Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 66
Offentligt
1437067_0001.png
Notat
17. december 2014
J.nr. 14-4106629
Inddrivelse
Offentlige restancer – status pr. september 2014 – samt
særlig orientering om de aktuelle opgaver og udfor-
dringer i inddrivelsesarbejdet
1 Indledning
Denne kvartalsredegørelse giver, i lighed med tidligere afgivne redegørelser, en kvartals-
status på restancesituationen – denne gang ved udgangen af september 2014. Status frem-
går af afsnit 3.
Forinden gives i afsnit 2 en særlig orientering om den forretningsmæssige håndtering af
implementeringen af Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI), der er forbundet med alvorlige
problemer, blandt andet som en konsekvens af problemer med leverandøren i form af
forsinkede leverancer, fejl i de allerede modtagne leverancer samt omfattende fejlretning.
Orienteringen gives i forlængelse af skatteministerens tilsagn om en uddybende redegørel-
se på samrådet om restancer i Skatteudvalget den 13. november 2014.
Det er en forudsætning for normalisering af inddrivelsesarbejdet og forhøjelse af inddri-
velsesprovenuet, at EFI bliver fuldt idriftsat og er fuldt funktionsdygtigt. For at få klarhed
over, hvornår og hvordan EFI kan idriftsættes fuldt ud, foretager Skatteministeriet aktuelt
en samlet gennemgang af systemet med bistand fra eksterne specialister.
Selvom problemerne med EFI har medført en midlertidig nedgang i inddrivelsesaktivite-
terne, sker der fortsat inddrivelse af offentlige restancer. Fra september 2013 til septem-
ber 2014 er det gennemsnitlige månedlige inddrivelsesprovenu således godt 450 mio. kr.
2. Særlig orientering om forretningsmæssig håndtering
af implementeringen af EFI
2.1 Forberedelse af trinvis idriftsættelse af EFI i september 2013
SKAT begyndte i 2012 at forberede konverteringen af krav fra de gamle inddrivelsessy-
stemer til EFI. Grundforudsætningen for konverteringen var, at data skulle være korrekte
og fordringerne retskraftige. Med henblik på at sikre dette gennemførte SKAT en række
undersøgelser og analyser, og det blev på baggrund heraf klart, at der, forud for konverte-
ringen af krav til og idriftsættelsen af EFI, var behov for at sikre datakvaliteten i de eksi-
sterende krav under inddrivelse eller overvågning i de eksisterende systemer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437067_0002.png
I 2012 blev der derfor udarbejdet en specifik oprydningsplan for data i de gamle inddri-
velsessystemer og forældelseshåndtering. Planerne blev opdateret i forbindelse med om-
struktureringen af SKAT pr. 1. april 2013.
Som led i konverteringen blev der foretaget oprydning efter nærmere definerede udsøg-
ninger og på udvalgte områder. Nogle krav skulle kvalitetssikres og blev returneret til
fordringshaverne til databerigelse, inden de kunne komme under inddrivelse i EFI. Andre
krav skulle analyseres nærmere.
I arbejdet med forældelseshåndtering blev der for en række krav med mangelfulde foræl-
delsesoplysninger indsat tekniske forældelsesdatoer. Som teknisk forældelsesdato blev
anvendt den 30.04.14, som lå 7 måneder efter konverterings- og idriftsættelsestidspunktet
for EFI i september 2013. På dette tidspunkt forventede SKAT, at EFI ville blive fuldt
idriftsat den 1. september 2013, og det blev vurderet, at et 7 måneders tidsspænd ville
være tilstrækkeligt til opstart af indsatser og eventuelt yderligere undersøgelser.
I alt blev ca. 20 mio. fordringer konverteret til EFI fra de gamle inddrivelsessystemer.
2.2 Forløbet efter den trinvise idriftsættelse
Som nævnt var det oprindeligt forudsat, at EFI skulle idriftsættes i fuldt omfang i sep-
tember 2013. Det viste sig imidlertid, blandt andet på baggrund af en ny risikovurdering
gennemført som led i et eksternt review, at en fuld idriftsættelse ikke var hensigtsmæssig.
SKATs direktion traf derfor i sommeren 2013 beslutning om, at idriftsættelsen af EFI
skulle ske trinvist for at sikre en stabil overgang til drift.
Efter påbegyndelsen af den trinvise idriftsættelse af EFI den 1. september 2013, opstod
der problemer med manglende eller fejlbehæftede it-funktionaliteter. For at opnå størst
mulig inddrivelsesproduktion indgik det som en central del af SKATs driftsplanlægning at
sikre, at opgaver, som ikke kunne løses automatisk, blev løst via manuelle ”work
arounds”, samt at nye oprydningsopgaver kunne løses. Særligt viste den løbende manuelle
forældelseshåndtering sig at udvikle sig til at være en tung og ressourcekrævende opgave.
Dette skyldes blandt andet, at de automatiske forældelsesfunktioner i EFI ikke blev idrift-
sat som forventet.
