Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 16
Offentligt
1411607_0001.png
Notat
J.nr. 13-6495295
9. oktober 2014
Direktionssekretariatet
Status på Redegørelse om kontrolsager
Direktøren for SKAT oversendte i juni 2013 Redegørelse om kontrolsager til
daværende skatteminister Holger K. Nielsen. Redegørelsen blev oversendt til
Skatteudvalget den 27. juni 2013, jf. SAU alm. del, bilag 257. Redegørelsen
indeholdt Borger- og retssikkerhedschefens konklusioner fra undersøgelser af
udvalgte kontrolsager samt SKATs direktions tiltag for at styrke retssikkerhe-
den inden for følgende fire fokusområder:
SKATs organisation
SKATs indsatsprojekter
Ledelsen- og personalets ageren i kontrolsager
Kvaliteten af sagsbehandlingen
Daværende skatteminister Holger K. Nielsen bad efterfølgende om en skriftlig
opfølgning på redegørelsen. Opfølgningen skulle udmøntes i to statusrappor-
ter.
I april 2014 fik daværende skatteminister Morten Østergaard første statusrap-
port, der omhandlede tiltag gennemført i andet halvår 2013. Statusrapporten
blev oversendt til Skatteudvalget den 11. april 2014, jf. SAU alm. del, bilag
160.
Dette er den anden statusrapport, som omhandler de resterende tiltag - som
bebudet i Redegørelse om kontrolsager - der blev iværksat i vinteren
2013/2014.
R
apporten omhandler alene nye initiativer; det vil sige initiativer, som ikke er
beskrevet i den første statusrapport. SKATs direktion har således ikke med
baggrund i redegørelsen foretaget yderligere ændringer af SKATs organisation
end dem, der er omtalt i første statusrapport.
1/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Arbejdet med at styrke kvalitet og retssikkerhed er en vedvarende proces,
hvorfor der også fremover vil være stor opmærksomhed på denne del af
SKATs arbejde.
1. SKATs indsatsprojekter
Borger- og retssikkerhedschefen pegede i sine undersøgelser på behovet for at
styrke retssikkerhedsmæssige hensyn ved indsatsprojekter, og der er siden før-
ste statusrapport gennemført yderligere tiltag for at styrke retssikkerheden.
1. Retningslinjer for samarbejde med andre myndigheder herunder politiet
SKAT har udarbejdet samlede retningslinjer for SKATs samarbejde med an-
dre myndigheder, herunder politiet. Det gælder retningslinjer, som SKATs
ansatte skal overholde på fælles kontroller med andre myndigheder. Udover at
beskrive kravet om selvstændig hjemmel til at foretage kontrol, indskærper
retningslinjerne bl.a., at den særlige tavshedspligt også gælder i forhold til an-
dre offentlige myndigheder, når der gennemføres fælles kontroller.
Retningslinjerne er også gældende for SKATs samarbejde med Anklagemyn-
digheden og beskriver sagsgangen i de sager, hvor SKAT vurderer, at der skal
gøres et strafansvar gældende, samt i sager, hvor SKAT anmoder politiet om
en politimæssig efterforskning. Retningslinjerne er drøftet med Rigspolitiet og
anklagemyndigheden, og er det faste fundament, for SKATs fremadrettede
samarbejde med de pågældende myndigheder.
2. Nye kontrolmanualer
SKAT har endvidere udarbejdet en kontrolmanual for udførelse af varslet
virksomhedskontrol (skat og afgifter). Kontrolmanualen tydeliggør, hvordan
en skatte- og afgiftskontrol skal foregå. Den indeholder en beskrivelse af de
generelle regler for udførelse af kontrol, og den er normgivende for indsats-
medarbejderes samspil med virksomheder og deres håndtering af fejl, som
afdækkes under kontrollen.
Udover kontrolmanualen er der udarbejdet fagspecifikke kontrolmanualer, der
i dybden omtaler og håndterer de problemstillinger, der særligt gælder på for-
skellige områder. Dette skyldes, at forskellige typer af kontroller kræver, at der
tages forskellige hensyn. Eksempelvis er der andre hensyn, der skal tages i en
punktafgiftskontrol af øl og sodavand i en butik, hvor der samtidig er kunder i
butikken, sammenlignet med skattekontrol hos en større multinational kon-
cern.
