Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 94
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast (1.9)
J. nr. 15-0022574
Forslag
til
Lov om ændring af selskabsskatteloven
(Udskydelse af selvangivelsesfristen for selskaber m.v. og lempelse af sanktionen ved manglende
registrering af underskud m.v.)
§1
I selskabsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1082 af 14. november 2012, som ændret bl.a. ved
§ 2 i lov nr. 528 af 28. maj 2014 og senest ved § 4 i lov nr. 1375 af 16. december 2014, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 35, stk. 1,
affattes således:
”Stk.
1.
Skattepligtige selskaber m.v. skal for hvert af indkomstårene 2002 til og med det seneste
indkomstår, der udløber inden indberetningstidspunktet, foretage digital indberetning til told- og
skatteforvaltningen af resterende fremførselsberettigede underskud, jf. § 12 og fondsbeskatningslo-
vens § 3, stk. 2, jf. dog stk. 4. For sambeskattede selskaber m.v. påhviler indberetningspligten ad-
ministrationsselskabet. Der betales et tillæg på 5.000 kr., hvis der ikke indberettes rettidigt efter 1.
pkt. Tillægget tilfalder staten.”
2.
I
§ 35 stk. 2,
indsættes efter ”digitalt”: ”, jf. dog stk. 4”.
3.
§ 35, stk. 4,
affattes således:
”Stk.
4.
Skatteministeren fastsætter regler om fritagelse for visse selskaber m.v. fra indberetnings-
pligten. Endvidere kan ministeren fastsætte regler om indberetningstidspunktet, adgangen for told-
og skatteforvaltningen til, hvis der foreligger særlige omstændigheder, at se bort fra en fristover-
skridelse, herunder at frafalde tillægget i stk. 1, perioden for indberetningen, hvilke specifikationer
indberetningen skal indeholde, og hvorledes indberetningen skal ske efter stk. 1 og 2.”
§2
I lov nr. 528 af 28. maj 2014 om ændring af aktieavancebeskatningsloven, selskabsskatteloven og
skattekontrolloven (Selskaber m.v.s registrering af fremførselsberettigede underskud, oplysnings-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
pligt om erhvervelse af visse aktier og investeringsbeviser m.v., selvangivelse af kildeartsbegrænse-
de tab m.v.) foretages følgende ændring:
1.
§ 4, stk. 5,
affattes således:
”Stk.
5.
Juridiske personer, som omfattet af skattekontrollovens § 4, stk. 2, skal for indkomståret
2014 selvangive senest den 1. september 2015 og for indkomståret 2015 senest den 1. september
2016.”
§3
Loven træder i kraft den 1. juli 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den digitale underskudsberegning for selskaber m.v. udskydes mindst et år. Som følge heraf fore-
slås det at udskyde selvangivelsesfristerne for indkomstårene 2014 og 2015, ændre sanktionen om
fortabelse af underskud til et tillæg og bemyndige skatteministeren til at undtage visse konkrete
selskabstyper m.v. fra pligten til at engangsregistrere underskud m.v.
2. Lovforslagets formål og baggrund
SKAT har igangsat udviklingen af en digital selvangivelsesløsning. Selvangivelsesløsningen skal
tages i brug fra og med indkomståret 2014 og har sammenhæng med udviklingen af det digitale
underskudsregister. Det digitale underskudsregister åbnede i oktober 2014 for indberetning af histo-
riske underskud for indkomstårene 2002-2013. Efter planen skulle selvangivelsesløsningen for ind-
komståret 2014 åbne i marts 2015.
For at lette indberetningen af både underskud for indkomstårene 2002-2013 og selvangivelsen for
indkomståret 2014 er selvangivelsesfristen for alle selskaber m.v. udskudt til den 1. august 2015.
Udskydelsen af selvangivelsesfristen blev vedtaget ved lov nr. 528 af 28. maj 2014 (L 144 - folke-
tingsåret 2013-14). Med udskydelsen af fristen ville alle selskaber m.v. få 4-5 måneder til at indbe-
rette historiske underskud samt selvangive for indkomståret 2014 i én arbejdsgang.
SKATs projekt (DIAS), der forestår udviklingen af digitaliseringen af selskabsskabsskatten, har
været nødsaget til at udskyde selvangivelsesløsningen, som efter planen skulle være åbnet i marts
2015, til i stedet at åbne primo maj 2015.
