Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 48
Offentligt
1427171_0001.png
Enhed
INTOKO, Interna-
tional Økonomi
Sagsbehandler
DEPTLK
Koordineret med
Samlenotat til SAU til ECOFIN 9. december 2014
1.
Moder/datterselskabsdirektivet
- Politisk aftale
KOM(2013)814
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Skatteministeriet
Forstærket samarbejde om afgift på finansielle transaktioner
(FTT)
- Politisk aftale
KOM(2013)71
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Skatteministeriet
Kreditinstitutters bidrag til den fælles afviklingsfond
- Politisk aftale
C(2014)7723
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Erhvervs- og Vækstministeriet
Finansiering af vækst
- Rådskonklusioner
KOM(2013)0150
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Erhvervs- og Vækstministeriet
Tiltag til fremme af investeringer
- Information fra Kommissionen og EIB
KOM(2014)903
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Erhvervs- og Vækstministeriet
Review af six pack og two pack
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Evaluering af Europa 2020 strategien
- Udveksling af synspunkter
KOM(2014)130
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Europæisk semester: Kommissionens årlige vækstundersøgelse
Side 3
Sagsnr.
2014 - 21164
Doknr.
184668
Dato
28-11-2014
2.
Side 6
3.
-
4.
-
5.
-
6.
-
7.
-
8.
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427171_0002.png
2014 og proceduren for makroøkonomiske ubalancer, varslings-
rapport 2015
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
9.
Forberedelse af Det Europæiske Råd (DER) den 18.-19. decem-
ber 2014
- Udveksling af synspunkter
KOM(2014)903
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Opfølgning på økonomi- og finansministermøder i forbindelse med
G20-topmøde
- Information fra Formandskabet og Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Rapport til Det Europæiske Råd om skattepolitiske emner rapport
om skatteemner under Konkurrenceevnepagten
- Tilslutning
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Skatteministeriet
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
- Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Skatteministeriet
Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i 2013
- Præsentation
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Finansministeriet
Revision af pensionskassedirektivet
- Tidlig forelæggelse
KOM(2014) 167
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Erhvervs- og Vækstministeriet
-
10.
-
11.
Side 11
12.
Side 14
13.
-
14.
-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427171_0003.png
Dagsordenspunkt 1: Moder/datterselskabsdirektivet
KOM(2013) 814
Resumé
Kommissionen fremsatte den 25. november 2013 et forslag om ændring af det eksi-
sterende moder- og datterselskabsdirektiv. Kommissionens forslag indeholder tre
ændringer af direktivet:
1. Det foreslås, at medlemslandene skal beskatte moderselskabet i et givet EU-
land af modtagne udbytter, i det omfang betalingen er fradragsberettiget for
datterselskabet i et andet EU-land. Dette forslag skal sikre, at direktivet ikke
fører til situationer med dobbelt ikke-beskatning, f.eks. som følge af forskellig
skattemæssig behandling af hybride finansielle instrumenter i forskellige EU-
medlemslande (mismatch).
2. Det foreslås, at det bliver obligatorisk for medlemslandene at vedtage en fæl-
les bestemmelse om bekæmpelse af misbrug.
3. Det foreslås, at direktivets anvendelsesområde udvides til nye selskabsformer
i Rumænien.
Under græsk formandskab blev det herudover foreslået, at direktivets anvendelses-
område udvides til nye selskabsformer i Polen.
Rådet vedtog den 8. juli 2014 de dele af forslaget, der vedrører moderselskabslandets
beskatning af udbytter, hvor datterselskabet har haft fradrag for udbyttebetalingen
(udlodningen), og udvidelsen af anvendelsesområdet til nye selskabsformer i Polen og
Rumænien. Det blev samtidigt besluttet, at medlemsstaterne ville fortsætte arbejdet
med den resterende del af Kommissionens forslag under italiensk formandsskab.
ECOFIN ventes den 9. december 2014 at vedtage den resterende del af forslaget,
dvs. den obligatoriske fælles bestemmelse om bekæmpelse af misbrug, samt at afgive
erklæringer om bl.a. informationsudveksling vedr. håndhævelse af misbrugsbestem-
melsen og om evt. indførelse af tilsvarende misbrugsbestemmelser i andre relevante
skatteretsakter. En vedtagelse af moder- og datterselskabsdirektivets misbrugsbe-
stemmelse vil medføre behov for mindre tilpasninger af dansk selskabsskattelovgiv-
ning.
Baggrund
Kommissionen varslede et forslag om ændring af moder-/ datterselskabsdirektivet i sin
handlingsplan til styrkelse af bekæmpelsen af skattesvig og skatteunddragelse,
KOM(2012) 722 af 6. december 2012. Kommissionen fremsatte dernæst ved
KOM(2013) 814 af 25. november 2013 det foreliggende forslag om ændring af direktiv
2011/96/EU om en fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra for-
skellige medlemsstater (moder-/datterselskabsdirektivet). Forslaget blev oversendt til
Rådet den 3. december 2013 i dansk sprogversion.
