Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 50
Offentligt
1417799_0001.png
J
USTITSMINISTERIETS
F
ORSKNINGSKONTOR
N
OVEMBER
2014
Redegørelse om ungdomssanktioner
og ubetingede fængselsstraffe til unge lovovertrædere,
1. januar til 31. december 2013
Den 1. juli 2001 trådte muligheden for at idømme unge lovovertrædere under 18 år en ungdoms-
sanktion, jf. straffelovens § 74 a, i kraft. Den er møntet på personer, som vurderes at kunne profitere
af socialpædagogisk behandling, som på gerningstidspunktet endnu ikke var fyldt 18 år, og som har
begået grovere personfarlig kriminalitet eller anden alvorlig kriminalitet. Desuden forudsættes det,
at ungdomssanktionen træder i stedet for en ubetinget fængselsstraf på mellem 30 dage og 1�½ år.
Ungdomssanktionen består af et toårigt forløb, der er opdelt i tre faser og omfatter struktureret, kon-
trolleret socialpædagogisk behandling under tilsyn af kommunen. Fase 1, som kan udelades, består
af et ophold i en sikret institution i typisk to måneder, fase 2 består af et ophold i en åben døgninsti-
tution eller andet egnet opholdssted i som regel op til 12 måneder, og fase 3 er en udslusningsfase,
der typisk foregår i ambulant regi med tilsyn af de kommunale myndigheder i den resterende del af
den toårige periode.
1. Materiale
Denne redegørelse vedrører de ungdomssanktioner, der er idømt i 2013. I tidligere rapporter er der
redegjort for sanktioner, som er idømt i perioden 1. juli 2001 til 31. december 2012. Der er endvide-
re udarbejdet to redegørelser vedrørende forløbet af ungdomssanktionen samt to rapporter om ung-
domssanktionens kriminalpræventive effekt. Alle rapporter er tilgængelige på Justitsministeriets
hjemmeside.
1
Med henblik på at vurdere, i hvilket omfang og i hvilke sammenhænge ungdomssanktionen anven-
des frem for en ubetinget dom, redegøres endvidere for de ubetingede domme, som unge lovover-
trædere er idømt i samme periode, dvs. personer, som er idømt en ubetinget dom i 2013, og som var
under 18 år på gerningstidspunktet. Ubetingede fængselsstraffe på mindre end 30 dage er ikke in-
kluderet i redegørelsen, ligesom heller ikke frihedsstraffe på mere end 1�½ år er det. Den øvre græn-
se gælder også kombinationsdomme, da ungdomssanktionen ikke forudsættes at kunne anvendes i
stedet for kombinationsdomme, hvor den samlede straflængde af den betingede og ubetingede del
overstiger 1�½ år.
1
Se
http://justitsministeriet.dk/
(under Forskning)
ISSN 2245-8417
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417799_0002.png
2. Antallet og arten af domme
2.1. Ungdomssanktionen
Rapporten omfatter i alt 63 ungdomssanktioner.
Vedrørende den første fase af ungdomssanktionen er der i 49 pct. af tilfældene fastsat en maksimal
anbringelsestid i en sikret institution på to måneder eller derunder, jf. tabel 1.
Tabel 1. Domme fordelt efter længden af ungdomssanktionens fase 1.
2
Anbringelse
Indtil 1 måneds anbringelse i sikret afdeling
Indtil 2 måneders anbringelse i sikret afdeling
2 måneders anbringelse i sikret afdeling
Indtil 3 måneders anbringelse i sikret afdeling
Indtil 4 måneders anbringelse i sikret afdeling
Indtil 6 måneders anbringelse i sikret afdeling
Indtil 12 måneders anbringelse i sikret afdeling
Ingen længstetid angivet
I alt
Antal
1
27
3
6
3
4
0
19
63
For den anden fase er der i hovedparten af dommene – 42 af de 63 – fastsat en længstetid på mak-
simalt 12 måneder for anbringelse i en døgninstitution eller på et godkendt opholdssted. I to domme
angives længstetiden for fase 2 på indtil henholdsvis 10 måneder og 16 måneder. I 18 domme er
længstetiden for fase 1 eller fase 2 ikke angivet særskilt, men den samlede tid for anbringelse i fase
1 og 2 fremgår. I 12 af disse domme er der fastsat en samlet længstetid på maksimalt 12 måneder,
mens den i seks domme er fastsat til maksimalt 18 måneder. I en enkelt dom er der ikke angivet
nogen længstetid for fase 1 eller 2.
