Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 78
Offentligt
1429891_0001.png
28. NOVEMBER 2014
Til Arbejdsgruppen vedr. beskyttelse af personfølsomme oplysninger
(Kultur- og Retsudvalget)
Att. Sekretær for arbejdsgruppen, Birgitte Dengsø Toft-Petersen
[email protected]
Kære Arbejdsgruppe
Ved brev af 25. maj 2014 opfordrede flere af de undertegnede Retsudvalget og den nu etablerede
arbejdsgruppe vedr. beskyttelse af personfølsomme oplysninger til at suspendere sakaldt
”sessionslogning”, samt revidere logningsbekendtgørelsen i lyset af EU-domstolens dom i
Digital Rights
Ireland and Seitlinger and Others
fra 8. april 2014.
Den 2. juni meddelte daværende justitsminister Karen Hækkerup, at den sakaldte ”sessionslogning”, der
bl.a. medfører registrering af alle danskeres internettrafik, ophæves. Det er et væsentligt skridt i den
rigtige retning med henblik pa at sikre en bedre balance mellem hensynet til bekæmpelse af alvorlig
kriminalitet og hensynet til beskyttelsen af persondata og privatlivets fred. Men der udestar fortsat en
række grundlæggende problemstillinger i forhold til de danske logningsreglers forenelighed med bade
artikel 7 og 8 i EU's Charter om Grundlæggende Rettigheder og artikel 8 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Det fremgar af regeringens lovprogram, at justitsministeren vil fremsætte et lovforslag om revision af
logningsreglerne i anden halvdel af februar 2015. De undertegnede vil i den forbindelse stærkt opfordre
arbejdsgruppen til at adressere de problematiske aspekter af logningsreglerne, og i særdeleshed tage
hensyn til, at der i EU ligeledes ud fra dommen er kommet et presserende behov for at vedtage nye og
mere proportionale logningsregler. Saledes bør der ikke forceres en revision af de danske regler, der kan
resultere i endnu en ikke EU-konform dansk regulering, der ikke blot vil indføre øget retsusikkerhed,
men ogsa væsentlige administrative omkostninger for de virksomheder, der er omfattet af ordningen.
Pa trods af, at sessionslogning nu er ophævet, vil den nuværende logning af bl.a. teledata fortsat ske
automatisk og omfatte alle relevante brugere uden nogen afgrænsninger i forhold til eks. personkreds,
mistanke eller geografisk omrade. Under det abne samrad i Retsudvalget i juni abnede daværende
justitsminister Karen Hækkerup endog op for, at sessionslogningsordning kan blive genindført pa et
senere tidspunkt, hvis teknisk muligt. Denne udmelding afspejler Justitsministeriets fastholdelse af, at
dommen i
Digital Rights
ikke medfører, at de danske logningsregler strider mod EU’s Charter om
Grundlæggende Rettigheder (notat af 2. juni 2014).
Justitsministeriets fortolkning af dommen er dog baseret pa en snæver og usikker fortolkning. EU-
domstolen lagde vægt pa tre forhold i Digital Rights: (i) Indgrebets omfattende karakter, hvorved sa godt
som alle europæiske borgere far deres tele- og internetdata lagret (ii) manglende garantier mod misbrug
og (iii) varigheden af lagringsperioden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429891_0002.png
Justitsministeriet lægger dog primært lagt vægt pa, at de danske regler indeholder tilstrækkelige
efterfølgende retssikkerhedsgarantier og en afgrænset opbevaringsperiode. Justitsministeriet lægger
derimod ikke i samme omfang som EU-domstolen vægt pa omfanget og intensiteten af det indgreb, som
logningen udgør i og med, at de danske logningsregler griber ind i alle danske borgeres privatliv og
persondatabeskyttelse uden afgræsning af personkreds pa baggrund af krav om mistanke eller lignende.
Netop sadan masseindsamling og lagring af persondata uden afgrænsning fremhæver EU-domstolen
som særligt problematisk i præmisserne 56-59.
Justitsministeriets notat indeholder, som tidligere anført, efter vores opfattelse derfor en utilstrækkelig
diskussion og vægtning af selve logningsindgrebets intensitet og proportionalitet. Der er derfor
væsentlige holdepunkter for at antage, at de danske logningsregler ikke er forenelige med EU’s Charter
om Grundlæggende Rettigheder og EMRK.
Det er i den forbindelse væsentligt at papege, at EU-domstolens afgørelse i Digital Rights har medført, at
domstolene i lande som Østrig, Rumænien og Slovenien har erklæret disse EU-landes nationale
logningsregler for ugyldige.
De undertegnede opfordrer til, at drøftelserne om revision af logningsreglerne vil inddrage eksperter,
civilsamfund samt de virksomheder, som bliver direkte forpligtet af bestemmelserne. Undertegnede
indgar gerne i en sadan dialog og uddyber i den forbindelse ogsa gerne indholdet af denne skrivelse over
for arbejdsgruppen, safremt det matte ønskes.
Med venlig hilsen
Jacob Mchangama, direktør, Justitia
Jakob Willer, direktør, Teleindustrien
Thomas Woldiderich, chefkonsulent, Dansk Energi
Janus Sandsgaard, chefkonsulent, Dansk Erhverv
Per Andersen, adm. direktør, Dansk IT
Per Paskesen, forbundssekretær, Dansk Metal
Adam Lebech, branchedirektør, DI ITEK
Torben Jensen, Generalsekretær, Advokatsamfundet
Vagn Jelsøe, vicedirektør, Forbrugerradet TÆNK
Thomas Bisballe Jensen, Formand, HK/SAMDATA
Kaare Friis Petersen, Erhvervsjuridisk chef, HORESTA
Cecilia Bonefeld Dahl Formand, IT-Branchen
Mogens Blicher Bjerregard, formand, Journalistforbundet
Niels Elgaard Larsen, formand, It-politisk Forening
Niels Bertelsen, formand, PROSA
Birgitte Kofod Olsen, formand, Radet for Digital Sikkerhed
Søren Sandfeld Jakobsen, Professor, Ph.d., Juridisk Institut, Aalborg Universitet
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429891_0003.png
Lars Normann Jørgensen, Generalsekretær, Amnesty International Danmark
Henrik Chulu, medstifter, Bitbureauet
Poul Fejer Christiansen, Direktør, Campingradet
Jan Hansen, direktør, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
Side 3