Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 59
Offentligt
1433824_0001.png
Til Folketingets skatteudvalg
Dok. ansvarlig: SJA
Sekretær:
Sagsnr.: s2014-305
Doknr.: d2014-17176-0.1
9. december 2014
Henvendelse til Skatteudvalget vedrørende beskatning af elbiler
Skatteminister Benny Engelbrecht har i Politiken den 14. november 2014 udtalt, at regerin-
gen i begyndelsen af det nye år vil se på, hvordan elbiler skal beskattes, når afgiftsfritagelsen
for elbiler udløber 1. januar 2016. Dansk Elbil Alliance vil i den forbindelse gøre Skatteudval-
get opmærksom på en række forhold, som vi mener, bør tages med i betragtningen, når den
fremtidige beskatning fastlægges. Vi har sammenfattet dette i seks anbefalinger:
Anbefalinger:
1. Politisk målsætning for antallet af el- og brintbiler i Danmark i 2020 på eksempelvis
50.000 bør indføres og være udgangspunktet for indfasningen af nye teknologier som
el- og brintbiler i afgiftssystemet. Det sikrer, at man løbende kan tilpasse afgifterne,
så den ønskede udvikling ift. CO2 reduktioner i transportsektoren nås.
2. Forlæng afgiftsfritagelsen i minimum 2 år, så man sikrer et mere veludviklet marked
for alternative drivmidler, inden el- og brintbiler bliver pålagt yderligere omkostninger.
Af samme grund har ingen andre lande endnu indført afgifter på el- eller brintbiler.
3. Forlæng effektive støtteordninger som regeringens pulje til strategiske partnerskaber
for el- gas og brintbiler, som har haft en positiv effekt på optaget af elbiler i kommuner
og virksomheder i Danmark, og som dermed kan være med til at fremme markedsud-
viklingen for grøn transport.
4. Når afgifter på elbiler indfases, bør det ske teknologineutralt efter CO2-udledning, så
man ikke forvrider valget af alternative drivmidler væk fra teknologier, som på længe-
re sigt kan vise sig at være den billigste løsning. Indfasningen bør ske over 10 år, så
målsætningen nås.
5. Hvis afgifterne derimod indføres efter energiforbrug, bør biler, der drives af energikil-
der med lavt CO2-indhold ift. Energienhed, sikres et større fradrag for brændstofef-
fektivitet end benzin- og dieselbiler, eksempelvis ved at øge fradraget fra 4.000 til
8.000 kr., når bilerne kører længere end 30 km/l.
6. El er væsentlig dyrere i Danmark end i andre lande, fordi danske elafgifter er så høje,
at det svarer til, at en liter diesel koster 22 kroner. Ved at forlænge den nuværende
beskatning af el til elbiler leveret gennem ladestander som processtrøm, sænkes el-
prisen, så den svarer til en dieselpris på 12 kr. pr. liter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433824_0002.png
2
Målsætning for antallet af elbiler
Dansk Elbil Alliance (DEA) opfordrer til, at udgangspunktet for indfasningen af elbiler i regi-
streringsafgiftssystemet er politiske målsætninger for antallet af biler, der kører på alternative
energikilder som brint og el, eksempelvis 50.000 el- og brintbiler i 2020. Det vil give et solidt
rygstød til den grønne omstilling af transportsektoren, sikre at udviklingen går den rette vej
og samtidig give en sikkerhed for statskassen i forhold til provenutab, fordi beskatningen af
elbiler kan tages op til fornyet politisk overvejelse, hvis salget afviger væsentligt fra målsæt-
ningen.
I Norge er elbilsalget fordoblet hvert år siden 2009 med et væsentligt mere omfattende inci-
tamentsprogram end det danske. Det betyder, at Norge forventes at nå målsætningen om
50.000 elbiler i foråret 2015. Til sammenligning er det danske elbilsalg steget fra ca. 500 i
2011 til forventeligt 1.400 i 2014, svarende til en stigning på 40 procent om året i gennem-
snit. I alt er der knap 3.000 elbiler i Danmark i dag.
I Norge tog salget af elbiler for alvor fart, da salget havde rundet 4.000 i 2012. Derfor foreslår
DEA, at indfasningen af afgifter på elbiler tidligst startes, når salget af elbiler overstiger 5.000
biler årligt - formentlig i 2018, og at indfasningen gøres relativt lang, så pludselige stigninger i
afgiften ikke bremser elbilsalget op eller påvirker restværdierne unødigt.