3
I alle på nær fem domme er det desuden nævnt, at den unge skal
”efterkomme pålæg fra de sociale
myndigheder om opholdssted, herunder tilbageførsel til eller fortsat anbringelse på en sikret afde-
ling eller døgninstitution/godkendt opholdssted indenfor de længstetider, der er fastsat i straffelo-
vens § 74 a, stk. 2, 2. pkt.”
eller
”inden for den af retten fastsatte længstetid”.
I 22 domme er der herforuden angivet behandlingstiltag eller indstillinger til psykologiske/psykia-
triske udredninger med henblik på eventuel behandling. Tre personer er indstillet til psykolo-
gisk/psykiatrisk behandling og yderligere seks til psykologisk/psykiatrisk udredning. 11 af de unge
2
I enkelte domme angives den præcise tid i sikret institution i stedet for den maksimale tid.
I dommen nævnes derimod ”en prøvetid på 1 år under tilsyn af de sociale myndigheder”, og at den dømte i indtil 1 år
skal passe et uddannelsesforløb m.v.
3
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417799_0003.png
er indstillet til behandling for misbrug af narkotika og/eller alkohol, og to er indstillet til både mis-
brugsbehandling og psykiatrisk behandling eller udredning.
To ungdomssanktioner blev anket i 2013. Heraf er én blevet stadfæstet ved retten i anden instans,
mens anken i den anden sag er frafaldet.
2.2. De ubetingede fængselsstraffe
I 2013 blev der idømt 279 ubetingede frihedsstraffe på mellem 30 dage og 1�½ år til unge, som var
under 18 år på gerningstidspunktet for deres kriminalitet. En del af frihedsstraffene – 57 ud af 279 –
er kombinationsdomme med både en ubetinget og en betinget del. Tabel 2 viser straflængderne for-
delt efter hele straflængden og den ubetingede del.
Tabel 2. Ubetingede domme fordelt efter straffens samlede længde samt alene den ubetingede del.
Ubetinget del
Indtil 12 mdr.
Indtil 15 mdr.
Hele
straflængden
Indtil 18 mdr.
8
8
Indtil 3 mdr.
Indtil 4 mdr.
Indtil 5 mdr.
Indtil 6 mdr.
Indtil 9 mdr.
31-45 dage
46-60 dage
30 dage
30 dage
31-45 dage
46-60 dage
Indtil 3 mdr.
Indtil 4 mdr.
Indtil 5 mdr.
Indtil 6 mdr.
Indtil 9 mdr.
Indtil 12 mdr.
Indtil 15 mdr.
Indtil 18 mdr.
I alt
20
0
0
6
3
0
5
0
0
0
0
34
12
0
0
0
0
0
0
0
0
0
12
21
0
3
1
7
6
0
0
0
38
29
0
0
2
7
6
0
0
44
23
0
0
0
1
0
0
24
13
0
1
0
1
0
15
32
0
2
3
3
40
28
0
0
0
28
26
0
0
26
10
0
10
20
12
21
35
29
14
46
42
35
14
11
279
Den skrå linje, som er fremhævet med fed, angiver de domme, som alene består af en ubetinget
fængselsstraf. Som det ses, er der generelt ganske stor spredning i straflængderne.
2.3. Geografisk fordeling
Af tabel 3, der viser fordelingen af domme efter den byret, hvor dommen er afsagt i første instans,
fremgår det, at forholdet mellem antal idømte ungdomssanktioner og antal ubetingede frihedsstraffe
varierer en del. Da der årligt drejer tale om et lille antal domme i de enkelte retskredse, kan det dog
være vanskeligt at vurdere disse variationer. Foruden det samlede antal ungdomssanktioner og fri-
3
I alt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417799_0004.png
hedsstraffe afsagt i 2013 er der derfor også angivet, hvor mange ungdomssanktioner der er idømt i
alt fra 2007 til 2013 samt andelen af ungdomssanktioner i forhold til alle domme i denne periode, jf.
de sidste kolonner i tabellen.
