Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 187
Offentligt
9. juni 2015
Pressemeddelelse
El-biler kan bane vejen for CO
2
-neutralt Danmark i 2050
Hvis Danmark skal være CO
2
-neutralt i 2050, er der ingen vej uden om el-biler. El-biler kan allerede i 2035
gøre persontransporten CO
2
-neutral i drift. Teknologien er klar, men politikerne tøver af finanspolitiske
årsager. Det Økologiske Råd foreslår en løsning, men den kræver, at politikerne tænker langsigtet.
El-biler er nødvendige for miljø, klima, forsyningssikkerhed og udnyttelse af fortsat mere vindkraft. Alligevel
tøver politikerne med at forlænge afgiftsfritagelsen af el-biler længere end udgangen af 2016. Årsagen er, at
politikerne frygter, at afgiftsfritagelsen på sigt kan lave hul i skattekassen, når el-bilsalget øges.
"Politikerne er nødt til at tænke lidt mere langsigtet, og forlænge afgiftsfritagelsen for el-biler i mere end
blot et år af gangen, hvis vi skal realisere målsætningen om at bliver CO
2
-neutrale i 2050”,
siger
seniorrådgiver i Det Økologiske Råd, Kåre Press-Kristensen.
Det Økologiske Råd foreslår
At el-biler afgiftsfritages indtil det første år, hvor der indregistreres 20.000 el-biler. Dette ventes at kunne
ske omkring 2022. Fritagelsen finansieres ved at gøre registreringsafgiften for benzin- og dieselbiler
tidssvarende. Det sker ved at neutralisere det fald i provenuet, som er indbygget i den nuværende afgift (se
side 2). El-biler placeres derefter på et lavt afgiftstrin, der afspejler deres store miljø- og klimafordele.
Afgiftstrinnet indfases oppefra over en årrække, så de dyreste el-biler rammes først og mest af afgiften. Til
den tid vil el-bilernes hastige udvikling have gjort dem økonomisk og teknisk attraktive, selv med afgifter.
”Forslaget vil fremme salget af el-biler og derved den grønne omstilling. Forslaget kan indrettes så det er
finanspolitisk neutralt, og det gradvis udskifter bilparken med el-biler. Men det kræver, at politikerne tænker
langsigtet”,
siger Kåre Press-Kristensen.
El-biler er næsten CO
2
-neutrale i drift i 2035
El-biler udleder under halvt så meget CO
2
som en gennemsnitlig ny benzin- eller dieselbil, når man indregner
udledning fra kraftværker. Men da der sker en hurtig indfasning af vedvarende energi i el-forsyningen, vil en
ny el-bil i dag udlede fire gange mindre CO
2
i løbet af sin levetid sammenholdt med en god konventionel
minibil. I 2035 forventes el-produktionen at være CO
2
-neutral, hvorved el-biler kan betragtes som (næsten)
CO
2
-neutrale i drift. Se figur 1.
CO
2
-udslippet fra det samlede danske energiforbrug er faldet knap en tredjedel siden 1990, men udslippet
fra transport er samtidig steget 13 procent. Se figur 2. Transportsektoren er således fortsat det store
klimaproblem.
Yderligere oplysninger
Seniorrådgiver i Det Økologiske Råd, Kåre Press-Kristensen, tlf. 2281 1027
Sekretariatsleder i Det Økologiske Råd, Christian Ege, tlf. 3318 1933 eller mobil 2858 0698.