Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 45
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J. nr. 14-4348922
Forslag
til
Lov om ændring af momsloven
(Bemyndigelse til lempelse og fritagelse for faktureringspligt)
§1
I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar 2013, som ændret ved § 4 i lov nr.
789 af 28. juni 2013, § 7 i lov nr. 903 af 4. juli 2013, § 2 i lov nr. 1637 af 26. december 2013
og § 1 i lov nr. 554 af 2. juni 2014, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 52 a
indsættes som
stk. 10
og
11:
”Stk. 10.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om lempelse af faktureringspligt.
Stk. 11.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om fritagelse for faktureringspligt
for virksomheder, der er tilmeldt Mini One Stop Shop-ordningen.”
§2
Loven træder i kraft den 1. april 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-2-
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med dette forslag foreslås indført nye bestemmelser i momslovens kapitel 13 om
regnskabsbestemmelser.
Lovforslaget indeholder for det første et element om lempelse af faktureringspligten, som har
til formål at præcisere og tydeliggøre den nuværende lovgivning.
Lovforslaget indeholder for det andet et element, der vedrører fritagelse for faktureringspligt.
Forslaget har baggrund i Rådets direktiv 2008/8/EF af 12. februar 2008 om ændring af
direktiv 2006/112/EF (momssystemdirektivet) vedrørende leveringsstedet for tjenesteydelser.
Direktivet blev vedtaget som led i en større momspakke med henblik på at sikre, at det indre
marked kan fungere tilfredsstillende. I direktivet anerkendes det, at beskatningsstedet for alle
leveringer af tjenesteydelser i princippet bør være det sted, hvor det faktiske forbrug finder
sted. Beskatningsstedet for alle teleydelser, radio- og tv-spredningstjenester og elektronisk
leverede tjenesteydelser til ikke-afgiftspligtige personer er pr. 1. januar 2015 det sted, hvor
forbrugeren er etableret eller har sin bopæl eller sit sædvanlige opholdssted.
Af direktivet fremgår det, at der skal indføres en ordning, der gør det muligt for
virksomheder, der udfører aktiviteter i medlemsstater, hvor de ikke er etableret, at benytte ét
elektronisk kontaktsted til identifikation samt angivelse og afregning af moms. Til dette
formål etableres en elektronisk grænseflade kaldet ”Mini One Stop Shop”. Mini One Stop
Shop-ordningen træder i kraft 1. januar 2015.
Faktureringsforpligtelsen kan efter Kommissionens opfattelse være en byrde for de
virksomheder, der handler i flere medlemsstater. For at gøre det endnu lettere for de
erhvervsdrivende at opfylde reglerne, mener Kommissionen, at medlemsstaterne bør undlade
at stille krav om, at virksomhederne skal udstede faktura ved salg til ikke-afgiftspligtige, når
virksomheden er omfattet af Mini One Stop Shop-ordningen.
Formålet med dette lovforslag er at indføre en bestemmelse, der gør det muligt at fastsætte
bestemmelser om fritagelse for faktureringspligt ved salg til ikke-afgiftspligtige fra
virksomheder omfattet af Mini One Stop Shop-ordningen.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Lovforslaget vedrørende lempelse af faktureringspligten har til formål at præcisere og
tydeliggøre muligheden for at fravige momslovens generelle krav om faktureringspligt.
Enkelte bestemmelser i momsloven og den dertil hørende momsbekendtgørelse fraviger, som
reglerne er i dag, allerede den generelle faktureringspligt. Med forslaget til et nyt stk. 10 i
momslovens § 52 a indføres hjemmel til, at skatteministeren kan fastsætte de nærmere
betingelser for lempelse af faktureringspligten.
Lovforslaget om fritagelse fra faktureringspligt har baggrund i Rådets direktiv 2008/8/EF af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-3-
12. februar 2008 om ændring af direktiv 2006/112/EF (momssystemdirektivet) vedrørende
leveringsstedet for tjenesteydelser og har som nævnt til formål at indføre en bestemmelse, der
gør det muligt at fritage fra faktureringspligt for virksomheder, der er omfattet af Mini One
Stop Shop-ordningen. Derved imødekommer lovforslaget Kommissionens henstilling til
medlemsstaterne, om at gøre det lettere for de erhvervsdrivende at leve op til gældende regler.
