Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 57
Offentligt
1431477_0001.png
Skatteministeriet
Udkast 5. december 2014
J. nr. 14-4601203
Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet
(Tilpasninger til engrosmodellen)
1
)
§1
I lov om afgift af elektricitet, jf. lovbekendtgørelse nr. 310 af 1. april 2011, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1353 af 21. december 2012, § 3 i lov nr. 1390 af 23. december
2012 og § 3 i lov nr. 903 af 4. juli 2013 og senest ved § 3 i lov nr. 1174 af 5. november 2014,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 1 indsættes:
Ӥ
1 a.
I denne lov forstås ved følgende:
1)
Aftagenummer:
Et nummer, der entydigt identificerer et målepunkt, som er omfattet af
netvirksomhedens pligt til at måle levering og aftag af elektricitet i nettet, jf. lov om
elforsyning.
2)
Elhandelsvirksomhed:
Virksomhed, der sælger elektricitet til den, der omfattes af et
aftagenummer, og som er registreret herfor i den datahub, som Energinet.dk etablerer
og driver, jf. lov om elforsyning.
3)
Den, der omfattes af et aftagenummer:
Den, der hæfter for betalingen for leverancen
af elektricitet til et aftagenummer.”
2.
I
§ 2
indsættes som
stk. 4:
”Stk.
4.
Det er en forudsætning for anvendelse af stk. 3 for forbrug af elektricitet, som er
nævnt i stk. 3, 1. pkt., at elektriciteten leveres til et aftagenummer, som kun vedrører
forbrugere, der kan forbruge elektricitet, som er nævnt i stk. 3, 1. pkt., ifølge oplysninger, som
er stillet til rådighed af den datahub, som Energinet.dk etablerer og driver, jf. § 9, stk. 1.”
3.
I
§ 4, stk. 7, 2,
ændres ”gas” til: ”elektricitet”.
4.
I
§ 5
indsættes som
stk. 2
og
3:
1) Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet), som ændret ved direktiv 98/48/EF.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-2-
”Stk. 2.
Det er en forudsætning for anvendelse af stk. 1, litra a, at elektriciteten leveres til et
aftagenummer, der omfatter den virksomhed, som er nævnt i stk. 1, litra a, ifølge oplysninger,
som er stillet til rådighed af den datahub, som Energinet.dk etablerer og driver, jf. § 9, stk. 1.
Stk. 3.
Det er en forudsætning for anvendelse af stk. 1, litra b, at elektriciteten leveres til et
aftagenummer, der omfatter den virksomhed, som er nævnt i stk. 1, litra b, ifølge oplysninger,
som er stillet til rådighed af den datahub, som Energinet.dk etablerer og driver, jf. § 9, stk. 1.”
5.
§ 6, stk. 3,
ophæves.
6.
I
§ 6
indsættes som
stk. 3
og
4:
”Stk.
3.
Det er en forudsætning for anvendelse af afgiften efter stk. 1, 1. pkt., for forbrug af
elektricitet, at følgende betingelser er opfyldt:
1) Boligenheden, hvor elektriciteten forbruges, er opført i Bygnings- og Boligregistret
(BBR) som elopvarmet helårsbolig.
2) Elektriciteten er udleveret til et aftagenummer, som kun vedrører den enkelte
boligenhed, der opfylder betingelsen nævnt i nr. 1.
3) Betingelsen nævnt i nr. 2 er opfyldt ifølge oplysninger, som er stillet til rådighed af
den datahub, som Energinet.dk etablerer og driver, jf. § 9 stk. 1.
Stk. 4.
Ved skift af elhandelsvirksomhed inden for et år, fordeles de 4.000 kWh nævnt i stk. 1,
1. pkt., forholdsmæssigt mellem delperioderne før og efter et skift afhængigt af
delperiodernes længde opgjort i kalendermåneder. Det samme gælder ved skift, som
fremkommer, når en elhandelsvirksomhed overtager det forretningsmæssige forhold til den,
som er omfattet af et aftagenummer, fra en registreret virksomhed.”
7.
§ 7, stk. 3, 1.
og
3. pkt.,
ophæves.
8.
I
§ 7, stk. 3,
indsættes som
1.-5. pkt.:
”Ved udlevering af afgiftspligtig elektricitet fra en registreret virksomhed skal fakturaen
vedrørende de solgte ydelser indeholde oplysning om udstedelsesdato, leverandørens navn,
købers navn og adresse, samt afgiftens størrelse, jf. 6. pkt., herunder oplyst separat for
udleveret elektricitet omfattet af et særligt afgiftsforhold, jf. § 9, stk. 4. Ved salg af
afgiftspligtig elektricitet fra en elhandelsvirksomhed skal fakturaen indeholde oplysninger om
udstedelsesdato, sælgers navn og adresse, varemodtagers navn, leveringssted, aftagenummer
og afgiftens størrelse pr. aftagenummer, jf. 6. pkt. Ved en elhandelsvirksomheds salg af
afgiftspligtig elektricitet til virksomheder registreret efter momsloven skal fakturaen tillige
oplyse om varemodtagers CVR- eller SE-nr. for momsregistreringen, og ved en
elhandelsvirksomheds salg af afgiftspligtig elektricitet i form af kørestrøm, der anvendes af
eltog til personbefordring, skal fakturaen tillige oplyse om CVR- eller SE-nr. for forbrugeren
af kørestrømmen. Ved en elhandelsvirksomheds salg af afgiftspligtig elektricitet, som er
nævnt i 3. pkt., må fakturaen ikke påføres oplysning om afgiftsbeløb, før en registreret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-3-
virksomhed har udstedt en faktura med oplysning om afgiftsbeløbet. Hvis salg af
afgiftspligtig elektricitet finder sted fra andre end elhandelsvirksomheder, skal leverandøren,
såfremt køberen er registreret efter momsloven, på forlangende udstede en faktura med
oplysning om udstedelsesdato, leverandørens navn, varemodtagerens navn, leveringsstedet og
afgiftens størrelse, jf. 6. pkt.”
9.
§ 8, stk. 7,
ophæves.
10.
Efter § 8 indsættes:
Ӥ
9.
Hvis særlige afgiftsforhold eller ændringer i særlige afgiftsforhold gør sig gældende ved
en registreret virksomheds udlevering af elektricitet til et aftagenummer, skal den datahub,
som Energinet.dk etablerer og driver, stille oplysninger om dette til rådighed for den
registrerede virksomhed, som udleverer elektricitet til aftagenummeret, med henblik på den
registrerede virksomheds fakturering i overensstemmelse med § 7, stk. 3.
Stk. 2.
Hvis særlige afgiftsforhold eller ændringer i særlige afgiftsforhold gør sig gældende
ved en registreret virksomheds udlevering af elektricitet til et aftagenummer ifølge
oplysninger fra en elhandelsvirksomhed til den datahub, som Energinet.dk. etablerer og
driver, skal Energinet.dk kunne verificere dette pr. aftagenummer ved brug af uafhængige
kilder. Energinet.dk skal på forlangende over for told- og skatteforvaltningen kunne fremvise
dokumentation for dette.
Stk. 3.
Elhandelsvirksomheden skal på grundlag af en aftale med køberen af elektricitet
meddele det til den datahub, som Energinet.dk etablerer og driver, hvis det er oplyst i aftalen,
at særlige afgiftsforhold eller ændringer i særlige afgiftsforhold gør sig gældende for det af
aftalen omfattede aftagenummer. Elhandelsvirksomheden må ikke meddele yderligere om
særlige afgiftsforhold eller ændringer i særlige afgiftsforhold for et aftagenummer til
datahubben. Oplysninger om særlige afgiftsforhold eller ændringer i særlige afgiftsforhold pr.
aftagenummer, som en elhandelsvirksomhed meddeler til datahubben, skal
elhandelsvirksomheden kunne verificere på grundlag af en aftale med køberen af elektricitet.
Elhandelsvirksomheden skal på forlangende over for told- og skatteforvaltningen kunne
fremvise dokumentation for dette.
Stk. 4.
Ved særlige afgiftsforhold forstås forhold, som er nævnt i § 2, stk. 3 og 4, eller § 5, stk.
1, litra a eller b, eller § 6, stk. 1, 1. pkt., og stk. 3, nr. 1 og 2, og stk. 4, eller lov nr. 1390 af 23.
december 2012 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, lov
om afgift af elektricitet og ligningsloven (Støtte til solcelleanlæg og øvrige små vedvarende
energi-anlæg m.v.) § 6, stk. 6.
Stk. 5.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for dokumentation efter stk. 2 og 3.
§ 9 a.
En elhandelsvirksomhed skal kunne verificere, at den ikke overtræder reglen i § 7, stk.
3, 4. pkt., pr. aftagenummer i dens beholdning af aftagenumre i den datahub, som
Energinet.dk etablerer og driver. Elhandelsvirksomheden skal på forlangende over for told-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-4-
og skatteforvaltningen kunne fremvise dokumentation for dette.
Stk. 2.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for dokumentation efter stk. 1.”
11.
I
§ 11 a, stk. 8, 1. pkt.,
ændres ”stk. 16” til: ”stk. 15”.
12.
I
§ 11 a, stk. 10,
ændres ”registrerede virksomheder” til: ”elhandelsvirksomheder”.
13.
I
§ 11 b, stk. 2,
indsættes som
3. pkt.:
”Godtgørelsen er betinget af:
1) At det fremgår af købsaftalen, at forbrugeren er en virksomhed, som forbruger
kørestrøm, der anvendes af eltog til personbefordring, med angivelse med
forbrugerens CVR- eller SE- nr., og
2) at fakturaer vedrørende de aftalte leverancer af elektricitet indeholder oplysning om
forbrugerens CVR- eller SE-nr.”
14.
I
§ 11 b
indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
”Stk.
3.
Hvis udlevering af elektricitet sker til et aftagenummer, hvorefter elektriciteten helt
eller delvis opfylder betingelserne for anvendelse af afgiften på 0,4 øre pr. kWh elektricitet, jf.
§ 6 a, stk. 1 og 2, finder stk. 4 og 5 anvendelse i stedet for § 6 a.
Stk. 4.
Bortset fra 0,4 øre pr. kWh godtgøres afgiften af elektricitet, som leveres fra land til
skibe med en bruttotonnage på mindst 400 t, som ligger ved kaj i havn, jf. dog stk. 5.
Godtgørelse ydes til den, som aftagenummeret omfatter.
Stk. 5.
