Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del Bilag 120
Offentligt
1505719_0001.png
Transfer pricing-
redegørelse 2014
J.nr. 15-0217423
Transfer pricing-redegørelse 2014
Transfer pricing handler om prisfastsættelse af koncerninterne transaktioner, dvs. eksem-
pelvis handel med varer, services eller aktiver inden for koncerner.
Handel inden for koncerner skal efter internationalt gældende regler foregå på armslæng-
devilkår, dvs. sådan som uafhængige virksomheder ville handle med hinanden.
Når den koncerninterne handel foregår over landegrænser, kan en ”forkert” prisfastsæt-
telse betyde, at et af landene får en større andel af koncernens skattepligtige indkomst end
armslængdepriserne ville tilsige.
SKATs arbejde i relation til transfer pricing handler om at analysere og vurdere den skat-
tepligtige indkomst i Danmark, som de koncerninterne transaktioner efter armslængdevil-
kår vil medføre, og eventuelt korrigere indkomsten, hvis der ikke er handlet til arms-
længde. Hvis sagen bringes i den såkaldte Mutual Agreement Procedure (MAP), skal
SKAT søge at opnå enighed med myndighederne i det andet land, som transaktionerne
vedrører, om denne vurdering samt om fordelingen af den samlede indkomst mellem lan-
dene.
SKAT har siden 2007 årligt afrapporteret alle grænseoverskridende transfer pricing-for-
højelser til Skatteudvalget.
Årets forhøjelser
I 2014 er der foretaget 76 forhøjelser af et tilsvarende antal virksomheders skattepligtige
indkomster for et eller flere indkomstår. Det samlede forhøjelsesbeløb var på i alt 20,3
mia. kr., jf. tabel 1.
Selv om skatteprovenuet som følge af transfer pricing-forhøjelsen alt andet lige skulle ud-
gøre det pågældende års nominelle selskabsskattesats ganget med forhøjelsesbeløbet, er
det ikke muligt at sige præcis hvor stort et provenu, der faktisk vil komme ud af forhøjel-
serne. Det skyldes i første omgang, at skatteberegningen for den enkelte virksomhed er
påvirket af en række forskellige faktorer som virksomhedens anvendelse af fremført un-
derskud, sambeskatningsforhold og efterfølgende korrektioner vedrørende andre skatte-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505719_0002.png
mæssige problemstillinger, herunder af- og nedskrivninger. Dette er Skatteudvalget tidli-
gere blevet orienteret om, mest uddybende i svar på SAU alm. del spørgsmål 246 (2012-
2013).
Tabel 1. Gennemførte transfer pricing-forhøjelser
Produktionsår
Antal sager
36
2003
54
2004
25
2005
38
2006
37
2007
27
2008
2009
32
2010
40
2011
47
2012
67
2013
77
2014
76
Beløb i mio. kr.
218
388
926
4.496
2.145
8.692
15.273
6.290
6.192
21.216
17.374
20.320
Det endelige udfald af mange af sagerne kan først fastslås, når virksomhedernes eventu-
elle klager er færdigbehandlede i klagesystemet og/eller, når virksomhedernes anmodnin-
ger om ophævelse af dobbeltbeskatningen i det andet land som følge af de danske forhø-
jelser er afgjort ved forhandling med det andet lands skattemyndighed (MAP-sager). I
begge tilfælde kan processen tage flere år.
Fordelingen af forhøjelserne efter størrelse
Tabel 2 nedenfor viser fordelingen af transfer pricing-forhøjelserne efter størrelsen af de
enkelte forhøjelser.
For 2014 svarer fordelingen af forhøjelserne stort set til fordelingen for 2012, mens 2013
skilte sig ud med væsentligt færre antal forhøjelser over 100 mio. kr. pr. forhøjelse.
Tabel 2. Transfer pricing-forhøjelser fordelt efter størrelsen af forhøjelserne
Mellem 10 og 100
År
Under 10 mio. kr.
Over 100 mio. kr.
mio. kr.
2003-2006
78 pct.
16 pct.
6 pct.
2007-2008
48 pct.
38 pct.
14 pct.
2009
34 pct.
38 pct.
28 pct.
2010
30 pct.
35 pct.
35 pct.
2011
15 pct.
55 pct.
30 pct.
2012
24 pct.
46 pct.
30 pct.
2013
30 pct.
54 pct.
16 pct.
2014
24 pct.
47 pct.
29 pct.
I alt
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505719_0003.png
Det er især sager vedrørende immaterielle rettigheder, der har ført til de største forhøjel-
ser. Det kan være sager om overdragelse af fx patenter fra en virksomhed i Danmark til
en udenlandsk virksomhed eller sager om betaling af royalty af eller licens for brugen af et
patent eller et varemærke. Disse sager udgjorde 28 pct. af antallet af sager og 38 pct. af
det samlede forhøjelsesbeløb i 2014.