Fra foråret 2014 iværksatte SKAT en styrket driftsplanlægning som følge af de fortsatte
udfordringer, herunder problemer med leverandørerne, med at få EFI fuldt idriftsat og de
afledte konsekvenser for inddrivelsesarbejdet. Særligt gennemførte SKAT en analyse af i
alt 2,3 mio. fordringer, som var berørt af forskellige konverteringsproblematikker. Da de
automatiske forældelsesfunktioner ikke var blevet idriftsat som forudsat, havde analysen
blandt andet til formål at undersøge gruppen af krav med tekniske forældelsesdatoer.
Hensigten var at korrigere forældelsesdatoerne.
Side 2 af 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437067_0003.png
Analysen viste, at 1,7 mio. fordringer kunne håndteres maskinelt. De resterende fordrin-
ger skulle gennemgås og tilrettes, herunder have indsat korrekte forældelsesdatoer, manu-
elt. Dertil kom en yderligere portefølje af rettelser, som betød, at i alt 0,9 mio. fordringer
skulle håndteres manuelt.
2.3 Forløbet i efteråret 2014
Medio 2014 viste driftsplanerne, at der, på daværende tidspunkt, var i alt 2,1 mio. opryd-
ningsopgaver, som skulle løses inden årets udgang. Udover de 0,9 mio. fordringer, som
SKAT havde fundet frem til skulle håndteres manuelt via ovennævnte analyse, bestod
oprydningsopgaverne herudover af løbende forældelsesafbrydelse af fordringer, yderligere
opgaver med sikring af kravenes datakvalitet og afskrivning af afskrivningsmodne krav.
Derudover omfattede opgaverne oprydning i den ophobede og løbende tilgang af nye
fejlbehæftede krav.
SKAT iværksatte derfor en ”80-20”-plan, der indebar, at SKAT midlertidigt (fra septem-
ber-december 2014) anvender 80 procent af alle ressourcer til rådighed i SKAT Inddrivel-
se til oprydningsopgaverne og 20 procent på den løbende drift (det egentlige inddrivelses-
arbejde).
Ressourceallokeringen i ”80-20”-planen afspejler, at dataoprydningen er en grundlæggen-
de forudsætning for en fuldautomatisk anvendelse af funktionaliteterne i EFI, og dermed
for en normalisering af inddrivelsesarbejdet. En anden væsentlig forudsætning er, at funk-
tionaliteterne i EFI er fejlfrie og fuldt implementeret.
Første etape af ”80-20”-planen for september/oktober måned 2014, omfattede ca. 0,7
mio. opgaver vedrørende oprydning i datagrundlag, forældelse og afskrivning (80 procent
opgaver).
Pr. 1. november 2014 var der løst ca. 0,8 mio. opgaver, fordi der i perioden var opstået
yderligere opgaver. På grund af nye tilgåede oprydningsopgaver blev planen justeret ved
øget ressourceanvendelse i form af midlertidige vikaransættelser og overarbejde.
De 2,1 mio. opgaver som fremgik af driftsplanerne medio 2014 havde altså på dette tids-
punkt ændret sig. Dels fordi 0,8 mio. opgaver var blevet løst, men også fordi der løbende
tilgik nye oprydningsopgaver, blandt andet som følge af fejl i EFIs funktionaliteter. Der-
for ændrede den samlede mængde oprydningsopgaver sig løbende, og 80-20 planen blev
løbende tilpasset hertil.
Næste etape af ”80-20”-planen omfatter perioden fra november til og med udgangen af
december måned 2014. Ifølge planen skal 0,7 mio. opgaver vedrørende oprydning i data-
grundlag, forældelse og afskrivning løses ved brug af 80 procent af ressourcerne. Planen
justeres løbende efterhånden, som der sker tilgang af nye opgaver.
Side 3 af 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437067_0004.png
De 20 procent af inddrivelsesmedarbejderne har siden september 2014 håndteret og
håndterer fortsat primært kundehenvendelser i form af besvarelse af telefoner, post, mails
og klager, typisk på grundlag af EFIs igangsatte inddrivelsesaktiviteter. Henvendelserne
opstår eksempelvis som følge af gennemført modregning og rykkerudsendelse. De 20
procent anvendes også fortsat til bobehandlings- og gældssaneringsopgaver samt inddri-
velse af aktive erhvervsvirksomheders restancer. Dette sker i form af indgåelse af beta-
lingsordninger og gennemførelse af udlægsforretninger. 20 procents-opgaverne prioriteres
løbende, men ”80-20”-planen indebærer, at ikke alle driftsopgaverne løses fuldt ud, og at
der fortsat vil ske en løbende ophobning af disse opgaver.
”80-20”-planen er blevet, og bliver fortsat, fulgt tæt uge for uge og tilpasses løbende, da
der kommer nye oprydningsopgaver til i takt med ny funktionalitet og rettelser af fejl i
EFI. Der er udarbejdet milepæle, som følges op på ugebasis.