Stk. 4 finder ikke anvendelse, i det omfang
1) elektricitetens spænding er under 380 V,
2) elektriciteten ikke forbruges om bord på skibet,
3) elektriciteten forbruges til ikkeerhvervsmæssige formål eller
4) skibet er oplagt eller på anden måde ikke anvendes til søfart.
Stk. 6.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for opgørelse af og dokumentation for
afgiftsgodtgørelsen efter stk. 4 og 5.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 7.
15.
Efter § 11 c indsættes:
Ӥ
11 d.
For elektricitet, som en momsregistreret virksomhed køber af en
elhandelsvirksomhed, er tilbagebetaling af afgift efter bestemmelser i denne lov betinget af:
1) At det fremgår af købsaftalen, at køber er en momsregistreret virksomhed med
angivelse af CVR- eller SE-nr. for momsregistreringen, og
2) at fakturaer vedrørende de aftalte leverancer af elektricitet indeholder oplysning om
køberens CVR- eller SE-nr. for momsregistreringen.”
16.
I
§ 12, stk. 1, 2. pkt.,
ændres ”eftersyn hos virksomheder, der begærer tilbagebetaling efter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-5-
§ 11.” til: ”eftersyn hos Energinet.dk, elhandelsvirksomheder og virksomheder, der begærer
tilbagebetaling efter bestemmelser i denne lov.”
17.
I
§ 12
indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
”Stk.
3.
Det i stk. 1 nævnte materiale skal på told- og skatteforvaltningens anmodning
udleveres eller indsendes til denne.
Stk. 4.
Erhvervsdrivende skal på begæring meddele told- og skatteforvaltningen oplysning om
deres indkøb af elektricitet. Elhandelsvirksomheder skal tillige på begæring meddele told- og
skatteforvaltningen oplysning om indkøb af netydelser med tillæg af afgift pr. aftagenummer
og om viderefakturering af afgift til den, der er omfattet af aftagenummeret.
Stk. 5.
Told- og skatteforvaltningen har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod
behørig legitimation uden retskendelse adgang til at foretage eftersyn af regnskaber m.v. hos
de i stk. 4 omhandlede virksomheder.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 6.
18.
I
§ 12, stk. 3,
der bliver stk. 6, indsættes efter »stk. 1«: »og 5«.
19.
I
§ 13
indsættes som
stk. 2
og
3:
”Stk.
2.
For så vidt angår de oplysninger, som indgår i den datahub, som Energinet.dk
etablerer og driver, skal Energinet.dk på begæring meddele told- og skatteforvaltningen
enhver oplysning ved kontrollen med afgiftens betaling og fakturering af afgift efter § 7, stk.
3, 4. pkt.
Stk. 3.
Politiet yder told- og skatteforvaltningen bistand til gennemførelsen af kontrollen efter
§ 12. Justitsministeren kan efter forhandling med skatteministeren fastsætte nærmere regler
herom.”
20.
I
§ 15, stk. 1, litra a,
indsættes efter ”afgiftskontrollen”: ”eller undlader at verificere
oplysninger vedrørende særlige afgiftsforhold omfattet af § 9, stk. 2 eller 3”.
21.
I
§ 15
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
”Stk.
3.
Med bøde straffes den, der forsætligt eller af grov uagtsomhed overtræder § 7, stk. 3,
4. pkt., eller § 9, stk. 3, 1. og 2. pkt. Ved udmåling af bødestraf efter 1. pkt. skal det anses som
en skærpende omstændighed, at der ved overtrædelsen er opnået eller tilsigtet en økonomisk
fordel for den pågældende selv eller andre.”
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
§2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-6-
I lov nr. 1390 af 23. december 2012 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov
om elforsyning, lov om afgift af elektricitet og ligningsloven (Støtte til solcelleanlæg og
øvrige små vedvarende energi-anlæg m.v.), som ændret ved § 6 i lov nr. 641 af 12. juni 2013
og § 2 i lov nr. 900 af 4. juli 2013, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 6, stk. 6,
indsættes som
2. pkt.:
”Det er en forudsætning for afgiftsfritagelsen for elektriciteten, at elektriciteten afregnes
under et aftagenummer, der kun omfatter den forbruger af elektricitet, som afgiftsfritagelsen
vedrører, ifølge oplysninger, som er stillet til rådighed af den datahub, som Energinet.dk
etablerer og driver, jf. § 9, stk. 1, i lov om afgift af elektricitet.”
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. marts 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 14, til den 1. marts
2016 eller en senere dato.
Stk. 3.
§ 1, nr. 14, finder anvendelse indtil tidspunktet for udløbet af den periode, hvori
afgiftsgodtgørelsen kan anvendes ifølge Rådets tilladelse til afgiften efter artikel 19 i Rådets
direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelserne for
beskatning af energiprodukter og elektricitet, EU-Tidende 2003, nr. L 283, side 51.
Skatteministeren bekendtgør i forbindelse med ikrafttrædelsen, jf. stk. 2, tidspunktet efter 1.
pkt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-7-
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er omfattet af energiaftalen af 22. marts 2012.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med lovforslaget om justering af engrosmodellen,
hvormed engrosmodellen indføres. Sidstnævnte forslag fremsættes af klima-, energi- og
bygningsministeren. Indførelsen af engrosmodellen sker med henblik på at fremme
konkurrencen på elmarkedet. Engrosmodellen indebærer, at forbrugerne kun vil modtage én
samlet elregning, og at en større del af de forbrugerrelaterede opgaver varetages af
konkurrenceudsatte virksomheder.
Med lovforslaget foreslås tilpasninger af elafgiftslovgivningen til engrosmodellen.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Formålet med engrosmodellen er at fremme konkurrencen på elmarkedet, idet kun en
begrænset del af forbrugerne har udnyttet mulighederne for frit leverandørvalg.
Al kontakt til elkunderne vil fremover varetages alene af elhandelsvirksomhederne.
Engrosmodellen betyder bl.a., at elhandelsvirksomhederne køber net- og systemydelser af
netvirksomheder og Energinet.dk, og at elhandelsvirksomhederne sælger ”leveret el” som ét
samlet produkt til forbrugeren. Elhandelsvirksomhederne sender én samlet elregning med
bl.a. elafgifter til forbrugerne.
Netvirksomhederne vil ikke længere have direkte kontakt til elkunderne, bortset fra den
kontakt som følger af, at netvirksomheden fortsat har et ansvar for elmålere og elmålinger hos
elkunderne.
Som et element i engrosmodellen skal Energinet.dk drive en datahub til håndtering af
relevante data, herunder måledata. Datahubben er et knudepunkt, der administrerer
transaktioner og kommunikation mellem alle elmarkedets aktører.
Netvirksomhederne skal fortsætte med at være registrerede virksomheder efter elafgiftsloven.
Det betyder, at de skal fakturere elafgifter af fysiske leverancer af elektricitet (kWh) via
elnettet til forbrugerne og indbetale de opkrævede afgifter til SKAT. De registrerede
netvirksomheder skal imidlertid ikke længere fakturere elafgifter til forbrugerne af
elektriciteten. Derimod skal netvirksomhederne fakturere elafgifter til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-8-
elhandelsvirksomhederne, som under engrosmodellen viderefakturerer elafgifter til
forbrugerne. Det er en ændring i faktureringsmønsteret i forhold til i dag, hvor
netvirksomhederne fakturerer elafgifter direkte til forbrugerne.
Indførelsen af engrosmodellen indebærer således ændringer ved fakturering af elafgifter.
Ændringen i faktureringsmønsteret for elafgifter vil indebære et engangstab af elafgifter for
statskassen ved overgangen til engrosmodellen, som er skønnet til at have en værdi af ca. 1
mia. kr. Engangstabet er en følge af forslaget om justering af engrosmodellen, som fremsættes
af klima-, energi- og bygningsministeren. Det er forudsat, at der ikke fremkommer yderligere
provenumæssige konsekvenser vedrørende elafgifter af indførelsen af engrosmodellen.
På den baggrund foreslås forskellige tilpasninger af elafgiftsloven under engrosmodellen.
For det første foreslås indført værnsregler mod forudfakturering af elafgifter i elafgiftsloven.
Reglerne skal forhindre, at momsregistrerede virksomheder m.v. - på baggrund af
elhandelsvirksomheders forudfakturering af elafgifter - får tilbagebetalt tilfakturerede
elafgifter fra SKAT, før den registrerede netvirksomhed har faktureret og indbetalt
elafgifterne til SKAT.
For det andet foreslås, at det er en betingelse for, at registrerede netvirksomheder fakturerer
særlige nedsatte afgifter for udlevering af el til visse elkunder, at datahubben har stillet
oplysninger om, at det kan ske, til rådighed for den registrerede virksomhed. Denne
fakturering sker til elhandelsvirksomhederne.
For det tredje foreslås indført værnsregler mod fejlagtig indmelding af elkunders
afgiftsmæssige status i datahubben. Reglerne skal mindske risikoen for, at
elhandelsvirksomheder indmelder en elkunde som værende berettiget til at få leveret el med
særlig nedsat elafgift i datahubben, men uden at elkunden retligt er berettiget til den nedsatte
afgift. Derved undgås fejl eller svig i forbindelse med kommunikation via datahubben om,
hvilket elforbrug (antal kWh) den registrerede netvirksomhed skal fakturere nedsat elafgift for
(pr. kWh) til elhandelsvirksomheden.
For det fjerde forslås tilpasninger af elafgiftslovens regler om fakturering. Reglerne ændres
som følge af, at de registrerede netvirksomheder ikke længere fakturerer elafgifter til
forbrugerne af elektricitet, men til elhandelvirksomhederne. Desuden foreslås indført regler
for elhandelsvirksomheders fakturering, således at elafgifterne altid fremgår af fakturaen til
elkunderne.
For det femte foreslås en afgiftsteknisk tilpasning til engrosmodellen, hvorefter nedsat afgift
på elektricitet fra land til visse erhvervsskibe i havne (landstrøm) erstattes af delvis
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-9-
godtgørelse af elafgift.
For det sjette foreslås enkelte justeringer og præciseringer af administrativ karakter.
3. Lovforslagets enkelte elementer
3.1. Værnsregler mod forudfakturering
3.1.1. Gældende ret
Det fremgår af elafgiftsloven, at såfremt tilbagebetaling af afgifter til momsregistrerede
virksomheder opgøres på baggrund af fakturaer fra andre end virksomheder, som er
registrerede efter elafgiftsloven, kan SKAT bestemme, at der kun medtages fakturaer, hvor
afgiften er forfaldet.
