Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 7
Offentligt
1407373_0001.png
Civilafdelingen
Dato:
26. september 2014
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Marianne Møller Hal-
kjær
Sagsnr.: 2014-809-0044
Dok.:
1104453
Rapport
om
fornyelse af kørekort til personer over 70 år
1. Indledning
Den nuværende aldersgrænse på 70 år for obligatorisk fornyelse af køre-
kort og indlevering af lægeattest, jf. nedenfor under pkt. 2, har i den sene-
ste tid været genstand for en del offentlig debat, og justitsministeren har
besluttet, at det skal overvejes nærmere, om der kan være behov for at hæ-
ve aldersgrænsen.
Den gældende ordning har imidlertid et færdselssikkerhedsmæssigt sigte,
og justitsministeren har tilkendegivet, at hvis aldersgrænsen skal hæves,
skal der være et sundhedsfagligt belæg herfor.
Justitsministeriet, Sundhedsstyrelsen og Rigspolitiet har på den baggrund
overvejet spørgsmålet nærmere, jf. nedenfor under pkt. 2-6.
Det bemærkes, at spørgsmålet alene er overvejet i forhold til udstedelse og
fornyelse af kørekort til gruppe 1-køretøjer (almindelig bil, motorcykel
mv.), idet der gælder særlige regler for kørekort til gruppe 2-køretøjer
(bus, lastbil mv.). Gennemgangen af gældende ret, jf. nedenfor under pkt.
2, vedrører således alene kørekort til gruppe 1-køretøjer.
2. Gældende ret
Det fremgår af færdselslovens § 59, stk. 1, 1. pkt., at kørekort udstedes
med en gyldighedstid på 15 år, dog højst indtil den pågældende er fyldt 70
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
år. Er den pågældende på det tidspunkt, hvor kørekortet udstedes, fyldt 65
år, men ikke 70 år, udstedes kørekortet med en gyldighedstid på 5 år, jf.
færdselslovens § 59, stk. 1, 2. pkt.
Endvidere fremgår det af færdselslovens § 59, stk. 2, 1. pkt., at justitsmini-
steren fastsætter bestemmelser om gyldighedstiden for kørekort, der udste-
des til personer, der er fyldt 70 år.
På denne baggrund er det i bekendtgørelse nr. 12 af 10. januar 2013 om
kørekort (kørekortbekendtgørelsen) med senere ændringer i § 82 fastsat
følgende:
Ӥ
82.
Er ansøgeren på det tidspunkt, hvor kørekortet udstedes,
fyldt 65 år, men ikke 70 år, udstedes kørekort til samtlige kate-
gorier samt kørekort til erhvervsmæssig personbefordring og
traktor/motorredskab med en gyldighedstid på fem år.
Stk. 2.
Er ansøgeren på det tidspunkt, hvor kørekortet udstedes,
fyldt 70 år eller derover, udstedes kørekortet med følgende
gyldighedstid:
1) Er ansøgeren fyldt 70 år, men ikke 71 år: Fire år.
2) Er ansøgeren fyldt 71 år, men ikke 72 år: Tre år.
3) Er ansøgeren fyldt 72 år, men ikke 80 år: To år.
4) Er ansøgeren fyldt 80 år: Et år.”
Det er i bekendtgørelsens § 93, stk. 3, 4. pkt., fastsat, at hvis ansøgeren på
tidspunktet for kørekortets udstedelse er fyldt 70 år, eller der ansøges om
fornyelse på baggrund af, at kørekortet udløber som følge af, at ansøgeren
fylder 70 år, skal ansøgningen om fornyelse af kørekortet vedlægges en
lægeattest. Denne bestemmelse er indsat med hjemmel i færdselslovens §
56, stk. 5, hvorefter justitsministeren fastsætter bestemmelser om betingel-
ser for at få udstedt kørekort. Der ses ikke i forarbejderne til bestemmelsen
at være forudsat særlige krav til udformningen af lægeattesten.
Derimod er fornyelse af kørekort (til almindelig bil) til personer under 70
år som udgangspunkt ikke betinget af indlevering af lægeattest, medmin-
dre gyldighedstiden er individuelt fastsat som følge af ansøgerens hel-
bredsmæssige forhold efter kørekortbekendtgørelsens § 83, stk. 1.
Det følger af færdselslovens § 124 c, stk. 3, at personer, der er fyldt 70 år,
skal betale 50 kr. for fornyelse af kørekort. Dette beløb dækker ikke alle
offentlige udgifter forbundet med fornyelse af kørekort.
Lægens honorar for udarbejdelse af lægeattesten afholdes af ansøgeren
selv, og der er ikke fastsat særlige regler om betaling for lægeattester –
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
herunder om størrelsen af det beløb, der kan opkræves – i forbindelse med
fornyelse af kørekort. Arbejdsgruppen vil i det videre arbejde med at gen-
nemgå de regler på kørekortområdet, som kræver en lægefaglig vurdering,
overveje hensigtsmæssigheden af en standardiseret pris for lægeattester i
forbindelse med udstedelse og fornyelse af kørekort.
Det forhold, at der skal udarbejdes en lægeattest, og at der på baggrund
heraf skal ske kontrol af de helbredsmæssige betingelser for erhvervelse af
kørekort, gør ekspeditionen af ansøgningerne om fornyelse af kørekort me-
re ressourcekrævende, end hvis der ikke var et krav herom.
I de tilfælde, hvor en lægeattest indeholder andre anmærkninger end ved-
rørende synsstyrke, eller hvor kommunalbestyrelsen vurderer, at ansøgeren
ikke opfylder betingelserne for synsevne, jf. kørekortbekendtgørelsens §
32, stk. 1, 2. pkt., vil afgørelsen om fornyelse af kørekort ikke kunne træf-
fes af kommunen, men vil i stedet skulle træffes af politiet.
I visse tilfælde forelægger politiet oplysningerne i lægeattesten for Sund-
hedsstyrelsen. De nærmere regler for, hvornår politiet skal forelægge sa-
gen for Sundhedsstyrelsen, fremgår af bilag 1 til cirkulære nr. 9045 af 1.
februar 2013 om kørekort (kørekortcirkulæret) med senere ændringer. Ar-
bejdsgruppen vil i det videre arbejde med at gennemgå de regler på køre-
kortområdet, som kræver en lægefaglig vurdering, overveje en revision af
disse regler.
3. Baggrunden for gældende ret
3.1. Indførelse af aldersgrænse for kørekorts udløb
Den nuværende aldersgrænse på 70 år for obligatorisk fornyelse af køre-
kort og indlevering af lægeattest blev indført ved lov nr. 198 af 8. juni
1966 om ændringer i færdselsloven, hvor der blev fastsat følgende:
Ӥ
18
[…]
Stk. 6.
Førerbeviset gælder indtil indehaverens fyldte 70. år. Fører-
bevis til motorkøretøjer, der benyttes erhvervsmæssigt til befordring
af personer, gælder dog kun i 5 år fra udstedelsesdagen. Justitsmini-
steren fastsætter bestemmelser om gyldighedstiden for førerbeviser,
der udstedes til personer, som er fyldt 70 år. Justitsministeren kan
endvidere bestemme, at førerbeviser, når forholdene taler derfor,
skal gælde i kortere eller længere tidsrum end fastsat i 1. og 2. pkt.
Efter udløbet af gyldighedstiden kan beviset fornyes, såfremt den
pågældende stadig opfylder betingelserne. Politiet bestemmer, om
der skal aflægges ny prøve.”
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407373_0004.png
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at kørekort (eller førerbevi-
ser) tidligere var gyldige i 5 år fra udstedelsesdagen, men for personer over
70 år kunne kørekortet udstedes med en kortere gyldighedsperiode, lige-
som gyldighedsperioden kunne reduceres, hvis konstaterede eller formo-
dede mangler ved den pågældende ansøgers legemlige eller åndelige sund-
hed talte derfor, jf. Folketingstidende 1965-1966, tillæg A, sp. 1434.
Reglerne om, at kørekort kunne udstedes med en kortere gyldighedstid til
personer over 70 år, blev indført ved færdselsloven fra 1955, jf. lov nr. 153
af 24. maj 1955. I lovens forarbejder, jf. Folketingstidende1954-1955, til-
læg A, sp. 261, henvises til det lovforslag, som indgik i betænkning nr.
91/1954 angående revision af færdselsloven og loven om motorkøretøjer.
Udvalget havde foreslået følgende formulering af bestemmelsen om fører-
bevisets gyldighedstid, jf. betænkningens side 19:
Ӥ
18
[…]
Stk. 5.
Førerbeviset gælder i 5 år fra udstedelsesdagen. For per-
soner, der er fyldt 70 år, kan førerbevis dog udstedes for korte-
re tidsrum; det samme gælder efter justitsministerens nærmere
bestemmelse, hvor forholdene i øvrigt særlig taler derfor. Efter
udløbet af gyldighedstiden kan beviset fornyes, såfremt den
pågældende stadig opfylder betingelserne. Politiet bestemmer,
om vedkommende kan fritages for at aflægge ny prøve.”