I 2015 vil planen blive tilpasset, så den procentvise fordeling mellem oprydnings- og ind-
drivelsesopgaver løbende justeres, så vægten gradvist lægges primært på inddrivelsesopga-
verne. Dette vil ske i takt med, at datakvaliteten og funktionaliteten i EFI forudsættes
øget. Fra januar måned 2015 er det allerede besluttet at opprioritere bemanding på tele-
fonopgaven, da dette sammen med afslutning af oprydningsarbejdet også er en af forud-
sætningerne for, at der kan sættes flere aktive inddrivelsesindsatser i gang.
Siden idriftsættelsen af EFI i september 2013 har der været arbejdet målrettet på at for-
bedre funktionaliteten med henblik på at reducere antallet af manuelle inddrivelsesopga-
ver. Der arbejdes fortsat på forbedring og færdigimplementering af allerede ibrugtagne
funktionaliteter, ligesom der arbejdes på implementering af de leverede funktionaliteter.
SKAT implementerer og anvender EFI ud fra et forsigtighedsprincip. Der sættes alene
produktion i gang på ”sikre” porteføljer af krav, hvor det vurderes, at såvel EFI funktio-
nalitet som kravenes datakvalitet har et niveau, der ikke vil resultere i yderligere fejlretnin-
ger mv.
2.4 Aktuel status på inddrivelsesarbejdet
Medio december 2014 er der beregnet at være ca. 1,6 mio. opgaver til manuel behandling
som forventet indgangsbeholdning til 2015. Der sker fortsat for hver måned, EFIs fulde
funktionalitet ikke er til stede, en løbende tilgang af manuelle oprydningsopgaver fra EFI
(80-procent-opgaverne) samt tilgang af opgaver ved ophobning af basisopgaver i driften
(20 procent-opgaverne), svarende til en forventet tilgang af opgaver pr. måned på i alt
0,35 mio. fordringer. Dette er udgangspunktet for den fortsatte oprydnings- og driftsplan
efter årsskiftet 2014/2015. Opgaverne kan opdeles i tre hovedkategorier:
1. Forældelseshåndtering og -afbrydelse.
2. Dataoprydning og -kvalitetssikring, bl.a. som følge af tilbageløb af fejlrettelser mv. fra
den trinvise idriftsættelse af automatiske funktionaliteter i EFI.
3. Egentligt inddrivelsesarbejde inkl. afledte og ophobede basisopgaver i driften (post,
telefon, klagesager, bobehandling, gældssanering og udlæg mv.)
Side 4 af 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437067_0005.png
Forsinkelserne af EFI og den manglende fulde funktionalitet medfører ikke blot en tids-
forskydning af opgaverne, men tillige en yderligere ophobning af restancer, en stigning i
kompleksitet i inddrivelsesarbejdet og en fortsat arbejdsintensiv manuel opgaveløsning.
Dette skaber udfordringer for SKAT med inddrivelse, risiko for utilsigtet forældelse af
fordringer og reduceret inddrivelsesindsats mv. med deraf følgende negativ påvirkning af
restancemassen. Der er ophobede basisopgaver i EFI dannet i forbindelse med inddrivel-
sestiltag på rykkere og modregning mv. De ophobede opgaver er beregnet til at udgøre
ca. 650.000 pr. 1. januar 2015. Derudover forestår endnu et betydeligt oprydningsarbejde
for at sikre datakvaliteten af restancer til inddrivelse, hvilket fortsat nødvendiggør et bety-
deligt ressourcetræk.
Det bemærkes, at der som led i det omfattende oprydningsarbejde, fortsat findes krav,
som er forældet. Som oplyst på samrådet i Skatteudvalget den 13. november og i besva-
relsen af spørgsmål 148 (alm. del) vil Skatteudvalget i begyndelsen af 2015 modtage en
redegørelse for forældelse af restancer i 2014, idet SKAT ikke kan have en fuldstændig og
konsolideret opgørelse over forældede restancer i 2014 klar før efter årsskiftet 2014/2015.
Når datakvaliteten er sikret og funktionaliteten er forbedret, vil der i større grad være
mulighed for at styre produktionen automatisk med deraf følgende forøgelse af volumen i
forhold til i dag.
Den nødvendige prioritering af oprydningsopgaverne på bekostning af inddrivelsesarbej-
det i kombination med de fortsat manglende (fuldautomatiserede) funktionaliteter i EFI
har og vil fortsat indebære en ophobning af restancer, som ikke kommer under afvikling.
Samtidig er der en løbende tilgang af restancer fra SKAT og de mange eksterne for-
dringshavere, som også skal i et afviklings- eller overvågningsforløb. Det sidste såfremt
skyldneren aktuelt ingen betalingsevne har.
SKATs foreløbigt planlagte produktion i 2015 er tilrettelagt ud fra disse vilkår. SKAT er i
gang med at justere 80-20 fordelingen, således at vægten flyttes fra oprydningsopgaverne
til inddrivelsesopgaverne.
Det er en forudsætning for normalisering af inddrivelsesarbejdet og forhøjelse af inddri-
velsesprovenuet, at EFI bliver fuldt idriftsat og er fuldt funktionsdygtigt. I dag er en ræk-
ke af inddrivelsesindsatserne i EFI ikke fuldt automatiseret, men anvendes delvist manu-
elt og for en begrænset del af restancerne. Af bilag 1 fremgår en nærmere status for de
mest anvendte funktionaliteter i EFI.
