Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 13
Offentligt
1411509_0001.png
Topskat, arbejdsudbud og velfærd
Claus Thustrup Kreiner
Hans Jørgen Whitta-Jacobsen
Professorer ved Københavns Universitet
I formandsskabet for De Økonomiske Råd
Høring om dynamiske effekter af lettelser af marginalskatter –
herunder topskatten
Christiansborg
Oktober 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0002.png
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0003.png
Oversigt
i.
ii.
iii.
iv.
v.
vi.
Reagerer folk på skatteincitamenter?
Hvad er selvfinansieringsgrad, og hvorfor vigtigt?
Skattepolitiske målsætninger?
Typer af adfærdseffekter og elasticiteter?
Hvad har betydning for selvfinansieringsgrad?
Måling af adfærdseffekter (elasticiteter) og
α?
vii.
Størrelse af selvfinansieringsgrad ved topskat?
viii.
Betydning af afsmitning på offentlige udgifter?
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0004.png
I.
Reagerer folk på skatteincitamenter?
Lønmodtagere: 2006-2013
75.000
70.000
65.000
60.000
Antal personer
55.000
50.000
45.000
40.000
35.000
30.000
25.000
-50
-40
-30
-20
-10
0
10
20
30
40
50
Afstand til topskattegrænse (kr.)
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0005.png
I.
Reagerer folk på skatteincitamenter?
Selvstændige: 2006-2013
120.000
100.000
80.000
Antal personer
60.000
40.000
20.000
0
-50
-40
-30
-20
-10
0
10
20
30
40
50
Afstand til topskattegrænse (kr.)
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0006.png
II.
Hvad er selvfinansieringsgrad, og hvorfor vigtigt?
Eksempel
Effekt på det offentlige provenu af en sænkning af marginalskatterne
med 1 mia. kr.:
Mekanisk effekt
(dvs. for given adfærd): - 1 mia. kr.
Adfærdseffekt
(fx længere arbejdstid
højere indkomst
højere
skattebetaling): + 0,4 mia. kroner
Selvfinansieringsgrad:
S = 0,4 / 1 = 40%
Selvfinansieringsgrad = velfærdsgevinst pr. krone skattelettelse
Ved en skattestigning på 1 mia. kroner er provenustigningen 1-S =
60% = 0,6 mia. kroner
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0007.png
II.
Hvad er selvfinansieringsgrad, og hvorfor vigtigt?
Skatteindtægter
Skattesats
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0008.png
II.
Hvad er selvfinansieringsgrad, og hvorfor vigtigt?
Skatteindtægter
Skattesats
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0009.png
II.
Hvad er selvfinansieringsgrad, og hvorfor vigtigt?
Skatteindtægter
Tab af indtægter ved
højere skattesats
??
Skattesats
Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0010.png
III.
Skattepolitiske målsætninger?
Aggregeret velfærd/efficiens
”Størrelse af kage”
Undgå så vidt muligt, at skatteyderne kan ”flygte” fra skatten
Selvfinansieringsgrad måler velfærdstab
Indkomstlighed
”Fordeling af kage”
I praksis et trade-off mellem lighed og efficiens
(Andre mål: Finansiering af offentlige udgifter, horisontal lighed,
adfærdsregulering…)
Side 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0011.png
IV.
Typer af adfærdseffekter og elasticiteter?
A. Arbejdstimer
B. Timeløn
Mobilitet (geografisk,
jobtype), flid, opkvalificering, karrierevalg
Frynsegoder, omklassificering af indkomst …
Sort arbejde, fifleri med selvangivelse …
C. Lovlig skatteundgåelse
D. Skatteunddragelse
Arbejdsindkomst: A+B
Skattepligtig indkomst: A+B+C+D
Videnskabelig litteratur: Skift i fokus fra arbejdstimer (A) til fokus på
arbejdsindkomst (A+B) og skattepligtig indkomst (A+B+C+D)
Side 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0012.png
V.
