Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 129
Offentligt
1510090_0001.png
Notat
Indsats
Borgere
18. marts 2015
Handleplan – eksternt og internt i SKAT
I efteråret 2014 var der i medierne kritik af SKATs kontroller i bilbranchen. Der
blev dermed skabt en usikkerhed om kontrolarbejdet, som SKAT havde en inte-
resse i at undersøge. SKAT bad derfor det uafhængige analysebureau Wilke om
at foretage en kvalitativ undersøgelse hos de bilforhandlere, som SKAT besøgte i
2014 i forbindelse med indsatsprojektet ”Flytning af avance på biler”. Wilkes
undersøgelse er nu kommet som en rapport.
Rapporten konkluderer, at:
SKAT overholder de formelle regler.
SKAT medarbejdere er imødekommende.
Flere bilforhandlere har oplevet, at SKATs medarbejdere som udgangs-
punkt mener, at virksomheden har snydt.
Bilforhandlere efterlyser mere konkret viden og læring om fastsættelse af
værdi.
Bilforhandlerne oplever SKATs kontroller som en mental og ressource-
mæssig belastning.
Bilforhandlerne efterlyser, at SKATs medarbejdere får øget kendskab til
og forståelse for branchen.
Bilforhandlerne oplever SKATs kontroller som konkurrenceforvridende.
En mindretal af bilforhandlerne har oplevet SKATs medarbejdere som
truende.
Rapportens konklusioner giver anledning til, at SKAT iværksætter en række in-
terne initiativer og initiativer i forhold til eksterne parter. Hovedoverskrifterne er:
1.
2.
3.
4.
5.
SKATs samarbejde med bilbranchen intensiveres.
SKAT vurderer behov for at informere om krav til værdiansættelse.
SKAT revurderer bilprojekterne.
SKAT styrker det ledelsesmæssige tilsyn.
SKAT arbejder med professionel adfærd.
SKAT har nedsat en projektgruppe, der skal løse nedenstående initiativer inden
for de angivne frister.
Side 1 / 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1 Samarbejde med bilbranchen intensiveres
SKAT ønsker at intensivere samarbejdet med brancheorganisationer, gerne som
et partnerskab. Formålet er at skabe en fælles opfattelse af, hvordan SKATs
medarbejdere kan få et bedre kendskab til bilbranchens vilkår og registrerings-
metoder.
Et andet formål er at komme til en fælles forståelse med branchen af, hvordan
kontroller kan gennemføres og hvilket materiale, der skal lægges til grund ved
værdiansættelser mv.
SKAT har allerede flere kontaktflader til bilbranchens organisationer og med-
lemmer. Der vil være synergi i at koordinere arbejdet i disse fora.
SKAT aftaler konkret samarbejdet på møder med de to brancheorganisationer på
bilområdet i april måned 2015.
2 SKAT vurderer behov for at informere om krav til
værdiansættelser
Lovens regler om overflytning af avance angiver ikke, hvilke parametre, som
SKAT konkret kan lægge vægt på ved vurderingen af, om der er sket en over-
flytning af avance fra en ny bil til en brugt bil, der tages i bytte, eller til ekstraud-
styr der tilkøbes. Dette beror på en vurdering fra sag til sag.
Bilforhandlerne har påklaget en lang række af SKATs afgørelser om overflyt-
ning af avance til Landsskatteretten. Det er SKATs forventning, at Landsskatte-
rettens afgørelser i disse sager vil bidrage til at belyse beviskravene til dokumen-
tationen i sager om overflytning af avance.
SKAT vil herefter vurdere behovet for at kommunikere vejledende regler ud til
såvel bilforhandlere som SKATs medarbejdere, som nærmere præciserer, hvilke
forhold SKAT kan forventes at lægge vægt på ved SKATs konstatering af, om
der er sket overflytning af avance på biler.
3 SKAT revurderer bilprojekter
SKAT revurderer arbejdet i projekter, der omfatter biler og bilbranchen. Revur-
deringen sætter fokus på at løse de udfordringer, som undersøgelsen har vist. Det
betyder konkret, at SKAT sætter mere fokus på analyser og vejledning, at SKAT
afstemmer forventninger med bilforhandlerne, og at SKAT sikrer ensartede pro-
cedurer i kontrollen.
3.1 SKAT sætter mere fokus på analyser og vejledning
SKAT sætter mere fokus på analyser af bilområdet for at dokumentere tendenser
og afvigelser. Det vil give et revideret grundlag for udvælgelse til kontrol i bil-
branchen. Der bliver satset mere på information og vejledning af bilforhandlerne
Side 2 / 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og mindre på kontrol. Der er inden udgangen af september 2015 udarbejdet nye
arbejdsgange.