For blandt andet at få klarhed over, hvornår og hvordan funktionaliteterne kan være klar,
og EFI kan idriftsættes fuldt ud, er det besluttet at gennemføre en samlet gennemgang af
systemet med bistand fra eksterne specialister.
Det er SKATs vurdering, at der vil gå mindst et år fra fuld implementering af et fuldt
funktionsdygtigt EFI, inden inddrivelsesindsatsen kan betegnes som normaliseret. Den
nedsatte inddrivelsesaktivitet forventes således at medføre en midlertidig restancestigning
Side 5 af 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437067_0006.png
også efter EFI er fuldt idriftsat. Det betyder dog ikke, at inddrivelsen er gået i stå. Fra
september 2013 til september 2014 er der i gennemsnit inddrevet godt 450 mio. kr. om
måneden.
Selvom der forventes en restancestigning, er det ikke muligt at skønne over den isolerede
betydning for udviklingen i restancebeholdningen af den nedsatte inddrivelsesaktivitet.
Dette skyldes, at restanceudviklingen er påvirket af mange forskellige forhold, der til-
sammen har betydning for tilgang og afgang af restancer.
3. Offentlige restancer – status pr. september 2014
I de følgende afsnit redegøres der, i lighed med tidligere kvartalsredegørelser, for udvik-
lingen i restancer, denne gang frem til udgangen af september 2014. Redegørelsen inde-
holder de samme afrapporteringer som i de foregående kvartalsredegørelser.
3.1 Måltal på finansloven
På finansloven fremgår måltal for restanceinddrivelsesopgaven. Måltallet for restanceind-
drivelsesopgaven i 2014 udgør 110 i inddrivelsesprocent beregnet som et simpelt gen-
nemsnit for årets måneder. Måltallet omfatter inddrivelige restancer fra andre fordrings-
havere end SKAT. Måltallet blev i sin tid fastsat ud fra en forventning om, at EFI i 2014
var fuldt implementeret og funktionsdygtigt for så vidt angår alle automatiske processer.
Inddrivelsesprocenten for disse inddrivelige restancer kan for månederne januar til sep-
tember 2014 opgøres til 60,0 pct. Måltallet for 2014 vil ikke blive realiseret.
3.2 Samlede offentlige restancer
De samlede offentlige restancer udgør ved udgangen af september 2014 70,3 mia. kr., jf.
tabel 1. Restancerne er således steget med 5,5 mia. kr. (PL-2014 niveau) siden ultimo
2013. I løbende priser er de samlede offentlige restancer steget ca. 5,8 mia. kr. Der sker
fortsat kvalitetssikring og fejlrettelse af data, som kan påvirke opgørelserne i tabel 1 og de
efterfølgende tabeller, men tendensen er, at stigningen i de samlede offentlige restancer
navnlig kan henføres til en stigning i de ikke inddrivelige restancer.
Forsinkelserne af EFI og den manglende fulde funktionalitet medfører sammen med det
gennemførte oprydningsarbejde, at inddrivelsesindsatsen ikke er optimal. Det påvirker
restancebeholdningen og dermed de samlede offentlige restancer. Restancebeholdningen
er påvirket af flere forskellige forhold, der tilsammen har betydning for tilgangen og af-
gangen af restancer. Det er derfor ikke muligt at opgøre, hvor meget forsinkelserne af
EFI mv. og oprydningsarbejdet isoleret set har påvirket de samlede offentlige restancer.
Side 6 af 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437067_0007.png
Tabel 1. Samlede offentlige restancer
Mio. kr. (PL-2014)
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Underholdsbidrag - Udbetaling Danmark
Statslige restancer
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
dec-13
43.428
2.643
6.513
10.627
1.641
64.852
mar-14
43.658
2.757
6.597
10.855
1.625
65.492
jun-14
45.538
2.823
6.745
11.733
1.706
68.545
sep-14
46.533
2.950
6.932
12.150
1.783
70.348
Anm.: Niveauet for restancerne før september 2013 kan ikke sammenlignes med restancerne i efterfølgende perioder på
grund af ændret opgørelsesmetode. Der henvises i øvrigt til tidligere tilsendte kvartalsredegørelser.
Skatte- og afgiftsrestancerne er i 3. kvartal 2014 steget med ca. 1 mia. kr., jf. tabel 1 og 3.
Restancestigningen kan blandt andet forklares med, at der er overført ca. 0,6 mia. kr. fra
KOBRA (personskatterestancer) som følge af de nedenfor omtalte ekstraordinære for-
hold. Derudover indgår 1,2 mia. kr., som er overført fra skattekontoen i august, ligeledes
som følge af de ekstraordinære forhold. Når den samlede stigning i skatte- og afgiftsre-
stancerne ”kun” er på ca. 1 mia. kr. skyldes det blandt andet, at restanceudviklingen i
øvrigt er påvirket af, at afskrivninger som følge af afsluttede bobehandlingssager mv. er
påbegyndt i 3. kvartal. Samlet er der indtil udgangen af september 2014 afskrevet ca. 1
mia. kr. i skatte- og afgiftsrestancer.