Forslaget skal ses i forbindelse med problemerne med udhuling af selskabsskatte-
grundlaget, som står meget højt på den politiske dagsorden i mange EU-lande og
lande uden for EU. G20 og OECD har igangsat et initiativ, der ser nærmere på udhu-
ling af skattegrundlaget og overførsel af overskud som led i aggressiv skatteplanlæg-
ning (BEPS – base erosion and profit shifting). I OECD er der, som led i arbejdet med
Action 6 i BEPS projektet (om at imødegå misbrug af dobbeltbeskatningsaftaler), op-
nået enighed om, at landene bør indføre en bestemmelse til bekæmpelse af misbrug
af dobbeltbeskatningsoverenskomsterne.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427171_0004.png
Indhold
Bestemmelse til bekæmpelse af misbrug
Den 6. december 2012 vedtog Kommissionen en henstilling om aggressiv skatteplan-
lægning, C(2012) 8806. I henstillingen siges det bl.a., at medlemsstaterne bør vedta-
ge en generel bestemmelse om bekæmpelse af misbrug for at modvirke aggressiv
skatteplanlægning. Ved misbrug forstås et kunstigt arrangement eller en kunstig serie
af arrangementer, fx selskabskonstruktioner, som er tilrettelagt med det hovedformål
at opnå en uretmæssig skattefordel og som virker mod formålet med direktivet.
Det nuværende moder- og datterselskabsdirektiv indeholder allerede en klausul om
bekæmpelse af misbrug, som medfører, at medlemsstaterne kan indføre bestemmel-
ser til bekæmpelse af misbrug. Denne klausul er imidlertid efter Kommissionens opfat-
telse uklar, da medlemsstaterne har implementeret bemyndigelsen på forskellig vis.
Kommissionen foreslår derfor at indsætte en obligatorisk bestemmelse til bekæmpelse
af misbrug i direktivet. Problemerne vedrørende uklarhed vil dermed kunne fjernes,
idet det vil fremgå, at medlemslandene skal have en generelt formuleret bestemmelse
til bekæmpelse af misbrug i deres nationale lovgivning. Samtidig sikres det, at direkti-
vets fordele, skattefritagelse, ikke finder anvendelse i tilfælde af et kunstigt arrange-
ment eller en kunstig serie af arrangementer, som er tilrettelagt med det hovedformål
at opnå en uretmæssig skattefordel og som virker mod formålet med direktivet. Det vil
også sikre, at bestemmelsen vil være i overensstemmelse med frihedsrettighederne i
traktaten (navnligt selskabers etableringsfrihed), som de er fortolket af Domstolen for
Den Europæiske Union (EU-Domstolen).
Det italienske formandskab har foreslået, at den obligatoriske fælles bestemmelse om
bekæmpelse af misbrug skal være en minimumsbestemmelse, som supplerer eksiste-
rende bestemmelser om bekæmpelse af misbrug. Der indføres dermed en minimums-
standard for bekæmpelse af misbrug af moder-/datterselskabsdirektivet. Dette bety-
der, at medlemsstaterne ikke nødvendigvis vil være forpligtede til at ændre deres ek-
sisterende nationale og dobbeltbeskatningsoverenskomstbaserede misbrugsbestem-
melser, hvis disse bestemmelser allerede dækker minimumsstandarden.
I det italienske formandskabs kompromisforslag er der desuden foretaget en justering
af ordlyden af bestemmelsen i forhold til Kommissionens oprindelige forslag. Skatte-
myndighederne skal således foretage en objektiv analyse af alle relevante forhold og
omstændigheder for at vurdere, om der er tale om et ikke-reelt arrangement eller en
serie af ikke-reelle arrangementer, hvis hovedformål - eller et af hovedformålene - er
at opnå en skattefordel, som virker mod direktivets formål. Et arrangement eller en
serie af arrangementer skal anses for at være ikke-reelle, i det omfang de ikke er fore-
taget af velbegrundede forretningsmæssige årsager, som afspejler den økonomiske
realitet.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i TEUF-traktatens artikel 115, som kræver enstemmig vedta-
gelse af medlemsstaterne.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i direktivforslaget, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Der henvises af Kommissionen til, at initiativets formål ikke i tilstrækkelig grad kan
opfyldes alene af medlemsstaterne. Kommissionen mener, at den foreslåede ændring
er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427171_0005.png
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUF artikel
115. Europa-Parlamentet har ved beslutning af 2. april 2014 godkendt Kommissionens
forslag med enkelte mindre ændringsforslag, der vedrører værnsreglen mod misbrug.
Det Økonomiske og Sociale Udvalg støtter forslaget og mener, at det er et stort skridt
fremad i gennemførelsen af handlingsplanen for at styrke bekæmpelsen af skattesvig
og skatteunddragelse. Udvalget støtter Kommissionens forslag om at indføre en gene-
rel anti-misbrugsregel.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Bestemmelse til bekæmpelse af misbrug
Der findes ikke en generel lovbestemt bestemmelse til bekæmpelse af misbrug i
dansk skattelovgivning. I dansk ret sker beskatning efter en i (rets)praksis udviklet
realitetsgrundsætning, hvorefter der foretages en bedømmelse af, hvad der faktisk er
sket. Det betyder, at tomme og kunstige skattebetingede dispositioner kan tilsidesæt-
tes, således at beskatningen i stedet foretages i forhold til den modstående realitet.
Dansk skatteret er altså grundlæggende helt på linje med internationalt gældende
principper om ’substans over form’.
Det følger af selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, at der skal ske beskatning i
Danmark, medmindre det må konkluderes, at der efter moder- og datterselskabsdirek-
tivet er en pligt til at frafalde beskatning.
I dansk ret og hidtidig praksis er udgangspunktet, at det er afgørende, om en udbyt-
temodtager er retmæssig ejer (”beneficial owner”) i dobbeltbeskatningsoverenskom-
sternes forstand. Er dette ikke tilfældet, er der efter de danske myndigheders opfattel-
se tale om misbrug, jf. direktivets artikel 1, stk. 2. Det skal bemærkes at der verserer
en række sager ved domstolene om dette spørgsmål.