Tabel 3. Antal domme fordelt efter straffens art og retten i første instans i 2013 samt antallet af
domme og andelen af ungdomssanktioner i perioden 2007- 2013.
2013
Ungdoms-
sanktioner
Randers
Holstebro
Horsens
Herning
Viborg
Esbjerg
Kolding
Nykøbing Falster
Hillerød
Odense
Svendborg
Århus
Holbæk
Aalborg
Hjørring
Næstved
Roskilde
Glostrup
Sønderborg
Frederiksberg
Bornholm
Helsingør
Lyngby
København
I alt
1
3
1
3
2
7
5
3
0
5
3
4
6
1
1
6
2
3
3
4
0
0
0
0
63
Frihedsstraffe
4
4
1
4
9
12
4
5
10
21
6
14
11
6
1
15
15
19
8
27
0
10
10
63
279
Ungdoms-
sanktioner
i alt
23
25
19
19
22
42
30
21
26
37
20
2007-2013
Frihedsstraffe
i alt
34
38
34
35
44
84
73
61
80
123
70
154
89
66
36
103
161
249
94
168
16
66
83
400
2361
Andel
ungdoms-
sanktioner
40 %
40 %
36 %
35 %
33 %
33 %
29 %
26 %
25 %
23 %
22 %
21 %
21 %
20 %
20 %
17 %
16 %
14 %
14 %
13 %
11 %
10 %
8%
7%
19 %
41
23
17
9
21
31
39
15
24
2
7
7
31
551
Byretterne er i tabellen placeret efter hyppigheden af ungdomssanktioner i forhold til samtlige
domme 2007-2013. Randers samt Holstebro byret har den største andel ungdomssanktioner, nemlig
40 pct. af samtlige domme til unge lovovertrædere. Andre byretter, såsom Horsens, Herning, Vi-
borg og Esbjerg, ligger tæt på den andel.
I den anden ende af skalaen ses, at Københavns byret er den, hvor ungdomssanktionen er idømt i
den mindste andel af samtlige domme, nemlig i 7 pct. af de i alt 431 domme. En del andre sjælland-
ske byretter har også en lille andel ungdomssanktioner, nemlig Lyngby, Helsingør, Frederiksberg
og Glostrup.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417799_0005.png
2.4. Udviklingen i antal ungdomssanktioner og frihedsstraffe til unge
Det årlige antal ungdomssanktioner i forhold til antallet af ubetingede frihedsstraffe til unge i sam-
me aldersgruppe fremgår af figur 1. I årene 2002-2005 udgjorde ungdomssanktioner omkring en
femtedel af den samlede mængde domme, og denne andel steg til godt en fjerdedel i 2006 og 2007.
Fra 2007 til 2011 er andelen af ungdomssanktioner ud af det samlede antal domme faldet, idet den i
2011 kun udgjorde 13 pct. Siden da er der imidlertid sket en mindre stigning i andelen af ungdoms-
sanktioner. I 2012 udgjorde ungdomssanktioner 17 pct. af det samlede antal domme, mens de i 2013
udgjorde 18 pct. heraf.
Figur 1. Det årlige antal idømte ungdomssanktioner og ubetingede frihedsstraffe, 2002-2013.
400
350
300
250
200
150
100
50
0
2002
2003
2004
2005 2006 2007
Ungdomssanktion
2008 2009 2010
Frihedsstraf
2011
2012
2013
Figur 1 viser også, at der i perioden 2002 og frem til 2013 har været en del variation i det samlede
antal ungdomssanktioner og ubetingede domme til unge. Frem til 2005 voksede det samlede antal
domme med 70 pct., men blev efterfulgt af et fald på 15 pct. frem til 2007. I 2008 var antallet af
domme på linje med niveauet i 2005. Siden 2010 er der igen sket en mindskning i det samlede antal
domme, og i 2013 var dette antal reduceret med 25 pct. i forhold til 2010. Mindskningen må ses i
forlængelse af det fald, der har været i den registrerede ungdomskriminalitet.