I 3. kvartal 2014 er de kommunale restancer steget med 127 mio. kr., underholdsbidrag er
steget med 187 mio. kr., andre statslige krav er steget med 604 mio. kr. og restancer fra
andre offentlige virksomheder er steget med 77 mio. kr., jf. tabel 1.
Restancetallene for de enkelte restancearter fremgår af tabel 3-6
3.4 Ekstraordinære forhold, der påvirker de offentlige restancer
I tidligere kvartalsredegørelser om restancesituationen har SKAT anført, at de samlede
offentlige restancer potentielt kan stige til ca. 75 mia. kr. som følge af ekstraordinære
forhold.
De ekstraordinære forhold, der er blevet anført, er, at der i SKATs opkrævningssystemer
(DMR, (motorafgifter) KOBRA (personskatter) og Skattekontoen (virksomhedsskatter))
er sket en ophobning af krav. Det skyldes, at systemudfordringer i SKATs opkrævnings-
systemer har medført, at der ikke har kunnet gennemføres sædvanlig rykkerprocedure
mv. Når der ikke er udsendt rykker på et krav i opkrævningsfasen, kan kravet ikke sendes
til inddrivelse, og er derfor ikke en restance. En andel af disse krav vil erfaringsmæssigt
ikke blive betalt i opkrævningsperioden efter udsendelse af rykkere. Ved manglende retti-
dig betaling bliver kravene til restancer, og de oversendes til inddrivelse i EFI.
Ved udgangen af september 2014 er der følgende ekstraordinære forhold, som fremadret-
tet vil kunne få de samlede offentlige restancer til at stige:
Side 7 af 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437067_0008.png
-
Rykning og overførsel af krav fra Skattekontoen er endnu ikke i normal drift. I
november er der udsendt rykkere for 1,1 mia. kr. til 23.100 virksomheder, og
overført 1,3 mia. kr. til inddrivelse i EFI vedrørende 15.000 virksomheder. Den
del af de 1,1 mia. kr., som ikke bliver betalt som følge af den udsendte rykker, vil
efterfølgende blive overført til inddrivelse i EFI.
Der sker tillige fortsat ophobning af krav på Skattekontoen, som der ikke rykkes
for, fordi det ikke er muligt at behandle alle virksomheder korrekt. Ved udgangen
af november 2014 er der krav fra Skattekontoen, som det ikke har været muligt at
udsende rykkere for, på ca. 7 mia. kr. Mængden af ophobede krav i Skattekonto-
en er øget med 2 mia. kr. i forhold til de anførte 5 mia. kr. som var anført i kvar-
talsredegørelsen pr. juni 2014. En andel heraf vil efterfølgende kunne ende som
restancer, hvis de efter rykkerudsendelse ikke bliver betalt.
-
Kvalitetssikring og videreudvikling af SKATs it-systemer i forbindelse med sy-
stemmoderniseringen har resulteret i, at der i en periode ikke blev rykket for op
til 1,0 mia. kr. i motorafgifter i opkrævningsfasen. Rykningen af disse fordringer
blev igangsat i august måned, og der er til udgangen af november udsendt ca.
400.000 rykkere. Bortset fra enkelte specielle kundeforhold, som endnu ikke er
rykket, anses alle gamle rykkere for udsendt. Krav vedrørende motorafgifter for-
ventes at kunne overføres automatisk til EFI i 1. halvår 2015 efter nødvendig sy-
stemudvikling. Registrerede forhandlere, der efter rykning ikke betaler registre-
ringsafgift, vil efter indfrielse af sikkerhedsstillelse manuelt blive overgivet til ind-
drivelse. Indtil nu er der dog ikke overført sådanne krav manuelt til inddrivelse,
idet samtlige krav er blevet indbetalt i opkrævningsfasen.
Omvendt er der ekstraordinære forhold, som vil påvirke de samlede offentlige restancer i
nedadgående retning:
-
Som nævnt i tidligere kvartalsredegørelser er der krav, som ved udgangen af 2013
havde mistet retskraft, dels vedrørende afsluttede bobehandlingssager (typisk fra
selskaber under konkurs/selskabsopløsning), dels krav med overskreden foræl-
delsesfrist.
En større afskrivningsportefølje, som især kan henføres til afsluttede bobehand-
lingssager, men også til forældede krav, afskrives i 4. kvartal 2014. Der er afskre-
vet ca. 3,5 mia. kr. i oktober 2014, som i alt væsentligt vedrører afsluttede bobe-
handlingssager.
-
SKAT har ikke umiddelbart grundlag for at skønne over konsekvensen af de nævnte
ekstraordinære forhold for de samlede offentlige restancer, herunder i forhold til det tidli-
gere anførte skøn på 75 mia. kr.
Side 8 af 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437067_0009.png
3.5 Inddrivelige og ikke inddrivelige restancer
Af totalrestancen på 70,3 mia. kr. er 36,0 mia. kr. opgjort som inddrivelige, mens 34,3
mia. kr. er opgjort som ikke inddrivelige.