3. Lovforslagets enkelte elementer
3.1. Lempelse af faktureringspligt
3.1.1. Gældende ret
Enhver afgiftspligtig person skal som udgangspunkt udstede en faktura til kunden ved
levering af varer eller ydelser. Der findes dog enkelte undtagelser til den generelle
faktureringspligt for visse typer af transaktioner.
Hvor det ikke er teknisk muligt at benytte salgsregistreringssystemer, for eksempel
kasseapparat, og udlevere en kassebon til private forbrugere, kan den registrerede virksomhed
efter momsbekendtgørelsen i stedet udstede en kassebon med oplysninger om den registrerede
virksomheds navn eller registreringsnummer og salgsbeløbets størrelse. Hvis det ikke er
teknisk muligt at udstede en kassebon, skal der ved salg til private forbrugere kun udstedes en
forenklet faktura, når salgsbeløbet er over 1.000 kroner.
Heraf kan udledes, at salgsbeløb, der ikke overstiger 1.000 kr., hverken er omfattet af krav om
udstedelse af kassebon eller forenklet faktura.
3.1.2. Lovforslaget
Med forslaget til bemyndigelse til at lempe faktureringspligten foreslås indført en
bestemmelse i momsloven, der præciserer og tydeliggør muligheden for at fravige
momslovens generelle krav om faktureringspligt.
En sådan mulighed er nødvendig i situationer, hvor praktiske forhold taler herfor, f.eks. hvis
det ikke er teknisk muligt at udstede en faktura eller kassebon til kunden.
Lovforslaget skal således tydeliggøre og præcisere muligheden for, at skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler for lempelse af faktureringspligt ved indsættelse af et nyt stk. 10 i
momslovens § 52 a herom.
Hjemlen vil være generel i forhold til at lempe faktureringspligten. Det betyder, at hjemlen
kan tænkes udnyttet til at fastsætte andre beløbsgrænser, hvis der måtte vise sig behov herfor,
dog inden for rammerne af de fastsatte regler om udstedelse af forenklede fakturaer, jf.
momsbekendtgørelsens § 66.
3.2. Mini One Stop Shop-ordningen
3.2.1. Gældende ret
Udenlandske virksomheder, der har momspligtige aktiviteter i Danmark, skal på lige fod med
danske virksomheder momsregistreres her i landet.
En udenlandsk virksomhed skal momsregistreres i Danmark, når virksomheden sælger varer
her i landet, hvis virksomheden får leveret varer her i landet, eller hvis virksomheden leverer
ydelser, som ikke er omfattet af bestemmelserne om omvendt betalingspligt. Der gælder ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-4-
registreringsgrænse for udenlandske virksomheder, der leverer ydelser, idet en udenlandsk
virksomhed skal lade sig momsregistrere fra første momspligtige leverance.
Udenlandske virksomheder, der er registreret i Danmark, skal opfylde de lovbestemte
forpligtelser her i landet på lige fod med danske virksomheder. Det betyder, at de udenlandske
virksomheder skal sætte sig ind i og opfylde de gældende regler om fakturering, opkrævning,
angivelse og afregning af moms m.v. her i landet.
Tilsvarende gælder, hvis en virksomhed måtte have momspligtige aktiviteter i andre
medlemsstater, hvilket i princippet betyder, at en virksomhed kan komme ud for at skulle
sætte sig ind i samtlige medlemsstaters gældende regler på skatte- og afgiftsområdet.
3.2.2. Lovforslaget
I relation til forslaget om virksomheder omfattet af Mini One Stop Shop-ordningen anbefaler
Kommissionen, at medlemsstaterne ikke stiller krav om, at disse virksomheder skal udstede
faktura ved salg til ikke-afgiftspligtige personer.
Faktureringsforpligtelsen kan efter Kommissionens opfattelse være en byrde for de
virksomheder, der handler i flere medlemsstater. For at gøre det endnu lettere for de
erhvervsdrivende at opfylde reglerne, mener Kommissionen, at medlemsstaterne bør undlade
at stille krav om, at virksomhederne skal udstede faktura ved salg til ikke-afgiftspligtige, når
virksomheden er omfattet af Mini One Stop Shop-ordningen – særligt når henses til, at de
pågældende erhvervsdrivende ellers ville skulle sætte sig ind i samtlige medlemsstaters regler
om fakturering. Hvis faktureringspligten ikke ophæves, fortabes formålet med Mini One Stop
Shoppen til en vis grad.
