nogle af disse sager, er det afgørende, at
myndighederne reagerer, så snart de får oplysning om, at en borger er i risiko
for at blive radikaliseret, idet der ellers er risiko for, at en sag kan få meget
alvorlige konsekvenser for den pågældende og for samfundet som sådan.
En evaluering af den eksisterende indsats for at forebygge radikalisering og
ekstremisme peger bl.a. på, at der er behov for at sikre, at man lokalt er i stand
til at sætte ind over for personer over 18 år. Kommunerne har mulighed for at
yde rådgivning til målgruppen som en del af kommunernes almindelige
rådgivningsforpligtelse, men lovgivningen muliggør ikke, at kommunerne kan
tilrettelægge rådgivningen i form af mentor- eller kontaktpersonordninger.
Det betyder, at det kun er ved egen henvendelse, at personer i risiko for at blive
radikaliserede, eller som ønsker at forlade ekstremistiske miljøer, kan modtage
rådgivning fra kommunen. Der kan være situationer, hvor borgeren er
motiveret og ønsker rådgivning, og derfor henvender sig til kommunen. Men
der kan også være situationer, for eksempel i en radikaliseringsproces, hvor den
enkelte ikke ønsker at rette henvendelse til kommunen, eller at være i kontakt
Side 6 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med offentlige myndigheder. Samtidigt kan personer, som har tilknytning til
ekstremistiske grupperinger, og som ønsker at forlade miljøet, have svært ved
at tage de nødvendige skridt og af egen drift kontakte kommunen, da
konsekvensen af at forlade miljøet ofte vil betyde, at den pågældende mister en
stor del af sit netværk, med det tab af fællesskab, det indebærer.
Det er vurderingen, at kommunalbestyrelsen derfor bør have bedre
handlemuligheder, så det bliver muligt for kommunalbestyrelsen i tilknytning
til rådgivningsforpligtelsen at iværksætte konkrete tiltag over for personer over
18 år, som er i risiko for radikalisering eller som ønsker at forlade
ekstremistiske miljøer, herunder være mere aktive gennem opsøgende arbejde
over for borgere, som ikke ønsker kontakt med offentlige myndigheder.
Det vurderes desuden, at den forebyggende indsats over for børn og unge under
18 år, som kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om med hjemmel i
serviceloven, bør kunne fortsætte efter det fyldte 18. år, såfremt
kommunalbestyrelsen vurderer, at der er behov for det.
I den forbindelse er der behov for, at kommunalbestyrelsen kan tilrettelægge
indsatsen på en fleksibel og hensigtsmæssig måde, så den tilpasses behovet i
den enkelte kommune. Da målgruppen for lovforslaget er forholdsvis lille, bør
en eventuel aktiv opsøgende indsats ske på baggrund af relevant information,
som kan målrette indsatsen. Kommunalbestyrelsen kan med fordel inddrage de
borgerrettede indsatser i kommunen med henblik på at identificere borgere i
risiko for radikalisering samt borgere med tilknytning til ekstremistiske miljøer,
som eventuelt vil kunne motiveres til at forlade miljøerne. Relevante
borgerrettede indsatser kan være den kommunale beskæftigelsesindsats, kultur-
og fritidstilbud, boligsociale medarbejdere og sociale indsatser i øvrigt.
2.3. Den foreslåede ordning
Lovforslaget indeholder på den baggrund en præcisering af serviceloven, så det
fremgår, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde gratis, målrettet rådgivning til
personer over 18 år, som er radikaliserede eller i risiko for at blive det, eller
som ønsker at forlade ekstremistiske miljøer. Kommunalbestyrelsen skal i
forbindelse med rådgivningen være opmærksom på, om borgeren har brug for
anden hjælp efter serviceloven eller anden lovgivning. Rådgivningen skal gives
som et åbent og anonymt tilbud. Der er således ikke tale om en ny forpligtelse,
men om en præcisering af, at rådgivningsforpligtelsen efter servicelovens § 10
også gælder i sager om forebyggelse af radikalisering og ekstremisme.
I lovforslaget forstås ekstremistiske miljøer, som alle former for politisk
og/eller religiøs ekstremisme, f.eks. højreekstremisme, venstreekstremisme og
ekstremistiske islamistiske miljøer.
Det præciseres i lovforslaget, at kommunalbestyrelsen har mulighed for at lave
opsøgende arbejde, såfremt kommunen anser det for nødvendigt således, at
kommunen af egen drift kan tage kontakt til borgere i risiko for radikalisering
Side 7 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samt borgere med tilknytning til ekstremistiske miljøer med henblik på at
vurdere, om der er behov for støtte efter serviceloven eller anden lovgivning.
