Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 129
Offentligt
1510088_0001.png
Undersøgelse af SKATs avancekontroller blandt bilforhandlere
Afrapportering
Februar 2015
© 2015 – Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0002.png
Indholdsfortegnelse
Executive Summary
Konklusioner
Rammevilkår
3
4
8
9
10
15
19
Beskrivelse af undersøgelsens konklusioner
De formelle retningslinjer efterleves
SKATs medarbejdere er imødekommende, men flere bilforhandlere har oplevet, at SKATs
medarbejder som udgangspunkt mener, at virksomheden har snydt
Mulighed for mere konkret viden og læring om korrekt fastsættelse efterlyses
SKATs kontroller opleves som en mental og ressourcemæssig belastning
Øget branchekendskab, forståelse og samarbejde efterlyses
Forløbet med avancekontrollerne opleves som konkurrenceforvridende
Et mindretal af bilforhandlerne har oplevet SKATs medarbejdere som truende
23
28
33
36
41
46
Baggrund, formål og metode
Kontakt
© 2015 – Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0003.png
Executive summary
© 2015 – Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0004.png
Konklusioner – objektive faktorer
De formelle retningslinjer efterleves
Den skriftlige kommunikation
• Der er bred enighed om, at brevene fra SKAT er formuleret professionelt og detaljeret.
• Bilforhandlerne modtager normalt referat. Dog oplever flere, at indsigelser ikke bliver taget til efterretning og de
er ikke bekendte med, hvordan proceduren omkring indsigelser foregår.
• I langt de fleste tilfælde modtager bilforhandleren klagevejledninger. De bilforhandlere, der har anket deres sag,
overlader dog ofte dette til en revisor eller advokat, hvorfor de ikke selv sætter sig yderligere ind i disse
formaliteter.
Varsling
Kontroller bliver gennemført til tiden og med varsling.
Der er yderligere ros for, at SKAT accepterer, når bilforhandlerne har behov for at udskyde aftaler og leveringer.
Under kontrollen
SKAT taler typisk kun med de anviste medarbejdere og lever dermed op til retningslinjerne på området.
© 2015 – Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0005.png
Konklusioner –subjektive faktorer
Hovedparten af bilforhandlerne oplever, at SKATs medarbejdere er imødekommende
• Hovedparten af SKATs medarbejdere udviser venlighed og imødekommenhed, når de besøger forhandlerne.
• Flere bilforhandlerne føler dog, at SKATs medarbejder på forhånd mener, at virksomheden har snydt og derfor er
forpligtiget til at efterbetale afgift.
Mulighed for mere konkret viden og læring om korrekt fastsættelse efterlyses
• Det varierer meget, hvorvidt bilforhandlerne føler, at de har lært noget af kontrollen.
• SKAT kommer ofte med tommelfingerregler, som bilforhandlerne stiller spørgsmålstegn ved, da de ofte
opfattes som værende et udtryk for den enkelte SKAT-medarbejders personlige tolkning, som det er vanskeligt
at generalisere ud fra.
• Bilforhandlerne føler, at de lærer mest, når SKAT-medarbejderen sætter sig ned og tager en dialog, hvor begge
parter lytter til hinandens argumenter og bilforhandleren derfor bliver bedre i stand til at gennemskue, hvordan
han fremover skal agere.
SKATs kontroller opleves som en mental og ressourcemæssig belastning
• Bilforhandlerne er bevidste om, at et besøg fra SKAT kan have store økonomiske konsekvenser. Når et besøg
bliver varslet, kan bilforhandlerne derfor ligefrem være nervøse for, om det kan betyde, at forretningen må lukke
på grund af konkurs.
• Kontrollerne kører ofte over en lang periode, hvilket betyder, at bilforhandlerne lever i langvarig uvished.
• Mængden af materiale, SKAT efterspørger, opleves som værende meget omfattende, og forhandlerne er
uforstående overfor, hvorfor SKAT ikke som udgangspunkt udtager stikprøver. Forhandlerne oplever derfor, at
kontrollen fra SKAT er en stor ressourcemæssig belastning.
• SKAT kritiseres for, at de sjældent kan modtage, håndtere og vejlede omkring elektronisk materiale.
© 2015 – Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0006.png
Konklusioner –subjektive faktorer
Øget branchekendskab, forståelse og samarbejde efterlyses
• Bilforhandlerne oplever, at SKAT-medarbejderne kun sjældent har branchekendskab og -forståelse.
Bilforhandlerne oplever, at det manglende branchekendskab giver sig udslag i, at der uden videre laves
sammenligninger på tværs af landet og mellem forhandlerpriser og discountpriser.
• Avancekontrollerne er i bilforhandlernes øjne ofte præget af envejskommunikation. Flere føler, at SKAT fisker
efter svar ved gentagne gange at stille samme spørgsmål.
• De lave oplevede branchekendskab giver sig omvendt udslag i, at forhandlerne oplever, at SKATs krav til
tilbagebetaling falder dramatisk, hvis forhandleren protesterer. I nogle tilfælde har forhandleren oplevet et krav
på flere hundrede tusinde kroner blive reduceret til nul.
• Bilforhandlerne efterlyser, at der kommer mere fokus på dialog og samarbejde, idet det efter deres mening giver
det bedste og mest retfærdige resultat i forhold til en lovgivning, der giver vide rammer for fortolkning og
dermed svære betingelser for at give en objektiv korrekt afgørelse.
Forløbet med avancekontrollerne opleves som konkurrenceforvridende
• Mange bilforhandlere føler, at avancekontrollerne har været konkurrenceforvridende, fordi SKAT ikke har besøgt
alle bilforhandlere.
• Bilforhandlerne oplever, at kontrollerne har stor økonomisk betydning, og mange oplever samtidig, at det ikke er
muligt at lave en objektiv vurdering. Dette betyder, at de forhandlere, der ikke har haft kontrol, har en oplevet
uretmæssig fordel.