For at kunne imødekomme Kommissionens anbefaling er det nødvendigt at foretage en
ændring i momslovens regnskabsbestemmelser.
Det foreslås således, at der i momslovens § 52 a indsættes et nyt stk. 11, hvorefter
skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om fritagelse for faktureringspligt.
Det bemærkes, at den foreslåede ændring ikke vil få betydning for danske virksomheder, der
leverer de omhandlede ydelser til ikke-afgiftspligtige personer i Danmark. Ændringen får
betydning for de udenlandske virksomheder, der leverer teleydelser, radio- og tv-
spredningstjenester og elektronisk leverede ydelser til ikke-afgiftspligtige personer i
Danmark, ligesom ændringen kun får betydning i de tilfælde, hvor den udenlandske
leverandør er omfattet af Mini One Stop Shop-ordningen.
Derudover bemærkes, at den foreslåede ændring ikke får betydning for de i øvrigt gældende
bestemmelser om fakturering.
Det bemærkes endelig, at der for virksomheder omfattet af Mini One Stop Shop-ordningen vil
blive gjort særlige regnskabskrav gældende. Disse regnskabskrav er nærmere beskrevet i
Rådets forordning (EU) nr. 967 af 9. oktober 2012 om ændring af gennemførelsesforordning
(EU) nr. 282/2011 for så vidt angår særordninger for ikke-etablerede afgiftspligtige personer,
der leverer teleydelser, radio- og tv-spredningstjenester eller elektroniske tjenesteydelser til
ikke-afgiftspligtige personer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-5-
Heraf fremgår, at de regnskaber, som den afgiftspligtige person skal føre, skal indeholde
oplysninger om den forbrugsmedlemsstat, som tjenesteydelsen leveres til, typen af leveret
tjenesteydelse, datoen for leveringen af tjenesteydelsen, det afgiftspligtige beløb med
angivelse af den anvendte valuta, enhver efterfølgende forhøjelse eller nedsættelse af det
afgiftspligtige beløb, den anvendte momssats, det skyldige momsbeløb med angivelse af den
anvendte valuta, datoen for og størrelsen af modtagne betalinger, acontobeløb, der er
modtaget inden leveringen af tjenesteydelsen, hvis der er udstedt en faktura,
fakturaoplysningerne, kundens navn, hvis den afgiftspligtige person har kendskab hertil og de
oplysninger, der er anvendt til at fastslå, hvor kunden er etableret eller har sin bopæl eller sit
sædvanlige opholdssted.
Regnskabet skal være tilstrækkeligt detaljeret til, at forbrugsmedlemsstatens
skattemyndigheder kan fastslå, at momsangivelsen er korrekt. Regnskabsoplysningerne skal i
øvrigt registreres af den afgiftspligtige person for hver tjenesteydelse, der er leveret, på en
sådan måde, at de straks kan gøres elektronisk tilgængelige.
Virksomheder, der tilmelder sig Mini One Stop Shop-ordningen, skal opbevare
regnskabsmaterialet i en periode på ti år fra udgangen af det år, hvor transaktionen blev
foretaget.
Der stilles således en række regnskabskrav til de virksomheder, der tilmelder sig Mini One
Stop Shop-ordningen, som sikrer at skattemyndighederne får alle relevante oplysninger –
herunder også dem, der ville fremgå af en faktura.
Hvis en afgiftspligtig person er blevet udelukket fra Mini One Stop Shop-ordningen, fordi den
pågældende til stadighed undlader at overholde reglerne for den pågældende ordning,
udelukkes denne person fra at anvende ordningen i alle medlemsstater i 2 år efter det
kalenderkvartal, hvor den afgiftspligtige person blev udelukket.
I sådanne situationer, og i andre situationer, hvor en afgiftspligtig person vælger ikke at
tilmelde sig Mini One Stop Shop-ordningen, er det momslovens almindelige regler om
registrering, fakturering, opkrævning, angivelse og afregning m.v., der gælder.
4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for det offentlige.
5. Administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget har ingen nævneværdige administrative konsekvenser for det offentlige.
6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen nævneværdige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424836_0006.png
-6-
9. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Forslaget skal ses i lyset af Rådets direktiv 2008/8/EF af 12. februar 2008 om ændring af
direktiv 2006/112/EF (momssystemdirektivet) vedrørende leveringsstedet for tjenesteydelser.
