Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 65
Offentligt
16. december 2014
J.nr. 13-0578850
Til Folketingets Europaudvalg, Folketingets Skatteudvalg og Folketingets Socialudvalg
Vedr. lovfæstelse af ændret anvendelse af optjeningsprincippet
Optjeningsprincippet for børne- og ungeydelsen samt børnetilskud blev indført ved lov
nr. 1609 af 22. december 2010 om ændring af lov om en børnefamilieydelse, lov om bør-
netilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag og lov om et indkomstregister. Æn-
dringsloven trådte i kraft den 1. januar 2011, og optjeningsprincippet fik virkning fra 1.
januar 2012.
Kommissionen rettede som bekendt henvendelse til Danmark i april 2013 på baggrund af
en konkret klage fra en tilflyttet tysk statsborger. Det var Kommissionens faste opfattelse,
at den danske anvendelse af optjeningsprincippet var i strid med det såkaldte sammen-
lægningsprincip i artikel 6 i forordning nr. 883/04 om koordinering af sociale sikrings-
ydelser (herefter forordningen).
I forhold til sammenlægningsprincippets rækkevidde har EU-Domstolen efter indførelsen
af optjeningsprincippet for børne- og ungeydelsen i to domme fra henholdsvis den 15.
december 2011 og den 21. februar 2013 (C-257/10, Bergstrøm, og C-619/11, Chassart)
fastslået, at sammenlægningsprincippet finder anvendelse, uanset at den person, der ansø-
ger om en ydelse, endnu ikke har tilbagelagt beskæftigelsesperioder i den medlemsstat,
hvori der ansøges om ydelsen.
Anvendelsen af sammenlægningsprincippet forudsætter således ikke, at der er tilbagelagt
perioder i den medlemsstat, der skal foretage sammenlægningen.
Efter en grundig juridisk vurdering måtte regeringen i juni 2013 konkludere, at den forud-
satte anvendelse af optjeningsprincippet – som er beskrevet i bemærkningerne til 2010-
loven – ikke var i overensstemmelse med Danmarks EU-retlige forpligtelser og derfor
ikke kunne opretholdes. Der henvises i øvrigt til skatteministerens svar til Skatteudvalget
på spørgsmål 311 af 11. marts 2014 om den juridiske vurdering, som ligger til grund for
regeringens beslutning om at ændre anvendelsen af optjeningsprincippet.
Den EU-retlige forpligtelse – dvs. forpligtelsen til at sammenlægge med perioder, der er
tilbagelagt efter en anden medlemsstats lovgivning – følger som nævnt af en forordning.