4
4
Se Justitsministeriets Forskningskontors opgørelse over udviklingen i antal sigtelser vedrørende unge
her.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417799_0006.png
3. Varetægtsfængsling
3.1. Andel varetægtsfængslede
Af dem, der blev idømt en ungdomssanktion i 2013, har 44 pct. været varetægtsfængslet forinden,
mens tilsvarende gælder for 53 pct. af de sager, der er endt med en ubetinget frihedsstraf, jf. tabel
4.
5
Tabel 4. Domme fordelt efter stedet for varetægtsfængsling samt straffens art.
Ungdomssanktion
Ikke varetægtsfængslet
Anbragt i surrogat
Anbragt i arresthus
Anbragt både i surrogat og arresthus
I alt
35
26
2
0
63
Frihedsstraf
132
128
4
15
279
I alt
167
154
6
15
342
Unge under 18 år, der varetægtsfængsles, skal primært anbringes i et surrogatfængsel. Samlet set
har 12 pct. af de i alt 175 unge, der i 2013 sad varetægtsfængslet forud for deres dom, været anbragt
i et arresthus under hele eller en del af denne periode. Det drejer sig hovedsageligt om unge, som er
idømt en ubetinget dom. Hovedparten af de unge, der har været anbragt i arresthus, er dog blevet
overflyttet til surrogatfængsel, nogle allerede efter én dags ophold i arresthuset, jf. det senere.
Ingen af de seks unge, der har været anbragt i arresthus under hele varetægtsperioden, har siddet
varetægtsfængslet i mere end 10 uger.
3.2. Varetægtsfængslingens varighed
Varetægtsfængslingen for de unge, der blev idømt en ubetinget frihedsstraf i 2013, har i gennemsnit
varet 70 dage, mens den for de unge, som blev idømt en ungdomssanktion, har været noget kortere,
nemlig 59 dage.
6
Siden ungdomssanktionens indførelse og frem til og med 2010 har de gennemsnitlige længder af
varetægtsfængslingerne årligt varieret mellem 65 og 77 dage. I både 2011 og 2012 var dette gen-
nemsnit imidlertid betydeligt højere, nemlig på 91 dage i begge år. I 2013 ses det omvendte, idet
den gennemsnitlige længde af varetægtsfængslingerne for de ungdomssanktionsdømte da var korte-
re end i nogen af de tidligere år. For de frihedsstraffede har den gennemsnitlige længde af vare-
tægtsfængslingerne i alle årene ligget mellem 58 og 79 dage.
5
Der er i afsnittet om varetægtsfængsling set bort fra to personer, som var over 18 år ved varetægtsfængslingen start.
Den relativt høje alder ved tidspunktet for varetægtsfængslingen skyldes, at dommen for disse personer omfatter lov-
overtrædelser, der er begået igennem en årrække. De opfylder dog alle inklusionskriteriet, idet de var under 18 år på
gerningstidspunktet for hovedforholdet.
6
Da det ikke er muligt at identificere opretholdte anholdelser, inkluderes alene varetægtsfængslinger, der overskrider
tre dage.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417799_0007.png
I 2013 var den længste varetægtsperiode for de ungdomssanktionsdømte på cirka fire måneder (122
dage), mens den for de frihedsstraffede unge var på knap ni måneder (267 dage). Lidt under halvde-
len (44 pct.) af de frihedsstraffede, som var varetægtsfængslet i 2013, har siddet i varetægt i op til
otte uger, mens det tilsvarende gælder for nøjagtig halvdelen af de ungdomssanktionsdømte, jf. ta-
bel 5. Det ses videre af tabellen, at lidt mere end en tredjedel (36 pct.) af dem, der blev idømt en
ungdomssanktion, har siddet varetægtsfængslet i mere end 10 uger. Den tilsvarende andel for de
unge, der blev idømt en frihedsstraf, er 43 pct.
Tabel 5. Domme fordelt efter varetægtsfængslingens længde samt straffens art.
Ungdomssanktion
Til og med 2 uger
Fra mere end 2 til 4 uger
Fra mere end 4 til 6 uger
Fra mere end 6 til 8 uger
Fra mere end 8 til 10 uger
Over 10 uger
I alt
2
5
5
2
4
10
28
Frihedsstraf
9
23
16
17
19
63
147
I alt
11
28
21
19
23
73
175
Tabel 6 viser antallet af varetægtsfængslede fordelt efter anbringelsessted og alder. Som det ses, var
halvdelen af de varetægtsfængslede 17 år ved varetægtsfængslingens start, 31 pct. var 16 år, og 19
pct. var 15 år.
