Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 178
Offentligt
SKATTEANKESTYRELSEN
Økonomi & Administration
Den 16. marts 2015
/Årsrapport2014e
Årsrapport 2014
for
§ 09.11.02. Skatteankestyrelsen
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
1534182_0002.png
2
Indholdsfortegnelse
Årsrapporten
1. Påtegning
2. Beretning
2.1. Præsentation af Skatteankestyrelsen
2.2. Virksomhedens omfang
2.3. Årets faglige resultater
2.4. Årets økonomiske resultater
2.5. Opgaver og ressourceforbrug
2.6. Målrapportering
2.7. Redegørelse for reserveret bevilling
2.8. Vurdering og forventninger til 2015
3. Regnskab
3.1. Anvendt regnskabspraksis
3.2. Resultatopgørelse
3.3. Balance
3.4. Egenkapitalforklaring
3.5. Likviditet og låneramme
3.6. Opfølgning på lønsumsloft
3.7. Bevillingsregnskabet
3.8. Udgiftsbaserede bevillinger
4. Bilag
Side 3
Side 3
Side 17
Side 21
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
1534182_0003.png
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
1534182_0004.png
4
om afgørelse af visse klager i Skatteankestyrelsen. Skatteankestyrelsen har herudover en
formidlende rolle, idet styrelsen formidler sin praksis gennem offentliggørelse af afgørelser af
almen interesse. Landsskatteretten formidler sin praksis gennem offentliggørelse af afgørelser
af principiel eller almen karakter.
Landsskatteretten og ankenævnene behandler klager vedrørende skat, ejendomsvurdering,
motor, moms, afgifter og told, inddrivelse mv. Skatteankestyrelsens opgave som
klagesekretariat
for de regionale ankenævn og Landsskatteretten
er at udarbejde forslag til
den endelige administrative afgørelse i klagesager på skatteområdet og derved medvirke
til at fastlægge den administrative praksis.
Mission og vision
Skatteankestyrelsens strategiske sigtepunkt er at blive landets bedste klagemyndighed.
Dette strategiske mål er udmøntet i en række målsætninger om retssikkerhed, effektivitet
og udvikling, samarbejde og udvikling af en god arbejdsplads:
Skatteankestyrelsens målsætninger
Retssikkerhed
Den faglige kvalitet af afgørelser og sagsfremstillinger skal løftes og være mere ensartet,
så alle klagere behandles lige, og færre afgørelser ankes eller ændres.
Den kommunikative kvalitet af afgørelser og sagsfremstillinger skal løftes, så brugerne i
højere grad forstår og accepterer dem.
Samarbejde
Sagsbehandlingstider skal reduceres.
Styrkelse af den gensidige orientering mellem SKAT og SANST med henblik på
procesoptimering, sagsprognoser og nye indsatsområder.
Ensretning af samarbejde med og betjening af nævn på tværs af styrelsen.
Forbedret samarbejde og kommunikation med repræsentanter.
Samarbejdet internt i styrelsen skal styrkes, så det via god og respektfuld kommunikation
understøtter et helhedssyn på arbejdsopgaver, performance og udvikling.
Sagsgange og opgaveløsning skal være bedre tilrettelagt, så sager løses med rette
ressourceforbrug.
Der skal reageres
opgavevaretagelsen.
God arbejdsplads
hurtigere
ændrede
behov
eller
forudsætninger
for
Effektivitet og
udvikling
It-understøttelsen skal forbedres for at sikre mere smidig og effektiv sagsbehandling.
Medarbejdernes kompetencer skal udvikles og anvendes bedre, så den enkelte
medarbejders opgaver og kompetencer i højere grad passer sammen.
Personaleledelse og driftsledelse skal forbedres, og alle ledere skal løbende udvikles.
Styrelsen skal arbejde mere systematisk med brand og synlighed blandt andet for at
tiltrække nye og dygtige medarbejdere.
Hovedkonti
Årsrapporten omfatter hovedkonto § 09.11.02. Skatteankeforvaltningen (driftsbevil-
lingen), CVR-nr. 10 24 28 94, og § 09.11.21 Klagegebyr. Klagebyret behandles i bilag 2
til regnskabet.
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
1534182_0005.png
5
2.2. Virksomhedens omfang
Tabel 1: Skatteankestyrelsens samlede aktivitet
(Mio. kr.)
Udgifter
Indtægter
Administrerede Udgifter
ordninger mv. Indtægter
Udgifter
Anlæg
Indtægter
Drift
Bevilling
161,2
161,2
-
-
-
-
Regnskab
163,8
161,2
-
-
-
-
2.3. Årets faglige resultater
Skatteankestyrelsen har haft en meget stor sagsindgang i 2014, herunder en stor indgang
af sager på ejendomsvurderingsområdet. Ikke mindst sager vedrørende fradrag for
grundforbedringer (de såkaldte FFF-sager) er indkommet i stort antal. Den samlede
sagsindgang var på 15.158 sager, heraf 4.566 FFF-sager. Den samlede sagsafgang var på
7.186 sager, heraf 286 FFF-sager.
Sagsindgangen og –afgangen fordelte sig således på hovedgrupper:
Sagstype
Sagsindgang Sagsafgang
Skatteankenævnssager
1.052
599
Motorankenævnssager
1.466
1.101
Vurderingsankenævnssager
3.620
1.249
Landsskatteretssager
6.466
1.703
Øvrige sager
2.554
2.534
I alt
15.158
7.186
Sagsbeholdningen er steget til godt 25.000 sager i 2014:
Samlet sagsbeholdning Ultimo Ultimo Ultimo Ultimo
2011
2012
2013
2014
17.300 16.400 17.500 25.404
Note: Tallene for 2011-13 viser den samlede sagsbeholdning i Landsskatteretten og ankenævnssekretariaterne
(afrundede tal).