Af de 34,3 mia. kr. ikke inddrivelige restancer kan ca. 22 mia. kr. henføres til ca. 253.000
personlige skyldnere, som ikke har betalingsevne, det vil sige hvor SKAT efter lovgivnin-
gen kun har begrænsede inddrivelsesmuligheder. Disse skyldnere er under maskinel over-
vågning, og inddrivelsen genoptages, hvis/når inddrivelse kan iværksættes. Sker dette,
flyttes restancerne fra ikke inddrivelige til inddrivelige restancer. Opnår skyldneren ikke
betalingsevne afskrives kravet, når betingelserne herfor er opfyldt. For så vidt angår krav,
hvor der er mulighed for at inddrive restancen med særlige inddrivelsesmidler, fx særlig
lønindeholdelse, vil der ske inddrivelse af disse krav uanset, at skyldneren i øvrigt er i den
såkaldte lavindkomstgruppe.
Ca. 9 mia. kr. vedrører skyldnere, der er under bobehandling, fx selskaber under konkurs-
behandling, hvor SKAT må afvente konkursbehandlingens afslutning med normalt en
meget lav eller ingen dividende. Når boet afsluttes, afskrives den del af restancen, som
ikke bliver dækket. De resterende ca. 3 mia. kr. af de ikke inddrivelige restancer omfatter
forskellige forhold, blandt andet skyldnere, der er udvandret til udlandet, hvor adressen er
ukendt. Disse skyldnere er løbende under overvågning i cpr-registret i op til 10 år.
I nedenstående tabel 2 er restancerne opdelt på inddrivelige og ikke inddrivelige restancer
i hovedgrupper ved udgangen af december 2013 og ved udgangen af september 2014.
Tabel 2. Inddrivelige og ikke inddrivelige restancer
dec-13
Mio. kr. (PL-2014)
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Statslige restancer
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
Inddrivelige
25.028
1.481
8.822
850
36.181
Ikke inddri-
velige
18.400
1.162
8.318
791
28.671
Total
43.428
2.643
17.140
1.641
64.852
Inddrivelige
23.518
1.831
9.191
1.434
35.973
sep-14
Ikke inddri-
velige
23.015
1.119
9.892
349
34.375
Total
46.533
2.950
19.082
1.783
70.348
Anm.: Restancer, hvor der er særlige inddrivelsesskridt, anses som udgangspunkt som inddrivelige restancer.
Forskydninger mellem inddrivelige restancer og ikke inddrivelige restancer fra december
2013 til september 2014 kan især henføres til kvalitetssikring af data vedrørende bobe-
handlingsområdet og optimering af opgørelsen af de inddrivelige og ikke inddrivelige
restancer.
Af tabel 3 til 6 fremgår opgjorte inddrivelige og ikke inddrivelige restancer opdelt på for-
dringstyper.
Tabel 3 viser, at de samlede skatte- og afgiftsrestancer er steget fra december 2013 til
september 2014 med ca. 3 mia. kr. til ca. 46,5 mia. kr. Heraf anses ca. 23,5 mia. kr. for at
Side 9 af 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437067_0010.png
være aktuelt inddrivelige. Stigningen kan især henføres til personskatter, som er steget
med ca. 1,6 mia. kr., moms, som er steget med ca. 0,9 mia. kr. og A-skat, som er steget
med ca. 0,5 mia. kr.
Stigningerne skyldes tilgange fra skattekontoen og fra KOBRA systemet og er en del af
de ekstraordinære forhold, som er beskrevet i redegørelsen pr. marts 2014. Samtidig er
der dog også i 3. kvartal 2014 foretaget afskrivninger på ca. 1 mia. kr. især som følge af
afsluttede bobehandlingssager.
Side 10 af 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437067_0011.png
Tabel 3. SKATs krav
dec-13
Mio. kr. (PL-2014)
Personskat
Personskat - restskat mv.
Personskat - b-skat
AM-bidrag - restbidrag mv.
AM bidrag – aconto
I alt
Virksomhedsskatter
Moms
A-skat
Selskabsskat- og fondsskat
Punktafgifter
AM-bidrag
Lønsum
Told
Øvrige skatte- og afgiftskrav
I alt
Vægtafgift
Vægtafgift
I alt
Renter
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
I alt
Civilretlige krav
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
SKAT i alt
8
221
229
25.027
3
170
173
11
391
402
8
219
227
23.518
2
180
183
10
399
409
6.196
605
6.801
4.488 10.684
443
1.048
4.859
1.176
6.035
5.441 10.300
1.426
2.602
43
43
40
40
83
83
34
34
38
38
72
72
4.295
1.313
1.619
335
191
12
295
1.723
9.783
3.949
1.365
30
295
252
7
203
771
8.244
2.677
1.649
630
443
19
498
2.493
4.062
1.460
1.029
190
285
78
217
882
8.202
5.067
1.675
545
284
296
11
233
693
9.129
3.135
1.575
474
581
89
449
1.575
5.821
1.323
774
253
8.171
4.778 10.599
756
677
172
2.078
1.451
425
6.422
1.705
676
216
9.019
5.352 11.774
886
707
179
2.591
1.383
396
Inddrivelige
Ikke inddrive-
lige
Total
Inddrivelige
sep-14
Ikke inddrive-
lige
Total
6.383 14.554
7.124 16.143
6.872 16.655
8.805 17.007
4.932 11.733
6.866 12.902
18.400 43.428
23.015 46.533
Anm.: Der er sket afrunding af beløb ved fordelingen mellem inddrivelige og ikke inddrivelige restancer. Den relativt store forskydning
mellem inddrivelige og ikke inddrivelige restancer kan især henføres til kvalitetssikring af data vedrørende krav under bobehandling.