Tabel 6. Varetægtsfængslede fordelt efter sted og alder ved varetægtsfængslingens start.
15 år
Anbragt i surrogat
Anbragt i arresthus
Anbragt begge steder
I alt
29
2
2
33
16 år
53
1
1
55
17 år
72
3
12
87
I alt
154
6
15
175
Andelen af de varetægtsfængslede, der anbringes i arresthus i hele eller en del af varetægtsperioden,
er højest blandt de 17-årige. I alt 17 pct. af de varetægtsfængslede på 17 år har siddet i arresthus,
mens den tilsvarende andel blandt de 15- og 16-årige er henholdsvis 12 og 4 pct.
Af tabel 7, der viser den gennemsnitlige længde af varetægtsfængslingen, fremgår det, at de, der har
været anbragt i enten alene surrogatfængsel eller arresthus, i gennemsnit har været varetægtsfængs-
let i henholdsvis 68 dage og 33 dage. De, der har været anbragt begge steder, har sammenlagt en
længerevarende varetægtsfængsling, nemlig på 91 dage. Heraf er i gennemsnit 37 dage foregået i et
arresthus og de resterende 54 dage i surrogat.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417799_0008.png
Tabel 7. Varetægtsfængslingens gennemsnitlige længde (i dage) fordelt efter sted og alder ved vare-
tægtsfængslingens start. Tal i parentes angiver tid i arresthus.
15 år
Kun surrogat
Kun arrest
Både surrogat og arrest
I alt
63
18
89 (9)
62
16 år
65
28
41 (3)
64
17 år
72
44
95 (44)
74
I alt
68
33
91 (37)
69
Blandt de 15 personer, der har siddet i arresthus en del af deres varetægtsperiode, inden de blev
flyttet til surrogat, jf. tabel 4, varierer længden af varetægtsperioden i arresthus en del. Fem af dem
har siddet i arresthus i højst én uge, mens fire har siddet i arresthuset i mere end 10 uger, inden de er
overført til surrogat.
4. Kriminalitetens art og omfang
4.1. Kriminalitetens art
I Ekspertgruppens rapport om ungdomskriminalitet nævnes, at det ”navnlig [er] tanken, at ung-
domssanktionen skal anvendes ved
grovere personfarlig kriminalitet,
f.eks. vold, røveri og vold-
tægt. Ungdomssanktionen skal endvidere kunne anvendes i tilfælde af
anden alvorlig kriminalitet,
herunder mere omfattende berigelseskriminalitet, brugstyverier og hærværk.”
7
Tabel 8. Domme fordelt efter kriminalitetens og straffens art.
Ungdomssanktion
Voldtægt
Andre seksualforbrydelser
Vold mod tjenestemand
Simpel vold (§ 244)
Alvorligere vold (§ 245)
Trusler og andre voldsforbrydelser
Tyveri
Røveri
Brandstiftelse
Andre ejendomsforbrydelser
Narkotikaforbrydelser
Andre forbrydelser
I alt
3
1
3
6
4
3
4
32
4
1
0
2
63
Frihedsstraf
2
4
14
34
32
16
44
88
3
14
3
25
279
I alt
5
5
17
40
36
19
48
120
7
15
3
27
342
Som det ses af tabel 8, vedrører godt halvdelen (51 pct.) af ungdomssanktionerne røveri, mens det
drejer sig om cirka en tredjedel af frihedsstraffene. Udover røveri har en del af de ungdomssankti-
onsdømte gjort sig skyldige i trusler og forskellige former for voldsforbrydelser, som en fjerdedel af
7
”Rapport om ungdomskriminalitet”.
Ekspertgruppen om ungdomskriminalitet.
Justitsministeriet 2001
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417799_0009.png
dommene angår. Af dem, der er idømt en frihedsstraf, er andelen, der er dømt for vold eller trusler,
dog noget højere, nemlig på godt en tredjedel.