Det opsøgende arbejde kan bl.a. ske på baggrund af oplysninger fra
enhedsforvaltningen om borgere, som er i risiko for radikalisering. Eventuel
udveksling af oplysninger og behandling af de pågældende oplysninger vil
skulle ske efter persondatalovens §§ 5-8.
Det foreslås, at i de sager, hvor en borger af egen drift henvender sig til
kommunen, eller hvor kommunen på anden vis er kommet i kontakt med en
borger, som er i risiko for radikalisering, eller som er i kontakt med
ekstremistiske miljøer og ønsker at forlade disse, skal kommunalbestyrelsen ud
fra en konkret individuel vurdering yde en målrettet rådgivning, der forebygger
radikalisering eller, som støtter borgeren i at forlade ekstremistiske miljøer.
Rådgivningen kan tilrettelægges som f.eks. kontaktpersoner og
mentorordninger.
Såfremt kommunalbestyrelsen vælger at lave opsøgende arbejde, bør
kommunen søge at afklare, om borgeren falder inden for målgruppen og
dernæst afklare om borgeren er motiveret til at modtage rådgivning om støtte.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at de indsatser, som foreslås med
lovforslaget, er koordineret med eventuelle relevante indsatser, som
kommunalbestyrelsen i øvrigt tilbyder målgruppen, herunder indsatser som
støtter borgeren med bolig, uddannelse og beskæftigelse.
Det er afgørende, at borgeren er motiveret til at indgå i en forebyggende indsats
eller modtage støtte til at forlade ekstremistiske miljøer. Det foreslås, at
indsatsen altid skal ske i samarbejde med borgeren. Lovforslaget giver ikke
kommunalbestyrelsen hjemmel til at handle uden borgerens samtykke. Hvis
borgeren ikke er motiveret, kan kommunen vælge at iværksætte
motivationsfremmende tiltag, som periodiske samtaler og opfølgning med
borgeren.
For så vidt angår personer, der er omfattet Kriminalforsorgens
forebyggelsesindsats eller exitforløb, skal rådgivningsindsatsen, som
præciseres i lovforslaget, i relevant omfang koordineres, så der er kontinuitet
og sammenhæng med de øvrige resocialiserende indsatser i kommunen,
herunder indsatsen for at løsladte får bolig, uddannelse og job.
De indsatser, der følger af lovforslaget, skal desuden i relevant omfang
koordineres med PET’s exit-samtaler målrettet personer, som er involveret i
voldelige ekstremistiske miljøer, men som endnu ikke er dømt for
ekstremistiske forbrydelser.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget medfører økonomiske konsekvenser for kommunerne, som
skønnes at være på 3,0 mio. kr. årligt. I satspuljen for 2015 er der afsat en
Side 8 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490999_0009.png
permanent bevilling på 3,0 mio. kr. årligt til initiativet. De økonomiske
konsekvenser af lovforslaget er endnu ikke forhandlet med kommunerne.
Lovforslaget forventes at have mindre administrative konsekvenser for
kommunerne, da der forudsættes at ske en overførsel af relevante oplysninger
fra børn- og ungeforvaltningen til socialforvaltningen med henblik på at
relevante foranstaltninger kan videreføres efter det fyldte 18. år. Samtidig
forudsætter lovforslaget, at de borgerrettede indsatser i kommuneren er
opmærksomme på bekymringstegn hos de borgere, de er i kontakt med, og på
den baggrund retter henvendelse til den relevante forvaltning i kommunen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige konsekvenser.
8. Hørte myndigheder
Et udkast til lovforslag har fra den xx december 2014 til den xx januar
2015 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
9. Sammenfattende vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
Lovforslaget forventes at
have
økonomiske
konsekvenser
for
kommunerne på i alt 3,0
mio. kr. årligt.
Ingen
Lovforslaget
forventes at have mindre
administrative
konsekvenser
for
kommunerne.
Ingen
Ingen
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske
administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
Ingen
konsekvenser for
Ingen
Side 9 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490999_0010.png
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-
retten
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter
Ingen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter
stk. 1, 1. pkt.
i den foreslåede nye bestemmelse i § 12 b om voksne i
risiko for radikalisering og ekstremisme skal kommunalbestyrelsen tilbyde
målrettet rådgivning, jf. lovens § 10, til personer over 18 år, der er i risiko for
radikalisering eller ønsker at forlade ekstremistiske miljøer. Tilbuddet om
målrettet rådgivning kan også omfatte opsøgende arbejde.
