Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 35
Offentligt
Folketingets Skatteudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
København, den 4. november 2014
Reklameafgiften
Kreativitet & Kommunikation retter henvendelse til Folketingets Skatteudvalg med en
appel om, at reklameafgiften opgives.
Afgiften medfører efter vor opfattelse mange implikationer. Afgiften
konkurrenceforvrider, skaber begrænsninger i mediestøtten, pålægger virksomheder
administrative byrder, indgriber i den kommercielle ytringsfrihed, medfører højere
forbrugerpriser, men vigtigst af alt: Reklameafgiften medfører tab af flere hundrede
arbejdspladser i Danmark, som vi ikke mener, at Folketingets Skatteudvalg kan sidde
overhørig.
Kreativitet & Kommunikation har tidligere i forbindelse med lovens behandling i 2012
forelagt Folketingets Skatteudvalg flg. beregninger på, hvad reklameafgiften betyder
for arbejdspladser:
http://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l50/bilag/6/1176616.pdf).
Konklusionen er: Reklameafgiften kan medføre højere forbrugerpriser og det
anslås, at Danmark vil tabe arbejdspladser inden for produktion, tryk og
distribution på i alt 120-180 arbejdsplaser og yderligere 200 grafikere og
trykkeriarbejder kan miste deres jobs til udlandet.
Efter vor overbevisning beror tallene endda på et meget forsigtigt skøn, da vi ikke har
ønsket at henvise til erfaringer fra Østrig eller at blande pærer og bananer sammen.
Senest er der kommet konkrete eksempler på bordet. Vi henviser til den presse, der
har været fremme, hvor virksomheder som Color Print og Stibo Printing Solutions
bebuder, at de vil miste flere hundrede arbejdspladser som følge af afgiften.
Reklameafgiften vil altså medføre et langt større tab af arbejdspladser, end
Skatteministeriets tidligere beregninger viser.
Kreativitet & Kommunikation
|
St. Kongensgade 81B
|
DK-1264 København K
|
+45 33 13 44 44
|
|
Kreativitetogkommunikation.dk