Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 17
Offentligt
1412095_0001.png
Klima-, Energi- & bygningsminister Rasmus Helveg Petersen  
Miljøminister Kirsten Brosbøl
Skatteminister Morten Østergaard
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Klima-, og Energiudvalget
Miljøudvalget
Skatteudvalget
Uvidenhed, manipuleret sandhed eller løgn og bedrag
 ?
El-biler har ringe udbredelse i Danmark sammenlignet med tilsvarende størrelse på bil-park i Norge.
Det blev tydeligt beklaget i en DR P1 udsendelse den 25. september.
Som lytter fik man let det indtryk, at udsendelsens aktører var ret uvidende eller bevidst manipulerede
både sandhed og fakta.
El-bilens fortræffeligheder blev rigeligt omtalt, mens pålagte eller fritagelser for afgifter ikke blev nævnt.
Der blev fortalt hvor langt, el-biler kan køre på en opladning med dens drivmiddel.
MEN – man undlod tilsyneladende bevidst at fortælle noget som helst angående opladningens indhold
eller prisen derpå.
Det er en forudsætning for reel sammenligning af el-biler i forhold til andre biler.
Den reelle markedspris er for øjeblikket ca. 22 øre / kWh, uanset om den produceres på energi fra vind,
vand, sol, biogas eller anden tilskudsberettiget eller ikke tilskudsberettiget produktionsapparat.
Man ”glemte”
 bevidst
eller ubevidst at fortælle, at el i Danmark pålægges en såkaldt PSO-afgift på 23
øre / kWh. (med moms 28,75 øre / kWh).
Et beløb, som går til polstring af danske VE-producenters pengetanke.
Dertil lægges endvidere forskellige afgifter og moms.
Hvilket betyder, at forbrugerprisen for el-energi er langt højere i Danmark, end den er i vore nabolande.
Prisforskellen på VE-produceret energi kan være, at man i Norge har meget regulerbar forsyning fra
vandkraftværker.
I Danmark har vi stor uregulerbar produktion fra vindmøller, der leverer el – som vinden blæser.
Absolut intet ved vindstille, svag eller meget høj vindstyrke.
Kørsel med el-bil.
Frie Elforbrugere vil for sammenligningens skyld gerne kende prisen for at køre el-bil i kommunal- eller
anden offentlig regi i Danmark.
Oplysninger bragt i Energiwatch i første halvdel af oktober viser store divergenser i svar fra
kommunernes finansieringsselskab og fra kommunerne selv.
F.eks. påstår Københavns Kommune, at de ikke kan genkende den merpris på op til 1.000 kroner om
måneden, som KommuneKredit i en nylig analyse fastslog, at en lille elbil som VW e-Up koster mere end
en konventionel diesel-bil.
KommuneKredit fastslår i sine beregninger, at el-biler typisk kun opnår en rækkevidde på halvdelen af
den oplyste EU-norm, hvilket er den væsentligste årsag til bilernes ringe driftsøkonomi.
Samtidig baserer KommuneKredit sin undersøgelse på, at en konventionel bil kører 15 procent mindre på
literen end EU-normen.
Københavns Kommune siger, at el-bilerne ofte kan være langt billigere i drift end en diesel-bil.
“Vi kan ikke genkende, at el-bilen kun kan køre halvdelen af rækkevidden, det ligger snarere på 30 %
mindre end EU-norm, mens vi mener, det er lavt sat, at de konventionelle kun kører 15 % lavere end
normen.
Men det afhænger af chaufføren.
Man kan køre en el-bil 50 % eller 80 % af dens EU-norm, afhængigt af kørestil,” siger Julie Torsbjerg
Lynge, fuldmægtig i Københavns Kommunes Teknik og Miljøforvaltning.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Desuden udmelder samme kontor:
     
”Det koster ca. 2.600 kr./måned at lease en benzin-bil, der med 15.000 km kørsel om året bruger 500 kr.
pr. måned til brændstof.
Samlet pris pr. måned: 4.100 kr.
Det koster ca. 2.600 kr. pr. måned at lease en elbil, der med 15.000 km kørsel om året bruger knap 500 kr.
pr. måned på elektricitet.
Samlet pris pr. måned: 3.100 kr.”
Fra samme kontor har Frie Elforbrugere den 10 oktober pr. mail modtaget følgende:
”Til dit spørgsmål om betaling for elektricitet til el-biler må jeg desværre ikke oplyse om, præcist hvad vi
som kommune betaler for strøm til vores el-biler.
Jeg kan dog sige, at det ligger i størrelsesordenen 1,50 til 2 kroner.
Til dit andet spørgsmål kan jeg fortælle dig, at vores biler kører imellem 5 og 10 kilometer pr. kWh alt
efter biltype.”
Fra anden side er oplyst, at brugere af el-biler kan opnå rabat på op til 103 øre/kWh.
Da almindeligt el-forbrug betales med ca. 170 øre/kWh (før moms), vil det sige, at el til el-biler kan
købes for ca. 67 øre/kWh.
I så tilfælde, belastes andres el-regninger, da store el-mængder er tvangskøbt og betalt med op til 105,1
øre/kWh fra vindmøller ved Anholt eller op til 130 øre/kWh eller mere fra solceller eller anden VE-
produktion.
Den til el-biler købte energi bidrager vel dermed ikke til øvrige udgifter til el-infrastruktur eller andre
driftsomkostninger ?
  
Det glade vanvid
Er hvad det er, når beslutningstagere for at fremme egen ideologi for ”grøn vækst” giver grådige
investorer så gode vilkår, at gratis opladning af el-biler tilmed fremmer selskabers gevinster.
Det amerikanske selskab TESLA har fundet fidusen.
De udnytter groft danske politikeres gunstige afskrivningsregler for etablering og drift af ”grøn energi”.
De har netop etableret store anlæg med mulighed for opladning af el-biler, foreløbig dog kun for eget
bilmærke og helt gratis opladning.
Regningen for etablering af anlæg med ladestandere og gratis el er eller vil i stort omfang blive sendt til
betaling hos danske el-forbrugere.
Politiske beslutningstagere har lovgivet således, at etablering og drift af ”grøn energi” kan afskrives med
gunstige vilkår.
Firmaet E.ON Danmark påstår, at de råder over ca. 700 ladepladser i Danmark, med hver to ladepunkter.
Selskabets forbrugere kan lade til aftalt pris, mens andre skal betale 99 kr. for en opladning.
Udmeldingen er overraskende for mange el-forbrugere, da der med landets 3.000 el-biler således kun er 2
el-biler pr. ladepunkt.
Frie Elforbrugere vil gerne have besvaret følgende spørgsmål:
Hvad betaler f.eks. TESLA for den energi, som deres selskabs el-biler gratis kan ”tanke” ved selskabets
ladestandere i Danmark ?
Hvorfor betaler selskabet - som det er os oplyst - kun halv tilslutningsafgift til det danske el-net ?
Med venlig hilsen
Frie Elforbrugere
22.10.2014
v / formand
H.C.Schjerning
Kærparken 1, 9800 Hjørring
98 92 93 50
mail:
[email protected]
v / næstformand
Niels Gundersen
Sallingvej 47, 9500 Hobro
98 52 01 60
mail: [email protected]