Følgende fremgår af bemærkningerne til forslaget til bestemmelsen, jf. be-
tænkningens side 55:
”I stk. 5 foreslås, at gyldighedstiden 5 år for et førerbevis kan
forkortes for personer, der er fyldt 70 år. Når en person er ble-
vet 70 år, forøges svækkelsen af helbredet (syn, hørelse, hjerte-
lidelser m.v.) ofte så meget, at det er naturligt at forlange hyp-
pigere fornyelse og dermed hyppigere lægeundersøgelse.”
Sagsgangen i forbindelse med kørekortfornyelse var efter de regler, som
var gældende forud for 1966-loven, at ansøgeren, hver gang kørekortet
skulle fornyes (også før ansøgerens fyldte 70 år), skulle indlevere en læge-
attest for den fornødne åndelige og legemlige førlighed til politiet, hvoref-
ter politiet traf afgørelse om, hvorvidt ansøgeren kunne fritages for at af-
lægge en ny køreprøve. Der ses i den forbindelse ikke fastsat særlige krav
for fornyelse af kørekort til personer over 70 år.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Baggrunden for at ændre gyldighedsperioden fra 5 år til indehaverens fyld-
te 70. år var bl.a., at man ville varetage hensynet til ansøgeren, som dels
skulle afholde udgifterne til fornyelse af kørekortet, dels skulle bruge res-
sourcer på at henvendelse sig personligt på tre forskellige steder (hos læ-
gen, fotografen og politiet), jf. Folketingstidende 1965-1966, tillæg A, sp.
1434 f.
Endvidere medførte det store antal fornyelser af kørekort et betydeligt ar-
bejde for politiet. Det fremgår af lovforslaget, at i 1964 udgjorde det sam-
lede antal udstedte førerbeviser for hele landet ca. 360.000, hvoraf ca.
237.000 var fornyelser. Hertil kommer, at der i perioden fra 20. marts 1962
til 1. februar 1965 alene blev givet afslag på ansøgninger om fornyelse el-
ler udvidelse af kørekortet i 539 sager under henvisning til legemlige eller
psykiske årsager. Der henvises herved til Folketingstidende 1965-1966, til-
læg A, sp.1435.
Det blev på den baggrund vurderet, at omfanget af det arbejde, der blev
anvendt på sager om fornyelse af kørekort, ikke stod i rimeligt forhold til
værdien af de fornyede lægeundersøgelser hvert femte år, jf. Folketingsti-
dende 1965-1966, tillæg A, sp.1435.
De nye regler om længere gyldighedstid på kørekort skulle dog ikke finde
anvendelse på førerret til erhvervsmæssig personbefordring, idet hensynet
til passagererne talte for, at der fortsat med mellemrum skulle føres kontrol
med førerbevisindehaverens helbred og vandel, jf. Folketingstidende 1965-
1966, sp. 3487, og tillæg A, sp. 1435.
Det fremgår endvidere af lovforslaget, at de foreslåede regler havde været
drøftet med en række myndigheder og organisationer, herunder Sundheds-
styrelsen, forud for lovforslagets fremsættelse, jf. Folketingstidende 1965-
1966, tillæg A, sp. 1433. Det fremgår derimod ikke, hvorfor valget ved
fastsættelsen af aldersgrænsen for kørekorts gyldighed netop faldt på 70 år.
Den daværende justitsminister oplyste imidlertid under 1. behandlingen af
lovforslaget, at man – som retstilstanden var på daværende tidspunkt – ik-
ke kunne være sikker på at få kørekortet fornyet for 5 år, når man blev 70
år, men at det sædvanligvis blev fornyet for en 2-3-årig periode, jf. Folke-
tingstidende 1965-1966, sp. 3782 f. Endvidere henviste justitsministeren
til, at Sundhedsstyrelsen i forbindelse med overvejelserne til brug for lov-
forslaget havde erklæret, at man under hensyn til de dermed forbundne let-
telser og besparelser for administrationen og publikum i princippet var
velvilligt stemt over for tanken om en længere gyldighedsperiode, på 10 år
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
eller mere under forudsætning af,
at
der ikke ville ske ændring i reglerne
vedrørende 1. udstedelse af førerbevis,
at
ordningen kun skulle vedrøre fø-
rere, der har fået førerbevis på grundlag af ”blank attest”, og
at
ordningen
ikke skulle gælde erhvervsmæssigt førerbevis, der kun burde gælde i 5 år.
Endvidere blev det oplyst, at Sundhedsstyrelsen pegede på, at lægelovens
§ 12 og færdselslovens § 15 skulle indskærpes over for de relevante parter.
Lægelovens § 12 havde på daværende tidspunkt et indhold, der i vidt om-
fang svarer til indholdet af den gældende § 44 i lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (autorisationsloven),
jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011. Der henvises nærmere til
rapportens pkt. 5.5.2. Bestemmelsen fastsætter en pligt for lægen til at sø-
ge faren afbødet, når lægen i sin virksomhed får kendskab til personer, der
udsætter andres liv og helbred for nærliggende fare. Dette kan ske ved
henvendelse til personen selv, eller om fornødent til Sundhedsstyrelsen.
Færdselslovens § 15 indeholdt på daværende tidspunkt et forbud mod at
føre motorkøretøj, hvis dette på grund af sygdom eller lignende ikke kunne
ske på betryggende måde. Bestemmelsen er i dag videreført i færdselslo-
vens § 54, stk. 2.
Der var i Folketinget bred enighed om at øge gyldighedstiden for kørekort,
men det blev diskuteret, om 70 år var den rette aldersgrænse, eller om den
skulle sættes ved 50, 55 eller 60 år. Der blev under udvalgsbehandlingen af
lovforslaget (L 121, folketingsåret 1965-1966) fremsat ændringsforslag
om, at grænsen skulle sættes ved 60 år, men forslaget opnåede ikke flertal,
jf. Folketingstidende 1965-1966, sp. 6029.
Justitsministeren oplyste under 2. behandlingen af lovforslaget, at forslaget
om en aldersgrænse på 70 år burde opretholdes, dels fordi reglerne i Dan-
mark herved ville være i nøjere overensstemmelse med reglerne i Sverige
og (dengang) Vesttyskland (hvor kørekort var livsvarige), hvorfra Dan-
mark havde den største biltrafik, dels fordi det på baggrund af en afvejning
af de forskellige hensyn – herunder til de besparelser, ændringen ville
medføre – måtte anses for ubetænkeligt at sætte grænsen ved de 70 år. Mi-
nisteren henviste til en svensk undersøgelse, som omfattede samtlige til-
fælde af akut optrædende sygdomme hos motorførere i perioden 1959-63 i
3 svenske len. Resultatet af undersøgelsen var, at akut indtrædende syg-
dom havde medført 41 trafikulykker eller 1 promille af samtlige trafik-
ulykker, og ingen af de 41 ulykker var med dødelig udgang. Det blev
skønnet, at i kun ca. halvdelen af de 41 ulykker ville det have været muligt
gennem forudgående lægekontrol at diagnosticere en færdselssikkerheds-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mæssig farlig sygdom. Justitsministeren oplyste videre, at det i undersø-
gelsen blev udtalt, at sygdom som årsag til trafikulykker var en så sjælden
forteelse og den teoretiske mulighed for at forebygge denne type af ulyk-
ker så begrænset, at denne årsag alene ikke kunne motivere vidtgående
administrative foranstaltninger ud over, hvad man allerede havde i Sveri-
ge. Der henvises herved til Folketingstidende 1965-1966, sp. 6023-6024.
3.2. Senere ændringer af færdselslovens bestemmelser om aldersgrænsen
for kørekortfornyelse
Som nævnt under pkt. 2 findes den gældende bestemmelse om 70-
årsgrænsen for obligatorisk fornyelse af kørekort i færdselslovens § 59.
Bestemmelsen er blevet ændret flere gange siden 1966, dog uden at der er
ændret ved 70-årsgrænsen.
Færdselslovens § 59 blev senest ændret ved lov nr. 1551 af 21. december
2010 om ændring af færdselsloven (implementering af dele af tredje køre-
kortdirektiv). Med lovændringen blev der som følge af direktiv
2006/126/EF om kørekort (tredje kørekortdirektiv) indført en generel gyl-
dighedstid på kørekort på 15 år. Aldersgrænsen på 70 år blev samtidig op-
retholdt som en dansk særregel, således at kørekortet maksimalt kan ud-
stedes med 15 års gyldighed til ansøgerens fyldt 70. år.
Der er ikke i tredje kørekortdirektiv noget krav om, at medlemsstaterne
skal kræve fornyelse af kørekort til almindelig bil oftere end hvert 15. år,
når kørekortindehaveren når en vis alder.
Det fremgår dog af tredje kørekortdirektivs artikel 7, stk. 3, 6. pkt., at med-
lemsstaterne ved fornyelser kan begrænse den administrative gyldigheds-
periode for kørekort, hvis indehavere er bosat på deres område og er fyldt
50 år, med henblik på at indføre hyppigere lægeundersøgelser eller andre
særlige foranstaltninger som f.eks. genopfriskningskurser. Om forholdene i
andre lande henvises der til pkt. 4 nedenfor.