De gennemsnitlige sagsbehandlingstider har været følgende:
Sagsbehandlingstid
2014
Skatteankenævnssager
10,6 mdr.
Motorankenævnssager
11,7 mdr.
Vurderingsankenævnssager
12,8 mdr.
Landsskatteretten
15,5 mdr.
Skatteankestyrelsen (ikke-nævnssager)
4,5 mdr.
Landsskatteretssager incl. ikke-nævnssager
8,5 mdr.
Inddrivelsessager
0,5 mdr.
Bem.: Sager, som Skatteankestyrelsen har været tvunget til at berostille i forbindelse med skattestraffesager, syn
og skøn eller forelæggelse for EU-kommissionen eller EU’s toldkodeksudvalg, er ikke medregnet. For
inddrivelsessager regnes sagsbehandlingstiden fra det tidspunkt, hvor sagen er fuldt oplyst.
Sagsområder
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
1534182_0006.png
6
Sagsbehandlingstiderne har udviklet sig således i perioden 2011-14:
Sagsbehandlingstiden for sagsområder 2011 2012 2013 2014
(mdr.)
Skatteankenævnssager
9,3 9,7 8,9 10,6
Motorankenævnssager
10,8 15,8 17,5 11,7
Vurderingsankenævnssager
26,6 25,1 18,3 12,8
Landsskatteretssager incl. ikke-nævnssager 7,1 7,9 9,5 8,5
Inddrivelsessager
0,6 0,7 0,7 0,5
Bem.: Sager, som Skatteankestyrelsen (tidligere ankenævnssekretariaterne/Landsskatteretten) har været tvunget
til at berostille i forbindelse med skattestraffesager, syn og skøn eller forelæggelse for EU-kommissionen eller
EU’s toldkodeksudvalg, er ikke medregnet. Tallene for ankenævnene for 2011-2013 er tillige excl. tilbagekaldte
klager. For inddrivelsessager regnes sagsbehandlingstiden fra det tidspunkt, hvor sagen er fuldt oplyst.
Tallene for 2014 er ikke fuldt ud sammenlignelige med tidligere år på grund af ændringer i fordelingen af sager.
Som det fremgår, er sagsbehandlingstiden steget for skatteankenævnssager, hvorimod den
er faldet for de øvrige sagsområder.
Skatteankestyrelsen anser resultaterne for tilfredsstillende, jf. de uddybende analyser og
vurderinger i afsnit 2.6.
2.4. Årets økonomiske resultater
Regnskabsresultatet for 2014 kan sammenfattes således (mio. kr.):
Tabel 2: Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
2012
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
71,4
- Heraf indtægtsført bevilling
71,4
- Heraf eksterne indtægter
- Heraf øvrige driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
-72,2
- Heraf løn
-59,6
- Heraf afskrivninger
-0,5
- Heraf øvrige omkostninger
-12,1
Resultat af ordinær drift
-0,8
Resultat før finansielle poster
-0,8
Årets resultat
-0,8
Balance
Anlægsaktiver
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Lånerammen
Træk på lånerammen (FF4)
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Negativ udsvingsrate
Overskudsgrad
2013
2014
68,8
68,8
-73,3
-60,4
-0,5
-12,4
-4,5
-4,5
-4,6
161,2
161,2
-163,7
-137,5
-0,4
-25,5
-2,5
-2,5
-2,6
2,7
22,1
10,2
1,3
11,3
4,0
1,3
2,2
19,0
5,6
0,8
12,3
4,0
0,8
3,6
41,3
7,9
0,5
30,1
4,0
0,5
32,5
6,3
-1,1
20,0
3,0
-6,7
12,5
1,6
-1,6
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
1534182_0007.png
7
Bevillingsandel
Personale oplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris (1.000 kr.)
Lønomkostningsandel
Lønsumsloft (mio. kr.)
Lønforbrug (mio. kr.)
100,0
100,0
100,0
95
627
0,8
60,3
59,6
94
642
0,9
57,4
60,4
208
661
0,9
133,5
137,5
§ 09.11.02 sammenligningstal for 2012 og 2013 vedrører Landsskatteretten. Differencer skyldes afrunding.
Skatteankestyrelsen anser det finansielle resultat for tilfredsstillende.
Ved etableringen af Skatteankestyrelsen blev der udarbejdet en baseline for 2014 på
baggrund af Landsskatterettens og SKAT Ankesøjlens finanslovsbevillinger for 2013.
Ankesøjlens udgifter har ikke hidtil været udskilt i et selvstændigt budget, og baseline-
opgørelsen var derfor forbundet med usikkerhed. Det gælder også profilen for
bevillingsafløbet for Ankesøjlen. Fastlæggelsen af den endelige organisering, bemanding
mv. var endnu ikke gennemført på budgetteringstidspunktet, hvorfor hovedkontoen er
teknisk budgetteret på finansloven for 2014.
Der har i 2014 været et samlet merforbrug på ca. 2,6 mio. kr. (2.574.653 kr.).
Finansministeriet har den 13. juni 2014 givet Skatteankestyrelsen dispensation til at
trække på Skatteankestyrelsens opsparing på 7,4 mio. kr. Herudover har Finansudvalget
den 4. september 2014 tiltrådt et aktstykke, som giver Skatteankestyrelsen en
tillægsbevilling på 7,9 mio. kr. Budgetudvidelsen skyldes, at en konsulentanalyse i foråret
2014 har peget på, at Skatteankestyrelsen vil få en stærkt stigende sagsindgang, herunder
et meget stort antal sager vedrørende fradrag for grundforbedringer, som pt. er under
behandling i SKAT. Styrelsen har på den baggrund revideret og opskrevet budgettet flere
gange i 2014.
