Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1416448_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
København, den 4. november 2014
Reklameafgiften
Kreativitet & Kommunikation retter henvendelse til Folketingets Skatteudvalg med en
appel om, at reklameafgiften opgives.
Afgiften medfører efter vor opfattelse mange implikationer. Afgiften
konkurrenceforvrider, skaber begrænsninger i mediestøtten, pålægger virksomheder
administrative byrder, indgriber i den kommercielle ytringsfrihed, medfører højere
forbrugerpriser, men vigtigst af alt: Reklameafgiften medfører tab af flere hundrede
arbejdspladser i Danmark, som vi ikke mener, at Folketingets Skatteudvalg kan sidde
overhørig.
Kreativitet & Kommunikation har tidligere i forbindelse med lovens behandling i 2012
forelagt Folketingets Skatteudvalg flg. beregninger på, hvad reklameafgiften betyder
for arbejdspladser:
http://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/l50/bilag/6/1176616.pdf).
Konklusionen er: Reklameafgiften kan medføre højere forbrugerpriser og det
anslås, at Danmark vil tabe arbejdspladser inden for produktion, tryk og
distribution på i alt 120-180 arbejdsplaser og yderligere 200 grafikere og
trykkeriarbejder kan miste deres jobs til udlandet.
Efter vor overbevisning beror tallene endda på et meget forsigtigt skøn, da vi ikke har
ønsket at henvise til erfaringer fra Østrig eller at blande pærer og bananer sammen.
Senest er der kommet konkrete eksempler på bordet. Vi henviser til den presse, der
har været fremme, hvor virksomheder som Color Print og Stibo Printing Solutions
bebuder, at de vil miste flere hundrede arbejdspladser som følge af afgiften.
Reklameafgiften vil altså medføre et langt større tab af arbejdspladser, end
Skatteministeriets tidligere beregninger viser.
Kreativitet & Kommunikation
|
St. Kongensgade 81B
|
DK-1264 København K
|
+45 33 13 44 44
|
[email protected]
|
Kreativitetogkommunikation.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416448_0002.png
Vi vil derfor opfordre til, at der iværksættes en ny arbejdspladsvurdering og en
vurdering af, om de miljømæssige hensyn, som afgiften begrundes med, er
proportional med de mange konsekvenser afgiften har for flere brancher.
Vi kan heller ikke undlade at nævne, at undersøgelser viser, at danskerne elsker den
trykte tilbudsavis. Det er altså en forkert politikeropfattelse, at alle bor i København,
og render rundt med i I-pad i hånden og tjekker tilbud på nettet.
Kreativitet & Kommunikation vil kæmpe for, at vore medlemmer er underlagt en
lovgivning, der giver de bedste rammer for vækst. Vore medlemmer skal kunne
rådgive kunder om kommerciel kommunikation, så de når målgrupper bedst, dér hvor
forbrugerne er, så varen bliver solgt. Alt sammen noget, der vil skabe et forbrug til
gavn for samfundet.
Erhvervslivet har de seneste år vist, at de selv kan nedbringe mængderne af reklamer
i postkassen. Dels fungerer Forbrugerombudsmandens nej-tak til reklamer ordning
rigtig fint og i en langt mere fleksibel ordning for forbrugerne i dag end tidligere, dels
er nye tiltag som nej-tak+ og eTilbudsavisen kommet til siden, og medvirker til mere
målrettet annoncering.
Ved at regulere med afgifter på reklamer piller Folketinget ved helt essentielle forhold
i reklamemekanismer, som får konsekvenser for både arbejdspladser og salget af
varer og dermed forbruget. Vores appel er derfor til Jer, at afgiften bør opgives.
Jeg står selvsagt til rådighed, hvis I har spørgsmål til min henvendelse.
Med venlig hilsen
Tine Aurvig-Huggenberger
Direktør
Kreativitet & Kommunikation
|
St. Kongensgade 81B
|
DK-1264 København K
|
+45 33 13 44 44
|
[email protected]
|
Kreativitetogkommunikation.dk