• Nogle bilforhandlere føler sig snydt, fordi de accepterede en afgørelse fra SKAT, der i forhandlernes øjne
sidenhen har vist sig at være forkert, idet lignende sager, der er blevet behandlet i retten, har givet en for
forhandleren mere fordelagtig afgørelse.
© 2015 – Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0007.png
Konklusioner – subjektive faktorer
Et mindretal af bilforhandlerne har oplevet SKATs medarbejdere som truende
Bilforhandlerne, der har deltaget i undersøgelsen, har alle hørt omtalen af SKATs avancekontroller i medierne og
har for en række forhandleres vedkommende talt med kolleger, der har oplevet SKATs ageren meget
uhensigtsmæssig.
For de fleste forhandlere i undersøgelsen har SKAT ageret bedre end det indtryk, de havde fra medierne og fra
andre forhandlere. Nogle forhandlere giver udtryk for, at SKAT har lært noget af den dårlige omtale og har
justeret fremgangsmåderne.
Der er ingen af bilforhandlerne i undersøgelsen, der selv har oplevet truende adfærd omkring ”personer med
rygmærker”.
Der er dog nogle forhandlere i undersøgelsen, der har oplevet SKAT som truende. Det har eksempelvis givet sig
udslag i, at SKAT har medbragt materiale om brugte biler og har angivet, at en manglende enighed om avancen
på nye biler ville betyde, at de ville gå videre.
med de brugte biler.
© 2015 – Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0008.png
Rammevilkår
SKAT er ikke ansvarlig for lovgivningen, hvorfor denne undersøgelse fra starten har haft for sigte, at det var SKATs
håndtering
af kontrollerne, der
var fokusområdet og ikke den juridiske vurdering af SKATs afgørelser, der var i fokus.
Lovgivningen er et rammevilkår,
der i høj grad smitter af på den måde, hvorpå SKATs kontroller opleves af bilforhandlerne.
Da reglerne ifølge bilforhandlerne er meget uklare og til fortolkning, skaber det
svære betingelser
for både bilforhandlerne og SKATs
medarbejdere.
Bilforhandlerne i undersøgelsen vurderer selv, at de forsøger af efterleve reglerne efter bedste evne. Alle de interviewede bilforhandlere er dog
samtidig enige om, at de uklare regler betyder, at SKAT altid vil kunne finde områder, hvor de mener, at lovgivningen ikke er efterlevet
.
© 2015 – Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0009.png
Beskrivelse af
undersøgelsens konklusioner
© 2015 – Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0010.png
De formelle retningslinjer efterleves
Hovedparten af bilforhandlerne oplever, at SKATs medarbejdere er
imødekommende
Mulighed for mere konkret viden og læring om korrekt fastsættelse efterlyses
SKATs kontroller opleves som en mental og ressourcemæssig belastning
Øget branchekendskab, forståelse og samarbejde efterlyses
Forløbet med avancekontrollerne opleves som konkurrenceforvridende
Et mindretal af bilforhandlerne har oplevet SKATs medarbejdere som truende
© 2015 – Side 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0011.png
Generelt et positivt førstehåndsindtryk
Størstedelen af bilforhandlerne
modtog et brev,
hvor de blev oplyst om, at de var
udtaget i en stikprøve og derfor skulle medvirke i en kontrol vedrørende flytning af
avance. Enkelte bilforhandlere har forud for brevet modtaget et telefonopkald,
hvilket dog ikke bliver opfattet som nødvendigt.
71%
er meget enig eller enig i, at
formålet med kontrollen var klar.
Bilforhandlerne oplever brevet som
formelt og pænt.
Nærmest alle fik den
fornødne varsling og blev oplyst om ret til en bisidder.
SKAT har
overholdt størstedelen af aftalerne.
Dog oplever flere bilforhandlere, at
der er lang ventetid mellem møderne; i nogle tilfælde helt op til et år.
De fleste bilforhandlere oplever en
forståelse fra SKATs
side, hvis de er nødsaget
til at udskyde aftaler. Dette er både tilfældet indledningsvist og senere under
fremskafning af materiale.
Telefonopkald kan times anderledes
Flere bilforhandlere har oplevet at modtage
telefonopkald fra SKAT sent fredag
eftermiddag eller lige inden deres juleferie med
besked om kontrol eller dårligt nyt om
afgørelser. Sådanne opkald påvirker
modtagerne meget, idet de går deres fritid/ferie
i møde med stor uvished og nervøsitet. SKAT
bør derfor have disse følelser in mente ved
fremtidig telefonisk kontakt.
© 2015 – Side 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0012.png
SKAT taler normalt kun med anviste medarbejdere
Overordnet taler SKAT kun med anviste medarbejdere
som ejere,
økonomichefer og bogholdere.
I enkelte sager har SKAT talt med salgschefer, reservedelschefer og værkførere,
hvilket der har været forståelse for fra bilforhandlernes side. Bilforhandlerne
indvilliger gerne i, at SKAT taler med andre medarbejdere, hvis dette er
relevant
og aftalt
mellem parterne.
I enkelte tilfælde har bilforhandlerne oplevet, at SKAT har taget kontakt til andre
medarbejdere uden at aftale det med dem. Dette efterlader bilforhandlerne med
stor mistillid
til SKATs medarbejdere.
"Det SKAT gør en dag, de skal hente noget
er, at de tropper op på min bogholders
kontor, og så siger de, at der er noget der
ikke ser for godt ud. Så siger bogholderen et
eller andet, og det bliver de ved med at køre
i, som om hun har bekræftet, der er noget,
der ikke ser for godt ud. De lægger det jo i
munden på hende, det hun skal sige, og det
er derfor de ikke må kontakte os mere, for de
bruger det vi siger."
