Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 79
Offentligt
1488074_0001.png
Enhed
INTOKO, Interna-
tional Økonomi
Sagsbehandler
DEPTLK
Koordineret med
Samlenotat til SAU til ECOFIN 27. januar 2015
1.
Investeringsplan for Europa: Kommissionens forslag til en euro-
pæisk fond for strategiske investeringer
-
Udveksling af synspunkter
KOM(2014)903, KOM(2015)10
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet, Er-
hvervs- og Vækstministeriet og Finansministeriet
Præsentation af det lettiske formandskabs arbejdsprogram
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Præsentation af Kommissionens arbejdsprogram
-
Udveksling af synspunkter
KOM(2014)910
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Økonomisk styring
-
Udveksling af synspunkter
KOM(2014)905, KOM(2015)12
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Forberedelse af G20-møde den 8.-10. februar 2015
- Godkendelse af fælles EU holdning
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Forordning om benchmark-indeks på det finansielle område
- Tidlig forelæggelse
KOM(2013)641
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Erhvervs- og Vækstministeriet
Side 2
Sagsnr.
2015 - 75
2.
Doknr.
197845
Dato
21-01-2014
3.
4.
5.
6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488074_0002.png
Dagsordenspunkt 2: Præsentation af det lettiske formandskabs arbejdsprogram
Resumé
Letland varetager EU-formandskabet i 1. halvår af 2015. Det lettiske formandskab vil
præsentere sit arbejdsprogram på ECOFIN d. 27. januar.
Baggrund
Letland har EU-formandskabet i 1. halvår af 2015. Det lettiske formandskab skal præ-
sentere sit arbejdsprogram på ECOFIN d. 27. januar 2015. Præsentationen ventes
efterfulgt af en drøftelse af formandskabets arbejdsprogram og prioriteter.
De overordnede prioriteter for det lettiske formandskab er i) et konkurrencedygtigt
Europa ii) et digitalt Europa iii) og EU’s eksterne politik.
De centrale prioriteter for det lettiske formandskab på ECOFIN’s område er at styrke
investeringerne, væksten og beskæftigelsen. Centralt herfor er implementeringen af
Kommissionens investeringsplan, øget fokus på strukturreformer og en stabilitetsori-
enteret finanspolitik.
Der henvises i øvrigt til bilag 1 for en oversigt over verserende sager i ECOFIN.
Indhold
Økonomisk-politisk samarbejde
Implementeringen af Kommissionens investeringsplan bliver en vigtig prioritet for det
lettiske formandskab, som vil arbejde for at opnå enighed om den relevante lovgivning
i juni 2015.
Formandskabet vil også prioritere arbejdet med det økonomisk-politiske samarbejde i
EU, herunder implementeringen af det europæiske semester i 2015, og fokusere på
vækst- og jobskabende strukturreformer. Der vil blive gennemført en evaluering af de
styrkede finanspolitiske og økonomiske regler vedtaget i lyset af krisen (six-pack og
two-pack) og fulgt op på overvejelserne om videreudvikling af den Økonomiske og
Monetære Union (ØMU).
Formandskabet ventes endvidere at prioritere det løbende arbejde i relation til Stabili-
tets- og Vækstpagten, herunder vurdering af tiltagene i de lande, der har henstillinger
inden for rammerne af EU’s procedure for uforholdsmæssigt store underskud (EDP-
proceduren).
Det styrkede banksamarbejde og regulering af den finansielle sektor
Implementeringen af den allerede vedtagne lovgivning vedr. det styrkede banksamar-
bejde (”bankunionen”) forventes at blive en vigtig prioritet for det lettiske formandskab.
Efter vedtagelsen af det fælles tilsyn (SSM) i oktober 2013 nåede Rådet og Europa-
Parlamentet frem til en aftale om den fælles afviklingsmekanisme for kreditinstitutter
(SRM) i marts 2014. SSM blev iværksat i november 2014. Den fælles afviklingsmeka-
nisme er blevet etableret og vil gå i gang med afviklingsplanlægning fra januar 2015.
Afviklingsværktøjerne i SRM, herunder den fælles afviklingsfond, kan anvendes fra 1.
januar 2016. Der blev opnået enighed om rammerne for kreditinstitutternes bidrag til
afviklingsfonde i december 2014.