Det fremgår af forarbejderne til 2010-loven, at Justitsministeriet overveje-
de, om Danmark skulle benytte sig af direktivets mulighed for ved fornyel-
ser at fastsætte en kortere gyldighedsperiode for personer, som var fyldt 50
år med henblik på hyppigere lægekontrol mv. (altså om der skulle stilles
krav om lægeattest allerede ved 50 år i stedet for ved de 70 år). Efter Ju-
stitsministeriets opfattelse var der dog ikke noget, som talte for, at der alle-
rede fra det fyldte 50. år generelt skulle være behov for at indføre krav om
jævnlig lægekontrol og dermed for at fastsætte en kortere gyldighedsperi-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ode for kørekort til personer, der var fyldt 50 år. Der henvises herved til
pkt. 2.3 i de almindelige bemærkninger til forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Implementering af dele af tredje kørekortdirektv, ændring
af gyldighedstiden på kørekort) (lovforslag nr. L 5, folketingsåret 2010-11,
1. samling).
4. Oplysninger om forholdene i andre lande
Arbejdsgruppen har til brug for sine overvejelser indhentet oplysninger om
fornyelsesprocessen for kørekort til gruppe 1-køretøjer til personer, som
ikke i forvejen har kørekort med begrænset gyldighedstid fra Sverige,
Norge Finland, Holland og Storbritannien. Der kan herom oplyses følgen-
de:
I Sverige udstedes et kørekort til gruppe 1-køretøjer med en gyldighedstid
på 10 år. Der er ikke krav om, at ansøgningen om fornyelse af kørekort
skal vedlægges en lægeattest, men ansøgeren skal selv udfylde en hel-
bredserklæring, som skal danne grundlag for vurderingen af, om de hel-
bredsmæssige betingelser for udstedelse af kørekort er opfyldt. Hvis en
læge derimod bliver opmærksom på, at en person ikke længere opfylder de
helbredsmæssige krav til at føre motorkøretøj, skal lægen indberette det til
Transportstyrelsen (den svenske kørekortmyndighed). Lægen kan dog und-
lade at foretage indberetning til Transportstyrelsen, hvis der er anledning
til at antage, at patienten vil efterleve lægens anbefaling om ikke længere
at føre motorkøretøj. Der er ikke i Sverige krav om, at personer – når de
når en bestemt alder – skal have fornyet deres kørekort oftere end andre el-
ler i øvrigt indlevere en lægeattest.
I Norge udstedes kørekort til gruppe 1-køretøjer med en gyldighedstid på
15 år. Fornyelse efter kørekortindehaverens fyldte 75. år er betinget af ind-
levering af en lægeattest, mens der ikke er et sådant krav ved fornyelse før
ansøgerens fyldte 75. år. Er kørekortindehaveren fyldt 75 år, men ikke 78
år, kan kørekortet udstedes med indtil 3 års gyldighed, og derefter med 2
års gyldighed. Hvis en læge bliver opmærksom på, at en ansøger ikke læn-
gere opfylder de helbredsmæssige mindstekrav til at føre motorkøretøj,
skal lægen skriftligt meddele patienten dette. Hvis lægen vurderer, at pati-
entens kørekort bør inddrages helt eller delvist, som følge af, at patienten
ikke længere opfylder de helbredsmæssige betingelser for at føre motorkø-
retøj, skal der sendes en kopi af brevet til myndighederne, som iværksætter
en undersøgelse af, hvorvidt der er grundlag for at inddrage ansøgerens fø-
rerret eller iværksætte øvrige foranstaltninger.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407373_0009.png
I Finland udstedes kørekort til gruppe 1-køretøjer med en gyldighedstid på
15 år, dog højst til ansøgerens fyldte 70. år. Herefter udstedes kørekortet
med en gyldighedstid på 5 år. Der kræves som udgangspunkt ikke en læ-
geerklæring i tilfælde af fornyelse, før ansøgeren fylder 70 år. Hvis ansø-
geren derimod er fyldt 70 år på tidspunktet for indgivelse af ansøgningen
om fornyelse, skal der vedlægges et ”omfattende helbredscertifikat”, som
særligt vedrører aldringens indvirkning på køreevnen, samt en vurdering
af, hvorvidt de generelle helbredsmæssige betingelser for førerret er op-
fyldt. I de tilfælde, hvor en læge bliver opmærksom på, at en patient ikke
længere opfylder de helbredsmæssige betingelser for at erhverve førerret,
og dette skyldes en tilstand, som ikke blot er midlertidig, skal lægen fore-
tage indberetning til politiet.
I Storbritannien udstedes kørekort til gruppe 1-køretøjer med en gyl-
dighedstid på 10 år. I forbindelse med ansøgningen om fornyelse skal kø-
rekortindehaveren erklære, at vedkommende kan læse en nummerplade på
20 meters afstand og i øvrigt oplyse, om vedkommende har problemer med
synet eller helbredet generelt (såkaldt selvdeklaration). De britiske køre-
kortmyndigheder vurderer på baggrund af oplysningerne i ansøgningen,
om der er behov for at indhente en lægeattest. Når ansøgeren er fyldt 70 år,
udstedes kørekortet med en gyldighedstid på tre år, men der er fortsat ikke
krav om obligatorisk indlevering af lægeattest.
I Holland udstedes kørekort til gruppe 1-køretøjer med en gyldighedstid på
10 år. Der er ikke krav om indlevering af en lægeerklæring i forbindelse
med fornyelse af kørekortet, før ansøgeren fylder 75 år. Efterfølgende for-
nyelser af kørekortet sker med en gyldighedsperiode på 5 år.
Vejdirektoratet har til brug for arbejdsgruppens overvejelser – via OECD’s
database IRTAD – indhentet følgende oplysninger om, hvor stor en pro-
centdel af det samlede antal dræbte i trafikken, som var personer på 70 år
eller derover, i årene 2009-2012 i Danmark, Finland, Nederlandene, Nor-
ge, Storbritannien og Sverige:
Danmark
Finland
Nederlandene
Norge
Storbritanni-
2009
15,1
18,9
18,2
12,2
13,6
2010
9,7
18,8
18,8
15,1
16,9
2011
19,2
15,9
19,6
17,3
17,9
2012
25,0
16,0
15,1
20,8
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407373_0010.png
en
Sverige
18,9
15,7
25,2
14,7
Det skal bemærkes, at det er fælles for de pågældende lande, at antallet af
trafikdræbte generelt er lavt, og at relativt få ulykker derfor vil kunne på-
virke den procentvise fordeling i betydelig grad.
Det skal endvidere bemærkes, at tabellen ikke tager højde for, hvorvidt
den dræbte var uden skyld eller helt eller delvist skyld i ulykken, og om de
dræbtes helbredsforhold spillede en rolle i forbindelse med ulykken.
5. Den sundhedsfaglige baggrund for aldersscreening
5.1. Indledning
At færdes i trafikken indebærer generelt en risiko for den enkelte bilist,
men i lige så høj grad for omgivelserne. Andre faktorer end bilistens hel-
bredsforhold spiller i den forbindelse ind, og bilisternes helbredsforhold
har en begrænset betydning, om end betydningen afhænger af, hvor bredt
helbredsforhold defineres. Inkluderes ulykker som følge af brug af alko-
hol, narkotika og visse lægemidler, stiger betydningen væsentligt. Læge-
undersøgelser er imidlertid ikke et specielt effektivt screenings-instrument
til at finde personer, som måtte være i risiko for at ville køre i påvirket til-
stand.
Regelmæssige lægeundersøgelser af kørekortansøgeres helbredsforhold
har imidlertid – ligesom tilsvarende undersøgelser af f.eks. piloter, loko-
motivførere og søfolk – helt grundlæggende til formål at få konstateret
eventuelle sygdomme af mulig betydning for færdselssikkerheden. Der er
tale om en screening, hvor der vil være falske positive og falske negative
resultater. Ved falske positive resultater vil personer, som kan være i risi-
ko, men aldrig kommer til at få lidelsen, miste retten til at føre motordrevet
køretøj. De falske negative resultater er dem, hvor personer på trods af
screening ikke konstateres at lide af helbredsmæssige problemer, som gør,
at der ikke burde udstedes kørekort, men som efterfølgende alligevel for-
volder ulykker i trafikken som følge af sygdom mv.
Effekten af regelmæssige undersøgelser af kørekortansøgeres helbredsfor-
hold er undersøgt i en række sammenhænge. I vurderingen af effekten af
disse undersøgelser er det vigtigt at undersøge dels hyppigheden af læge-
undersøgelsen, dels hvor detaljeret og omfattende den er. Jo mere omfat-
tende undersøgelser, jo mere vil der blive fundet af mulig betydning for
færdselssikkerheden.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DTU Transport anfører i rapporten ”Aldring, demens og bilkørsel” (2010),
side 34, at den danske ordning, hvor hele populationen screenes ved en be-
stemt alder (i stedet for screening af særlige grupper), er blevet stærkt kri-
tiseret som en dyr ordning med for mange negative konsekvenser, idet der
bl.a. ikke er belæg for effekten herved, og idet ældre bilister ikke er over-
repræsenterede i ulykkesstatistikkerne. Der er imidlertid på det anførte sted
peget på, at en af de læger, som har været med til at udvikle den kognitive
test, der benyttes i forbindelse med kørekortfornyelsen, argumenterer for
den nuværende aldersgrænse ved at påpege, at de færreste har kognitive
vanskeligheder ved 70 år, men at reglerne betyder, at resultatet ved denne
alder kan bruges som en slags
baseline,
næste gang kørekortet skal forny-
es. Der peges endvidere på, at screening på et tidligt tidspunkt giver den
ældres læge mulighed for at tale med den ældre i god tid om hele mobili-
tetsproblematikken og derved opnå en forebyggende effekt.