En vedtagelse af direktivet på linje med det foreliggende kompromisforslag vil indebæ-
re, at der skal indsættes en generelt formuleret bestemmelse til bekæmpelse af mis-
brug af moder- og datterselskabsdirektivet i skattelovgivningen. Det vurderes, at en
sådan bestemmelse vil kunne have et bredere anvendelsesområde end den nuvæ-
rende realitetsgrundsætning.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige provenumæssige konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes generelt i EU at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Direktivforslaget har været sendt i høring hos Advokatrådet, AE Rådet, ATP, Børs-
mæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibskredit-
fond, Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Danske Advokater, Dan-
ske Regioner, Den Danske Fondsmæglerforening, Den danske Skatteborgerforening,
DI, DVCA, Ejendomsforeningen Danmark, Finansrådet, FSR – danske revisorer, For-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427171_0006.png
sikring & Pension, InvesteringsForeningsRådet, KL, Kraka, Landbrug & Fødevarer,
Lokale Pengeinstitutter, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken, Realkredit-
foreningen, Realkreditrådet, SRF Skattefaglig forening og Videnscentret for Landbrug.
Resultatet af høringen fremgik af grund- og nærhedsnotatet af 19. december 2013.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest den 6. november 2014 været forelagt for Folketingets Europaud-
valg forud for ECOFIN den 7. november 2014.
Holdning
Dansk holdning
Danmark støtter en vedtagelse af en obligatorisk fælles minimumsbestemmelse til
bekæmpelse af misbrug af moder-/datterselskabsdirektivet. Danmark kan støtte en
bestemmelse i lighed med formandsskabets forslag.
Andre landes holdning
Enkelte lande foretrækker, at ordlyden af bestemmelsen skal justeres på et par punk-
ter.
Dagsordenspunkt 2: Forstærket samarbejde om afgift på finansielle transaktio-
ner (FTT)
KOM(2013) 71
Resumé
ECOFIN d. 9. december 2014 ventes at have en ny statusdrøftelse i sagen om et for-
stærket samarbejde om en afgift på finansielle transaktioner (FTT). ECOFIN drøftede
også sagen på sit seneste møde d. 7. november 2014. Siden forslagets fremsættelse
har der været forhandlinger på politisk og teknisk niveau. Det er fortsat uklart, hvilken
form for FTT der evt. vil kunne opnås endelig enighed om, og drøftelsen på ECOFIN
d. 7. november skabte ikke yderligere klarhed.
Sagen er beskrevet i et prioriteret uddrag. Der henvises til grund- og nærhedsnotat om
forslaget til forstærket samarbejde oversendt til Folketingets Europaudvalg i april
2013. Der henvises desuden til samlenotat om det forstærkede samarbejde forelagt
Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN d. 6. maj 2014 og d. 7. november 2014.
Baggrund og indhold
EU-kommissionen fremsatte sit forslag til direktiv om beskatning af finansielle transak-
tioner (Financial Transaction Tax – FTT) d. 14. februar 2013 som led i et såkaldt for-
stærket samarbejde herom. Forslaget blev fremsat i opfølgning på, at 11 lande –
Tyskland, Frankrig, Belgien, Portugal, Østrig, Grækenland, Slovenien, Italien, Spani-
en, Estland og Slovakiet – anmodede Kommissionen om at kunne indlede et forstær-
ket samarbejde om en FTT. ECOFIN vedtog d. 22. januar 2013 en bemyndigelse af
det forstærkede samarbejde efter forslag fra Kommissionen, idet ECOFIN vurderede,
at kriterierne for forstærket samarbejde var opfyldte.
Kommissionens forslag til FTT som led i det forstærkede samarbejde forhandles på
politisk og teknisk niveau i Rådet, hvor alle 28 EU-lande, heriblandt Danmark, deltager
i drøftelserne. Kun deltagende lande har stemmeret om forslaget.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427171_0007.png
Kommissionens forslag til FTT som led i det forstærkede samarbejde har et bredt
anvendelsesområde og omfatter transaktioner med generelt alle værdipapirer og an-
dre finansielle instrumenter. Det gælder fx transaktioner med aktier, obligationer, inve-
steringsbeviser og derivater, fx optioner, forwards, futures og swaps. Ifølge forslaget
skal afgiften som hovedregel pålægges finansielle transaktioner, hvor mindst en af
deltagerne i transaktionen er en finansiel institution mv., der ifølge forslaget anses for
etableret i et land, der deltager i FTT’en.
Forslaget fastlægger regler (beskatningsprincipper) for, hvornår en finansiel institution
mv., som er part i en finansiel transaktion, iht. forslaget skal betragtes som etableret i
et deltagende land og derfor skal betale FTT. Kommissionens forslag fastlægger to
beskatningsprincipper (hvoraf blot et enkelt skal være opfyldt), som bestemmer om en
transaktion beskattes og i givet fald hvilket deltagende land, som kan beskatte trans-
aktionen. Disse principper er:
Et bredt etableringsprincip (modpartsprincippet), som indebærer, at der skal
betales FTT til et deltagerland, når der handles med (eller mellem) finansielle
institutioner mv. fra det pågældende deltagende land. Dette princip ligger til
grund for både det oprindelige EU27-forslag og det nye forslag.
1
Et udstedelsesprincip, som indebærer, at der skal betales FTT til et deltager-
land, hvis der handles et værdipapir udstedt i det pågældende deltagende
land mellem parter, som er etableret uden for de deltagende lande. Dette
princip er nyt ift. EU27-forslaget.
