Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 24
Offentligt
Til rette vedkommende.
- Angående skats håndtering af grøn ejerafgift.
Jeg skriver i anledning af sagerne omkring manglende betaling af grøn ejer afgift og grøn
udligningsafgift på personbiler. Jeg mener at den håndtering skat har, af problematikken
omkring opkrævning af ovenstående afgifter er helt vanvittig, og ikke et velfærdssamfund eller
en retsstat værdi. Min situation er: At jeg den. 10 oktober 2014 modtager en opkrævning på
17.000 DKK, på regningen står der, at det er for manglende betaling af grøn ejer afgift og
udligningsafgift. Ydermere står der, at Skat godt selv er bevist om, at de aldrig har udsendt en
opkrævning i første omgang. Ikke desto mindre får jeg nu frem til den. 24 oktober 2014 til at
betale det skyldige beløb. Dette har man derudover den frækhed, at pålægge et rykkergebyr
på 65 DKK og et stadig ukendt rentebeløb, da man ikke har besværliget sig med, at udregne
rentetrækket endnu, så det vil først blive udregnet og fremsendt som krav en gang i
fremtiden. Jeg kontakter derfor skat, for at få forklaret sagens sammenhæng, jeg er i og for
sig ikke i tvivl om, at jeg skal betale det skyldige beløb. Min rets følelse er dog væsentligt
krænket af, at jeg skal betale rykkergebyr og renter for regninger jeg aldrig har modtaget i
første omgang. Især når skat selv vedkender sig, at de har et medansvar grundet
implementering af nyt IT system hos dem. Da jeg så beder om forståelse for, at det er
vanskeligt for mig, at finde 17.000 DKK fra den ene dag til den anden, da der ikke er nogen
lønningsdag eller noget i mellem betalingsfristen. Bliver jeg mødt med svaret om, at jeg har 2
muligheder, at betale til tiden eller at lade sagen gå videre til skats indrivelse, som derefter
enten vil gøre udlæg i løn, bolig eller bil. Dette syntes jeg på ingen måde er en respektabel
måde at behandle sine egne borgere på, som helt uforskyldt er blevet ramt af fejl hos skats IT
system. I den sammenhæng, er det vigtigt at notere sig, at dette er første gang (oktober
2014) at jeg bliver bekendt med, at jeg overhoved skylder noget, for regninger der går over 2
år tilbage. Desværre slutter sagen for mit vedkommende ikke her, jeg får med hjælp fra
familie og venner betalt de 17.000 til den 24. Oktober, og har derefter en forventning om at
denne ubehagelige historie er et overstået kapitel. Så meget desto større er min overraskelse
derfor, da jeg i dag d. 29/10-14 åbner min postkasse og finder endnu en skrivelse fra skat.
Denne gang mener de at det er for en manglende inddrivelse der går tilbage til perioden lige
inden den foregående, denne gang er det skyldige beløb 3300 DKK. Denne skrivelse er fra
skats side dateret til d. 22/10 2014, til betaling senest d. 3/11-14 altså en betalingsfrist for mit
vedkommende på 4 hverdage! Regningen er derudover som anført også dateret d. 22/10 altså
inden betalingsfristen for den foregående regning. Det er mig derfor meget uforståeligt, at
man i en offentlig institution der i den grad hviler på befolkningens tillid, kan agere så
uprofessionelt og uorganiseret. Som tidligere beskrevet, går min anke i og for sig ikke på
betalingen af beløbene, naturligvis skal en hver betale sit. Men hele processen omkring dette,
er mig simpelthen helt uforståelig, hvordan kan vi som retsstat acceptere at den enkelte
borger på den måde kommer i klemme i det offentlige system? Og blot bliver mødt med krav
om omvendt bevisbyrde for betalinger der ligger 3 år tilbage. Når skat selv erkende deres fejl,
ville en hver naturlig respons da være, at give den enkelte borger en rimelig mulighed for at
betale det skyldige beløb, og ikke give betalingsfrister på i bedste fald 14 dage. Jeg kan
igennem medier desuden erfare, at sagen med de manglende regninger omfatter ikke mindre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
end 300.000 danskere, burde det ikke i sig selv være en indikation om, at skat selv har fejlet i
deres sagsbehandling. Da man næppe kan på beregne, at der skulle være 300.000 dårlige
betalere. Derfor ville det, i dette tilfælde da i den grad klæde skat, at per kullange fraskrive sig
en evt. ret til at opdrive rykkergebyr + renter. På regninger man aldrig har fremsendt. Jeg
håber meget, at det er en sag du vil gå videre med, da jeg mener det er en basal del af det
danske samfund, at den enkelte borger skal kunne have tillid til skat og deres systemer og
aggeren. Og i dette tilfælde må jeg blot konstatere, at min tillid har lidt et endog alvorligt
knæk.
MvH
Jakob Bennike
Jens Otto Krags Gade 20 2. tv
2300 København S
+45 51215391 – [email protected]