Hvad har betydning for størrelse af selvfinansieringsgrad?
Velfærdseffekt (W) og selvfinansieringsgrad (S) ved en sænkning af
den effektive skattesats
t
gældende for indkomst
z
over
beløbsgrænsen
z
*
:
dz
/
z
�½
d
1
t
/
1
t
t
W
�½
S
�½
1
t
t
: Effektiv skattesats
�½
z
z
z
*
ε
: Elasticitet af indkomst
z
mht. efter-skat rate 1-t (styrke i
adfærdsreaktionen)
α
: Indkomstkoncentration
hvor tæt de berørtes indkomst er på
beløbsgrænsen. Stor værdi
indkomst tæt på grænse
lille
mekanisk provenutab ved skattelettelse
[ser i første omgang
bort fra afsmitning på offentlige udgifter]
Side 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0013.png
V.
Hvad har betydning for størrelse af selvfinansieringsgrad?
Billigere at sænke topskat end bundskat?
Betragt person som tjener 400.000 kr. og
betaler 65%
i marginalskat
1.
Lempelse af skat med 5% af hele indkomsten
Provenutab (mekanisk): 20.000 kr.
2.
Lempelse af skat med 5% af indkomst over 360.000 kr.
Provenutab (mekanisk): 2.000 kr.
I begge tilfælde lempelse af marginalskat på 5%-point
Adfærd øger indkomst med 10.000 kr. (elasticitet
0.2)
Person får heraf selv 4.000 kr.
Person betaler ekstra skat (adfærd) på 6.000 kr.
1.
Skatteindtægter (total):
-20.000+6.000 kr. = -14.000 kr.
2.
Skatteindtægter (total):
-2.000+6.000 kr. = +4.000 kr.
Side 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0014.png
VI.
Måling af
α?
Udvikling i
–parameter på tværs af lønfordeling
4.0
3.4
2.8
2.2
1.6
1.0
0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 85 90 95 100
Percentil
Side 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0015.png
VI.
Måling af
α?
–parameter i den øverste indkomstdecil på tværs af lande, 2004
3.0
2.5
2.0
1.5
1.0
0.5
0.0
USA
PRT
AUS
ESP
FRA
SWE
DNK
Side 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0016.png
VI.
Måling af elasticiteter?
Usikkerhed, usikkerhed, usikkerhed...
Svær at måle
Ideelle eksperiment: Giv en tilfældig udvalgt stikprøve af danskere
væsentlig lavere/højere marginalskat over en årrække
Naturligt eksperiment: Skattereformer (men
små
reformer, som
påvirker
alle
er ikke velegnet)
Vil gerne kende langsigtet adfærdseffekt (elasticitet)
Langsigtede effekter er normalt større end kortsigtede effekter (men
ikke nødvendigvis)
Side 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0017.png
VI.
Måling af elasticiteter?
Finansministeriet
Anvender en gennemsnitlig timeelasticitet på 0,1; svagt faldende i
indkomst
Bygger på Frederiksen, Graversen og Smith, CLS Working paper,
2001. Svag identifikation
Saez, Slemrod og Giertz, 2012,
Journal of Economic Literature
Oversigt over litteratur, som anvender skattereformer til at
identificere elasticitet mht. skattepligtig indkomst
“The best available estimates range from 0.12 to 0.40… midpoint of
0.25” (for USA)
Elasticitet stigende i indkomst; stor del skyldes tilsyneladende
skatteundgåelse
Side 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0018.png
VI.
Måling af elasticiteter?