For så vidt angår den nuværende procedure med undersøgelse af ældre i
forbindelse med kørekortfornyelse i Danmark peger Annette Meng og Anu
Siren i artiklen ”Aldersbetinget kørekortfornyelse – findes der en bedre
løsning?”, trykt i Månedsskrift for almen praksis, august 2014, s. 636 ff.,
bl.a. på, at den nuværende procedure for kørekortfornyelse til personer, der
er fyldt 70 år, alene forholder sig til identifikationen af uegnede bilister, og
ikke forholder sig til de problemstillinger, der kan være forbundet med
selve kørselsstoppet og dets konsekvenser for den enkelte bilist. Forfatter-
ne fremhæver i den forbindelse, at både den ældres læge og den ældres på-
rørende spiller en stor rolle i processen omkring kørselsstoppet, og der
henvises til, at Det Nationale Forskningscenter for Velfærd har påbegyndt
et projekt, som har til formål at kortlægge, hvilke problemstillinger der er
knyttet til processen med at stoppe bilkørsel i forbindelse med demens,
samt hvilken støtte nøglepersonerne i processen har brug for. I artiklen pe-
ges der endvidere på, at den nuværende ordning ikke er forbundet med no-
gen sikkerhedsmæssig eller økonomisk samfundsmæssig gevinst, som bl.a.
skyldes, at ordningen omfatter samtlige ældre bilister, og ikke kun den
mindre persongruppe, som udgør en reel risiko i trafikken.
Endvidere fremgår det af artiklen ”Seniors’ unmet mobility needs – how
important is a driving licence?” af Sonja Haustein og Anu Siren i Journal
of Transport Geography nr. 41, 2014, s. 45 ff., at ældre, som ikke længere
er i besiddelse af et kørekort, oplever mobilitetsproblemer – også selv om
de har let adgang til offentlig transport.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den nuværende ordning med lægeundersøgelser af alle 70-årige har været
gældende siden 1966, jf. pkt. 3.1 ovenfor. Siden 1960’erne er trafiksikker-
heden blevet radikalt forbedret på trods af en meget betydelig stigning i
trafikintensiteten, og antallet af trafikdræbte er faldet drastisk. I 1970 var
der over 1.200 dødsfald i trafikken hvert år. I 2012 og 2013 var der hen-
holdsvis 167 og 191 trafikdræbte.
Da ordningen med lægeundersøgelse ved de 70 år er stort set uændret si-
den 1966, kan faldet i antallet af trafikdræbte næppe primært tilskrives dis-
se lægeundersøgelser. Ulykkesstatistikker indikerer da heller ikke, at ældre
bilister skulle have en markant højere ulykkesrisiko. Omvendt kan det ikke
afvises, at et fravær af lægeundersøgelser ville have medført et større antal
færdselsulykker.
Det kan således ikke anføres, at ordningen med lægeundersøgelse ved de
70 år ikke har bidraget til den positive udvikling. Havarikommissionen for
Vejtrafikulykker (HVU) offentliggjorde i den forbindelse i marts 2012
rapporten ”Ulykker med ældre bilister”, hvori det på side 91 er anført, at
proceduren for kørekortfornyelse ser ud til at fungere. HVU henviser i den
forbindelse til, at der i de undersøgte ulykker kun har været to tilfælde,
hvor HVU har vurderet, at der var forhold, som ved den seneste kørekort-
fornyelse burde have foranlediget yderligere kontrol eller egentlig fratagel-
se af kørekortet. Da det kun drejer sig om to ud af 32 ulykker, har HVU
vurderet, at der ikke i de undersøgte ulykker samlet set er belæg for, at der
bør strammes op på proceduren for kørekortfornyelse, eller belæg for, at
f.eks. indsatsen for at undgå demente ældre i trafikken bør skærpes.
Det fremgår endvidere af rapportens side 9, at flere undersøgelser har vist,
at ældre bilister ikke er mere farlige i trafikken end andre aldersgrupper,
men at deres ulykkesbillede adskiller sig fra andre aldersgruppers. F.eks.
involveres ældre hyppigere i ulykker i kryds, men det opvejes i vidt om-
fang af, at der er ulykkestyper, som de sjældent er involveret i som f.eks.
eneulykker og ulykker, hvor de er spirituspåvirkede. I den forbindelse
konkluderes det i rapportens side 66, at de ældre typisk kører forsigtigt, og
at risikovillighed ikke optrådte som en bagvedliggende faktor hos de ældre
i de ulykker, som HVU undersøgte, ligesom manglende agtpågivenhed
kun ses i et enkelt tilfælde.
Det bør imidlertid indgå i overvejelserne, at antallet af ældre bilister for-
ventes at stige betydeligt i de kommende år. Selv en begrænset øget ulyk-
kesrisiko kan derfor samlet set have en meget stor betydning.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det skal i øvrigt bemærkes, at der i det følgende ikke tages særskilt højde
for de personer, som på baggrund af helbredsmæssige forhold, jf. køre-
kortcirkulærets bilag 1, har fået udstedt kørekort med en kortere gyl-
dighedstid, end indtil vedkommende fylder 70 år, idet deres sygdom var
kendt ved førstegangsudstedelsen af kørekort, eller der senere er indledt en
kørekortsag herom. De regelmæssige fornyelser af kørekort, som er nær-
mere reguleret i kørekortcirkulærets bilag 1, vedrører således kun en min-
dre del af de bilister, som har de af cirkulæret omfattede sygdomme eller
medicinindtag mv.
5.2. Nærmere om effekten af de nuværende lægeundersøgelser af personer,
der er fyldt 70 år
Det er ikke muligt at foretage en dansk opgørelse af den egentlige trafik-
sikkerhedsmæssige værdi af at gennemføre en lægelig screening af alle 70-
årige med kørekort. Heller ikke i resten af Europa har det været muligt at
lave sådanne vurderinger. Der henvises herved til C.G. Mitchell, The li-
censing of older drivers in Europe – a case study, Traffic Inj Prev.
2008;9(4):360-6. Det er derfor ikke muligt direkte at måle effekten af læ-
geundersøgelserne på trafiksikkerheden. Det er dog muligt at vurdere ef-
fekten ud fra nogle indirekte tilgange.
Antallet af 70-årige, som ikke får fornyet kørekortet, kan bruges som et
sådan indirekte mål for effekten af lægeundersøgelser. Det er imidlertid
ikke muligt ud fra oplysningerne i kørekortregisteret at udlede, hvor man-
ge personer over 70 år som får afslag på fornyelse af kørekort som følge af
helbredsmæssige oplysninger.
Sundhedsstyrelsen anbefaler i en række sammenhænge, at en borger f.eks.
skal til vejledende helbredsmæssig køretest, jf. kørekortbekendtgørelsens
§§ 70 og 102, men da Sundhedsstyrelsen ofte ikke er involveret i, hvad der
videre sker i sådanne sager, kan det ikke ud fra Sundhedsstyrelsens oplys-
ninger vurderes, hvor mange der ender med ikke at få fornyet kørekortet
ved 70-års fornyelsen. Rigspolitiet har oplyst, at i 2012 blev der på lands-
plan afholdt 1.858 vejledende helbredsmæssige køretest/kontrollerende kø-
reprøver ved tvivl om, hvorvidt den pågældende fortsat er i besiddelse af
fornøden kørefærdighed mv., mens antallet i 2013 var 1.917. Det er imid-
lertid ikke muligt at udlede, hvor mange af disse personer, som er over 70
år, og hvor mange som efterfølgende får fornyet (eller får lov til at behol-
de) kørekortet.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ved analyse af trafikulykker er det principielt set muligt at udlede omfan-
get af lægeundersøgelser, som ikke har påvist så alvorlige problemer med
helbredet, at fornyelse af kørekort er blevet afslået, men hvor den pågæl-
dende efterfølgende alligevel forvolder en ulykke som følge af sygdom, jf.
ovenfor under pkt. 6.1. Der er udført en mindre dansk undersøgelse om
emnet, som viste, at sygdom og svækkelse, som var årsag til ulykken, ofte
var opstået kort før ulykken og sjældent kunne have været forudset. Der
henvises herved til side 29 f. i den rapport fra HVU, som er nævnt ovenfor
under pkt. 5.1.
5.3. Udviklingen i befolkningens levealder
Den danske befolknings middellevetid har ændret sig radikalt, siden 70–
årsgrænsen blev indført i 1960’erne. Den gennemsnitlige levetid var i 1965
70,1 år for mænd og 74,7 år for kvinder. Disse tal var i 2012-13 henholds-
vis 78,0 og 81,9 år. Der er imidlertid betydelig variation mellem forskelli-
ge sociale grupper. Helbred og levetid er således f.eks. påvirket af uddan-
nelsesniveau, jf. Ugens tal for folkesundhed, Uge 37, 2007.
Restlevetiden for 70-årige er tilsvarende steget betydeligt og kan forventes
fortsat at stige. I 2009-2013 var den gennemsnitlige restlevetid for perso-
ner, der var blevet 70 år, for mænd 13,46 år og for kvinder 15,80 år, mod
henholdsvis 10,53 år og 11,85 år i 1961-1965, jf. tal fra Danmarks Stati-
stik. Man vil således potentielt kunne føre motordrevet køretøj i mange år
efter, at man er fyldt 70 år.