Mht. den finansielle regulering ventes formandskabet bl.a at prioritere arbejdet med
Kommissionens forslag vedr. strukturreform af banksektoren (opfølgning på Liikanen-
rapporten). Derudover vil direktivet om revision af betalingstjenestedirektivet (PSD II)
blive behandlet mhp. enighed, mens formandskabet vil forsøge at afslutte forhandlin-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488074_0003.png
gerne med Europa-Parlamentet vedr. forordning om indeks brugt som benchmarks til
at fastsætte referencerenter og vedr. revision af direktivet om hvidvaskning af penge
(AMLD/AMLR).
Skatte- og afgiftssager
På skatteområdet vil det lettiske formandskab arbejde for at sikre fair beskatning og
bekæmpe skattesnyd og -unddragelse. Vigtige elementer heri ventes at blive EU-tiltag
på basis af OECD’s BEPS-initiativ på selskabsområdet (Base Erosion and Profit Shif-
ting) og behandlingen af Kommissionens kommende direktivforslag om automatisk
udveksling af information til andre landes skattemyndigheder vedr. grænseoverskri-
dende skatteaftaler med virksomheder. Kommissionen forventes at fremsætte forsla-
get i løbet af 1. halvår af 2015. Formandskabet vil også fortsætte arbejdet med direkti-
vet om et fælles konsolideret skattegrundlag for selskaber (CCCTB).
Formandskabet forventes at sætte forslaget om et forstærket samarbejde vedrørende
en afgift på finansielle transaktioner (FTT) på ECOFIN’s dagsorden afhængigt af drøf-
telsen om det forstærkede samarbejde.
Andre sager
ECOFIN vil under lettisk formandskab skulle forberede og følge op på møder i DER,
forberede fælles EU-input og holdninger til IMF og G20-møder for finansministre og
centralbankchefer under Tyrkiets G20-formandskab og evt. drøfte videre reformer af
IMF.
Mht. til EU’s budget ventes formandskabet at prioritere decharge-proceduren for 2013-
budgettet, revision af den flerårige finansielle ramme (MFF) som følge af MFF-
forordningens artikel 19 (overførsel af ikke-forpligtede strukturfonds- og landdistrikts-
midler)samt tilpasninger af 2015-budgettet i lyset af investeringsplanen. Desuden
skalRådet i løbet af februar fastlægge retningslinjer for EU's 2016-budget. Endelig
skal Rådet nå til enighed om en rådsholdning til EU’s 2016-budget i 1. halvår af 2015.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant
Nærhedsprincippet
Ikke relevant
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets holdning er ikke kendt.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN har ikke i sig selv lovgivningsmæssige
konsekvenser for Danmark.
Statsfinansielle konsekvenser
Formandskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser. De
konkrete sager på ECOFIN’s dagsorden i 1. halvår af 2015 vil imidlertid kunne have
statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488074_0004.png
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Formandskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekven-
ser. De konkrete sager på ECOFIN’s dagsorden i 1. halvår af 2015 vil imidlertid kunne
have samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen ventes at kunne støtte det lettiske formandskabs arbejdsprogram og prio-
riteter. Holdninger til de konkrete sager fastlægges efter de normale procedurer, efter-
hånden som sagerne måtte blive aktuelle.
Andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at kunne støtte det lettiske formandskabs arbejdsprogram
for ECOFIN i 1. halvår af 2015.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488074_0005.png
Bilag 1: Oversigt over igangværende ECOFIN-sager
Økonomisk-politiske sager
Sag/initiativ/hjemmel
En investeringsplan for Eu-
ropa
Forløb/status
Kommissionen fremlagde d. 26. november 2014 en meddelelse
med et forslag til investeringsplan for Europa, herunder et forslag
om at oprette en europæisk strategisk investeringsfond (Euro-
pean Fund for Strategic Investments – EFSI). Kommissionens
plan indebærer særligt følgende:
Oprettelsen af EFSI, som forudses potentielt at kunne
mobilisere op til 315 mia. euro i yderligere investeringer
over de kommende tre år (2015-17). Dette svarer til ca.
0,8 pct. af BNP for hvert af de tre år.
EU-midler og midler fra Den Europæiske Investerings-
bank (EIB) på 21 mia. euro (garantier på 16 mia. euro fra
EU-budgettet og 5 mia. euro fra EIB) skal understøtte
(geare) 15 gange så meget privat kapital (21 mia. euro x
15 = 315 mia. euro).
Der skal etableres en troværdig portefølje af projekter til
udvikling og gennemførelse (project pipeline), som
sammen med et program for teknisk assistance fra
Kommissionen og EIB skal føre investeringer til de om-
råder, hvor der er størst behov for dem.
En handlingsplan for at fjerne regulatoriske barrierer for
investeringer, bl.a. på det finansielle område.