Tabel 4 viser, at de kommunale restancer er steget fra december 2013 til september 2014
med ca. 300 mio. kr. til ca. 2.9 mia. kr. Af de 2,9 mia. kr. anses de ca. 1,8 mia. kr. for at
være inddrivelige.
Den inddrivelige andel af de samlede restancer udgør erfaringsmæssigt ca. 50 pct. For
kommunale krav udgør andelen aktuelt ca. 60 pct. Det skyldes, at der for flere krav er
særlige inddrivelsesmuligheder. Det gælder for daginstitutionskrav, ejendomsskat og par-
keringsafgift. Disse krav anses derfor som udgangspunkt som inddrivelige.
Side 11 af 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437067_0012.png
Tabel 4. Kommunale krav
dec-13
Inddrivelige
restancer
328
90
166
329
50
250
87
31
66
83
1.481
Ikke inddrive-
lige restancer
320
83
35
253
35
225
66
29
45
71
Total
648
173
201
582
85
475
153
60
111
154
Inddrivelige
restancer
311
167
248
350
92
311
84
88
81
100
1.831
sep-14
Ikke inddrive-
lige restancer
326
6
10
280
2
226
68
61
56
83
Total
637
174
259
630
93
537
152
149
137
183
Mio. kr. (PL-2014)
Boligstøtte
Daginstitution mv.
Ejendomsskat mv.
Kontanthjælp mv.
Parkeringsafgift
Øvrige kommunale krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
1.162 2.643
1.119 2.950
Anm.: Der er sket afrunding af beløb ved fordelingen mellem inddrivelige og ikke inddrivelige restancer. For så vidt angår daginstituti-
on, ejendomsskat og parkeringsafgift er der særlige inddrivelsesmuligheder. Det betyder, at en betydelig andel af disse krav er inddri-
velige, selvom skyldneren er i den såkaldte lavindkomstgruppe. En ændret opgørelsesmetode har taget hensyn hertil i opgørelsen for
september 2014.
Tabel 5 viser, at de statslige restancer er steget fra december 2013 til september 2014 med
ca. 2,0 mia. kr. til 19,1 mia. kr. Heraf anses ca. 9,2 mia. kr. for at være aktuelt inddrivelige.
Tabel 5. Statslige krav
dec-13
Inddrivelige
restancer
3.888
2.339
1.581
188
55
2
90
447
135
59
37
8.822
Ikke inddri-
velige
restancer
2.626
3.129
1.710
131
65
2
58
425
118
24
31
Total
6.513
5.468
3.291
319
120
4
148
872
253
83
68
Inddrivelige
restancer
4.087
2.409
1.464
175
62
5
110
407
373
51
46
9.191
sep-14
Ikke inddri-
velige
restancer
2.845
3.852
2.033
184
56
0
81
430
345
28
38
Total
6.932
6.261
3.497
359
118
5
192
837
717
79
84
Mio. kr. (PL-2014)
Underholdsbidrag
Politibøder
Statsgaranteret studielån og for meget
udbetalt studiestøtte
Statslån/garanti fra erhverv
Gæld til fiskeribanken
Parkeringsafgift
Øvrige statslige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
8.318 17.140
9.892 19.082
Anm.: Der er sket afrunding af beløb ved fordelingen mellem inddrivelige og ikke inddrivelige restancer. For så vidt angår parkerings-
afgift er der særlige inddrivelsesmuligheder. Det betyder, at en betydelig andel af disse krav er inddrivelige, selvom skyldneren er i den
såkaldte lavindkomstgruppe. En ændret opgørelsesmetode har taget hensyn hertil i opgørelsen for september 2014.
Side 12 af 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437067_0013.png
Tabel 6 viser, at restancer vedrørende krav fra andre offentlige virksomheder mv. er ste-
get fra december 2013 til september 2014 med 142 mio. kr. til ca. 1,8 mia. kr. Heraf anses
ca. 1,4 mia. for at være aktuelt inddrivelige.
Den inddrivelige andel af de samlede restancer udgør erfaringsmæssigt ca. 50 pct. For
kravene fra andre offentlige virksomheder mv. udgør andelen ca. 80 pct. Det skyldes, at
de to største restancearter er DR-licens og kontrolafgifter for personbefordring, hvor der
er mulighed at foretage særskilt lønindeholdelse, og disse krav anses derfor som udgangs-
punkt som inddrivelige.