Merforbruget på 2,6 mio. kr. i forhold til bevillingen er således 4,8 mio. kr. mindre end
forventet. Dette skyldes bl.a., at implementeringsprojekterne, herunder et større projekt
for FFF-området, har givet usikkerhed mht. bevillingsafløbet i 2014. Projektet er endnu
ikke afsluttet, hvorfor en stor del af udgifterne i stedet forventes afholdt i 2015.
Hertil kommer, at fusionsudgifterne i 4. kvartal har været mindre end forventet, idet
reetableringen af fraflyttede lejemål kunne dækkes af de foretagne
reetableringshensættelser, at indretningen af de nye lejemål har været billigere end
forventet, at styrelsen har haft til en positiv feriepengeregulering på 1,3 mio. kr. som følge
af, at antallet af nævnsmedlemmer er reduceret, og gennemsnitslønnen for nyansatte har
været mindre end forudsat, og endelig at udgifterne til IT-drift (betalingen til SKAT IT)
har været mindre end forventet.
Efter regnskabsafslutningen i SKS er det konstateret, at en overført overarbejdshensæt-
telse fra SKAT på 688.050 kr. pr. 1. januar 2014 fejlagtigt ikke er blevet indtægtsført i
2014. Herudover burde der have været en hensættelse på 1.778.000 kr. vedrørende 3 års
rådighedsløn til en opsagt tjenestemand. Den regnskabsmæssige virkning er, at resultatet
skulle være -3,7 mio. kr. Balancen påvirkes ved, at anden kortfristet gæld burde være 2,5
mio. kr., og at egenkapitalen burde være 6,8 mio. kr. Fejlene vil blive rettet i regnskabet
for 2015.
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
1534182_0008.png
8
2.5. Opgaver og ressourceforbrug
Skatteankestyrelsen har to overordnede opgaver, nemlig at forberede og/eller træffe
administrative afgørelser (afgørelsesvirksomhed) og at formidle den administrative
praksis ved at offentliggøre afgørelser af almen interesse og stille ressourcer til rådighed
for Landsskatterettens offentliggørelse af
afgørelser af principiel eller almen karakter
(informationsvirksomhed).
Skatteankestyrelsens ressourceforbrug på 208 årsværk vedrører altovervejende
sagsbehandlingen (206 årsværk), herunder det direkte sagsrelaterede ressourceforbrug (ca.
165 årsværk) og det indirekte sagsrelaterede ressourceforbrug i form af generel ledelse og
diverse hjælpefunktioner i stabsfunktionerne (ca. 41 årsværk). Ressourceforbruget til
formidling/offentliggørelse af afgørelser er begrænset (ca. 2 årsværk/0,7 mio. kr.).
Ressourceforbruget til opgaver og sagsbehandling på de enkelte sagsområder kan
skønsmæssigt fordeles således, hvis antallet af afsluttede sager anvendes som
fordelingsnøgle:
Tabel 3: Sammenfatning af økonomi for Skatteankestyrelsens opgaver
Andel af
Indtægtsført Øvrige Omkost-
Opgave
årets
bevilling
indtægter ninger
overskud
(beløb i mio. kr.)
Generel ledelse og
30,6
0,0
32,0
-1,4
administration
Sagsbehandling -
10,9
0,0
10,9
-0,1
Skatteankenævnssager
Sagsbehandling -
20,0
0,0
20,1
-0,3
Motorankenævnssager
Sagsbehandling -
22,7
0,0
22,8
-0,4
Vurderingsankenævnssager
Sagsbehandling -
31,0
0,0
31,1
-0,5
Landsskatteretssager
Sagsbehandling - Øvrige
46,1
0,0
46,2
-0,7
sager
Informationsvirksomhed
1,5
0,0
0,7
0,8
I alt
161,2
0,0
163,7
-2,6
Note: Tallene for ”Generel ledelse og administration” og ”Informationsvirksomhed” er opgjort skønsmæssigt
med udgangspunkt i oplysningerne på FL14. Indtægter og omkostninger er herefter fordelt forholdsmæssigt med
udgangspunkt i antallet af afsluttede sager på de enkelte sagsområder. Differencer skyldes afrunding.
2.6. Målrapportering
Skatteankestyrelsens overordnede mål og resultatkrav for 2014 fremgår af styrelsens
resultatkontrakt for 2014 og er udmøntet i direktørens resultatlønskontrakt for 2014. Disse
kontrakter indeholder i alt 7 resultatkrav for 2014 med retningslinjer for vægtning og
evaluering af målopfyldelsen. Målopfyldelsesgraden i 2014 kan opgøres således:
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
1534182_0009.png
9
Tabel 4: Årets resultatopfyldelse
Resultatkrav
Produktionsmål (vægt 60 %)
1. Forøgelse af produktivitet
Skatteankestyrelsens
produktivitet skal øges i
forhold til 2013, så antal
afsluttede
sager
pr.
årsværk som minimum
svarer til niveauet i 2012.
Sagsbehandlingstiden for
skatteankenævnssager
fastholdes som minimum
på samme niveau som i
2013.
Sagsbehandlingstiden for
motorankenævnssager
fastholdes som minimum
på samme niveau som i
2013.
Sagsbehandlingstiden for
vurderingsankenævnssager
fastholdes som minimum
på samme niveau som i
2013.
Sagsbehandlingstiden for
Landsskatteretten
inkl.
ikke-nævnssager
fastholdes som minimum
på samme niveau som i
2013.
Sagsbehandlingstiden for
inddrivelsessager
fastholdes som minimum
på samme niveau som i
2013.
Skatteankestyrelsen skal
afvikle flest mulige af
disse FFF-sager (defineret
som FFF-sager indkommet
før 1. januar 2014).
Målsætningen
er
at
nedbringe
denne
beholdning fra 3.550 sager
til 1.775 sager. Opfyldes
målet, opnås maksimalt 25
point.
66
sager/årsværk
35
38 sager/årsværk
0
Beskrivelse
Måltal
Mulige
point
Resultat
Score
(point)
2.1.