- Direktør
© 2015 – Side 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0013.png
Bilforhandlerne har modtaget referater, men opfatter at det kan være svært at
blive hørt
I de
fleste tilfælde modtager bilforhandlerne referater,
men det sker også, at
forhandlerne selv skal efterspørge referatet. Dog er der tydeligvis også nogle
bilforhandlere, der ikke er bevidste om, at de har ret til et referat.
Flere bilforhandlere i undersøgelsen er ikke enige i referaterne, men de
føler ikke
deres indsigelser tages til efterretning.
Der synes i bilforhandlernes øjne ikke at
være en standard for, hvordan man gør indsigelser mod referater, og hvilken
betydning det får.
Nogle bilforhandlere føler, at SKAT fordrejer deres ord i referaterne og dermed
træffer beslutninger på urimeligt grundlag.
Overordnet modtager bilforhandlerne
klagevejledning.
Men for flere
bilforhandlere er ankesagen kompleks, hvorfor de ofte støtter sig til advokater
eller revisorer.
Flere bilforhandlere har betalt det af skat krævede beløb uden at klage, selv om de
var uenige i afgørelsen. Udover kompleksiteten så opleves en ankesag også som
omkostningsfuld.
58%
er meget uenig eller uenig i, at de
følte sig godt og retfærdigt behandlet.
© 2015 – Side 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0014.png
Bilforhandlernes egne ord
Bilforhandlernes kommentarer om de objektive faktorer
”Vi skulle selv sørge for at
bede om referater, sådan vi
ved, hvad det er de sidder og
skriver op, for at sikre de ikke
kan bruge det mod os
bagefter.”
- Direktør
Vi fik et fint brev, hvor der
stod, hvad det drejede sig om,
og hvornår de gerne ville
komme på besøg”-
Bogholder
"Jeg var ikke enig i referatet
og det sagde jeg til dem.
Men jeg hørte ikke mere om
det, så jeg ved ikke, om det
er blevet rettet” -
Direktør
”Brev og telefonkontakt var
fint. Der var en god dialog, da
vi skulle aftale et tidspunkt”
-
Direktør
Vi bad om udsættelse, vi
kunne simpelthen ikke nå at
finde materialet frem. Og det
var fint.” – Direktør
© 2015 – Side 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0015.png
De formelle retningslinjer efterleves
Hovedparten af bilforhandlerne oplever, at SKATs medarbejdere er
imødekommende
Mulighed for mere konkret viden og læring om korrekt fastsættelse efterlyses
SKATs kontroller opleves som en mental og ressourcemæssig belastning
Øget branchekendskab, forståelse og samarbejde efterlyses
Forløbet med avancekontrollerne opleves som konkurrenceforvridende
Et mindretal af bilforhandlerne har oplevet SKATs medarbejdere som truende
© 2015 – Side 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0016.png
SKAT udviser venlighed og imødekommenhed
Hovedparten af SKATs medarbejdere udviser ifølge bilforhandlerne i
undersøgelsen
venlighed og høflighed.
Enkelte medarbejdere har udvist en
oplevet arrogant attitude, men det er et absolut mindretal.
Mødet med SKATs medarbejdere er
uanset fremgangsmåden en situation, der
af bilforhandlerne opleves ubehagelig.
Her er det ifølge forhandlerne tydeligt, at
nogle medarbejdere fremfor andre formår at skabe en behagelig atmosfære i en
ellers anspændt situation.
En bilforhandler forklarer denne ambivalens ved, at han sagtens kunne sidde og
tale om sport med SKATs medarbejdere over morgenkaffen, men så snart talen
faldt på sagen, kunne man mærke et stemningsskifte. Det er således ifølge
forhandlerne
svært for begge parter at agere i den tilspidsede situation,
da
meget er på spil.
”SKATs medarbejdere har været
imødekommende og vidste hvad de ville
have fra os.”- Direktør
31%
oplever
mødet med SKATs
kontrolmedarbejdere
som meget dårligt eller
dårligt.
31% svarer hverken godt eller dårligt til dette
spørgsmål. Mens yderligere 39% svarer meget
godt eller godt.
63%
er enige eller meget enige i, at
skattemedarbejderne
kommunikerede i et
klart og tydeligt sprog.
© 2015 – Side 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0017.png
Ofte med en klar dagsorden
De fleste af de interviewede bilforhandlere oplever, at
medarbejderen fra SKAT
på forhånd har en opfattelse af, at virksomheden har betalt for lidt i afgift.
Det
opleves som uheldigt; en mere hensigtsmæssig indstilling hos SKAT-
medarbejderen ville efter bilforhandlernes mening være et ønske om at belyse
sagen bedst muligt og dermed komme frem til den mest korrekte afgørelse.
Bilforhandlerne er enige i, at SKAT kan finde noget hos alle bilforhandlere. Det er
efter forhandlernes opfattelse en naturlig følge af, at lovgivningen giver så vide
rammer for fortolkning, at det er umuligt for forhandleren at lave en korrekt
vurdering i alle tilfælde. Forhandlernes opfattelse er derfor, at eventuelle forkerte
værdiansættelser som oftest beror på
menneskelige fejl, forglemmelser og
fejlfortolkninger, hvor SKAT ifølge forhandlerne er af en anden overbevisning.
Flere bilforhandlere har under interviewene fortalt, at de var parate til at lægge alt
på bordet og samarbejde, da de ikke mente, at der var noget at skjule. Men så
snart de kunne mærke, at SKATs medarbejdere kom med en forudindtaget
holdning, så blev bilforhandlernes
åbenhed vendt til en forsvarsposition.
Den
negative omtale af SKAT i medierne smitter af
på bilforhandlerne.