I Tyskland er målsætningen til sammenligning 1 mio. elbiler i 2020 og i Holland er målet
200.000 elbiler i 2020.
Afgiftsfritagelsen bør forlænges mindst to år
Elbilmarkedet i Danmark er fortsat i den meget tidlige fase af markedsopbygningen. Det årli-
ge elbilsalg i Danmark udgør i dag under 1 procent af alle solgte personbiler og forventnin-
gen er, at den samlede bestand af elbiler ikke overstiger 3.000 ved årets udgang. På ver-
densplan ventes elbiler (inklusiv plug-in hybridbiler) at have omkring 3 procent af markedet i
2020
1
.
Elbilmarkedet i Danmark er ligesom i udlandet i gang med en markedsopbygning nogle år
endnu, hvor virksomhederne ikke tjener penge på elbiler. Der er investeret mange ressourcer
i uddannelse af sælgere og mekanikere, markedsføring, ladestandere, apparatur til at ser-
vicere elbiler mv. Samlet er der investeret over en 1 mia. kr. i det danske elbilmarked i for-
ventning om et kommende marked for elbiler. Hvis der indføres en beskatning på elbiler, som
væsentligt forlænger tilbagebetalingstiden på disse investeringer, kan det betyde, at investe-
ringerne bremses, og at nye elbilmodeller ikke introduceres i Danmark. Af samme årsag har
ingen andre endnu indført afgifter på elbiler.
Derfor er det branchens forventning til de kommende 3 år, at udbuddet af elbiler stiger, pri-
serne falder, og rækkevidden øges, så elbiler bliver et stadig mere attraktivt valg for mange
danskere, men vi forventer, at udviklingen sker langsomt. Inden for denne periode er det
derfor vores klare forventning, at salget af elbiler vil gå i stå, hvis elbiler pålægges afgifter.
Forlæng pulje til strategiske partnerskaber
En væsentlig forklaring på stigningen i salget af elbiler i 2014 er kommunernes og udlej-
ningsselskabers køb af elbiler med støtte fra puljer i Energistyrelsen (Den strategiske part-
1
Navigant Research
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433824_0003.png
3
nerskabspulje for el- brint og gasbiler), der udløber i 2015. Forlænges disse puljer ikke, vil
mange kommuner og virksomheders reelle pris for elbiler stige 15-20.000 kr. i 2016, hvortil
man skal lægge en eventuel afgiftsstigning.
Puljen har ikke alene været en økonomisk støtte. Ved at aktivere mange centrale aktører i
kommuner og virksomheder er der opbygget vigtig viden og erfaring om elbiler, samtidig med
at der er skabt tryghed om elbilers reelle anvendelsesmuligheder blandt private bilister og
professionelle bilflådeoperatører. Derfor bør man forlænge Energistyrelsens puljer til elbiler
efter 2016, så der kan ske en aftrapning af støtten til elbiler, inden man øger beskatningen.
Teknologineutral beskatning af biler efter CO2-udledning
De fleste lande har ingen registreringsafgift, og mange vælger derfor at fremme elbiler ved at
give tilskud til køb af en elbil eller fritage elbiler for løbende afgifter, det gælder eksempelvis i
Sverige, Tyskland og USA. Regeringen i USA giver et tilskud på 7.500$ til elbiler, som i en
del stater øges af de lokale myndigheder til 10.000$, svarende til ca. 60.000 kr.
Den danske registreringsafgift favoriserer små biler, som ofte kun betaler minimumsregistre-
ringsafgiften på 20.000 kr. Den reelle registreringsafgift for en lille bil til 85.000 kr., som beta-
ler minimumsafgiften på 20.000 kr., er derfor kun 31 procent. Mindre elbiler, som koster knap
200.000 kr., vil til sammenligning komme til at betale 20-40.000 kr. i registreringsafgift – mere
end små benzinbiler - hvis de bare pålægges 10-20 procent i registreringsafgift. Det er ikke
en teknologineutral løsning.
I Danmark vil en lille elbil som VW e-Up! således skulle betale evt. 30.000 kr. i registrerings-
afgift – 10.000 kr. mere end en mikrobil, der betaler minimumsafgift på 20.000 kr. I alle andre
lande vil konkurrencesituationen være omvendt – elbiler betaler ikke registreringsafgift og får
i nogle tilfælde tilskud. Risikoen er dermed, at selv en i dansk sammenhæng begrænset be-
skatning af elbiler vil føre til, at elbiler ikke introduceres på det danske bilmarked.
