Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 187
Offentligt
1535748_0001.png
9. juni 2015
Pressemeddelelse
El-biler kan bane vejen for CO
2
-neutralt Danmark i 2050
Hvis Danmark skal være CO
2
-neutralt i 2050, er der ingen vej uden om el-biler. El-biler kan allerede i 2035
gøre persontransporten CO
2
-neutral i drift. Teknologien er klar, men politikerne tøver af finanspolitiske
årsager. Det Økologiske Råd foreslår en løsning, men den kræver, at politikerne tænker langsigtet.
El-biler er nødvendige for miljø, klima, forsyningssikkerhed og udnyttelse af fortsat mere vindkraft. Alligevel
tøver politikerne med at forlænge afgiftsfritagelsen af el-biler længere end udgangen af 2016. Årsagen er, at
politikerne frygter, at afgiftsfritagelsen på sigt kan lave hul i skattekassen, når el-bilsalget øges.
"Politikerne er nødt til at tænke lidt mere langsigtet, og forlænge afgiftsfritagelsen for el-biler i mere end
blot et år af gangen, hvis vi skal realisere målsætningen om at bliver CO
2
-neutrale i 2050”,
siger
seniorrådgiver i Det Økologiske Råd, Kåre Press-Kristensen.
Det Økologiske Råd foreslår
At el-biler afgiftsfritages indtil det første år, hvor der indregistreres 20.000 el-biler. Dette ventes at kunne
ske omkring 2022. Fritagelsen finansieres ved at gøre registreringsafgiften for benzin- og dieselbiler
tidssvarende. Det sker ved at neutralisere det fald i provenuet, som er indbygget i den nuværende afgift (se
side 2). El-biler placeres derefter på et lavt afgiftstrin, der afspejler deres store miljø- og klimafordele.
Afgiftstrinnet indfases oppefra over en årrække, så de dyreste el-biler rammes først og mest af afgiften. Til
den tid vil el-bilernes hastige udvikling have gjort dem økonomisk og teknisk attraktive, selv med afgifter.
”Forslaget vil fremme salget af el-biler og derved den grønne omstilling. Forslaget kan indrettes så det er
finanspolitisk neutralt, og det gradvis udskifter bilparken med el-biler. Men det kræver, at politikerne tænker
langsigtet”,
siger Kåre Press-Kristensen.
El-biler er næsten CO
2
-neutrale i drift i 2035
El-biler udleder under halvt så meget CO
2
som en gennemsnitlig ny benzin- eller dieselbil, når man indregner
udledning fra kraftværker. Men da der sker en hurtig indfasning af vedvarende energi i el-forsyningen, vil en
ny el-bil i dag udlede fire gange mindre CO
2
i løbet af sin levetid sammenholdt med en god konventionel
minibil. I 2035 forventes el-produktionen at være CO
2
-neutral, hvorved el-biler kan betragtes som (næsten)
CO
2
-neutrale i drift. Se figur 1.
CO
2
-udslippet fra det samlede danske energiforbrug er faldet knap en tredjedel siden 1990, men udslippet
fra transport er samtidig steget 13 procent. Se figur 2. Transportsektoren er således fortsat det store
klimaproblem.
Yderligere oplysninger
Seniorrådgiver i Det Økologiske Råd, Kåre Press-Kristensen, tlf. 2281 1027
Sekretariatsleder i Det Økologiske Råd, Christian Ege, tlf. 3318 1933 eller mobil 2858 0698.
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 187: Henvendelse af 9/6-15 fra Det Økologiske Råd vedrørende pressemeddelelse: "El-biler kan bane vejen for CO2-neutralt Danmark i 2050"
1535748_0002.png
Uddybning
Registreringsafgiften for benzin- og dieselbiler gøres tidssvarende
I 2007 blev registreringsafgiften gjort delvis afhængig af bilens brændstofforbrug. Ideen var at tilskynde
bilkøberne til at købe de mest brændstofbesparende biler. Man definerede et knækpunkt på henholdsvis 16
km/l for benzinbiler og 18 km/l for diselbiler. Biler, der kører længere på literen præmieres med 4.000
kroners afgiftsreduktion, for hver km. de kører længere på literen end de nævnte knækpunkter. De, der
kører
kortere
”straffes” tilsvarende, men kun med 1.000 kr. pr. km. Allerede her lå en skævhed, som gav
faldende provenu. Men siden da har den teknologiske udvikling og krav fra EU til nye biler, medført, at den
gennemsnitlige nye bil kører 3-4 km længere på literen. Det betyder, at man i dag præmierer næsten alle
(ca. 90 procent) nye biler, også selv om de ikke er særligt brændstofbesparende efter dagens standard.
Knækpunktet for afgiftsreduktion/forøgelse for biler skal gøres tidssvarende. Dvs. ændres til 19 km/liter for
benzinbiler og til 21 km/liter for dieselbiler (i dag er det hhv. 16 og 18 km/l). Fremadrettet justeres
knækpunktet med den teknologiske udvikling. Samtidig hæves ”straffen” til 4.000 kr. per km/l for biler, som
kører under knækpunktet (i dag er det 1.000 kr.). Ved disse to tiltag kan man fjerne det provenutab, som er
kommet som følge af 2007-reformen. Hermed kan man i en årrække neutralisere det provenutab, som vil
følge af fortsat afgiftsfritagelse for el-biler.
CO
2
-udslippets udvikling
CO
2
-udslippet fra det samlede danske energiforbrug er faldet knap en tredjedel siden 1990. Faldet dækker
imidlertid over væsentlige forskelle. CO
2
-emissionen fra el-produktionen, husholdningerne samt handel og
service er halveret, mens udslippet fra fjernvarme og produktionserhverv er faldet en tredjedel. Til
sammenligning er udslippet fra transport steget 13 procent. Se figur 2.
Flere små biler og tilsætning af biobrændstoffer har dog fået CO
2
-udslippet fra transportsektoren til at falde
lidt de seneste år. Men biobrændstoffer baseres fortsat primært på fødevarer og er ikke CO
2
-neutrale, selv
om de officielt regnes for CO
2
-neutrale.
Fakta
El-biler kan dække mindst 95 procent af danskernes daglige transportbehov. Både rækkevidde og
opladningsmuligheder bliver hele tiden bedre, ligesom el-bilerne falder i pris. El-biler støjer mindre end
konventionelle biler og udleder ingen luftforurening. El-biler er tre gange så energieffektive som
konventionelle biler og minimerer derved hele transportsektorens energibehov. Endelig er el-biler
uafhængige af olieprisen, som blandt andet er bestemt af ustabile regimer i Mellemøsten.
-
2
-
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 187: Henvendelse af 9/6-15 fra Det Økologiske Råd vedrørende pressemeddelelse: "El-biler kan bane vejen for CO2-neutralt Danmark i 2050"
1535748_0003.png
Figur 1:
Elbiler kan gøre persontransporten CO
2
-neutral.
0
Figur 2:
Modsat alle andre sektorer er CO
2
-udslippet fra transporten steget siden 1990.
Kilde: Energistatistik 2013, Energistyrelsen.
-
3
-