Fastholdelse
af
gennemsnitlig
sagsbehandlingstid for skatteankenævns-
sager
2.2.
Fastholdelse
af
gennemsnitlig
sagsbehandlingstid for motorankenævns-
sager
2.3.
Fastholdelse
af
gennemsnitlig
sagsbehandlingstid for vurderingsanke-
nævnssager
2.4.
Fastholdelse
af
gennemsnitlig
sagsbehandlingstid for Landsskatteretten
inkl. ikke-nævnssager
9,0 mdr.
8
10,6 mdr.
2
18,1 mdr.
8
11,7 mdr.
8
19,2 mdr.
8
12,8 mdr.
8
9,0 mdr.
8
8,5 mdr.
8
2.5.
Fastholdelse
af
gennemsnitlig
sagsbehandlingstid for inddrivelsessager
0,7 mdr.
8
0,5 mdr.
8
3. Afvikling af FFF-sager
1.775 sager
25
3.438 sager
0
Produktionsmål, samlet
100
34
Note: Sagsbehandlingstiderne opgøres i overensstemmelse med de retningslinjer, som er fastsat i
resultatkontrakten for 2014. Ved beregningen af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid medregnes ikke sager,
som Skatteankestyrelsen er tvunget til at berostille i forbindelse med skattestraffesager, syn & skøn mv. Der
henvises til resultatkontrakten og direktørkontrakten for 2014 for en nærmere beskrivelse af beregningsmetoder
og resultatskalaer.
Mulige
point
30
Resultatkrav
Forandringsmål (vægt 40 %)
1. Identifikation af effektiviseringer
Beskrivelse
Måltal
Resultat
Score
(point)
30
Skatteankestyrelsen skal
bl.a. via bidrag til
gennemførelsen af en
konsulentanalyse sikre, at
der identificeres
effektiviseringer, der som
minimum svarer til de
forudsatte
effektiviseringer på 20,5
mio. kr. årligt i 2014-2016
og 26,8 mio. kr. årligt fra
2017 (2014-pl).
-
Der
er
i
konsulentanalysen
identificeret
effektiviseringer
svarende til de
26,8 mio. kr.
årligt fra 2017.
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
1534182_0010.png
10
2. Gevinsthjemtagelse
Skatteankestyrelsen skal
sikre, at realiseringen af
de
forudsatte
effektiviseringer
igangsættes i 2014, og at
der inden udgangen af
2014 er udarbejdet en plan
for
at
realisere
effektiviseringerne
fra
2015 og frem.
Skatteankestyrelsen skal i
løbet af 2014 udvikle og
implementere
en
ny
styringsmodel, der sikrer
en effektiv styring og
kobling
af
økonomi,
aktiviteter og resultater.
Styringsmodellen
skal
senest kunne idriftsættes
fuldt ud fra 1. januar
2015.
Skatteankestyrelsen skal i
løbet af 2014 forhandle
nye
løn-
og
personaleregler, der skal
medvirke til at sikre en
effektiv drift.
-
40
Hovedparten er
gennemført. En
evaluering
er
planlagt til foråret
2015.
40
3. Styringsmodel
-
15
Styringsmodellen
er
udarbejdet.
Idriftsættes januar
2015
med
målinger
i
dashboards på 88
(af 151) KPI’er.
15
4. Løn- og personaleregler
-
15
De største og
vigtigste
politikker
og
aftaler
blev
gennemført
i
2014, så som
lønpolitik
og
arbejdstidsaftale,
samt
retningslinjer for
hjemmearbejde.
15
Forandringsmål, samlet
100
100
Samlet målopfyldelse
Produktionsmål
Forandringsmål
Samlet målopfyldelse
Point
34
100
Vægtning
60 pct.
40 pct.
100
Samlet
score
20,4
40,0
60,4
Der er redegjort nærmere for målopfyldelsen i det følgende.
Drift
Resultatkrav 1: Forøgelse af produktivitet
Produktiviteten kan opgøres til 38 sager/årsværk. Måltallet var 66 sager/årsværk.
Måltallet for 2014 er fremkommet som et gennemsnit af produktiviteten i 2013 i den tidligere
ankesøjle og Landsskatteretten og dækker over en markant forskel i de to organisationer, hvor
produktiviteten var på henholdsvis 86 og 40 sager pr. årsværk.
Flere forhold har påvirket produktionen i 2014:
En række nye processer er implementeret som opfølgning på den nye skatteforvaltningslov.
Det gælder f.eks. udarbejdelse af sagsfremstilling i landsskatteretssager og klagerens krav på
et møde med sagsbehandleren i ankenævnssager. Et konsulentfirma har beregnet, at disse
processer medfører et øget tidsforbrug pr. sag på 2,3 timer (svarende til ca. 10 %).
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
1534182_0011.png
11
Der er indført en visiteringsordning, som indebærer, at klagerne skal visiteres til rette
afgørelsesmyndighed (et ankenævn, Landsskatteretten eller Skatteankestyrelsen), og en frit-
valg-ordning, som indebærer, at der – i de tilfælde hvor en klage er visiteret til et
vurderingsankenævn eller til et skatteankenævn – skal gives klageren en mulighed for
eventuelt at vælge, at klagen i stedet skal afgøres af Landsskatteretten.
Der er herudover indført ændrede regler om betaling af klageafgift, således at betalingen af
klageafgift nu også omfatter klager til ankenævnene. Dette har medført et større tidsforbrug til
klageafgiftsadministrationen.
2014 har i høj grad også været præget af den konsulentanalyse, som er gennemført. Der er
anvendt en del ressourcer i Skatteankestyrelsen i forbindelse med både analysen og den
efterfølgende implementering af de mange tiltag, som er foreslået af konsulentfirmaet.