Formålet med investeringsplanen, herunder EFSI, er ifølge
Kommissionen at fremme investeringerne i EU og virksomheders
adgang til finansiering. EFSI skal således målrettes projekter,
som kan fremme jobskabelse, langsigtet vækst og konkurrence.
Arbejdet med udmøntning af Kommissionens investeringsplan
ventes at pågå under det lettiske formandskab samt under efter-
følgende formandskaber. Kommissionen har d. 13. januar 2015 i
opfølgning på sin meddelelse om investeringsplanen fremsat et
forslag til forordning om etablering af EFSI. Et arbejde på politisk
og teknisk niveau om EFSI-forslaget ventes indledt i januar 2015.
Det er hensigten, at EFSI kan være operationel medio 2015.
Evaluering af six-pack/two-
pack og fleksibilitet i Stabili-
tets- og Vækstpagten
Siden starten af krisen har EU gennemført betydelige reformer af
det økonomiske samarbejde, herunder gennem six-pack’en og
two-pack’en, som bl.a. styrkede Stabilitets- og Vækstpagten og
indførte en ny procedure for forebyggelse og korrektion af
makroøkonomiske ubalancer.
I november 2014 offentliggjorde Kommissionen en rapport om
six-pack’en og two-pack’en, som udgjorde første skridt i en eva-
lueringsproces mht. de foreløbige erfaringer med pakkerne. Pro-
cessen ventes at forsætte i 2015.
Der ventes endvidere drøftelser om anvendelse af den indbyg-
gede fleksibilitet i Stabilitets- og Vækstpagten indenfor de nuvæ-
rende finanspolitiske rammer.
Styrkelse af det økonomiske Der har på Det Europæiske Råd (DER) løbende siden krisen
samarbejde i EU (ØMU)
været drøftelser af yderligere styrkelser af ØMU’en, herunder
senest muligheden for at styrke koordinering og gennemførelse
af reformer, men uden at det hidtil har udmøntet sig i konkrete
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488074_0006.png
initiativer, som der har været enighed om.
Arbejdet med udvikling af ØMU’en vil fortsætte i første halvår
2015 (på uformelt DER i februar og DER i juni) med udgangs-
punkt i kommende overvejelser fra Kommissionen i samarbejde
med formændene for hhv. eurogruppen, DER/euro-topmødet og
ECB. Der foreligger endnu ikke nye udspil.
Det Europæiske Semester
og Europa 2020 strategien
Formålet med det Europæiske Semester er at styrke ”ex ante
koordination” af den økonomiske politik, dvs. drøftelser af EU-
landenes økonomiske politik forud for vedtagelsen af national
politik.
Det Europæiske Semester 2015 indledtes med Kommissionens
årlige vækstundersøgelse 2015 i november 2014. Vækstunder-
søgelsen vil danne udgangspunktet for horisontale drøftelser af
de økonomiske udfordringer i EU frem til det årlige økonomiske
topmøde på DER i foråret 2015, hvis formål det er at udstikke
politiske anbefalinger til EU-landene som helhed mht. makro-
økonomisk politik, herunder finanspolitik, strukturpolitik mv. EU-
landene afleverer herefter i april deres stabilitets- og konver-
gensprogrammer samt nationale reformprogrammer, som tager
højde for retningslinjerne fra DER.
Kommissionen offentliggjorde ligeledes i november 2014 som led
i makroubalanceproceduren den såkaldte varslingsrapport (’Alert
Mechanism Report’), som skal vurdere udviklingen i en række
makroøkonomiske og finansielle indikatorer i landene og identifi-
cere lande, som har ubalancer eller er i fare for at opbygge uba-
lancer. Kommissionen gennemfører i foråret 2015, under hen-
syntagen til Rådets vurdering af varslingsrapporten, en dybde-
gående analyse af lande, som ifølge Kommissionens vurdering
har eller er i fare for at blive påvirket af ubalancer. De dybdegå-
ende analyser vil kunne give anledning til forslag til Rådet om
anbefalinger eller henstillinger om at korrigere ubalancerne (ma-
kroubalanceprocedurens korrigerende del), afhængig af de iden-
tificerede ubalancers karakter.
Kommissionen ventes i marts 2015 at offentliggøre én samlet
økonomisk analyse for hvert EU-land. Analysen vil omfatte dels
Kommissionens vurdering af landenes opfølgning på sidste års
landespecifikke anbefalinger, dels de dybdegående analyser
under makroubalanceproceduren, jf. ovenfor. Kommissionen
ventes i maj 2015 at fremlægge udkast til rådsudtalelser om lan-
denes programmer og landespecifikke anbefalinger. På den
baggrund vedtager ECOFIN i juni rådsudtalelser om stabilitets-
og konvergensprogrammerne og vedtager landespecifikke anbe-
falinger under Traktatens artikel 121 (og artikel 136 for eurolan-
dene). Senere i juni endosserer DER de landespecifikke anbefa-
linger.
