Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 21
Offentligt
Folketingets Transportudvalg
Vanløse 24. oktober 2014
Behov for ro i taxibranchen – er fjernelse af frikørselsordningen bæredygtigt
Vi skal opfordre til, at forslaget om fjernelse af frikørselsordningen for taxi tages af bordet, da vi ikke anser
forslaget for at være bæredygtigt.
Samtidig vil vi gerne indbyde til en dialog omkring forholdene i branchen.
Konsekvenserne af en fjernelse af frikørselsordningen vil ramme taxibranchen meget hårdt og samtidig
have en væsentlig negativ indvirkning på beskæftigelsen i branchen, samt de mennesker og associerede
brancher, der er indirekte økonomisk afhængige af taxibranchen i større eller mindre grad.
Der er efter vores opfattelse al mulig grund til at være meget forsigtig med radikale økonomisk belastende
ændringer af forudsætningerne for drift af taxivirksomhed, medmindre man ønsker at understøtte den i
forvejen store taxidød i Danmark.
Som det fremgår af bemærkningerne til det fremsatte lovforslag, så forudsættes det, at de stigende
omkostninger for erhvervet overvæltes på priserne for ydelserne, altså taxikørsel. Men i samme afsnit i
forudsætningerne fremgår klart og tydeligt, at det er tvivlsomt, om meromkostningerne kan overvæltes, da
priserne for taxikørsel er underlagt offentlig regulering.
Det er utvivlsomt, at stigende priser på taxikørsel risikerer at påvirke efterspørgslen negativt.
Samtidig fremgår det af bemærkningerne, at adfærdseffekterne forventes at indebære et ændret
arbejdsudbud, mindre forbrugsmuligheder og en substitution fra køb af taxiydelser til køb af andre varer og
tjenesteydelser.