Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 42
Offentligt
1416425_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. november 2014
Asyl- og Visumkontoret
Thomas Højgaard
2014-0034-0162
1363409
I forlængelse af den mundtlige besvarelse af spørgsmål nr. S 106 den 22.
oktober 2014 stillet efter ønske af medlem af Folketinget Peter Skaarup
(DF) sendes hermed en redegørelse om baggrunden for ophøret af det så-
kaldte PIU-samarbejde i Københavns Lufthavn.
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 42: Redegørelse om baggrunden for ophøret af det såkaldte PIU-samarbejde i Københavns Lufthavn, fra justitsministeren
1.
Medlem af Folketinget Peter Skaarup (DF) har i forbindelse med den
mundtlige besvarelse af spørgsmål nr. S 106 den 22. oktober 2014 anmo-
det justitsministeren om skriftligt at redegøre for baggrunden for, at det så-
kaldte PIU-samarbejde mellem Københavns Politi og SKAT er ophørt.
Spørgsmål nr. S 106 lyder således:
”Hvad er ministerens holdning til, at grænsekontrollen i Københavns
Lufthavn pr. 27. august 2014 i år blev yderligere svækket i og med,
at politiet i lufthavnen nu ikke længere er med i det såkaldte PIU-
samarbejde, hvor man hidtil bl.a. har kunnet se passagerlister og
kreditkortinformationer til brug for analyser af flyankomster som
grundlag for, hvilke fly der skulle udsættes for særlig kontrol, og
hvad agter ministeren at gøre ved det akutte problem?”
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Københavns Politi, der har oplyst, at der gennem nogle år i SKAT i
Københavns Lufthavn har været etableret en såkaldt Passenger In-
formation Unit (PIU), der blandt andet har modtaget en række pas-
sageroplysninger fra flyselskaberne (passagerlister, kreditkortinfor-
mationer mv.).
Københavns Politi har endvidere oplyst, at medarbejdere fra politi-
kredsen indtil sommeren 2014 har deltaget i enhedens analysearbej-
de. De pågældende passageroplysninger har været anvendt af Kø-
benhavns Politi til brug for politiets grænsekontrolarbejde, hvor de
er indgået i politiets analysegrundlag for grænsekontrollen i lufthav-
nen.
Københavns Politi har videre oplyst, at da der er rejst tvivl om lov-
hjemlen til politiets adgang til disse oplysninger, meddelte SKAT i
slutningen af august 2014 mundtligt politiet i Københavns Lufthavn,
at politiet ikke længere havde adgang til oplysningerne, hvilket førte
til, at Københavns Politi ikke længere deltager i PIU-samarbejdet.
Rigspolitiet kan henholde sig til udtalelsen fra Københavns Politi, og
kan supplerende oplyse, at Københavns Politi den 27. august 2014
orienterede Rigspolitiet om SKATs beslutning om at bringe PIU-
samarbejdet til ophør. Rigspolitiet har ikke været i dialog med
SKAT om ophøret af samarbejdet.”
3.
Med regeringens kommende lovforslag om styrkelse af kontrollen i
grænseområder og lufthavne tilvejebringes der en ny retlig ramme for poli-
tiets udførelse af kontrol med udlændinge i grænseområderne.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 42: Redegørelse om baggrunden for ophøret af det såkaldte PIU-samarbejde i Københavns Lufthavn, fra justitsministeren
Lovforslaget vil bl.a. omfatte et forslag om, at der i udlændingeloven ind-
sættes en bemyndigelse til justitsministeren til at fastsætte nærmere regler
om politiets adgang til passageroplysninger fra flyselskabernes bookingsy-
stemer vedrørende flyankomster fra andre Schengenlande.
Det er hensigten, at der på baggrund af denne bemyndigelse vil blive ud-
stedt en bekendtgørelse, der nærmere regulerer politiets adgang til og an-
vendelse af passageroplysninger i forbindelse med kontrol i lufthavne. I
den forbindelse vil den eksisterende hjemmel vedrørende kontrol ved de
ydre Schengengrænser i udlændingelovens § 38, stk. 4, også blive udmøn-
tet.
Lovforslaget, som forventes fremsat i begyndelsen af december, forventes
vedtaget i dette folketingsår. Bekendtgørelsen til udmøntning af hjemlen
vil blive udstedt i forlængelse af lovforslagets vedtagelse.
4.
Det er naturligvis vigtigt, at politiet
også indtil gennemførelsen af de
nye regler
har adgang til de oplysninger, der er nødvendige for at udøve
en hensigtsmæssig kontrol i Københavns Lufthavn.
Justitsministeriet har derfor indkaldt SKAT og Rigspolitiet til et møde alle-
rede i denne uge med henblik på at drøfte problemstillingen og eventuelle
løsningsmodeller.
3