3.1.2. Lovforslaget
De foreslåede regler skal udgøre et værn mod, at momsregistrerede virksomheder m.v. på
baggrund af elhandelsvirksomheders forudfakturering af elafgifter får tilbagebetalt
tilfakturerede elafgifter fra SKAT, før den registrerede netvirksomhed har indbetalt
elafgifterne til SKAT.
Det foreslås, at en elhandelsvirksomhed tidligst kan fakturere erhvervskunder, som kan få
tilbagebetaling af elafgift fra SKAT, når elhandelsvirksomheden har modtaget den månedlige
faktura med elafgifter fra den registrerede netvirksomhed. I den forbindelse foreslås, at
elhandelsvirksomheden over for SKAT skal kunne verificere, at den ikke overtræder denne
regel pr. aftagenummer i dens beholdning af aftagenumre i datahubben. Aftagenummeret er et
identitetsnummer for målepunktet for måling af elektricitet til elkunden.
De nævnte erhvervskunder, som kan få tilbagebetaling af elafgifter fra SKAT, omfatter
momsregistrerede virksomheder og virksomheder, som forbruger kørestrøm, der anvendes af
eltog til momsfritaget personbefordring. Det foreslås, at elhandelsvirksomheden ved salg af
afgiftspligtig elektricitet til de momsregistrerede virksomheder på fakturaen skal oplyse
kundens CVR- eller SE-nr. for momsregistreringen, og at elhandelsvirksomheden ved salg af
afgiftspligtig elektricitet i form af kørestrøm, der anvendes af eltog til personbefordring, på
fakturaen skal oplyse om CVR- eller SE-nr. for forbrugeren af kørestrømmen.
Der foreslås tillige visse regler med hensyn til SKATs kontrol samt straf.
I sammenhæng med ovennævnte foreslås, at der knyttes ekstra betingelser til de omhandlede
erhvervskunders tilbagebetaling af elafgift. Det skal være en betingelse for tilbagebetaling, at
erhvervskunden anfører i købsaftalen om levering af el med elhandelsvirksomheden, at
erhvervskunden er berettiget til tilbagebetaling af elafgift. Desuden skal det være en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 10 -
betingelse, at tilbagebetalingen opgøres på baggrund af fakturaer, som opfylder ovennævnte
krav til elhandelsvirksomhedens fakturering til erhvervskunder, som kan få tilbagebetaling af
elafgifter.
Endelig foreslås, at elafgiftsloven ændres således, at såfremt tilbagebetaling af afgifter til
momsregistrerede virksomheder opgøres på baggrund af fakturaer fra andre end
elhandelsvirksomheder, kan SKAT bestemme, at der kun medtages fakturaer, hvor afgiften er
forfaldet.
3.2. Oplysninger til brug ved registrerede netvirksomheders fakturering af nedsatte elafgifter
3.2.1. Gældende ret
Efter de gældende regler skal de registrerede netvirksomheder kunne dokumentere, at det er
berettiget ifølge elafgiftsloven, når de fakturerer nedsatte elafgifter til visse elkunder. Det er
ensbetydende med, at særlige afgiftsforhold skal kunne dokumenteres adskilt fra
dokumentation for almindelige afgiftsforhold. F.eks. gælder særlige afgiftsforhold i
forbindelse med nedsat elafgift for et årligt forbrug af el på over 4.000 kWh i helårsboliger,
hvor elopvarmning er hovedvarmekilden.
Tilvejebringelse af dokumentation for disse særlige afgiftsforhold forudsætter, at de
registrerede netvirksomheder har direkte kontakt til de omfattede elkunder.
3.2.2. Lovforslaget
Under engrosmodellen vil de registrerede netvirksomheder ikke have direkte kontakt til
elkunderne (bortset fra den begrænsede kontakt som følger af, at netvirksomheden fortsat har
et ansvar for elmålinger m.v.).
De foreslåede regler skal sikre, at de registrerede netvirksomheder fortsat kan dokumentere, at
det er berettiget ifølge elafgiftsloven, når de fakturerer nedsatte elafgifter for udlevering af el
til visse elkunder.
Det foreslås, at det er en betingelse for, at registrerede virksomheder fakturerer særlige
nedsatte afgifter for udlevering af el, at datahubben har stillet oplysninger om, at det kan ske,
til rådighed for den registrerede virksomhed. Det foreslås endvidere, at datahubben forpligtes
til at stille disse oplysninger om særlige afgiftsforhold til rådighed for de registrerede
virksomheder.
3.3. Værnsregler mod fejlagtig indmelding af afgiftsmæssig status for elkunder i datahubben
3.3.1. Gældende ret
Der gælder i dag forskellige lempelser i elafgiften for udlevering af el til visse typer forbrug
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 11 -
og/eller forbrugere; det vil sige særlige afgiftsforhold. Netvirksomhederne administrerer disse
lempelser på grundlag af deres direkte kontakt til elkunderne. Under engrosmodelen har
netvirksomhederne ikke længere denne direkte kontakt.
Under engrosmodellen indmelder elhandelsvirksomhederne elkunders særlige afgiftsforhold i
datahubben. Det vil være denne indmelding, som danner udgangspunkt for
netvirksomhedernes fakturering af nedsat - eller ingen elafgift. Der er tale om en ny situation.
Der er i dag ingen afgiftsregler for denne situation.
3.3.2. Lovforslaget
De foreslåede regler skal ses i sammenhæng med, at der under engrosmodellen fortsat vil
være forskellige lempelser i elafgiften for udlevering af el til visse typer forbrug og/eller
forbrugere.
De foreslåede regler skal udgøre et værn mod, at elkunder indmeldes med forkert
afgiftsmæssig status. Reglerne skal nærmere fortrænge risikoen for, at elhandelsvirksomheder
rubricerer en elkunde som værende berettiget til at få leveret el med nedsat elafgift i
datahubben, men uden at elkunden er retligt berettiget til nedsat afgift.
Det foreslås på den baggrund, at elhandelsvirksomheden på grundlag af en aftale med køberen
af elektricitet skal meddele det til den datahub, som Energinet.dk etablerer og driver, hvis det
er oplyst i aftalen, at særlige afgiftsforhold eller ændringer i særlige afgiftsforhold gør sig
gældende. Det foreslås endvidere, at de oplysninger vedrørende særlige afgiftsforhold, som en
elhandelsvirksomhed indmelder til datahubben, skal elhandelsvirksomheden over for SKAT
kunne verificere pr. relevant aftagenummer på grundlag af en aftale med køberen af
elektricitet.
Det foreslås desuden, at datahubben over for SKAT skal kunne verificere disse indmeldte
oplysninger pr. relevant aftagenummer ved brug af oplysninger fra uafhængige kilder. Det
kunne f.eks. være oplysninger fra SKAT eller Bygnings- og Boligregistret (BBR).
Der foreslås tillige visse regler med hensyn til SKATs kontrol samt straf.
3.4. Tilpasning af regler om fakturering
3.4.1. Gældende ret
Det fremgår af elafgiftsloven, at der ved udlevering af afgiftspligtig elektricitet fra en
registreret virksomhed skal udstedes en faktura med oplysning om udstedelsesdato,
leverandørens navn, varemodtagerens navn, leveringsstedet og afgiftens størrelse. Det
fremgår endvidere, at hvis udlevering finder sted fra andre end registrerede virksomheder,
skal leverandøren, såfremt modtageren er momsregistreret, på forlangende ligeledes udstede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 12 -
en faktura med de nævnte oplysninger.
De gældende regler har til formål at sikre transparens ved opkrævningen af elafgifter, og at de
erhvervsvirksomheder, som er berettigede til tilbagebetaling af elafgifter, får de fakturaer,
som tilbagebetalingsbeløbet skal opgøres på baggrund af.
3.4.2. Lovforslaget
Formålet med reglerne vil være det samme under engrosmodellen, men det er nødvendigt, at
der sker visse tilpasninger af reglerne til engrosmodellen.
Med engrosmodellen vil elhandelsvirksomheden optræde som et mellemled, således at
netvirksomheden fakturerer elhandelsvirksomhederne for afgifterne i stedet for at fakturere
forbrugerne direkte. Med engrosmodellen er der et aftaleforhold om leveret el alene mellem
elhandelsvirksomheden og elkunden.
Det foreslås, at netvirksomheden ved udlevering af afgiftspligtig el skal udstede en faktura til
elhandelsvirksomheden med oplysning om udstedelsesdato, leverandørens navn, købers navn
og adresse, samt afgiftens størrelse. Hvis udleveret el vedrører et særlig afgiftsforhold, skal
afgiften for denne el oplyses separat på fakturaen.
Det foreslås endvidere, at der ved salg af afgiftspligtig elektricitet fra en elhandelsvirksomhed
skal udstedes en faktura med oplysninger om udstedelsesdato, sælgers navn og adresse,
varemodtagers navn, leveringssted, aftagenummer og afgiftens størrelse pr. aftagenummer.
Endelig foreslås det, at hvis salg af el finder sted fra andre end elhandelsvirksomheder, skal
sælgerne, såfremt modtageren er momsregistreret, på forlangende udstede en faktura med de
sidstnævnte oplysninger.
3.5. Tilpasning af regler for visse erhvervsskibe i havne
3.5.1. Gældende ret
Der er vedtaget en lempelse af elafgiften ned til EU’s minimumsafgift for landstrøm til
forbrug om bord på krydstogtskibe og andre større erhvervsmæssige skibe i havne. Den
reducerede elafgift faktureres til leverandøren af landstrøm (havnevirksomheden), som
fakturerer den reducerede elafgift videre til de omfattede skibe. Det er forudsat, at
netvirksomheden via direkte kontakt til havnevirksomheden kan styre sin fakturering af den
reducerede elafgift. Lempelsen skal godkendes i EU, men godkendelsen er endnu ikke opnået.
3.5.2. Lovforslaget
Under engrosmodellen har netvirksomheden ikke længere direkte kontakt til
havnevirksomheden, hvilket gør netvirksomhedens styring af faktureringen af reduceret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 13 -
elafgift til havnevirksomheden vanskelig. Som element i tilpasningerne til engrosmodellen
foreslås, at lempelsen ændres fra en delvis afgiftsfritagelse til en ordning med fuld elafgift på
købet af el og efterfølgende godtgørelse af elafgiften ned til EU’s minimumsafgift for det
omhandlede elforbrug om bord på disse skibe i havne. Godtgørelsen ydes til
havnevirksomheden, som fakturerer et afgiftsbeløb svarende til den ikke godtgjorte elafgift
videre til de omfattede skibe.