5.4. Udviklingen i sygdomsmønstre
Den stigende restlevetid for 70-årige afspejler, at sundhedstilstanden er
blevet bedre. De 70-årige er mere raske end tidligere. Rent trafiksikker-
hedsmæssigt er det relevant at se nærmere på, hvornår den aldersbetingede
sygelighed indtræffer med henblik på at fastlægge, ved hvilken alder det
kan være relevant at iværksætte en screening for sygdom i forbindelse med
fornyelse af kørekort. I det følgende gennemgås nogle større sygdoms-
grupper af relevans for trafiksikkerheden.
5.4.1. Demens
Demens har en klar sammenhæng med alder. Der sker en betydelig stig-
ning efter 75-års alderen, jf. figur 1:
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407373_0015.png
Fig 1: Forekomst af demens i den danske befolkning fordelt på aldersgrupper (Ref.: Nati-
onalt Videnscenter for Demens;http://www.videnscenterfordemens.dk/viden-om-
demens/demenssygdomme/forekomst-og-fordeling-af-demens ).
Oplysninger fra Storbritannien og nogle få andre lande viser, at befolknin-
gen i dag bliver senere dement end tidligere. Der er tale om ret betydelige
ændringer, så demens nu gennemsnitligt optræder adskillige år senere end
tidligere.
Det har internationalt været drøftet, om lægeundersøgelser er et egnet in-
strument til rent faktisk at reducere trafikulykker som følge af demens. Der
er oplysninger, som klart viser, at det er vanskeligt ad denne vej at finde de
rette personer, som ikke længere bør have ret til at køre bil. Der henvises
til A.J. Martin, R. Marottoli og D. O'Neill, Driving assessment for main-
taining mobility and safety in drivers with dementia, Cochrane Database
Syst Rev., August 2013.
Der foreligger endvidere videnskabelig litteratur, som indikerer, at lettere
demens ikke er af væsentlig betydning for trafiksikkerheden, jf. N.M.
Silverstein, L.J. Molnar, D. LeBlanc og G. Adler, Driving behaviors in
early stage dementia: a study using in-vehicle technology, Accid Anal
Prev. 2012;49:330-7.
5.4.2. Synsproblemer
Synsproblemer stiger kraftigt med alderen. En hyppig årsag til synsnedsæt-
telse er grå stær. Af tabel 1 fremgår det, at hyppigheden stiger væsentligt
allerede efter 55-års alderen, jf. Danskernes Sundhed – Den Nationale
Sundhedsprofil
2013, Sundhedsstyrelsen,
2014.
http://www.si-
folkesundhed.dk/upload/danskernes_sundhed_2013.pdf
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407373_0016.png
Der er tale om oplysninger baseret på patienternes egne indberetninger. En
væsentlig del af synsproblemerne skyldes aldersbetinget langsynethed, der
som oftest vil være uden betydning for bilkørsel.
Alder
16-24
år
0,1
0,2
25-34
år
0,5
0,3
35-44
år
0,3
0,4
45-54
år
1,3
1,2
55-64
år
3,0
4,4
65-74
år
8,3
13,0
≥75 år
20,1
27,9
Alle
3,2
Mænd
Kvinder
5,0
Tabel 1. Andelen af personer (i procent) med grå stær fordelt på køn og aldersgrupper
5.4.3. Sukkersyge (diabetes)
Forekomsten af sukkersyge har været stigende. Sukkersyge kan udgøre en
trafiksikkerhedsmæssig risiko, navnlig hvis sukkersygepatienten får for
lavt blodsukker. Dette er en særlig risiko, hvis bilisten får insulin, men
problemet kan også forekomme ved anden form for behandling.
Der er ikke noget krav om, at en sukkersygepatient eller dennes læge in-
volverer kørekortmyndighederne, såfremt patienten får konstateret sukker-
syge efter udstedelse af det første kørekort, og der ikke efterfølgende sker
væsentlige hændelser af betydning for trafiksikkerheden.
Forekomsten af sukkersyge stiger med alderen, om end stigningen flader
ud efter 65-års alderen. Der henvises herved til Danskernes Sundhed – Den
Nationale Sundhedsprofil 2013, Sundhedsstyrelsen, 2014. Den aldersmæs-
sige udvikling fremgår af tabel 2.
Alder
16-24
år
0,6
0,5
25-34
år
1,0
0,8
35-44
år
2,0
1,8
45-54
år
4,9
3,7
55-64
år
9,8
7,0
65-74
år
14,1
10,0
≥75 år
16,1
12,9
Alle
5,8
4,6
Mænd
Kvinder
Tabel 2: Andelen af personer (i procent) med sukkersyge fordelt på køn og aldersgrupper.
Alle former for sukkersyge er inkluderet.
Af tabel 2 kan det indirekte ses, at langt hovedparten af samtlige personer
med sukkersyge er under 70 år. De vides ikke, hvor stor en andel af grup-
pen under 70 år, der aktuelt er omfattet af regelmæssig fornyelse af køre-
kort.
5.4.4. Forbrug af lægemidler af betydning for trafiksikkerheden
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407373_0017.png
Der sker med alderen en betydelig stigning i forbruget af lægemidler af be-
tydning for trafiksikkerheden. I tabel 3 ses forbruget af de såkaldte benzo-
diazepiner (beroligende midler og sovemedicin), og i tabel 4 ses forbruget
af stærkt smertestillende medicin. Af tabellerne ses, at op mod hver 4. på
80 år og derover får ordineret et sådan middel i løbet af et år. Indtag af ho-
vedparten af den omfattede medicin er ikke forenelig med at føre bil. Det
vides ikke, hvor mange af dem, der har fået ordineret disse midler, som
faktisk har kørekort. Det vides heller ikke, hvor mange af de omfattede
som tager medicinen fast eller omvendt kun få gange.
Personhenførbart salg,
aldersgrupper
20 - 39 år
40 - 64 år
65 - 79 år
80+
Antal personer
36.286
148.930
116.307
55.910
Antal personer pr.
1.000 indbyggere
26,3
78,9
157,7
242,7
Tabel 3. Antal personer, der i 2012 fik ordineret benzodiazepiner og benzodiazepinlig-
nende midler fordelt på aldersgrupper, samt andelen af personer i hver aldersgruppe, der
har fået ordineret denne type lægemidler mindst en gang i løbet af året.
Personhenførbart salg,
Aldersgrupper
20 - 39 år
40 - 64 år
65 - 79 år
80+
Antal personer
58.306
173.993
115.053
63.894
Antal personer pr.
1.000 indbyggere
42,3
92,2
156,0
277,4
Tabel 4. Antal personer, der i 2012 fik ordineret stærkt smertestillende medicin (ATC-
gruppe N02A) fordelt på aldersgrupper, samt andelen af personer i hver aldersgruppe, der
har fået ordineret denne type lægemidler mindst en gang i løbet af året.
5.4.5. Slagtilfælde
Slagtilfælde (apopleksi) kan være af væsentlig betydning for evnen til at
kunne køre bil. Der kan dels opstå lammelser, som har direkte betydning
for evnen til at køre bil, dels opstå mental svækkelse og andre forhold af
væsentlig betydning for evnen til at køre bil. Denne patientgruppe er derfor
af særlig interesse for trafiksikkerheden. For personer på 75 år og derover
har 1 ud 20 været ramt af et slagtilfælde. Der sker en jævn stigning med
alderen, jf. tabel 5, og en ikke ubetydelig andel af de registrerede slagtil-
fælde indtræder før 70-års alderen. Der henvises herved til Danskernes
Sundhed – Den Nationale Sundhedsprofil 2013, Sundhedsstyrelsen, 2014,
tabel 3.2.2.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407373_0018.png
Alder
Mænd
Kvinder
16-24 25-34 35-44 45-54 55-64 65-74 ≥75
år
år
år
år
år
år
år
0,2
0,1
0,2
0,1
0,6
0,4
1,1
1,0
2,7
1,9
4,2
2,6
6,1
5,8
Alle
1,7
1,4
Tabel 5: Andelen af personer (i procent), som har haft et slagtilfælde fordelt på alders-
grupper.
5.5. Andre trafikmedicinske tiltag af betydning for færdselssikkerheden
5.5.1. Lægeligt kørselsforbud
Et ”lægeligt kørselsforbud” er ikke en forvaltningsretlig afgørelse med
retsvirkninger. Det skal heller ikke forveksles med et egentligt kørselsfor-
bud efter færdselslovens § 127.
Begrebet lægeligt kørselsforbud anvendes i Sundhedsstyrelsens vejledning
nr. 9584 af 10. oktober 2013 om vurdering af helbredskrav til førere af
motorkøretøjer. Vejledningen er rettet mod læger, som skal vurdere hel-
bredskrav i forbindelse med ansøgning om udstedelse af kørekort, og til
læger, der skal vurdere, om en helbredstilstand hos en patient indebærer en
risiko for færdselssikkerheden.
Følgende fremgår af vejledningens pkt. 2.1.