Direktivforslaget går bl.a. ud på, at der skal indføres en ordning, der gør det muligt for
virksomheder, der udfører aktiviteter i medlemsstater, hvor de ikke er etableret, at benytte ét
elektronisk kontaktsted til identifikation samt angivelse og afregning af moms.
Til dette formål skal etableres en elektronisk grænseflade kaldt ”Mini One Stop Shop”.
Faktureringsforpligtelsen kan efter Kommissionens opfattelse være en byrde for de
virksomheder, der handler i flere medlemsstater. For at gøre det endnu lettere for de
erhvervsdrivende at opfylde reglerne, mener Kommissionen, at medlemsstaterne bør undlade
at stille krav om, at virksomhederne skal udstede faktura ved salg til ikke-afgiftspligtige, når
virksomheden er omfattet af Mini One Stop Shop-ordningen – særligt når henses til, at de
pågældende erhvervsdrivende ellers ville skulle sætte sig ind i samtlige medlemsstaters regler
om fakturering.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden 20. november 2014 – 18. december 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CEPOS, Cevea, Dansk Erhverv, Danske Advokater, DI,
Erhvervsstyrelsen – Team Effektiv Regulering, Forbrugerrådet Tænk, FSR – danske
revisorer, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kraka, Landsskatteretten, SKAT,
Skatteankestyrelsen og SFR Skattefaglig Forening.
12. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/ mindre
udgifter
Ingen.
Ingen nævneværdige.
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen.
Ingen nævneværdige.
Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Administrative
konsekvenser for det
offentlige
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for borgerne
Ingen nævneværdige.
Ingen nævneværdige.
Ingen nævneværdige.
Ingen nævneværdige.
Ingen.
Ingen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424836_0007.png
-7-
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen.
Ingen.
Et af lovforslagets elementer har baggrund i Rådets direktiv
2008/8/EF af 12. februar 2008 om ændring af direktiv
2006/112/EF
(momssystemdirektivet)
vedrørende
leveringsstedet for tjenesteydelser.
Direktivforslaget går bl.a. ud på, at der skal indføres en
ordning, der gør det muligt for virksomheder, der udfører
aktiviteter i medlemsstater, hvor de ikke er etableret, at benytte
ét elektronisk kontaktsted til identifikation samt angivelse og
afregning af moms.
Til dette formål skal etableres en elektronisk grænseflade kaldt
”Mini One Stop Shop”.
Faktureringsforpligtelsen kan efter Kommissionens opfattelse
være en byrde for de virksomheder, der handler i flere
medlemsstater. For at gøre det endnu lettere for de
erhvervsdrivende at opfylde reglerne, mener Kommissionen, at
medlemsstaterne bør undlade at stille krav om, at
virksomhederne skal udstede faktura ved salg til ikke-
afgiftspligtige, når virksomheden er omfattet af Mini One Stop
Shop-ordningen – særligt når henses til, at de pågældende
erhvervsdrivende ellers ville skulle sætte sig ind i samtlige
medlemsstaters regler om fakturering.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den foreslåede bestemmelse kan skatteministeren lempe faktureringspligten.
Bemyndigelsen er møntet på en lempelse af faktureringspligten i de situationer, hvor
praktiske forhold taler herfor, f.eks. hvis det ikke er teknisk muligt at udstede en faktura eller
en kassebon til kunden, jf. momsbekendtgørelsens § 66, stk. 4.
Til nr. 2
Efter den foreslåede bestemmelse kan skatteministeren fritage for faktureringspligt. Det er
tanken at udnytte denne hjemmel til at fritage fra fakturapligt ved udenlandske virksomheders
salg af teleydelser, radio- og tv-spredningstjenester eller elektroniske tjenesteydelser til ikke-
afgiftspligtige personer, når den udenlandske virksomhed er tilmeldt Mini One Stop Shop-
ordningen
.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-8-
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-9-
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende regler
§ 52 a.
---
Stk. 2.- 9. ---
1.
I
§ 52 a,
indsættes som
stk. 10
og
11:
”Stk.
10.
Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler om lempelse
af faktureringspligt.
Stk. 11.
Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler om fritagelse
for faktureringspligt.”
Lovforslaget
§ 1.
§ 2.
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april
2015.