Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 49
Offentligt
Notat om mulighed for at stille krav om fair konkurrence på skat ved offentligt indkøb og salg
af statslige selskaber og aktier
Lækagen fra Luxembourg viser endnu en gang behovet for tiltag mod skatteunddragelse og
aggressiv skatteplanlægning, også i dansk lovgivning. Særligt er der behov for at sikre, at danske
skattekroner ikke understøtter ulovlig eller uansvarlig skattepraksis, samt sikre fair og transparente
konkurrenceforhold for de virksomheder, det offentlige handler med. Det gælder både ved offentligt
indkøb, herunder indkøb omfattet af udbudsreglerne, samt ved salg af statslige selskaber eller aktier
heri, og efterspørges af en række aktører, herunder Region Syddanmark 24.11.2014:
“Regionsrådet
besluttede, at bede Danske Regioner om at undersøge muligheden for – så vidt det er lovligt – at
lave fælles retningslinjer…[for
ikke at]
handle med, købe varer fra eller på anden måde samarbejde
med de selskaber, der har benyttet sig af den såkaldte Luxembourg-finte for at undgå at betale skat
i de lande, hvor pengene er tjent, herunder Danmark.”
Også Kim Valentin, borgmester for
Gribskov opfordrer i Politiken 27.11.2014 til, at
“regering og Folketing sørgede for at få vedtaget
en lovgivning, som sikrer, at kapitalfonde ikke bare sluger skatteborgernes penge, når vi lader
private stå for offentlige opgaver."
Desuden har IBIS 14.11.2014, som et led i kampagnen ”Even it
up”, opfordret alle medlemmer af Folketinget til at stå sammen med befolkningen om at forlange, at
danske skattekroner ikke ender i skattely.
Der foreligger to konkrete muligheder for, hvordan Folketinget kan sikre en ansvarlig skattepraksis
ved offentligt indkøb og salg af statslige selskaber og aktier:
Inkludér krav til tilbudsgivers skattepraksis i den nye udbudslov
Det nye EU-udbudsdirektiv blev vedtaget februar 2014 og skal nu implementeres i den danske
udbudslov, der er gældende ved offentligt indkøb og udbud. For at kunne stille krav til skattepraksis
hos leverandører er særligt to elementer vigtige at inkludere i udbudsloven:
1) Krav om udelukkelse
af virksomheder, der er dømt for skatteunddragelse i et hvilket som helst land, også efter evt.
bøder er betalt.
EU-udbudsdirektivet gør det muligt for medlemslandene at udelukke virksomheder
dømt for skatteunddragelse, men stiller ikke krav om, at det sker. I udbudsloven bør Danmark
derfor inkludere dom for skatteunddragelse som udelukkelsesgrund for at kunne sælge til eller
varetage opgave for det offentlige.
2) Gøre det muligt at stille krav til det solgte
produkts/serviceydelses fremstillingsproces.
Hvor det første punkt dæmmer op for ulovlig
skatteunddragelse sigter dette punkt mod den lovlige, men etisk uansvarlige og aggressive
skatteplanlægning. De fleste af selskaberne i Luxembourg-lækagen benytter sig formentlig af
lovlige konstruktioner og vil derfor ikke kunne udelukkes for ulovlig skatteunddragelse. Det er
derfor helt essentielt, at udbudsloven inkluderer at der kan stilles objektive krav på skat ift. selve
fremstillingsprocessen for produktet/serviceydelsen. Kun på denne måde er det muligt at udelukke
leverandører, der ikke lever op til mærkningsordninger for gennemsigtig og ansvarlig skattepraksis
fx ”Fair Tax Mark” på objektiv og ikke-diskriminerende basis.
Afdæk muligheder for at stille objektive krav om ansvarlig skattepraksis
Regeringen bør afdække, hvordan der konkret kan stilles krav om ansvarlig skattepraksis ved
offentligt indkøb/salg af statslige selskaber og aktier. Denne afdækning bør fokusere på krav til
leverandørernes/købers skattepraksis snarere end disses eventuelle placering i skattely fx ved at
opstille objektive krav om at have en offentlig tilgængelig gennemsigtig skattepolitik og - praksis,
samt vise, hvordan princippet om at betale den rigtige skat, det rigtige sted på det rigtige tidspunkt,
efterleves af leverandør/køber.
Notat af 01.12.2014. For mere information kontakt Politik & Kampagnechef i IBIS, Lars Koch
/ 60605831 og
Politisk Rådgiver i Mellemfolkeligt Samvirke, Troels Børrild
/ 51920324