Kleven og Schultz, 2013, udkommer i
American Economic Journal:
Economic Policy
Arbejdsindkomst-elasticitet for DK i interval 0,05-0,2, men med
vægt på det høje estimat
Identificeret via skattereformer
Større elasticiteter på langt sigt end på kort sigt
Måling ved brug af små skattereformer vil undervurdere elasticitet
Højere elasticitet for kapitalindkomst
Elasticitet svagt stigende i indkomst
Bækgaard, 2012,
Nationaløkonomisk Tidsskrift
Arbejdsindkomstelasticitet på langt sigt for DK i interval 0,25-0,4 for
mænd (0,02-0,13 for kvinder, men stor usikkerhed)
Identificeret via skattereformer
Større elasticiteter på langt sigt end på kort sigt
Side 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0019.png
VI.
Måling af elasticiteter?
Chetty m.fl., 2011,
Quarterly Journal of Economics
og Chetty, 2012,
Econometrica
Arbejdsindkomst elasticitet
Bunching metode (fx spring i marginalskat ved topskattegrænse)
Viser at der er friktioner på kort sigt
undervurderer størrelse af
den relevante langsigtede elasticitet
Estimat med friktion på 0,02 for DK; friktionsfri estimat på 0,3
Kreiner, Munch, Whitta-Jacobsen, 2014, udkommer i
Journal of Public
Economics
Arbejdsindkomstelasticitet på langt sigt drevet af
arbejdskraftmobilitet
Arbejdskraftmobilitet ikke fanget ordentlig ved skattereform-metode
samt bunching-metode
Effekt kan være stor: elasticitetsestimater i interval 0,15-0,35
Svag identifikation
Side 19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0020.png
VI.
Måling af elasticiteter?
Anden relevant nyere empiri for Danmark
Kleven, Landais, Saez, Schultz, 2014,
Quarterly Journal of Economics
Mobilitet over landegrænser
Kreiner, Leth-Petersen, Skov, 2014,
Papers and proceedings of the
American Economic Review
Skatteundgåelse
Kleven, Knudsen, Kreiner, Pedersen, Saez, 2011,
Econometrica
Skatteunddragelse
Side 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0021.png
VI.
Måling af elasticiteter?
Konklusioner?
Stor usikkerhed
Bedst viden om arbejdsindkomstelasticitet:
Elasticitet i intervallet 0,05-0,35 kan ikke udelukkes; et centralt
interval kunne være 0,1-0,2 (subjektive vurdering)
Ikke-faldende i indkomst
Opsplitning i timeeffekt og produktivitetseffekt er usikker
Side 21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0022.png
VII.
Topskat og selvfinansieringsgrader
Skattesats
(t)
Benchmark
Bundskat
DK 2009
USA indkomstford.
Højere elasticitet A
Højere elasticitet B
Lavere elasticitet
Lav skat, elasicitet A
66
66
72
66
66
66
66
56
Fordeling
()
3,4
1
3,4
1,8
3,4
3,4
3,4
3,4
Elasticitet
()
0,1
0,1
0,1
0,1
0,15
0,2
0,05
0,15
Selvfinans.
(S)
65%
20%
90%
35%
100%
130%
35%
65%
Side 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0023.png
VIII.
Betydning af afsmitning på offentlige udgifter?
Hvis produktivitetsstigning
men ikke stigning i arbejdstid
ved en
marginalskattelettelse øger de offentlige udgifter procentvis en-til-en,
så bliver selvfinansieringsgraden mindre end velfærdseffekten:
t
W
�½
indk
,
1
t
t
S
A
�½
timer
1
t
ε
indk
er elasticitet af arbejdsindkomst eller skattepligtig indkomst
ε
timer
er elasticitet af arbejdstimer
Et synspunkt er, at alene
ε
timer
skal indgå i
S
A
, fordi stigninger i private
lønninger må forventes at give tilsvarende stigninger i offentlige
lønninger og overførsler
Det kan være udtryk for formel takt- og satsregulering
Side 23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0024.png
VIII.
Betydning af afsmitning på offentlige udgifter?
Hvis man accepterer dette “lønafsmitningssynspunkt”:
#1 Kan S
A
stå alene ved vurdering af skattetiltag?