Overordnet set er i alt 64 pct. af de ungdomssanktionsdømte dømt for
grovere personfarlig krimina-
litet,
hvilket vil sige alvorligere vold, voldtægt eller røveri, mens det for frihedsstraffene drejer sig
om 44 pct. af sagerne.
8
4.2. Kriminalitetens omfang
De forbrydelser, der er omtalt i tabel 8, er sagens hovedforhold, dvs. den forbrydelse, der – såfremt
der indgår flere sager i dommen – er den alvorligste. Størsteparten af dommene indeholder imidler-
tid flere forhold, jf. tabel 9.
Tabel 9. Domme fordelt efter antallet af biforhold og straffens art.
Ungdomssanktion
Ingen biforhold
1 biforhold
2-4 biforhold
5-10 biforhold
Mere end 10 biforhold
I alt
18
10
21
13
1
63
Frihedsstraf
103
50
80
33
13
279
I alt
121
60
101
46
14
342
En større andel af ungdomssanktionerne end af de ubetingede straffe omfatter biforhold. I alt 71 pct.
af ungdomssanktionerne angår mere end ét forhold, mens det samme gælder for 63 pct. af friheds-
straffene. I forhold til 2012 repræsenterer dette et fald, idet det i 2012 var henholdsvis 88 og 70 pct.
af straffene, der angik mere end ét forhold. Det maksimale antal biforhold i 2013 er 12 for ung-
domssanktionerne, mens antallet er 39 for frihedsstraffene.
5. Tidligere kriminalitet
Med tidligere straffe forstås tiltalefrafald (med eller uden vilkår), bøder, frihedsstraffe, ungdoms-
sanktioner og foranstaltningsdomme.
40 pct. af dem, der er idømt en ungdomssanktion, er ikke tidligere straffet, hvilket gælder for 22 pct.
af de unge med en frihedsstraf, jf. tabel 10. Både blandt de ungdomssanktionsdømte og de friheds-
straffede er det en stor andel, som har mere end én tidligere afgørelse (40 pct. af de ungdomssankti-
onsdømte og 60 pct. af de frihedsstraffede.). I gennemsnit har de frihedsstraffede unge været straffet
lidt flere gange end de ungdomssanktionsdømte; de ungdomssanktionsdømte har i gennemsnit 1,5
tidligere afgørelser, mens det tilsvarende tal er 2,5 for de unge frihedsstraffede.
8
Sager vedrørende vold mod tjenestemand, simpel vold og trusler medregnes ikke som grovere personfarlig kriminali-
tet.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417799_0010.png
Tabel 10. Domme fordelt efter antallet af tidligere afgørelser og straffens art.
Ungdomssanktion
Ingen tidligere afgørelser
1 tidl. afgørelse
2-3 tidl. afgørelser
4-5 tidl. afgørelser
Mere end 5 tidl. afgørelser
I alt
25
13
16
7
2
63
Frihedsstraf
62
50
96
35
36
279
I alt
87
63
112
42
38
342
Tabel 11 viser, hvilke strafferetlige afgørelser den tidligere kriminalitet har ført til. Særligt omfan-
get af tidligere ubetingede frihedsstraffe varierer meget mellem de to grupper, idet der er registreret
70 blandt de aktuelt frihedsstraffede mod tre for dem med en ungdomssanktion.
Tabel 11. Domme fordelt efter tidligere afgørelser og straffens art.
Ungdomssanktion
Ingen tidligere afgørelser
Tiltalefrafald uden vilkår i alt
- heraf 1
2 eller flere
Tiltalefrafald med vilkår i alt
- heraf 1
2 eller flere
Bøde i alt
- heraf 1
2 eller flere
Betinget dom i alt
- heraf 1
2 eller flere
Ubetinget dom i alt*
- heraf 1
25
0
0
0
0
0
0
35
15
20
17
14
3
3
3
Frihedsstraf
62
0
0
0
0
0
0
179
69
110
116
89
27
70
48
22
2 eller flere
0
* Inkluderer også eventuelle foranstaltninger og ungdomssanktioner.
