Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 50
Offentligt
1429284_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
2. december 2014
Regeringens pakke til bekæmpelse af skattely
Regeringen offentliggjorde d. 6. november 2014 en pakke til bekæmpelse af
skattely.
FSR-danske revisorer er generelt enige i, at der skal gøres en indsat mod
skatteunddragelse, men det bekymrer over enkelte af elementerne i regeringens
nye pakke.
FSR – danske
revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. nr. 4183
Konto nr. 2500102295
Skattemyndighedernes mulighed for at se bort fra
bindende svar
Regeringen lægger i sin plan op til, at skattemyndighederne skal kunne se bort
fra et bindende svar, hvis der indenfor den almindelige ligningsfrist (op til 3 år
efter ”udflytningen”), konstateres en værdistigning, der overstiger en nærmere
fastsat procent- og faktisk beløbsgrænse. Endvidere skal gyldighedsperioden for
visse typer af bindende svar kun være 6 måneder.
FSR finder, at dette indeholder potentielle retssikkerhedsmæssige problemer. Et
bindende svar er i sin natur bindende. SKAT kan allerede i dag se bort fra et
bindende svar, såfremt forudsætningerne som blev lagt til grund for svaret er
forkerte. Det forekommer usammenhængende, at der skal være adgang til at se
bort fra et bindende svar om værdiansættelse indenfor en 3 års periode, når
gyldigheden for det bindende svar samtidig begrænses til 6 måneder. FSR går ud
fra det er bindende svar om værdiansættelse, der åbenbart påtænkes omfattet af
begge de omtalte begrænsninger.
Det er efter FSRs opfattelse uholdbart at give SKAT en generel adgang til at se
bort fra et bindende svar, uden at SKAT skal kunne anvise, hvilke forudsætninger
ved svaret som er forkert. Der er allerede i dag mulighed for, at SKAT kan se
bort fra et bindende svar, hvis forudsætningerne for det bindende svar
efterfølgende har vist sig forkerte.
Det er stærkt betænkeligt, at en værdistigning, der kan have bund i andre
forhold end en forkert værdiansættelse på udflytningstidspunktet, nu vil kunne
udløse en ekstra uforudset beskatning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429284_0002.png
Mange forhold kan have ændret sig i perioden fra fraflytningen til udgangen af
den almindelige ligningsfrist og det kan sagtens være disse forhold, som har haft
afgørende betydning for værdistigningen. Alligevel vil SKAT have adgang til at
ændre beskatningen, medmindre skatteyderen kan løfte bevisbyrden for, at
værdistigningen skyldtes efterfølgende forhold. Der bliver således en omvendt
bevisbyrde, som skatteyderen vil have meget svært ved at løfte og dermed
lægges der reelt op til, at en værdistigning, der retteligt er sket i udlandet,
alligevel skal beskattes i Danmark.
Såfremt Folketinget godkender, at SKAT skal have en sådan adgang, er det efter
FSRs opfattelse meget væsentligt, at det klargøres i Folketinget og ikke
overlades til efterfølgende praksis fra SKAT, hvilke kriterier der skal være opfyldt
for at et bindende svar kan bortfalde, herunder må Folketinget fastsætte den
nærmere fastsatte procent- og faktiske beløbsgrænse og evt. andre særlige
betingelser. FSR er bekymret for, at der ellers kan ske et efterfølgende skred i,
hvornår et bindende svar kan bortfalde og ikke mindst hvornår ikke. I denne
sammenhæng er det ligeledes væsentligt om den normale ligningsfrist anses for
at være godt 3 år eller i visse tilfælde anses for at være godt 5 år?
Af hensyn til retssikkerheden bør der under Folketingets behandling gives klare
retningslinjer for, hvordan de påtænkte regler skal administreres. Det er ikke
retssikkerhedsmæssigt acceptabelt, at sådanne regler blot fremgår af det enkelte
bindende svar.
Som forslaget foreligger efterlades skatteyderen i en retsusikkerhed i den
periode, hvor den almindelige ligningsfrist løber, hvilket FSR finder stærkt
kritisabelt.
Det er efter FSRs erfaring i dag meget vanskeligt at få et bindende svar om
værdiansættelse, især hvis der er tale om værdiansættelse i forbindelse med
overdragelse over landegrænser. Hvis Folketinget finder, at der bør sættes
grænser for, hvor længe et sådant bindende svar skal være bindende om
overhovedet, bør det vel i det mindste sikres, at der i det hele taget kan opnås
bindende svar om værdiansættelse vedr. grænseoverskridende aktiviteter.
Der bør endvidere fastsættes i selve lovgivningen, hvilke beviser der skal
foreligge for, at SKAT kan tilsidesætte et afgivet bindende svar. Det må være et
ufravigeligt krav, at det aktiv der er værdiansat i det bindende svar, indenfor den
angivne frist, er handlet mellem eksterne parter eller der på anden lige så sikker
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429284_0003.png
måde kan skaffes dokumentation for, at den oprindelige værdi er alt for lav. Det
vil gøre instituttet med bindende svar helt ubrugeligt, hvis SKAT kan tilsidesætte
et bindende svar, blot fordi SKAT efterfølgende vurderer, at værdien er højere
end i det bindende svar man har afgivet tidligere.
Det forekommer ikke endvidere tilstrækkeligt overvejet og dokumenteret, at de
gældende regler ikke er et tilstrækkeligt værn mod de situationer som der sigtes
på. Det er en uheldig tendens, at man skærper lovgivningen blot fordi SKAT
synes dette er lettere end at benytte de allerede gældende regler. Der bør gives
klare eksempler på, at SKAT ikke med de gældende regler kan imødegå det som
forslagene sigter på. FSR skal i den forbindelse henvise til
SKM2011.501.HR,
hvor
Højesteret anerkendte skattemyndighedernes mulighed for at tilbagekalde en
tilladelse.
De nuværende regler giver mulighed for en vis fleksibilitet, som ikke vil være til
stede, hvis man generelt fastsætter en 6 måneders frist.
Herudover kan skattemyndighederne som nævnt allerede i dag se bort fra et
bindende svar, hvis forudsætningerne som skatteyderen fremlagde, var forkerte.
Det er dog SKAT, der skal bevise det og ikke som i Regeringens forslag, hvor
man vender bevisbyrden om.
Side 3
Beskatning af stifteren af udenlandske trusts
FSR finder det problematisk, hvis forslaget på dette område kan medføre, at der
kan/skal ske beskatning af stifteren i situationer, hvor stiftelsen er sket, mens
stifteren var bosat i udlandet.
I Danmark anerkender man alene trusts, når trust’ens formue er tilstrækkeligt
udskilt fra stifterens. Men i mange andre lande bruges trust i stort omfang. Det
er derfor væsentligt om forslaget vil betyde beskatning af en stifter, som har
stiftet trusten i udlandet og efterfølgende af forskellige årsager flytter til
Danmark. I sådanne situationer vil stifteren i mange tilfælde ikke kunne opløse
trusten (fordi formuen er tilstrækkeligt udskilt til at dette ikke er muligt), hvorfor
en skat på afkastet af trustens midler i givet fald skal finansieres på anden måde
for stifteren.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429284_0004.png
Udgangspunktet bør således være at stifteren ikke beskattes af afkast, der ikke
civilretligt tilhører ham.
Side 4
Såfremt der er spørgsmål til ovenstående, står foreningen naturligvis til
rådighed.
Med venlig hilsen
John Bygholm
Formand for skatteudvalget
Mette Bøgh Larsen
Chefkonsulent