Medieomtalen har den indvirkning, at bilforhandlerne i nogle tilfælde kommer
med en forudindtaget negativ holdning, der heller ikke fordrer en god dialog.
© 2015 – Side 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0018.png
Bilforhandlernes egne ord
Bilforhandlernes negative kommentarer om SKATs medarbejderes
oplevede forudindtagede holdninger.
”SKAT har lige fra start
behandlet mig som en
forbryder.” –
Direktør
De snakkede til mig som om
jeg var en forbryder fra start.
De kom ikke for at hjælpe mig
med at overholde reglerne.
Undervejs i processen blev
tonen bedre, fordi jeg virkelig
forsøgte at gøre dialogen
udholdelig, så vi kunne snakke
om tingene.” –
Direktør
"Vi var forberedte på, at vi
skulle passe på, hvad vi
sagde, fordi det ville kunne
blive brugt imod os. Vores
advokat anbefalede os om
at holde mund, og så
styrede han showet." -
Direktør
© 2015 – Side 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0019.png
De formelle retningslinjer efterleves
Hovedparten af bilforhandlerne oplever, at SKATs medarbejdere er
imødekommende
Mulighed for mere konkret viden og læring om korrekt fastsættelse efterlyses
SKATs kontroller opleves som en mental og ressourcemæssig belastning
Øget branchekendskab, forståelse og samarbejde efterlyses
Forløbet med avancekontrollerne opleves som konkurrenceforvridende
Et mindretal af bilforhandlerne har oplevet SKATs medarbejdere som truende
© 2015 – Side 19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0020.png
Gør os klogere, tak!
Over halvdelen af bilforhandlerne
føler sig ikke på nuværende tidspunkt klogere
angående de regler, som har været diskuteret i forbindelse med kontroller af
avanceflytning.
Det opleves som negativt, at flere bilforhandlere
ikke har en klarere ide om,
hvordan de bedst muligt agerer fremadrettet. Dette efterlader mange med en tvivl
omkring, hvorvidt de står bedre stillet nu end tidligere.
Bilforhandlerne er frustrerede over, at SKATs medarbejdere ikke kan besvare
deres spørgsmål og konkluderer herefter, at skattemedarbejderne ikke vil risikere
at svare, da de ikke selv føler sig sikre på reglerne.
SKATs medarbejdere omtaler derfor ofte deres anvisninger som
tommelfingerregler, hvilket efterlader bilforhandlerne med en usikkerhed
omkring, hvorvidt dette er en ensidig sandhed, der bygger på en individuel
tolkning.
54%
er meget uenige eller uenig i at
skattemedarbejderne gav dem anvisninger og
vejledning i forhold til at håndtere
skatteforhold fremover.
© 2015 – Side 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0021.png
Bilforhandlernes egne ord
Bilforhandlernes negative kommentarer om den manglende læring.
”Nej jeg synes aldrig, at de
kom med nogle gode
argumenter. Det er ikke rigtig
nogen forklaring på, hvorfor
de gør, som de gør.” – Direktør
De siger, at jeg gør det
forkert. Men de kan ikke sige
præcist, hvad jeg så skal gøre.
Hvad skal jeg så gøre, det er
det, der er frustrerende.” -
Direktør
"Vi kan ikke bruge
afgørelsen til noget
fremadrettet. Vi er ikke
blevet klogere. SKAT har
ikke sendt et styresignal ud,
så det hele er stadig op til
folks egen individuelle
fortolkning.”
- Direktør
© 2015 – Side 21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0022.png
Den personlige dialog øger læringen
I nogle sager har bilforhandlerne mødt medarbejdere fra SKAT, der har
udvist
interesse i at hjælpe og vejlede i reglerne,
hvilket er blevet modtaget meget
positivt.
Læringen sikres ofte gennem god dialog mellem mennesker, der sidder
i samme
rum.
Langt de fleste har et ønske om, at man kan sætte sig ned og tale åbent om
tingene, da man således kan udveksle argumenter. Den megen kommunikation
over mail og telefon, hvor materiale igen og igen skal gennemses, opleves som
belastende af bilforhandlerne.
Omvendt kan det for nogle være
intimiderende,
at SKATs medarbejdere sidder på
arbejdspladsen hos bilforhandleren. Her kræver det, at medarbejderne fra SKAT
udviser samarbejde og ikke agerer som om, at enhver gøren og laden analyseres.
Bilforhandlerne efterspørger
flere små stikprøver og vejledning undervejs i deres
arbejde.
Bilforhandlerne ytrer ønske om en tættere kontakt mellem dem selv og
SKAT, dette kan eksempelvis være en nemmere adgang pr. telefon, så
tvivlsspørgsmål nemt kan afklares.
”Det var en stor hjælp, da vi sammen med
SKATs medarbejdere lavede en lettere
vejledning for, hvordan vi i fremtiden skal
arbejde med avance.”
- Direktør
”De sad herinde i et par dage. Men jeg følte
virkelig, at de holdt øje med alt, hvad vi foretog
os. De spurgte også til, hvilken bil min kone
hentede børnene i dagen forinden.” –
Medejer
Tilbagebetaling bør gå begge veje
Bilforhandlerne har forskellige oplevelser med,
hvordan SKAT håndterer sager, hvor de har
modtaget for mange penge. I bilforhandlernes øjne,
så bør regnskabet gøres op begge veje, men denne
procedure synes der ikke at være nogen ensartet
tilgang til blandt SKATs medarbejdere.
