Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 186
Offentligt
1535747_0001.png
Omlagt bilafgift kan stoppe eksplosion i antallet af biler
En omlægning af bilafgifterne er et nødvendigt skridt på vejen, hvis CO
2
-udledninger skal
nedbringes, mener Det Økologiske Råd, som har en klar anbefaling til de politiske partier i
anledning af valgkampen.
Transportområdet er kommet på dagsordenen i forbindelse med valgkampen, og det er
stærkt tiltrængt, for transporten er den store akilleshæl i arbejdet med at få nedbragt de
danske CO2-udledninger.
Det nye parti Alternativet har foreslået en billigere offentlig transport, og det giver en række
fordele. Men det reducerer kun bilkørslen med ganske få procent, sådan som professor
Per Houmann Jespersen fra RUC har gjort opmærksom på. Derfor er der brug for flere
tiltag for at komme i mål, rettet mod privatbilismen.
”Løsningen ligger ikke mindst i en mere tidssvarende beskatning af bilerne. Faldende
afgifter har de senere år resulteret i øget bilsalg”,
siger sekretariatschef Christian Ege
Jørgensen fra Det Økologiske Råd.
Den nuværende bilbeskatning har ført til stigende bilsalg, især af mindre biler. Siden 2007
har man givet et fradrag i registreringsafgiften og den grønne ejerafgift, hvis bilen kører
længere end 16 km pr. liter benzin eller 18 pr. liter diesel. Det var en god løsning i 2007,
men siden har man fastholdt grænserne uændret. Det er en klar designfejl. For med EU's
skærpede krav kører de mest energiøkonomiske biler i dag meget længere på literen.
Samtidig lagde man en ekstra afgift på biler med dårlig brændstoføkonomi. Men denne var
langt mindre end belønningen for god brændstoføkonomi. Afgiftssystemet giver ikke
længere nogen tilskyndelse til at vælge en brændstofeffektiv bil, idet man i dag giver
afgiftsrabat til over 90% af alle nye biler. Det, der oprindeligt var en god tanke er endt som
en veritabel bilfest. Siden 2003 er bilparken er vokset ca. 20 % til skade for klimaet.
Samtidig er skatteprovenuet fra bilskatterne er faldet drastisk.
EU-kommissionen har for nyligt bemærket, at Danmark er et af de lande i Europa, der har
den største udledning pr. person fra vejtransporten.
”Vi foreslår, at loven revideres, så kun de mest energieffektive biler får nedslag i
registreringsafgiften”,
udtaler Christian Ege. ”Det er vigtigt, at grænsen for nedslag i
bilafgifterne følger med den teknologiske udvikling og hæves i takt med, at bilerne bliver
mere energieffektive”.
For mere information:
Christian Ege, sekretariatsleder i Det Økologiske Råd, tlf. 3318 1933 eller mobil 2858
0698
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 186: Henvendelse af 4/6-15 fra Det Økologiske Råd vedrørende pressemeddelelse: "Omlagt bilafgift kan stoppe eksplosion i antallet af biler"
1535747_0002.png
Antal
180000
160000
140000
120000
100000
80000
60000
40000
20000
0
Skrottede biler
Personbiler i alt
Personbiler i
husholdningerne
Personbiler i
erhverv
Figur 1: Udvikling i nyregistrerede og skrottede personbiler i perioden 2003-2012. Kilde:
Statistikbanken/BIL5 og miljøordning for biler. Note: Differencen mellem de skrottede biler
og væksten i den samlede personbilsbestand kan skyldes brugtbilshandel og eksport af brugte
biler.
Uddybning af forslag til ændret registreringsafgift
I 2007 blev registreringsafgiften gjort delvis afhængig af bilens brændstofforbrug. Ideen var at
tilskynde bilkøberne til at anskaffe sig de mest brændstofbesparende biler. Man definerede et
knækpunkt på henholdsvis 16 km/l for benzin og 18 km/l for diselbiler. Biler, der kører længere på
literen præmieres med 4.000 kroners afgiftsreduktion for hver km, de kører længere på literen end
nævnte knækpunkt.
De, der kører
kortere
”straffes” tilsvarende, men kun med 1.000 kr. pr. km. Allerede her lå en
skævhed, som gav faldende provenu. Men siden da har den teknologiske udvikling, og krav fra EU
til nye biler, medført, at den gennemsnitlige nye bil kører 3-4 km. længere på literen. Det har medført,
at man i dag præmierer ca. 90 procent af de nye biler, som om de var særligt brændstofbesparende.
Knækpunktet for afgiftsreduktion/forøgelse for biler gøres tidssvarende, dvs. ændres til 19 km/liter
for benzinbiler og til 21 km/liter for dieselbiler (i dag er det hhv. 16 og 18 km/l).
Fremadrettet justeres knækpunktet med den teknologiske udvikling. I praksis kan Folketinet én gang
om året vedtage nye knækpunkter. Samtidig hæves ”straffen” til 4.000 kr. per km/l biler kører under
knækpunktet (i dag er det 1.000 kr.). Ved disse to tiltag kan man fjerne det provenutab, som er opstået
som følge af 2007-reformen. Hermed kan man i en årrække neutralisere det provenutab, som vil følge
af fortsat afgiftsfritagelse for elbiler.
-
2
-