Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 28
Offentligt
Folketingets Skatteudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
30. oktober 2014
Reklameafgift og mediestøtte
Danske Medier er blevet orienteret om, at Skatteministeriet vil fremsætte forslag om ændring
af lov om reklameafgift, så et medie inden for lovens anvendelsesområde ikke kan modtage
mediestøtte og samtidig være fritaget for reklameafgiften.
Det er et forslag, som reelt er en ekstra skat på de medier, der prioriterer det redaktionelle
indhold, så de opfylder kravet i loven om mediestøtte om, at der skal være mindst 50 pct. re-
daktionelt indhold, for at et medie kan komme i betragtning til produktionsstøtte.
Dermed vil et forslag som det bebudede modarbejde hele formålet med den mediestøttelov-
givning, som Folketinget vedtog sidste år.
De medier, der vil blive ramt, vil være de lokale ugeaviser, som vælger at styrke den redaktio-
nelle dækning af de lokale områder, hvor de ofte er de eneste medier, der tæt dækker blandt
andet den kommunalpolitiske debat i området.
Forslaget vil desuden ramme dagblade, som lejlighedsvis – enkelte ugentligt – andre f.eks. op
til valg og ved andre særlige lejligheder – udsender avisen ikke blot til de betalende abonnen-
ter, men til alle husstande i dækningsområdet. Det er initiativer, som dagbladene gennemfø-
rer for at bidrage til at styrke interessen om forholdene i lokalområderne.
Både de lokale ugeavisers øgede redaktionelle indsats mange steder og de nævnte dagblads-
initiativer er væsentlige i en tid, hvor de private trykte medier på indtægtssiden er hårdt pres-
sede af udenlandsk dominerede medier, bl.a. Facebook og Google, og af de ”gratis” statslige
medier.
Vedtages forslaget som bebudet, vil det betyde, at de redaktionelle stærke medier skal vælge
mellem, om de vil modtage mediestøtte eller være fritaget for reklameafgiften.
Uanset hvad de vælger, vil det svække mediets økonomi – og dermed gøre det nødvendigt at
begrænse de redaktionelle ressourcer.