Manualerne er ikke udtryk for nye regler for udførelse af kontrol. Der er alene
tale om en beskrivelse af, hvordan en kontrol gennemføres ordentligt og kor-
rekt. Hensigten med manualerne er at tydeliggøre dette over for SKATs ind-
satsmedarbejdere.
2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Manualerne er også et nyttigt værktøj for kommende indsatsmedarbejdere til
at få overblik over, hvordan kontrollen skal foregå, og hvilke forventninger
der er til indsatsmedarbejdernes arbejde.
For yderligere at styrke retssikkerheden i indsatsarbejdet i SKAT er der udar-
bejdet retningslinjer for ledelsesinvolvering i behandlingen af kontrolsager.
Retningslinjerne fastlægger principper for, hvornår indsatsmedarbejderen skal
involvere sin leder i en afgørelse af en kontrolsag. Principperne tager hensyn
til forskelligartetheden i SKATs indsatsaktiviteter, og er bl.a. baseret på den
hidtidige praksis på området, den økonomiske betydning for borgeren eller
virksomheden og graden af enighed med borgeren eller virksomheden.
3. Gennemgang af SKATs gældende mailpolitik, retningslinjer for informationssikkerhed og
journaliseringsprocedurer
I vinteren 2013/2014 har SKAT gennemgået gældende mailpolitik, retnings-
linjer for informationssikkerhed samt journaliseringsprocedurer.
Borger- og retssikkerhedschefen rejste i Redegørelse om kontrolsager kritik af
tonen i udvalgte mails. Som konsekvens af dette har SKATs direktion drøftet
den eksisterende mailpolitik. Det blev vurderet, at mailpolitikken er dækkende,
men at der har været et manglende kendskab til den. Derfor har SKAT igang-
sat en målrettet intern kommunikation om, hvordan medarbejdere bør formu-
lere sig i mails, og hvad de skal være særligt opmærksomme på.
Ydermere har SKAT igangsat et Clean Desk-initiativ, der går ud på, at ansatte
ikke bare skal være ekstra påpasselige med papirer, der indeholder personføl-
somme oplysninger, men også skal efterlade deres skrivebord i ryddet stand
hver dag.
SKAT har desuden gennemgået procedurer omkring håndtering af personføl-
somme informationer. Der arbejdes med en såkaldt sikkerhedshåndbog, hvor
alle procedurer er samlet ét sted. Hensigten er, at sikkerhedshåndbogen skal
opdateres årligt, så det sikres, at SKAT løbende følger udviklingen og dermed
aktivt tager stilling til, om der er behov for justeringer. Sikkerhedshåndbogen
forventes offentliggjort for alle medarbejdere i løbet af oktober 2014.
Borger- og retssikkerhedschefen konstaterede endvidere, at der ikke havde
været korrekt journaliseret i konkret undersøgte sager. Gældende procedurer
har derfor været gennemgået, og det er blevet vurderet, at der er et manglende
kendskab til disse. Som følge heraf fokuserer SKAT nu på det ledelsesmæssige
ansvar vedrørende de ansattes overholdelse af sagsbehandlingsreglerne, her-
under reglerne om journalisering.
4. Gennemsigtighedsrapport for SKAT
I maj 2014 blev SKATs første Gennemsigtighedsrapport, der også udspringer
af Redegørelse om kontrolsager, oversendt til Skatteudvalget, jf. SAU alm. del,
bilag 190.
3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411607_0004.png
Gennemsigtighedsrapporten sætter fokus på SKATs kontrolbeføjelser og an-
vendelse af disse i en række konkrete indsatsprojekter. Rapportens formål er at
skabe åbenhed og transparens omkring de regler, som danner grundlag for
SKATs kontrolarbejde. I rapporten beskrives, hvordan SKATs kontrolbeføjel-
ser bruges, til hvad og i hvilket omfang. Gennemsigtighedsrapporten udarbej-
des fremover årligt.
