Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 59
Offentligt
Til Folketingets skatteudvalg
Dok. ansvarlig: SJA
Sekretær:
Sagsnr.: s2014-305
Doknr.: d2014-17176-0.1
9. december 2014
Henvendelse til Skatteudvalget vedrørende beskatning af elbiler
Skatteminister Benny Engelbrecht har i Politiken den 14. november 2014 udtalt, at regerin-
gen i begyndelsen af det nye år vil se på, hvordan elbiler skal beskattes, når afgiftsfritagelsen
for elbiler udløber 1. januar 2016. Dansk Elbil Alliance vil i den forbindelse gøre Skatteudval-
get opmærksom på en række forhold, som vi mener, bør tages med i betragtningen, når den
fremtidige beskatning fastlægges. Vi har sammenfattet dette i seks anbefalinger:
Anbefalinger:
1. Politisk målsætning for antallet af el- og brintbiler i Danmark i 2020 på eksempelvis
50.000 bør indføres og være udgangspunktet for indfasningen af nye teknologier som
el- og brintbiler i afgiftssystemet. Det sikrer, at man løbende kan tilpasse afgifterne,
så den ønskede udvikling ift. CO2 reduktioner i transportsektoren nås.
2. Forlæng afgiftsfritagelsen i minimum 2 år, så man sikrer et mere veludviklet marked
for alternative drivmidler, inden el- og brintbiler bliver pålagt yderligere omkostninger.
Af samme grund har ingen andre lande endnu indført afgifter på el- eller brintbiler.
3. Forlæng effektive støtteordninger som regeringens pulje til strategiske partnerskaber
for el- gas og brintbiler, som har haft en positiv effekt på optaget af elbiler i kommuner
og virksomheder i Danmark, og som dermed kan være med til at fremme markedsud-
viklingen for grøn transport.
4. Når afgifter på elbiler indfases, bør det ske teknologineutralt efter CO2-udledning, så
man ikke forvrider valget af alternative drivmidler væk fra teknologier, som på længe-
re sigt kan vise sig at være den billigste løsning. Indfasningen bør ske over 10 år, så
målsætningen nås.
5. Hvis afgifterne derimod indføres efter energiforbrug, bør biler, der drives af energikil-
der med lavt CO2-indhold ift. Energienhed, sikres et større fradrag for brændstofef-
fektivitet end benzin- og dieselbiler, eksempelvis ved at øge fradraget fra 4.000 til
8.000 kr., når bilerne kører længere end 30 km/l.
6. El er væsentlig dyrere i Danmark end i andre lande, fordi danske elafgifter er så høje,
at det svarer til, at en liter diesel koster 22 kroner. Ved at forlænge den nuværende
beskatning af el til elbiler leveret gennem ladestander som processtrøm, sænkes el-
prisen, så den svarer til en dieselpris på 12 kr. pr. liter.