Det lettiske formandskab ventes at prioritere gennemførelsen af
det Europæiske Semester for 2015.
Kommissionen offentliggjorde i marts 2014 en meddelelse om
status for Europa 2020-strategien og har i oktober 2014 afsluttet
en offentlig høring om den videre udvikling af strategien. Europa
2020 blev ligeledes drøftet i flere rådsformationer, herunder
ECOFIN, i løbet af efteråret. Rådets drøftelser blev sammenfattet
en synteserapport fra formandskabet til DER i december 2014.
Høringen og synteserapporten skal ses som input til den planlag-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488074_0007.png
te midtvejsevaluering af strategien i 2015. Kommissionen ventes
at komme med konkrete anbefalinger til forbedring af strategien i
starten af 2015. Midtvejsevalueringen af Europa 2020-strategien
ventes drøftet i flere rådsformationer, herunder ECOFIN, og på
DER under det lettiske formandskab.
Implementering af Stabili-
tets- og Vækstpagten
ECOFIN foretager løbende vurderinger af landenes efterlevelse
af Stabilitets- og Vækstpagten, herunder landenes henstillinger.
11 EU-lande har fortsat henstillinger under EU’s procedure for
uforholdsmæssigt store underskud med frister i 2014, 2015 og
2016. ECOFIN ventes i marts 2015, efter offentliggørelsen af
EU-Kommissionens vinterprognose med skøn for den budget-
mæssige udvikling i EU-landene i 2014-2016, at vurdere lande-
nes foreløbige implementering af eksisterende henstillinger og
pålæg. Det kan give anledning til rådsbeslutninger om fristfor-
længelser, hvis betingelserne er til stede, eller om optrapning af
proceduren, hvis landenes indsats vurderes mangelfuld.
Forordning om EU’s beta-
lingsbalancefacilitet
Kommissionen har i juni 2012 fremsat forslag til ny forordning
vedr. EU’s betalingsbalancefacilitet for mellemfristet finansiel
assistance til ikke-eurolande. Forslaget har bl.a. til hensigt opda-
tere og ajourføre forordningen i lyset af, at EU- og eurolandene i
lyset af krisen har etableret forskellige finansieringsmekanismer,
herunder den europæiske finansielle stabilitetsfacilitet (EFSF) og
den europæiske stabilitetsmekanisme (ESM) for eurolandene,
samt EU27’s finansielle stabiliseringsmekanisme (EFSM).
Rådet behandlede forordningsforslaget under det litauiske for-
mandskab, idet der dog ikke kunne opnås enighed. Der er såle-
des aktuelt ikke enighed om forordningsforslaget. Forslaget er
ikke blevet behandlet under det græske eller det italienske for-
mandskab. Forhandlingerne vil kun muligvis blive videreført un-
der det lettiske formandskab.
EU’s budget
Rådet skal i løbet af februar fastlægge retningslinjerne for EU's
2016-budget. Det forventes, at retningslinjerne bliver tiltrådt på
ECOFIN d. 17. februar.
Kommissionen ventes herefter at fremlægge sit foreløbige for-
slag til EU's budget for 2016 i løbet af juni. Der stiles mod en
aftale med EP om EU's budget for 2016 på Budget-ECOFIN i
november.
Decharge
Revisionsrettens årsrapport om implementeringen af EU budget-
tet i 2013, blev præsenteret på ECOFIN den 9. december 2014.
Rapporten danner grundlag for dechargeproceduren, hvor Euro-
pa-Parlamentet, efter henstilling fra Rådet, meddeler Kommissi-
onen decharge for budgetgennemførelsen.
Detaljerede drøftelser om årsrapporten pågår i januar og februar
og Rådets henstilling til Europa-Parlamentet forventes behandlet
på ECOFIN den 17. februar, hvor formandskabet vil søge at op-
nå enighed herom.