Der er gennemført et kvalitetssikringsprojekt, som har til formål at sikre kvalitet og
ensartethed på tværs af enhederne. Kvalitetssikringen af sager til ankenævnene er i den
forbindelse blevet styrket, så det sikres, at ankenævnenes endelige afgørelser kvalitetsmæssigt
er på niveau med de afgørelser, der træffes i Landsskatteretten. Indkøringen af
kvalitetssikringen har været ressourcekrævende, og de nye administrative rutiner vil også
fremadrettet være ressourcekrævende i et vist omfang.
Der er med virkning fra 1. august 2014 indført en ny organisationsstruktur baseret på
specialisering, som samler de hidtidige 11 lokaliteter på 3 lokaliteter: Haderslev, Silkeborg og
København (2 adresser). Der er anvendt ressourcer på fysisk flytning og implementering af
den nye struktur. Usikkerheden blandt medarbejderne om fremtidig indplacering og ikke
mindst den forsinkede afklaring af lokaliseringen har antageligt påvirket produktiviteten i
negativ retning.
Der var ved resultatlønsaftalens indgåelse en forventning om, at Skatteankestyrelsens
personaleforbrug skulle reduceres fra 225 årsværk til 190 årsværk. Der var således en
forventning om, at der skulle gennemføres en personalereduktion med henblik på en
effektivisering. Konsulentanalysen viste imidlertid, at der på grund af en stærkt stigende
sagsindgang ikke mindst på ejendomsvurderingsområdet (FFF-sagerne) var behov for en
personaleudvidelse. Den planlagte personalereduktion blev på denne baggrund ikke
gennemført.
Bevillingsmyndighederne gav efterfølgende tilsagn om at tilføre Skatteankestyrelsen flere
ressourcer. For 2014 i form af et aktstykke og en dispensation til at trække på opsparingen, for
2015 og følgende år i form af en bevillingsforøgelse på finansloven for 2015. Der er herefter i
2. halvår anvendt betydelige ressourcer på rekruttering og oplæring af nye medarbejdere.
Det er på den baggrund vurderingen, at produktivitetsmålet for 2014 på 66 sager/årsværk har
været for ambitiøst.
Resultatkrav 2: Sagsbehandlingstider
Skatteankestyrelsens måltal og de faktiske sagsbehandlingstider har været følgende i
2014:
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for sagsområder (mdr.) Måltal Sagsbehandlingstid
2014
Skatteankenævnssager
9,0
10,6
Motorankenævnssager
18,1
11,7
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
1534182_0012.png
12
Vurderingsankenævnssager
19,2
12,8
Landsskatteretssager incl. ikke-nævnssager
9,0
8,5
Inddrivelsessager
0,7
0,5
Bem.: Sager, som Skatteankestyrelsen har været tvunget til at berostille i forbindelse med skattestraffesager, syn
og skøn eller forelæggelse for EU-kommissionen eller EU’s toldkodeksudvalg, er ikke medregnet. For
inddrivelsessager regnes sagsbehandlingstiden fra det tidspunkt, hvor sagen er fuldt oplyst.
Som det fremgår, er resultatkravet opfyldt for alle sagsområder bortset fra
skatteankenævnssagerne. Den manglende målopfyldelse for skatteankenævnene skyldes,
at sagsforberedelsen til disse og Landsskatteretten prioriteres samlet, så den ældste
skattesag behandles først.
Resultatkrav 3: Afvikling af FFF-sager
Skatteankestyrelsen skal afvikle flest mulige af de ”gamle” FFF-sager (defineret som
FFF-sager indkommet før 1. januar 2014). Målsætningen er at nedbringe denne
beholdning fra 3.550 sager til 1.775 sager.
Beholdningen var ved udgangen af 2014 på 3.438 sager.
Resultatet skal ses på baggrund af, at der på FFF-området er anvendt betydelige ressourcer
på sikring af en ensartet og høj kvalitet i sagsbehandlingen og oplæring af nye
medarbejdere.
Der er primo 2014 indført et kvalitetssikringskoncept, som indebærer, at en sag – før den
forelægges for et ankenævn eller Landsskatteretten – er kvalitetssikret af en anden person
end sagsbehandleren. Indkøringen af kvalitetssikringen har som tidligere nævnt været
ressourcekrævende.
Ved organisationsændringen pr. 1. august 2014 er der overført flere ressourcer internt til
FFF-området, og der er i september 2014 ansat yderligere 32 årsværk, hvilket har
beslaglagt ressourcer til oplæring.
Herudover har den indførte frit-valg-ordning, hvor klageren har mulighed for at vælge
Landsskatteretten som afgørelsesmyndighed, hvis sagen er visiteret til et ankenævn,
bundet en del ressourcer til visiteringsopgaven.
Endelig har FFF-området været påvirket af de gennemførte strukturændringer med
organisatoriske og fysiske flytninger af et stort antal medarbejdere og den deraf følgende
usikkerhed blandt medarbejderne.
Forandring
Skatteankestyrelsen havde som mål i resultatkontrakten for 2014 at konsolidere sig som
ny organisation og realisere en række effektiviseringer. Dette blev konkretiseret i fire
udviklingsmål:
- Identifikation af effektiviseringer
- Gevinsthjemtagelse
- Styringsmodel og
- Løn- og personaleregler.
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
13
Udviklingsmål 1: Identifikation af effektiviseringer
For at designe en ny styrelse karakteriseret ved både effektivitet og kvalitet blev der frem
til foråret 2014 samarbejdet med et konsulentfirma om at indsamle data og identificere
effektiviseringer for den nye styrelse.
Analysen blev tilrettelagt og gennemført i et tæt samarbejde mellem konsulentfirmaet og
medarbejdere og ledere i Skatteankestyrelsen fra december 2013 til og med marts 2014.