4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Som følge af det relaterede forslag om justering af engrosmodellen, som fremsættes af klima-,
energi- og bygningsministeren, kommer der imidlertid et engangstab på ca. 1 mia. kr. i 2016
vedr. elafgiften ved implementering af engrosmodellen.
Med implementering af engrosmodellen bevares afgiftspligten hos netvirksomhederne, der
fortsat skal indbetale elafgift, og elhandelsvirksomheder skal sende regninger til slutkunder.
Med forslaget skal netvirksomheden sende regning til elhandelsvirksomheden månedsvis i
måneden efter forbrugsmåneden. En fastsættelse af faktureringstidspunkt for netselskaberne,
vil medføre sikkerhed for, hvornår afgiften indbetales i forhold til forbrugstidspunktet.
Implementering af engrosmodellen skønnes at medføre en forskydning på én måned af
fakturering af elafgiften i forhold til gældende praksis. Én måneds forsinkelse af fakturering
medfører en engangsvirkning for statskassen på ca. 1 mia. kr. i 2016. Hertil kommer effekten
af, at de løbende indbetalinger falder 1 måned senere. Det svarer til en varig belastning af de
offentlige finanser med ca. 50 mio. kr.
Det bemærkes, at de ændrede faktureringsmønstre skyldes ændring af elforsyningsloven, der
fastsætter lovregler om, hvornår netvirksomheden skal sende faktura. Ændringer i
elforsyningsloven på senere tidspunkter vil have likviditetsmæssig betydning for
elafgiftsprovenuet.
Indførelse af en værnsregel skal sikre, at momsregistrerede virksomheder m.v. ikke får
mulighed for at opnå godtgørelse for elafgiften, før denne skal indbetales. Det svarer til
praksis i dag, hvorfor dette forslag ikke medfører økonomiske konsekvenser.
5. Administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre engangsomkostninger på 0,5 årsværk. Lovforslaget skønnes
endvidere at medføre løbende driftsomkostninger svarende til ca. 2 årsværk.
6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 14 -
7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det er skønnet, at forslaget ikke vil medføre nævneværdige administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Opgaverne med verifikation af elafgifter, som de registrerede netvirksomheder
hidtil har udført, overføres i vidt omfang til Energinet.dk.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Loven notificeres som udkast i overensstemmelse med informationsproceduredirektivet. Der
er tale om skattemæssige foranstaltninger, som ikke er omfattet af en standstill-periode.
Kommissionen orienteres separat om forslaget om tilpasning af reglerne for visse
erhvervsskibe i havne.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
3F, 3F Privat Service, Hotel og Restauration, Advokatsamfundet, Affald Plus, Akademikerne,
Akademisk Arkitektforening, Aluminium Danmark, AmCham Denmark,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Ankenævnet på energiområdet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ARI, ATP, Autobranchens Handels- og Industriforening i
Danmark, Beskæftigelsesministeriet, Biobrændselsforeningen, Blik- og Rørarbejderforbundet,
Boligselskabernes Landsforening, borger- og retssikkerhedschefen i SKAT,
Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme,
Brancheforeningen for Flaskegenbrug, Brancheforeningen for Husstandsvindmøller,
Bryggeriforeningen, Business Danmark, Børsmæglerforeningen, CAD, Centralforeningen af
Taxiforeninger i Danmark, CEPOS, Cevea, CO-industri, Coop, DAKOFA, Danish Export
Association, Danish Operators, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Jordbrugsforskning,
Danmarks Motor Union, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening,
Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Danmarks
Skibskreditfond, Danmarks Vindmølleforening, Dansk Affaldsforening, Dansk
Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Automat Brancheforening,
Dansk Automobil Sports Union, Dansk Automobilforhandler Forening, Dansk Bilforhandler
Union, Dansk Byggeri, Dansk Dagligvareleverandørforening, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri,
Dansk Gas Forening, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Iværksætterforening, Dansk
Journalistforbund, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Lokalsyn, Dansk Metal, Dansk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 15 -
Methanolforening, Dansk Mode og Textil, Dansk Rejsebureau Forening, Dansk Retursystem
A/S, Dansk Skovforening, Dansk Solcelleforening, Dansk Standard, Dansk Taxi Råd, Dansk
Told- og Skatteforbund, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske Biludlejere,
Danske Biobrændsels- og Kulimportørers Association, Danske Boligadvokater, Danske
Busvognmænd, Danske Halmleverandører, Danske Havne, Danske Maritime, Danske
Regioner, Danske Speditører, Danske Synsvirksomheder, DANVA, Datatilsynet, DBU, De
Danske Bilimportører, De Frie Energiselskaber, De Samvirkende Købmænd, DEA,
DEBRA, Den Danske Bilbranche, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Fondsmæglerforening, Den Danske Landinspektørforening, Den Danske
Skatteborgerforening, Det Økologiske Råd, DI, DI ITEK, DI Transport,
Digitaliseringsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
DS Håndværk og Industri, DTL, DTU, DTU - Afdelingen for myndighedsbetjening, DVCA
Ejendomsforeningen Danmark, Eksportrådet, EmballageIndustrien, Energi Danmark, Energi-
og Olieforum, Energiforbrugeren, Energiforum Danmark, Energiklagenævnet, Energinet.dk,
Energistyrelsen, Energitilsynet, ERFAgruppen-Bilsyn, Erhvervs- og Vækstministeriet,
Erhvervsstyrelsen – Team Effektiv Regulering, FDM, Finans og Leasing, Finansforbundet,
Finansministeriet, Finansrådet, FOA, Forbrugerrådet Tænk, FORCE Technology, Foreningen
af Danske Skatteankenævn, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for Danske Biogasanlæg,
Foreningen til Søfartens Fremme, Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen,
Forsvarsministeriet, Frie Funktionærer, FSE, FSR - danske revisorer, FTF,
Fødevareministeriet, Grafisk Arbejdsgiverforening, Greenpeace Danmark, HK-Kommunal,
HK-Privat, HOFOR, HORESTA, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen, Intelligent Energi,
International Transport Danmark, InvesteringsFondsBranchen, Justitsministeriet,
Kirkeministeriet, KL, Klima-, Energi- og Bygningsministeriet, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kraka, Kræftens Bekæmpelse, Kulturministeriet, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen Polio-, Trafik- og
Ulykkesskadede, Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation, LO, Lokale
Pengeinstitutter, Metalemballagegruppen, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen, Mineralolie,
Brancheforeningen, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Moderniseringsstyrelsen, Motorcykel Forhandler
Foreningen, Motorhistorisk Samråd, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken,
Nationalt Center for Miljø og Energi, Naturstyrelsen, Noah, Nordisk Folkecenter for
Vedvarende Energi, Nærbutikkernes Landsforening, Plastindustrien, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Reel Energi Oplysning, Rejsearbejdere.dk, Rejsearrangører i Danmark,
Restaurationsbranchen.dk, Sammenslutningen af Karosseribyggere og Autooprettere i
Danmark, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Sammenslutningen af
Mindre Erhvervsfartøjer, Sammensluttede Danske Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og
Miljøkontorer, Serviceforbundet, Sikkerhedsstyrelsen, SKAT, Skatteankestyrelsen, SRF,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431477_0016.png
- 16 -
Skattefaglig Forening, Statsministeriet, Søfartens Ledere, Søfartsstyrelsen, Tekniq,
Teknologisk Institut, Transportministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet,
Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Varmepumpefabrikantforeningen, Vedvarende
Energi, VELTEK, Videncentret for Landbrug, Vin og Spiritus Organisationen i Danmark,
Vindmølleindustrien, VisitDenmark, WWF, Ældresagen, Økologisk Landsforening,
Økonomi- og Indenrigsministeriet og Aalborg Universitet.
12. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/ mindre
udgifter
Ingen
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen
Lovforslaget skønnes at
medføre
engangsomkostninger på 0,5
årsværk.
Lovforslaget skønnes
endvidere at medføre løbende
driftsomkostninger svarende
til ca. 2 årsværk.
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget skønnes ikke at
medføre nævneværdige
administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Energinet.dk overtager
opgaver med verifikation af
afgifter fra de registrerede
netvirksomheder.
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Administrative
konsekvenser for det
offentlige
Administrative
konsekvenser for borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1431477_0017.png
- 17 -
Forholdet til EU-retten
Loven notificeres som udkast i overensstemmelse med
informationsproceduredirektivet. Der er tale om skattemæssige
foranstaltninger, som ikke er omfattet af en standstill-periode.
Kommissionen orienteres separat om forslaget om tilpasning af
regler for visse erhvervsskibe.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 18 -
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse indsættes en ny bestemmelse, § 1 a, i elafgiftsloven med tre
definitioner.
Med den foreslåede bestemmelse i § 1 a, nr. 1, indsættes en definition af begrebet
aftagenummer,
som er et vigtigt begreb i lov om elforsyning, når engrosmodellen træder i
kraft den 1. marts 2016. Der er tale om en faglig term i lov om elforsyning, som det er
relevant at definere i elafgiftsloven, hvor begrebet ofte skal anvendes som følge af
elafgiftslovens tilpasning til engrosmodellen. Det er baggrunden for forslaget om, at
definitionen indsættes i elafgiftsloven.
Ved et aftagenummer forstås et nummer, som entydigt identificerer et målepunkt, som er
omfattet af en netvirksomheds pligt til at måle levering og aftag af el. Begrebet dækker
udelukkende over de såkaldte hovedmålere, som anvendes til afregningsformål. De såkaldte
bimålere, der anvendes til individuel forbrugsmåling i visse boligforeninger eller lignende,
hvor boligforeningens forbrug afregnes samlet, vil ikke være omfattet af definitionen af
aftagenummer. I sådanne boligforeninger eller lignende vil hovedmåleren, som måler
elektriciteten til samlet afregning, være omfattet af begrebet aftagenummer.
Med den foreslåede bestemmelse i § 1 a, nr. 2, indsættes en definition af begrebet
elhandelsvirksomhed.
Det skyldes, at elhandelsvirksomheden er en central aktør i relation til
elafgifter under engrosmodellen.
Ved en elhandelsvirksomhed forstås en virksomhed, som sælger elektricitet til den, der er
omfattet af et aftagenummer, og som tillige er registreret for dette i den datahub, som
Energinet.dk etablerer og driver i forbindelse med engrosmodellen. Det er ikke alle
virksomheder, der handler med elektricitet, som omfattes af definitionen. F.eks. omfatter
definitionen ikke udlejere af lejemål, som køber elektricitet via en hovedmåler og sælger
elektriciteten videre til lejerne på basis af f.eks. målt forbrug på bimålere.