© 2015 – Side 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0023.png
De formelle retningslinjer efterleves
Hovedparten af bilforhandlerne oplever, at SKATs medarbejdere er
imødekommende
Mulighed for mere konkret viden og læring om korrekt fastsættelse efterlyses
SKATs kontroller opleves som en mental og ressourcemæssig belastning
Øget branchekendskab, forståelse og samarbejde efterlyses
Forløbet med avancekontrollerne opleves som konkurrenceforvridende
Et mindretal af bilforhandlerne har oplevet SKATs medarbejdere som truende
© 2015 – Side 23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0024.png
Frygter for konsekvenserne
Bilforhandlerne har hørt, hvordan kollegaer i tidligere sager har fået store bøder,
hvilket
skaber en nervøsitet,
når SKAT melder sin ankomst.
Som lovgivningen er formuleret, mener alle bilforhandlere, at SKAT vil kunne finde
overtrædelser eller fejl alle steder. Så
selvom bilforhandlerne oplever, at de
handler i god tro og efter reglerne, lurer usikkerheden.
Hos de bilforhandlere, der står økonomisk svagt, så skabes der en frygt for, at
SKATs
kontrol kan medføre, at deres forretning lukker
– meget er således på
spil.
Tiden arbejder ifølge bilforhandlerne til SKATs fordel.
Det vil sige, at når sagen
ligger på SKATs bord, trækkes den ifølge forhandlerne ofte i langdrag. Denne
tendens forstærkes ifølge forhandlerne yderligere, når parterne har svært ved at
blive enige. At sagen trækker ud er til stor gene for bilforhandlerne og de
medarbejdere, der har med sagen at gøre.
78%
er meget enig eller enig i, at de
oplever SKATs besøg som en
forstyrrende
indgriben.
Selvom alle erkender, at SKAT er i sin gode ret
til at kontrollere bilforhandlerne, så opleves
dette stadig som en negativ forstyrrelse.
© 2015 – Side 24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0025.png
Bilforhandlernes egne ord
Bilforhandlernes negative kommentarer om den psykiske påvirkning,
det kan have, når SKAT udfører kontroller.
"Det kørte fandeme i et helt
år. De kom igen og igen og
diskuterede. Prøv at se alle
mapperne, jeg skulle jo rode
rundt i det. Jamen jeg sov jo
nærmest ikke i et år. Til sidst
havde jeg bare lyst til at
betale.” –
Direktør
”Vi står i ingenmandsland. Vi
aner ikke, hvor vi står, vi aner
ikke, hvad vi skal nu, vi aner
ikke, hvad vi skal næste gang
og hvad vi hører.” –
Direktør
”Ventetiden og den her
uvished har været det
værste.” –
Direktør
© 2015 – Side 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0026.png
Mængden af materiale er overvældende
Nogle bilforhandlere har oplevet, at SKAT efterspørger dokumentation på et
udpluk af omkring 10-15 biler . Denne stikprøve danner herefter grundlag for,
hvorvidt flere biler skal udtages. En yderligere udfordring er dog ifølge
bilforhandlerne, at nærmest alle sager, hvor der er udtaget stikprøve, har givet
afsæt for uddybende undersøgelser.
Omvendt oplever andre bilforhandlere, at SKAT som udgangspunkt efterspørger
store mængder af materiale, der dækker en lang række biler. Disse bilforhandlere
er uforstående overfor, hvorfor SKAT
ikke starter med en stikprøve
og dermed
udviser en
ensartet tilgang
til sine kontroller.
Bilforhandlerne har som oftest skulle levere
dokumentation for 1�½-2 års salg
(af
nye biler). Dette mener bilforhandlerne er
alt for meget,
da det ifølge
forhandlerne indebærer et uforholdsmæssigt stort ressourcetræk.
”Vi synes, at der var meget arbejde, som vi
skulle igennem. Jeg havde det bare sådan, at
nu skulle vi igennem det og håbe, at de ikke
kom foreløbige. Det hang jo over os og der stod
kasser over det hele:” –
Bogholder
© 2015 – Side 26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0027.png
En mere simpel levering af materiale ønskes
SKAT ønsker som oftest at få alt relevant materiale med sig.
Flere bilforhandlere
ønsker ikke at udlevere deres originale dokumenter,
da
dette indebærer en risiko for, at de selv står uden dokumentation, hvis SKAT mod
forventning ikke leverer tilbage. Tilsvarende oplever bilforhandlerne at stå uden
centrale dokumenter om de solgte biler i den periode, hvor SKAT har materialet til
rådighed.
Det betyder i praksis ofte, at bilforhandlerne må udskrive og printe det relevante
materiale, hvilket både er
en økonomisk og tidskrævende belastning.
SKAT har i flere sager tilbudt, at materialet kan leveres på USB stik. Men
bilforhandlerne oplever, at SKAT kun sjældent kan
rådgive
dem om, hvilket
materiale der skal leveres elektronisk, og hvordan det bedst kan ske.
Standardiseret proces
SKAT bør med fordel være forberedt på,
hvordan bilforhandlernes digitale materiale kan
flyttes til et USB-stik og dermed tage ansvar for
denne proces.
Nogle bilforhandlere er skeptiske overfor, at
SKATs medarbejdere får adgang til deres
systemer, hvorfor SKAT med fordel kunne
alliere sig med et eksternt it-selskab, der kunne
håndtere materialeoverleveringen.
© 2015 – Side 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0028.png
De formelle retningslinjer efterleves
Hovedparten af bilforhandlerne oplever, at SKATs medarbejdere er
imødekommende
Mulighed for mere konkret viden og læring om korrekt fastsættelse efterlyses
SKATs kontroller opleves som en mental og ressourcemæssig belastning
Øget branchekendskab, forståelse og samarbejde efterlyses
Forløbet med avancekontrollerne opleves som konkurrenceforvridende
Et mindretal af bilforhandlerne har oplevet SKATs medarbejdere som truende
© 2015 – Side 28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0029.png
Svært at nå til enighed
Nogle af SKATs medarbejdere får kritik for deres manglende branchekendskab,
der beror på forståelse af procedurer, dokumenter/materialer og arbejdsgange.