Hvis man alligevel ønsker at starte indfasningen af beskatning for elbiler, bør dette gøres
teknologineutralt, det vil sige, på en måde som ikke favoriserer bestemte teknologier, men
understøtter de politiske målsætninger om at reducere transportens CO2-udledning. Denne
målsætning blev skrevet ind i registreringsafgiftsloven med 2007-reformen, som blev gen-
nemført, fordi
”… der savnes et særligt incitament i registreringsafgiften til at købe CO
2
-
venlige biler”,
jf. bemærkningerne til L 217 (2006-07): Forslag til lov om ændring af registre-
ringsafgiftsloven og vægtafgiftsloven. (Omlægning af bilbeskatningen
for at mindske CO2-
udledningen m.v.)
CO2-udledningen fra elbiler afviger betydeligt fra CO2-udledeningen fra benzin- og dieselbi-
ler på den måde, at udledningen af CO2 ved el-produktion vil være faldende frem mod 2035,
som følge af de investeringer i vindmøller og anden vedvarende energi, der følger af ambiti-
onen om fossilfri el-produktion fra 2035.
En teknologineutral indfasning af elbiler i registreringsafgiftssystemet bør derfor fokusere på
elbilers CO2-udledning over elbilens levetid, frem for elbilens energiforbrug, som benzin og
dieselbiler beskattes efter. Indfasning af elbiler i registreringsafgiftssystemet bør altså ske
ved at oversætte elbilers CO2-udledning til grænserne i registreringsafgiften på 16 km/l for
benzinbiler og 18 km/l for dieselbiler, sådan at en elbil, der udleder 20 g CO2 pr. km, får
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433824_0004.png
4
samme rabat i registreringsafgiften som en dieselbil, der udleder 20 g CO2 pr. km, ville have
fået.
Indfasning over 10 år
I Norge er elbilsalget fordoblet hvert år siden 2009 med et væsentligt mere omfattende inci-
tamentsprogram end det danske. Det betyder, at Norge forventes at runde 50.000 elbiler i
foråret 2015. Til sammenligning er det danske elbilsalg steget fra ca. 500 i 2011 til forvente-
ligt 1.400 i 2014, svarende til en stigning på 40 procent om året i gennemsnit. I alt er der
knap 3.000 elbiler i Danmark.
I Norge tog salget af elbiler for alvor fart, da salget havde rundet 4.000 i 2012. Derfor foreslår
DEA, at indfasningen af afgifter på elbiler tidligst startes, når salget af elbiler overstiger 5.000
biler årligt - formentlig i 2018, og at indfasningen sker over ti år efterhånden, som priserne
falder. I bilag 1 præsenteres en teknologineutral model for beskatning af elbiler.
Nyt ”knæk” for biler der kører på alternative drivmidler
Indfører man den gældende beskatning af fossile biler på elbiler – uden at tage højde for et
langt lavere CO2 indhold per energienhed i el, vil man standse den vækst i salget, der har
været i 2014. Det samme gælder i øvrigt for alle andre nye teknologier, som brint, biogas,
ethanol og biodiesel, der alle har et langt lavere CO2-udslip pr. km end fossile biler, som føl-
ge af et lavere CO2-indhold pr. energienhed. Det fremgår blandt andet af Energistyrelsens
model for alternative drivmidler, jf. tabel 1.
Tabel 1. CO2-udledning pr. km i 2020
Benzin
Diesel
El
Brint
Biogas Ethanol
G CO2 pr. km
125,1
100,5
1,6
4,0
-84,3
43,0
Kilde: Energistyrelsen, Alternative Drivmidler (høringsudgaven).
Biodiesel
0,1
For at give en tilskyndelse til at købe biler, der kører på alternative drivmidler med lavere
CO2-indhold pr. energienhed, kan man give en særlig rabat for brændstofeffektivitet til disse
biler. Eksempelvis ved at indføre et ekstra ”knæk” i reglerne for rabat i registreringsafgiften
for høj energieffektivitet, så rabatten hæves fra 4.000 kr. til 8.000 kr. for hver km bilen kører
længere end 30 km/l. En sådan model vil gøre større elbiler relativt dyrere end modellen
præsenteret i bilag 1, jf. tabel 2 og derfor kræve længere indfasning.
Tabel 2. Elbiler beskattet efter energieffektivitet med ekstra ”knæk”
kWh/k g CO2/
Eq.
knæk - 4.000 kr.
Rabat i
m
km
km/l
ekstra over 30 km/l
alt
diesel
(8.000 i alt)
Nissan Leaf
0,150
22
67
146.133
340.267
Tesla,
0,181
26
55
100.552
249.105
model S 85
e-Up!