Gennemsigtighedsrapporten er offentliggjort på SKATs hjemmeside. SKAT
har for at skabe åbenhed og gennemsigtighed om SKATs arbejde etableret et
åbenheds-bibliotek
www.skat.dk/åbenhed,
hvor SKAT løbende lægger rap-
porter mv. ud om SKATs arbejde. Her kan Gennemsigtighedsrapporten også
findes.
Boks 1. SKATs indsatstiltag
-
SKAT har udarbejdet retningslinjer for SKATs samarbejde med andre myndigheder,
herunder politiet
-
-
-
-
SKAT har udarbejdet en kontrolmanual for udførelse af varslet virksomhedskontrol
Forstærket fokus på de ansattes brug af mail og sprogbrugen deri
Igangsættelse af Clean Desk-initiativ
SKAT har genovervejet samtlige procedurer omkring håndtering af personfølsomme
oplysninger
-
Gennemsigtighedsrapport oversendt til Skatteudvalget april 2014
2. Ledelse og personales ageren i kontrolsager
Borger- og retssikkerhedschefen pegede i sine undersøgelser på en række kriti-
sable forhold i konkrete kontrolsager. Grundet SKATs udvidede tavshedspligt
oplyses ikke hvilke kontrolsager.
SKAT indledte i august 2013 tjenstlige forhør af seks ansatte. Formålet med
de tjenstlige forhør var at få afdækket, om der under behandlingen af en kon-
kret sag var begået tjenstlige forseelser.
Forhørene er nu afsluttet, og forhørslederen, den tidligere højesteretsdommer
Poul Sørensen, har afgivet sin redegørelse og indstilling i sagen. Forhørslede-
ren konkluderede, at der er sket flere tjenstlige forseelser, og at den ene af
forseelserne angår en forvaltningsmæssig ulovlig disposition. Det blev samtidig
konkluderet, at fire af de seks ansatte skal tildeles disciplinære sanktioner. For-
hørslederen har indstillet, at der tildeles tre advarsler og en irettesættelse.
Borgernes retssikkerhed er afgørende for tilliden til skattemyndighederne.
Borgere og virksomheder skal kunne regne med, at de kan få en ordentlig og
fair behandling, når de er i kontakt med SKAT. Derfor har direktøren for
SKAT besluttet at at skærpe de disciplinære sanktioner over for to af de impli-
cerede, således at de bliver overført til andet arbejde i SKAT, hvor der kun i
begrænset omfang vil være direkte kundekontakt.
4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411607_0005.png
Boks 2. SKATs ledelses- og personaletiltag
-
SKAT har gennemført tjenstligt forhør overfor seks ansatte, og fire ud af seks ansatte er
tildelt disciplinære sanktioner.
3. Kvaliteten af sagsbehandlingen
Borger- og retssikkerhedschefen pegede i sine undersøgelser i 2013 på, at der
var behov for at sikre, at der er øget kendskab til regler og retningslinjer hos
de medarbejdere, der behandler konkrete sager. SKATs direktion har som
følge heraf iværksat en række initiativer for at sikre, at alle medarbejdere og
chefer har tilstrækkelig viden om retssikkerhed og forvaltningsret.
1. Målrettede læringsaktiviteter
SKAT er i gang med at udarbejde e-læringsaktiviteter rettet mod forskellige
målgrupper for at sikre, at alle ansatte har kendskab til de grundlæggende reg-
ler og retningslinjer for sagsbehandling. Målgrupperne er defineret ud fra de
arbejdsopgaver, som medarbejderne varetager.
Bilag 1 illustrerer, hvordan e-læringen målrettes de forskellige målgrupper via
fire forskellige e-læringspakker. Indholdet i e-læringspakke 4 består af seks
obligatorisk emner, som omfatter grundlæggende regler om bl.a. adfærdsko-
deks og tavshedspligt. Disse obligatoriske emner vil også blive gennemgået i
pakke 3,2, og 1, som dog udbygges med yderligere emner.
Hovedparten af de ansatte i målgruppe 4, der primært omfatter ansatte i støt-
tefunktioner, har allerede gennemgået deres e-læringspakke (pakke 4). De an-
dre e-læringspakker er fortsat under udvikling.