Finansielle sager
Sag/initiativ/hjemmel
Forløb/status
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488074_0008.png
Grønbog om kapitalmar-
kedsunionen
Arbejdet med etablering af en såkaldt ”kapitalmarkedsunion” har
særlig strategisk relevans og vil være en af hovedprioriteterne
for den nye kommissær for finansiel stabilitet. Kapitalmarkeds-
unionen skal ses som led i en dagsorden om at skabe vækst og
beskæftigelse, herunder adgang til kapital uden om det traditio-
nelle banksystem. En grønbog om kapitalmarkedsunionen for-
ventes fremlagt af Kommissionen i slutningen af februar 2015
under det lettiske formandskab. Grønbogen forventes at være
inddelt i to dele. I den ene del vil der indgå forslag om revision af
nogle eksisterende regler, som allerede er besluttet, som for
eksempel revision af Prospektdirektivet med det formål at sikre
mindre byrdefulde regler for små og mellemstore virksomheder.
Den anden del vil mere overordnet beskrive en række idéer
langsigtede forslag, herunder formentlig udviklingen af et sekuri-
tiseringsmarked. Efter høringsprocessen i relation til grønbogen,
forventes Kommissionen at fremsætte en række initiativer og
lovforslag som led i at skabe en kapitalmarkedsunion.
Forslaget er fremsat i juli 2010, men har ikke været under be-
handling de seneste år efter, at Rådet nåede en enighed ultimo
2011. Den nye kommissær Hill har imidlertid forslaget med på
listen over forslag, som han vil trække tilbage med den begrun-
delse, at forhandlingerne er gået i stå både i Rådet og i Europa-
Parlamentet. Forslagets formål var at øge effektiviteten og sikre
ensartede konkurrencevilkår i EU mht. investorgarantiordninger
(i Danmark hører investorgarantiordningen sammen med ind-
skydergarantiordningen under Garantifonden for Indskydere og
Investorer), herunder dækningsniveau, finansiering og formue,
udbetalingsfrister, information til investorerne mv. Investorgaran-
tidirektivet beskytter investorer ifm. værdipapirinvesteringer mod
risikoen for svig, administrative forsømmelser eller driftsfejl, som
gør et investeringsselskab, fx et fondsmæglerselskab eller et
pengeinstitut (værdipapirhandlere), som på vegne af kunder
foretager handel med værdipapirer, ude af stand til at tilbagele-
vere kunders værdipapirer.
Forslaget er fremsat i juli 2012 og har til formål at øge harmoni-
seringen på området i EU og højne forbrugerbeskyttelsen.
Kommissionen anfører som begrundelse for forslaget, at det er
nødvendigt med klare og fælles regler for forsikringsmæglere,
hvis der skal garanteres fri udveksling på tværs af grænserne af
forsikringsydelser, og forsikringstagerne skal sikres en beskyt-
telse på et højt niveau.
Trilogforhandlingerne mellem Europa-Parlamentet og Rådet
påbegyndes under det lettiske formandskab, og det forventes, at
der vil kunne opnås enighed under det lettiske formandskab.
Revision af direktiv om inve-
storgarantiordninger (Inve-
stor Compensation Schemes
– ICS)
Forsikringsmæglerdirektivet
(Insurance Mediation Direc-
tive – IMD)
Revision af betalingstjene-
stedirektivet (PSD II) samt
forordning om interbankge-
byrer for kortbaserede beta-
lingstransaktioner (MIF)
Forslagene er fremsat i juli 2013. Betalingstjenestedirektivet
(PSD II) regulerer betalingstjenester (fx tjenester vedr. kort-,
internet- og mobilbetalinger) mhp. at skabe et mere effektivt og
konkurrencedygtigt betalingsmarked for forbrugere både hvad
angår indenlandske og udenlandske betalinger. Forslaget har til
formål at fremme den videre udvikling af et EU-marked for elek-
troniske betalinger. Forslaget skal opdatere og udbygge de nu-
værende rammer for betalingstjenester, fastsætte regler, der
forbedrer gennemsigtighed, innovation og sikkerhed for detailbe-
talinger og forbedre overensstemmelsen mellem de nationale
bestemmelser på området. Med MIF indføres der grænser
(maksimum) for interbankgebyrer ved transaktioner baseret på
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488074_0009.png
forbrugernes debet- og kreditkort, og tillægsgebyrer på disse
typer kort forbydes. Et interbankgebyr er et gebyr, der betales af
kortindløser (den virksomhed som sikrer, at betalingsmodtager
får sine penge ved en kortbetaling, fx i Danmark Nets) til kortud-
steder (fx et pengeinstitut), hver gang forbrugeren benytter sit
betalingskort, for at kortudsteder kan få dækket sine omkostnin-
ger ved kortet. Forslaget søger at fremme det digitale indre mar-
ked ved at gøre kortbetalinger sikrere og billigere for både hand-
lende og forbrugere.