Det største antal sager vedrører dog helt almindelige koncerninterne transaktioner vedrø-
rende varer og tjenesteydelser. En stor del af disse sager vedrører virksomheder, der igen-
nem flere år har haft underskud eller negativ skattepligtige indkomst. Denne type sager
udgjorde 43 pct. af antallet af sager og 31 pct. af det samlede forhøjelsesbeløb i 2014.
Antal nedsættelser
SKAT har i 2014 foretaget 16 transfer pricing-nedsættelser af virksomheders skatteplig-
tige indkomster på i alt 5,4 mia. kr., hvilket er det største tal nogensinde, jf. tabel 3
1
.
Tabel 3. Gennemførte transfer pricing-nedsættelser
År
2009
2010
2011
2012
2013
2014
Beløb i mio. kr.
145
547
781
351
311
5.352
Der er i 2014 afsluttet nogle meget store sager ved MAP, som har resulteret i et meget be-
grænset antal, men meget store nedsættelser af danske virksomheders skattepligtige ind-
komster. Dette kan, jf. boks 1, enten være udenlandsk initierede sager eller danske forhø-
jelser, som er blevet nedsat i forbindelse med en MAP-forhandling.
Boks 1. Transfer pricing-nedsættelser
Transfer pricing-nedsættelser gennemføres efter anmodning fra virksomheder, som
ønsker fjernelse af dobbeltbeskatning, dvs. en nedsættelse af den skattepligtige ind-
komst i enten Danmark eller i udlandet som følge af en tilsvarende forhøjelse i hen-
holdsvis udlandet eller Danmark. I de tilfælde, hvor en virksomhed ønsker nedsæt-
telse i Danmark som følge af en forhøjelse i udlandet, kan SKAT, hvis SKAT er enig i
den udenlandske forhøjelse, dvs. efter en konkret armslængdevurdering, nedsætte den
skattepligtige indkomst i Danmark uden at tage kontakt til det land, der har foretaget
forhøjelsen. I de tilfælde, hvor en virksomhed ønsker en nedsættelse i udlandet som
følge af en forhøjelse i Danmark, kan forhøjelsen i Danmark blive nedsat – helt eller
delvis - som et resultat af forhandlinger med det andet land ved Mutual Agreement
Procedure (MAP).
1
Der er ikke tilgængelige grunddata for årene 2003-2008.
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505719_0004.png
Mutual Agreement Procedure (MAP) og Advance Pricing Arrangement (APA)
Der bliver flere og flere MAP-sager, efterhånden som flere og flere lande øger deres fo-
kus på og ressourcer afsat til transfer pricing revisioner. Antallet af verserende MAP-sager
er stigende i alle lande med dobbeltbeskatningsoverenskomster. Også i Danmark modta-
ger SKAT flere og flere anmodninger om ophævelse af dobbeltbeskatning som følge af
transfer pricing-reguleringer i enten Danmark eller i et andet land.
Ved udgangen af 2014 havde SKAT således 105 verserende MAP-sager om transfer pri-
cing med forskellige lande i Europa, Amerika og Asien. SKAT har i løbet af året afsluttet
23 MAP-sager, jf. tabel 4.
Tabel 4. Antal verserende og afsluttede transfer pricing MAP-sager ultimo året
År
Antal verserende sager
Antal afsluttede sager
2009
52
7
2010
36
27
2011
53
18
2012
76
13
2013
89
17
2014
105
23
Ofte giver en dansk forhøjelse anledning til mere end én MAP-sag. Fx kan en dansk for-
højelse give anledning til MAP-sager med fem forskellige lande, hvis virksomheden har
haft koncerninterne transaktioner med virksomheder i disse fem lande. I takt med at de
danske forhøjelser stiger i antal fra år til år, stiger antallet af MAP-sager således typisk
endnu mere.
Blandt andet som følge af de ofte langstrakte revisions- og MAP-forløb, vælger mange
virksomheder enten i tilknytning til en MAP-sag eller på grundlag af tidligere erfaringer i
et eller flere lande at anmode om en såkaldt Advance Pricing Arrangement (APA). Det er
en aftale mellem to eller flere landes skattemyndigheder om principper og forudsætninger
for prisfastsættelsen af to eller flere koncernforbundne virksomheders koncerninterne
transaktioner for en nærmere defineret fremtidig periode, typisk fem år.
SKAT har i 2014 i alt indgået tre sådanne APA-aftaler med andre lande og havde i alt 19
APA-anmodninger til behandling ved udgangen af 2014, jf. tabel 5.
Tabel 5. Antal verserende og afsluttede APA-sager ultimo året
År
Antal verserende sager
Antal afsluttede sager
2009
12
3
2010
8
7
2011
9
4
2012
13
2
2013
11
5
2014
19
3
Side 4 af 4