Analysen omfattede en række aktiviteter, herunder bl.a.:
- Et stort antal proceskortlægnings- og optimerings-workshops med medarbejdere og
ledere, suppleret med en række validerende interviews
- Kompetence- og ressourcekortlægning
- Indsamling og analyse af en række kvantitative data relateret til sagsbeholdning,
sagsbehandlingstider og omkostninger.
I foråret 2014 blev første udviklingsmål i resultatkontrakten, Identificering af
effektiviseringer, således afsluttet i form af en omfattende rapport, der pegede på en række
tiltag med et samlet effektiviseringspotentiale på 15 % af sagsbehandlingstiden.
Skatteankestyrelsen besluttede efterfølgende, at alle anbefalinger i rapporten, inkl. den
anbefalede organisering, skulle gennemføres og implementeres.
Udviklingsmål 2: Gevinsthjemtagelse
Det indgående fokus på udvikling og procesoptimering i Skatteankestyrelsen var årsag til,
at der i forbindelse med den nye organisering blev oprettet en stabsenhed for strategi,
udvikling og implementering. Enheden har bl.a. ansvaret for at gennemføre de ønskede
forandringsprocesser og sikre, at de ønskede effekter opnås.
I forbindelse med implementeringen af den nye organisation blev der tilrettelagt en
proces, hvor medarbejderne bød ind med, hvor de kunne se sig selv placeret i den ny
organisation, som dog endnu ikke var lagt fast geografisk. Hidtil havde ankenævnene og
Landsskatterens sekretariat befundet sig på i alt 11 forskellige lokationer rundt om i
landet, og senere på foråret 2014 blev det afklaret, at Skatteankestyrelsen skulle være
beliggende i Haderslev, Silkeborg og på to forskellige adresser i København.
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
1534182_0014.png
14
Mere end 90 % af medarbejderne kunne placeres netop der i organisationen, som de selv
havde peget på, og den samlede, nye organisation trådte i kraft den 1. august 2014.
Dernæst kunne indflytningen på de nye adresser gå i gang, hvilket skete i Haderslev med
indflytning den 1. september, mens medarbejderne i Silkeborg og medarbejderne på
Strandboulevarden i København først flyttede endeligt sammen i de nye lokaler i løbet af
december 2014.
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
15
Nye arbejdsgange
Organiseringen af Skatteankestyrelsen har særlig haft fokus på specialisering for at styrke
kvaliteten og hastigheden i sagsbehandlingen. I løbet af 2014 er der således gennemført en
række tiltag og nye arbejdsgange.
Med den nye organisering er der indført en øget grad af specialisering på kontor- og
medarbejderniveau, og denne specialisering er med til at sikre stærke faglige miljøer og
dermed en høj kvalitet. Specialiseringen har endvidere medført, at nævnsbetjeningen er
ændret, således at sagstypen er afgørende for hvilket fagkontor, der er ansvarlig for det
sagsforberedende arbejde, og hvor der til hvert ankenævn er tilknyttet én medarbejder fra
Skatteankestyrelsen, som står for det koordinerende arbejde.
Der er gennemført et kvalitetssikringsprojekt, som har til formål at sikre kvalitet og
ensartethed på tværs af enhederne, og der er blevet udnævnt et antal faglige koordinatorer,
som er med til at sikre den høje ensartede kvalitet. Indkøring af kvalitetssikringen har
været ressourcekrævende, og disse nye rutiner vil også fremadrettet være
ressourcekrævende i et vist omfang.
Effektiv sagsbehandling af ensartet høj kvalitet er der arbejdet med gennem øget brug af
citeringer og standardiseringstiltag, der skal give hurtigere sagsbehandling. I løbet af 2014
er Skatteankestyrelsens koncept for kvalitetssikring blevet justeret, og der er etableret en
intern digital guide, eGuiden, som er taget i brug og opdateres løbende.
En anden stor ændring har været fokuseret og effektiv oprettelse og visitering af sager,
hvor administrative medarbejdere visiterer sager direkte til den pågældende enhed for at
mindske antallet af overdragelser og ansvarsskift i processen. Dette er en ny måde at
arbejde på i Skatteankestyrelsen, som ligger i tråd med den organisatoriske samling af
administrative ressourcer i styrelsen.
I 2015 sættes et projekt i gang med at effektivisere skrivearbejdet. Projektet skal
udarbejde standardtekster på de enkelte sagsområder. Den øgede anvendelse af
standardtekster vil dels bidrage til at sikre høj kvalitet og ensartethed i sagsbehandlingen,
dels give tidsbesparelser. Projektet skal også arbejde med automatisering af
dokumentdannelse.
Tillægsbevilling
Sideløbende med fusionsarbejdet blev det tydeligt, at vurderingsområdet indeholdt
væsentligt flere sager end først antaget, herunder særligt sager vedrørende fradrag for
grundforbedringer. Folketinget vedtog i efteråret 2014 en tillægsbevilling på 425 mio.kr. i
årene 2014 til 2017 for at komme den stigende beholdning af sager hos SKAT og
Skatteankestyrelsen til livs samt holde sagsbehandlingstiden på et acceptabelt niveau.
Bevillingen betyder, at Skatteankestyrelsen midlertidigt skal udvides med ca. 150
årsværk.
Tillægsbevillingen og den medfølgende udvidelse af Skatteankestyrelsen ændrede i
sommeren 2014 afgørende på fusionsopgaven, som nu ikke blot bestod af en
sammenlægning og effektivisering, men også af en omfattende rekrutterings- og
indslusningsopgave, som rækker langt ind i 2015.
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
16
Udviklingsmål 3: Styringsmodel
Driftsledelse og styringsmodel har været et udviklingsspor med fokus på, hvordan
ressourcer anvendes i forhold til målopfyldelsen. Der er i løbet af 2014 indført en ny
styringsmodel med 28 unikke KPI’er (i alt 151 KPI’er), som ledelsen har adgang til at se
status på via såkaldte dashboards på intranettet. Der er via kvartalsmøder på både
medarbejder- og lederniveau løbende fokus på at udvikle arbejdsmetoder, højne trivslen
og sikre performance.
