Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 155
Offentligt
1524574_0001.png
Potentielle udviklingspolitiske udfordringer
ved indgåelse af DBOer med lav- og
mellemindkomstlande
Hannah Brejnholt Tranberg
Politisk rådgiver, Mellemfolkeligt Samvirke
Skatteudvalget den 29. april 2015
1
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 155: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Hannah Brejnholt Tranberg, Mellemfolkeligt Samvirke
1524574_0002.png
Udviklingspolitiske udfordringer med DBOer
1.
Dobbeltbeskatningsoverenskomster
set i en udviklingspolitisk kontekst
2.
Udfordringer med eksempler fra den
danske DBO med Ghana
3.
Anbefalinger
2
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 155: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Hannah Brejnholt Tranberg, Mellemfolkeligt Samvirke
1524574_0003.png
Udviklingsfinansieringsperspektiv
#SDG 17 mål
- Brug for penge til at finansiere
udvikling
- ODA ikke nok
- Løsning: DRM
Udviklingslande skal sikres de
bedste muligheder for at
mobilisere ressourcer internt
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 155: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Hannah Brejnholt Tranberg, Mellemfolkeligt Samvirke
1524574_0004.png
Øget fokus på PCD – en forpligtigelse
Policy Coherence for Development
- Lissabontraktatens artikel 208
Dansk handlingsplan for PCD
-
”Support the EU’s efforts to promote designing
of efficient and fair tax systems and
strengthening tax administrations that can help
mobilise more domestic resources in developing
countries”
4
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 155: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Hannah Brejnholt Tranberg, Mellemfolkeligt Samvirke
1524574_0005.png
Danmarks Udviklingssamarbejde
”SKAT SKAL FINANSIERE UDVIKLING
Udvikling forudsætter, at der skabes det nødvendige
offentlige indtægtsgrundlag til at finansiere reformer og
offentlige serviceydelser.
Det øgede skattegrundlag, som skabes gennem økonomisk
vækst, skal sætte udviklingslandene i stand til selv at
finansiere de offentlige udgifter”.
Udmøntningsplan 2015 – En fortsat stræk indsats for
skat og udvikling:
”udviklingslandenes
egne indtægter skal finansiere
udvikling og gennemførelsen af de nye bæredygtighedsmål”
5
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 155: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Hannah Brejnholt Tranberg, Mellemfolkeligt Samvirke
1524574_0006.png
Udfordringer i forhandling af eks DK–Ghana DBO
Ulige forhandlingspositioner
Skatteministeriet: sikrer DBOer er på linje med udviklingslandenes
prioriteter ved at afholde forhandlingerne på samme vis som med
ethvert udviklet land.
Men sikrer det, at forhandlinger mellem underskrivere af, at aftalen
automatisk bliver jævnbyrdig og afbalanceret?
Magtrelationer forbundet med handelsinteresser
Donor-modtagerrelationer
6
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 155: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Hannah Brejnholt Tranberg, Mellemfolkeligt Samvirke
1524574_0007.png
DBO udfordringer for ulande
DBOer fordeler beskatningsretten mellem forhandlingspartnerne
Størst begrænsninger hos ‘source country’ /kildelandet (eks Ghana)
kapital fra udviklingsland til rige lande
Udhuler udviklingslandes mulige skattebase
Udviklingsøkonomier og deres skatteindtægter er ofte små
en virksomheds skattetænkning kan have store konsekvenser
Præcedens for andre aftaler – ”Race to the bottom”
Ingen slutdato: Afgørende for fremtidige investeringer
7
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 155: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Hannah Brejnholt Tranberg, Mellemfolkeligt Samvirke
1524574_0008.png
Altså: DBOer bør indgås med omtanke
Formålet: at undgå dobbelt beskatning
Realiteten: i praksis har en række DBOer åbnet skattehuller for
aggressiv skatteplanlægning og dermed ”dobbelt-ikke-beskatning”
-
eks Apple, Google mfl.
Risiko for at beskatningsrettigheder falder skævt ud
Derfor skal DBOer kun indgås med omtanke.
8
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 155: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Hannah Brejnholt Tranberg, Mellemfolkeligt Samvirke
1524574_0009.png
Danmarks DBOer med lav- og mellemindkomstlande
Kildeskatten over tid - FN vs. OECD
Bangladesh
Indonesien
Philippines
Sri Lanka
Tanzania
Marokko
Pakistan
Vietnam
Uganda
Zambia
Ghana
Kenya
Indien
Danmark DBO
med:
Underskrevet
Renter
Royalties
Udbytte (FDI)
Udbytte (portfolio)
Honorar teknisk
bistand
1972
1973
1976
1981
1984
1985
1987
1989
1995
1995
1996
2000
2014
20
10
12.5
10
10
10
15
15
10
10
10
10
8
20
20
30
20
15
15
15
0
20
15
15
20
10
15
15
0
10
10
25
0
15
10
20
0
12
15
15
12
20
15
25
20
15
5
15
0
15
10
15
0
10
10
15
0
10
10
15
10
8
5
15
8
Beskatningsrettighederne begrænses mere i den nye DBO med Ghana, end
det før har været tilfældet for DBOer mellem Danmark og udviklingslande!