”I denne vejledning bruges begrebet kørselsforbud om den pe-
riode, i hvilken en læge har vurderet, at patienten ikke kan føre
motorkøretøj på betryggende måde på grund af sit helbred. Be-
grebet kørselsforbud anvendes i daglig tale, selv om lægen ik-
ke har kompetence til at udstede et forbud mod at føre motor-
køretøj.
Lægen skal altid informere patienten, hvis dennes helbred ud-
gør en fare ved motorkørsel, så patienten er klar over sin situa-
tion. Lægen skal fortælle patienten, at han/hun skal indstille sin
motorkørsel (kørselsforbud).
Kørselsforbud skal for eksempel gives ved:
– Neurologisk lidelse som krampeanfald, hjerneblødning med
påvirkning af opfattelsesevne og/eller fysisk formåen
– Ikke behandlet søvnapnø eller narkolepsi
– Hjertesygdom med risiko for pludselig påvirkning af be-
vidstheden
– Ændring af synsfelt og eller synsstyrke
– Behandling med og indtagelse af visse lægemidler.”
Det er foreskrevet i vejledningen, at lægen skal give en patient et ”lægeligt
kørselsforbud”, hvis det skønnes, at patientens kørsel vil udgøre en fare
som følge af patientens helbredsmæssige problemer. Et lægeligt kørsels-
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forbud vil skulle meddeles, hvis patientens sygdom indebærer, at ved-
kommende ved kørsel i motordrevet køretøj udsætter andres liv eller hel-
bred for nærliggende fare (kriteriet i autorisationslovens § 44, jf. nedenfor
under pkt. 5.5.2), men kan også meddeles i andre tilfælde, hvor faren er
mindre alvorlig.
Vejledningen er en videreførelse og udbygning af Sundhedsstyrelsens cir-
kulære af 15. august 1973 vedrørende lægelovens § 12 (som i vidt omfang
svarer til autorisationslovens § 44, jf. ovenfor under pkt. 3.1), særligt med
henblik på førere af motorkøretøjer. Der fremgik bl.a. følgende af cirkulæ-
ret:
”Ifølge § 12 er en læge, der i sin virksomhed kommer til
kundskab om, at en person lider af sådanne sygdomme eller
mangler i legemlig eller sjælelig henseende, at han i betragt-
ning af de forhold, hvorunder han lever eller arbejder, udsætter
andre liv eller helbred for nærliggende fare, forpligtet til at sø-
ge faren afbødet.
Lægen kan opfylde den forpligtelse, der ifølge § 12 påhviler
ham, ved at opfordre den pågældende til at undlade den virk-
somhed, der på grund af hans sygdom eller mangler i legemlig
eller sjælelig henseende kan udsætte andres liv eller helbred
for en nærliggende fare. Hvis en henvendelse til vedkommende
selv ikke med rimelig sikkerhed vil bevirke, at personen afstår
fra den pågældende virksomhed, skal lægen rette henvendelse
til embedslægen eller Sundhedsstyrelsen eller søgen faren af-
bødet på anden måde under hensyn til, hvad der i det givne til-
fælde skønnes mest hensigtsmæssigt.
Formålet med lovbestemmelsen er at sikre lægens medvirken
til at hindre ulykker i situationer, hvor der efter lægens skøn
foreligger en nærliggende fare på grund af patientens sygdom
m.v. Lægen har kun pligt til at gribe ind over for en nærliggen-
de fare, ikke over for en ubestemt, ikke aktuel fare. Der skal
foreligge en rimelig sandsynlighed for, at personen i sit virke
på grund af sin sygdom i legemlig eller sjælelig henseende kan
udsætte andres liv eller helbred for nærliggende fare.
Bestemmelsens praktiske område vedrører navnlig patienter,
hvor lægen har konstateret helbredsmangler, og hvor der kan
rejses tvivl om, hvorvidt de pågældende opfylder de helbreds-
mæssige betingelser for at føre motorkøretøj (såsom epilepsi,
diabetes, hjertelidelser, blodtrykslidelser med risiko for anfald
af bevidstløshed, sindssygdom m.v.).”
Et lægeligt kørselsforbud meddeles i praksis ved, at lægen orienterer pati-
enten om, at vedkommende skal indstille sin motorkørsel, og kørselsfor-
buddet anføres i patientens journal. I henhold til vejledningen skal lægen i
det omfang, det er muligt, tage stilling til hver enkelt kategori, som patien-
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ten har kørekort til, med henblik på en vurdering af, om patienten opfylder
de helbredsmæssige mindstekrav til den enkelte kategori. F.eks. kan det
forekomme, at patienten skal meddeles et lægeligt kørselsforbud til lastbil
eller en anden gruppe 2-kategori, hvor der er skærpede helbredskrav, men
ikke til almindelig personbil eller et andet gruppe 1-køretøj.
I henhold til vejledningen skal lægen altid vurdere, hvornår patienten
eventuelt kan genoptage kørslen, og informere patienten om denne vurde-
ring. Der findes ikke en øvre eller nedre tidsgrænse for længden af et læge-
ligt kørselsforbud, og kørselsforbuddet kan således være for en begrænset
periode eller permanent.
Sundhedsstyrelsen har oplyst, at hvis lægen er overbevist om, at patienten
er indstillet på at efterkomme det lægelige kørselsforbud, skal lægen ikke
foretage sig yderligere. I disse tilfælde registreres kørselsforbuddet ikke
andre steder end i patientens journal, og der sker ikke underretning til poli-
ti eller andre myndigheder.
Lægen har således ikke pligt til at indgive anmeldelse efter autorisations-
lovens § 44, jf. nedenfor under pkt. 5.5.2, i tilfælde af, at patienten lider af
sygdom, som er til fare for færdselssituationen, hvis der er meddelt et læ-
geligt kørselsforbud, og lægen har grund til at tro, at patienten efterlever
dette, da lægen dermed ikke har grund til at tro, at patienten lever under
forhold, hvor vedkommende som følge af sygdommen udsætter andres liv
eller helbred for nærliggende fare ved at føre motordrevet køretøj. Patien-
ten kan derfor i princippet være underlagt et tidsubegrænset lægeligt kør-
selsforbud uden, at Sundhedsstyrelsen eller politiet får kendskab hertil, og
uden at det i øvrigt får nogen
retsvirkninger
i forhold til retten til at føre
motordrevet køretøj, at patienten lider af en sygdom mv., som gør, at ved-
kommende som fører kan være til fare for færdselssikkerheden.
Hvis lægen bliver opmærksom på, at patienten overtræder det lægelige
kørselsforbud, eller hvis lægen vurderer, at patienten ikke er indstillet på at
overholde forbuddet, skal lægen indgive anmeldelse herom til Sundheds-
styrelsen efter autorisationslovens § 44, jf. nedenfor under pkt. 5.5.2.
5.5.2. Indberetningspligt efter autorisationslovens § 44
§ 44 i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virk-
somhed med senere ændringer (autorisationsloven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 877 af 4. august 2011, har følgende ordlyd:
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ӥ
44.
Kommer en læge i sin virksomhed til kundskab om, at
en person lider af sådanne sygdomme eller mangler i fysisk el-
ler sjælelig henseende, at personen i betragtning af de forhold,
hvorunder denne lever eller arbejder, udsætter andres liv eller
helbred for nærliggende fare, er lægen forpligtet til at søge fa-
ren afbødet ved henvendelse til vedkommende selv eller om
fornødent ved anmeldelse til pågældende embedslæge eller
Sundhedsstyrelsen.”
Autorisationslovens § 44 er således en undtagelse til hovedreglen om læ-
gers tavshedspligt i kapitel 9 i sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010 med senere ændringer, og bestemmelsen indebærer en
handlepligt for lægen i bl.a. de tilfælde, hvor lægen bliver opmærksom på,
at patienten ikke overholder et lægeligt kørselsforbud, eller vurderer, at pa-
tienten ikke vil overholde et lægeligt kørselsforbud, jf. pkt. 5.5.1.
I disse situationer skal lægen anmelde forholdet til Sundhedsstyrelsen. Det
gælder også, hvis lægen på et senere tidspunkt bliver bekendt med, at pati-
enten ikke er indstillet på at overholde det meddelte lægelige kørselsfor-
bud.
Bestemmelsen i § 44 sikrer således lægens medvirken til at hindre ulykker
i situationer, hvor der efter lægens skøn foreligger en nærliggende fare
(f.eks. for færdselssikkerheden) på grund af patientens sygdom mv.
Sundhedsstyrelsen vil – når styrelsen modtager en anmeldelse efter § 44 –
vurdere, om det skal indstilles til politiet, at kørekortet umiddelbart ind-
drages, om der skal indledes en kørekortsag, eller om sagen på det forelig-
gende grundlag ikke kræver yderligere handling. I praksis indstilles det i
hovedparten af sagerne, at der indledes en kørekortsag.
Det forekommer også, at lægen (og eventuelt patienten) er i tvivl om,
hvorvidt betingelserne for, at patienten kan bevare førerretten, er opfyldt,
og at lægen på den baggrund forelægger sagen for Sundhedsstyrelsen. I en
del af disse sager retter Sundhedsstyrelsen henvendelse til politiet med
henblik på, at der indledes en sag om inddragelse af førerretten, mens an-
dre sager afsluttes ved rådgivningen af lægen og/eller patienten.