Udviklingsmål 4: Løn- og personaleregler
Som optakt til overgangen til den ny styrelse blev alle arbejdstidsaftaler og -politikker
opsagt, og i løbet af 2014 blev de største og vigtigste politikker og aftaler gennemført for
den nye styrelse, så som lønpolitik og arbejdstidsaftale, samt retningslinjer for
hjemmearbejde.
2.7. Redegørelse for reserveret bevilling
Skatteankestyrelsen har ikke foretaget reservationer i 2014.
2.8. Vurdering og forventninger til 2015
Skatteankestyrelsen har som nævnt en sagsbeholdning på godt 25.000 sager og forventer
en stor sagsindgang i 2015, ikke mindst af sager vedrørende fradrag for grundforbedringer
(FFF-sager). Der forventes i 2015 en sagsindgang på 18.000 sager, heraf 5.000 FFF-sager.
Skatteankestyrelsen har på denne baggrund fået tilført flere ressourcer på finansloven for
2015, således at beholdningen af FFF-sager kan afvikles (med en accepteret højere
gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 20-22 måneder), og således at sagsbehandlingstiden
for de øvrige sager kan fastholdes på 9-11 måneder.
Beholdningen af FFF-sager forventes afviklet primo 2018.
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
1534182_0017.png
17
3. Regnskab
3.1. Anvendt regnskabspraksis
Skatteankestyrelsens regnskabspraksis er i overensstemmelse med de principper, som
fremgår af regnskabsbekendtgørelsen, og de nærmere retningslinjer i Økonomisk
Administrativ Vejledning. Årsrapporten for 2014 er udarbejdet i overensstemmelse med
de regnskabsprincipper mv., som fremgår af Moderniseringsstyrelsens vejledning af 21.
januar 2014 om udarbejdelse af årsrapporter.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne om fejl i hensættelser i afsnit 2.4.
3.2. Resultatopgørelse
Skatteankestyrelsens omkostningsbaserede resultatopgørelse i 2014:
Tabel 6: Resultatopgørelse
(mio. kr.)
Note
Ordinære driftsindtægter
Indtægtsført bevilling
Bevilling
Reserveret af indeværende års bevilling
Anvendt reserveret bevilling
Indtægtsført bevilling i alt
Salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle udgifter
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære udgifter:
Årets resultat/underskud
2013
68,8
68,8
2014
161,2
161.2
2015
219,8
219,8
68,8
-6,2
-6,2
-12,4
-53,6
-7,6
0,8
-60,4
-0,5
-73,3
-4,5
161,2
-15,6
-10,3
-25,9
-121,1
-15,5
2,0
-2,9
-137,5
-0,4
-163,7
-2,5
219,8
-26,6
-12,0
-38,6
-153,7
-20,4
2,6
-3,8
-180,5
-0,6
219,7
0,1
-4,5
-0,1
-4,6
-2,5
-0,1
-2,6
-0,1
-0,1
0,0
-4,6
-2,6
0,0
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
1534182_0018.png
18
Note: Der er efter lukning af regnskabet for 2014 konstateret fejl i hensættelser vedrørende rådighedsløn og skyldigt overarbejde. Fejlene vil
blive rettet i regnskabet for 2015. Tallene for 2013 viser Landsskatterettens indtægter og omkostninger, der ikke kan sammenlignes med
Skatteankestyrelsens for 2014 og 2015. Differencer skyldes afrunding.
Tabel 7: Resultatdisponering
Disponeret til bortfald (mio. kr.)
Disponeret til reserveret egenkapital
(båndlagt)
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Tallet for 2013 vedrører Landsskatteretten.
-4,6
-2,6
0,0
Skatteankestyrelsen har pr. 1. januar 2014 overtaget Landsskatterettens og SKAT
Ankesøjlens arbejdsopgaver og bevillinger i finansloven for 2014.
3.3. Balance
Tabel 8: Balancen
Note
1
AKTIVER (mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter,
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
Igangværende arbejder
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Systemteknisk mellemregning
Værdipapirer
Tilgodehavender i alt
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
12,4
5,9
18,3
19,0
14,0
24,6
38,6
41,2
Reserveret bevilling
0,7
2,6
Igangværende arbejder
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
12,3
13,1
0,4
0,5
30,1
30,6
44,8
0,6
0,1
2,6
Skyldige feriepenge
8,2
19,2
Anden kortfristet gæld
2,0
1,4
1,4
1,4
2,2
3,1
3,1
3,6
0,8
0,5
0,7
0,5
0,0
0,0
2013
2014
Note
PASSIVER (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald af årets resultat
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
2,1
8,6
0,8
0,5
0,8
0,5
4,2
5,6
2,5
4,8
7,9
6,3
1,4
3,1
2013
2014
0,1
Aktiver i alt
21,2
44,8
Passiver i alt
21,2
Tallene for 2013 viser Landsskatterettens aktiver og passiver, der ikke kan sammenlignes med Skatteankestyrelsens aktiver og passiver for
2014. Differencer skyldes afrunding.
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
1534182_0019.png
19
3.4. Egenkapitalforklaring
Tabel 9: Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo R-året (i mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+ Ændring i reguleret egenkapital*
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem
bogføringskredse*
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald af årets resultat
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo R-året
2013
1,4
1,4
2014
1,4
1,7
3,1
8,8
4,2
3,2
-4,6
-2,6
4,2
5,6
4,8
7,9
§ 09.11.02 sammenligningstal for 2013 vedrører Landsskatteretten
*tilgang fra SKAT Ankesøjlen
3.5. Likviditet og låneramme
Der er i overensstemmelse med retningslinjerne for administration af likviditetsordningen
udarbejdet interne regler herfor. Fra 1. juni 2008 har Skatteministeriets Administrative
Fællesskab (Koncernservice) haft ansvaret for hovedparten af de regnskabsmæssige
registreringer i bogholderiet, herunder afstemninger og overførsler i henhold til
likviditetsordningen, jf. Service Leverance Aftalen.
