Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 164
Offentligt
Deputation for Skatteudvalget
5. Maj 2015
Dansk Hestevæddeløb
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 164: Materiale fra Dansk Hestevæddeløb anvendt under foretræde for udvalget den 5. maj 2015
Agenda
• Konsekvenser af L23 & politisk løfte afgivet ifm. L23
• Dansk hestesport i dag
• Potentialeanalyse fra Danske Spil og
Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond peger på
kæmpe potentiale for spil på hestevæddeløb
• Positive samfundsmæssige konsekvenser
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 164: Materiale fra Dansk Hestevæddeløb anvendt under foretræde for udvalget den 5. maj 2015
Langsigtede konsekvenser af L23
L23 vedtaget i 2014 beskar tilskuddet til Dansk
Hestevæddeløb voldsomt
Med den vedtagne besparelse som gennemført i L23 vil
flere af de eksisterende 9 hestebaner på sigt med
sikkerhed skulle lukke – minimum 3 til 4 baner i
udkantsdanmark
De baner der kan undgå at blive lukket vil skulle beskære
deres udgifter kraftigt, fyre medarbejdere og drosle ned
ift. alle aktiviteter
Besparelsen vil på sigt koste anslået 800-900
arbejdspladser overalt i Danmark
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 164: Materiale fra Dansk Hestevæddeløb anvendt under foretræde for udvalget den 5. maj 2015
Politisk løfte ifm. vedtagelsen
• Af den idrætspolitiske stemmeaftale der blev
indgået i maj 2014, fremgår det, at:
”Parterne opfordrer HFF til i samarbejde med Danske
Spil at undersøge alternative finansieringsmuligheder
for HFF bl.a. via udvikling af nye spilformer. Hvis
undersøgelserne sandsynliggør bæredygtige
modeller, vil parterne efterfølgende se positivt på en
alternativ finansieringsmodel, der muliggør
selvstændighed”.
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 164: Materiale fra Dansk Hestevæddeløb anvendt under foretræde for udvalget den 5. maj 2015
1526555_0005.png
Dansk hestevæddeløb i dag
- i forhold til vores skandinaviske naboer
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 164: Materiale fra Dansk Hestevæddeløb anvendt under foretræde for udvalget den 5. maj 2015
Historik
• Da Danske Spil overtog forretningen i 2000
omsattes der for 386 mio.kr årligt, svarende til et
BSI på ca. 105 mio.kr. (Tilbagebetaling 73%)
• Denne del af forretningen er i 2014 blevet
reduceret til 127 mio.kr årligt, svarende til et BSI
på 33 mio.kr.( Tilbagebetaling 74%)
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 164: Materiale fra Dansk Hestevæddeløb anvendt under foretræde for udvalget den 5. maj 2015
Rapport: Potentialeanalyse af
hestesporten
• Danske Spil og Hestesportens FinansieringsFond har
fået det uvildige analysebureau Data Intelligence til at
udarbejde en objektiv og faktabaseret potentialeanalyse
af hestesporten potentiale.
”Rapporten konkluderer, at der er et potentiale
på op til +55 % på hestespil i Danmark. Med
de rette forudsætninger på plads vil
omsætningen på hestespil altså kunne vokse
fra 530 millioner kroner til mere end 760
millioner kroner årligt.”
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 164: Materiale fra Dansk Hestevæddeløb anvendt under foretræde for udvalget den 5. maj 2015
5 forudsætninger i evt. ny model
1.
2.
Dantoto overdrages til Dansk Hestevæddeløb pr. 1/1-2016.
Der skal være en overgangsordning i en årrække, hvor hestevæddeløbssporten
fortsat understøttes.
Al tilskud vil dog frafalde i det øjeblik, at Dantoto kan bidrage tilstrækkeligt til
sportens finansiering. Dette vil formentlig ske inden for en 7-8 års tidshorisont.
Monopolsituationen fastholdes i minimum 5 år, hvorefter markedet kan liberaliseres
hvis politikerne ønsker dette.
Hestesporten bliver ejer af spilleselskabet, og overskuddet tilgår hestesporten. For
at sikre den nødvendige incitamentsstruktur skal hestesporten selv eje
spilleselskabet, så der altid er en stærk interessere i, at udvikle spillet til det bedre.
Dette vil ligeledes kunne finansiere hestesporten, således den hurtigst muligt bliver
selvfinansierende.
3.
4.
5.
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 164: Materiale fra Dansk Hestevæddeløb anvendt under foretræde for udvalget den 5. maj 2015
Afledte og direkte effekter
1. Øge omsætningen og dermed også indtægten for både sporten og
samfundet.
1. Frigøre midler i statskassen ved, at hestesporten hurtigst muligt opnår et
overskud, og indenfor en overskuelig perioden udtræde af tipsnøgle.
1. Flere aktiviteter i yderområderne og en udvikling af kultur- og fritidstilbud til
kommunerne langt væk fra de større byer.
2. Omsætningsforøgelsens afledte effekter vil føre til flere investeringer i
hestesporten, flere ansatte i hestesektoren og flere tilskuere/entréindtægter
og dermed også øgede skatteindtægter.
3. Øgede skatteindtægter til staten igennem skat, moms og spilleafgifter.