Herudover har DIAS været nødsaget til at ændre og udskyde den del af løsningen, som skal beregne
selskaberne m.v.s underskudsanvendelse. Ændringen indebærer, at DIAS ikke fuldt ud vil overtage
beregningen af underskud, men alene foreslå en konkret underskudsanvendelse. Udskydelsen inde-
bærer, at beregningsmodulet udskydes mindst et år. Dermed sigtes der efter at tage beregningsmo-
dulet delvist i brug fra og med indkomståret 2015, således at en del af selskaberne m.v. vil kunne få
et forslag til en konkret underskudsberegning.
Udviklingen af underskudsberegningsmodulet har vist, at det ikke i alle tilfælde vil være muligt for
DIAS at foreslå en konkret underskudsberegning. Løsningen forventes således ikke at kunne omfat-
te f.eks. selskaber m.v., som alene er skattepligtige af tilknyttet virksomhed efter kulbrinteskattelo-
ven, eller selskaber m.v. som i indkomståret har opnået gældseftergivelse eller bortset fra underskud
efter særreglerne herom.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Med lovforslaget foreslås det at udskyde selvangivelsesfristerne for selskaber m.v. for indkomståre-
ne 2014 og 2015 til den 1. september 2015 (indkomståret 2014), henholdsvis den 1. september 2016
(indkomståret 2015), samt at lempe den gældende sanktion, hvorefter selskaber m.v. fortaber retten
til at anvende underskud, såfremt disse ikke registreres hos SKAT. Det foreslås, at manglende regi-
strering af underskud alene medfører, at selskaberne m.v. pålægges et tillæg på 5.000 kr. til skatte-
betalingen. Herudover foreslås det, at skatteministeren kan fastsætte regler om at undtage visse helt
konkrete selskabstyper m.v. fra pligten til at registrere underskud, hvis disse ikke kan håndteres i
underskudsregisteret.
De foreslåede ændringer skal sikre, at der i videst muligt omfang tages hensyn til selskaberne m.v.s
forhold, således at disse ikke får væsentligt kortere tid til at selvangive og engangsregistrere under-
skud i én arbejdsgang. De foreslåede ændringer indebærer tillige, at selskaberne m.v. ikke pålægges
en sanktion, som står i misforhold til den administrative gevinst som selskaberne m.v. på sigt vil
opleve. Samtidig opretholdes den kontrolmæssige gevinst det er for SKAT at få overblik over de ca.
300 mia. kr. i registrerede fremførselsberettigede underskud, hvilket er en del af formålet med un-
derskudsregisteret.
Som følge af udskydelsen af underskudsberegningsmodulet, herunder den manglende endelige af-
klaring af, hvor mange og hvilke typer af selskaber m.v. som kan håndteres af underskudsregisteret
og underskudsberegningsmodulet, forventes bl.a. bekendtgørelse nr. 1037 af 26. september 2014
om registrering af underskud m.v. og bekendtgørelse nr. 977 af 26. august 2014 om sambeskatning
af selskaber m.v. at bliver ændret. Ændringerne skal understøtte de foreslåede ændringer i nærvæ-
rende lovforslag.
3. Gældende ret
Ved lov nr. 528 af 28. maj 2014 blev selskaber m.v. pålagt at engangsregistrere deres underskud
m.v. Hvis underskud ikke indberettes rettidigt, fortabes de. Der er ved bekendtgørelse nr. 1037 af
26. september 2014 om registrering af underskud m.v. fastsat regler om indberetningsperioden,
hvorledes underskuddene skal specificeres, og at underskud skal registreres for indkomstårene
2002-2013. Indberetningsperioden udløber den 1. august 2015.
Det følger af skattekontrollovens § 4, stk. 2, at juridiske personer skal selvangive senest 6 måneder
efter indkomstårets udløb.
