Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Spørgsmål 191
Offentligt
Skatteudvalget
Til:
Dato:
Skatteministeren
19. november 2014
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
SAU alm. del
Spørgsmål 191
Af svaret på SAU (2013-14) alm. del, spørgsmål 872, fremgår det, at "en ræk-
ke reklametryksager er fritaget for afgift, fordi de tjener som en vigtig kilde til
information i lokalsamfundet. Dette er blandt andet tilfældet for ugeaviser og
telefonbøger." Og i svaret på SAU (2013-14) alm. del, spørgsmål 820, anfører
ministeren, at pris og tilbudsinformation er tilgængelig gennem en række an-
dre medier, herunder internettet, hvorfor ministeren mener, at det ikke er et
problem for bl.a. konkurrencen, at forbrugeren har mindre mulighed for at ori-
entere sig i tilbudsaviser og husstandsomdelte reklamer, som konsekvens af
reklameafgiften. Vil ministeren redegøre for, hvilke informationer der står i
ugeaviser og telefonbøger, som dels ikke kan findes på andre medier, herun-
der internettet, dels er så vigtig en kilde til information i lokalsamfundet, at det
retfærdiggør, at ugeaviser og telefonbøger er undtaget reklameafgiften?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
På udvalgets vegne
Mads Rørvig
formand
1/1