En elhandelsvirksomhed er populært sagt el-detailhandleren i forhold til de elkunder, som har
et aftagenummer.
Med den foreslåede bestemmelse i § 1 a, nr. 3, indsættes en definition af
den, der omfattes af
et aftagenummer.
Herved forstås den, der hæfter for betalingen for leverancen af el til et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 19 -
aftagenummer.
Til nr. 2
Med den foreslåede bestemmelse indsættes et nyt stk. 4 i § 2 i elafgiftsloven.
Det nye stk. 4 vedrører en gældende afgiftsfritagelse for el fra VE-anlæg, herunder
solcelleanlæg, for et nærmere opgjort forbrug af elektricitet fra det kollektive net.
Afgiftsfritagelsen fremgår af elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c, sammenholdt med stk. 3. Disse
bestemmelser foreslås ikke ændret.
Hidtil har der været et aftaleforhold om den registrerede netvirksomheds netydelser mellem
den registrerede netvirksomhed og forbrugere med ret til ovenævnte afgiftsfritagelse. Den
registrerede netvirksomhed har faktureret elafgifter af el til forbrugeren med undtagelse af
nævnte nærmere opgjorte forbrug af afgiftsfri el.
Med engrosmodellen er der kun ét aftaleforhold om leveret el til et aftagenummer, nemlig
mellem elhandelsvirksomheden og elkunden. Endvidere er der et aftaleforhold om den
registrerede netvirksomheds salg af netydelser mellem den registrerede netvirksomhed og
elhandelsvirksomheden, ligesom den registrerede netvirksomhed fakturerer elafgifter til
elhandelsvirksomheden med undtagelse af nævnte nærmere opgjorte forbrug af afgiftsfri
elektricitet til forbrugere. Under engrosmodellen er den registrerede netvirksomheds direkte
kendskab til forbrugerne af el begrænset.
Udgangspunktet er, at elhandelsvirksomheden fakturerer pr. aftagenummer. Engrosmodellen
isoleret set udelukker dog ikke, at der vil kunne være tilfælde, hvor flere forbrugere aftager el
via det samme aftagenummer eller, hvor en forbruger har flere aftagenumre med registrering
af forskellige forbrug, som aggregeres på fakturaen. Det er således muligt, at et aftagenummer
vedrører både elforbrugere omfattet af afgiftsfritagelsen for VE-anlæg og elforbrugere, som
ikke er omfattet af denne afgiftsfritagelse. Med det nye stk. 4 foreslås, at afgiftsfritagelsen er
betinget af, at den afgiftsfri elektricitet ifølge oplysninger fra datahubben udleveres til et
aftagenummer, som kun vedrører de forbrugere, som er berettigede til at modtage nævnte
afgiftsfri elektricitet. Reglen skal medvirke til at sikre, at det kun er disse forbrugere, som
faktisk forbruger den pågældende afgiftsfri elektricitet.
Datahubben skal stille oplysninger om det elforbrug, som afgiftsfritagelsen gælder for, til
rådighed for den registrerede netvirksomhed. Det giver den registrerede netvirksomhed
mulighed for at styre den afgiftsmæssige fakturering til elhandelsvirksomheden. Der henvises
til bemærkningerne til nr. 10.
Til nr. 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 20 -
Ordet gas erstattes af ordet elektricitet. Der er tale om en rettelse af en sproglig fejl.
Til nr. 4
Med den foreslåede bestemmelse indsættes to stykker, stk. 2 og 3, i § 5 i elafgiftsloven, som
regulerer forholdet mellem registrerede virksomheder.
Ifølge den gældende bestemmelse i § 5 skal registrerede virksomheder ikke opkræve elafgifter
af el til andre registrerede virksomheder, som afsætter elektricitet, eller til såkaldte
forbrugsregistrerede virksomheder.
Under engrosmodellen er den registrerede netvirksomheds direkte kendskab til modtagerne af
el begrænset.
Med de nye stykker, stk. 2 og 3, foreslås, at afgiftsfritagelsen - det forhold, at der ikke skal
opkræves elafgifter - er betinget af, at den afgiftsfri elektricitet udleveres til et aftagenummer,
som omfatter nævnte registrerede virksomheder. Reglen skal medvirke til at sikre, at det kun
er disse virksomheder, som faktisk modtager den pågældende afgiftsfri elektricitet.
Datahubben skal stille oplysninger om elforbrug, som denne afgiftsfritagelse gælder for, til
rådighed for den registrerede netvirksomhed. Det giver den registrerede netvirksomhed
mulighed for at styre den afgiftsmæssige fakturering til elhandelsvirksomheden. Der henvises
til bemærkningerne til nr. 10.
Til nr. 5 og 6
Med det foreslåede nr. 5 ophæves stk. 3 i § 6 i elafgiftsloven. Stk. 3 vedrører elvarmeafgiftens
anvendelsesområde. Med det foreslåede nr. 6 indsættes som nye stykker stk. 3 og 4 i § 6 i
elafgiftsloven.
I de gældende stk. 1 og 2 i § 6 er det fastsat, at der gælder en almindelig elafgift og en
undtagelse til denne i form af reduceret elafgift for årsforbrug over 4.000 kWh i elopvarmede
helårsboliger. Herefter benævnes den reducerede sats elvarmesats. Disse regler i stk. 1 og 2
foreslås ikke ændret.
Efter det gældende stk. 3 i § 6 fastsætter skatteministeren regler for opgørelsen af den
afgiftspligtige mængde el efter stk. 1 og 2. Det foreslås i nr. 5, at denne bemyndigelse til
skatteministeren ophæves.
I medfør af det gældende stk. 3 har skatteministeren udstedt bekendtgørelse nr. 456 af 10. juli
1986 om afgiftsberigtigelse af elektricitet til opvarmning af helårsboliger. Bekendtgørelsen
fastsætter, hvilke betingelser, som skal være opfyldt, for at elvarmesatsen kan finde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 21 -
anvendelse.
Det fremgår bl.a. af bekendtgørelsen, at for at el til helårsboliger kan afgiftsberigtiges efter
elvarmesatsen, skal boligenheden være registreret i Bygnings- og Boligregistret (BBR) som
elopvarmet helårsbolig. Med det foreslåede nr. 6 indsættes et nyt stk. 3, som indebærer, at
denne betingelse indsættes i elafgiftsloven som nr. 1 i det nye stk. 3.
Bekendtgørelsen indeholder desuden en række regler med bl.a. krav til de registrerede
netvirksomheders registrering af de helårsboliger, som er berettigede til at forbruge el med
elvarmesats. Disse regler har som forudsætning, at der er et aftaleforhold om levering af
netydelser mellem den registrerede netvirksomhed og forbrugeren af el til elvarmesats. Denne
forudsætning bortfalder imidlertid med engrosmodellen, hvori der kun gælder ét aftaleforhold
om leveret el, nemlig mellem elhandelsvirksomheden og kunden med aftagenummer. Det
betyder, at disse regler i bekendtgørelsen mister relevans med engrosmodellen.
Med engrosmodellen er der et aftaleforhold om den registrerede netvirksomheds salg af
netydelser mellem den registrerede netvirksomhed og elhandelsvirksomheden. Den
registrerede virksomhed fakturerer elafgifter til elhandelsvirksomheden, herunder til
elvarmesatsen. I den situation skal Energinet.dk stille oplysninger om det elforbrug, som
elvarmesatsen gælder for, til rådighed for den registrerede netvirksomhed. Dermed har de
registrerede netvirksomheder et faktuelt grundlag for styringen af deres fakturering af
elvarmesats. Der henvises til bemærkningerne til nr. 10.
På grundlag af ovenstående foreslås med nr. 5, at der sker ophævelse af det gældende stk. 3 i
§ 6 i elafgiftsloven. Dermed ophæves den hidtidige bemyndigelse i stk. 3, hvorefter
skatteministeren fastsætter regler for opgørelsen af den afgiftspligtige mængde el efter stk. 1
og 2. Som konsekvens heraf bortfalder nævnte bekendtgørelse nr. 456 af 10. juli 1986 om
afgiftsberigtigelse af elektricitet til opvarmning af helårsboliger.
Med det foreslåede nr. 6 indsættes som nye stykker,
stk. 3 og 4,
i § 6 i elafgiftsloven.
Med det foreslåede
stk. 3, nr. 1,
indsættes det som betingelse for, at elvarmesatsen kan finde
anvendelse for el til helårsboliger, at boligenheden er registreret i BBR som elopvarmet
helårsbolig. Denne betingelse fremgår som nævnt af ovennævnte bekendtgørelse, som
bortfalder. Med det nye stk. 3 foreslås denne betingelse indsat i elafgiftsloven som nr. 1 i stk.
3. Praksis på området videreføres dermed uændret under engrosmodellen.
Med det foreslåede
stk. 3, nr. 2,
foreslås endvidere, at det indsættes som en betingelse for
anvendelse af elvarmesatsen, at elektriciteten til elvarmesats leveres til et aftagenummer, som
kun omfatter den enkelte forbruger, hvis boligenhed er registreret i BBR som elopvarmet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 22 -
helårsbolig. Engrosmodellen isoleret set udelukker ikke, at der vil kunne være tilfælde, hvor
flere forbrugere aftager el via det samme aftagenummer eller, hvor en forbruger har flere
aftagenumre med registrering af forskellige forbrug, som aggregeres på fakturaen. Den
foreslåede betingelse skal medvirke til at sikre, at det er de rigtige forbrugere, som faktisk
forbruger elektricitet med elvarmesats.
Under engrosmodellen er den registrerede netvirksomheds direkte kendskab til modtagerne af
el begrænset.
Med det foreslåede
stk. 3, nr. 3,
indsættes det som en betingelse for anvendelse af
elvarmesatsen, at ovennævnte betingelse i nr. 2 er opfyldt ifølge oplysning fra datahubben til
den registrerede netvirksomhed.
Datahubben skal over for den registrerede netvirksomhed løbende stille oplysninger til
rådighed om det relevante elforbrug hos de enkelte forbrugere, hvis boligenhed er registreret i
BBR som elopvarmet helårsbolig. Denne oplysning udgør det faktuelle grundlag for de
registrerede netvirksomheders styring af faktureringen af elvarmesats til
elhandelsvirksomheder. Der henvises til bemærkningerne til nr. 10.