Autorisationslovens § 44 giver ikke lægen mulighed for uden patientens
samtykke at videregive helbredsoplysninger til andre myndigheder end
Sundhedsstyrelsen. Lægen kan således ikke kontakte kommunen eller
(hvis speciallæge) patientens egen læge om problemstillingen. Dog bør en
speciallæge forsøge at indhente patientens samtykke til at anføre oplysnin-
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gen om det lægelige kørselsforbud i epikrisen (et kort sammendrag af pati-
entens sygehistorie, indlæggelsesforløb og plan for efterbehandling) til
egen læge, hvis denne overtager behandlingen, jf. pkt. 2.3 i Sundhedssty-
relsens vejledning om vurdering af helbredskrav til førere af motorkøretø-
jer, som er omtalt ovenfor under pkt. 5.5.1.
Lægen kan dog i helt særlige situationer, hvor det er nødvendigt uden op-
hold at inddrage kørekortet, anmode om politiets bistand. Lægen kan i den
forbindelse uden patientens samtykke videregive de relevante helbredsop-
lysninger til politiet efter sundhedslovens § 43, stk. 2, nr. 2, hvorefter vide-
regivelse af sundhedsoplysninger uden patientens samtykke kan ske, når
videregivelsen er nødvendig for berettiget varetagelse af åbenbar almen in-
teresse eller af væsentlige hensyn til patienten, sundhedspersonen eller an-
dre. Lægen skal dog forinden have forsøgt at indhente patientens samtykke
til videregivelse af helbredsoplysningerne.
Det er i autorisationslovens § 85 fastsat, at en læge, der tilsidesætter sin
pligt til at søge faren afbødet efter § 44, straffes med bøde.
6. Overvejelser
6.1. Overvejelser om hævelse af aldersgrænsen
Den nuværende aldersgrænse for obligatorisk lægelig screening i forbin-
delse med kørekortfornyelse på 70 år har været gældende i snart 40 år. Det
er vanskeligt at pege på den nærmere begrundelse for, at man i sin tid
valgte netop denne grænse. Grænsen er imidlertid fastsat af færdselssik-
kerhedsmæssige årsager og med afsæt i overvejelser af sundhedsfaglig ka-
rakter, jf. pkt. 3.1 ovenfor. Det må derfor i første række bero på en læge-
faglig vurdering, om aldersgrænsen bør fastholdes, afskaffes eller hæves.
Den nuværende aldersgrænse på netop 70 år for lægelige screening fore-
kommer imidlertid ikke at være baseret på et specifikt videnskabeligt
grundlag, herunder oplysninger om levealder og helbredstilstand. Det er
derfor heller ikke i sig selv et argument for at hæve aldersgrænsen, at be-
folkningen nu gennemsnitligt lever længere og har et godt helbred i også
en høj alder. Omvendt må det antages, at effekten af 70-årsgrænsen for
screening er blevet mindre end tidligere som følge af den generelle udvik-
ling i folkesundheden siden midten af 1960’erne. Dette kunne således ge-
nerelt tale for at forhøje aldersgrænsen.
Hvis aldersgrænsen for, hvornår der skal ske obligatorisk lægekontrol i
forbindelse med fornyelse af kørekort, (afskaffes eller) hæves fra de nuvæ-
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rende 70 år, begrænser man imidlertid muligheden for at gribe ind over for
de bilister, som er ramt af sygdomme eller har et medicinforbrug, som er
til væsentlig fare for færdselssikkerheden. Det vil i praksis navnlig dreje
sig om demenssygdomme og forbrug af visse former for lægemidler, som
har betydning for evnen til at føre motorkøretøj. Ved andre sygdomme,
som har betydning for færdselssikkerheden (f.eks. hjerte-kar-sygdomme),
er der således typisk tæt kontakt med lægen i forvejen, hvorfor sådanne
sygdomme i praksis fortsat vil blive opdaget.
Kravet om lægeundersøgelse kan endvidere medføre en vis form for selv-
selektion, da ældre personer, som ellers ville have fortsat med at køre bil, i
forbindelse med lægeundersøgelsen frivilligt vælger ikke at ansøge om
fornyelse af kørekortet, idet de er bevidste om, at de muligvis ikke ville
kunne få kørekortet fornyet, og i øvrigt generelt får en konkret anledning
til at overveje, om de fysisk fortsat er i stand til at køre bil. Hvis den faste
aldersgrænse for lægelig screening i forbindelse med kørekortfornyelse
hæves, vil det medføre, at det naturlige tidspunkt for den enkeltes selvse-
lektion udskydes til et senere tidspunkt, ligesom det som udgangspunkt vil
betyde, at de bilister, som ikke længere opfylder de helbredsmæssige krav
til at føre motorkøretøj, som man i dag ”opfanger”, når de fylder 70 år, kan
bevare førerretten i længere tid med den risiko for en forringet færdsels-
sikkerhed, som det indebærer, til følge.
Der er omvendt forhold, der taler for, at en screening af ældre bilister kan
have en direkte negativ effekt, idet de, hvis de skal erstatte bilen med an-
dre transportformer – eksempelvis som fodgængere eller cyklister – bliver
”bløde trafikanter” med en større ulykkesrisiko. Hertil kommer, at det be-
grænser de berørtes mobilitet med begrænset livskvalitet til følge.
Det skal i den forbindelse også tages i betragtning, at det fremgår af den
ovenfor under pkt. 5.1 omtalte rapport fra HVU, at flere undersøgelser har
vist, at ældre bilister ikke er mere farlige i trafikken end andre aldersgrup-
per, uanset at deres ulykkesbillede adskiller sig fra andre aldersgruppers.
Problemstillingen kompliceres yderligere af, at det ikke vides, i hvilket
omfang befolkningen i dag i højere grad ønsker at fortsætte med at køre bil
i en høj alder sammenlignet med tidligere. Langt hovedparten af de ældre
bilister må antages at holde op med at køre bil, fordi de selv vælger det, og
ikke fordi de ikke kan få fornyet deres kørekort. I den sammenhæng spiller
den lægelige screening formentlig ingen eller kun en begrænset rolle, hvil-
ket taler for at fjerne screeningen eller hæve aldersgrænsen.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er således samlet set tale om en kompleks problemstilling, som ikke
kan besvares entydigt.
Det kan konkluderes, at der ikke foreligger videnskabelig dokumentation
for den reelle effekt af den obligatoriske lægeundersøgelse, når kørekort-
indehaveren fylder 70 år. Hertil kommer, at restlevetiden for 70-årige
mænd er steget fra 10,53 år i 1961-1965 til 13,46 år i 2009-2013 og for
kvinder er steget fra 11,85 år i 1961-1965 til 15,80 år i 2009-2013. Der er
samtidig indikationer på, at en række sygdomme og tilstande af betydning
for færdselssikkerheden, herunder demens, indtræder senere i livet end tid-
ligere. Fremskridtene på dette område er dog væsentligt forskelligt i for-
skellige samfundsgrupper, hvorfor befolkningen i den sammenhæng ikke
kan ses under ét. Endvidere kan mental eller fysisk svækkelse øge risikoen
for trafikulykker, og risikoen for sådanne svækkelser stiger alt andet lige,
jo ældre man bliver. Der henvises til pkt. 5 ovenfor.
Det er på denne baggrund efter en samlet afvejning af de forskellige mod-
stridende hensyn Justitsministeriets, Sundhedsstyrelsens og Rigspolitiets
opfattelse, at der fortsat bør være en
fast aldersgrænse,
hvorefter kørekort
udstedes med kortere gyldighed end de nugældende 15 år med henblik på,
at det i forbindelse med fornyelse af kørekortet undersøges, om den på-
gældende fortsat opfylder de helbredsmæssige betingelser for at have kø-
rekort.
Ved at fastsætte en sådan fast aldersgrænse sikrer man, at kørekort kun
fornyes til personer, som fortsat har den fornødne åndelige og legemlige
førlighed, og at de personer, som ikke selv vil eller er i stand til at indse, at
de er til fare for sig selv eller andre, ophører med at køre bil.
Arbejdsgruppen skal i den forbindelse bemærke, at der ikke ses at være et
snævert nærmere lægeligt videnskabeligt belæg for at pege på en bestemt
ny aldersgrænse. På samme måde som ved fastsættelsen af den nuværende
aldersgrænse på 70 år, vil beslutningen om at hæve aldersgrænsen således
bero på bredere, herunder i høj grad politiske overvejelser med afsæt i det,
der er anført ovenfor.
Hvis det besluttes, at den nuværende aldersgrænse skal
hæves,
finder Ju-
stitsministeriet, Sundhedsstyrelsen og Rigspolitiet imidlertid, at en sådan
ændring – som modvægt til den mulige negative effekt på færdselssikker-
heden, som en hævelse af aldersgrænsen kan have – bør overvejes indført
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sammen med foranstaltninger, som kan være med til at mindske risikoen
for færdselssikkerheden, jf. nedenfor under pkt. 6.2.
6.2. Øvrige overvejelser
6.2.1. Indledning
Som anført ovenfor under pkt. 6.1 vil en hævelse af aldersgrænsen kunne
have en vis negativ effekt på færdselssikkerheden. Det er derfor arbejds-
gruppens anbefaling, at en eventuel hævelse af aldersgrænsen overvejes
suppleret med et eller flere initiativer, som skal medvirke til at sikre, at de
bilister, som ikke længere opfylder de helbredsmæssige mindstekrav til at
føre motorkøretøj, opfanges.