Tabel 6. Krav fra andre offentlige virksomheder mv.
dec-13
Mio. kr. (PL-2014)
Inddrivelige
restancer
317
128
114
1
131
5
82
19
14
39
850
Ikke inddri-
velige
restancer
303
85
194
1
57
2
63
20
24
42
791
Total
620
213
308
2
187
7
145
39
38
81
1.641
Inddrivelige
restancer
647
110
311
2
152
2
73
78
15
44
1.434
sep-14
Ikke inddri-
velige
restancer
9
104
10
1
66
7
61
12
26
51
349
Total
656
214
322
3
219
9
134
90
41
95
1.783
Licensgæld fra DR
Gæld til A-kassen
Kontrolafgifter personbefordring
Gæld til regioner
Forsyningsselskaber
Øvrige offentlige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm.: Der er sket afrunding af beløb ved fordelingen mellem inddrivelige og ikke inddrivelige restancer. For så vidt angår licensgæld, kontrolaf-
gifter vedrørende personbefordring er der særlige inddrivelsesmuligheder. Det betyder, at en betydelig andel af disse krav er inddrivelige,
selvom skyldneren er i den såkaldte lavindkomstgruppe. En ændret opgørelsesmetode har taget hensyn hertil i opgørelsen for september
2014.
Side 13 af 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437067_0014.png
Bilag 1: Aktuel status på funktionaliteterne i EFI
Der kan gives følgende korte og overordnede status på de mest anvendte inddrivelsesind-
satser. Det skal i den forbindelse bemærkes, at de nedenfor beskrevne tekniske funktiona-
liteter påvirkes af den trinvise implementering og fejlretning i forbindelse hermed. Dette
skyldes, at der kan opstå afledte fejl, som kan nedsætte funktionen i de allerede imple-
menterede funktionaliteter:
Modregning
Funktionaliteten er færdigimplementeret og kører fuldt automatisk. Der foretages både
daglige, månedsvise og kvartalsvise modregningskørsler alt afhængigt af, hvilken modreg-
ningsydelse der er tale om.
Rykker
Rykkerkørsler igangsættes manuelt (produktionsplanlægning), men afvikles efter igang-
sætning fuldt automatisk.
Betalingsordning
Funktionaliteten anvendes p.t. i inddrivelsesarbejdet både manuelt og automatisk på nye
kunder. Sagsbehandlingen sker automatisk, såfremt betalingsordningen kan fastsættes ud
fra tabeltrækket, det vil sige i forhold til fastsatte indkomstintervaller. Såfremt der sker
ændringer i skyldners indkomst, eller skyldner indsender budget, vil sagsbehandlingen
indtil videre foregå manuelt. Der sigtes efter at udvikle funktionaliteten, således at der kan
ske automatiseret sagsbehandling blandt andet ved indkomstændringer.
Lønindeholdelse
Funktionaliteten anvendes p.t. i inddrivelsesarbejdet både manuelt og automatisk på nye
kunder. I lighed med funktionaliteten ”betalingsordning” er processen fuldautomatisk,
når tabeltrækket kan anvendes. Såfremt der sker ændringer i skyldners indkomst, vil sags-
behandlingen indtil videre foregå manuelt. Der sigtes efter at udvikle funktionaliteten,
således at automatiseringen i sagsbehandlingen øges gradvist og kan anvendes på alle
kunder.
Afskrivning
Afskrivning anvendes manuelt. Maskinel afskrivning er i drift og gennemføres ud fra
lister. Både manuel og maskinel afskrivning gennemføres i et planlagt og kontrolleret
forløb. Anvendelse af en fuldautomatisk afskrivningsfunktion i EFI afventer yderligere
tekniske tests og kvalitetssikring af data.
Særlig lønindeholdelse (S-løn)
Opstart og ibrugtagning af S-løn påbegyndtes i september 2014 ud fra et forsigtigheds-
princip og volumen forventes gradvist øget.
Erkend fordring
Erkend fordring blev igangsat manuelt i marts 2014. Indsatsen er efterfølgende anvendt
Side 14 af 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437067_0015.png
automatisk i flere forløb på udvalgte kunder, som ikke har fordringer, der er under kvali-
tetssikring. Indsatsen bruges til at afbryde forældelsen på alle fordringer på en kunde og
starter en ny forældelsesperiode.
Udlæg
Udlægsmodulet anvendes manuelt i det daglige arbejde. Der arbejdes fortsat på trinvis
implementering af automatiseret håndtering af delfunktioner i udlægsmodulet (tilsigelse,
tinglysning mv.) med henblik på, at udlægsprocessen på sigt kan overgå fra en manuel til
en fuldautomatisk proces. På nuværende tidspunkt er fuldautomatiseret tilsigelse i gang i
begrænset omfang.
Anvendelse af digital post
EFI tester i øjeblikket funktionen af digital post for at sikre, at fejlscenarier på udsendel-
sen kan håndteres sikkert i relation til de indsatser, der iværksættes i forbindelse med
fremsendelsen af det enkelte brev.
Side 15 af 15