9
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 155: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Hannah Brejnholt Tranberg, Mellemfolkeligt Samvirke
1524574_0010.png
Ghanesiske DBOer
Den maksimalt tilladte kildeskat
Barbados
Danmark
Sydafrika
Tyskland
Schweiz
Frankrig
Belgien
Italien
Ghana DBO
med:
Underskrevet
Renter
Royalties
Udbytte (FDI)
Udbytte (portfolio)
Honorar teknisk
bistand
1993
12.5
12.5
7.5
15
10
UK
NL
1993
12.5
12.5
5
15
10
2004
10
10
5
15
10
2004
10
10
5
15
10
2004
10
8
5
15
8
2004
10
10
5
15
10
2008
7.5
7.5
5
7.5
7.5
2008
8
8
5
10
8
2008
10
8
5
15
8
2014
8
8
5
15
8
10
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 155: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Hannah Brejnholt Tranberg, Mellemfolkeligt Samvirke
1524574_0011.png
Ghanas beskatningsmuligheder begrænses
DK-
Ghana
DBO
Dividender/
udbytte
Renter
5%
Normalt i
Ghana
8%
8%
10%
“There
is a real risk that the double
taxation treaty between Denmark
and Ghana limits the taxing rights
for Ghana in a way that will impact
the tax revenue of Ghana
negatively .
This would be counterproductive in
relation to ensuring sustainable
development of Ghana.”
Emmanuel Budu Addo, ActionAid Ghana
11
Royalties &
honorarer
8%
15%
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 155: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Hannah Brejnholt Tranberg, Mellemfolkeligt Samvirke
1524574_0012.png
Eks: skatteindtægter tilfalder DK i stedet for Ghana
Teoretisk eksempel om royalties med den nye DBO
Ghana beskatter royalties med 8% (norm i Ghana: 15% )
Skattefradraget i Danmark bliver mindre
-
royalties = indkomst, beskattes med dansk selskabsskat: 23,5%.
Antagelse:
-
Ghanesiske datterselskab betaler dansk moderselskab 1.000.000 kr.
om året i royalty-betalinger for brug af IP rettigheder mv.
-
den danske virksomhed kan trække 5% fra som omkostninger.
profit på royalties i Danmark = 950.000 kr.
12
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 155: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Hannah Brejnholt Tranberg, Mellemfolkeligt Samvirke
1524574_0013.png
Eksempel fortsat
Resultatet uden DBOen:
Ghana
beskatter royalties med en brutto kildeskat på 15% =
150.000 kr.
Danmark
beskatter profitten på royalties med 23,5% og fratrækker den skat,
der allerede er betalt i Ghana: (950.000 * 23,5%) – 150.000 =
73.250 kr.
Resultatet med DBOen:
Ghana
kan kun beskatte royalties med en brutto kildeskat på 8% =
80.000 kr.
Danmark
beskatter profitten på royalties med 23,5% og fratrækker den skat
der allerede er betalt i Ghana: (950.000 * 23,5%) – 80.000 kr. =
143.250 kr.
Altså
med DBOen:
Ghana får 70.000 kr. mindre i skatteindtægter og
Danmark får 70.000 kr. mere i skatteindtægter
13
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 155: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Hannah Brejnholt Tranberg, Mellemfolkeligt Samvirke
1524574_0014.png
DBOer mellem Danmark og lav- og
mellemindkomstlande
Tendens:
Danmarks DBOer bliver mindre og mindre fordelagtige for
udviklingslandene
Praksis:
Eks. beskatningsrettigheder fra Ghana til Danmark
– stik imod hensigten i PCD handlingsplanen, og det
nye skatte- og udviklingsprogram med Ghana.
Det langsigtede perspektiv er vigtigt!
14
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 155: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Hannah Brejnholt Tranberg, Mellemfolkeligt Samvirke
1524574_0015.png
Anbefalinger
1)
Dobbeltbeskatningsoverenskomster bør indgås med omtanke
2)
Sikre kohærens mellem udviklingspolitik og skattepolitik
FN model fremfor OECD model
Udarbejde impact/konsekvensanalyser
3)
Hvis Danmark ønsker at være forgangsland på
skat og udvikling, bør vi tage vores DBOer med
lav- og mellemindkomstlande op til genovervejelse
15
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 155: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Hannah Brejnholt Tranberg, Mellemfolkeligt Samvirke
1524574_0016.png
Tak for ordet
Læs mere på: ms.dk og ms.dk/skat/rapporter
16