E-læringspakke 4 består af læringsvideoer, der forklarer de grundlæggende
regler. Læringsvideoerne efterfølges af testspørgsmål, der skal sikre, at medar-
bejderen har tilstrækkelig viden om blandt andet de sagsbehandlingsregler, der
er nødvendige for, at medarbejderne kan løse deres opgaver korrekt og or-
dentligt.
De næste e-læringspakker (3, 2 og 1) vil indeholde en målrettet før-test, der
skal klarlægge, om medarbejderen har brug for opdatering indenfor et eller
flere af de emner, som er beskrevet i målgruppes e-læringspakke. Før-testen er
opbygget med cases beskrevet ud fra målgruppernes opgaver i hverdagen, dvs.
hvordan regler og retningslinjer skal anvendes i praksis. Såfremt medarbejde-
ren svarer korrekt på case-spørgsmålene, er der ikke behov for opdatering.
Hvis et eller flere case-spørgsmål ikke besvares korrekt, får medarbejderen
mulighed for opdatering via læringsvideoer, læsning af skriftligt materiale og
”Tjek din viden”-spørgsmål. Derefter skal case-spørgsmålet/-ene igen besva-
res.
5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411607_0006.png
Medarbejdere og ledere har i alt 3 forsøg til at gennemføre deres e-
læringspakke tilfredsstillende. Såfremt dette ikke sker, skal medarbejderen og
dennes leder have en samtale, hvor det afklares, hvad der skal iværksættes for,
at medarbejderen bliver i stand til at gennemføre e-læringen tilfredsstillende.
Omfang og kompleksitet stiger gennem e-læringspakkerne, hvilket er overens-
stemmende med det behov for viden om regler og retningslinjer, de forskellige
målgrupper har i forhold til deres opgaveløsning.
Alle medarbejdere og ledere skal efter gennemført e-læring igennem den op-
samlende proces ”Retssikkerhed i opgaveløsningen”, hvor de på enheds-
/kontor niveau skal drøfte, hvordan de kan sikre, at opgaveløsning og proces-
ser er tilrettelagt i overensstemmelse med gældende regler og dermed retssik-
kerhedsmæssigt forsvarligt.
2. Alle ansatte i Indsats skal hvert år på efter- og videreuddannelse
For yderligere at sætte fokus på kompetencer har direktionen besluttet, at alle
medarbejdere og ledere i SKAT Indsats hvert år skal på efter- og videreud-
dannelse i gennemsnitlig 25 timer. Hensigten er at sikre, at SKATs indsats-
medarbejdere har et højt fagligt niveau, som kan matche rådgivere som reviso-
rer og advokater. Høj faglighed er helt centralt for at sikre retssikkerheden.
3. Samarbejdsfora mellem SKAT og henholdsvis revisorer og advokater
Revisorer og advokater er vigtige samarbejdspartnere for SKAT, da disse ofte
er i berøring med skatteadministrationen og samtidig har en dyb skattefaglig
viden. Der er etableret samarbejdsfora mellem SKAT og henholdsvis revisorer
og advokater.
4. Borger- og retssikkerhedschefen gennemfører workshops
SKATs Borger- og retssikkerhedschef har udarbejdet en arbejdsplan for 2014.
Arbejdsplanen indeholder tiltag for at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen.
Eksempelvis gennemfører Borger- og retssikkerhedschefen workshops med
hvert enkelt af SKATs forretningsområder om konkrete juridiske - og dermed
også retssikkerhedsmæssige – problemstillinger. Arbejdsplanen er offentlig-
gjort på SKATs hjemmeside.
Boks 3. Kvalitet i sagsbehandlingen
-
Udvikling af målrettede uddannelsesaktiviteter for at sikre at alle ansatte har
kendskab til de grundlæggende regler og retningslinjer for sagsbehandling
-
Det tilstræbes, at alle medarbejdere og ledere i SKAT Indsats hvert år skal på
efter- og videreuddannelse i gennemsnitlig 25 timer
-
-
-
SKAT har etableret samarbejdsfora med henholdsvis revisorer og advokater
SKATs Borger- og retssikkerhedschef har udarbejdet arbejdsplan for 2014
Borger- og retssikkerhedschefen gennemfører workshops om juridiske pro-
blemstillinger med hvert af SKATs forretningsområder
6/6