Der blev indgået en aftale mellem Europa-Parlamentet og Rådet
om MIF under det italienske formandskab, som nu afventer en-
delig godkendelse. Trilogforhandlingerne om PSD II er påbe-
gyndt og forventes afsluttet under lettisk formandskab.
Regulering af pengemar-
kedsfonde (Money Market
Funds – MMF)
Forslaget er fremsat i september 2013. Forslaget er fremsat i
forlængelse af Kommissionens arbejde med at vurdere det så-
kaldte skyggebanksystem (dvs. den kreditformidling, der omfat-
ter enheder og aktiviteter udenfor det almindelige banksystem).
Forslaget vedrører specifikt regulering af de såkaldte penge-
markedsfonde for at adressere de systemiske finansielle risici,
som sådanne fonde kan give anledning til. Forslaget har til for-
mål at skærpe produkt- og likviditetsreguleringen af pengemar-
kedsfonde. Pengemarkedsfonde tager mod investeringer af
indskudslignende karakter mhp. investering i ofte meget sikre,
likvide og korte gældsinstrumenter, men indskud er modsat
indestående i almindelige banker normalt ikke omfattet af nogen
form for garanti. Regelsættet i forslaget supplerer direktivet ved-
rørende investeringsinstitutter (UCITS V) og direktivet om forval-
tere af alternative investeringsfonde (AIFMD).
Rådet påbegyndte forhandlingerne under italiensk formandskab
og det lettiske formandskab vil arbejde videre på forslaget, men
forventer ikke at nå en generel indstilling i Rådet.
Forslag vedr. strukturreform
af banksektoren (Banking
Structural Reform – BSR)
Forslaget blev fremsat i januar 2014. Forslaget til strukturreform
af banksektoren i EU er en opfølgning på Liikanen-
ekspertgruppens rapport fra november 2012. Målet med forsla-
get er at reducere de systemiske risici, der følger af de stadig
større og mere komplekse forbundne enheder i den finansielle
sektor. Forslaget omfatter de største kreditinstitutter i EU og
indeholder forbud mod handel for egenbeholdning uden sam-
menhæng til kundeaktivitet (såkaldt ”proprietary trading”) samt
regler om adskillelse af nogle handelsaktiviteter (fx investerings-
bankaktiviteter) fra kernebankforretningen (indlån og kreditgiv-
ning til husholdninger og små og mellemstore virksomheder).
Forhandlingerne blev påbegyndt under græsk formandskab,
fortsat under det italienske formandskab. Det lettiske formand-
skab vil arbejde på at opnå en generel indstilling på forslaget.
Forslag vedr. regulering af
benchmarks
Forslaget er fremsat i september 2013. Forslaget regulerer in-
deks, der bruges som benchmarks i finansielle instrumenter og
finansielle kontrakter (fx referencerenterne LIBOR og CIBOR,
valutaindeks og råvarebenchmarks). Formålet med forslaget er
at regulere og skabe øget tilsyn med benchmarks samt forbedre
kvaliteten af data og metoder for at sikre øget pålidelighed heraf
og forebygge manipulation.
Forhandlingerne i Rådet blev indledt under græsk formandskab
og er fortsat under det italienske formandskab. Det lettiske for-
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488074_0010.png
mandskab forventer at kunne nå en generel indstilling i Rådet.
Forslag vedr. revision af
pensionskassedirektivet
(Institutions for Occupational
Retirement Provision –
IORP)
Forslaget er fremsat i marts 2014. Hensigten med revisionen er
blandt andet at sikre bedre ledelse og mere gennemsigtighed
samt sikre de nødvendige tilsynsmæssige redskaber samt øge
aktiviteten på tværs af grænserne med henblik på at styrke det
indre marked vedr. arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser.
Trilogforhandlingerne forventes at starte under det lettiske for-
mandskab.
Forslag vedr. rapportering og
gennemsigtighed for værdi-
papirfinansieringstrans-
aktioner (Securities Finan-
cing Transactions – SFT)
Forslaget er fremsat i januar 2014. Forslaget har til hensigt at
gøre nogle værdipapirtransaktioner, der blandt andet omfatter
såkaldte genkøbstransaktioner og værdipapirlån, mere gennem-
sigtige i lyset af risikoen for, at disse aktiviteter migrerer over i
den såkaldte skyggebanksektor (dvs. den kreditformidling, der
omfatter enheder og aktiviteter uden for det almindelige banksy-
stem). Det sker ved at parter, der deltager i disse transaktioner
skal indberette oplysninger om disse aktiviteter til transaktions-
registre, der indsamler og vedligeholder data om
transaktionerne.
