Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 154
Offentligt
1524571_0001.png
Høring om dobbeltbeskatnings-
overenskomster
Folketingets Skatteudvalg 29.4.
2015
© 2015
CORIT
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 154: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Jakob Bundgaard, CORIT Advisory
1524571_0002.png
Generel introduktion til
DBO’er
© 2015
CORIT
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 154: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Jakob Bundgaard, CORIT Advisory
1524571_0003.png
Agenda
Hvad er en dobbeltbeskatningsoverenskomst
(DBO)?
Hvad er formålet med at indgå DBO’er?
Hvilke hensyn varetages gennem DBO’er?
Hvilke forhold reguleres?
Hvilke særlige forhold gør sig gældende for
udviklings- og mellemindkomstlande?
Hvem har gavn af DBO’er og gør det nogen forskel
hvis der ikke er indgået nogen DBO?
© 2015
CORIT
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 154: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Jakob Bundgaard, CORIT Advisory
1524571_0004.png
Generel introduktion til DBO’er
Hvad er en DBO?
Folkeretlig aftale mellem to stater om fordeling af
beskatningsretten.
DBO fastlægger fordelingen af beskatningsretten mellem
kildestaten og domicilstaten.
Udgangspunkt er, at beskatningen sker i domicilstaten, mens
kildestaten alene kan beskatte, når dette er særligt bestemt i
DBO’en.
DBO kan kun lempe beskatning (ikke hjemmel til
beskatning).
Oftest bilaterale aftaler (enkelte multilaterale aftaler).
Oftest udformet på baggrund af OECD’s modeloverenskomst
med nationale variationer.
Udviklingslande anvender FN-modeloverenskomsten som forhandlingsudspil.
© 2015
CORIT
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 154: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Jakob Bundgaard, CORIT Advisory
1524571_0005.png
Generel introduktion til DBO’er
Hvorfor indgås DBO’er?
Dobbeltbeskatning af indkomst og formue har en
ødelæggende effekt på det internationale handelssamkvem
Handelspolitisk instrument til at sikre international handel og
investeringer
Hvilke hensyn varetages?
Imødegå international dobbeltbeskatning
Tildeling af beskatningsret til en af staterne eller delt
mellem begge stater
Den stat der ikke har beskatningsretten skal yde
lempelse vedrørende den omhandlede indkomst
(metoder: credit, eksemption, matching credit).
Uoverensstemmelse:
Gensidig aftaleprocedure.
Ikke pligt til at nå et resultat.
© 2015
CORIT
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 154: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Jakob Bundgaard, CORIT Advisory
1524571_0006.png
Generel introduktion til DBO’er
Hvilke hensyn varetages? (fortsat)
Forhindre diskrimination
Udveksling af oplysninger
Rimelig fordeling mellem staterne
Forhindre misbrug
Forhindre dobbelt ikke-beskatning
© 2015
CORIT
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 154: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Jakob Bundgaard, CORIT Advisory
1524571_0007.png
Generel introduktion til DBO’er
Hvilke forhold reguleres?
Erhvervsindkomst
Skibsfart
Forbundne foretagender
Udbytte, renter og royalties
Afståelse af formuegoder
Bestyrelseshonorarer
Lønindkomst
Pension
Lempelse
Gensidig aftaleprocedure
Ikke-diskrimination
Udveksling af oplysninger
© 2015
CORIT
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 154: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Jakob Bundgaard, CORIT Advisory
1524571_0008.png
Generel introduktion til DBO’er
Hvilke særlige forhold gør sig gældende for udviklings- og
mellemindkomstlande?
FN-modellen anvendes ved indgåelsen af DBO’er mellem
industrialiserede lande og udviklingslande.
Den væsentligste forskel på OECD og FN modellerne er, at
der i højere grad tillægges beskatningsret til kildestaten
(som oftest netop er et udviklingsland)
Baggrund
Ønske om at tilgodese kildeland, idet der formodes ikke
at være tale om ligeværdige parter
Vidensniveauet i udviklingslande på skatteområdet kan
ikke forventes at være ligeså veludviklet som i
industrialiserede lande.
Nødvendighed? Samspil mellem udviklingspolitik og DBO-
politik?
Hvem har gavn af DBO’er og gør det nogen forskel hvis
der ikke er indgået nogen DBO?
© 2015
CORIT
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 154: Præsentation fra Skatteudvalgets åbne høring om Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster med fokus på udviklingslande og mellemindkomstlande den 29. april 2015 fra Jakob Bundgaard, CORIT Advisory
1524571_0009.png
JAKOB BUNDGAARD
MANAGING DIRECTOR
HONORARY PROFESSOR, M.SC., PH.D.
CORIT ADVISORY P/S
LYNGBY HOVEDGADE 17, 2. SAL
2800 KONGENS LYNGBY
DENMARK
P: +45 40 42 22 84
E: [email protected]
WWW.CORIT-ADVISORY.COM
© 2015
CORIT