2
Etableringsprincippet har ifølge Kommissionens forslag prioritet over udstedelsesprin-
cippet, dvs. det vurderes først om en finansiel institution, som indgår i en transaktion,
opfylder betingelserne for beskatning efter etableringsprincippet og – for finansielle
institutioner uden for de deltagende lande – evt. derefter udstedelsesprincippet.
Kommissionen foreslår en minimumsharmonisering af afgiften, hvilket indebærer, at
medlemslandene selv kan fastsætte det nationale afgiftsniveau højere end et mini-
mumsniveau. Minimumssatsen er 0,1 pct. af handelsværdien for alle finansielle trans-
aktioner bortset fra handel med derivater, hvor minimumssatsen er 0,01 pct. af værdi-
en af de underliggende aktiver. Afgiften skal afregnes af de finansielle institutioner mv.
ECOFIN d. 9. december 2014
ECOFIN d. 9. december 2014 ventes at have en statusdrøftelse af sagen om det for-
stærkede samarbejde mhp. det videre tekniske arbejde. De deltagende lande fremsat-
te ifm. drøftelsen af sagen på ECOFIN d. 6. maj 2014 en fælles erklæring, som bl.a.
siger, at de deltagende lande har til hensigt, at:
Arbejdet med indførelse af en FTT i de deltagende lande skal tage udgangs-
punkt i en trinvis indførelse.
FTT’en vil under den trinvise indførelse først omfatte aktier og nogle derivater.
Dette første trin skal gennemføres senest d. 1. januar 2016 i de deltagende
lande.
Det er muligt for deltagende lande, for at bevare eksisterende nationale trans-
aktionsafgifter, at lade andre finansielle instrumenter omfatte af FTT’en, selv-
om disse instrumenter ikke er inkluderet i den første del af den trinvise gen-
nemførelse af afgiften.
Der skal tages højde for ikke-deltagende landes bekymringer i FTT-arbejdet.
1
Etableringsprincippet i den af Kommissionen foreslåede form betyder bl.a., at danske finansielle institutio-
ner iht. forslaget vil blive anset som etableret i et deltagende land i det omfang, de handler med finansielle
institutioner i deltagende lande – uafhængigt af hvilke værdipapirer der handles. Dvs. en dansk bank, der
handler en dansk aktie med en tysk bank, ifølge forslaget vil blive anset for etableret i Tyskland og dermed
blive afgiftspligtig til Tyskland.
2
Udstedelsesprincippet betyder i den af Kommissionen foreslåede form fx, at danske banker ville skulle
betale FTT til et deltagende land, hvis de handler med et værdipapir udstedt i et deltagende land, fx til
Tyskland hvis der handles med en aktie udstedt af et selskab i Tyskland.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427171_0008.png
De deltagende landes udmøntning af denne hensigt udestår. Det er således bl.a. end-
nu ikke nærmere afgrænset, hvilke finansielle instrumenter FTT’en skal omfatte.
Et centralt udestående, som ikke indgår i de deltagende landes fælles erklæring, er
fortsat hvilke beskatningsprincipper, som afgiften skal bygge på. Det udestår således
nærmere at afklare, om afgiften som foreslået af Kommissionen skal bygge på både et
etableringsprincip og et udstedelsesprincip, og hvilken form principperne i givet fald
nærmere skal have. Der udestår ligeledes enighed om, hvordan det opkrævede pro-
venu fra afgiften skal fordeles mellem de deltagende lande.
Desuden diskuteres tekniske, juridiske og økonomiske aspekter, herunder i relation til
administrative og økonomiske konsekvenser af forslaget for medlemslande, der ikke
deltager i det forstærkede samarbejde.
Der er endnu ikke fremlagt et samlet kompromisforslag med et egentligt forslag til en
trinvis tilgang, og der ventes ikke fremlagt et samlet kompromisforslag forud for det
kommende ECOFIN. Det er således fortsat uklart, hvilken form for FTT der evt. vil
kunne opnås endelig enighed om, og drøftelsen på ECOFIN d. 7. november skabte
ikke yderligere klarhed.
Vurdering fra Rådets juridiske tjeneste (RJT)
Etableringsprincippet betyder i den af Kommissionen foreslåede form fx, at finansielle
institutioner udenfor de deltagende lande iht. forslaget vil blive anset som etableret i et
deltagende land, hvis de handler med finansielle institutioner mv. i det pågældende
deltagende land – uafhængigt af hvilke værdipapirer der handles, og derfor skal betale
afgiften til dette deltagende land, når der handles. Dette er den såkaldt brede del af
etableringsprincippet.
EU’s Ministerråds juridiske tjeneste (RJT) har i september 2013 vurderet denne brede
del af etableringsprincippet. RJT’s vurdering er, at denne form for etableringsprincip
ikke er i overensstemmelse med gældende international ret og EU-retten, herunder
rammerne for det forstærkede samarbejde som fastlagt i EU-traktaten.
RJT vurderer, at denne form for etableringsprincip ikke respekterer ikke-deltagende
medlemslandes beskatningskompetencer samt diskriminerer og vil kunne føre til kon-
kurrenceforvridning til skade for ikke-deltagende lande. RJT vurderer desuden, at
denne form for etableringsprincip rejser spørgsmål vedr. EU-traktatens principper om
kapitalens fri bevægelighed, som er et grundlæggende princip for EU’s indre marked.