Bilforhandlerne oplever, at SKATs medarbejdere forsøger at
trække skabeloner
ned over sagerne og dermed laver generaliseringer.
Bilforhandlerne er ofte uforstående overfor følgende to parametre, som ofte gør
sig gældende i forhold til SKATs analyser af sager:
Priser sammenlignes på tværs af landet
uden hensyn til timeløn og lokale
forhold.
Priser på udstyr sammenlignes med større kæder
(der specialiserer sig i
udstyr),hvilket i bilforhandlernes øjne gør, at de kan tilbyde lavere priser, da
de kan indkøbe store partier.
”Den måde de har udregnet det vi skylder, er
helt urimelig. De tager et samlet gennemsnit
og skelner ikke mellem forskellige biler. De
bruger bare
én
fast skabelon til at beregne alt.”
- Direktør
50%
er meget uenige eller uenig i at
skattemedarbejderne viste forståelse for deres
situation.
© 2015 – Side 29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0030.png
Mere samarbejde efterlyses
Flere bilforhandlere mener ikke, at de er blevet hørt eller lyttet til i deres sag. De
mener, at
SKAT enerådigt har konkluderet.
Nogle bilforhandlere oplever, at SKAT ”fisker”
efter bestemte svar,
hvilket gør
det til en ubehagelig oplevelse for bilforhandlerne, fordi de næsten ikke tør sige
noget af frygt for, at det kan blive udlagt på en måde, de ikke føler er dækkende.
Bilforhandlerne er yderligere blevet advaret om dette gennem deres
brancheforeninger, der har opfordret til at inddrage advokater eller revisorer i
kontrolforløbet.
Følgende
negative spørgeteknikker
fremhæves af bilforhandlerne:
Samme spørgsmål stilles gentagne gange uden hensyn til tidligere svar.
Dybdegående afklarende spørgsmål besvares af forhandleren i én sag,
hvorefter medarbejderen fra SKAT drager direkte parallel til en anden sag,
der efter forhandlerens opfattelse ikke er direkte sammenlignelig pga.
anden fremgangsmåde eller priser. I sådanne situationer opleves samtalen
mere som en afhøring fremfor en dialog.
"SKAT var meget lumske i sine spørgsmål, og
det var jeg meget opmærksom på. Så når de
spurgte om noget spurgte jeg igen, om jeg
havde opfattet tingene korrekt.”
- Direktør
”Medarbejderne talte ordentlig og var som
sådan venlige. Men omvendt var det tydeligt,
at de ledte efter bestemte svar og var bevidste
om, hvad de skulle spørge om. Der var en god
stemning, men man følte også, at det kunne
vende hvert øjeblik.” –
Direktør
Brev til kunder
To bilforhandlere har oplevet, at deres kunder
har fået tilsendt brev fra SKAT, der ønsker at få
be- eller afkræftet oplysninger fra forhandleren.
Dette opleves som et udtryk for stærk mistillid
og sætter bilforhandlerne i dårligt lys overfor
sine kunder.
© 2015 – Side 30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0031.png
Forundring over forhandlinger med SKAT
Bilforhandlerne angiver, at de i høj grad ønsker mere samarbejde og dialog. De er
dog samtidig forundrede over, hvordan der kan forhandles så direkte med SKAT
om det beløb, forhandleren skal betale.
Bilforhandlerne er frustrerede over, at beløbene kan variere så meget, da de
oplever det som et udtryk for et regelkompleks, der mangler klare og entydige
retningslinjer. Dette skaber også en bekymring for, at
den enkelte medarbejder
fra SKAT har stor betydning for, hvordan sagerne falder ud.
Der rejses spørgsmål om, hvorvidt der eksisterer en
bagatelgrænse
eller ej.
Bilforhandlerne oplever det som frustrerende, når SKAT hæfter sig ved småbeløb.
Der er i interviewrunden beskrevet en række sager, hvor bilforhandlerne har
oplevet at skulle finde ekstra dokumentation på 20 kr., hvilket opleves som
unødvendigt og en ressourceanvendelse, der ikke står mål med beløbets størrelse.
46%
er meget uenig eller uenig i, at de
oplevede SKATs medarbejdere
lyttede
til dem.
© 2015 – Side 31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0032.png
Bilforhandlernes egne ord
Bilforhandlernes negative kommentarer om samarbejde og
forhandlinger med SKAT.
"Jeg synes, at det er
mærkeligt, at man kan lave
en studehandel med to
erfarne skattemedarbejdere.
Det er jo fint, at de er lydhøre
overfor vores argumenter.
Men det giver ingen mening
for mig, at det er til
forhandling. Enten er det vel
rigtigt eller forkert." –
Direktør
”Beløbet har svinget rigtigt
meget. Til sidst stod vi i en
situation, hvor SKAT skulle
betale. Men hvis jeg skal være
ærlig, så er jeg da heller ikke
sikker, at det er korrekt denne
gang.”
– Revisor
”Det var ude i ekstremerne,
det har været langt ude over
bagatelgrænsen. I nogle af
deres beregninger er der
møtrikker og sprinklervæske
med."
- Direktør
© 2015 – Side 32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0033.png
De formelle retningslinjer efterleves
Hovedparten af bilforhandlerne oplever, at SKATs medarbejdere er
imødekommende
Mulighed for mere konkret viden og læring om korrekt fastsættelse efterlyses
SKATs kontroller opleves som en mental og ressourcemæssig belastning
Øget branchekendskab, forståelse og samarbejde efterlyses
Forløbet med avancekontrollerne opleves som konkurrenceforvridende
Et mindretal af bilforhandlerne har oplevet SKATs medarbejdere som truende
© 2015 – Side 33
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0034.png
Hvorfor lige os?