Hermed præciseres det, at den rådgivningsforpligtelse, der gælder efter lovens
§ 10, også omfatter personer over 18 år, der er i risiko for radikalisering eller
ønsker at forlade ekstremistiske miljøer. Rådgivningen skal kunne gives som
et åbent og anonymt tilbud med det formål at forebygge sociale problemer og
at hjælpe borgeren over øjeblikkelig vanskeligheder. På længere sigt er
formålet at sætte borgeren i stand til løse opståede problemer ved egen hjælp. I
forbindelse med rådgivningen skal kommunalbestyrelsen være opmærksom på,
om den enkelte har behov for anden hjælp efter serviceloven eller hjælp efter
anden lovgivning.
Det foreslås, at bestemmelsen omfatter borgere over 18 år, der henvender sig til
kommunen, som er i risiko for at blive radikaliseret, eller som ønsker hjælp til
at forlade ekstremistiske miljøer.
I lovforslaget forstås ekstremistiske miljøer, som alle former for politisk
og/eller religiøs ekstremisme, f.eks. højreekstremisme, venstreekstremisme og
ekstremistiske islamistiske miljøer.
Rådgivningen til personer over 18, som er i risiko for radikalisering, eller som
ønsker at forlade ekstremistiske miljøer, har som udgangspunkt to formål. For
det første en ren faktuel rådgivning om borgerens muligheder efter
serviceloven eller anden lovgivning. Rådgivningen kan også informere om
muligheder for yderligere rådgivning og støtte hos frivillige organisationer eller
privatpersoner. For det andet kan rådgivningen have et motiverende sigte med
henblik på at få borgeren til gennem kommunernes målrettede
rådgivningsforpligtelse at modtage støtte til at forebygge en
Side 10 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
radikaliseringsproces eller modtage støtte til at forlade ekstremistiske miljøer.
Ved henvendelsen til kommunen, må der fra borgerens side være overvejelser
om mulighederne for forandring af situationen, og rådgivningen vil derfor bestå
i en motivering af det valg, den pågældende har truffet, samt ved at anvise
løsnings- og handlemuligheder for den enkelte.
Med forslaget præciseres det, at kommunalbestyrelsen med hjemmel i
serviceloven efter § 12 b, stk. 1, 2. pkt. har mulighed for at lave opsøgende
arbejde. Hermed får kommunerne bedre muligheder for at tilrettelægge
rådgivningen hensigtsmæssigt. Rådgivning ved opsøgende arbejde har som
udgangspunkt det samme indhold, som den almene rådgivningsforpligtelse for
kommunerne, med faktuel information og motiverende samtaler. Det må dog
antages, at en borger ved det opsøgende arbejde endnu ikke har truffet et aktivt
valg om at afsøge, de muligheder, som foreligger, for enten at undgå yderligere
radikalisering eller for at forlade ekstremistiske miljøer. Med det opsøgende
arbejde vil der være en større vægtning af den motiverende samtale og
muligheden for afvisning er væsentlig højere.
For at få kontakt til personer i risiko for radikalisering, eller som ønsker at
forlade ekstremistiske miljøer, kan kommunalbestyrelsen med fordel sikre et
samarbejde mellem de borgerrettede indsatser i kommunen og den ansvarlige
myndighedsfunktion i kommunen. Relevante borgerrettede indsatser kan være
beskæftigelsesindsatsen i jobcentret, kultur- og fritidstilbud, boligsociale
indsatser samt øvrige sociale indsatser. Det opsøgende arbejde kan dermed bl.a.
ske på baggrund af oplysninger fra enhedsforvaltningen om borgere, som er i
risiko for radikalisering. Eventuel udveksling af oplysninger og behandling af
de pågældende oplysninger vil skulle ske efter persondatalovens §§ 5-8.
I situationer hvor andre myndigheder oplever bekymringstegn vedrørende en
borger i kommunen, og den pågældende borger falder inden for lovforslagets
personkreds, kan udveksling af relevante oplysninger mellem myndighederne
ligeledes ske inden for rammerne af persondataloven.
Kommunalbestyrelsen bør sikre procedurer for henvendelser fra medarbejdere i
almennyttige boligforeninger, frivillige organisationer samt borgere i
kommunen i øvrigt, som oplever bekymringstegn og på den baggrund retter
henvendelse til kommunen.