0,159
23
63
131.496
310.992
Renault Zoe
0,147
21
68
151.456
350.912
(inkl. batteri)
BMW i3
0,129
19
77
189.457
426.915
Mercedes B
0,166
24
60
120.482
288.964
pris i
dag
253.000
610.000
186.000
200.000
286.000
319.000
pris med
afgift
273.000
1.385.724
206.000
220.000
306.000
521.759
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433824_0005.png
5
Elafgiften
Samtidig med afgiftsfritagelsens udløb, udløber også elbilejeres mulighed for at købe strøm
med en reduceret elafgift gennem en ladestander ved husstanden. El er relativt dyrt i Dan-
mark sammenlignet med elprisen i andre lande på grund af høje afgifter.
Også sammenlignet med prisen på benzin omregnet til kr. pr. kWh er el dyrt i Danmark, jf.
figur 2. En elpris på 2,25 kr. pr. kWh, svarer til en dieselpris på 22 kr. Derfor er de samlede
omkostninger ved at eje en elbil højere i Danmark end i andre lande, og fordelene ved at
vælge en elbil frem for en dieselbil er mindre.
Ved at fortsætte muligheden for at el til elbiler kan blive beskattet som processtrøm, fremmes
desuden investeringer i ladestandere, som forbedrer muligheden for at bruge elbilerne som
fleksible aftagere af el fra vindmøller og solceller.
Figur 1. El- og benzinpris pr. kWh
Dansk Elbil Alliance vil meget gerne have lov til at uddybe vores anbefalinger ved et møde
med Skatteudvalget, og håber at få lejlighed til dette i det nye år.
Med venlig hilsen
Dansk Elbil Alliance
Lærke Flader
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433824_0006.png
6
Bilag 1
En elbil vil i sin levetid på 17 år udlede mindre og mindre CO2, fordi den el, som bruges til at
lade batteriet op, er produceret med stadig mindre CO2-udledening. En elbil der er købt i
2016, vil derfor udlede 159 g CO2 pr. forbrugt kWh, mens en elbil der er købt i 2020, vil ud-
lede 104 g CO2 pr. forbrugt kWh, forudsat at regeringens målsætning om fossilfri el i 2035
opnås. En liter diesel indeholder til sammenligning energi svarende til ca. 10 kWh, og af-
brændingen af en liter diesel resulterer i 2,67 kg CO2, så en ”kWh diesel” indeholder 268 g
CO2.
Omregnet efter energiforbruget kører en Nissan Leaf 67 km/l diesel, men omregnet efter
CO2-udledningen kører den 123 km/l diesel, jf. tabel B1, hvis bilen købes i 2017. Forskellen
skyldes, at CO2-indholdet i en kWh fra diesel er 85 procent højere end det gennemsnitlige
CO2-indhold i en kWh fra el gennem bilens levetid på 17 år.
Tabel B1. Elbiler beskattet efter CO2-udledning omregnet til km/l for dieselbiler
kWh/km g CO2/km
Km/l,
Rabat,
pris i
km/l,
CO2
kr.
dag, kr.
energiforbrug
Nissan Leaf
Tesla, model S 85
VW e-Up!
Renault Zoe
(inkl. batteri)
BMW i3
Mercedes B
0,150
0,181
0,159
0,147
0,129
0,166
22
26
23
21
19
24
67
55
63
68
77
60
123
102
116
125
143
111
419.099
334.988
392.089
428.921
499.045
371.764
253.000
610.000
186.000
200.000
286.000
319.000
pris med
afgift, kr.
273.000
1.043.850
206.000
220.000
306.000
439.000
For de mindre elbiler vil indpasning i registreringsafgiftssystemet efter CO2-udledning bety-
de, at de kommer til at betale minimumsafgiften på 20.000 kr., dvs. det samme som de små
benzin- og dieselbiler, der ofte også betaler minimumsafgiften. De små elbiler vil derfor blive
markant mindre konkurrencedygtige.
For større elbiler som Tesla S 85, der i dag koster 610.000 kr., men med afgift vil stige til
1.043.850 kr. og Mercedes B, der i dag koster 319.000, men med afgift vil koste 439.000 kr.,
vil afgiften betyde, at bilerne bliver markant dyrere end konkurrenterne. Eksempelvis koster
en Mercedes B-klasse, som kører 17,9 km pr. liter benzin 361.000 kr., og en Audi A6 limou-
sine der kører 23,3 km/l diesel koster 598.973 kr.