Med det nye
stk. 4, 1. pkt.,
foreslås, at ved skift af elhandelsvirksomhed inden for et år
fordeles de 4.000 kWh nævnt i det gældende stk. 1, 1. pkt., forholdsmæssigt mellem
delperioderne før og efter et skift afhængigt af delperiodernes længde opgjort i
kalendermåneder. Dermed gives der - som led i tilpasningerne til engrosmodellen - regler om,
hvordan den registrerede netvirksomhed skal fakturere vedrørende de 4.000 kWh, som skal
pålægges almindelig elafgift, ved skift af elhandelsvirksomhed.
En tilsvarende regel som den i stk. 4, 1. pkt., foreslås med
stk. 4, 2. pkt.,
for skift, som
fremkommer, når en elhandelsvirksomhed overtager det forretningsmæssige forhold til den,
som er omfattet af et aftagenummer, fra en registreret netvirksomhed.
Til nr. 7
For det første foreslås, at § 7, stk. 3, 1. pkt., ophæves. Den gældende bestemmelse fastsætter
krav til indholdet af fakturaer i forbindelse med udlevering af afgiftspligtig el fra en
registreret virksomhed. Som led i tilpasningerne til engrosmodellen skal disse krav til
fakturering ændres. Det foreslås i nr. 8, at de ændrede krav indsættes som 1.-3. pkt. i § 7, stk.
3. Der henvises til bemærkningerne til nr. 8.
For det andet foreslås, at § 7, stk. 3, 3. pkt., ophæves. Det fremgår af den gældende
bestemmelse, at ved udlevering af afgiftspligtig el fra andre end registrerede virksomheder
skal leverandøren, såfremt modtager er momsregistreret, på forlangende udstede en faktura,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 23 -
som opfylder de krav til fakturering, som stilles til registrerede virksomheder. Som led i
tilpasningerne til engrosmodellen skal denne regel om fakturering ændres. Det foreslås i nr. 8,
at den ændrede regel indsættes som 5. pkt. i § 7, stk. 3. Der henvises til bemærkningerne til
nr. 8.
Til nr. 8
Med den foreslåede bestemmelse indsættes som nye punktummer, 1.-5. pkt., i § 7, stk. 3, i
elafgiftsloven vedrørende krav til fakturering. Det gældende stk. 3 fastsætter krav til indholdet
af fakturaer i forbindelse med udlevering af afgiftspligtig el fra registrerede virksomheder
eller ikke registrerede virksomheder. Som led i tilpasningerne til engrosmodellen foreslås
fastsat ændrede krav til fakturering.
Efter gældende ret fakturerer de registrerede netvirksomheder de almindelige elforbrugerne
direkte for elafgifter og angiver og betaler afgifterne til SKAT efter elafgiftsloven. Med
engrosmodellen vil elhandelsvirksomheden optræde som et mellemled, således at
netvirksomheden fakturerer elhandelsvirksomhederne for afgifterne i stedet for at fakturere
forbrugerne direkte. Med engrosmodellen er der et aftaleforhold om leveret el alene mellem
elhandelsvirksomheden og elkunden med aftagenummer.
1.-3. pkt.
fastsætter ændrede regler for almindelig afgiftsmæssig fakturering under
engrosmodellen.
Med
1. pkt.
foreslås, at netvirksomheden ved udlevering af afgiftspligtig el skal udstede en
faktura til elhandelsvirksomheden med oplysning om udstedelsesdato, leverandørens navn,
købers/elhandlerens navn og adresse, samt afgiftens størrelse. Hvis et særligt afgiftsforhold
gør sig gældende ved udleveringen af el, skal afgiftens omfang oplyses separat for den
udleverede el. Det gælder for hver af de forskellige typer særlige afgiftsforhold. F.eks. gælder
særlige afgiftsforhold i form af nedsat elafgift for et årligt forbrug af el på over 4.000 kWh i
elopvarmede helårsboliger. Hvad der forstås ved særlige afgiftsforhold er nærmere omtalt
under bemærkningerne til nr. 10. Det nye i forhold til de gældende regler er, at der skal
oplyses om købers navn og adresse, aftagenummeret og afgiftens størrelse i relation til særlige
afgiftsforhold. Der skal ikke længere skal oplyses om varemodtagerens navn og
leveringsstedet.
2.-4. pkt.
fastsætter regler for elhandelsvirksomheders fakturering. Reglerne skal ses i lyset af,
at elhandelsvirksomhederne overtager faktureringen af elafgifter til elforbrugerne fra
netvirksomhederne. Reglerne har til formål at sikre transparens med hensyn til
viderefaktureringen af elafgifter. Desuden sikres det, at de erhvervsvirksomheder, som er
berettigede til tilbagebetaling af elafgifter, får de fakturaer, som tilbagebetalingsbeløbet skal
opgøres på baggrund af.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 24 -
Med
2. pkt.
foreslås nærmere, at der ved salg af afgiftspligtig elektricitet fra en
elhandelsvirksomhed skal udstedes en faktura med oplysninger om udstedelsesdato, sælgers
navn og adresse, varemodtagers navn, leveringssted, aftagenummer og afgiftens størrelse pr.
aftagenummer.
De foreslåede regler i
3.
og
4. pkt.
indeholder værnsregler, som skal medvirke til, at der ikke
sker tilbagebetaling af fakturerede elafgifter til virksomheder forud for indbetalingen af
elafgifterne til SKAT. Der henvises til afsnit 3.1. under de almindelige bemærkninger.
Med
3. pkt.
foreslås nærmere, at fakturaen ved salg af afgiftspligtig elektricitet til
momsregistrerede virksomheder skal oplyse om varemodtagers CVR- eller SE-nr. for
momsregistreringen, og at fakturaen ved salg af afgiftspligtig elektricitet til virksomheder,
som er forbrugere af kørestrøm, der anvendes af eltog til personbefordring, skal oplyse om
CVR- eller SE-nr. for virksomheden. Der er tale om om erhvervsvirksomheder, som er
berettigede til tilbagebetaling af elafgifter, der opgøres med udgangspunkt i fakturaer. Reglen
udgør en del af en række værnsregler, som også omfatter det foreslåede 4. pkt.
Med
4. pkt.
foreslås, at ved en elhandelsvirksomheds salg af afgiftspligtig elektricitet til en
momsregistreret virksomhed eller en virksomhed med nævnte momsfri personbefordring med
eltog må fakturaen ikke påføres oplysning om afgiftsbeløb, før en registreret virksomhed har
udstedt en faktura med oplysning om afgiftsbeløbet.
Reglerne i 3. og 4. pkt. indgår i en række af værnsregler, som også omfatter de foreslåede
regler i nr. 10, 13 og 15. Der henvises til bemærkningerne til disse numre.
Med
5. pkt.
foreslås, at hvis salg af afgiftspligtig elektricitet finder sted fra andre end
elhandelsvirksomheder, skal leverandøren, såfremt køberen er registreret efter momsloven, på
forlangende udstede en faktura med oplysning om udstedelsesdato, leverandørens navn,
varemodtagerens navn, leveringsstedet og afgiftens størrelse. En lignende regel, men dog for
fakturering fra andre end registrerede virksomheder, findes i det gældende 3. pkt., som
foreslås ophævet med forslaget i nr. 7. Baggrunden for disse ændringer er, at
elhandelsvirksomhederne træder i de registrerede netvirksomheders sted i relation til
fakturering af elafgifter til elkunderne.
Afgiftens størrelse oplyses på fakturaen som hidtil efter den gældende regel i 2. pkt., som
bliver 6. pkt.
Til nr. 9
§ 8, stk. 7, i elafgiftsloven foreslås ophævet. Bestemmelsen vedrører en situation, hvor visse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 25 -
registrerede virksomheder fakturerer elafgifter direkte til forbrugerne. Bestemmelsen er ikke
længere relevant som følge af engrosmodellen.
Til nr. 10
Med den foreslåede nye
§ 9
i elafgiftsloven foreslås forskellige bestemmelser, der skal sikre
dokumentation for visse særlige afgiftsforhold af hensyn til opkrævningen af elafgifter. De
foreslåede regler har indirekte betydning for de registrerede netvirksomheder og direkte
betydning for Energinet.dk./datahubben og elhandelsvirksomhederne.
Med engrosmodellen vil der fortsat eksistere en række særlige afgiftsforhold, det vil sige
afgiftsforhold, som afviger fra den normale situation, hvor registrerede netvirksomheder
opkræver almindelig elafgift med højeste afgiftssats af forbrug af el her i landet. F.eks. vil der
gælde særlige afgiftsforhold i form af nedsat elafgift for et årligt forbrug af el på over 4.000
kWh i helårsboliger. Hvad der nærmere forstås ved særlige afgiftsforhold, er anført i det
foreslåede stk. 4, som er omtalt nedenfor. Det vil således fortsat gælde, at den registrerede
netvirksomhed opkræver reducerede elafgifter med forskellige afgiftssatser, herunder satsen
nul, for udlevering af el til visse typer forbrug og/eller forbrugere.
Under engrosmodellen er den registrerede netvirksomheds direkte kendskab til forbrugerne af
el begrænset. Det er derfor nødvendigt, at der fastsættes regler, der skal sikre dokumentation
for eksistensen af disse særlige afgiftsforhold af hensyn til opkrævningen af elafgift under
engrosmodellen.
Det foreslås i
stk.1,
at den datahub, som Energinet.dk etablerer og driver, løbende skal stille
oplysninger om særlige afgiftsforhold for specifikke aftagenumre på aggregeret niveau til
rådighed for den registrerede netvirksomhed. Det skal også gælde ved ændringer i særlige
afgiftsforhold for et specifikt aftagenummer, herunder tilfælde hvor et særligt afgiftsforhold
ophører. Der er tale om de aftagenumre, som vedrører netvirksomhedens salg af ydelser til
elhandelsvirksomheden. Med bestemmelsen sikres, at den enkelte registrerede netvirksomhed
kan indhente oplysninger om elforbrug, som er forbundet med særlige typer afgiftsforhold.
Disse oplysninger udgør det faktuelle grundlag for de registrerede netvirksomheders styring
af faktureringen vedrørende de særlige afgiftsforhold til elhandelsvirksomheder.