I ikrafttrædelsesbestemmelsen til lov nr. 528 af 28. maj 2014 er det fastsat, at juridiske personer,
som efter skattekontrollovens § 4, stk. 2, skal indgive selvangivelse i perioden fra den 1. oktober til
den 31. juli efter indkomstårets udløb, kan vente med at indgive selvangivelse for indkomståret til
den 1. august i året efter indkomstårets udløb. Det er en betingelse, at selvangivelsesfristen for ind-
komståret udløber i den periode, hvor indberetningen af fremførselsberettigede underskud finder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
sted. Da fristen for indberetning af underskud udløber den 1. august 2015, betyder det, at selvangi-
velsesfristen for indkomståret 2014 er udskudt for alle selskaber m.v. til den 1. august 2015.
4. Lovforslaget
Det har hidtil været lagt til grund, at DIAS skulle overtage underskudsberegningen. Af hensyn til
selskaberne m.v. er det dog efterfølgende besluttet, at DIAS alene vil komme med et forslag til un-
derskudsberegning for selskaberne m.v. og ikke overtage underskudsberegningen fuldt ud. Herud-
over har det vist sig nødvendigt at udskyde selve underskudsberegningen mindst et år. Det har des-
uden vist sig, at underskudsberegningen ikke vil kunne omfatte alle selskaber m.v. På den baggrund
foreslås det at ændre sanktionen om fortabelse af underskud, hvis disse ikke indberettes til SKAT
rettidigt. Det foreslås således, at selskaber m.v., som ikke registrerer underskud for perioden 2002-
2013 rettidigt, ikke fortaber underskuddene, men derimod alene bliver pålagt at betale et tillæg på
5.000 kr. Det foreslås samtidig, at skatteministeren kan fastsætte regler om, at tillægget kan frafal-
des, hvis der foreligger særlige omstændigheder.
Set i lyset af at udviklingen af underskudsregisteret og underskudsberegningsmodulet i DIAS har
vist, at ikke alle selskabstyper m.v. vil kunne håndteres digitalt, foreslås det, at skatteministeren
bemyndiges til at fritage visse konkrete selskabstyper m.v. fra pligten til at engangsregistrere under-
skud. Bemyndigelsen tænkes udnyttet til f.eks. at fritage selskaber m.v., som alene er skattepligtige
af tilknyttet virksomhed efter reglerne i kulbrinteskatteloven. Fritagelsen af de konkrete selskabsty-
per m.v. vil blive fastsat i en bekendtgørelse, som vurderes at få et meget begrænset anvendelses-
område.
For at selskaberne m.v. ikke skal få væsentligt kortere tid til at engangsindberette underskud for
perioden 2002-2013 og indberette selvangivelsen for indkomståret 2014 i én arbejdsgang, foreslås
det, at selvangivelsesfristen for indkomståret 2014 for alle selskaber m.v. udskydes med yderligere
en måned fra den 1. august 2015 til den 1. september 2015.
Det foreslås desuden at udskyde selvangivelsesfristen for alle selskaber m.v. for indkomståret 2015
til den 1. september 2016. Udskydelsen af selvangivelsesfristen for indkomståret 2015 har til formål
at give tid til, at DIAS kan udvikle en løsning for så mange selskaber m.v. som muligt, således at
disse kan få et forslag til en konkret underskudsberegning.
I perioden fra selskaberne m.v. har engangsregistreret deres underskud, og indtil DIAS har færdig-
udviklet en løsning med forslag med en konkret underskudsberegning, vil selskaberne m.v. skulle
opdatere deres registrerede underskudsoplysninger i underskudsregisteret som en integreret del af
selvangivelsesløsningen.
5. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
I forbindelse med vedtagelsen af lov nr. 591 af 18. juni 2012 blev det skønnet, at underskudsregi-
stret på sigt vil give et varigt merprovenu i størrelsesordenen 25 mio. kr. årligt efter tilbageløb.
Med forslaget ændres bl.a. sanktionen ved manglende registrering af underskud til underskudsregi-
steret, så det alene udløser et tillæg på 5.000 kr., men den manglende registrering medfører ikke
som hidtil, at underskuddene bortfalder. Tillægget understøtter, at den kontrolmæssige gevinst ved
underskudsregisteret opretholdes. Desuden bemyndiges skatteministeren til at undtage visse selska-
ber m.v. fra pligten til at engangsregistrere underskud m.v.
Disse foreslåede ændringer kan potentielt medføre, at det forventede merprovenu ved indførelsen af
underskudsregisteret i et vist omfang reduceres. Overordnet set skønnes det dog, at den kontrol-
mæssige gevinst opretholdes, hvorfor ændringen i forhold til det oprindelige skøn er minimal.
6. Administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre engangsomkostninger på op til 1 årsværk (svarende til 0,6 mio.
kr.) i SKAT til opkrævning af tillæg.
7. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Med lovforslaget foreslås sanktionen lempet, således at manglende registrering af underskud ikke
medfører, at disse bortfalder, men at selskaberne m.v. alene pålægges at betale et tillæg på 5.000 kr.
Ændringen vil for den væsentligste del af de berørte selskaber m.v. betyde en reduceret udgift.
8. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Som følge af udskydelsen af beregningsmodulet, som skal give selskaberne m.v. et forslag til en
konkret underskudsanvendelse, samt det forhold, at ikke alle selskaber m.v., som tidligere antaget,
vil kunne få et forslag til en konkret underskudsberegning, vil nogle selskaber m.v. opleve, at de
ikke opnår, eller først på et senere tidspunkt opnår, de administrative lettelser, som de blev stillet i
udsigt ved lov nr. 528 af 28. maj 2014 (L 144 - folketingsåret 2013-14). Hertil kommer, at selska-
berne m.v. i perioden frem til underskudsberegningsmodulet er færdigudviklet vil skulle opdatere
de registrerede underskudsoplysninger digitalt i SKATs underskudsregister. Denne opdatering vur-
deres dog at svare til, hvad selskaberne m.v. i dag skal specificere for at kunne fremføre og anvende
underskud korrekt på selvangivelsen.
9. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for borgerne.
10. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ikke miljømæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493088_0007.png
7
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden den 4. februar 2015 – den 4. marts 2015 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, borger- og retssikkerhedschefen i
SKAT, CEPOS, Cevea, Danmarks Rederiforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Iværk-
sætterforening, Danske Advokater, DI, DVCA, Ejerlederne, Erhvervsstyrelsen – Team Effektiv
Regulering, Finansrådet, Forsikring & Pension, FSR - danske revisorer, Håndværksrådet, KL,
Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond
Nasdaq OMX Copenhagen A/S, SEGES, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening.
13. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/ mindre
udgifter
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Forslaget kan potentielt reduce-
re det forventede merprovenu
som følge af indførelsen af un-
derskudsregistret marginalt.
Op til 1 årsværk i 2015.
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Administrative konsekvenser
for det offentlige
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen
Sanktionen om fortabelse af un-
derskud foreslås erstattet af et
tillæg på 5.000 kr. Ændringen vil
for den væsentligste del af de
berørte selskaber m.v. betyde en
reduceret udgift.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen nævneværdige konse-
kvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at ændre selskabsskattelovens § 35 således, at underskud ikke fortabes ved manglende
rettidig indberetning, men at selskaberne m.v. alene pålægges at betale et administrativt tillæg.
Indberetter et selskab m.v. ikke underskud til SKAT senest inden udløbet af selvangivelsesfristen,
skal selskabet betale et tillæg på 5.000 kr. Beløbet svarer til det skattetillæg, som efter skattekon-
trollovens § 5, stk. 1, maksimalt kan pålægges ved for sen indgiven selvangivelse. Tillægget pålæg-
ges ved siden af skattetillægget. Ligesom skattetillægget tilfalder det foreslåede tillæg staten.
I forhold til sambeskattede selskaber m.v. pålægges et tillæg alene i forhold til administrationssel-
skabets for sene indberetning.
Afgørelse om tillægget træffes, når SKAT kan konstatere, at et selskab har et underskud, som ikke
er indberettet rettidigt. SKATs afgørelse om tillæg kan påklages til Landsskatteretten, jf. skattefor-
valtningslovens § 35 b, stk. 2.
Det foreslås endvidere at ændre selskabsskattelovens § 35, stk. 1, således at visse konkrete selskabs-
typer m.v., som ikke kan håndteres af underskudsregisteret, kan fritages for at engangsregistrere
underskud, såfremt skatteministeren fastsætter regler herom, jf. den foreslåede bemyndigelse i sel-
skabsskattelovens § 35, stk. 4, jf. lovforslaget § 1, nr. 3.