Arbejdsgruppen har i den forbindelse overvejet fordelene og ulemperne
ved en række tiltag, som vil blive gennemgået nedenfor.
6.2.2. Skærpet indberetningspligt for lægen
Arbejdsgruppen har som det første – og mest indgribende tiltag – overvejet
muligheden for at indføre obligatorisk indberetning til politiet eller Sund-
hedsstyrelsen i tilfælde, hvor lægen i dag meddeler et lægeligt kørselsfor-
bud, jf. ovenfor under pkt. 5.5.1, herunder hvis patienten indtager medicin,
som ikke vurderes at være foreneligt med bilkørsel. Indberetningspligten
vil således kunne udstrækkes til at gælde i videre omfang end kun, når fa-
ren for færdselssikkerheden er nærliggende. Derved vil der ikke længere
være noget rum for at meddele lægeligt kørselsforbud, og anvisningerne i
Sundhedsstyrelsens vejledning herom ville kunne afskaffes.
Fordelene ved en sådan ordning vil være, at politiet gøres bekendt med de
bilister, som efter den gældende ordning modtager et lægeligt kørselsfor-
bud, og på den baggrund kan vurdere, om der bør indledes en kørekortsag.
Endvidere vil man sikre, at en langt større del af de personer, som på grund
af sygdom eller medicinforbrug ikke længere bør føre bil, og hvor reglerne
i dag er indrettet i tillid til, at patienten respekterer det lægelige kørselsfor-
bud, som lægen har meddelt, vil få inddraget førerretten.
Politiet, som kontrollerer, om færdselsloven overholdes, kan således, når
de standser en person, som er i besiddelse af et gyldigt kørekort, efter den
gældende ordning ikke konstatere, om den pågældende lider af sygdom
mv., som giver anledning til at overveje om vedkommende bør føre mo-
tordrevet køretøj. I praksis kan der derfor i dag kun i meget begrænset om-
fang ske håndhævelse over for den omhandlede personkreds. En obligato-
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
risk indberetningspligt vil derimod betyde, at håndhævelsen på området
bliver mere effektiv.
Det vil således kunne sikres, at de personer, som ikke opfylder de hel-
bredsmæssige krav for at føre motordrevet køretøj for en kortere eller læn-
gere periode, registreres i kørekortsystemet med henblik på en eventuel
vurdering af, om kørekortet skal udstedes med en tidsbegrænsning eller
eventuelt inddrages. Sådanne regler vil dermed have en langt bredere ef-
fekt end den nuværende screeningsmodel, idet ordningen vil omfatte alle
aldersgrupper og ikke kun personer over 70 år.
En sådan ændring af reglerne om indberetningspligt for lægen er imidlertid
også forbundet med en række ulemper.
En ordning, hvorefter der skal ske indberetning af samtlige lægelige kør-
selsforbud, kan således medføre en svækkelse af tillidsforholdet mellem
læge og patient. Hvis lægen får en pligt til at indberette varige lidelser – el-
ler sygdomme i det hele taget – og udskrivning af medicin, kan det afholde
patienter fra at kontakte lægen med symptomer på sygdomme, som inde-
bærer, at de risikerer at få inddraget eller tidsbegrænset deres kørekort.
Hertil kommer, at en sådan ordning vil kunne sætte navnlig den praktise-
rende læge, som har en tilbagevendende relation til den pågældende pati-
ent, i et vanskeligt dilemma, når en diagnose skal stilles.
Endvidere må en sådan ordning forventes at blive særdeles omfattende og
medføre et meget stort ressourceforbrug hos de involverede myndigheder.
Herudover må beslutning om, hvorvidt indberetningspligten skal skærpes,
træffes i lyset af, at der i dag ikke sker mange færdselsuheld, hvor hoved-
årsagen til uheldet har været en fører, som af helbredsmæssige årsager mv.
ikke burde have ført motorkøretøj.
Arbejdsgruppen har som et alternativ til en skærpet/udvidet indberetnings-
pligt overvejet muligheden for at skærpe den sanktion, som en læge kan
pålægges for ikke at overholde autorisationslovens § 44 om indberetnings-
pligt, f.eks. ved ikke at etablere tilstrækkelig grad af sikkerhed for at en pa-
tient vil overholde et lægeligt kørselsforbud, eller ved ikke at reagere på en
overtrædelse af et lægeligt kørselsforbud. Tilsvarende kan overvejes, hvis
lægen ikke udskriver recepter i overensstemmelse med reglerne i tilfælde,
hvor det kan indvirke på færdselssikkerheden.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rigsadvokaten har imidlertid oplyst, at der siden 2007 ikke har været sa-
ger, hvor der er rejst tiltale for overtrædelse af autorisationslovens § 44, og
arbejdsgruppen finder på den baggrund ikke, at en skærpelse af sanktionen
for overtrædelse af indberetningspligten vil medvirke til at sikre, at de bili-
ster, som ikke længere opfylder de helbredsmæssige mindstekrav til at føre
motorkøretøj, opfanges.
6.2.3. Øvrige tiltag til at øge opmærksomheden på de helbredsmæssige be-
tingelser
Desuden har arbejdsgruppen overvejet muligheden for at øge øvrige myn-
digheder og fagpersoners opmærksomhed på begrebet lægeligt kørselsfor-
bud samt retningslinjerne herfor.
Sundhedsstyrelsen har i den forbindelse påpeget, at der ikke foreligger kla-
re retningslinjer for, hvorledes problemstillingen skal håndteres af borge-
ren og de involverede myndigheder, når en person pådrager sig en sygdom
af betydning for evnen til at føre motorkøretøj. Problemstillingen er navn-
lig relevant i en række sammenhænge, hvor der er sket væsentlige ændrin-
ger i kørekortindehaverens helbredsforhold, men hvor der ikke foreligger
en umiddelbar risiko i form af, at kørekortindehaveren ”udsætter andres liv
eller helbred for nærliggende fare”, jf. autorisationslovens § 44. Det vil i
praksis typisk være de sager, hvor lægen og eventuelt også patienten er i
tvivl om, hvorvidt kravene til bevarelse af kørekort er opfyldt. Disse sager
håndteres i praksis forskelligt, og fremgangsmåden afhænger ofte af, hvor i
sundhedsvæsnet tvivlen opstår. Det kan derfor overvejes at fastlægge klare
retningslinjer for håndteringen af disse sager.
For så vidt angår kriterierne for meddelelse af et lægeligt kørselsforbud vil
Sundhedsstyrelsen f.eks. ved at præcisere vejledningen om vurdering af
helbredskrav til førere af motorkøretøjer kunne skærpe lægernes opmærk-
somhed på de situationer, hvor der skal meddeles et lægeligt kørselsfor-
bud. Ifølge Sundhedsstyrelsens erfaringer anvender lægerne i praksis ikke
altid det lægelige kørselsforbud i sager, hvor det er relevant. Det er Sund-
hedsstyrelsens vurdering, at en af årsagerne hertil kan være, at der ikke ak-
tuelt foreligger let tilgængelige oplysninger om, hvornår der bør gives et
lægeligt kørselsforbud, og hvor længe et sådant skal vare.
Arbejdsgruppen har på den baggrund drøftet muligheden for at revidere
vejledningen om vurdering af helbredskrav til førere af motorkøretøjer, så
den opdeles i forhold til betingelserne for at få udstedt (eller fornyet) køre-
kortet, og de situationer hvor der skal meddeles et lægeligt kørselsforbud,
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og Sundhedsstyrelsen har allerede iværksat et arbejde med det formål.
Inddelingen i vejledningen forventes at følge inddelingen i kørekortbe-
kendtgørelsens bilag 2. Der vil dog i princippet i vidt omfang skulle være
overensstemmelse mellem, hvornår der skal meddeles lægeligt kørselsfor-
bud, og hvornår kravene til udstedelse og fornyelse af kørekort ikke er op-
fyldt.
Endvidere vil Sundhedsstyrelsen ved at præcisere vejledningen om vurde-
ring af helbredskrav til førere af motorkøretøjer kunne skærpe lægernes
opmærksomhed på deres indberetningspligt efter autorisationslovens § 44 i
de tilfælde, hvor der er mistanke om, at patienten ikke overholder det
meddelte lægelige kørselsforbud. Sundhedsstyrelsen vil ligeledes dels ved
generel information, dels ved øget stikprøvekontrol, kunne øge fokus på, at
lægerne foretager indberetning i et tilstrækkeligt omfang og er tilstrække-
ligt opmærksomme på patienter, som er meddelt et lægeligt kørselsforbud.
I den forbindelse vil det også være relevant at skærpe opmærksomheden
på problemstillingerne omkring kørselsforbud og indberetning i situatio-
ner, hvor behandlingsansvaret flyttes fra én læge til en anden – f.eks. fra
sygehusvæsenet til den alment praktiserende læge, jf. ovenfor under pkt.
5.5.2.
Endelig skal arbejdsgruppen bemærke, at det kan overvejes at inddrage øv-
rige aktører på færdselssikkerhedsområdet, f.eks. Rådet for Sikker Trafik
og Ældre Sagen, med henblik på oplysningskampagner vedrørende særlige
forhold af betydning for ældre bilister.
28