Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 25
Offentligt
NOAH-Trafik
Nørrebrogade 39
2200 København N
www.trafikbogen.dk
http://noah.dk
Kbh. 4. oktober 2012
Til Trængselskommissionen
Som jeg gjorde opmærksom på ved mødet i TK den 24. september mangler vi basisoplysninger om
hvordan bilpriser og beskatning af bilkørsel og taksterne i den kollektive trafik takster har udviklet
sig – f.eks. siden 1990. For at kunne vurdere tiltag på transportområdet er det vigtigt at kende den
økonomiske virkelighed, der omgærder trafikudviklingen. Her er forskellige oplysninger samt nogle
forslag med begrundelser og baggrundsinformation, som jeg hermed fremlægger for kommissionen
til drøftelse og stillingtagen.
Først et konkret eksempel på den samlede effekt af ændringer af registreringsafgiftsreglerne
fra 1990 til 2012
På basis af oplysninger fra Peugeot har vi udarbejdet denne analyse, der viser hvordan beskatningen
af en Peugeot 107 er nu og hvordan den ville være, hvis ikke bilbeskatningen var nedsat siden 1990.
Som man kan se betyder ændringerne en afgiftslettelse på kr. 72.435 kr.
Beskatning efter reglerne pr.
28. marts 2012
Peugeot 107. Importpris inklusiv moms:
Fradrag i afgiftspligtig pris for diverse
nutidigt standardudstyr
Afgiftspligtig pris
Registreringsafgift
59.696 kr.
12.370 kr.
47.326 kr.
49.693 kr.
59.696 kr.
92.639 kr.
Beskatning efter reglerne
pr. 15. februar 1990
59.696 kr.
Fradrag i registreringsafgift fordi bilen
angives at køre 23,3 km pr. liter benzin.
4.000 kr. i afgiftslettelse pr. km for
kørsel længere end 16 km./l.
29.400 kr.
Registreringsafgift
20.293 kr.
92.639 kr.
Bilpris hos forhandler
79.900 kr.
152.335 kr.