Trilogforhandlingerne mellem Europa-Parlamentet og Rådet om
SFT forventes at blive igangsat under det lettiske formandskab.
Det lettiske formandskab forventer at kunne opnå en politisk
enighed om sagen.
Skatte- og afgiftssager
Sag/initiativ/hjemmel
Forløb/status
Adfærdskodeks for erhvervs- Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre
beskatning.
skadelig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen,
varetages af EU’s adfærdskodeksgruppe, der løbende påser, at
Mellemstatslig aftale af 1.
medlemsstaterne ophæver eller ændrer deres ordninger, som
december 1997.
er i strid med kodeksen (rollback), og at medlemsstaterne ikke
indfører nye ordninger i strid med kodeksen (standstill). Grup-
pen arbejder også med anti-misbrug, gennemsigtighed og in-
formationsudveksling i sager om interne transaktioner mellem
koncernforbundne selskaber (transfer pricing), administrativ
praksis og forholdet til tredjelande.
ECOFIN skal behandle adfærdskodeksgruppens rapport om
gruppens arbejde under det lettiske formandskab, dvs. vedr. 1.
halvår 2015.
Selskabsbeskatning
Kommissionen fremsatte den 16. marts 2011 forslag om den
fælles konsoliderede selskabsskattebase (Common Consolida-
ted Corporate Tax Base (CCCTB)).
Forslaget omfatter selskaber, som har aktivitet i flere EU-lande.
I dag kan et selskab med aktivitet i flere EU-lande blive beskat-
tet i alle disse lande efter deres forskellige skatteregler og under
hensyn til de bilaterale dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Forslaget medfører, at selskabet kan vælge at opgøre en sam-
let skattepligtig indkomst efter ét sæt fælles EU-regler. Indkom-
sten fordeles mellem de berørte lande efter en fordelingsnøgle.
Hvert land beskatter den del af selskabets indkomst, som hen-
føres til det pågældende land. Det er kun metoden til beregning
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488074_0011.png
af skattepligtig indkomst, der er fælles. Hvert EU-land bestem-
mer selv sin skattesats. Formålet med forslaget er at reducere
de administrative byrder for selskaber med grænseoverskriden-
de aktivitet, gøre det lettere at gennemføre grænseoverskriden-
de omstruktureringer og hindre dobbeltbeskatning inden for EU.
Forslaget har været drøftet på teknisk niveau på en række ar-
bejdsgruppemøder, og drøftelserne forventes fortsat under det
lettiske formandskab i 1. halvår 2015.
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår af 2015.
Revision af ren-
te/royaltydirektivet
Kommissionen fremsatte 11. november 2011 et forslag til æn-
dring af direktivet fra 2003. Forslaget omhandler regler for, at et
EU-land ikke må beskatte renter og royalties, der betales af et
selskab i dette land til et associeret selskab i et andet EU-land.
Kommissionen foreslår, at et EU-lands pligt til at undlade kilde-
beskatning af renter og royalties bliver betinget af, at det sel-
skab, der modtager betalingen i et andet EU-land, er omfattet af
en effektiv beskatning i dette land. Kommissionen foreslår des-
uden at ændre definitionen af, hvornår et betalende selskab og
et modtagende selskab er associeret, så den nuværende betin-
gelse om direkte ejerskab på mindst 25 pct. ændres til direkte
eller indirekte ejerskab på mindst 10 pct.
Nogle EU-lande mener, at den foreslåede betingelse om effek-
tiv beskatning skal udformes, så et EU-land fortsat skal skatte-
fritage royaltybetalinger fra dette land til et selskab i et andet
EU-land, som er omfattet af en særlig lav beskatning af royal-
ties. Andre EU-lande er imod dette. Nogle EU-lande mener, at
betingelsen om effektiv beskatning skal suppleres med en be-
tingelse om en minimumsskat.
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår 2015.
Revision af energibeskat-
ningsdirektivet
Kommissionen fremsatte i april 2011 forslag til revision af ener-
giafgiftsdirektivet, hvor målet er at sikre en mere rationel og
målrettet energibeskatning, som kan være et centralt instrument
til opfyldelse af EU’s klima- og energimål. Med forslaget bliver
CO2-udledninger udenfor CO2-kvotesystemet beskattet med en
afgift på niveau med CO2-kvoteprisen samtidig med, at der
undgås overlapninger af de to systemer. Det foreslås at indføre
en opdeling af den nuværende minimumsenergiafgift i en CO2-
komponent baseret på CO2-emissionsindholdet i energiproduk-
terne og en energikomponent baseret på energiindholdet (GJ) i
energiprodukterne. Sagen er teknisk behandlet på en række
arbejdsgruppemøder. Rådet havde en første orienteringsdebat
om forslaget den 22. juni 2012 og havde senest en debat i ok-
tober 2014, hvor der ikke kunne opnås enighed. Det er usikkert
om forhandlingerne om forslaget vil fortsætte under det lettiske
formandskab, idet forslaget indgår på Kommissionens liste over
forslag, der foreslås trukket tilbage. Sagen forventes ikke be-
handlet i ECOFIN i 1. halvår af 2015.