Kommunalbestyrelsen bør ligeledes
henvendelser fra borgere i kommunen.
sikre
procedurer
for
relevante
Efter stk.
2
i den foreslåede nye bestemmelse i § 12 b kan
kommunalbestyrelsen såfremt der skønnes behov for det, som led i
tilrettelæggelsen af den målrettede rådgivning efter stk. 1, etablere
kontaktperson- eller mentorordninger. Kommunalbestyrelsen kan dermed
beslutte at tilrettelægge sin målrettede rådgivning som kontaktperson- eller
mentorordninger. Kontaktpersoner eller mentorer behøver ikke være ansat af
kommunen, men kan være personer med særskilte personlige og faglige
kompetencer, som kommunalbestyrelsen indgår individuelle aftaler med. Flere
Side 11 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kommuner kan samarbejde om etablering af tilbud, og kommunalbestyrelsen
kan også benytte private tilbud.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at de indsatser, som følger af lovforslaget, er
koordineret med eventuelle relevante indsatser, som kommunalbestyrelsen i
øvrigt tilbyder målgruppen, herunder indsatser som støtter borgeren med bolig,
uddannelse og beskæftigelse.
I sager, hvor kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om støtte til
forebyggelse af radikalisering før det fyldte 18. år, og hvor støtten ikke er
omfattet af bestemmelserne om efterværn i servicelovens kapitel 11 om særlig
støtte til børn og unge, skal kommunalbestyrelsen i god tid vurdere behovet for
støtte med henblik på at sikre overgangen til en eventuel videreførelse af støtte
efter det fyldte 18. år.
Ved tilrettelæggelse af støtten bør kommunalbestyrelsen vurdere, om borgerens
netværk kan understøtte indsatsen. Frivillige og private organisationer kan
supplere den kommunale støtte, såfremt kommunalbestyrelsen vurderer, at det
er relevant.
Efter
stk. 3,
skal kommunalbestyrelsen sikre, at de indsatser, som følger af
lovforslaget, er koordineret med eventuelle relevante indsatser, som
kommunalbestyrelsen i øvrigt tilbyder målgruppen, herunder indsatser som
støtter borgeren med bolig, uddannelse og beskæftigelse.
I rådgivningen til personer over 18, som er i risiko for radikalisering, eller som
ønsker at forlade ekstremistiske miljøer, kan der være behov for en
helhedsorienteret tilgang, hvor borgerens valg af uddannelse og beskæftigelse
er en central del af indsatsen. Samtidig kan der være behov for, at borgeren får
en anden bolig, med henblik på at understøtte et skift i miljø og omgangskreds.
I
stk. 4
foreslås en præcisering af, at den målrettede rådgivning skal ske i
samarbejde med borgeren. Det er afgørende, at borgeren er motiveret for indgå
i en forebyggende indsats eller modtage støtte til at forlade ekstremistiske
miljøer. Indsatsen skal således altid foregå i samarbejde med borgeren.
Lovforslaget giver ikke kommunalbestyrelsen hjemmel til at handle uden
borgerens samtykke.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2015.
Side 12 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 23.
september 2014, som ændret ved §
1 i lov nr. 495 af 21. maj 2013, og
§ 1 i lov nr. 722 af 25. juni 2014,
foretages følgende ændring:
2.
Efter § 12a indsættes i kapitel 3:
”Voksne
i risiko for radikalisering
og ekstremisme
§ 12 b.
Kommunalbestyrelsen skal
sørge for, at personer over 18 år,
får mulighed for at få gratis
målrettet rådgivning i henhold til §
10, hvis de henvender sig, fordi de
er blevet radikaliserede eller er i
risiko for at blive det, eller de
ønsker hjælp til at forlade et
ekstremistisk miljø. Tilbuddet om
rådgivning kan omfatte opsøgende
arbejde.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan
som led i tilrettelæggelse af den
målrettede rådgivning efter stk. 1,
etablere kontaktperson- eller
mentorordninger.
Stk.3.
I forbindelse med den
målrettede rådgivning efter stk. 1,
skal kommunalbestyrelsen
overveje om den pågældende har
behov for yderligere støtte efter
denne eller anden lovgivning.
Stk. 4.
Tilbud efter stk. 1 stk. 2
skal ske i samarbejde med
borgeren.
§2
Side 13 af 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Loven træder i kraft den 1. juli
2015.
Side 14 af 14