Baggrunden for de foreslåede bestemmelser i
stk. 2
og
3,
som omtales nedenfor, er, at der
ellers vil være risiko for, at der sker overtrædelser af elafgiftsloven i forbindelse med data om
særlige afgiftsforhold med afgiftsprovenutab for statskassen til følge. Der er således tale om
værnsregler. Der henvises til afsnit 3.2 under de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i
stk. 2,
at hvis særlige afgiftsforhold eller ændringer i særlige afgiftsforhold gør
sig gældende ved en registreret netvirksomheds udlevering af elektricitet til et aftagenummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 26 -
ifølge oplysninger fra en elhandelsvirksomhed til datahubben, skal datahubben kunne
verificere dette pr. aftagenummer ved brug af uafhængige kilder. Ved uafhængige kilder
forstås kilder, som en elhandelsvirksomhed ikke kan øve indflydelse på. Det kunne f.eks.
være SKAT, BBR eller registre hos Energinet.dk baseret på uafhængige kilder. Endvidere
skal datahubben på forlangende over for SKAT kunne fremvise dokumentation for
verifikationen.
Det foreslås i
stk. 3,
at elhandelsvirksomheden på grundlag af en aftale med køberen af
elektricitet skal meddele det til den datahub, som Energinet.dk etablerer og driver, hvis det er
oplyst i aftalen, at særlige afgiftsforhold eller ændringer i særlige afgiftsforhold gør sig
gældende for det af aftalen omfattede aftagenummer. Elhandelsvirksomheden må ikke
derudover meddele oplysninger om særlige afgiftsforhold eller ændringer i særlige
afgiftsforhold pr. aftagenummer til datahubben. Det foreslås endvidere, at de oplysninger om
særlige afgiftsforhold eller ændringer i særlige afgiftsforhold pr. aftagenummer, som
indmeldes af en elhandelsvirksomhed til datahubben, skal elhandelsvirksomheden kunne
verificere på grundlag af en aftale med køberen af elektricitet. Endvidere skal
elhandelsevirksomheden på forlangende over for told- og skatteforvaltningen kunne fremvise
dokumentation for dette.
I det foreslåede
stk. 4
præciseres, at der ved særlige afgiftsforhold forstås forhold, som er
omfattet af følgende lovgivning:
-
-
Den såkaldte solcelleordning i elafgiftslovens § 2, stk. 3, og det foreslåede stk. 4. Der
er tale om den permanente solcelleordning.
At registrerede virksomheder ikke opkræver elafgifter af el til andre registrerede
virksomheder, som afsætter elektricitet, eller til såkaldte forbrugsregistrerede
virksomheder, som er omfattet af henholdsvis litra a og b i § 5, stk. 1, i elafgiftsloven.
Ordningen med nedsat elafgift for elopvarmede helårsboliger i elafgiftslovens § 6, stk.
1, 1. pkt., og det foreslåede stk. 3, nr. 1 og 2, og stk. 4.
Den midlertidige solcelleordning i lov nr. 1390 af 23. december 2012 om ændring af
lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, lov om afgift af elektricitet
og ligningsloven (Støtte til solcelleanlæg og øvrige små vedvarende energi-anlæg
m.v.) § 6, stk. 6.
-
-
Det foreslås i
stk. 5,
at skatteministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for
ovennævnte dokumentation for verifikation i en bekendtgørelse.
De foreslåede regler i det nye
§ 9 a,
i elafgiftsloven indeholder værnsregler, som skal
medvirke til, at der ikke sker tilbagebetaling af fakturerede elafgifter til virksomheder forud
for indbetalingen af elafgifterne til SKAT. Der henvises til afsnit 3.1. under de almindelige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 27 -
bemærkninger.
Det foreslås med det nye
§ 9 a, stk. 1,
i elafgiftsloven, at en elhandelsvirksomhed skal kunne
verificere, at den ikke overtræder den nye regel i § 7, stk. 3, 4. pkt., pr. aftagenummer i dens
beholdning af aftagenumre i den datahubben. Denne nye regel i § 7 er omtalt under
bemærkningerne til nr. 8. Endvidere skal elhandelsvirksomheden på forlangende over for
SKAT kunne fremvise dokumentation for dette.
Endelig foreslås i det nye
§ 9 a, stk. 2,
at skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for
dokumentation efter § 9 a, stk. 1.
Reglerne i § 9 a udgør en del af en række værnsregler, som også omfatter de foreslåede regler
i nr. 8, 13 og 15. Der henvises til bemærkningerne til disse numre.
Til nr. 11
Der er tale om en rettelse af en henvisning til et stykke i § 11 a, stk. 8, i elafgiftsloven.
Henvisningen til stk. 16 rettes således til stk. 15.
Til nr. 12
Det foreslås, at henvisningen i § 11 a, stk. 10, til andre end registrerede virksomheder, som
fakturerer elafgifter, ændres til en henvisning til andre end elhandelsvirksomheder, som
fakturerer elafgifter.
Forslaget er en følge af, at det med indførelse af engrosmodellen ikke længere er de
registrerede virksomheder, som sender fakturaer med elafgifter til forbrugerne af elektricitet,
idet elhandelsvirksomhederne på det punkt træder i de registrerede virksomheders sted.
Til nr. 13 og 15
De foreslåede regler i nr. 13 og 15 indeholder værnsregler, som skal medvirke til, at der ikke
sker tilbagebetaling af fakturerede elafgifter til virksomheder forud for indbetalingen af
elafgifterne til SKAT. Der henvises til afsnit 3.1. under de almindelige bemærkninger.
Med det foreslåede nr. 13 foreslås indsat et 3. pkt. i § 11 b, stk. 2, i elafgiftsloven. Ifølge det
gældende stk. 2 godtgøres elafgift af kørestrøm, der anvendes af eltog til personbefordring,
bortset fra 0,4 øre pr. kWh. Denne type personbefordring er momsfritaget efter momsloven.
Med det foreslåede 3. pkt. foreslås, at godtgørelsen er betinget af:
- At det fremgår af købsaftalen, at forbrugeren er en virksomhed, som forbruger
kørestrøm, der anvendes af eltog til personbefordring, med angivelse med
forbrugerens CVR- eller SE-nr., og
- at fakturaer vedrørende de aftalte leverancer af elektricitet indeholder oplysning om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 28 -
forbrugerens CVR- eller SE-nr.
Med det foreslåede nr. 15 foreslås indsat en ny
§ 11 d
i elafgiftsloven. Elafgiftsloven rummer
en række gældende ordninger om godtgørelse af elafgift til momsregistrerede virksomheder.
Det er hensigten, at den nye § 11 d skal gælde for momsregistrerede virksomheder, som er
omfattet af de til enhver tid gældende ordninger med godtgørelse i elafgiftsloven. Med § 11 d
foreslås, at for elektricitet, som en momsregistreret virksomhed køber af en
elhandelsvirksomhed, er godtgørelsen af afgift betinget af:
- At det fremgår af købsaftalen, at køber er en momsregistreret virksomhed med
angivelse af CVR- eller SE-nr. for momsregistreringen, og
- at fakturaer vedrørende de aftalte leverancer af elektricitet indeholder oplysning om
køberens CVR- eller SE-nr. for momsregistreringen.
Der henvises til bemærkningerne til nr. 8 og 10.
Til nr. 14
Med lov nr. 555 af 2. juni 2014 er der vedtaget en lempelse af elafgiften ned til EU’s
minimumsafgift for landstrøm til forbrug ombord på krydstogtskibe og andre større
erhvervsmæssige skibe i havne. Lempelsen skal godkendes i EU, men godkendelsen er endnu
ikke opnået.
Som element i tilpasningerne til engrosmodellen foreslås med nr. 14 indsat
stk. 3-6
i § 11 b i
elafgiftsloven. Dermed foreslås, at ovennævnte lempelse ændres fra en delvis afgiftsfritagelse
til en ordning med fuld elafgift på købet af el og efterfølgende godtgørelse af elafgift ned til
EU’s minimumsafgift for det omhandlede elforbrug om bord på disse skibe i havne.
Godtgørelsen ydes ikke direkte til de omfattede skibe, men til den virksomhed i havnen, som
aftagenummeret for elektriciteten omfatter. Det er herved forudsat, at denne virksomhed
videresælger elektriciteten til skibene alene med tillæg af ikke godtgjort elafgift, således at
skibene ikke stilles anderledes afgiftsmæssigt. Det er således ikke det enkelte skib, der skal
have godtgørelse, men den, som sælger el til skibet.
Til nr. 16
Med forslaget får SKAT mulighed for at foretage kontroleftersyn hos
Energinet.dk/datahubben og elhandelsvirksomheder svarende til den kontrolmulighed, som
SKAT allerede har i forhold til registrerede virksomheder og momsregistrerede virksomheder,
som begærer tilbagebetaling af elafgifter efter § 11 i elafgiftsloven.
Samtidig præciseres det, at kontrolmuligheden også gælder for virksomheder, som begærer
tilbagebetaling af afgift efter andre bestemmelser i elafgiftsloven end § 11. Det kunne f.eks.
være en virksomheds begæring af tilbagebetaling af elafgifter for kørestrøm til eltog efter § 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 29 -
b, stk. 2.
Til nr. 17
Der er tale om en ajourføring af bestemmelser om SKATs adgang til regnskabsmateriale.
Efter forslaget får SKAT adgang til regnskabsmateriale m.v. i henhold til elafgiftsloven
svarende til de allerede gældende bestemmelser i gasafgiftslovens § 19, stk. 3-5.
Det foreslås endvidere, at adgangen skal omfatte regnskabsmateriale om
elhandelsvirksomheders indkøb af netydelser med tillæg af afgift og viderefakturering af
elafgift til et aftagenummer.
Til nr. 18
Det foreslås, at SKATs adgang til oplysninger også skal omfatte oplysninger, der er
registreret elektronisk. En lignende regel fremgår allerede af gasafgiftsloven § 19, stk. 6.
Til nr. 19
Der foreslås indsat en bestemmelse, der giver SKAT ret til at indhente oplysninger fra
Energinet.dk/datahubben. Baggrunden er, at datahubben håndterer måledata m.v., og den
varetager nødvendige funktioner og kommunikation til brug for netvirksomhedernes
fakturering til elhandelsvirksomhederne af elafgift samt elhandelsvirksomhedernes
fakturering af elafgift til forbrugerne af elektriciteten.
Der foreslås desuden en bestemmelse som i andre afgiftslove om, at politiet yder SKAT
bistand til gennemførelse af kontrol.
Til nr. 20
Elafgiftslovens § 15, stk. 1, litra a, fastsætter, at forsætlige eller groft uagtsomme
overtrædelser af loven i form af afgivelse af urigtige eller vildledende oplysninger eller
fortielse af oplysninger til brug for afgiftskontrollen straffes med bøde.