RJT vurderer på den baggrund, at afgiften ikke kan indføres baseret på denne form for
etableringsprincip. EU-kommissionens juridiske tjeneste er uenig i den konklusion.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 113 i Traktaten om den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF). Forslaget skal vedtages med enstemmighed blandt de delta-
gende lande i Rådet efter høring af Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Danmark deltager ikke i det forstærkede samarbejde på nuværende tidspunkt, hvorfor
nærhedsprincippet ikke direkte er relevant for Danmark.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres om forslaget til forstærket samarbejde, jf. TEUF artikel
113. Parlamentet støtter det forstærkede samarbejde om en FTT, men foreslår nogle
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427171_0009.png
ændringer, herunder en styrkelse af etableringsprincippet samt en styrkelse af regler
med unddragelse af afgiften.
3
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Danmark deltager ikke i det forstærkede samarbejde på nuværende tidspunkt. Forsla-
get vil således ikke skulle gennemføres i Danmark.
Danmark har ingen tilsvarende lovgivning. En vedtagelse af forslaget i den foreliggen-
de form vurderes ikke at ville kræve ændringer af gældende dansk lovgivning.
Statsfinansielle konsekvenser
Da Danmark ikke vil deltage i det forstærkede samarbejde på nuværende tidspunkt, vil
direktivforslaget ikke direkte indebære et merprovenu for staten. Der vil derimod være
omkostninger for staten ved, at lande som ikke deltager, ifølge forslaget, som bygger
på reglerne om administrativt samarbejde på skatteområdet i EU, skal være behjælpe-
lige med at indhente oplysninger samt hjælpe med at inddrive afgiften fra danske fi-
nansielle institutioner mv. til deltagerlandene.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Selvom Danmark ikke på nuværende tidspunkt deltager i det forstærkede samarbejde
vil forslaget givetvist have samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark via en
påvirkning af de finansielle markeder, herunder via mindre likvide og effektive marke-
der. Samlet er den umiddelbare vurdering, at direktivforslaget på længere sigt kan
indebære et mindre afledt fald i BNP-vækst og beskæftigelse i Danmark. Størrelsen
heraf er usikker, idet der ventes at være forskellige modsatrettede effekter.
Det bemærkes, at der ikke er foretaget en konkret vurdering af konsekvenserne ved
en trinvis implementering af afgiften.
Høring
Der henvises til resumé af høringssvarene om forslaget til forstærket samarbejde, som
fremgår af grund- og nærhedsnotat sendt til Folketingets Europaudvalg i april 2013.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Samlenotat i sagen om det forstærkede samarbejde er forelagt Folketingets Euro-
paudvalg forud for ECOFIN d. 6. maj 2014 og forud for ECOFIN d. 7. november 2014.
Der henvises i øvrigt til grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til for-
stærket samarbejde oversendt til Folketingets Europaudvalg i april 2013.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen har ingen ideologiske vanskeligheder med en afgift på finansielle transak-
tioner. Regeringens bekymringer herom er af økonomisk og praktisk karakter.
Regeringens generelle holdning til en afgift på finansielle transaktioner og Kommissio-
nens forslag er velkendt og uændret. De aktuelle drøftelser om et muligt forstærket
samarbejde om en sådan finansiel transaktionsafgift ændrer ikke herpå.
3
http://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/ficheprocedure.do?lang=en&reference=2013/0045(CNS)
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427171_0010.png
Regeringens holdning er derfor, at Danmark ikke på nuværende tidspunkt vil deltage i
et forstærket samarbejde om en finansiel transaktionsafgift.
Hvis der kan findes robuste løsninger på de væsentlige udfordringer, der er forbundet
med at indføre en finansiel transaktionsskat, så er regeringen åben for at overveje sin
position på ny.
Regeringen vil under alle omstændigheder følge og vurdere sagen, herunder i lyset af
de konkrete erfaringer med det forstærkede samarbejde.
Regeringen lægger vægt på, at et forstærket samarbejde ikke kompromitterer ikke-
deltagende landes rettigheder eller det indre marked, samt mindsker en mulig afledt
uhensigtsmæssig påvirkning af finansielle markeder i ikke-deltagende lande.
Regeringen lægger vægt på, at drøftelser af sagen sker i overensstemmelse med
rammerne for det forstærkede samarbejde som fastlagt i traktaten, herunder at sagen
behandles blandt alle lande i Rådet.
Regeringen støttede en vedtagelse af bemyndigelsen af det forstærkede samarbejde
på ECOFIN 22. januar 2013. Danmark indgik på ECOFIN i en erklæring sammen med
Sverige, Polen, Rumænien, Bulgarien og Ungarn (som alle står uden for det forstær-
kede samarbejde). Erklæringen udtrykker de seks landes støtte til bemyndigelsen og
en forventning om, at der i det fremadrettede arbejde vedr. Kommissionens forslag til
den konkrete afgift tages højde for ikke-deltagende landes interesser.
Andre landes holdning
De lande, som ønsker at deltage i det forstærkede samarbejde, vurderes i et vist om-
fang at have forskellige holdninger til, hvilken form for FTT der skal samarbejdes om.
