Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 189
Offentligt
1535985_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Sagsnr.
2015 - 5121
Doknr.
244326
Dato
17-06-2015
Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN d. 19. juni 2015
Denne forelæggelse giver et prioriteret uddrag af de centrale aspekter i sagerne med
relevans for Folketingets Skatteudvalg. Der henvises generelt til samlenotatet.
Moms på vouchers (værdikuponer)
Direktivet om den momsmæssige behandling af værdikuponer (vouchers) har til for-
mål at sikre en ensartet momsbehandling af alle typer vouchere i alle EU-lande, når
de sælges og indløses, og uanset om transaktionerne gennemføres i en enkelt med-
lemsstat eller på tværs af flere lande.
Forslaget skelner mellem ”vouchere til ét formål”, hvor man ved udstedelsen af vou-
cheren kender det land, hvor varen leveres og kender momssatsen, og ”vouchere til
flere formål”, hvor man ikke kender landet og momssatsen.
Forslaget indebærer, at ”vouchere til ét formål” pålægges moms allerede ved første
salg, ligesom voucheren også pålægges moms ved et evt. efterfølgende videresalg (fx
en voucher til et hotelophold i Danmark, som sælges med moms fra hotellet til en butik
og videresælges med moms fra butikken til en kunde). ”Vouchere til flere formål” på-
lægges derimod først moms, når den indløses af kunden og man dermed kender lan-
det og momssatsen (fx en voucher, der gælder til et hotelophold i Danmark eller Tysk-
land).
De foreslåede ændringer svarer på nær få mindre justeringer til gældende dansk
praksis. Hvis forslaget vedtages, vil de danske momsregler skulle justeres, således at
reglerne for vouchere fremgår klart af momsloven.
Det er usikkert om ECOFIN kan opnå enighed om forslaget, da der fortsat er nogle
tekniske udeståender. Fra dansk side kan man støtte forslaget.
Direktiv om obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger om grænseover-
skridende skatteafgørelser
Direktivet om grænseoverskridende skatteafgørelser skal sikre obligatorisk automatisk
udveksling af oplysninger mellem EU-landene om deres myndigheders afgørelser
vedrørende beskatning af selskabers grænseoverskridende økonomiske aktiviteter.
Det foreliggende kompromisforslag indeholder en forpligtigelse til, at EU-landene skal
udveksle oplysninger om grænseoverskridende skatteafgørelser, der er udstedt, æn-
dret eller annulleret inden for fem år før datoen for direktivets ikrafttrædelse den 1.
januar 2016. Der foreslås et centralt register, hvor oplysningerne samles, og hvor
Kommissionen og EU-landene har adgang.
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 189: Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN d. 19. juni 2015, fra økonomi- og indenrigsministeren
1535985_0002.png
Forslaget vil medføre, at EU-landene obligatorisk og automatisk skal udveksle oplys-
ninger om forhåndsgodkendte grænseoverskridende afgørelser og prisfastsættelses-
ordninger med de andre EU-lande. En forhåndsgodkendt grænseoverskridende afgø-
relse kan eksempelvis være, at et selskab beder en myndighed om et bindende svar
på hvilke skattemæssige konsekvenser en given transaktion vil have. En forhånds-
godkendt grænseoverskridende prisfastsættelsesordning kan være en aftale mellem
to landes myndigheder om de interne afregningspriser for grænseoverskridende
transaktioner mellem to koncernforbundne selskaber i de to lande.
Der ventes en drøftelse af status for forslaget på ECOFIN. Fra dansk side forventer
man at kunne tilslutte sig en enighed på grundlag af det foreliggende kompromisfor-
slag. Der ventes at være behov for yderligere tekniske drøftelser efter ECOFIN, inden
der senere kan opnås endelig enighed.
Rente-/royaltydirektivet
ECOFIN skal drøfte formandskabets kompromisforslag om ændring af rente-/royalty-
direktivet. Det nuværende direktiv forhindrer dobbeltbeskatning og medfører, at et EU-
land (kildeland) ikke må beskatte renter og royalties, som et selskab i dette land beta-
ler til et associeret selskab i et andet EU-land (modtagerland).
Forslaget indfører en obligatorisk omgåelsesklausul, der fastsætter en obligatorisk
minimumsbestemmelse vedrørende antimisbrug, som landene skal indarbejde i natio-
nal lov og som supplerer eksisterende nationale bestemmelser om bekæmpelse af
misbrug. Forslaget lægger også op til et krav om beskatning af det selskab, der mod-
tager rente- og royaltybetalingerne. Forslaget fra Kommissionen går ud på, at kilde-
landet alene skal undlade kildebeskatning af betalingen, hvis betalingen bliver beskat-
tet i modtagerlandet. En række lande ønsker yderligere, at der skal fastsættes en
egentlig minimumsbeskatning for derved at sikre, at der sker en effektiv selskabsbe-
skatning.
Formandsskabet foreslår i et kompromisforslag, at ændringerne af direktivet deles op.
Formandsskabet ønsker således, at ECOFIN i første omgang vedtager en obligatorisk
omgåelsesklausul og visse tekniske justeringer. Formandsskabet foreslår, at ECOFIN
efter yderligere tekniske drøftelser opnår enighed i spørgsmålet om minimumsbeskat-
ning og visse yderligere tekniske justeringer. Nogle lande foretrækker en sådan opde-
ling af direktivet, mens andre lande ønsker en samlet pakke.
Fra dansk side kan man principielt støtte elementerne i den samlede løsning. På tek-
nisk niveau er der således udtrykt principiel støtte til både omgåelsesklausulen og en
bestemmelse om minimumsbeskatning samt de tekniske justeringer. Der er udtrykt
støtte til en pragmatisk fremgangsmåde, hvor omgåelsesklausulen og visse tekniske
justeringer som foreslået af formandsskabet vedtages som første trin.
Sagen ventes drøftet på ECOFIN, hvor det er usikkert, om der kan opnås enighed om
formandskabets forslag.
Øvrige sager
Der er ingen bemærkninger til sagen om rapporten til Det Europæiske Råd om skatte-
politiske emner og rapporten om skatteemner under Konkurrenceevnepagten samt
sagen om adfærdskodeks for erhvervsbeskatning.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2