Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1523240_0001.png
27. april 2015
J.nr. 15-1268014
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedlagt følger oplysninger i anledning af Skatteudvalgets henvendelse af 20. marts 2015
til Danmarks ambassade i Haag vedrørende forhandlinger om indgåelse af dobbeltbe-
skatningsoverenskomster.
Benny Engelbrecht
/ Ivar Nordland
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 149: Oplysninger i anledning af Skatteudvalgets henvendelse af 20. marts 2015 til Danmarks ambassade i Haag vedrørende forhandlinger om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster
1523240_0002.png
Skatteudvalget rettede den 20. marts 2015 henvendelse til Danmarks ambassade i Haag,
idet udvalget bad ambassaden om en skriftlig orientering om forholdene i Nederlandene
omkring den nederlandske regerings indledning af forhandlinger om indgåelse af dob-
beltbeskatningsoverenskomster med fremmede stater.
Skatteministeriet har fra Udenrigsministeriet modtaget ambassadens svar på udvalgets
henvendelse. Det skal i forlængelse heraf henstilles, at Skatteudvalget, såfremt udvalget i
fremtiden ønsker at indhente oplysninger fra en ambassade, stiller spørgsmålet via de
rette kanaler, dvs. via Udenrigsministeriet eller det relevante ressortministerium.
Ambassaden i Haag har haft kontakt med det nederlandske Finansministerium, som oply-
ser følgende:
”Der er grundlæggende tre måder, hvorved Parlamentet bliver orienteret om traktatfor-
handlinger, herunder forhandlinger om dobbeltbeskatningsaftaler:
-
Finansministeren oversender typisk to gange om året en orienteringsnote til Par-
lamentet med en kort redegørelse for status for forhandlinger med andre lande
om skatteaftaler.
-
Udenrigsministeren oversender kvartalsvis en oversigt, som i punktform lister,
hvilke traktater, der er under forhandling. Denne oversigt indeholder alle aftaler,
herunder skatteaftaler. Oversigten kommer ikke nærmere ind på indholdet af af-
talerne.
-
Parlamentet inddrages endelig i forbindelse med ratifikation af skatteaftaler. Der
anvendes to procedurer herfor:
a) en tavshedsprocedure ved ukontroversielle (standard) aftaler og
b) en egentlig debat ved aftaler af større betydning og, hvor aftalen afviger mere
fra standarden. Parlamentet inddrages først, når aftalen er færdigforhandlet og
kan som udgangspunkt kun enten tilslutte sig eller forkaste. Der er imidlertid –
efter det oplyste – enkelte eksempler på, at parlamentet som led i ratifikationen
har fået gennemtrumfet tilføjelse af en tillægsprotokol til en forhandlede aftale.”.
Endvidere vedlægges til orientering et engelsk resume af memorandum om den neder-
landske politik vedrørende dobbeltbeskatningsoverenskomster (2011), udarbejdet af det
nederlandske Finansministerium.
Side 2 af 2