Til nr. 2
Det foreslås at ændre selskabsskattelovens § 35, stk. 2, således at visse konkrete selskabstyper m.v.,
som ikke kan håndteres af underskudsregisteret, kan fritages for at engangsregistrere gennemførte
skattefrie omstruktureringer af betydning for underskudsanvendelsen. Det kan ske ved, at skattemi-
nisteren fastsætter regler herom, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 3
Det foreslås, at skatteministeren bemyndiges til at fastsætte regler om at fritage visse konkrete sel-
skabstyper m.v. for pligten til at engangsregistrere underskud og gennemførte skattefri omstrukture-
ringer. Bemyndigelsen forventes udnyttet til at fritage konkrete selskabstyper m.v. for engangsregi-
strering, såfremt underskudsregisteret og underskudsberegningsmodulet ikke vil kunne håndtere
disse digitalt.
Det foreslås desuden, at skatteministeren kan fastsætte regler om, at SKAT, hvis der foreligger sær-
lige omstændigheder, kan se bort fra en fristoverskridelse, herunder frafalde tillægget på 5.000 kr.,
jf. den foreslåede ændring til nr. 1, ved manglende rettidig indberetning. Dermed kan SKAT be-
myndiges til at bortse fra tillægget. Der vil kunne bortses fra tillægget, såfremt SKAT finder, at der
i forbindelse med en for sen indberetning foreligger særlige omstændigheder. ”Særlige omstændig-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
heder” kan f.eks. være dokumenteret akut opstået sygdom hos den revisor, som skal forestå indbe-
retningen til SKAT, på et tidspunkt, hvor selskabet m.v. er ude af stand til at finde en anden revisor
inden fristens udløb. Et andet eksempel på ”særlige omstændigheder” kan være, at selskabet på
grund af pludseligt opståede problemer med - eller nedbrud i - SKATs it-system har været forhin-
dret i at få indberettet digitalt til underskudsregisteret inden for fristen.
Til § 2
Til nr. 1
SKAT forventer, at selvangivelsesløsningen for indkomståret 2014 forsinkes ca. halvanden måned.
Selvangivelsesløsningen forventes således at åbne primo maj 2015 og ikke som tidligere antaget i
marts 2015.
Det foreslås derfor at udskyde selvangivelsesfristen for indkomståret 2014 med én måned fra den 1.
august 2015 til den 1. september 2015. Udskydelsen af selvangivelsesfristen skal sikre, at selska-
berne m.v. ikke får væsentligt kortere tid til indberetning end forudsat ved gennemførelsen af lov nr.
528 af 28. maj 2014.
Det foreslås endvidere at udskyde selvangivelsesfristen for indkomståret 2015 til den 1. september
2016. Udskydelsen skal understøtte, at DIAS kan udvikle en løsning med forslag til konkret under-
skudsberegning, som - for indkomståret 2015 - omfatter så mange selskaber m.v. som muligt.
Det bemærkes, at de foreslåede udskydelser af selvangivelsestidspunkterne gælder alle juridiske
personer, som omfattet af skattekontrollovens § 4, stk. 2, uanset om de har fremførselsberettigede
underskud at indberette til SKAT. Det skyldes, at SKAT ikke har et sikkert kendskab til alle de sel-
skaber m.v., som har behov for at indberette fremførselsberettigede underskud til SKAT, da selska-
berne m.v. i dag ikke har pligt til at give oplysning herom via felt 85 på selvangivelsen om fremfør-
selsberettigede underskud.
SKAT vil orientere selskaberne m.v. om den seneste frist for afgivelse af selvangivelse for de på-
gældende indkomstår. Årsopgørelserne for de pågældende selskaber m.v. forventes dannet ultimo
oktober i kalenderåret efter indkomståret og ved forskudt indkomstår i kalenderåret efter det kalen-
derår, som det forskudte indkomstår træder i stedet for.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I selskabsskatteloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1082 af 14. november
2012, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr.
528 af 28. maj 2014 og senest ved § 4 i
lov nr. 1375 af 16. december 2014,
foretages følgende ændringer:
§ 35. Skattepligtige selskaber m.v. skal
for hvert af indkomstårene 2002 til og
med det seneste indkomstår, der ud-
løber inden indberetningstidspunktet,
foretage digital indberetning til told-
og skatteforvaltningen af resterende
fremførselsberettigede underskud, jf. §
12 og fondsbeskatningslovens § 3, stk.