To reformer med samme selvfinansieringsgrad (S
A
). Den ene øger
produktiviteten (W>S
A
), den anden gør ikke (W=S
A
). Hvilken er bedst?
Selvfinansiering er væsentlig for statens finanser, men effekten på
velfærd er stadig vigtig for at vurdere tiltag
#2 Giver S
A
et godt vurderingsgrundlag?
Betragt tilfælde, hvor S
A
=50% og W=100%. Hvis man hæver
topskatten svarende til 1 mia. kroner (mekanisk), får man 500 mio.
kroner i provenu. Hensigtsmæssigt?
Intet provenu fra topskatteydere! Provenuet kommer udelukkende via
lavere offentlige lønninger og overførsler.
Side 24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0025.png
VIII.
Betydning af afsmitning på offentlige udgifter?
Er ”lønafsmitning” et forventeligt resultat på langt sigt?
Langsigtede tilpasningsprincipper i velfærdsstaten:
Privatansattes velfærd og offentligt ansattes velfærd skal udvikle
sig parallelt: Ellers rekrutteringsproblemer
Beskæftigedes velfærd og overførselsmodtageres velfærd skal
udvikle sig parallelt: Ellers skævtræk af velfærd
Løbende stigning i produktivitet øger private lønninger og
privatansattes velfærd
offentlige lønninger og overførsler skal stige i
samme takt (takt- og satsregulering kan ses som implementering)
En stigning i
arbejdstid,
som følge af lavere marginalskat, giver ikke i
sig selv højere velfærd (indkomstgevinst modsvares af øget indsats)
offentlige ansatte og overførselsmodtagere skal
ikke
kompenseres
En stigning i
produktivitet,
som følge af lavere marginalskat, giver ikke
i sig selv højere velfærd (indkomstgevinst modsvares af øget indsats)
offentlige ansatte og overførselsmodtagere skal
ikke
kompenseres
Side 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0026.png
Konklusioner vedr. topskat
Indkomstfordeling blandt højtlønnede i DK er meget ”sammenpresset”
i et internationalt perspektiv
+
effektiv marginal beskatning er
forholdsvis høj (ca. 66 pct.)
Selvfinansieringsgrad er væsentlig
højere i DK end i fx USA
Topskattelettelse
En mindre lettelse af topskatten vil muligvis være selvfinansierende på
langt sigt, men det er meget usikkert, og dynamiske effekter kommer
gradvist
Evt. topskattelettelser bør være mekanisk finansieret på kort sigt
Topskattestigning
Væsentlig risiko for
at en højere topskat ikke vil give et større
skatteprovenu på langt sigt
Finansiering af udgiftstiltag via højere topskat er problematisk, fordi
finansieringen risikerer at blive eroderet på langt sigt
Side 26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0027.png
Ekstra slides
Side 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0028.png
VIII.
Betydning af afsmitning på offentlige udgifter?
Afsmitning og selvfinansiering?
Der kan godt være afsmitningseffekter på de offentlige udgifter, men
de er i så fald relateret til den
mekaniske
stigning i disp. indkomst
(ikke til adfærdseffekter)
Velfærdsgevinst for individ af skattelettelse =
mekanisk
stigning i
disp. indkomst
Privatansatte og offentlige ansatte på samme løntrin får samme
velfærdsgevinst ved skattelettelse, dvs. ingen særlig afsmitning til
offentlige lønninger. Men afsmitning til overførsler mulig
Da afsmitning ikke afhænger af adfærdsreaktion vil både
timeresponser og produktivitetsresponser give positive
provenueffekter
Jo større den traditionelle selvfinansieringsgrad
S
er, jo større er
det dynamiske provenu, og jo mindre anden finansieringen skal
findes
Side 28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0029.png
Indkomstandele over tid
Side 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411509_0030.png
Indkomstandele på tværs af lande
Side 30