Skatteankestyrelsen har på intet tidspunkt i 2014 overskredet disponeringsreglerne
vedrørende finansieringskontoen (FF7), den uforrentede konto (FF5) eller kontoen for
langfristet gæld (FF4).
Tabel 10: Udnyttelse af låneramme
2014
mio. kr.
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
0,5
4,0
12,5
3.6. Opfølgning på lønsumsloft
Skatteankestyrelsen har haft et merforbrug af lønsum på 4,0 mio. kr. i 2014 i forhold til
lønsumsloftet, hvorfor der skal foretages inddækning via det akkumulerede mindreforbrug
af lønsum.
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
1534182_0020.png
20
Finansministeriet har den 13. juni 2014 givet Skatteankestyrelsen dispensation til at
trække på Skatteankestyrelsens opsparing på 7,4 mio. kr., heraf løn 7,0 mio. kr. Herudover
har Finansudvalget den 4. september 2014 tiltrådt et aktstykke, som giver
Skatteankestyrelsen en tillægsbevilling på 7,9 mio. kr., heraf løn på 6,5 mio. kr.
Budgetudvidelsen skyldes en stærkt stigende sagsindgang, herunder et meget stort antal
sager vedrørende fradrag for grundforbedringer (FFF-sager). Merforbruget skyldes derfor
primært et højere personaleforbrug til behandlingen af de mange sager vedrørende fradrag
for grundforbedringer.
Tabel 11: Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug over lønsumsloft
Difference (merforbrug)
Akk. opsparing ult. 2013*
Akk. opsparing ult. 2014
*Landsskatteretten 7,0 + SKAT Ankesøjlen 3,2
09.11.02
mio. kr.
127,0
133,5
137,5
4,0
10,2
6,2
3.7. Bevillingsregnskabet
Tabel 12: Bevillingsregnskab (§ 09.11.02. Skatteankestyrelsen)
Mio. kr.
Regnskab 2013
Budget 2014
FL +TB
Regnskab 2014
Budget 2015
Nettoudgiftsbevilling
Nettoforbrug reservation
Indtægter
Udgifter
Årets resultat
68,8
161,2
161,2
219,8
73,4
-4,6
161,2
0,0
163,8
-2,6
219,8
0,0
§ 09.11.02 sammenligningstal for 2013 vedrører Landsskatteretten
Skatteankestyrelsen anser det finansielle resultat for tilfredsstillende.
Der har i 2014 været et samlet merforbrug på ca. 2,6 mio. kr. (2.574.653 kr.), primært pga.
et højere personaleforbrug til behandlingen af de mange sager vedrørende fradrag for
grundforbedringer (FFF-sager). Skatteankestyrelsen har dog en dispensation fra
Finansministeriet til at trække på styrelsens opsparing på 7,4 mio. kr.
Bevillingsregnskabet for 2014 for § 09.11.21. Klagegebyr fremgår af bilag 2 til
regnskabet.
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
1534182_0021.png
21
Bilag 1 til regnskabet
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklingsprojekter
1,7
Erhvervede
koncessioner,
patenter, licenser
m.v.
0,5
I alt
Kostpris pr. 1. januar 2014
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31. december 2014
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger
Regnskabsmæssig værdi pr. 31. december 2014
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Afskrivningsperiode/år
2,2
1,7
1,7
1,7
0,0
0,0
0,0
8
0,5
0,5
0,5
0,0
2,2
2,2
2,2
0.0
0,0
0,0
3
0,0
Note 2: Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Kostpris pr. 1. januar 2014
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31. december 2014
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger
Regnskabsmæssig værdi pr. 31. december 2014
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Afskrivningsperiode/år
Grunde, arealer
og bygninger
2,8
Inventar og IT-
udstyr
1,5
I alt
4,3
2,8
2,3
2,3
0,5
0,3
0,3
10
1,5
1,5
1,5
0,0
0,1
0,1
3 / 50 pct.
4,3
3,8
3,8
0,5
0,4
0,4
-
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 178: Skatteankestyrelsens årsrapport for 2014
1534182_0022.png
22
Bilag 2 til regnskabet
Ad § 09.11.21. Klagegebyr
Indtægtskontoen vedrører klagegebyret ved Skatteankestyrelsen.
Indtægtskontoen er vanskelig at budgettere, fordi nettoprovenuet fra klageafgiften
afhænger af flere forhold:
- Antallet af indgåede sager (og dermed indbetalingen af klagegebyr)
- Antallet af afsluttede sager og
- Sagsudfaldet i de afsluttede sager, idet klageafgiften tilbagebetales, hvis klageren
får helt eller delvis medhold.
Usikkerheden mht. klageafgiftsprovenuet har været ekstraordinært stor i 2014 pga.
væsentlig øget sagsindgang, herunder på ejendomsvurderingsområdet (FFF-sagerne).
Den realiserede indtægt var på 2,9 mio. kr., hvilket overstiger den budgetterede indtægt på
1,2 mio. kr. på FL14 med 1,7 mio. kr.
Indtægten fra klagegebyret har udviklet sig således i perioden 2011-2014:
Klagegebyrindtægter
(mio. kr.)
Resultat
Bevilling
2011
1,4
1,0
2012
1,7
1,0
2013
2,2
1,2
2014
2,9
1,2
Udviklingen skal ses i sammenhæng med den stigende sagsindgang og sagsbeholdning i
Landsskatteretten for 2011 – 2013 og Skatteankestyrelsen for 2014.