Der er således ikke enighed mellem de deltagende lande om det konkrete indhold af
forslaget. Ikke-deltagende lande er generelt optaget af, hvordan en FTT i det forstær-
kede samarbejde vil påvirke ikke-deltagende lande, herunder via afgiftens beskat-
ningsprincipper. Det er fortsat uklart, hvornår og hvad der vil kunne opnås endelig
enighed om. Særlige udeståender som fortsat diskuteres, er de beskatningsprincipper,
som afgiften skal bygge på, samt afgiftens præcise anvendelsesområde, jf. ovenfor.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427171_0011.png
Dagsordenspunkt 11: Rapport til Det Europæiske Råd om skattepolitiske emner
og rapport om skatteemner under Konkurrenceevnepagten
Resumé
ECOFIN ventes at godkende to faktuelle statusrapporter, der vedrører skattesager.
Det drejer sig om ECOFIN’s rapport til Det Europæiske Råd (DER) vedr. arbejdet med
skattesager under det italienske formandskab og en rapport vedr. den strukturerede
dialog om skattepolitik i Konkurrenceevnepagten (Europluspagten).
Baggrund
ECOFIN ventes at præsentere en faktuel rapport til DER, der gør status for arbejdet
med skattesager under det italienske formandskab, i lighed med rapporterne under
tidligere formandskaber.
Konkurrenceevnepagten fastslår, at de deltagende lande skal føre en struktureret
dialog om koordinering af skattepolitik. På den baggrund er udarbejdet en statusrap-
port vedr. de deltagende medlemslandes forpligtelser på skatteområdet under Konkur-
renceevnepagten.
Indhold
ECOFIN’s rapport til Det Europæiske Råd vedr. arbejdet med skattesager
ECOFIN’s rapport til Det Europæiske Råd vedr. arbejdet med skattesager under det
italienske formandskab indeholder en sag-for-sag gennemgang af de vigtigste sager.
Rapporten redegør især for følgende sager:
● Administrativt samarbejde på skatteområdet
ECOFIN opnåede den 14. oktober 2014 politisk enighed om ændring af direkti-
vet om administrativt samarbejde på skatteområdet. Det forventes formelt ved-
taget uden yderligere diskussion inden udgangen af 2014. Ændringen af direkti-
vet skal sikre obligatorisk indberetningspligt for de finansielle institutioner og au-
tomatisk udveksling af oplysninger mellem skattemyndighederne på et bredt
grundlag, gælde for privatpersoner såvel som virksomheder, og være konsistent
med den endelige udgave af den globale standard for automatisk informations-
udveksling.
● Rentebeskatningsaftaler med tredjelande
ECOFIN vedtog den 14. maj 2013 et mandat til Kommissionen om forhandling
med Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino om revision af
rentebeskatningsaftalerne mellem EU og disse tredjelande. På ECOFIN den 8.
juli 2014 gav Kommissionen en fornyet status for forhandlingerne med de fem
tredjelande, der nu sigter på også at sikre konsistens mellem aftalerne og den
globale standard for automatisk informationsudveksling.
● Fælles konsolideret selskabsskattebase
En embedsmandsgruppe arbejder fortsat med en teknisk gennemgang af for-
slaget til fælles konsolideret selskabsskattebase (Common Consolidated Corpo-
rate Tax Base, CCCTB). Arbejdet har under det italienske formandskab koncen-
treret sig om de internationale aspekter af forslaget i lyset af den internationale
udvikling på området, herunder arbejdet i OECD med BEPS (Base Erosion and
Profit Shifting). Hensigten er, at ECOFIN i midten af 2015 skal have en status-
orientering.
● Moder-/datterselskabsdirektivet.
Kommissionen fremsatte den 25. november 2013 forslag til ændring af direkti-
vet om en fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskelli-
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427171_0012.png
ge medlemsstater. Forslaget omhandler en ændring, der skal sikre, at der ikke
opstår en utilsigtet dobbelt ikke-beskatning, fx i forbindelse med landes skatte-
mæssige behandling af hybride lånearrangementer. Forslaget indeholder også
en værnsregel til bekæmpelse af misbrug. Ændringen vedr. dobbelt ikke-
beskatning blev vedtaget på ECOFIN den 8. juli 2014. Forslaget om en værns-
regel til bekæmpelse af misbrug ventes vedtaget på ECOFIN den 9. december
2014.
● Rente-/royalty direktivet
Kommissionen fremsatte den 11. november 2011 et forslag til et nyt rente-
/royalty direktiv. En embedsmandsgruppe arbejder stadig med forslaget. Direk-
tivet indeholder en sammenskrivning af det eksisterende direktiv med senere
ændringer samt et forslag om ændring af definitionen af koncernforbundne sel-
skaber og indsættelse af en betingelse om, at det land, hvorfra renter og royal-
ties betales, kun har pligt til at undlade beskatning, hvis det land, hvor modtage-
ren er hjemmehørende, beskatter beløbet. Under det italienske formandskab er
det tillige besluttet at se på mulighederne for at inkludere en værnsregel til be-
kæmpelse af misbrug svarende til den tilsvarende værnsregel i forslaget til æn-
dring af moder-/datterselskabsdirektivet..
● Energibeskatningsdirektivet
ECOFIN drøftede den 14. oktober 2014 energibeskatning på grundlag af for-
mandskabets kompromisforslag, men kunne ikke blive enige. En embeds-
mandsgruppe arbejder stadig med en teknisk gennemgang af forslaget til revi-
sion af energibeskatningsdirektivet.
● Forslag om skat på finansielle transaktioner
Kommissionen fremsatte den 14. februar 2013 forslag til et direktiv om gennem-
førelse af forstærket samarbejde på området for afgift på finansielle transaktio-
ner, efter at ECOFIN den 22. januar 2013 vedtog bemyndigelse hertil. En em-
bedsmandsgruppe arbejder med en teknisk gennemgang af forslaget.