På ECOFIN i juni 2012 blev det konstateret, at der ikke kunne
opnås enstemmig tilslutning til Kommissions forslag fra 2011
om en afgift på finansielle transaktioner, FTT. Kommissionen
fremsatte den 14. februar 2013 forslag til forstærket samarbejde
om en fælles ordning for beskatning af finansielle transaktioner.
Forslaget skal indføre en harmoniseret afgift på finansielle
transaktioner i (aktuelt) en gruppe af EU-lande.
Afgift på finansielle transakti-
oner
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488074_0012.png
Politiske og tekniske drøftelser om det forstærkede samarbejde
pågår. De ikke-deltagende lande, herunder Danmark, deltager i
de tekniske og politiske drøftelser af forslaget til FTT som led i
det forstærkede samarbejde sammen med de deltagende lan-
de, men ikke-deltagende lande har ikke stemmeret.
Sagen er behandlet på ECOFIN i 2. halvår 2014 og ventes be-
handlet igen i 1. halvår 2015. Det er fortsat uklart, hvilken form
for FTT der evt. vil kunne opnås enighed om.
Standardiserede momsangi-
velser
Kommissionen fremsatte den 23. oktober 2013 et forslag om
ændring af momsdirektivet for et mere enkelt momssystem. Det
angår indførelse af en standardiseret momsangivelse, som
medlemsstaterne skal være forpligtet til at anvende for alle ty-
per af virksomheder.
Forslaget er blevet drøftet på teknisk niveau på en række ar-
bejdsgruppemøder. Der er i juni 2014 udarbejdet en frem-
skridtsrapport. Drøftelserne ventes fortsat under det lettiske
formandskab i 1. halvår 2015.
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1 halvår 2015.
Fælles momsbestemmelser
for rabatkuponer (vouchere)
Kommissionen fremsatte i 2012 et forslag om ændring af
momsdirektivet, for så vidt angår den momsmæssige behand-
ling af transaktioner, som involverer rabatkuponer (vouchere).
På nuværende tidspunkt findes der ikke fælles EU-regler på
området, og EU-landene har derfor i tidens løb udviklet forskel-
lige nationale løsninger. Formålet med Kommissionens forslag
er at skabe klarhed over, hvordan sådanne transaktioner skal
behandles.
Forslaget bliver drøftet på teknisk niveau. Drøftelserne ventes
at fortsætte under det lettiske formandskab i 1. halvår 2015.
Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 1. halvår 2015.
Emner inden for Base Erosi- Det lettiske formandskab forventes, at igangsætte arbejdet med
on and Profit Shifting (BEPS) de emner inden for BEPS-projektet, som har en særlig EU-
med en EU-dimension
dimension.
Kommissionen forventes i denne sammenhæng, at fremsætte
et forslag til direktiv om automatisk udveksling af oplysninger,
som pålægger skattemyndigheder, der laver en grænseover-
skridende skatteaftale med en virksomhed, at foretage automa-
tisk udveksling af information til andre landes skattemyndighe-
der.
.
Sagen forventes behandlet på ECOFIN i 1. halvår 2015.
Struktureret dialog om skat-
tepolitikken under Konkur-
renceevnepagten (Europlus-
pagten)
Det lettiske formandskab vil fortsætte den strukturerede dialog
om skattepolitik inden for rammerne af Konkurrenceevnepagten
(”Europluspagten”), særligt med henblik på at udveksle bedste
praksis, undgå skadelig praksis og fremme forslag til at be-
kæmpe svig og skatteunddragelse.
ECOFIN vedtog senest en rapport herom til Det Europæiske
Råd i december 2014.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488074_0013.png
Andre sager
Sag/initiativ/hjemmel
IMF/G20-møder
Forløb/status
ECOFIN ventes løbende at drøfte og følge op på IMF- og G20-
møder, særligt IMF’s forårsmøde og G20-møderne for økonomi-
og finansministre samt centralbankchefer.
13