Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 157
Offentligt
1524659_0001.png
Dobbeltbeskatningsoverenskomster
Clive Baxter, Maersk Group
Folketingets Skatteudvalg 29. april 2015
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 157: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Clive Baxter, A.P. Møller – Maersk Group
1524659_0002.png
page 2
Hvorfor har danske virksomheder brug for
dobbeltbeskatningsoverenskomster?
Konkurrencedygtighed
Danske virksomheder og arbejdspladser er afhængige af
det globale marked, hvor der konkurrereres med
udenlandske virksomheder
Retssikkerhed
Klare aftaler skaber stabilitet og forudsigelighed
I økonomisk mindre udviklede lande fremmer aftaler
desuden opbygning af skattesystemer og skattemæssig
ekspertise, hvilket giver grundlag for danske
virksomheders investeringer i aktivitet og arbejdspladser
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 157: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Clive Baxter, A.P. Møller – Maersk Group
1524659_0003.png
page 3
Situationen uden
dobbeltbeskatningsoverenskomst
Mindre økonomisk udviklede lande opkræver ofte højere
kildeskatter fra virksomheder, der ikke er dækket af
dobbeltbeskatningsoverenskomst
Kildeskatter pålægges ofte udbytter, renter, royalties, betaling
for serviceydelser og lejebetalinger
Kildeskat er en bruttobeskatning uden fradrag for den danske
virksomheds omkostninger. Det kan føre til dobbeltbeskatning
/brandbeskatning, når Danmark kun indrømmer lempelse for
udenlandske skatter i forhold til dansk skat på nettoindkomst
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 157: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Clive Baxter, A.P. Møller – Maersk Group
1524659_0004.png
page 4
Regneeksempel
En dansk virksomhed leverer tekniske ydelser til dattervirksomhed i land B.
Land B har kildeskat 30% på betaling for tekniske ydelser
.
Uden DBO
Med DBO
(1)
100
-90
10
0
2
0
2
-2
8
Med DBO
(2)
100
-90
10
5
2
-2
0
-5
5
Indtægt fra tekniske ydelser
Lønomkostninger (Danmark)
Nettoindtjening før skat
Kildeskat 30%
Dansk selskabsskat
100
-90
10
30
2
-2
0
-30
-20
Kreditlempelse for udenlandsk skat
Dansk selskabsskat
Skat
Nettoindtjening efter skat
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 157: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Clive Baxter, A.P. Møller – Maersk Group
1524659_0005.png
page 5
Den danske virksomheds interesse i
dobbeltbeskatningsoverenskomster
Reducerer dobbeltbeskatning
Danske virksomheder opnår lige konkurrencevilkår med virksomheder
ejet i f.eks. Tyskland, Frankrig, UK og Norge (som har betydeligt flere
aftaler end Danmark i vigtige områder)
Forhindrer de fleste kildeskatter på betalinger til Danmark
eller sætter i det mindste loft for kildeskatter
Giver ret til at inddrage myndigheder ved uklarhed om beskatning
Giver klarhed og retssikkerhed vedr. skatteforhold
(herunder transfer pricing afregningspriser)
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 157: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Clive Baxter, A.P. Møller – Maersk Group
1524659_0006.png
page 6
Værtslandets interesse i
dobbeltbeskatningsoverenskomster
Tiltrækker investeringer og arbejdspladser
Begrænser ikke retten til at beskatte nettoindkomsten fra lokale
dattervirksomheders eller filialers aktivitet i landet
Giver klarhed vedr. transfer pricing afregningspriser
Giver gensidig anerkendelse af skattesystemer og skattekontrol
- og adgang til Danmarks ekspertise på området
)
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 157: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Clive Baxter, A.P. Møller – Maersk Group
1524659_0007.png
page 7
Danmarks interesse i
dobbeltbeskatningsoverenskomster
Danmark bliver mere interessant som værtsland for
globale virksomheder
tiltrækker dermed arbejdspladser og ekspertise
Beskytter danske virksomheder og arbejdspladser ved at
sikre lige konkurrencevilkår med udenlandske
virksomheder
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 157: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Clive Baxter, A.P. Møller – Maersk Group
1524659_0008.png
page 8
Transfer Pricing
Ved dobbeltbeskatningsoverenskomster åbnes der typisk
mulighed for såkaldte Advanced Pricing Agreements, der betyder,
at metoden for afregning af koncerninterne transaktioner aftales
på forhånd landene imellem. Derved bliver fordelingen af
beskatningsretten også fastlagt
Det kan spare både myndigheder og virksomheder for usikkerhed
og ressourcekrævende administration og kontrol
En dansk virksomhed er bedre stillet ved denne type aftale, hvor
SKAT har forhandlet med den udenlandske myndighed. SKAT nyder
stor respekt blandt de udenlandske myndigheder og har værdifuld
erfaring på området
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 157: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Clive Baxter, A.P. Møller – Maersk Group
1524659_0009.png
page 9
Konklusioner
Dobbeltbeskatningsoverenskomster har væsentlig betydning for danske
virksomheder, da de kan tilsikre:
Lige vilkår for danske virksomheder i den internationale konkurrence
Øget retssikkerhed for danske virksomheder
Aftalerne forbedrer danske internationale virksomheders forretningsbetingelser
og medvirker dermed til jobskabelse og velstand i Danmark
Aftalerne skaber incitamenter for danske virksomheder til at investere i
økonomisk mindre udviklede lande og bidrage til økonomisk udvikling og
arbejdspladser
Et bredt aftalenetværk gør Danmark mere attraktivt for udenlandske investorer
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 157: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Clive Baxter, A.P. Møller – Maersk Group
1524659_0010.png
page 10
Tak for opmærksomheden