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
Arbejdsgruppen vedr. adfærdskodeks for erhvervsbeskatning (Adfærdskodeks-
gruppen) har fortsat sit arbejde under det italienske EU-formandskab.
Standardiserede momsangivelser
Direktivforslaget fremsat den 23. oktober af Kommissionen går ud på at indføre
standardiserede momsangivelser med henblik på at lette de administrative byr-
der for det europæiske erhvervsliv. Medlemsstaterne hilste overordnet forslaget
velkomment på ECOFIN den 7. november. Der udestår stadig et arbejde med at
ramme den rette balance mellem hensynet til forenkling af momsangivelsen, og
hensynet til national kontrol og beregning af moms.
Rapport vedr. dialog om skattepolitik i Konkurrenceevnepagten
Statusrapporten vedr. den strukturerede dialog om skattepolitik under Konkurrenceev-
nepagten henviser til ECOFIN’s rapport til Det Europæiske Råd vedr. arbejdet med
skattesagerne, og uddyber de sager, der har relevans for forpligtelserne under konkur-
renceevnepagten, herunder særligt direktivet om administrativt samarbejde på skatte-
området, rentebeskatningsaftaler med tredjelande, forslaget til fælles konsolideret
selskabsskattebase, moder- og datterselskabsdirektivet og energibeskatning.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427171_0013.png
Nærhedsprincippet
Ikke relevant
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant
Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant
Høring
Ikke relevant
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side kan man godkende de to statusrapporter. Fra dansk side er man me-
get tilfreds med enigheden om en europæisk ramme for automatisk informationsud-
veksling i kraft af direktivet om administrativt samarbejde, men ikke tilfreds med de
manglende fremskridt vedrørende energibeskatning.
Andre landes holdning
Andre lande ventes at kunne godkende de to statusrapporter.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427171_0014.png
Dagsordenspunkt 12: Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
Resumé
På ECOFIN den 9. december 2014 ventes det, at arbejdsgruppen vedr. adfærdsko-
deks for erhvervsbeskatning (Adfærdskodeksgruppen) præsenterer sin rapport om
arbejdsgruppens arbejde under det italienske EU-formandskab. Gruppen undersøger
løbende, om EU-landene overholder aftalen om ikke at have skatteordninger i strid
med adfærdskodeksets regler, dvs. dels at afvikle gældende skadelige ordninger for
erhvervsbeskatning i strid med kodekset, dels ikke at indføre nye sådanne ordninger.
Gruppen har desuden andre arbejdsopgaver vedr. anti-misbrug af skatteregler, admi-
nistrativ praksis og forholdet til tredjelande på selskabsskatteområdet. ECOFIN ventes
at vedtage rådskonklusioner, der tager adfærdskodeksgruppens rapport til efterret-
ning.
Baggrund
Som del af EU’s daværende skattepakke indgik EU-landene i december 1997 en poli-
tisk aftale om, at et land ikke må have skadelige særordninger med nedsat beskatning
på selskabsområdet med henblik på at tiltrække udenlandske investeringer. Alle EU-
lande har tilsluttet sig denne aftale.
Adfærdskodeksen har kriterier for, hvornår en skatteordning anses som skadelig. Ho-
vedprincippet er, at en ordning er skadelig, hvis den medfører et betydeligt lavere
effektivt beskatningsniveau (f.eks. 0-beskatning) i forhold til den normale beskatning i
det pågældende land, og
1) kun indrømmes til udenlandske selskaber,
2) er isoleret fra landets egen økonomi (f.eks. hvis ordningen kun medfører fordele
for udenlandsk ejede virksomheder eller kun for transaktioner med udenlandske
virksomheder),
3) kan indrømmes, uden nogen realøkonomisk aktivitet eller egentlig økonomisk
tilstedeværelse i den pågældende medlemsstat,
4) ikke overholder armslængdeprincippet for koncerninterne transaktioner (dvs.
markedspriser og –vilkår), eller
5) mangler gennemsigtighed.
EU-landene må ikke indføre nye ordninger i strid med kodeksen (”standstill”), og de
skal ophæve eller ændre deres gældende skadelige ordninger, så de skadelige ele-
menter fjernes (”rollback”). ECOFIN etablerede i 1998 en særlig adfærdskodeksgrup-
pe til at overvåge, at kodeksen overholdes. Gruppen træffer afgørelse ved ”bred enig-
hed”.
ECOFIN besluttede den 2. december 2008, at adfærdskodeksgruppen også skal un-
dersøge:
gennemsigtighed og informationsudveksling vedrørende transfer-pricing
(dvs. prissætning på interne transaktioner mellem koncernforbundne sel-
skaber) mhp. at imødegå misbrug af skatteregler mv.
administrativ praksis (herunder EU-landenes praksis, også på regionalt eller
lokalt niveau) med at lempe beskatning i et omfang, der kan anses som
skadeligt.
forholdet til tredjelande.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427171_0015.png
Gruppen rapporterer løbende til Rådet. Gruppen ventes at rapportere til ECOFIN den
9. december 2014.
Indhold
Stop for indførelse af nye ordninger i strid med adfærdskodeksen (Standstill)
Adfærdskodeksgruppen aflægger løbende rapport til ECOFIN om det fortsatte arbejde
med at overvåge, at EU-landene overholder pligten til ”standstill”.
Gruppen har identificeret en række patentskatteordninger, hvor man endnu ikke har
nået frem til en konklusion vedr. ordningernes forenelighed med kodeksen, men hvor
man vil undersøge ordningerne nærmere.