2. For sambeskattede selskaber påhvi-
ler indberetningspligten administrati-
onsselskabet. Fremførselsberettigede
underskud, der ikke indberettes efter 1.
pkt., fortabes og kan uanset bestem-
melserne i § 12 og fondsbeskatnings-
lovens § 3, stk. 2, ikke fradrages i den
skattepligtige indkomst.
Stk. 2. Skattefri omstruktureringer
omfattet af fusionsskatteloven, der har
betydning for underskudsanvendelsen
efter stk. 1, og som er gennemført in-
den indberetningstidspunktet, skal
tillige indberettes digitalt.
Stk. 3. Er periodiseringen af under-
skuddene uden betydning for under-
skudsanvendelsen, kan skatteministe-
ren dispensere fra pligten til at indbe-
rette underskud for hvert af indkomst-
årene 2002 til og med det seneste ind-
1.
I
§ 35, stk. 1,
affattes således:
”Stk.
1.
Skattepligtige selskaber m.v.
skal for hvert af indkomstårene 2002
til og med det seneste indkomstår, der
udløber inden indberetningstidspunk-
tet, foretage digital indberetning til
told- og skatteforvaltningen af reste-
rende fremførselsberettigede under-
skud, jf. § 12 og fondsbeskatningslo-
vens § 3, stk. 2, jf. dog stk. 4. For
sambeskattede selskaber m.v. påhviler
indberetningspligten administrations-
selskabet. Der betales et tillæg på
5.000 kr., hvis der ikke indberettes
rettidigt efter 1. pkt. Tillægget tilfalder
staten.”
2.
I
§ 35 stk. 2,
indsættes efter ”digi-
talt”: ”, jf. dog stk. 4”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
komstår, der udløber inden indberet-
ningstidspunktet.
Stk. 4. Skatteministeren fastsætter reg-
ler om indberetningstidspunktet, ad-
gangen for told- og skatteforvaltningen
til, hvis der foreligger særlige om-
stændigheder, at se bort fra en frist-
overskridelse, perioden for indberet-
ningen, hvilke specifikationer indbe-
retningen skal indeholde, og hvorledes
indberetningen skal ske efter stk. 1 og
2.
3.
§ 35, stk. 4,
affattes således:
”Stk.
4.
Skatteministeren fastsætter
regler om fritagelse for visse selskaber
m.v. fra indberetningspligten. Endvi-
dere kan ministeren fastsætte regler
om indberetningstidspunktet, adgan-
gen for told- og skatteforvaltningen til,
hvis der foreligger særlige omstændig-
heder, at se bort fra en fristoverskridel-
se, herunder at frafalde tillægget i stk.
1, perioden for indberetningen, hvilke
specifikationer indberetningen skal
indeholde, og hvorledes indberetnin-
gen skal ske efter stk. 1 og 2.”
§
§2
I lov nr. 528 af 28. maj 2014 om
ændring af aktieavancebeskatningslo-
ven, selskabsskatteloven og skattekon-
trolloven (Selskaber m.v.s registrering
af fremførselsberettigede underskud,
oplysningspligt om erhvervelse af vis-
se aktier og investeringsbeviser m.v.,
selvangivelse af kildeartsbegrænsede
tab m.v.) foretages følgende ændring:
1.
§ 4, stk. 5,
affattes således:
”Stk.
5.
Juridiske personer, som omfat-
tet af skattekontrollovens § 4, stk. 2,
skal for indkomståret 2014 selvangive
senest den 1. september 2015 og for
indkomståret 2015 senest den 1. sep-
tember 2016.”
§4
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juni
2014.
Stk. 2. …
Stk. 3….
Stk. 5. Juridiske personer, som efter
skattekontrollovens § 4, stk. 2, skal
indgive selvangivelse i perioden fra
den 1. oktober til den 31. juli efter
indkomstårets udløb, kan, hvis
selvangivelsesfristen for indkomståret
udløber i den periode, hvor indberet-
ningen af fremførselsberettigede un-
derskud finder sted, vente med at ind-
give selvangivelse for indkomståret
til den 1. august i året efter indkomst-
årets udløb.
§
§3
Loven træder i kraft den 1. juli 2015.