Bilforhandlerne er frustrerede over, at SKAT ikke har besøgt
alle bilforhandlere
under denne kontrolrunde.
Argumentet er, at branchen overordnet set
agerer på samme måde,
og lignende
sager derfor vil være at finde hos naboforhandleren. På den måde går nogle fri, og
konkurrencesituationen bliver ifølge bilforhandlerne skæv.
Nogle bilforhandlere fortryder også, at de
ikke kæmpede hårdere for deres sag,
da flere oplever, at SKATs afgørelser kan påvirkes, når de møder modstand.
Samtidig oplever bilforhandlerne nu, at lignende sager sidenhen er blevet
omstødt.
© 2015 – Side 34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0035.png
Bilforhandlernes egne ord
Bilforhandlernes negative kommentarer om konkurrenceforvridning
”Jeg tænker , hvorfor lige os.
Jeg vil bare gerne passe min
forretning.” –
Direktør
”Det er som om, at SKAT i
deres afgørelserne hele tiden
retter til i forhold til de
erfaringer de gør sig, og det er
bestemt ikke betrykkende.
Tingene virker meget
tilfældige, og det kan komme
os til gode, at vi er nogle af de
sidste i rækken.” -
Direktør
”Jeg har respekt for, at de skal
sikre SKAT bliver betalt. Det
med registreringsafgiften skal
bare være til at håndtere, så
reglerne er ens for alle.” -
Direktør
© 2015 – Side 35
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0036.png
De formelle retningslinjer efterleves
Hovedparten af bilforhandlerne oplever, at SKATs medarbejdere er
imødekommende
Mulighed for mere konkret viden og læring om korrekt fastsættelse efterlyses
SKATs kontroller opleves som en mental og ressourcemæssig belastning
Øget branchekendskab, forståelse og samarbejde efterlyses
Forløbet med avancekontrollerne opleves som konkurrenceforvridende
Et mindretal af bilforhandlerne har oplevet SKATs medarbejdere som truende
© 2015 – Side 36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0037.png
Den dårlige omtale ligger i baghovedet
Alle bilforhandlere er
bevidste om den dårlige omtale,
der har været af SKATs
håndtering af kontrollerne hos bilforhandlerne.
Det er en sag, der både har været stor debat om blandt kollegaer samt i
brancheorganisationerne, der har lavet retningslinjer, som bilforhandlerne agerer
efter.
Enkelte mener dog, at SKAT allerede
har lært noget
af den dårlige omtale, da de
selv har haft en langt bedre oplevelse end det, som de har hørt fra anden side.
Et mindretal af bilforhandlere kan dog berette om situationer, hvor de føler, at
medarbejderne fra SKAT har haft en truende adfærd.
Dette drejer sig især om
sager, hvor bilforhandlerne er blevet rådet til at følge en afgørelse for at undgå, at
SKAT foretager yderligere undersøgelser.
© 2015 – Side 37
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0038.png
Nogle har oplevet en truende adfærd
Nogle forhandlere kan
berette om situationer, hvor de føler, at medarbejderne
fra SKAT har haft en truende adfærd.
Det drejer sig typisk om sager af følgende karakter:
Bilforhandlerne bliver
rådet til at følge en afgørelse
for at undgå, at SKAT
foretager yderligere undersøgelser. Et eksempel er, at der trues med
yderligere at kigge på brugte biler eller et år mere, selvom der har været
forudgående aftale om, at det ikke skulle gennemgås. Et bestyrelsesmedlem
har også oplevet, at han er blevet truet omkring kontrol af sin egen
forretning, hvis ikke der kunne nås til enighed.
Bilforhandlerne opfordres til at
undgå at indblande revisorer og advokater,
da SKAT mener, at dette vil få en negativ indvirkning på sagen.
Medarbejderne fra SKAT
fremhæver de strafferetslige konsekvenser af
forkert værdifastsættelse
på tidspunkter og i situationer, hvor
bilforhandlerne oplever det som irrelevant, og hvor bilforhandleren utvetydigt
oplever det som pression for at få dem til at følge SKATs indstilling.
SKAT starter mødet med
skræmmehistorier
fra andre bilforhandlere, hvilket
skaber en stor nervøsitet hos bilforhandlerne.
Det skal understreges, at sagerne, hvor bilforhandlerne selv har følt sig truede af
SKAT, er
et absolut mindretal.
Det drejer sig om en håndfuld bilforhandlere af
dem, der er interviewet i forbindelse med undersøgelsen.
© 2015 – Side 38
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0039.png
Bilforhandlernes egne ord
Bilforhandlernes negative kommentarer om den truende adfærd.
”Det drejede sig kun om nye
biler hos os, de sagde fra
starten af, at der ikke var
noget nævneværdigt at se på
ved de brugte biler. Men da vi
undervejs diskuterer frem og
tilbage, så fornemmer vi, at
han har et plastiketui med
brugte biler, som han mente,
at vi havde tjent for mange
penge på. Og dem kunne han
jo også godt tage hul på, hvis
vi ikke accepterede det
andet.”
– Direktør
”Der kom to medarbejdere,
der forklarede, hvad de ville
se. De frarådede at
virksomheden benyttede en
revisor, da det bare ville gøre
det hele mere besværligt.” -
Direktør
”De siger sådan indirekte til
mig, at hvis jeg accepterer det
her, så vil de ikke begynde at
rode i tallene for 13. For mig
at se, er det jo lidt noget
mærkelig noget, at handle på
den måde.”-
Direktør
© 2015 – Side 39
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0040.png
Bilforhandlernes egne ord
Yderligere negative kommentarer om den truende adfærd.