Samlet set må de unge med ungdomssanktion betragtes som mindre kriminelt belastede end de un-
ge, der idømmes en frihedsstraf, hvilket i hvert fald i nogen grad beror på, at dem med frihedsstraf
gennemgående er ældre end dem, der idømmes en ungdomssanktion, jf. senere.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417799_0011.png
6. Alder, køn og etnisk herkomst
6.1. Alder
Som nævnt er det et kriterium for idømmelse af en ungdomssanktion, at den unge på gerningstids-
punktet ikke er fyldt 18 år, jf. straffelovens § 74 a. Desuden fremgår det af Ekspertgruppens rapport
om ungdomskriminalitet, at en ungdomssanktion som udgangspunkt ikke skal anvendes, hvis den
unge på domstidspunktet er fyldt eller forholdsvis kort tid efter fylder 18 år, medmindre den unges
personlige forhold taler for det. Dette kan være med til at forklare, at andelen af 17-årige er langt
større blandt de unge, der er idømt en frihedsstraf, end blandt de ungdomssanktionsdømte, jf. tabel
12.
Tabel 12. Domme fordelt efter den dømtes alder på gerningstidspunktet og straffens art.
9
Ungdomssanktion
Antal
14-15 år*
16 år
17 år
28
31
4
Procent
44 %
49 %
6%
Antal
41
72
166
Frihedsstraf
Procent
15 %
26 %
59 %
I alt
63
100 %
279
100 %
*Inkluderer en enkelt, som var 14 år på gerningstidspunktet (i 2011), hvor den kriminelle lavalder var 14 år.
Det ses, at langt de fleste – 94 pct. – af de unge, der er idømt en ungdomssanktion, var under 17 år
på gerningstidspunktet. De unge, der er idømt en frihedsstraf, var derimod lidt ældre, idet 59 pct.
var 17 år på gerningstidspunktet. Gennemsnitsalderen på gerningstidspunktet er for ungdomssankti-
onsgruppen 16,1 år mod 16,9 år for de unge, der er idømt en frihedsstraf.
Desuden var der i 2013 ingen ungdomssanktionsdømte, som var fyldt 18 år på tidspunktet for
domsafsigelsen, hvorimod 86 – svarende til 31 pct. – af de frihedsstraffede var 18 år eller ældre på
domstidspunktet.
6.2 Køn
Otte af de unge, der i 2013 fik en ungdomssanktion, er piger, mens det tilsvarende antal blandt unge
idømt en ubetinget frihedsstraf er 12. Piger udgør et klart mindretal blandt de unge, der mødes med
strafferetlige sanktioner. Særligt blandt de unge, der idømmes ubetingede frihedsstraffe er andelen
af piger lille, jf. tabel 13. Kun fire pct. af de frihedsstraffede i 2013 var piger, mens det drejer sig
om 13 pct. af de unge, der blev idømt en ungdomssanktion.
9
At procentsatserne ikke helt summerer til 100 pct. skyldes afrundinger.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1417799_0012.png
Tabel 13. Domme fordelt efter den dømtes køn og straffens art.
Ungdomssanktion
Antal
Pige
Dreng
I alt
8
55
63
Procent
13 %
87 %
100 %
Antal
12
267
279
Frihedsstraf
Procent
4%
96 %
100 %
6.3. Etnisk herkomst
Af de unge, der i 2013 blev idømt en ungdomssanktion, er godt to tredjedele af dansk oprindelse, jf.
tabel 14. Af den sidste tredjedel er der lidt flere efterkommere end indvandrere. For de unge med en
frihedsstraf er andelen med dansk oprindelse mindre, nemlig 46 pct. Omkring hver tredje, som blev
idømt en frihedsstraf, er efterkommer, mens 13 pct. har indvandrerstatus, og 9 pct. er udlændinge
uden tilknytning til landet.
Tabel 14. Domme fordelt efter den dømtes herkomst og straffens art.
Ungdomssanktion
Antal
Dansk oprindelse
Indvandrer
Efterkommer
Udlænding uden
tilknytning til Danmark
I alt
44
8
11
0
63
Procent
70 %
13 %
17 %
0%
100 %
Antal
129
36
88
26
279
Frihedsstraf
Procent
46 %
13 %
32 %
9%
100 %
Fordelingen mellem unge af dansk herkomst og unge af fremmed herkomst, der idømmes en ung-
domssanktion, har forandret sig meget siden 2002, hvor kun 42 pct. var af dansk herkomst.
12