Det foreslås at udvide bestemmelsens anvendelsesområde til også omfattet de situationer,
hvor Energinet.dk eller en elhandelsvirksomhed har undladt at verificere oplysninger om
særlige afgiftsforhold, jf. de foreslåede regler i § 9, stk. 2 og 3. Der henvises til
bemærkningerne til nr. 10.
Til nr. 21
Med forslaget foreslås en straffebestemmelse indsat som § 15, stk. 3, i elafgiftsloven
vedrørende overtrædelse af de foreslåede værnsregler mod dels forudfakturering og dels
fejlagtig indmelding af elkunder i datahubben, som fremgår af den foreslåede affattelse af
forslag til henholdsvis § 7, stk. 3, 4. pkt., og 9, stk. 3, 1. og 2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 30 -
og 10, og bemærkningerne til nr. 8 og nr. 10. Den foreslåede straffebestemmelse omfatter
elhandelsvirksomheder.
Værnsreglen i elafgiftslovens § 7, stk. 3, 4. pkt., indebærer, at elhandelsvirksomheden først
må viderefakturere afgift til momsregistrerede kunder og vedrørende forbrugere af kørestrøm
til eltog til momsfritaget personbefordring, når de selv er tilfaktureret afgift fra den
registrerede netvirksomhed.
Der er således et forbud mod forudfakturering af afgiften for disse situationer. Formålet med
værnsreglen er at fortrænge statens risiko for afgiftstab.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med de foreslåede § 11 b, stk. 2, 3. pkt., og § 11 d, jf.
lovforslagets nr. 13 og 15, der stiller krav for tilbagebetaling til købsaftalen indgået mellem
elhandelsvirksomheden og de momsregistrerede virksomheder m.v. Det vil således fremgå
klart af købsaftalerne, når værnsreglen skal finde anvendelse.
Værnsreglen i elafgiftslovens § 9, stk. 3, 1. og 2. pkt., omhandler ligeledes en handlepligt for
elhandelsvirksomheden – denne gang i forhold til en korrekt indberetning til datahubben.
Efter bestemmelserne skal elhandelsvirksomheden på grundlag af en aftale med køber om
elektricitet meddele til datahubben, hvis det er oplyst i aftalen, at særlige afgiftsforhold gør
sig gældende for det pågældende aftagenummer, eller der er sket ændringer i de særlige
afgiftsforhold. Elhandelsvirksomheden må ikke meddele yderligere om særlige afgiftsforhold
eller ændringer i særlige afgiftsforhold for et aftagenummer til datahubben.
De særlige afgiftsforhold, som er omfattet af bestemmelsen, er oplistet i den foreslåede
affattelse af elafgiftslovens § 9, stk. 4, jf. forslagets nr. 10. Dette omfatter eksempelvis
ordningen med nedsat elafgift for elopvarmede helårsboliger. Det er et fællestræk for de
særlige afgiftsforhold, at der er tale om begunstigende ordninger for elkunder i afgiftsmæssig
henseende.
Det foreslås, at en overtrædelse af værnsreglerne enten ved forsæt eller grov uagtsomhed
medfører en ordensbøde.
Grov uagtsomhed anses bl.a. at foreligge i de situationer, hvor en elhandelsvirksomhed har
forudfaktureret til f.eks. en momsregistreret elkunde til trods for, at elhandelsvirksomheden
forinden via købsaftalen har fået oplyst virksomhedens CVR- eller SE-nr. for
momsregistreringen. Grov uagtsomhed anses også for at foreligge i den situation, hvor
elhandelsvirksomheden ved passivitet i købsaftalen har undladt at nævne fastsatte krav for
tilbagebetaling til købsaftalen, som er fastsat ved den foreslåede § 11 b, stk. 2, 3. pkt., eller §
11 d, og desuden har overtrådt værnsreglen mod forudfakturering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 31 -
Grov uagtsomhed vil desuden foreligge i den situation, hvor elhandelsvirksomheden ikke har
indberettet et særligt aftaleforhold eller ændringer heri i datahubben til trods for, at
elhandelsvirksomheden forinden via købsaftalen har modtaget oplysninger vedrørende de
særlige afgiftsforhold eller ændringerne i særlige afgiftsforhold, og det har medført afgiftstab
for staten. Dette kan eksempelvis betyde, at en kunde i en periode uberettiget er omfattet af en
lempeligere afgiftsordning. Grov uagtsomhed anses ligeledes for at foreligge i den situation,
hvor elhandelsvirksomheden har indberettet et særligt afgiftsforhold i datahubben, men uden
at dette særlige afgiftsforhold fremgår af den indgående købsaftale med kunden.
SKAT har hjemmel til at afgøre straffesager med et administrativt bødeforlæg i tilfælde, hvor
sanktionen alene er bøde, og hvor den, der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i
overtrædelsen og samtidig erklærer sig rede til inden for en nærmere angiven frist at betale en
nærmere angiven bøde. Den pågældende kan nægte at betale bøden for at få sagen prøvet ved
domstolene. Da der er tale om en straf, er det domstolene, der skal fastsætte principperne for
udmåling af bøden. Den administrative praksis skal således være i overensstemmelse med
retspraksis.
Folketinget kan give meget detaljerede retningslinjer for, hvilket bødeniveau, der ønskes fra
politisk side, men det er stadig domstolene, der i sidste instans fastlægger bødeniveauet.
Det er regeringens opfattelse, at bøden bør være i størrelsesordenen 10.000 kr. i et
førstegangstilfælde pr. aftagenummer pr. påbegyndt måned, mens den i gentagelsestilfælde
bør fordobles. I 3.- eller 4.gangstilfælde osv. forudsættes det, at der fastsættes en bøde, der er
klart højere end det dobbelte, idet det er regeringens opfattelse, at der i sådanne tilfælde
foreligger skærpende omstændigheder, da der i disse tilfælde er en stærk formodning for, at
der ved overtrædelsen er opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv
eller andre.
Når der ved fastsættelsen af bødes bliver lagt vægt på aftagenummeret, skyldtes det, at der i
den foreslåede engrosmodel kun er ét aftaleforhold om leveret el til elkunden, hvilket er
mellem elhandelsvirksomheden og køberen af el, dvs. eksempelvis en momsregistreret
virksomhed.
Det skal afslutningsvis igen præciseres, at straffastsættelsen altid beror på domstolens
konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af sagens omstændigheder, og det angivne
bødeniveau vil derfor kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete
sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 32 -
Til § 2
Til nr. 1
Med den foreslåede bestemmelse indsættes et nyt
2. pkt.
i § 6, stk. 6, i lov nr. 1390 af 23.
december 2012 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, lov
om afgift af elektricitet og ligningsloven (Støtte til solcelleanlæg og øvrige små vedvarende
energi-anlæg m.v.).
Det nye 2. pkt. vedrører en gældende midlertidig afgiftsfritagelse for et nærmere opgjort
forbrug af elektricitet fra det kollektive net. Afgiftsfritagelsen er baseret på daværende regler
om afgiftsfritagelse i § 2, stk. 1, litra e, i elafgiftsloven.
Hidtil har der været et aftaleforhold om den registrerede netvirksomheds netydelser mellem
den registrerede netvirksomhed og forbrugere med ret til ovenævnte afgiftsfritagelse, og den
registrerede netirksomhed har faktureret elafgifter til forbrugeren med undtagelse af nævnte
nærmere opgjorte forbrug af afgiftsfri elektricitet.
Med engrosmodellen er der kun ét aftaleforhold om leveret el, nemlig mellem
elhandelsvirksomheden og forbrugeren. Endvidere er der et aftaleforhold om den registrerede
netvirksomheds salg af netydelser til elhandelsvirksomheden mellem den registrerede
netvirksomhed og elhandelsvirksomheden, og den registrerede virksomhed fakturerer
elafgifter til elhandelsvirksomheden med undtagelse af nævnte nærmere opgjorte forbrug af
afgiftsfri elektricitet til forbrugere. Under engrosmodellen er den registrerede netvirksomheds
direkte kendskab til forbrugerne af el begrænset.
Engrosmodellen isoleret set udelukker ikke, at der vil kunne være tilfælde, hvor flere
forbrugere aftager el via det samme aftagenummer eller, hvor en forbruger har flere
aftagenumre med registrering af forskellige forbrug, som aggregeres på fakturaen.
Med det nye 2. pkt. foreslås, at afgiftsfritagelsen er betinget af, at den afgiftsfri elektricitet
udleveres til et aftagenummer, som kun omfatter den enkelte forbruger, som er berettiget til at
modtage nævnte afgiftsfri elektricitet. Reglen skal medvirke til at sikre, at det kun er disse
forbrugere, som faktisk modtager afgiftsfri elektricitet.
Datahubben skal stille oplysninger om elforbrug, som afgiftsfritagelsen gælder for, til
rådighed for den registrerede virksomhed. Det giver den registrerede virksomhed mulighed
for at styre den afgiftsmæssige fakturering til elhandelsvirksomheden. Der henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 10.
Til § 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 33 -
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts 2016. Det er samtidig med indførelsen af
engrosmodellen.
Til stk. 2 og 3
Det foreslås i stk. 2, at skatteministeren bemyndiges til at sætte ordningen med godtgørelse af
i § 1, nr. 14, for landstrøm i kraft svarende til Rådets tilladelse til afgiften for landstrøm.
Det foreslås i stk. 3, at godtgørelse for landstrøm finder anvendelse indtil tidspunktet for
udløbet af den periode, hvori afgiften kan anvendes ifølge Rådets tilladelse til afgiften efter
artikel 19 i energibeskatningsdirektivet. Skatteministeren bekendtgør dette tidspunkt i
forbindelse med ikrafttrædelsen af godtgørelsen for landstrøm.
Skatteministeren kan på baggrund af en ny tilladelse fra Rådet bekendtgøre, at godtgørelse for
landstrøm finder anvendelse indtil tidspunktet for udløbet af den periode, hvori godtgørelsen
kan anvendes ifølge den nye tilladelse. Det er en forudsætning, at der ikke er en periode
mellem den tidligere og den efterfølgende tilladelse, som ikke er dækket af en tilladelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 34 -
Bilag
Bilag 1 –
Andre bilag (EU-direktiver, forordninger, tekniske redegørelser)
Bilag 2 –
Paralleltekster
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 35 -
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I x-lov (populærtitel), jf. lovbekendtgørelse nr.
……, som ændret bl.a. ved …. og senest ved …,
foretages følgende ændringer:
§ X. ---
1.
2.