Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 19
Offentligt
1412278_0001.png
25. september 2014
Pressemeddelelse
Sænkning af registreringsafgiften vil føre til højere CO
2
-udledning,
luftforurening og mere trængsel
Finansministeren har i et svar til Joachim B. Olsen, LA sagt, at en sænkning af registreringsafgiften
vil skabe mange job – flere end andre skattesænkninger. Men virkeligheden er at afgiften på de
brændstoføkonomiske biler allerede er meget lav. En yderligere sænkning vil derfor især gavne
salget af større biler med højt brændstofforbrug.
”En yderligere sænkning af registreringsafgiften vil ikke skabe flere job. Det vil blot øge salget af
større biler med højere brændstofforbrug og dermed øge CO
2
-udslip og luftforurening”, udtaler
Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd, og fortsætter: ”Hvis afgiftssænkning øger
bilsalget, vil det føre til mere trængsel og dermed mere tidsspilde på vej til arbejde. Det er en
blindgyde”.
Da man i 2007 ændrede registreringsafgiften indførte man en belønning til benzinbiler, som kører
mere end 16 km/l – og tilsvarende for dieselbiler der kører mere end 18 km/l. Men man undlod at
gøre disse grænser dynamiske, og i dag er de dybt forældede. Tre fjerdedele af nysolgte biler kører
længere på literen og belønnes dermed med nedsat registreringsafgift. Det har fået statens indtægt
til at falde med over 10 mia. kr/år. Det har samtidig betydet et øget bilsalg – stadig flere familier får
to biler. Der er ikke behov for nye nedsættelser, men derimod for at man gør de nævnte grænser
dynamiske, så de følger med den teknologiske udvikling
1
. Endelig vil en yderligere sænkning skade
overgang til elbiler.
Undersøgelser viser, at familier med to biler cykler markant mindre end familier med én bil. Det
betyder at disse familier er mere udsat for mangel på motion og dermed for en række
folkesygdomme som hjerte-kar sygdomme og diabetes 2. Det forringer deres livskvalitet, og
samtidig belaster det de offentlige budgetter. Udenlandske undersøgelser har vist at investeringer i
øget cykling er de samfundsøkonomisk mest fordelagtige trafikinvesteringer, hvis man inddrager
sundhedsomkostningerne.
Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske Råd
Yderligere oplysninger: Christian Ege tlf. 28 58 06 98 / 33 18 19 33
Uddybning:
Det hævdes ofte, at den danske registreringsafgift medfører, at vi kører rundt i gamle biler, og at
man derfor kunne sænke forureningen ved at gøre nye biler billigere. Det er heller ikke korrekt. Den
danske bilparks gennemsnitsalder er på niveau med den svenske, hvor man slet ikke har nogen
registreringsafgift. Derimod har vi lidt færre biler pr. indbygger i Danmark – men forskellen er
indskrænket pga. den sænkede registreringsafgift.
Det Økologiske Råd har i marts sammen med Dansk Elbilalliance, Concito og Partnerskabet for Brint og
Brændselsceller skrevet opfordring til skatteministeren om at igangsætte en sådan omlægning:
http://www.ecocouncil.dk/udgivelser/artikler/trafik-og-luft/2373-omlaegning-af-bilbeskatning-haster
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412278_0002.png
Skulle det lykkes at øge antallet af biler yderligere i Danmark vil det blot føre til yderligere trængsel
og dermed mere tidsspilde på vej til arbejde. Trængselskommissionens rapport fra 2013 viste, at
trængslen vil vokse de kommende år, hvis man ikke indfører roadpricing – selv hvis man
gennemfører de trafikinvesteringer, som indgik i rapporten.
-
2
-