Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 8
Offentligt
Én gang fængslet – altid gældsat
I det nuværende danske retssystem bliver resocialisering sat helt ud af spillet, da indsatte bliver løsladt til en ofte
livslang gæld i form af deres sagsomkostninger, hvilket Udvalget om forebyggelse og resocialisering i sin
betænkning lægger op til skal ændres. Dette har en stærkt negativ effekt på det enkelte individ, der ofte får svært ved
at opretholde en lovlig livsstil, og på samfundet, der risikerer, at kriminelle borgere forbliver kriminelle.
Den Sociale Retshjælp har igennem de sidste syv år været beskæftiget med indsattes juridiske og økonomiske problemer for
at forbedre deres muligheder for en værdig tilværelse efter endt løsladelse hvor af vi i de seks sidste år har rejst ud til alle
landets pensioner og flere fængsler for at yde rådgivning til de indsatte de pågældende steder. Her viser vores erfaringer
hvert år, at sagsomkostninger er den største udfordring for de tidligere dømtes resocialisering. Den Sociale Retshjælp er
derfor glade for den betænkning Udvalget om forebyggelse og resocialisering har udgivet, hvor de anerkender de problemer,
gæld fra sagsomkostninger kan medføre for både den dømte og samfundet generelt og vi ser positivt på deres anbefalede
løsning om en betalingsevnemodel, da vi er enige i, at den kan mindske risikoen fra recidivet.
Ønsker vi at sikre resocialisering, er det derfor nødvendigt at tage både Udvalgets og Den Sociale Retshjælps anbefalinger
alvorligt og skabe et mere bæredygtigt system. Argumentet for den nuværende ordning er, at det ikke skal være en
økonomisk belastning for samfundet, at den enkelte borger har begået kriminalitet. Argumentet bygger derved på et
økonomisk retfærdighedsprincip. Der er imidlertid i realiteten så mange udfordringer i kraft af den nuværende ordning, at vi
mener, det samfundsøkonomiske retfærdighedsprincip bortfalder.
Socioøkonomisk effekt
Ordningen med sagsomkostninger er direkte uhensigtsmæssig for den enkelte dømte, fordi der er knyttet en række
menneskelige problemer til den livslange gæld, som mange står tilbage med grundet deres sagsomkostninger. Derfor forbliver
de også typisk på kontakthjælp eller, hvor det er muligt, søger om førtidspension. Ifølge betænkningen fra Udvalget om
forebyggelse og resocialisering (fremover benævnt betænkning) vurderer SKAT, at over halvdelen af dem, der har gæld til
sagsomkostninger ikke har en betalingsevne og pengene ender i sidste ende derfor alligevel ikke i statskassen, hvilket
betyder, at den blot vokser sig større og større. I 2007 skyldte de dømte sammenlagt 1,25 mia. i sagsomkostninger. Dette tal
er steget til 2,02 mia. ved udgangen af 2012, hvilket betyder, at de indsattes gæld til det offentlige formentlig kun vil vokse sig
større og større i fremtiden. Ifølge Udvalget er dette tal ikke faldet i 2014 og gælden til sagsomkostningerne udgør således
stadig over 2 mia. kr. Udfaldet af den nuværende ordning omkring sagsomkostninger er derfor, at både det offentlige og den
indsatte taber.
Det skal samtidig nævnes, at der, når tidligere dømte stilles i en så presset økonomisk situation, som sagsomkostninger kan
medføre, er øget sandsynlighed for tilbagefald til kriminalitet, som eneste mulighed for at skaffe midler. Flere dømte falder
derfor fra arbejdsmarkedet, inden de overhovedet er løsladt eller kort tid efter, når SKAT har foretaget den første
lønindeholdelse. Vi kan altså se, at pålæg af sagsomkostninger også har store samfundsmæssige konsekvenser, hvilket
næppe er hensigten. Det kan koste mere at rette op på skaden end at minimere sagsomkostningerne. Ligeledes udtrykker
Udvalget, at gæld til sagsomkostninger kan have en negativ indflydelse på recidivprocenten, da det vil kunne virke
demotiverende i forhold til at etablere en legal indkomst. Den nuværende ordning omkring sagsomkostninger medfører altså
potentielt et økonomisk tab for samfundet og opretholder ikke et økonomisk retfærdighedsprincip, hvilket ellers var hensigten.
Den øvrige gæld
I forbindelse med problematikken vedrørende sagsomkostninger må man også huske, at de indsatte ikke har mulighed for at
tjene penge, mens de afsoner. Dette betyder, at eksisterende gæld til det offentlige og private kreditorer ikke kan afbetales
under indsættelse, og den vokser sig derfor kun større, så længe afsoningen varer. Når de dømte ikke kan betale på deres
eventuelle afdragsordninger, kan de risikere at blive indkaldt til fogedretten osv. Hvis de dømte har børn, har de ikke mulighed
for at betale børnebidrag og stifter derved yderligere gæld til det offentlige. Indsatte er derfor i stor risiko for at få en
uoverskuelig gæld under indsættelse, både i form af sagsomkostninger og i form af den voksende øvrige gæld, herunder også
børnebidrag.
Disse problemstillinger, som ligger ud over selve sagsomkostningsproblematikken, er derfor også væsentlige at tage med i
debatten, da de bevirker, at den tidligere indsatte får endnu sværere ved at tilbagebetale sin gæld. Gældsrådgivning og
rentestop under afsoning kunne gavne offentlige såvel som private kreditorer, da sandsynligheden for tilbagebetaling ville
stige.
1