3.2 SKAT afstemmer forventninger med bilforhandlerne
SKAT opstiller klare retningslinjer for, hvordan medarbejderne i kontrolsager på
bilområdet afstemmer forventninger med de kontrollerede virksomheder om
kontrolsagens tids- og ressourcemæssige omfang, forløb og afslutning. Retnings-
linjerne foreligger inden udgangen af juni 2015.
3.3 SKAT sikrer ensartede procedurer i kontrollen
SKAT gennemgår og reviderer drejebøger i bilprojekterne i forhold til emnerne
indledning, gennemførelse og afslutning af kontrol. Formålet er at sikre ensarte-
de processer i kontrollen. Gennemgangen er afsluttet inden udgangen af juni
2015.
4 SKAT styrker det ledelsesmæssige tilsyn
SKAT styrker det ledelsesmæssige ansvar og tilsyn i bilprojekterne. Det betyder
konkret, at SKAT ændrer organisationen på bilområdet, og at SKAT præciserer
roller og ansvar mellem lederne.
4.1 SKAT ændrer organisationen på bilområdet
SKAT justerer organisationen af de enheder, der arbejder med bilbranchen. Ju-
steringen betyder, at to enheder lægges sammen til en, at det ledelsesmæssige
tilsyn skærpes ved, at lederne involveres i dele af kontrolsagerne, fx ved at de
godkender afgørelser og deltager i udvalgte kontrolbesøg, og at der skabes et
stærkere fagligt miljø. SKAT gennemfører justeringen pr. 15. april 2015.
4.2 SKAT præciserer roller og ansvar i projekterne
SKAT præciserer roller og ansvarsfordelingen mellem funktionsleder og tovhol-
der i bilprojekterne. Det ledelsesmæssige tilsyn i bilprojekterne styrkes ved at
funktionsledere sætter fokus på medarbejderes arbejde og adfærd. Proces for det
ledelsesmæssige tilsyn er klar inden udgangen af april/maj 2015.
5 SKAT arbejder med professionel adfærd
Den professionelle adfærd indebærer overordnet, at SKATs medarbejdere stoler
på borgere og virksomheder. SKATs medarbejdere udviser tillid til, at borgere
og virksomheder har gjort tingene korrekt. Også når risikovurderinger på forhånd
har identificeret, at der er sandsynlighed for fejl i den konkrete udsøgte virksom-
hed.
SKAT arbejder med den professionelle adfærd. Det betyder konkret, at SKAT
afholder interne temadage om professionel adfærd, at SKAT medarbejdere eva-
luerer kontrolarbejdet, og at SKAT indbyder alle kontrollerede virksomheder til
at evaluere kommunikationen.
Side 3 / 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.1 SKAT afholder interne temadage om professionel adfærd
SKAT fortsætter arbejdet med temaet professionel adfærd i kontrolarbejdet og
arrangerer temamøder om emnet i foråret 2015 i de enheder, der arbejder med
bilprojekterne.
5.2 SKATs medarbejdere evaluerer kontrolarbejdet
SKAT iværksætter interne procedurer for evaluering af samt for refleksion og
læring af kontrolsituationerne.
Der eksisterer allerede procedurer for at uddrage læring af afgjorte klager over
sagsbehandlingen. Tilsvarende procedurer bliver iværksat om afgjorte klager
over sagernes materielle indhold på bilområdet.
SKAT iværksætter procedurer for medarbejderes interne feedback af håndtering
af kontroller i bilbranchen. Her får kolleger en sparringsrolle, og lederne på om-
rådet en tilsynsrolle. Procedurerne er klar til iværksættelse med udgangen af sep-
tember 2015.
5.3 SKAT indbyder alle kontrollerede virksomheder til at evaluere
kommunikationen
SKAT igangsætter en proces for alle kontrolsager i SKAT, hvor kontrollerede
virksomheder bliver spurgt om deres oplevelse af kontrollen. Det sker med et
spørgeskema, der udsendes automatisk via den digitale postkasse. Spørgsmålene
vil handle om formålet med kontrollen, mundtlig og skriftlig kommunikation
samt forståelighed. SKAT sender de første spørgeskemaer ud inden udgangen af
juni 2015.
6. SKAT evaluerer iværksættelsen af initiativerne
SKAT evaluerer med udgangen af 2015 de ovennævnte iværksatte initiativer.
Side 4 / 4