”Jeg fortalte SKAT, at
fremadrettet ville alt gå
gennem vores advokat, hold
nu kæft han blev sur. Han
synes ikke der skulle nogen
advokat på.”´-
Direktør
”Lige op til jul, truer SKAT
med 600 biler mere, hvis ikke
vi vil makke ret. De har tjekket
1000 biler nu, og vi er jo ikke
færdige endnu.” –
Direktør
”De foreslog at installere et
spionprogram på vores
computer, så de kunne spejle
vores computere op til SKAT,
det må man altså ikke.” –
Direktør
© 2015 – Side 40
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0041.png
Baggrund, formål og metode
© 2015 – Side 41
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0042.png
Baggrund og formål
Der er fra forskellig side blevet rejst kritik af den måde, hvorpå SKAT har håndteret kontrollen blandt bilforhandlere i
forbindelse med flytning af avance. Kritikken har blandt andet lydt, at SKAT har truet med at sende dem med rygmærker.
For at nå til bunds i denne kritik har SKAT iværksat en undersøgelse, hvor de 46 bilforhandlere, der har været omfattet af
kontrol i 2014, har haft mulighed for at deltage.
Undersøgelsen har ikke fokuseret på lovgivningen omkring flytning af avance, idet hverken SKAT eller forhandlerne har
mulighed for at påvirke lovgivningen direkte. I stedet har undersøgelsen fokuseret på :
(a) de objektive faktorer, det vil sige om SKAT overholder de formelle regler for god forvaltningsskik
(b) de subjektive faktorer, det vil sige om SKAT håndterer kontakten til og dialogen med bilforhandlerne på en
hensigtsmæssig måde.
© 2015 – Side 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0043.png
Undersøgelsens uafhængighed samt forhandlernes anonymitet
Wilke har foretaget undersøgelsen for SKAT og har – på baggrund af en liste over bilforhandlerne – taget kontakt til
forhandlerne med anmodning om deltagelse. Wilke har ikke fået nogle informationer om selve sagen; udelukkende at den
pågældende bilforhandler har haft kontrol i 2014.
Wilkes medarbejdere har i forbindelse med projektet underskrevet en skærpet fortrolighedserklæring. Alle oplysninger om
projektet, herunder navnene på bilforhandlerne, har kun været delt i en snæver projektgruppe.
Wilke har udført interviewene på baggrund af en spørgeramme, der er drøftet med SKAT og bilbranchens
brancheorganisationer. Rapporten er et udtryk for Wilkes tolkning af inputtene fra interviewene og har ikke været drøftet
med SKAT undervejs i analyse- og rapportfasen.
Tilsvarende får SKAT (eller andre) ikke kendskab til, hvad navngivne forhandlere har sagt eller hvilke af de 46 forhandlere,
der har valgt at deltage i undersøgelsen.
© 2015 – Side 43
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0044.png
Metode
I gennemførelsen af undersøgelsen er benyttet kvalitative individuelle dybdeinterviews. Denne metode er valgt, da emnet først og fremmest er
privat og dermed ikke egnet til at diskutere i et fælles forum. Interviewene er gennemført hos bilforhandlerne således, at disse føler sig trygge og
kan referere til de omgivelser, hvori kontrollerne har fundet sted. Moderatorerne har lagt megen vægt på, at bilforhandlerne er anonyme, og at
Wilke i hele denne undersøgelse har en upartisk rolle.
I undersøgelsen er der både foretaget primære og sekundære interviews. De sekundære interviews dækker over yderligere personer i
virksomhederne, der har været involveret i kontrollen fra SKAT. Wilke har opfordret de primære og sekundære personer til at blive interviewet hver
for sig, så den individuelle historie kunne blive italesat. I de situationer, hvor personerne har ytret ønske om at blive interviewet sammen og ellers
ikke indvilliget i at deltage, da har Wilke accepteret dette.
En kvalitativ metode er i sin natur ikke repræsentativ. Men Wilke har inviteret alle bilforhandlere, der har været involveret i kontrollen om
avancebeskatning. Wilke modtog en liste med 46 bilforhandlere, og fordelingen endte således:
24 deltagere
15 nej-sigere
4 vi ikke kunne få kontakt til
3 dubletter (bilforhandlere/direktører der har haft flere forretninger i kontrolforløbet)
Af de 15 virksomheder, der ikke ønskede at deltage, gav de 7 virksomheder ikke nogen begrundelse. Blandt disse 7 virksomheder var der 6, der sagde
nej tak til deltage via det udsendte brev.
5 virksomheder ønskede ikke at deltage på grund af manglende tid. Blandt disse var 3 virksomheder, der opfattede, at kontrolforløbet allerede
havde været en så stor ressourcemæssig belastning, at de ikke ønskede at bruge mere tid på noget, der havde med kontrollen at gøre.
2 virksomheder ønskede ikke at deltage, før deres sag var afsluttet.
En enkelt virksomhed angav, at de ikke havde haft kontrol af SKAT, hvorfor de ikke opfattede det som relevant.
© 2015 – Side 44
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0045.png
Projekt fakta
Metode
Primære interviews
Sekundære interviews
Dataindsamlingsperioden
Rekrutteringsmetode
Honoreringsform og -beløb
Moderatorer
Testmateriale fremvist
Dybdeinterviews
24 primære
6 sekundære supplerende interviews
(enkelte sad med under det primære interview)
Januar 2015
Liste udleveret fra SKAT og dernæst rekrutteret af Wilke
Ingen incentives
Wilke
Intet materiale blev vist
© 2015 – Side 45
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0046.png
Kontakt
© 2015 – Side 46
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1510088_0047.png
Kontakt
Wilke A/S
Tlf. +45 70 10 20 80
E-mail: [email protected]
Odense
Jens Benzons Gade 54B
5000 Odense C
København
Overgaden Neden Vandet 9C
1414 København K
© 2015 – Side 47