ECOFIN bad i december 2013 gruppen om at analysere tilstedeværelse af realøko-
nomisk aktivitet (det tredje adfærdskriterium) nærmere inden udgangen af juni 2014
og vurdere samtlige patentskatteordninger inden udgangen af 2014. Patentskatteord-
ninger, der allerede har været overvejet eller vurderet, skal genovervejes eller revur-
deres. Ved vurderingerne skal den internationale udvikling, herunder i forhold til
OECD’s BEPS initiativ (base erosion and profit shifting), tages med i betragtning.
Gruppen har overvejet forskellige metoder til at identificere skadelig adfærd under
adfærdskriteriet vedr. tilstedeværelse af økonomisk aktivitet. Modificeret nexus meto-
den blev umiddelbart støttet af flertallet af medlemslande. Efter denne metode skal
skattefordelene i patentskatteordningen alene kunne tildeles, i det omfang forsknings-
og udviklingsomkostningerne til det pågældende patent er afholdt af det pågældende
selskab. Der er enighed i gruppen om, at de patentskatteordninger, der allerede er
vurderet af gruppen, ikke er forenelige med metoden. Processen med ændring af de
pågældende patentskatteordninger og gruppens overvågning heraf bør være indledt i
2015.
Afvikling af ordninger i strid med adfærdskodeksen (Rollback)
De lande, som havde skatteordninger, som tidligere er vurderet i strid med kodeksen –
eller hvis tilknyttede områder havde sådanne ordninger – har bekræftet, at ordninger-
ne er afviklet eller afvikles i overensstemmelse med de tidligere aftaler.
Kommissionen indledte den 16. oktober 2013 en statsstøtteprocedure med henblik at
undersøge visse aspekter af Gibraltars selskabsbeskatning. Gruppen har på den bag-
grund indtil videre suspenderet drøftelserne for så vidt angår de aspekter, der er om-
fattet af statsstøtteproceduren.
Gruppen har undersøgt Gibraltars selskabsbeskatning vedrørende indgående udbytter
og undersøger Gibraltars selskabsbeskatning vedrørende ”skal-selskaber” (shell com-
panies). Disse to ordninger er ikke er omfattet af statsstøtteproceduren. Gruppen har
konkluderet, at Gibraltars selskabsbeskatning vedrørende indgående udbytter er i
overensstemmelse med kodeksen.
Gruppens øvrige arbejde
Adfærdskodeksgruppen påbegyndte i 2. halvår 2010 behandlingen af den del af ar-
bejdsprogrammet, som ligger udover ”standstill” og ”rollback”.
EU-landene er i nogle tilfælde uenige om, hvorvidt særlige selskabsenheder (f.eks. et
dansk kommanditselskab) skal anses som selvstændigt skattepligtigt (altså skatte-
mæssigt behandles som et selskab) eller skattemæssigt gennemsigtigt (så den skat-
temæssige behandling sker hos enhedens ejere). Det kan medføre dobbeltbeskatning
og dobbelt ikke-beskatning. I praksis udnyttes forskellene i landenes skattebehandling
(mismatch) til dobbelt ikke-beskatning. Gruppen har udarbejdet et sæt retningslinjer
omhandlende sådanne særlige selskabsenheder. Gruppen mangler at udarbejde ud-
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427171_0016.png
kast til et tilsvarende sæt retningslinjer i forhold til faste driftssteder. Gruppen vil derfor
fortsætte arbejdet med mismatch i 1. halvår 2015.
Gruppen vil derudover arbejde videre med en tjekliste udarbejdet af Kommissionen,
som kan danne grundlag for en vurdering af, om medlemslandene efterlever de udar-
bejdede retningslinjer vedrørende selskabers indgående udbytter.
Vedr. forholdet til tredjelande har gruppen tidligere besluttet, at den især prioriterer
undersøgelsen af selskabsskattereglerne i Schweiz og Liechtenstein. Gruppen har
derfor opfordret Kommissionen til at tage kontakt til de to lande for at undersøge, i
hvilket omfang de kan tilslutte sig adfærdskodeksens principper og kriterier. Dialogen
med Schweiz er afsluttet med Schweiz’ accept af en afskaffelse af de fem skatteregi-
mer, der var identificeret som led i dialogen. Dialogen med Liechtenstein fortsætter.
ECOFIN ventes den 9. december 2014 at tage adfærdskodeksgruppens rapport til
efterretning og vedtage rådskonklusioner, der tager rapporten til efterretning og an-
moder gruppen om at fortsætte det igangværende arbejde vedr. bl.a. mismatch ved
den skattemæssige behandling af selskaber og patentskatteordninger.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant
Nærhedsprincippet
Ikke relevant
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke betydning for gældende dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke umiddelbare statsfinansielle konsekvenser, men begrænsning af skatte-
konkurrence som følge af afvikling af skadelige ordninger kan have positive statsfinan-
sielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rapporten har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser, men begrænsning af
skadelig skattekonkurrence som følge af afvikling af skadelige ordninger vil have positive
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Ikke relevant
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om adfærdskodeksgruppens rapporter blev senest forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til orientering forud for ECOFIN den 10. december 2013.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1427171_0017.png
Holdning
Dansk holdning
Regeringen er enig i rapportens konklusioner og kan støtte de ventede rådskonklusioner,
der tager adfærdskodeksgruppens rapport til efterretning.
Andre landes holdning
Alle EU-lande ventes at være enige i rapporten og at kunne tage rapporten til efterret-
ning.
17